Inloggen
MARIA ANNA - ID 14053


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1848-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1848
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Blok & Matthijssen - Werf 'Hollandia', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1848-01-00
Launch Date: 1848-05-31
Delivery Date: 1848-06-22
Technical Data

Gross Tonnage: 92.00 lasts
Gross Tonnage 2: 175.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 28.40 Meters Registered
Beam: 4.65 Meters Registered
Depth: 2.98 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1848
Datum agenda: 1848-07-19
Register nr: 0
Scheepsnaam: MARIA ANNA
Type: Schooner
Lasten: 92
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Momma & Reesse
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Wal. H.J. van der
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1848-06-22 MARIA ANNA
Manager: Firma Momma & Reese, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1855-06-18 HOLLANDSCH ACRA
Manager: Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 18 van 1848, schoener MARIA ANNA
eigenaren per medio juli 1848

firma Momma & Reesse, Amsterdam (boekhouders en 1/8e part)
Hendrik Willem Oosthuys, Amsterdam (1/8e part)
Christiaan Dirk Schüller, Amsterdam (1/8e part)
Henriette Groenemeijer, weduwe van Gerbert van Voorthuysen, Amsterdam (1/16e part)
G.L. Walkart, Amsterdam (1/16e part)
Frederic Govert Graaf van Limburg Stirum, Utrecht (1/16e part)
Mr. Johannes van Iddekinge, Amsterdam (1/32e part)
Gerardus Theodorus Davijt, Amsterdam (1/32e part)
Jan H. Carp, Leiderdorp (1/32e part)
H.C. Hoog, ’s-Gravenhage (1/32e part)
P.IJ.P. Ferrand, ’s-Gravenhage (1/32e part)
J.C. Reesse, Amsterdam (1/32e part)
F.W. Fabius, Amsterdam (1/32e part)
firma Gebr. van Wijck, Amsterdam (1/32e part)
W. van Wijck, Velp (1/32e part)
G. Cruys Czn., Amsterdam (1/32e part)
C.L.W. Smissaert, Deventer (1/32e part)
G.A. van der Voort, Amsterdam (1/32e part)
firma Burdet & Druyvestein, Amsterdam (1/32e part)
H. Astro, Zeist (1/32e part)

Ship Events Data

1853-02-00: Damaged
Falmouth, 28 februari 1853. De Nederlandse brik MARIA ANNA, kapt. Jaski, van Montevideo komende, is alhier met gekraakte fokkemast binnengelopen.
1853-07-04: Sold at auction
Advertentie. G.J. Roland Holst, H.J. Rietveld en A.W. Abrahamsz, makelaars, zullen ten overstaan van de notaris F.W. Fabius, op maandag de 4e juli 1853, des avonds ten 6 ure precies, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, verkopen het welbezeild, gekoperd en kopervast schoenerschip MARIA ANNA, laatst gevoerd door kapt. J.T.S. Jaski, volgens meetbrief lang 28 el 40 duim, wijd 4 el 60 duim en hol 3 ellen, en alzo gemeten op 174 tonnen of 92 lasten. En dat verder met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en scheepsbehoeften.
Nader bericht bij bovengenoemde makelaars of bij de cargadoors Hoyman en Schuurman, of Nobel en Holtzapffel, te Amsterdam.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Jan van der Wal werd geboren te Amsterdam op 09 mei 1816.

Hij was getrouwd met Grietje Maria Schierholtz, geboren te Amsterdam op 14 april 1825.003

Hij overleed in 1858.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.J.van der Wal werd met vlagnummer 769 per 18 juli 1848 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein K.Haasnoot. Als zijn schip is genoemd de “Maria Anna”. Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 11/18 juli 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Jan van der Wal, oud 32 jaar, voerend de schoner “Maria Anna”, varend voor rekening van Momma & Riesse (sic), wonend op de Haarlemmerdijk bij de Oranjestraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.Haasnoot.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 04 december 1849.003.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 december 1858 staat een verzoek van de wed. H.J. van der Wal geb Schierholz om een uitkering.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 januari 1859 staat wederom een verzoek om onderstand door de wed. H.J. van der Wal, die wederom wordt afgewezen. op 24 februari 1859 weer een herhaling van het verzoek door de wed. H. van der Wal, geb. Schierholtz, en nu wordt haar een gratificatie van f 15,- toegekend. In de vergadering dd 31 maart 1859 bedankt de wed. Huisman voor de gratificatie, maar vraagt een voortdurende onderstand, dat wordt afgewezen.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 15 februari 1859 staat vermeld dat een aanvraag om onderstand door de wed. H.J. van der Wal geb. Schierholz van de hand is gewezen. (een reden wordt niet gegeven). In de notulen dd 01 maart 1859 wordt de aanvraag herhaald maar wederom afgewezen. Wèl wordt haar een gratificatie van f 15,- toegekend. In de notulen dd 26 april 1859 staat een bedankbrief van de weduwe H.J. v/d Wal geb Schierholz voor de gratificatie. Haar verzoek om voortdurende onderstand werd afgewezen.023

 

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

      769                       1848-1849    schoner           Maria Anna                                         Mommer & Reese

                                     1850-1853    geen vermelding van schip en boekhouder

      385                       1854-1858    geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1858          "overleden"

 

