Inloggen
BOREAS - ID 13956


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1847-08-14 / 1864-01-27 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1847
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Wed E. Visser, Werf 'De Nootenboom', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1846-10-00
Launch Date: 1847-07-24
Delivery Date: 1847-08-02
Technical Data

Net Tonnage: 125.00 lasts
Net Tonnage 2: 237.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 27.60 Meters Registered
Beam: 5.20 Meters Registered
Depth: 3.72 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1847
Datum agenda: 1847-08-14
Register nr: 18470579
Scheepsnaam: BOREAS
Type: Brik
Lasten: 125
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Versluijs, W.C.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Messen, A.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1847-08-00 BOREAS
Manager: Willem Cornelis Versluijs, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1859-03-08 BOREAS
Manager: Gebroeders Visser (scheepsbouwmeesters) (Gerrit Ewoudszn), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gebroeders Visser (scheepsbouwmeesters) (Gerrit Ewoudszn), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1859-10-29 WILHELMINA
Manager: Firma 't Hoen, Hudig & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma 't Hoen, Hudig & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Aangekocht voor NLG 23.200,-.

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

aandeelhouders:

Willem Cornelis Versluys (boekhouder en 3/16e part),

Cornelia Peterman, wed. van Willem Anes (3/16e part),

Anna van der Linden, wed van Johan Magiel Isser (of Jester?) (1/8e part),

firma Hompf & Condes (1/8e part),

Jan de Gruyter (1/16e part),

Jan Snoep (1/16e part),

Cornelis Johannes Anthony Verbrug (1/8e part),

Adriana Vis, wed E. Visser (1/8e part).                        

Ship Events Data

1854-11-28: Sold at auction
Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping. De notarissen Dalen en Lambert, residerende te Rotterdam, als last hebbende van derzelver principalen, zijn van mening om op dinsdag de 28e november 1854, des middags ten 12 ure, in het lokaal der publieke verkopingen aan de Geldersche Kade te Rotterdam, in één zitting in het openbaar te veilen en verkopen een achtste aandeel in het extra hecht, sterk, wel bezeild en goed betimmerd gekoperd Nederlands brikschip BOREAS, gevoerd wordende door kapt. W.G.J. Schiedges en varende onder het boekhouderschap van de heer Willem C. Versluys te Rotterdam, in den jare 1847 nieuw gebouwd op de werf van de Wed. E. Visser & Co aldaar, lang 28 el 3 palm, wijd 5 el 2 palm en hol 4 el 5 palm (opm: 28,30 x 5,20 x 4,50 m.), en alzo groot 237 tonnen of 125 lasten, zulks met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, zeilen, ankers, kabels en verdere scheepstoebehoren. Dit schip is thans op reis van Swansea naar Singapore. Nadere informatiën zijn inmiddels te bekomen ten kantore van de voornoemde notarissen Dalen en Lambert aan de Zuid Blaak te Rotterdam.
1856-02-23: Damaged
Rio Janeiro, 23 februari 1856. Het Nederlandse brikschip BOREAS, kapt. W.G. Schiedges, de 20e van hier naar Batavia vertrokken is heden met schade aan het tuig uit zee teruggekomen. (Dit schip was vroeger opgegeven als op de 26e januari te zijn gezeild, hetgeen nu blijkt een abuis te zijn geweest.)
1857-02-05: Damaged
Singapore, 21 februari 1857. Het op 5 dezer alhier van Bangkok gearriveerde Nederlandse brikschip BOREAS, kapt. W.G.J. Schiedges, naar Hongkong bestemd, heeft de grote mast gebroken en andere zeeschade bekomen.
1859-08-08: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz, W.H. Montauban van Swijndregt en B.C.D. Hanegraaff, te Rotterdam, zijn van mening, als lasthebbende van hunne meester, op dinsdag de 8e maart 1859, des middags ten 12 ure, in de zaal op de Scheepmakershaven, Wijk 1, No. 499, publiek te verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands brikschip BOREAS, laatst gevoerd door kapt. W.G.J. Schiedges, volgens meetbrief lang 27 el 60 duim, wijd 5 el 20 duim, hol 3 el 70 duim, en alzo groot 237 tonnen, met al deszelfs staand en lopend want, zeilen, ankers, kettingen, touwen, geschut en verdere scheepsgereedschappen, zo als hetzelve thans is liggende in de Zalmhaven aan de werf van de heren Gebr. Visser alhier. Gemeld schip is in 1852 het laatst voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht, van Java te huis gekomen.
1860-03-14: Damaged
Rio Janeiro, 14 maart 1860. Het van Rotterdam naar Macasser bestemde Nederlandse brikschip WILHELMINA, kapt. Blekkingh, is alhier lek binnengelopen.
1864-01-27: Final Fate: Wrecked

