Familiegegevens en opleiding
Hendrik Jan van der Wal werd geboren te Amsterdam op 09 mei 1816.
Hij was getrouwd met Grietje Maria Schierholtz, geboren te Amsterdam op 14 april 1825.003
Hij overleed in 1858.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.J.van der Wal werd met vlagnummer 769 per 18 juli 1848 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein K.Haasnoot. Als zijn schip is genoemd de “Maria Anna”. Toegevoegd is “overleden” 002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 11/18 juli 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Jan van der Wal, oud 32 jaar, voerend de schoner “Maria Anna”, varend voor rekening van Momma & Riesse (sic), wonend op de Haarlemmerdijk bij de Oranjestraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.Haasnoot.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 04 december 1849.003.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 december 1858 staat een verzoek van de wed. H.J. van der Wal geb Schierholz om een uitkering.042
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 januari 1859 staat wederom een verzoek om onderstand door de wed. H.J. van der Wal, die wederom wordt afgewezen. op 24 februari 1859 weer een herhaling van het verzoek door de wed. H. van der Wal, geb. Schierholtz, en nu wordt haar een gratificatie van f 15,- toegekend. In de vergadering dd 31 maart 1859 bedankt de wed. Huisman voor de gratificatie, maar vraagt een voortdurende onderstand, dat wordt afgewezen.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 15 februari 1859 staat vermeld dat een aanvraag om onderstand door de wed. H.J. van der Wal geb. Schierholz van de hand is gewezen. (een reden wordt niet gegeven). In de notulen dd 01 maart 1859 wordt de aanvraag herhaald maar wederom afgewezen. Wèl wordt haar een gratificatie van f 15,- toegekend. In de notulen dd 26 april 1859 staat een bedankbrief van de weduwe H.J. v/d Wal geb Schierholz voor de gratificatie. Haar verzoek om voortdurende onderstand werd afgewezen.023
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
769 1848-1849 schoner Maria Anna Mommer & Reese
1850-1853 geen vermelding van schip en boekhouder
385 1854-1858 geen vermelding van schip en boekhouder
1858 "overleden"
Bouma025 vermeldt H.J. v/d Wal als gezagvoerder gedurende:
* 1849 van de 2/msch “Maria Anna”, op 30 mei 1848 te Amsterdam van de werf Blok & Mathijsen van stapel gelopen,zie ook 023 170 ton o.m., varend voor Momma & Reese te Amsterdam;
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Jan Toorn Jaski werd geb./ged. te Schiermonnikoog op 20 februari/04 maart 1810 als zoon van Simon Jansz Jaski, scheepsgezagvoerder, (zie aldaar) en Elisabeth Teunis Mellema. Hij huwde te Breda op 12 januari 1835 met Cornelia Scheepens, geboren te Nijmegen op 08 april 1811 als dochter van Derk Scheepens en Cornelia Meyering. Jan Toorn was scheepsgezagvoerder en overleed aan de gele koorts op zee in 1851. Zijn vrouw Cornelia overleed te Amsterdam op 29 december 1871.046
De schepen van de kapitein
Hij was gezagvoerder op de "Willem en Carel" (1847-1850) en de "Maria Anna" (1851-1853)046.
Bouma025 vermeldt J.T. (ook J.T.S.)Jaski als gezagvoerder gedurende:
* 1846 t/m 1850 van de kof “Willem Carel” (dus niet Willem en Carel), gebouwd in 1846 te Hoogezand, 123 ton o.m., varend voor Momma & Reese te Amsterdam;
* 1850 t/m 1853 van de 2/m schoener “Maria Anna”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 170 ton o.m., varend voor Momma & Reese te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Jan Christoffel Töpper werd geboren te Amsterdam op 29 december 1791.
Hij was getrouwd met Pieternella Claasen, geboren te Amsterdam op 06 oktober 1800 en overleden in 1854.
Jan overleed in 1863003
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.C.Töpper werd met vlagnummer 206 per 20 maart 1827 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein D.Krayer. Zijn schip was de “Phoenix”. Toegevoegd is “overleden” 002.