     Bouma025 vermeldt H.J. v/d Wal als gezagvoerder gedurende:

     *   1849 van de 2/msch “Maria Anna”, op 30 mei 1848 te Amsterdam van de werf Blok & Mathijsen van stapel gelopen,zie ook 023 170 ton o.m., varend voor Momma & Reese te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Wal, Hendrik Jan van der

Familiegegevens en opleiding

Jan Toorn Jaski werd geb./ged. te Schiermonnikoog op 20 februari/04 maart 1810 als zoon van Simon Jansz Jaski, scheepsgezagvoerder, (zie aldaar) en Elisabeth Teunis Mellema. Hij huwde te Breda op 12 januari 1835 met Cornelia Scheepens, geboren te Nijmegen op 08 april 1811 als dochter van Derk Scheepens en Cornelia Meyering. Jan Toorn was scheepsgezagvoerder en overleed aan de gele koorts op zee in 1851. Zijn vrouw Cornelia overleed te Amsterdam op 29 december 1871.046

 

De schepen van de kapitein

Hij was gezagvoerder op de "Willem en Carel" (1847-1850) en de "Maria Anna" (1851-1853)046.

 

Bouma025 vermeldt J.T. (ook J.T.S.)Jaski als gezagvoerder gedurende:

*    1846 t/m 1850 van de kof “Willem Carel” (dus niet Willem en Carel), gebouwd in 1846 te Hoogezand, 123 ton o.m., varend voor Momma & Reese te Amsterdam;

*    1850 t/m 1853 van de 2/m schoener “Maria Anna”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 170 ton o.m., varend voor Momma & Reese te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Jaski, Jan Toorn

Familiegegevens en opleiding

Jan Christoffel Töpper werd geboren te Amsterdam op 29 december 1791.

Hij was getrouwd met Pieternella Claasen, geboren te Amsterdam op 06 oktober 1800 en overleden in 1854.

Jan overleed in 1863003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.Töpper werd met vlagnummer 206 per 20 maart 1827 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein D.Krayer. Zijn schip was de “Phoenix”. Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 13/20 maart 1827 van het college Zeemanshoop werd Jan Christoffel Töppers, oud 35 jaar, voerend het schip “Sapho”, wonende op de Lindegracht NZ nr. 5, op voordracht van kapitein D.Krayer, voorgedragen/benoemd als effectief lid. Zijn vlagnummer werd 206023

Hij werd deelnemer in het Weldaddig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 31 oktober 1831. Overleden in 1863003.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 september 1828 staat een “Missive van kapitein J.C.Topper, van 23 dezer kennis gevende van zijn Schipbreuk op de kust van Sicilië.”042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 oktober 1828 staat een bespreking van een missive door J.C.Topper dd 23 september 1828 waarin deze 2 punten bespreekt. In reactie daarop zegt het commentaar:

  1. Mee eens dat de stroomsterkte tussen Malta en Sicilië aldoor om de noord loopt maar het kan zich ook vaak richten naar de wind;
  2. Er is verscheidenheid in de naamgeving van de ZW-kaap van Sicilië: Pt.Sorella, La Pie, Kaap Granisola. Sorella is de oostpunt van Granisola, terwijl een halve mijl verder oostelijk het plaatsje Fre Fontane ligt.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 06 april 1829 staat een verzoek van J.C.Topper “thans stuurman aan boord van het Brikschip Mercurius Kap J.A.Engels” om uitstel van betaling van contributie. Het Bestuur besluit het hem “zoo gemakkelijk te maken als met het belang van het Kollegie is overeen te brengen.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 mei 1830 staat een verzoek van J.C.Töpper zijn storting van de 1e klasse in de 2e klasse te mogen voldoen. Dit verzoek werd afgewezen.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 oktober 1850 staat een verzoek van kapitein J.C.Töpper om een reis onder vreemde vlag te mogen varen. Het Bestuur gaat accoord, maar stelt dat de terugkomst moet worden gemeld.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 oktober 1857 staat een verzoek om uitkering van kapitein J.C.Töpper, welke hem in de vergadering dd 26 november 1857 met ingang van 01 november 1857 wordt toegekend.042.

 

In de notulen van 12 november 1850 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop verzoekt C.J.Topper een reis onder vreemde vlag te mogen maken en toch deelnemer te mogen blijven “welk verzoek … is toegestaan, maar bepaaldelijk voor deze reis.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 januari 1858 wordt vermeld dat aan kapitein J.C.Töpper per 01 november 1857 een uitkering is toegekend.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                     naam reder/boekhouder

     206                           1827          galjas              Sapho                                 S.Paleologo

                                     1828-1829    geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1830-1832    fregat              de Vrouw Hendrika          Societeit van Scheepsbouw

                                        1833          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1834-1835    brik                  Paramaribo                        J.J.Poncelet & Zn

     125                        1836-1837    brik                  Phoenix                              idem

                                     1838-1849    galjoot            Phoenix                              idem

                                     1850-1852    geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1853          schoner           Maria Anna                       Gebr.Heemskerk

      35                          1854          schoner           Maria Anna                       idem

                                        1855          geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1856          bark                Prins Hendrik                    Kranenborg & Zn

                                     1857-1862    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden J.C.Töpper van 1834-1836 als gezagvoerder van de 2-deks gekoperde brik “Paramaribo”, gebouwd in 1808, 252 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn uit Amsterdam.