Makassar, 15 februari 1864. De te Rotterdam te huis behorende brik WILHELMINA, kapt. Wiersma, van Rotterdam op hier bestemd, is in de nacht van 27 op 28 januari in de nabijheid van deze plaats gestrand en verbrijzeld. De bemanning is gered. Het wrak is voor NLG 2.576,- en de lading voor NLG 18.250 verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Messen als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1852 van de brik “Boreas”, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 237 ton o.m., varend voor W.Versluys te Rotterdam;

*    1853 t/m 1856 van het 3/mschip “Yssel”, gebouwd in 1841, vermoedelijk in Capelle aan de IJssel, 549 ton o.m., varend voor Versluys & Co tre Rotterdam;

*    1857 t/m 1863 van de sch.brik “Helmers”, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 187 ton o.m., varend voor R.van Buren & Co te Rotterdam. Het schip ging in 1863 over naar Nederl. Oost-Indië.

 

Overige bijzonderheden

Het fregat “IJssel” onder kapitein A.Messen voer in 1855 van Adelaide naar Callao op 20 juni 1855. Op 21 november 1855 van Valparaiso via Kaap Hoorn naar Portland en Rotterdam, 04 april 1856.121

 

 

Datum vanaf: 1847
Kapitein: Messen, A.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Pieter Gijsbert Visser werd geboren op 22 oktober 1815 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Heere Janse Visser, zeeman, en Maria Vreeswijk. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Crispijnlaan Wijk 15 nr. 181.

Hij was gehuwd met Alida Dikkenboer, geboren op 31 oktober 1809 te Kralingen als dochter van de Nederlands Hevormde Arie Dikkenboer en Geertruy van Boxel, warmoesenierster.

Hij overleed op 29 mei 1871 aan de Straatweg te Hillegersberg.005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.G.Visser was met vlagnummer R232 in de periode 1850 t/m 1867 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor zijn lidmaatschap heeft bedankt058.

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein P.G.Visser met vlagnummer R232 als kapitein in de ledenlijsten van058:

*   1851                      van de brik “Boreas”                              125 last             varend voor W. Versluys te Rotterdam

*   1855, 1858, 1859,

     1862 t/m 1866    van de bark “Generaal Michiels”          206 last             varend voor W. Versluys te Rotterdam

 

     Bouma025 vermeldt P.G.Visser als gezagvoerder gedurende:

     *   1853 t/m 1854 van de brik “Boreas”, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 237 ton o.m., varend voor W.Versluys te Rotterdam;

     *   1855 t/m 1862 van de bark “Generaal Michiels”, gebouwd in 1850 in Capelle aan de IJssel, 389 ton o.m., varend voor W.C. Versluys te Rotterdam;

     *   1863 t/m 1864 van hetzelfde schip maar nu varend voor wijlen W.C.Versluys te Rotterdam;

     *   1865 t/m 1867 van hetzelfde schip maar nu varend voor de Cock & Hop te Rotterdam. Het schip werd in 1867 verkocht. In 1870 voer het schip voor Burlage & Schumacher te Amsterdam en was herdoopt in “Frederik & Theodorus”.

 

Overige bijzonderheden

(Ene) P.G.Visser vertrok op 13 december 1851 vanuit Brouwershaven met de “IJssel” met een contingent van 3 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 30 maart 1852 na 108 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden065.

 

De brik “Boreas” onder kapitein P.G.Visser werd gemeld op 08 april 1853 te Cardiff en op 27 oktober te Callao in Chili. Dus werd Kaap Hoorn gerond. Verdere reis niet bekend.121

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Visser, Pieter Gijsbert

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.G.J. Schiedges was met vlagnummer R77 in de periode 1854 t/m 1863 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1863 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat op hem “Art 37. van het reglement” is toegepast d.w.z. dat het College een einde aan zijn lidmaatschap heeft gemaakt, vanwege het niet nakomen van zijn financiële verplichtingen.058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein W.G.J.Schiedges met vlagnummer R77 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • * 1855, 1858 van de brik “Boreas”                                                      125 last varend voor W. Versluys te Rotterdam
  • * 1859                               van het ss. “Prins van Oranje”        200 last varend voor W.Major & C.C.Matsen te Soerabaja
  • * 1862                               geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt W.G.J.Schiedges als gezagvoerder gedurende:

  • * 1855 t/m 1859 van de brik “Boreas”, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 237 ton o.m., varend voor W.Versluys te Rotterdam. Het schip werd in 1860 herdoopt in “Wilhelmina”..

