Familiegegevens en opleiding
Simon Dirksz Ouwehand werd geboren te Katwijk op 12 september 1812 als zoon van Dirk Willemsz Ouwehand en Dirkje Cornelisd. van den Bergh.
Hij trouwde in 1836 te Katwijk met Maria Helen Pietersd Rosier.
Hij overleed te Katwijk op 23 augustus 1878.
Hij was kapitein van 1851-1852 op de Walcheren, van 1853-1857 op de Luctor et Emergo en van 1857-1871 op de Regina Maris.
De publicatie bevat een portret van Simon Dirksz Ouwehand054-114.
In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt S. (D.)Ouwehand als gezagvoerder gedurende:
* 1852 van de bark “Walcheren”, gebouwd in 1852 te Middelburg, 442 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg Bouma geeft geen initialen, maar vanwege de opgave door van der Plas 054 neem ik aan dat het S.D.Ouwehand is geweest;
* 1853 t/m 1857 op de bark “Luctor et Emergo”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 613 ton o.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v.d.Leye te Middelburg;
* 1858 t/m 1871 op de bark “Regina Maris”, gebouwd in 1858 te Middelburg, 750 ton o.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v.d.Leye.
Overige bijzonderheden
S.Ouwehand verzorgde per 07 april 1858 vanuit Hellevoetsluis per “Regina Maris” een troepentransport van 2 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hijarriveerde te Batavia op 09 juli 1858 na 83 dagen065.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.E.Verhulst als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1854 van de bark “Walcheren”, gebouwd in 1852 te Middelburg, 442 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Dirk Dirksz Ouwehand werd geboren op 12 december 1818 te Katwijk als zoon van Dirk Willemsz Ouwehand en Dirkje Cornelisd. v.d. Bergh.
Hij trouwde in 1842 te Katwijk met Maria Rijnsd. Klok
Hij overleed te Katwijk op 15 maart 1890.
De Burgerlijke Stand van Katwijk uit 1843 vermeldt hem als gezagvoerder van het paviljoenschip Goede Verwachting. Voorts was hij kapitein van 1853-1854 op de Amstel, van 1855-1856 op de bark Walcheren, en van 1856-1857 op de bark Stad Middelburg.
“Ook is hij waarschijnlijk in 1862 kapitein geweest op de West Phalia, dit staat vermeld en afgebeeld op een schilderij, gemaakt door J.Spin, wat in bezit is bij nazaten van kapitein Dirk Dirksz Ouwehand. (Volgens Bouma … is hij in 1864 ook kapitein op de bark Luctor et Emergo geweest. Vermoedelijk heeft hij Dirk met Simon (Dirksz Ouwehand) verwisseld”.
De publicatie bevat portretten van Dirk Dirksz Ouwehand, Maria Rijnsd. Klok en “De Stad Middelburg”, waarop tevens op de achtergrond de “Amstel’ en de “West-Phalia”.
Tevens bevat de publicatie twee gedichten: één van Dirk Dirksz Ouwehand, die de bouw van “De Stad Middelburg” bezingt, omdat er roddels de ronde deden, dat zulk een schip nooit op de slappe Zeewse klei gebouwd zou kunnen worden. Het tweede gedicht is een commentaar van reder Borsius waarin hij verklaard waarom de rederij die goede Katwijkse kapiteins in dienst had. Het gedicht spreekt van Dirk en de broers Siem (Simon) en Kees (Cornelis) “Voor Kees was Susebetje (d.i. de Susanna Elisabeth) Het proefstuk was voor dikke Dirk (i.c. De Stad Middelburg).”054-100
Foto (nr.54) van kapitein D.D.Ouwehand beschikbaar047.
In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.
De schepen van de kapitein
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
D.Ouwehand Stad Middelburg 30 januari 1863 niet vermeld
Stad Middelburg 14 februari 1863 25 december 1863
Bouma025 vermeldt D.Ouwehand als gezagvoerder gedurende:
* 1830 t/m 1847 op de kof “Goede Verwachting”, gebouwd in 1828 te Zwolle, 60 ton o.m., varend voor Bonse & Straeter te Amsterdam (zie ook bij Dirk Willemsz Ouwehand);
* 1843 t/m 1848 van de kof “Hoop”, gebouwd in 1842 te Muiden, 62 ton o.m., varend voor M.Bonse & Co te Amsterdam;
en D.D.Ouwehand van
* 1845 t/m 1856 van de kof “Westphalia”, gebouwd in 1840 te Hoogezzand, 76 ton o.m., varend voor Bonse & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1857 voor kapitein/eigenaar R.J.Stomp te Groningen en was herdoopt in “Eeltje Heidema”
* 1849 t/m 1854 op de 2/msch. “Amstel”, gebouwd in 1848 te Muiden, 113 ton o.m., varend voor Bonse & Co te Amsterdam;
* 1855 t/m 1856 op de bark “Walcheren”, gebouwd in 1852 te Middelburg, 442 ton o.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius en v/d Leye te Middelburg;
* 1857 t/m 1867 op de bark “Stad Middelburg, gebouwd in 1856 te Middelburg, 752 ton o.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg.