In de Algemene Vergaderingen van 13/20 maart 1827 van het college Zeemanshoop werd Jan Christoffel Töppers, oud 35 jaar, voerend het schip “Sapho”, wonende op de Lindegracht NZ nr. 5, op voordracht van kapitein D.Krayer, voorgedragen/benoemd als effectief lid. Zijn vlagnummer werd 206023
Hij werd deelnemer in het Weldaddig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 31 oktober 1831. Overleden in 1863003.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 september 1828 staat een “Missive van kapitein J.C.Topper, van 23 dezer kennis gevende van zijn Schipbreuk op de kust van Sicilië.”042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 oktober 1828 staat een bespreking van een missive door J.C.Topper dd 23 september 1828 waarin deze 2 punten bespreekt. In reactie daarop zegt het commentaar:
-
Mee eens dat de stroomsterkte tussen Malta en Sicilië aldoor om de noord loopt maar het kan zich ook vaak richten naar de wind;
-
Er is verscheidenheid in de naamgeving van de ZW-kaap van Sicilië: Pt.Sorella, La Pie, Kaap Granisola. Sorella is de oostpunt van Granisola, terwijl een halve mijl verder oostelijk het plaatsje Fre Fontane ligt.042
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 06 april 1829 staat een verzoek van J.C.Topper “thans stuurman aan boord van het Brikschip Mercurius Kap J.A.Engels” om uitstel van betaling van contributie. Het Bestuur besluit het hem “zoo gemakkelijk te maken als met het belang van het Kollegie is overeen te brengen.”042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 mei 1830 staat een verzoek van J.C.Töpper zijn storting van de 1e klasse in de 2e klasse te mogen voldoen. Dit verzoek werd afgewezen.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 oktober 1850 staat een verzoek van kapitein J.C.Töpper om een reis onder vreemde vlag te mogen varen. Het Bestuur gaat accoord, maar stelt dat de terugkomst moet worden gemeld.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 oktober 1857 staat een verzoek om uitkering van kapitein J.C.Töpper, welke hem in de vergadering dd 26 november 1857 met ingang van 01 november 1857 wordt toegekend.042.
In de notulen van 12 november 1850 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop verzoekt C.J.Topper een reis onder vreemde vlag te mogen maken en toch deelnemer te mogen blijven “welk verzoek … is toegestaan, maar bepaaldelijk voor deze reis.”023.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 januari 1858 wordt vermeld dat aan kapitein J.C.Töpper per 01 november 1857 een uitkering is toegekend.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
206 1827 galjas Sapho S.Paleologo
1828-1829 geen vermelding van schip en boekhouder
1830-1832 fregat de Vrouw Hendrika Societeit van Scheepsbouw
1833 geen vermelding van schip en boekhouder
1834-1835 brik Paramaribo J.J.Poncelet & Zn
125 1836-1837 brik Phoenix idem
1838-1849 galjoot Phoenix idem
1850-1852 geen vermelding van schip en boekhouder
1853 schoner Maria Anna Gebr.Heemskerk
35 1854 schoner Maria Anna idem
1855 geen vermelding van schip en boekhouder
1856 bark Prins Hendrik Kranenborg & Zn
1857-1862 geen vermelding van schip en boekhouder
Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden J.C.Töpper van 1834-1836 als gezagvoerder van de 2-deks gekoperde brik “Paramaribo”, gebouwd in 1808, 252 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn uit Amsterdam.
Van 1839-1850 was J.C.Töpper gezagvoerder van de 3/mast-galjoot “Paramaribo”, gebouwd in 1838 te Dordrecht, 165 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam.
Van Sluijs013 vermeldt een 3-mast galjoot “Paramaribo”, gebouwd in 1838 te Dordrecht voor boekhouder J.J.Poncelet te Amsterdam van 1838-1850 onder kapitein J. C. Töpper. In 1850 werd het schip verkocht aan A.van Lier te Rotterdam en herdoopt in “Jeannette en Anna”.Dit is derhalve een ander schip met de naam “Paramaribo” dan het schip van dezelfde rederij uit 1834-1835 bij de vermelding onder Jan Christoffel Töpper hiervoor. Van Sluijs geeft echter bij beide schepen een kapitein Töpper met vlagnummer 206 van Zeemanshoop.
Ik heb mijn twijfels, gezien de verschillende schepen en ook vanwege de opgegeven vaarperioden, of het één persoon betreft. Wellicht is er sprake van vader en zoon. Nader genealogisch onderzoek zal uitsluitsel moeten geven.