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Schiedges, W.G.J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Blekkingh Jr was met vlagnummer R337 in de periode 1859 t/m 1862 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1862 de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat “het Bestuur zich verpligt heeft gezien, artikel 37 van het Reglement toe te passen … “ op J.H.Blekkingh Jr. (Dit artikel voorziet in royement bij het niet voldoen aan de financiële verplichtingen)058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein J.H.Blekkingh Jr  met vlagnummer R337 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1859      van de brik “Wilhelmina”,                              126 last  varend voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam.

1862      geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.H.Blekkingh als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1859 van de sch.brik “Cornelia Aletta”, gebouwd in 1858 te Alkmaar, 227 ton o.m., varend voor H.M.T.van Cleef te Rotterdam. Het schip voer in 1860 voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam en was herdoopt in “Adriana Jacoba”;

*    1860 t/m 1861 van de brik”Wilhelmina” ex Boreas, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 237 ton o.m., varend voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam;

*    1864 van de brik “Gouverneur Nagtglas”, gebouwd in 1861 te Amsterdam, 210 ton o.m., varend voor Herklots & Bouman te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Blekkingh Jr, J.H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Detmers was met vlagnummer R178 in de periode 1859 t/m 1864 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1864 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat H.Detmers in 1864 “volgens Art. 37 … van het Lidmaatschap vervallen verklaard moet worden”. Dit artikel regelt royement wegens het niet voldoen aan de financiële verplichtingen058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H.Detmers met vlagnummer R178 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*     1859                    van de schoener “Adriana Jacoba”          110 last voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam

*     1862, 1863         geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt H.Detmers als gezavoerder gedurende:

*   1860 van de schoenerbrik “Adriana Jacoba, ex Cornelia Aletta, gebouwd in 1858 te Alkmaar, 227 ton o.m., varend voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam. Het schip strandde in september op het Daimatarif in NOI;

*   1862 van de brik”Wilhelmina” ex Boreas, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 237 ton o.m., varend voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Java Bode 22 augustus 1860114

Soerabaija, 16 augustus. Wij vernemen dat op de 2e augustus tussen Takala en Tanakeh, omstreeks 7 mijlen van Makassar, gestoten heeft het Nederlandse barkschip JUNO, kapt. Chevallier, op zijn reis van Nagasaki naar Makassar. Aan de assistentie van Zr.Ms. stoomschip CITADEL VAN ANTWERPEN is het gedeeltelijk te danken, dat de gehele equipage en een gedeelte van de lading is kunnen gered worden. De geredde goederen zijn ongeveer 2.000 kisten Japanse was, 500 kisten agar agar (opm: [gedroogd] zeewier) en een groot deel van de inventaris. De equipage is hedenochtend per stoomschip MAKASSAR alhier aangekomen, terwijl de kapitein Chevallier ter hoofdplaats Makassar is gebleven (opm: zie ook JB 250860).

Met dit stoomschip zijn hier ook aangekomen enige manschappen van de equipage van de ADRIANA JACOBA, kapt. Detmers (opm: schoener, kapt. H. Dethmers, zie ook JB 250860 en NRC 171060), welk vaartuig bij het Tonijneiland, op vijftien mijlen afstand van Makassar, totaal is verongelukt, terwijl van de lading genoegzaam niets is gered geworden. De equipage heeft haar behoud te danken aan de assistentie van Zr.Ms. schip PHOENIX.

 

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Detmers, H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.D.Wiersma als gezagvoerder gedurende:

*   1863 t/m 1864 van de brik”Wilhelmina” ex Boreas, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 237 ton o.m., varend voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam. Het schip is verongelukt in 1864 bij Macassar.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Wiersma, H.D.

Algemene informatie

1861

RC 070361
St.Helena, 21 januari. Gepasseerd WILHELMINA, Bekkingh van Batavia naar Nederland.
RC 190361
Cargalijst Rotterdam. WILHELMINA, J.W. Bekkingh van Soerabaja en Passaroeang met 1710 plcols koffie, 3001 picols suiker, 200 picols tin en 60 picols rotting, N.H.M.
NRC 220461
Advertentie. Te Rotterdam in lading naar Makkasar (direct) de Nederlandse brik WILHELMINA, kapt. H. Detmers. Adres: 'T Hoen, Hudig & Co. en de Coningh & Co. Amsterdam.
NRC 120661
Hellevoetsluis, 9 juni. Uitgezeild WILHELMINA, Detmers naar Makkasar.
JB 191061
Straat Sunda, 17 oktober. Gepasseerd WILHELMINA, H. Detmers naar Makkasar.
NRC 291161
Batavia, 14 oktober. Heden is op de buitenrede alhier gearriveerd het Nederlands brikschip WILHELMINA, kapt. H. Detmers, van Rotterdam naar Macassar bestemd. Gebrek aan water en sterfte onder het scheepsvolk, hebben kapt. Detmers genoodzaakt onze rede aan te doen. Schip en lading zijn overigens in de beste orde. Zodra de WILHELMINA van een en ander voorzien is, zal zij onmiddellijk de reis vervolgen.