Van 1839-1850 was J.C.Töpper gezagvoerder van de 3/mast-galjoot “Paramaribo”, gebouwd in 1838 te Dordrecht, 165 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam.

     Van Sluijs013 vermeldt een 3-mast galjoot “Paramaribo”, gebouwd in 1838 te Dordrecht voor boekhouder J.J.Poncelet te Amsterdam van 1838-1850 onder kapitein J. C. Töpper. In 1850 werd het schip verkocht aan A.van Lier te Rotterdam en herdoopt in “Jeannette en Anna”.Dit is derhalve een ander schip met de naam “Paramaribo” dan het schip van dezelfde rederij uit 1834-1835 bij de vermelding onder Jan Christoffel Töpper hiervoor. Van Sluijs geeft echter bij beide schepen een kapitein Töpper met vlagnummer 206 van Zeemanshoop.

Ik heb mijn twijfels, gezien de verschillende schepen en ook vanwege de opgegeven vaarperioden, of het één persoon betreft. Wellicht is er sprake van vader en zoon. Nader genealogisch onderzoek zal uitsluitsel moeten geven.

 

Bouma025 vermeldt J.C.Töpper als gezagvoerder gedurende:

*   1828 van de bark-galjoot “Sappho”, geen bouwgegevens vermeld, varend voor S.Paleologo te Amsterdam;

*   1832 t/m 1833 op het 3/m schip “Vrouw Hendrika”, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Societeit voor Scheepsbouw te Amsterdam;

*   1837 t/m 1838 van de brik “Phoenix”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 212 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam;

*   1851 t/m 1852 van de brik “Vasco di Gama”, ex Eisenbahn, gebouwd in 1846 te Elbing, 258 ton o.m., varend voor Heemskerk e.a. te Amsterdam;

*   1854 van de 2/msch “Maria Anna”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 170 ton o.m., varend voor de gebr. Heemskerk te Amsterdam. Het schip voer in 1855 voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam en was herdoopt in “Hollandsch Accra”;

*   1857 van de bark “Prins Hendrik”, gebouwd in 1838 te Groningen, 381 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo"057:

11 september 1837    "... heden vertrok Captijn Topper met de brik de Venix naar Amsterdam". (Naam was oorspronkelijk gespeld als "Vheenix", werd doorgestreept en vervangen door "Venix".)

Monsterrol dd 19 mei 1837 van de brik "Phönix" (sic) onder gezag van Jan Christoffer Topper met 12 manschappen. Bestemming Suriname. Boekhouders J.J.Poncelet & Zoon011.

     "De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo"057:

07 februari 1838       "... heden gearriveerd kaptijn Tupper brik Paramaribo van Amsterdam hebbende 62 dagen reis".

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Töpper(s), Jan Christoffel

Deze naam wordt  met twee vlagnummers vermeld als lid van het Rotterdamse zeemanscollege. Het is vooralsnog onduidelijk of dit twee personen zijn.

 

Familiegegevens en opleiding

Jan Mulder Drenth werd geboren op 17 maart 1823 te Elde. Hij woonde te Amsterdam en vestigde zich op 01 juni 1855 te Rotterdam waar hij o.a. woonde aan de Botersloot Wijk 9 nr. 538 (nieuw nr. 169). Hij vertrok op 11 november 1875 naar Delft.

Hij was getrouwd met Henriëtta Johanna van Vliet, geboren 13 augustus 1830 te Rotterdam, Nederlands Hervormd005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Mulder Drenth werd met vlagnummer 612 effectief lid van Zeemanshoop per 09 januari 1855 op voorspraak van G.Rotgans. Zijn schip was de "Riga"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 02/09 januari 1855 staan vermeld dat tot effectief lid zijn voorgedragen/benoemd Jan Mulder Drenth, oud 31, voerend de kof “Riga”, voor rekening van H.van Rijckevorsel te Rotterdam, op voordracht van kapitein G.Rotgans.023.

Bouma025 vermeldt geen kapitein Mulder Drenth als gezagvoerder van de “Riga” die in 1855 voor van Rijckevorsel voer.

 

J.Mulder Drenth was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1855 t/m (vermoedelijk) 1880 met vlagnummer 612.

 

J.Mulder Drenth was met vlagnummer R31 in de periode 1861 t/m 1880 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

J.Mulder Drenth was in 1869 secretaris van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Er is ook sprake van een J.Mulder/Muller Drenth, J. die met vlagnummer R431in de periode 1855 t/m 1866(?) effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In de ledenlijsten uit Sweijs021 staat deze kapitein t/m 1866, maar in de beschikbare ledenlijsten uit de Jaarverslagen van de Maatschappij is de laatste vermelding in 1859 en niet meer in de zestiger jaren058.

