Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt F.Wisseman als gezagvoerder gedurende:
* 1850 t/m 1852 van de brik “Komeet”, gebouwd in 1849 aan de IJssel, 184 ton o.m., varend voor W.C.Versluys te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1849 |
Kapitein: |
Wisseman, F. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Cornelis Ingerman werd geboren op 05 december 1823 te Amsterdam als zoon van kapitein Jan Ingerman en Maria Andriessen. (zie aldaar)
Hij trouwde te Amsterdam op 24 november 1859 met Anna Clara Uckerman, geboren te Amsterdam op 25 oktober 1831 als dochter van Biedericus Franciscus Uckerman en Anna Barendina Batelt, Zij overleed te Amserrsfoort op 20 december 1827, 96 jaar oud. Uit het huwelijk werden 2 dochters geboren.
Cornelis overleed te Haarlem op 17 oktober 1878.
Ontleend aan Parenteel Ingerman via “familie Ingerman”, Google
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.Ingerman werd met nr.888 effectief lid van Zeemanshoop per 06 juli 1852 op voorspraak van J.A.de Haas. Zijn schip was de "Komeet". Heeft bedankt als lid002. Ten tijde van Ingerman 28 jaar002a.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 29 juni/06 juli 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Cornelis Ingerman, oud 28 jaar, voerend de brik “De Komeet”, op voordracht van kapitein J.A.de Haas.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaaschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
888 1852 brik de Komeet W.C.Versluijs te Rotterdam
1853 bark Regina A.Ahlers Jr
494 1854 bark Regina idem
1855-1857 bark Regina J.J.Marlof
1858 geen opgave van schip en boekhouder
1859-1861 bark Trijntje Fenna G.H.Stoltenberg & Zn te Rotterdam
1862 geen opgave van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
C.Ingerman Trijntje Fenna 22 maart 1860 08 november 1861
Bouma025 vermeldt C.Ingerman als gezagvoerder gedurende:
* 1853 van de brik “Komeet”, gebouwd in 1849 aan de IJssel, 184 ton o.m., varend voor W.C.Versluys te Rotterdam;
* 1854 van de bark “Regina”, gebouwd in 1846 te Maassluis, 473 ton o.m., varend voor A.Ahlers Jr te Amsterdam;
* 1855 t/m 1858 van hetzelfde schip maar nu varend voor Marlof & Zn te Amsterdam;
* 1860 t/m 1861 van de bark “Trijntje Fenna”, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor G.H.Stoltenberg & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
In de Harlinger Courant van half januari 1853 (exacte datum niet vermeld op de fotokopie) staat onder de rubriek SCHEEPSBERICHTEN het volgende096:
“FALMOUTH 2 Februarij Het alhier van Buenos Ayres geariveerde Hollandsche schip Komeet, kapt. Ingerman, heeft den 26 Januarij, op 46oN.Br. en 42o W.L. eene stortzee overgekregen, waardoor de luiken ingeslagen en twee man over boord gevoerd zijn, zoo mede heeft men de kombuis daarmede verloren.”
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was C.Ingerman van de bark “Regina”104.
NRC 10februari 1853
Falmouth, 6 februari. De Nederlandse brik KOMEET, kapt. Ingerman (zie ons nummer van de 6e dezer) heeft behalve de reeds opgegeven schade ook nog de fokkemast gekraakt. Dezelve is heden in de haven gebracht.
NRC 26 augustus 1853
Rotterdam, 25 augustus. Volgens de Engelse bladen lagen l.l. zaterdag te London niet minder dan 17 Nederlandse bodems naar verschillende havens van Australië bevracht, als:… Naar Adelaïde:… REGINA (276 ton), kapt. C. Ingerman…
NRC 06 november 1853
Falmouth, 2 november. De Nederlandse schepen REGINA, kapt. Ingerman, van Londen naar Adelaide, en SUMATRA, wijlen kapt. Keeman, van Dordrecht naar Liverpool bestemd, zijn hier beiden heden binnengelopen, eerstgenoemde heeft de zeilen verloren, en op de laatstgenoemde is de gezagvoerder overleden.
NRC 15 februari 1854
Advertentie. C. Ament, makelaar, zal op maandag de 27e februari 1854, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris J.A. Hoog verkopen een extraordinair welbezeild, kopervast en gekoperd schoenerschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd NEPTHUN, gevoerd door kapt. R.S. Molenaar, volgens Nederlandse meetbrief lang 19 ellen, wijd 4 ellen 30 duimen, hol 2 ellen 56 duimen (opm: 19,00 x 4,30 x 2,56 m.) , en alzo gemeten op 95 tonnen of 50 lasten. Breeder volgens inventaris.
Wijders twee aandelen, ieder groot 1/30 part in het gekoperd barkschip REGINA, kapt. C. Ingerman, groot 250 gemeten lasten, thans op reis van Londen naar Australië. Nader bericht bij bovengemelde makelaar.