1862

RC 160362
Makkasar, 26 december 1861.Uitgezeild WILHELMINA, Detmers naar Rotterdam.
VEC 190362
Makkasar, 26 december 1861 Uitgezeild WILHELMINA, Jung qq naar Rotterdam.
VEC 160462
Van Bonthain, 25 januari, WILHELMINA, Jung naar Rotterdam.
RC 300662
St. Helena, 15 mei. Aangekomen WILHELMINA, Jung van Makkasar (vertrok 16 mei naar Rotterdam.)
RC 010762
Volgens schrijven van kapt. Jung qq voerende het brikschip WILHELMINA van Makkasar naar Rotterdam, d.d St. Helena 17 mei, had hij gedurende zijne reis met veel tegenspoeden te kampen gehad en de 2de maart in een storm het grotmarszeil en de buitenkluiverboom verloren.
RC 170762
Helvoet, 16 juli. Binnengekomen WILHELMINA, Jung van Makkasar.
RC 170762
Cargalijst Rotterdam. WILHELMINA, Jung qq van Makkasar met 1492 balen koffie, 11,444 pr. paarlemoerschelpen, 921 stuks Gutta Percha, 7 kisten Kajapoetie-Olie, 1436 bossen bindrotting, 58 stuks wortelhout, 1 kist monsters, 't Hoen, Hudig en Co.; 355 balen koffie, Wachter en Zonen; 263 stuks buffelhorens, 4 kisten paarlemoerschelpen, 115 stuks huiden, P. van Rossem en Zoon; 241 stuks huiden, E. en S. en C. St. Martin en Co.; 285 balen koffie, 16 kisten olie, Harmens en Zoon; 613 balen koffie, 12 kisten paarlemoerschelpen, Hoffmann, Dorrepaal en Co.; 810 balen koffie, Order.
RC 200962
Rotterdam, 18 september. Uitgeklaard WILHELMINA, Wiersma naar Makkasar.
RC 220962
Helvoet, 20 september. Uitgezeild WILHELMINA, Wiersma naar Makkasar.

1863

RC 270263
Een op heden ontvangen particulier berigt meldt, dat het brikschip WILHELMINA, kapit. Wiersma, van hier naar Macassar, na eene voorspoedige reis van 90 dagen, op de hoogte van Straat Sunda gepraaid is door het schip TWEE GEZUSTERS, kapit. Bergman, de 6 januari van hier te Batavia gearriveerd. Aan boord van de WILHELMINA was alles wel en het schip vervolgde zijne reis met eene goede gelegenheid.
RC 200763
Advertentie. In lading te Rotterdam: naar Macassar, om dadelijk na arrivement te vertrekken, het Nederlands snelzeilend, nieuw gekoperd brikschip WILHELMINA, kapitein H.D. Wiersma. Adres bij de reders 't Hoen, Hudig & Co. en de cargadoors Hudig & Pieters.
RC 120863
Helvoet, 11 augustus. Binnengekomen WILHELMINA, Wiersma van Makkasar. (vertrokken 12 april)
OHC 091063
Helvoet, 7 oktober. Uitgezeild WILHELMINA, Wiersma naar Makkasar.