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat deze kapitein J.Mulder Drenth met vlagnummer R431 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855                                      van de sch. “Africaan”                                   60 last    varend voor H. van Ryckevorsel te Rotterdam

*    1858, 1859                           van het fregat “Geertruida Maria” 475 last  varend voor Klerk & de Voogd te Dordrecht

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 december 1883 vraagt kapitein J.Mulder Drenth of hij met bijbetaling effectief lid mag worden. Maar dit wordt afgewezen.042

 

In een Bijlage bij de Bestuursvergadering dd 27 december 1883 (Stadsarchief Amsterdam, 491-39) is een brief dd Vlissingen 24 december 1883 van kapitein J.Mulder Drenth. Hij verzoekt weer terug te mogen keren als effectief lid  “Ik wil natuurlijk Alle achterstallige contributiën aanzuiveren daar ik thans in staat ben zulks te kunnen doen”. In de kantlijn van de brief staat vermeld dat op dit verzoek afwijzend is beschikt.042.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                       naam reder/boekhouder

        612                           1855           sch.bark          Afrikaan                              H.van Rijckevorsel te Rotterdam

                                      1856-1857     schoner            Benin                                    idem

                                      1858-1860     geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1861-1868     bark                 Jacob                                    Ebeling & Co te Rotterdam

                                          1869           sch.brik            Kiu-Siú                                 geen opgave

                                          1870           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1871-1876     stoomb.           Maasstroom                        Ned.Stoomb.Maatschappij te Rotterdam

                                      1876-1877     stoomb.           Stad Middelburg                 Maatsch.Zeeland

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat deze kapitein J.Mulder Drenth met vlagnummer R31 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1862 t/m 1867      van de bark “Jacob”                                  312 last            voor A.F.Ebeling & Co te Rotterdam

*    1874                       van het ss. “Holland”                                381 last            voor de Ned. Stoomb. Mij. Te Rotterdam

*    1877                       van het ss. “Stad Midelburg”                   ? last                 voor de Stoomv.-Mij te Middelburg

*    1878                       van het ss. “Stad Vlissingen”                   1300 last           voor de Stoomv. Mij. te Middelburg

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.Mulder Drenth                                   Geertruida Maria                             23 november 1858                17 oktober 1860

                                                                Jacob                                                 29 augustus 1861    04 augustus 1862

                                                                Jacob                                                 11 september 1862                27 juni 1863

                                                                Jacob                                                 30 september 1863                01 september 1864

                                                                Jacob                                                 geen melding                          10 april 1866

                                                                Jacob                                                 geen melding                          17 juli 1867

                                                                Jacob                                                 11 oktober 1867                     geen melding

 

Bouma025 vermeldt J.M.Drenth als gezagvoerder gedurende:

*    1856 van de 2/m sch. “Afrikaan” ex Tropicus, gebouwd in 1843 te Rotterdam, 114 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1857 t/m 1858 van de sch.brik “Benin” ex Pio Nono, gebouwd in 1848 te Rotterdam, 243 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1859 t/m 1860 op het 3/m schip “Geertruida Maria”, gebouwd in 1841 te Dordrecht, 899 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht;

*    1862 t/m 1869 op de bark “Jacob”, gebouwd in 1855 te Rotterdam, 593 lton o.m., varend voor A.F.Ebeling & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1870 voor Batenburg & Co te Rotterdam en werd herdoopt in “Anna & Johanna”;

*    1870 van de schbrik “Kiu Siu”, gebouwd in 1869 te Dordrecht, 285 ton o.m., varend voor de Nederl. Handel-Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd in 1870 verkocht naar Japan;

*    1872 t/m 1874 van het ijzeren schroefsstoomschip “Maasstroom”, gebouwd in 1869 te Rotterdam, 396 ton o.m., varend voor de Nederl. Stoomb. Maatschappij, dir D.L.Wolfson;

*    1875 van het schr.ss “Holland”, gebouwd in 1874 te Rotterdam, 720 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomb. Mij. Dir. D.L.Wolfson te Rotterdam;

*    1879 van het rader ss “Stad Vlissingen” ex Northern, gebouwd in 1865 te Liverpool, 1816 ton o.m., varend voor de Stoomv. Mij. Zeeland te Vlissingen.

             Het ss. “Stad Vlissingen werd gebouwd in 1865 bij Jones, Quiggin & Co te Liverpool, mat 1816 Brt. en voer voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen072.

             Bij Nieuwersluis op een berm gevaren en gebroken;

 

Overige bijzonderheden

J.Mulder Drenth verzorgde per 30 september 1863 vanuit Brouwershaven met de “Jacob” een troepentransport van 4 officieren en 25 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 03 maart 1864 na een reis van 155 dagen. In St.Georg d’Elmina bleven 2 manschappen achter en werden 3 Europesche militairen en 100 Afrikaanse recruten aan boord genomen065.

 

Op 14 december 1879, op weg van Vlissingen naar Queensbro, liep tijdens dikke mist het ss. “Stad Vlissingen” bij Nieuwe Sluis op een berm. Het schip brak op 15 december. Er vielen geen slachtoffers.

 

Geertruida MariaCSR 439/103:  899 tons.  31 crew.  Captain = T. Mulder Departed Sunderland, England on 6 January 1859 with a cargo of coals and arrived at Albany on 28 April 1859.  Where intended bound – Batavia. 110

 

Van Blokland-Visser064 vermeldt  dat volgens monsterrol 1851 dd 23 november 1858 Dirk Jans Mulder Drenth samen met Cornelis Spiegelberg gezagvoerder wass op het fregat “Geertruida Maria” en met 32 man uitvoer via Sunderland naar George Town.