Bouma025 vermeldt J.C.Töpper als gezagvoerder gedurende:
* 1828 van de bark-galjoot “Sappho”, geen bouwgegevens vermeld, varend voor S.Paleologo te Amsterdam;
* 1832 t/m 1833 op het 3/m schip “Vrouw Hendrika”, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Societeit voor Scheepsbouw te Amsterdam;
* 1837 t/m 1838 van de brik “Phoenix”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 212 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam;
* 1851 t/m 1852 van de brik “Vasco di Gama”, ex Eisenbahn, gebouwd in 1846 te Elbing, 258 ton o.m., varend voor Heemskerk e.a. te Amsterdam;
* 1854 van de 2/msch “Maria Anna”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 170 ton o.m., varend voor de gebr. Heemskerk te Amsterdam. Het schip voer in 1855 voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam en was herdoopt in “Hollandsch Accra”;
* 1857 van de bark “Prins Hendrik”, gebouwd in 1838 te Groningen, 381 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo"057:
11 september 1837 "... heden vertrok Captijn Topper met de brik de Venix naar Amsterdam". (Naam was oorspronkelijk gespeld als "Vheenix", werd doorgestreept en vervangen door "Venix".)
Monsterrol dd 19 mei 1837 van de brik "Phönix" (sic) onder gezag van Jan Christoffer Topper met 12 manschappen. Bestemming Suriname. Boekhouders J.J.Poncelet & Zoon011.
"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo"057:
07 februari 1838 "... heden gearriveerd kaptijn Tupper brik Paramaribo van Amsterdam hebbende 62 dagen reis".
Deze naam wordt met twee vlagnummers vermeld als lid van het Rotterdamse zeemanscollege. Het is vooralsnog onduidelijk of dit twee personen zijn.
Familiegegevens en opleiding
Jan Mulder Drenth werd geboren op 17 maart 1823 te Elde. Hij woonde te Amsterdam en vestigde zich op 01 juni 1855 te Rotterdam waar hij o.a. woonde aan de Botersloot Wijk 9 nr. 538 (nieuw nr. 169). Hij vertrok op 11 november 1875 naar Delft.
Hij was getrouwd met Henriëtta Johanna van Vliet, geboren 13 augustus 1830 te Rotterdam, Nederlands Hervormd005
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.Mulder Drenth werd met vlagnummer 612 effectief lid van Zeemanshoop per 09 januari 1855 op voorspraak van G.Rotgans. Zijn schip was de "Riga"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 02/09 januari 1855 staan vermeld dat tot effectief lid zijn voorgedragen/benoemd Jan Mulder Drenth, oud 31, voerend de kof “Riga”, voor rekening van H.van Rijckevorsel te Rotterdam, op voordracht van kapitein G.Rotgans.023.
Bouma025 vermeldt geen kapitein Mulder Drenth als gezagvoerder van de “Riga” die in 1855 voor van Rijckevorsel voer.
J.Mulder Drenth was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1855 t/m (vermoedelijk) 1880 met vlagnummer 612.
J.Mulder Drenth was met vlagnummer R31 in de periode 1861 t/m 1880 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
J.Mulder Drenth was in 1869 secretaris van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Er is ook sprake van een J.Mulder/Muller Drenth, J. die met vlagnummer R431in de periode 1855 t/m 1866(?) effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In de ledenlijsten uit Sweijs021 staat deze kapitein t/m 1866, maar in de beschikbare ledenlijsten uit de Jaarverslagen van de Maatschappij is de laatste vermelding in 1859 en niet meer in de zestiger jaren058.