1864

JB 270264
In de nacht van de 27sten op de 28sten januari ll. strandde op het Zuidelijke gedeelte van het rif van Baoloeang, door den stroom verleid, de Nederlandse brik  WILHELMINA, gevoerd door kapitein Wiersma, bestemd naar Makkasar met een lading stukgoederen. Op de 30ste januari ll ontving men alhier het bericht dier stranding, en vertrok de 31ste januari daaraanvolgende Zr.Ms. stoomschip MONTRADO naar de plaats des onheils om de schipbreukelingen af te halen, welke bodem op 1 februari ter rede terugkeerde, aan boord hebbende de 1ste stuurman en 6 der opvarenden van de WILHELMINA. Een gedeelte der lading moet volgens ontvangen bericht reeds op het eiland geborgen zijn, en men kan met enige gegronde hoop wel verwachten, dat er nog een groot g edeelte kan worden gered.
JC 020364
Soerabaja, 19 februari. Binnengekomen het stoomschip PADANG, kapt. W. Vogel  van Makkasar met Wiersma en 10 schipbreukelingen van de WILHEMINA, bannelingen en Z.M. troepen.
NRC 050464
Makassar, 15 februari. De te Rotterdam te huis behorende brik WILHELMINA, kapt. Wiersma, van Rotterdam op hier bestemd, is in de nacht van 27 op 28 januari in de nabijheid van deze plaats gestrand en verbrijzeld. De bemanning is gered. Het wrak is voor NLG 2.576,- en de lading voor NLG 18.250 verkocht.

 

>
 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.131
DVD VIII – 307, 308
BIJLBRIEF
Naam schip BOREAS

plaats en datum acte bijlbrief, Rotterdam, 29 juli 1847

type schip brik

bouwwerf/verkoper Wed. E. Visser, scheepsbouwmeesteresse op werf de Noteboom

gevoerd door kapt. Albertus Messen

eigenaar/aankoper Willem Cornelis Versluys, boekhouder en mede-reder, Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 128 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 28,30 m., breed 7,23 m., hol …. M.

kiellegging oktober 1846

tewaterlating 24 juli 1847

plaats / datum registratie Rotterdam, 2 augustus 1847

nummer van registratie deel 35, folio 110, verso, case 1 en 2

notaris Burgemeester en Wethouders der Stad Rotterdam

prijs
bijzonderheden:
aandeelhouders:
Willem Cornelis Versluys (boekhouder en 3/16e part),
Cornelia Peterman, wed. van Willem Anes (3/16e part),
Anna van der Linden, wed van Johan Magiel Isser (of Jester?) (1/8e part),
firma Hompf & Condes (1/8e part),
Jan de Gruyter (1/16e part),
Jan Snoep (1/16e part),
Cornelis Johannes Anthony Verbrug (1/8e part),
Adriana Vis, wed E. Visser (1/8e part)
Opm: bij breedte wordt 7,53 vermeld en ook 7,23 meter. De holte wordt niet vermeld.





researcher/datum research: ML / 310108

Naam BOREAS
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1847
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Nationaal Archief Den Haag Archiefnummer Rott. 3.03.17.01.3675.471

DVD VIII – 1167 - 1169

ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip BOREAS, door kopers te noemen WILHELMINA

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Rotterdam, 29 oktober 1859

type schip brik

bouwwerf/verkoper Gerrit Visser Ewoudszoon, voor zijn firma Gebr. Visser, scheepsbouwmeesters te Rotterdam (eigenaren van het schip BOREAS)

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Pieter Hudig, voor zijn firma ’t Hoen & Hudig, kooplieden te Rotterdam
te voeren door kapt. Jan Hendrik Blekkingh Jr.

grootte in tonnen 237 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen 27,60 x 5,20 x 3,72 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 29 oktober 1859

nummer van registratie deel 157, folio 7, recto, vak 8.

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs NLG. 23.200,-

Bijzonderheden: Gebr. Visser hadden het eigendom van de BOREAS verkregen door aankoop op publieke veiling op 8 maart 1859, doch dat het schip nimmer in de openbare registers is te boek gesteld,







researcher/datum research: ML / 301159

Naam BOREAS
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1859
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.471
DVD VIII – 1167, 1169
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip BOREAS, thans WILHELMINA

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Rotterdam, 29 oktober 1859

type schip brik

bouwwerf/verkoper Gerrit Visser Ewoudszoon, voor zijn firma Gebr. Visser, scheepsbouwmeesters te Rotterdam (zie bijzonderheden)

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Pieter Hudig, voor zijn firma ’t Hoen & Hudig, kooplieden te Rotterdam
te voeren door kapt. Jan Hendrik Blekkingh Jr.

grootte in tonnen 237 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 27,60 m., breed 5,20 m., hol 3,72 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 29 oktober 1859

nummer van registratie deel 157, folio 7, recto, vak 8

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs NLG. 23.200,-

Bijzonderheden: Gebr. Visser hadden het eigendom van de BOREAS verkregen door aankoop op publieke veiling op 8 maart 1859, doch het schip is nimmer in de openbare registers te boek gesteld.,







researcher/datum research: ML / 301159

Naam WILHELMINA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1859
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1847
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675. – No. 131

Jaar: 1859
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: ACTE KOOP/VERKOOP Archiefnummer Rott. 3.03.17.01.3675.471