Volgens monsterrol 2284 dd 19 september 1867 was Dirk Jans Mulder Drenth gezagvoerdxer van de brik “Zeevaart”  146 last, varend voor reder Abraham Sandberg & Co te Dordreccht met als mede-eigenaar Jan Mulder kapitein uit Veendam. Het schip voer uit met 10 man naar Brazilië via Cardiff.

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Mulder Drenth, Jan

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Verveen was met vlagnummer R217 in de periode 1855 t/m 1856 effectief lid van het Rotterdams zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1858 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf vermeld dat de weduwe van kapitein A.Verveen een uitkering heeft gekregen van f 153,73 incl schoolgeld voor haar en haar kind. In 1859 was de uitkering f 162,90058.

In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij staat kapitein A.Verveen met vlagnummer R217 in de ledenlijst als gezagvoerder van de sch. “Gouverneur van der Eb”, 58 last, varend voor H. van Ryckvoersel te Rotterdam058.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Verveen als gezagvoerder gedurende:

*   1856 t/m 1857 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Verveen, A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.W.Maas was met vlagnummer R436 in de periode 1857 t/m 1859 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1859 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat “het Bestuur zich (heeft) verpligt gezien Art.37 van het Reglement toe te passen”. Dit artikel regelt uitzetting uit het College vanwege het niet voldoen aan de financiële verplichtingen058

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1858 van het College staat kapitein H.W.Maas met vlagnummer R436 in de ledenlijst als gezagvoerder van de schoener “Hollandsch Acra”, 92 last, varend voor H. van Ryckevorsel te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt H.W.Maas als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1859 van de schbrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Maas, H.W.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Zillisen/Zillesen als gezagvoerder gedurende:

*      1860 van de schoenerbrik “Hollandsch Accra”, ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*      1861 van de 2-mastschoener “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*      1863 van de brik “Gouverneur Schomerus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip was in 1863 ´in liquidatie” en ging over naar H.Müller & Co te Rotterdam;

*      1864 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Zillisen/Zillesen, A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Steinhusen als gezagvoerder gedurende:

  • * 1857 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
  • * 1858 t/m 1860 van de 2/msch. “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
  • * 1861 t/m 1863 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
  • * 1866 t/m 1869 van de brik “Apollonia” ex Martha & Jacoba, gebouwd in 1858 te Amsterdam, 243 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Steinhusen, H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt N.J.A.Maarschalk als gezagvoerder gedurende:

*    1860 van de sch.brik “Gouverneur v/d Eb” ex Polaris, gebouwd in 1845 te Rotterdam, 214 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip voer in 1861 voor Boom & Co te Middelburg en was herdoopt in “Catharina Elisabeth”;

*    1861 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1863 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1864 t/m 1867 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Maarschalk, N.J.A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Turfboer was met vlagnummer R7 in de periode 1866 t/m 1870 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein D.Turfboer met vlagnummer R7 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1866     van de sch. “Gouverneur Schomerus” 85 last        varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam

*   1867     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt D.Turfboer als gezagvoerder gedurende:

*   1867 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Het schip is waarschijnlijk gestrand bij Guinea;

*   1868 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

NRC 120966

Liverpool, 8 september. Het stoomschip CALABAR, is heden alhier aangekomen en bericht, dat aan de kust van Afrika de volgende Nederlandse schepen zijn: te Lagos het schoener- brikschip GOUVERNEUR SCHOMERUS, kapt. Turfboer en te Old-Calabar het schip VOLHARDING, kapt. Pander.

 

 

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Turfboer, D.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.N.Sabel als gezagvoerder gedurende:

  • 1869 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;
  • 1870 t/m 1871 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;
  • 1872 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1872 gesloopt.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Sabel, P.N.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.W.Keyser als gezagvoerder gedurende:

*    1870 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Keyser, J.W.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1848.18

DVD XI – 641 - 643
BIJLBRIEF

Naam schip MARIA ANNA

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 22 juni 1848

type schip schoener

bouwwerf/verkoper firma Blok & Matthijsen, scheepsbouwmeesters, werf Hollandia, in de Groote Wittenburgerstraat te Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Momma & Reesse

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 92 lasten

tuigage / aantal dekken een dek

afmetingen 28,40 x 4,65 x 2,98 meter

kiellegging Januari 1848

tewaterlating 31 mei 1848

plaats / datum registratie Amsterdam, 22 juni 1848

nummer van registratie deel 44, folio 163, recto, vak 2

notaris verklaring voor stadssecretaris van Amsterdam

prijs NLG.