Verscheidene overlappen in vaarperiode en nader genealogisch onderzoek is nodig om de discrepanties te ontwarren.
Overige bijzonderheden
D.D.Ouwehand verzorgde per 16 april 1865 van Vlissingen met de “Stad Middelburg” een troepentransport van 3 officieren en 150 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 20 juli 1865 na een reis van 95 dagen065.
In de Provinciale Groninger Courant van 22 juni 1847 stond in de rubriek Zeetijdingen:
“Gearriveerd: te TEXEL den 19 Junij Ouwehand, Westphalia van Hull; … “
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt K.Hoek als gezagvoerder gedurende:
* 1832 van de kof “Onderneming”, gebouwd in 1827, bouwplaats niet vermeld, 92 ton o.m., varend voor J.Simons te Zaandam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt D.H. v/d Heide als gezagvoerder gedurende:
* 1861 t/m 1865 van de bark “Walcheren”, gebouwd in 1852 te Middelburg, 442 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.van der Borden was met vlagnummer R72 in de periode 1826 t/m 1857 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. De ledenlijsten uit de periode 1820 t/m 1825 ontbreken. Het is derhalve zeer wel mogelijk, dat hij in één van de jaren uit genoemde periode tot het College is toegetreden058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de Jaarverslagen 1851 en 1855 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) is vermeld dat hij in die jaren uitkeringen van f 100,- resp. f 200,- heeft gekregen vanwege ouderdom en/of behoeftigheid058.
In de Jaarverslagen 1858 en 1859 staat dat zijn weduwe een jaarlijkse uitkering heeft gekregen van f 150,-058.
De schepen van de kapitein
G.van den Borden was voor rederij den Boumeester, Borsius en v.d.Leije te Middelburg gezagvoerder op de:
- bark “Susanna Elisabeth” van 1864-1865 en 1871-1875
- bark “Walcheren” van 1865-1871
- bark “Burgemeester van Middelburg” van 1876-1877
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G. van der Borden met vlagnummer R72 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
- 1849 van de hoeker “De Maas” geen lastage vermeld Hoogendijk Jz te Vlaardingen
- 1851, 1855 geen schip vermeld
Bouma025 vermeldt G.v/d Borden als gezagvoerder gedurende:
- 1865 op de bark “Susanna Elisabeth”, gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 739 ton o.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg;
- 1866 t/m 1871 van de bark “Walcheren”, gebouwd in 1852 te Middelburg, 442 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg
- 1872 t/m 1875 op de bark “Susanna Elisabeth”, gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 739 ton o.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg. Het schip voer in 1876 voor D.Held te Amsterdam en was herdoopt in “Anna Lucretia”;
- 1876 t/m 1877 van de bark “Burgemeester van Middelburg”, gebouwd in 1859 te Middelburg, 756 ton o.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg.
Overige bijzonderheden
In het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” staat een interview dd 14 augustus 1874 met de heer J.J. den Bouwmeester, scheepreder te Middelburg (Den Bouwmeester, Borsius en van der Leije).
In vraag 2655 wordt een geval van averij gemeld:. “In het voorjaar werd onze Suzanna Elisabeth in het Engelsch Kanaal aangezeild door den Rotterdamschen schoener de Rollo. De Rollo zonk, zijne equipage sprong over op de Suzanna Elisabeth, die als bijlegger te Vlissingen binnen kwam en daar repareerde; de equipage van beide scchepen hebben hunne verklarringen afgelegd, en de schuld lag aan geen van beide”.
In antwoord 2656 wordt verder op deze zaak ingegaan: “ Er is toen gevolgd eene procedure tusschen de reeders der beide schepen: de Suzanna Elisabeth werd in het gelijk gesteld, en toen is uitgemaakt dat de schuld lag aan een verkeerde manoevre van de roerganger van de Rollo; maar het bleek niet of die voortsproot uit onhandigheid dan wel uit pligtverzuim.”
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt M.T.Larsen als gezagvoerder gedurende:
* 1872 t/m 1878 van de bark “Walcheren”, gebouwd in 1852 te Middelburg, 442 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg
* 1879 van de bark “Riga”, gebouwd in 1868 te Middelburg, 379 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg;
* 1880 t/m 1887 van de brik “Nerva” ex Idelette, gebouwd in 1866 te Prince Edward Island, 298 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v.d Leyer te Middelburg.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt E.Lindblad als gezagvoerder gedurende:
* 1879 t/m 1889 van de bark “Walcheren”, gebouwd in 1852 te Middelburg, 442 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg. Het schip werd in 1889 verkocht en gesloopt;
* 1890 van de bark “Jacobus Johannes”, gebouwd in 1878 te Middelburg, 390 ton n.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg.
Overige bijzonderheden
Geen
|