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat deze kapitein J.Mulder Drenth met vlagnummer R431 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1855 van de sch. “Africaan” 60 last varend voor H. van Ryckevorsel te Rotterdam
* 1858, 1859 van het fregat “Geertruida Maria” 475 last varend voor Klerk & de Voogd te Dordrecht
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 december 1883 vraagt kapitein J.Mulder Drenth of hij met bijbetaling effectief lid mag worden. Maar dit wordt afgewezen.042
In een Bijlage bij de Bestuursvergadering dd 27 december 1883 (Stadsarchief Amsterdam, 491-39) is een brief dd Vlissingen 24 december 1883 van kapitein J.Mulder Drenth. Hij verzoekt weer terug te mogen keren als effectief lid “Ik wil natuurlijk Alle achterstallige contributiën aanzuiveren daar ik thans in staat ben zulks te kunnen doen”. In de kantlijn van de brief staat vermeld dat op dit verzoek afwijzend is beschikt.042.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
612 1855 sch.bark Afrikaan H.van Rijckevorsel te Rotterdam
1856-1857 schoner Benin idem
1858-1860 geen vermelding van schip en boekhouder
1861-1868 bark Jacob Ebeling & Co te Rotterdam
1869 sch.brik Kiu-Siú geen opgave
1870 geen vermelding van schip en boekhouder
1871-1876 stoomb. Maasstroom Ned.Stoomb.Maatschappij te Rotterdam
1876-1877 stoomb. Stad Middelburg Maatsch.Zeeland
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat deze kapitein J.Mulder Drenth met vlagnummer R31 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1862 t/m 1867 van de bark “Jacob” 312 last voor A.F.Ebeling & Co te Rotterdam
* 1874 van het ss. “Holland” 381 last voor de Ned. Stoomb. Mij. Te Rotterdam
* 1877 van het ss. “Stad Midelburg” ? last voor de Stoomv.-Mij te Middelburg
* 1878 van het ss. “Stad Vlissingen” 1300 last voor de Stoomv. Mij. te Middelburg
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
J.Mulder Drenth Geertruida Maria 23 november 1858 17 oktober 1860
Jacob 29 augustus 1861 04 augustus 1862
Jacob 11 september 1862 27 juni 1863
Jacob 30 september 1863 01 september 1864
Jacob geen melding 10 april 1866
Jacob geen melding 17 juli 1867
Jacob 11 oktober 1867 geen melding
Bouma025 vermeldt J.M.Drenth als gezagvoerder gedurende:
* 1856 van de 2/m sch. “Afrikaan” ex Tropicus, gebouwd in 1843 te Rotterdam, 114 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1857 t/m 1858 van de sch.brik “Benin” ex Pio Nono, gebouwd in 1848 te Rotterdam, 243 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1859 t/m 1860 op het 3/m schip “Geertruida Maria”, gebouwd in 1841 te Dordrecht, 899 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht;
* 1862 t/m 1869 op de bark “Jacob”, gebouwd in 1855 te Rotterdam, 593 lton o.m., varend voor A.F.Ebeling & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1870 voor Batenburg & Co te Rotterdam en werd herdoopt in “Anna & Johanna”;
* 1870 van de schbrik “Kiu Siu”, gebouwd in 1869 te Dordrecht, 285 ton o.m., varend voor de Nederl. Handel-Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd in 1870 verkocht naar Japan;
* 1872 t/m 1874 van het ijzeren schroefsstoomschip “Maasstroom”, gebouwd in 1869 te Rotterdam, 396 ton o.m., varend voor de Nederl. Stoomb. Maatschappij, dir D.L.Wolfson;
* 1875 van het schr.ss “Holland”, gebouwd in 1874 te Rotterdam, 720 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomb. Mij. Dir. D.L.Wolfson te Rotterdam;
* 1879 van het rader ss “Stad Vlissingen” ex Northern, gebouwd in 1865 te Liverpool, 1816 ton o.m., varend voor de Stoomv. Mij. Zeeland te Vlissingen.
Het ss. “Stad Vlissingen werd gebouwd in 1865 bij Jones, Quiggin & Co te Liverpool, mat 1816 Brt. en voer voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen072.
Bij Nieuwersluis op een berm gevaren en gebroken;
Overige bijzonderheden
J.Mulder Drenth verzorgde per 30 september 1863 vanuit Brouwershaven met de “Jacob” een troepentransport van 4 officieren en 25 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 03 maart 1864 na een reis van 155 dagen. In St.Georg d’Elmina bleven 2 manschappen achter en werden 3 Europesche militairen en 100 Afrikaanse recruten aan boord genomen065.
Op 14 december 1879, op weg van Vlissingen naar Queensbro, liep tijdens dikke mist het ss. “Stad Vlissingen” bij Nieuwe Sluis op een berm. Het schip brak op 15 december. Er vielen geen slachtoffers.