Bijzonderheden:







researcher/datum research: ML / 070908

Naam MARIA ANNA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1848
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3170.1848.18
foto IMG 2932 - 2939

CEDULE

Naam schip MARIA ANNA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 12 juli 1848

type schip schoener

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. H.J. van der Wal

grootte in tonnen 92 lasten of 175 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 13 juli 1848

nummer registratie deel 56, folio 142, recto, vak 2

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Barent Johannes Momma, voor zijn firma Momma & Reesse, en namens en voor zijn in de bijlage genoemde mede-eigenaren.


researcher/datum research: ML / 250916







Bijlage bij eigendomsbewijs 18 van 1848, schoener MARIA ANNA
eigenaren per medio juli 1848

firma Momma & Reesse, Amsterdam (boekhouders en 1/8e part)
Hendrik Willem Oosthuys, Amsterdam (1/8e part)
Christiaan Dirk Schüller, Amsterdam (1/8e part)
Henriette Groenemeijer, weduwe van Gerbert van Voorthuysen, Amsterdam (1/16e part)
G.L. Walkart, Amsterdam (1/16e part)
Frederic Govert Graaf van Limburg Stirum, Utrecht (1/16e part)
Mr. Johannes van Iddekinge, Amsterdam (1/32e part)
Gerardus Theodorus Davijt, Amsterdam (1/32e part)
Jan H. Carp, Leiderdorp (1/32e part)
H.C. Hoog, ’s-Gravenhage (1/32e part)
P.IJ.P. Ferrand, ’s-Gravenhage (1/32e part)
J.C. Reesse, Amsterdam (1/32e part)
F.W. Fabius, Amsterdam (1/32e part)
firma Gebr. van Wijck, Amsterdam (1/32e part)
W. van Wijck, Velp (1/32e part)
G. Cruys Czn., Amsterdam (1/32e part)
C.L.W. Smissaert, Deventer (1/32e part)
G.A. van der Voort, Amsterdam (1/32e part)
firma Burdet & Druyvestein, Amsterdam (1/32e part)
H. Astro, Zeist (1/32e part)

ML / 250916

Naam MARIA ANNA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1848
Toegang 198
Inventaris 3170

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1853.45

DVD XII – 6493 - 6495
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip MARIA ANNA

plaats en datum acte openbare verkoping, Amsterdam, 4 juli 1853

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Barend Johannes Momma, assuradeur, en Johannes Casparus Reesse Jr., fabrikant, beide te Amsterdam, als boekhouders en mede-reders, vertegenwoordigende de gehele rederij (zie bijlage)

gevoerd door kapt. J.F.S. Jaski

eigenaar/aankoper Matthias Heemskerk, koopman te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 174 tonnen of 92 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 28,40 x 4,60 x 3,00 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 5 juli 1853

nummer van registratie deel xxx

notaris Bruno Tideman, notaris te Amsterdam

prijs NLG 22.100,-

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 010508


bijlage bij acte Amsterdam 45 van 1853, van het schoenerschip MARIA ANNA.

De verkopende eigenaren waren:

H.W. Oosthuijs (1/8e part)
C.D. Schuller (1/8e part)
Wed. Gerben van Voorthuijsen, geboren Groenemeijer (1/16e part)
George Lodewijk Walkart (1/16e part)
J.G. Graaf van Limburg Stirum (1/16e part)
Mr. H.C.J. Haag (1/32e part)
J.W. Fabius (1/16e part)
P.S.P. Ferrand (1/32e part)
Johan Christoph Reesse (1/32e part)
Firma Gebr. van Wijck (1/32e part)
W. van Wijck (1/32e part)
Jhr. Mr. J. van Iddekinge (1/32e part)
G. Cruijs (1/32e part)
C.L.M. Smissaert (1/32e part)
Firma Burdet & Druyvesteijn (1/32e part)
Hendrik Astro (1/32e part)
Jhr.Mr. David Rutgers van Rozenburg Jr. (1/32e part)
Barend Johannes Momma (1/32e part)
Firma Momma & Reesse (1/8e part)


ML / 010508

Naam MARIA ANNA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1853
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS.198.3171.1853.45
foto IMG 9396 - 9399

CEDULE

Naam schip MARIA ANNA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 6 september 1853

type schip schoener

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma Gebr. Heemskerk,Amsterdam, enig eigenaren

te voeren door kapt. J.C. Fopper

grootte in tonnen 92 lasten of 174 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 6 september 1853

nummer registratie deel 65, folio 73, verso, vak 3

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte en het reçu ontvanger Amsterdam laatste zeebrief, afgegeven 3 januari 1850; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage vermelde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Johan Carl von Gebauer, Amsterdam, voor en namens de bovengenoemde enig eigenaren.




researcher/datum research: ML / 260217

Naam MARIA ANNA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1853
Toegang 198
Inventaris 3171

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.332
DVD VIII – 771
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip MARIA ANNA, thans HOLLANDSCH ACRA

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 18 juni 1855

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Gebr. Heemskerk, kooplieden en reders te Amsterdam

gevoerd door kapt. J.G. Föpper

eigenaar/aankoper Huibert van Rijckevorsel, koopman en reder te Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 174 tonnen of 92 lasten (meetbrief 6 september 1853)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 28,40 m., breed 4,60 m., hol 3,00 m.