NRC 29 juni 1854
Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende … schepen, als:… Voor Amsterdam:… REGINA, kapt. C. Ingerman;…
NRC 02 december 1854
Hongkong 9 oktober. Het Nederlandse barkschip REGINA, kapt. Ingerman, hetwelk de 3e dezer van hier naar Amoy vertrok, is eergisteren met schade aan zeilen en tuig geretourneerd. De kapitein dacht binnen een paar dagen klaar te zijn om de reis opnieuw te aanvaarden.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.H.Nijman als gezagvoerder gedurende:
* 1856 van de brik “Komeet”, gebouwd in 1849 aan de IJssel, 184 ton o.m., varend voor W.C.Versluys te Rotterdam;
* 1859 t/m 1865 van de sch.brik “Brazilië Packet”, gebouwd in 1858 te Martenshoek, 177 ton o.m., varend voor de gebr. Nijman te Hoogezand. Het schip is verongelukt bij Penzance.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.W. v/d Velden als gezagvoerder van/in:
* 1858 van de kof “Riga”, gebouwd in 1838 te Delfzijl, 120 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1858 t/m 1859 van de brik “Ivoorkust” ex Komeet, gebouwd in 1849 in Capelle aan de IJssel, 182 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1860 t/m 1861 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Andries Frederik Nidschelm werd geboren op 28 februari 1826 te Middelburg. Hij was Luthers. Hij vestigde zich op 13 november 1856 te Rotterdam en woonde aldaar o.a. aan de Westerkade Wijk 14 nr. 787. Hij vertrok op 17 november 1873 naar Den Helder.
Hij was gehuwd met Maria Christina Vermeulen, geboren 29 maart 1826 te Middelburg, Rooms-Katholiek005
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.F.Niedschelm was met vlagnummer R156 in de periode 1858 t/m 1870 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.F.Niedschelm met vlagnummer R156 als gezagvoerder in de ledenlijsten van-58:
1858, 1859 van de brik “Guinea” 146 last varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam
1862 van de sch. “Goudkust” 77 last varend voor H. van Ryckevorsel
1863, 1864 van de sch. ”President Benson” 77 last varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam
1865 van de sch. “St George de la Mina” 77 last varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam
1866 van de sch. “President Benson” 77 last varend voor Hendirk Muller & Co te Rotterdam
1867 van de brik “Elise Susanna” 140 last varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam
Bouma025 vermeldt A.F.Nidschelm als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1860 van de brik “Guinea”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 276 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1860 t/m 1861 van de brik “Ivoorkust” ex Komeet, gebouwd in 1849 aan de IJssel (Capelle?), 182 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1862 t/m 1863 van de 2/msch. “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip voer in 1864 voor H.Muller & Co te Rotterdam en was herdoopt in “President Benson”;
* 1864 t/m 1865 van de “President Benson” ex Goudkust, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;
* 1865 t/m 1866 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;
* 1867 t/m 1868 van hetzelfde schip en voor dezelfde reeder;
* 1868 t/m 1869 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
De Raad voor Tucht bij de koopvaardij deed op 01 augustus 1866 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Andries Frederik Nidschelm, gezagvoerder van de schoenen “President Benson”, varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt L.B.G.F.Biscamp/Biskamp als gezagvoerder gedurende:
* 1862 t/m 1863 van de brik “Ivoorkust” ex Komeet, gebouwd in 1849 aan de IJssel (Capelle?), 182 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1864 t/m 1865 van de brik “Gouverneur Schomerus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Karel Johannes Cornelis Logger werd geboren op 30 januari 1833 te Naarden. Hij woonde te Delft en vestigde zich daarna te Rotterdam waar hij o.a. woonde aan de Goudsche Weg Wijk 13 Nr. 536 (nieuw nr. 106). Hij vertrok op 30 januari 1871 naar Kralingen en op 14 maart 1878 naar Gouda.
Hij was getrouwd met Wilhelmina Apolonia Visser, geboren 11 oktober 1829 te Utrecht005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.J.C.Logger was met vlagnummer R185 in de periode 1864 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein K.J.C.Logger met vlagnummer R185 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1863, 1864 van de brik “”Ivoorkust” 98 last varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam
* 1865 t/m 1867 van het fregat “Vooruit” 351 last varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam
Bouma025 vermeldt K.J.C.Logger als gezagvoerder gedurende:
* 1864 van de brik “Ivoorkust” ex Komeet, gebouwd in 1849 aan de IJssel (Capelle?), 182 ton o.m., varend voor H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1866 t/m 1871 van het fregat “Vooruit”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 663 ton o.m., varend voor H. Muller & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1872 voor Mees & Moens te Rotterdam en was herdoopt in “Hollander”;
* 1871 van het ijzeren schroefstoomschip “Feyenoord”, gebouwd in 1850 te Feyenoord, 287 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomboot Maatschappij te Rotterdam, dir. D.L.Wolfson.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt kapitein van Duyn (zonder initialen) als gezagvoerder gedurende:
* 1865 van de brik “Ivoorkust” ex Komeet, gebouwd in 1849 aan de IJssel (Capelle?), 182 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Het schip is in 1865 verongelukt op de kust van Guinea.
Overige bijzonderheden
Geen
|