Geertruida Maria. CSR 439/103: 899 tons. 31 crew. Captain = T. Mulder Departed Sunderland, England on 6 January 1859 with a cargo of coals and arrived at Albany on 28 April 1859. Where intended bound – Batavia. 110
Van Blokland-Visser064 vermeldt dat volgens monsterrol 1851 dd 23 november 1858 Dirk Jans Mulder Drenth samen met Cornelis Spiegelberg gezagvoerder wass op het fregat “Geertruida Maria” en met 32 man uitvoer via Sunderland naar George Town.
Volgens monsterrol 2284 dd 19 september 1867 was Dirk Jans Mulder Drenth gezagvoerdxer van de brik “Zeevaart” 146 last, varend voor reder Abraham Sandberg & Co te Dordreccht met als mede-eigenaar Jan Mulder kapitein uit Veendam. Het schip voer uit met 10 man naar Brazilië via Cardiff.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.Verveen was met vlagnummer R217 in de periode 1855 t/m 1856 effectief lid van het Rotterdams zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1858 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf vermeld dat de weduwe van kapitein A.Verveen een uitkering heeft gekregen van f 153,73 incl schoolgeld voor haar en haar kind. In 1859 was de uitkering f 162,90058.
In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij staat kapitein A.Verveen met vlagnummer R217 in de ledenlijst als gezagvoerder van de sch. “Gouverneur van der Eb”, 58 last, varend voor H. van Ryckvoersel te Rotterdam058.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.Verveen als gezagvoerder gedurende:
* 1856 t/m 1857 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.W.Maas was met vlagnummer R436 in de periode 1857 t/m 1859 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1859 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat “het Bestuur zich (heeft) verpligt gezien Art.37 van het Reglement toe te passen”. Dit artikel regelt uitzetting uit het College vanwege het niet voldoen aan de financiële verplichtingen058
De schepen van de kapitein
In het Jaarverslag 1858 van het College staat kapitein H.W.Maas met vlagnummer R436 in de ledenlijst als gezagvoerder van de schoener “Hollandsch Acra”, 92 last, varend voor H. van Ryckevorsel te Rotterdam058.
Bouma025 vermeldt H.W.Maas als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1859 van de schbrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.Zillisen/Zillesen als gezagvoerder gedurende:
* 1860 van de schoenerbrik “Hollandsch Accra”, ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1861 van de 2-mastschoener “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1863 van de brik “Gouverneur Schomerus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip was in 1863 ´in liquidatie” en ging over naar H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1864 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.Steinhusen als gezagvoerder gedurende:
- * 1857 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
- * 1858 t/m 1860 van de 2/msch. “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
- * 1861 t/m 1863 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
- * 1866 t/m 1869 van de brik “Apollonia” ex Martha & Jacoba, gebouwd in 1858 te Amsterdam, 243 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt N.J.A.Maarschalk als gezagvoerder gedurende:
* 1860 van de sch.brik “Gouverneur v/d Eb” ex Polaris, gebouwd in 1845 te Rotterdam, 214 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip voer in 1861 voor Boom & Co te Middelburg en was herdoopt in “Catharina Elisabeth”;
* 1861 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1863 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1864 t/m 1867 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.Turfboer was met vlagnummer R7 in de periode 1866 t/m 1870 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein D.Turfboer met vlagnummer R7 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1866 van de sch. “Gouverneur Schomerus” 85 last varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam
* 1867 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt D.Turfboer als gezagvoerder gedurende:
* 1867 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Het schip is waarschijnlijk gestrand bij Guinea;
* 1868 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
NRC 120966
Liverpool, 8 september. Het stoomschip CALABAR, is heden alhier aangekomen en bericht, dat aan de kust van Afrika de volgende Nederlandse schepen zijn: te Lagos het schoener- brikschip GOUVERNEUR SCHOMERUS, kapt. Turfboer en te Old-Calabar het schip VOLHARDING, kapt. Pander.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.N.Sabel als gezagvoerder gedurende:
- 1869 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;
- 1870 t/m 1871 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;
- 1872 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1872 gesloopt.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.W.Keyser als gezagvoerder gedurende:
* 1870 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
|