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd in Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 20 juni 1855

nummer van registratie deel 68, folio 103, recto, vak 1

notaris onderhandse verklaring ingeschreven door griffier Arrondissement rechtbank Rotterdam

prijs NLG 12.000,-

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 220408

Naam HOLLANDSCH ACRA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1855
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Nationaal Archief Den Haag Archiefnummer Rott. 3.03.17.01.3676.566

DVD VIII – 1666- 1670


ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schi p 35/100e van het fregat BURGEMEESTER HOFFMAN
40/100e van het fregat TERNATE
Geheel van de brik ST.GEORGE DE LA MINA
Geheel van de schoener GOUVERNEUR SCHOMERUS
Geheel van schoener, voorheen GOUDKUST, thans
PRESIDENT BENSON
Geheel van schoener, voorheen genaamd MARIA
ANNA, thans HOLLANDSCH ACRA
1/32e van de bark GRONDWET
1/6e part van de bark CONCURRENT
1/8e part van het fregat VOORUIT


plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Rotterdam, 30 december 1863

type schip

bouwwerf/verkoper Abram van Rijckevorsel Huibertszoon, als bewindvoerder, volgens vonnis van 1 december 1862, van Huibert van Rijckevorsel, thans zonder beroep, te Neuchatel in Zwitserland, gehandelend hebbende onder de firma H. van Rijckevorsel, in welke firma Hendrik Muller Szn. voor 50% deelnam en welke firma op 31 december 1862 is ontbonden.

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Hendrik Muller Samuelszoon, handelende onder de firma Hendrik Muller & Co., Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen BURGEMEESTER HOFFMAN: 42,10 x 6,60 x 5,32 meter, 758 ton
TERNATE: 395 lasten
ST GEORGE DE LA MINA: 31,x 7,50 (?) x 2,00 (?) meter, ca. 200 ton
GOUVERNEUR SCHOMERUS: 21,90 x 4,71 x 2,75 meter, 85 lasten PRESIDENT BENSON: 21,10 x 4,58 x 2,74 meter, 77 lasten
HOLLANDSCH ACRA: 28,40 X 4,60 X 3,00 meter, 174 tonnen
GRONDWET 396 lasten of 749 tonnen
CONCURRENT 38,50 x 7,32 x 5,06 meter, 635 tonnen
VOORUIT 39,40 x 7,22 x 5,24 meter, 660 tonnen of 350 lasten
kiellegging

vervolg acte 566 Rotterdam

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 31 december 1863

nummer van registratie deel 179, folio 187, recto, vak 1.

notaris Willem Simon Burger Wzn, notaris te Rotterdam

prijs BURGEMEESTER HOFFMAN: NLG. 14.350,- taxatiewaarde van 35/100e part
TERNATE: NLG. 22.000,- taxatiewaarde van 40/100e part
ST. GEORGE DE LA MINA: NLG 11.000 taxatiewaarde geheel schip
GOUVERNEUR SCHOMERUS: NLG 13.000, taxatiewaarde geheel schip
HOLLANDSCH ACRA: NLG 6800, taxatiewaarde geheel schip
GRONDWET: NLG 2190 taxatiewaarde 1/32e part
CONCURRENT: NLG 6500 taxatiewaarde 1/6e part.
VOORUIT: NLG 5000 taxatiewaarde 1/8e part

Bijzonderheden:
BURGEMEESTER HOFFMAN ligt te Rotterdam, indertijd voor Van Rijckevorsel en mede-reders gebouw op de werf De Hoop, van Gebr. Visser te Rotterdam, bijlbrief 20 april 1855.
TERNATE thans op reis naar Oost-Indie, indertijd voor Van Rijckevorsel en mede-reders gebouwd door Fop Smit, Kinderdijk, bijlbrief 20 juli 1855
ST. GEORGE DE LA MINA, thans op reis naar de Westkust van Afrika, geheel voor Van Rijckevorsel gebouwd op de werf De Noteboom van Gebr. Visser te Rotterdam, bijlbrief 21 juli 1849.
GOUVERNEUR SCHOMERUS, thans op reis naar de westkust van Afrika, geheel voor Van Rijckevorsel gebouwd op de werf De Noteboom van Gebr. Visser te Rotterdam, bijlbrief 31 oktober 1853
PRESIDENT BENSON, thans op reis naar de Westkust van Afrika, geheel voor Van Rijckevorsel gebouwd op de werf De Noteboom van de Gebr. Visser te Rotterdam.
HOLLANDSCH ACRA, thans liggend te Rotterdam, door Van Rijckevorsel aangekocht, onderhandse acte Rotterdam, 19 juni 1855.
GRONDWET, varende onder boekhouderschap van de firma M.C. de Crane & Zoon, Zierikzee, thans op reis naar Oost-Indië
CONCURRENT, thans op reis naar Oost-Indie, voor Van Rijckevorsel en anderen nieuw gebouwd bij de Gebr. Visser op de werf De Hoop, Rotterdam, bijlbrief 26 februari 1857.
VOORUIT, thans op reis naar Oost-Indie, voor Van Rijckevorsel en anderen nieuw gebouwd bij de Gebr. Visser, op de werf Het Land van Belofte, Rotterdam, bijlbrief 14 mei 1856.

