Inloggen
LUITENANT ADMIRAAL STELLINGWERF - ID 14534


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-04-20 / 1857-06-11 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. D. & L. Alta, werf 'Welgelegen', Harlingen, Friesland, Netherlands
Launch Date: 1853-01-15
Delivery Date: 1853-03-23
Technical Data

Gross Tonnage: 172.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-04-20
Register nr: 18530295
Scheepsnaam: LUITENANT ADMIRAAL STELLINGWERF
Type: Schooner
Lasten: 172
Gebouwd in provincie: Friesland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Mispelblom Beijer, M.C.E.
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: Mispelblom Beijer, M.C.E.
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-03-23 LUITENANT-ADMIRAAL STELLINGWERF
Manager: Firma Zeilmaker & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

eigenaren van de LUITENANT-ADMIRAAL STELLINGWERF per maart 1853:

Cornelis Harmens, Harlingen
Martinus Christiaan Ennius Mispelblom Beijer, Leeuwarden
Cornelis Teves. Harlingen

(de verdeling der parten wordt niet genoemd)

Ship Events Data

1857-06-11: Final Fate:
16 augustus 1857
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Singapore, 2 juli. De Nederlandse schoener (opm: bark) LUITENANT-ADMIRAAL STELLINGWERF, kapt. M.C.E. Mispelblom Beijer, de 11e juni van Samarang naar Singapore vertrokken, is de 17e op een onder water verborgen rots gestoten, waarop het schip bleef vastzitten (opm: zie NRC 060857). Het water begon snel in het ruim te rijzen, en men hield het voorzichtig (door) de bemanning en de Chinese passagiers, 35 in getal, naar de Franse bark L`AIGLE, welke zich in de nabijheid bevond, over te brengen. Dit werd met enige moeilijkheid ten uitvoer gebracht, daar de zee onstuimig was en de boten veel te vol waren. De Franse bark poogde daarop naar het wrak te stevenen, doch een sterke stroom maakte dit zeer moeilijk. De bark ging daarom ten anker en zond een boot naar het wrak, welke, toen zij het bereikte, het gehele achtergedeelte van het schip onder water vond, zodat niets gered kon worden. Een groot gedeelte der aan boord zijnde Chinezen was naar China bestemd. Deze lieden hadden overgespaarde gelden bij zich, in sommige gevallen verschillende duizenden dollars bedragende. Ook bevond zich aan boord een aanzienlijke hoeveelheid specie (opm: contant geld), behorende aan de Chinese bevrachter van het schip, zodat men denkt, dat er bijeengenomen twintig à dertig duizend dollars specie aan boord waren, waarvan niets gered werd. Het wrak is hier verkocht voor $ 500 buiten de lading, welke uit zijde, tabak enz. bestond.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.Mispelblom Beijer werd per 01 januari 1853 met vlagnummer 37 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Lt Adm Stellingwerff", boekhouders Zeilmaker & Co. De contributie werd door hemzelf betaald. Hij was ongehuwd. Toegevoegd is dat hij honorair lid is geworden (geen datum)028-fol.037.

      Hij was lid met vlagnummer 37 lid van het College in de periode 1853-1863034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer    periode      type           naam van het schip                                          boekhouder/reder

         37            1852-1856 3/m bark   Luitenant Admiraal Stellingwerf                           Zeilmaker & Co, Harlingen

                                                                   van Semarang naar Singapore op een klip gelopen en gezonken

                           1857-1862 3/m            Friesland                                                                               Zeilmaker & Co, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt M.C.E.Mispelblom Beyer als gezagvoerder gedurende:

      *    1853 t/m 1857 op de bark “Luitenant Admiraal Stellingwerf”, gebouwd in 1853 te Harlingen, 326 ton n.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip liep op het traject Semarang - Singapore ope een klip en zonk;

      en M.Mispelblom Beyer gedurende:

*    1858 t/m 1863 op het 3/m schip “Friesland”, gebouwd in 1858 te Harlingen, 737 ton n.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

M.C.Mispelblom Beyer verzorgde per 25 juni 1859 vanuit Nieuwediep met de “Friesland” een troepentransport van 4 officieren en 100 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 23 januari 1860 na een reis van 212 dagen065.

 

De Harlinger Courant dd 05 augustus 1857 meldt:

“Met leedwezen wordt vernomen, dat het alhier thuishoorende schip Lt.Adm.Stellingwerf, gevoerd door kapitein M.C.E.Mispelblom Beijer van Leeuwarden, op deszelfs terugreis van Java naar Sincapore, tusschen Banca en Rhio, op eene onaangwezen rots in de kaart gestooten heeft, en onmiddellijk met deszelfs lading Rijst en Specie is gezonken. Gelukkig echter zijn de Europesche en Javaansche equipagie benevens de Chineesche passagiers gered, en den 19 Junij te Sincapore aangekomen.”

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Mispelblom Beijer, M.
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 37
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Tresoar, Leeuwarden Archiefnummer Harlingen, toeg.19-06, inv. 383, no.88

foto P1020883, 884
BIJLBRIEF

Naam schip LUITENANT-ADMIRAAL STELLINGWERF

plaats en datum akte bijlbrief, Harlingen, 22 maart 1853

type schip bark

bouwwerf/verkoper Dirk & Lieuwe Alta, scheepsbouwmeesters te Harlingen, werf Welgelegen

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Cornelis Harmens, Harlingen, Martinus Christiaan Ennius Mispelblom Beijer, Leeuwarden en Cornelis Teves, Harlingen

te voeren door kapt. Martinus Christiaan Ennius Mispelblom Beijer, koopvaardijkapitein te Leeuwarden, mede-eigenaar

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 15 januari 1853

plaats / datum registratie Harlingen, 23 maart 1853

nummer registratie deel 21, folio 168, recto, vak 3

notaris bevestigende verklaring gemeentebestuur van Harlingen

prijs

Bijzonderheden: de eerste zeebrief werd verstrekt op 20 april 1853




researcher/datum research: ML / 070617

Naam LUITENANT-ADMIRAAL STELLINGWERF
Archiefinstelling Tresoar, Leeuwarden
Jaar 1853
Toegang 19-06
Inventaris 383

Bronnen

Jaar: 1853
Bron: Tresoar - Leeuwarden
Omschrijving: Archiefnummer Harlingen, toegang 19-6, invoer 383, no.88