(opm: er ontbreekt tussen PRESIDENT BENSON en HOLLANDSCH ACRA nog een schip, pagina ontbreekt)


researcher/datum research: ML / 150609

Naam HOLLANDSCH ACRA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1863
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.551
DVD VIII – 1603, 1618
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip 35/100e fregat BURGEMEESTER HOFFMAN
40/100e fregat TERNATE
Brik ST. GEORGE DE LA MINA
Schoener GOUVERNEUR SCHOMERUS
Schoener PRESIDENT BENSON (ex-GOUDKUST)
Brik IVOORKUST (ex-COMEET)
Schoener HOLLANDSCH ACRA (ex-MARIA ANNA)
1/32e part bark GRONDWET
1/6e part bark CONCURRENT
1/8e part fregat VOORUIT

plaats en datum acte firma-scheiding (zie bijlage), Rotterdam, 30 december 1863

type schip diverse

bouwwerf/verkoper Abraham van Rijckevorsel, als bewindvoerder voor zijn zoon Huibert van Rijckevorsel, thans zonder beroep en verblijvende in het kanton Neuchatel in Zwitserland

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Hendrik Muller Samuelszoon, van zijn firma Hendrik Muller & Co., Rotterdam, voorheen geassocieerd geweest met Huibert van Rijckevorsel onder de firma H. Van Rijckevorsel, Rotterdam, in welke firma H. Muller en H. van Rijckevorsel ieder voor de helft participeerden, welke firma reeds sedert 30 december 1862 was ontbonden

plaats / datum registratie Rotterdam, 31 december 1863

nummer van registratie deel 179, folio 137, recto, vak 1

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden

researcher/datum research: ML / 160209









Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.551

De scheiding heeft betrekking op de volgende schepen en scheepsparten, waarvan de beide firmanten van de firma H. van Rijckevorsel elk de helft bezaten:

- 35/100 parten in het fregat BURGEMEESTER HOFFMAN, gemeten 42,10 x 7,60 x 5,32 meter en groot 758 tonnen, thans liggende te Rotterdam, voor de firma en de mede-reders gebouwd door Gebr. Visser, werf De Hoop, Rotterdam, bijlbrief 20 april 1855, waarde van de parten volgens taxatie NLG. 14.350,-
- 40/100e parten in het fregat TERNATE, groot 395 lasten, thans op reis naar Oost-Indië, voor de firma en de mede-reders gebouwd door Fop Smit te Kinderdijk, bijlbrief 20 juli 1855, waarde van de parten volgens taxatie NLG. 22.000,-
- De brik ST GEORGE DE LA MINA, gemeten 31,00 x 7,50 x 2,00 meter, en groot circa 200 tonnen, gebouwd geheel voor rekening van de firma door Gebr. Visser, werf De Noteboom, Rotterdam bijlbrief 21 juli 1849, zich thans bevindende op reis naar West Afrika, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 11.000,-
- De schoener GOUVERNEUR SCHOMERUS, gemeten 27,90 x 4,71 x 2,75 meter en groot 85 lasten, zich thans bevindende op reis naar West Afrika, gebouwd geheel voor rekening van de firma door Gebr. Visser, werf De Noteboom, Rotterdam, bijlbrief 31 oktober 1853, waarde van het schip volgens taxatie NLG 13.000,-
- De schoener vroeger genaamd geweest GOUDKUST, thans genaamd PRESIDENT BENSON, gemeten 26,10 x 4,58 x 2,74 meter en groot 77 lasten, zich thans bevindende op een reis naar West-Afrika, geheel voor rekening van de firma gebouwd door de Gebr. Visser, werf de Noteboom, Rotterdam, bijlbrief 14 juli 1852, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 9.000,-
- De brik vroeger genaamd geweest COMEET, thans genaamd IVOORKUST, gemeten 27,20 x 4,79 x 3,15 meter en groot 182 tonnen, zich thans bevindende te Rotterdam, welk schip door de firma was aangekocht in openbare veiling op 28 juli 1857, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 7.400,-
- De schoener vroeger genaamd geweest MARIA ANNA, thans genaamd HOLLANDSCH ACRA, gemeten 28,40 x 4,60 x 3,00 meter en groot 174 tonnen, thans liggende te Rotterdam, door de firma onderhands gekocht bij acte Amsterdam, 18 juni 1855, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 6.800,-
- 1/32e part in het barkschip GRONDWET, groot 396 lasten of 749 tonnen, varende onder boekhouderschap van de firma M.V. de Crane & Zoon te Zierikzee, thans op reis naar Oost-Indië; het aandeel heeft volgens taxatie een waarde van NLG. 2.190,-
- 1/6e part in het barkschip CONCURRENT, gemeten 38,60 x 7,32 x 5,06 meter, en groot 635 tonnen, zich thans bevindende op een reis naar Oost-Indië, welk schip de firma voor zich en anderen nieuw heeft doen bouwen door de Gebr. Visser, werf de Hoop, Rotterdam, bijlbrief 26 februari 1857, waarde van dit aandeel getaxeerd op NLG. 6.500,-
- 1/8e part in het fregat VOORUIT, gemeten 39,40 x 7,22 x 5,24 meter en groot 643 tonnen of 350 lasten, zich thans bevindend op een reis naar Oost-Indië. Welk schip nieuw is gebouwd voor de firma en mede-reders door de Gebr. Visser op hun werf het Land van Belofte te Rotterdam, bijlbrief 14 mei 1856, waarde van dit aandeel getaxeerd op NLG. 5.000,-
Samen met contant geld van de firma zijnde NLG 102.760 wordt de waarde van de firma vastgesteld op NLG. 200.000,- , waarvan de beide deelgenoten elk NLG 100.000,- bezitten.

Opm: Huibert van Rijckevorsel was in staat van krankzinnigheid verklaard en verbleef tot zijn dood in een kliniek in Zwitserland.

ML / 160209

Naam HOLLANDSCH ACRA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Amst.198-3180-1848.48