Inloggen
QUATRE BRAS - ID 14580


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-07-15 / 1871-06-02 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J. Kater Pzn., Monnickendam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1852-09-01
Launch Date: 1853-05-14
Delivery Date: 1853-07-15
Technical Data

Net Tonnage: 303.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 160.00 lasts
 
Length 1: 32.82 Meters Registered
Beam: 7.92 Meters Registered
Depth: 4.68 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-08-11
Register nr: 18530565
Scheepsnaam: QUATRE BRAS
Type: Bark
Lasten: 160
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bondix, T.B.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Bondix, T.B.
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-07-15 QUATRE BRAS
Manager: Firma Craandijk & Dercksen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQVK
Additional info: call sign vanaf 1867

Date/Name Ship 1871-06-02 NORNA
Manager: Lim Keng Siang & Ho Geok Huan, Singapore, Great Britain, colonies and settlements
Eigenaar: Lim Keng Siang & Ho Geok Huan, Singapore, Great Britain, colonies and settlements
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Great Britain, colonies and settlements
Callsign: WRTM
Additional info: O.no. 61299; havennr. Singapore 34-1871

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

eigenaren van de QUATRE BRAS per primo augustus 1853:

firma Craandijk & Dercksen, Amsterdam (boekhouder en 5/40e part)

F.B. Bondix, Amsterdam (1/40e part)

J.F. Bangert, Amsterdam (4/40e part)

H. Kistemaker, Amsterdam (2/40e part)

firma Wed. Jan van Wesel & Zoon, Amsterdam (2/40e part)

firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (2/40e part)

H. Volkerts Meijer, Amsterdam (2/40e part)

J.R. Bondix, Amsterdam (1/40e part)

M. Glasbergen Jr., Amsterdam (1/40e part)

F.J. van Nes, Amsterdam (1/40e part)

F. Schaap, Amsterdam (1/40e part)

J.L. Ceuvel, Amsterdam (1/40e part)

firma M. Howeler & Zonen, Amsterdam (1/40e part)

M. Cool van Coppenaal, ’s-Gravenhage |(1/40e part)

W. Cool, ’s-Gravenhage (1/40e part)

W. Harbord, Nijmegen (2/40e part)

firma Barend Visser & Zoon, Harlingen (2/40e part)

W.B. Barends, Culemborg (2/40e part)

A. Loopuyt, Schiedam (2/40e part)

W.H. Wanpfer Mundele, Delft (2/40e part)

P. Beers, Monnikendam (1/40e part)

K.C. Koker, Broek (1/40e part)

Ship Events Data

1855-04-16: Damaged
Amsterdam, 18 juli 1855. Het schip (opm: bark) QUATRE BRAS, kapitein F.B. Bondix, van Banjoewangie (opm: Banyuwangi) alhier voor de stad aangekomen, heeft de 16e april op het Kaapsche Rif een hevige storm doorgestaan, en daardoor veel aan zeilen en tuigage geleden.
1858-08-00: Damaged
Amsterdam, 16 oktober. Volgens brief van kapt. F.B. Bondix, voerende het barkschip QUATRE BRAS, in dato Hongkong 14 augustus l.l, was hij die dag aldaar van de Humboldt Bay gearriveerd, hebbende op de reis zwaar stormweder doorgestaan, waardoor bijna een geheel stel zeilen is weggeslagen, het schip boven water lek geworden is en meer andere schaden zijn veroorzaakt.
1859-05-00: Damaged
Batavia, 24 mei 1859. De Nederlandse schoener JACOBA EN ANNA, kapt. Petersen, en de Nederlands-Indische brik SCHILLER zullen in de vaart tussen Japan en China blijven, welke vaart door enige Engelse en Amerikaanse schepen geregeld wordt gemaakt. Misschien zal nog een derde, en wel het Nederlandse schip QUATRE BRAS, kapt. Bondix, die in Japan in reparatie ligt, daarbij komen.
1868-08-00: Sprang a leak
Rotterdam, 29 oktober. Het schip (opm: bark) QUATRE BRAS, kapt. J. Westerveld, 11 augustus van Newcastle N.Z.W. naar Java vertrokken, is, na een hevige storm doorgestaan en gestoten te hebben, lek en met meer andere schade 18 augustus te Sydney binnengelopen, alwaar het op order der experts op de sleephelling is gehaald, waarna de koperen huid is afgenomen.
1871-06-03: Sold to foreign country
Singapore, 3 juni 1871. Het Nederlandse barkschip QUATRE BRAS is hier voor $ 4.300 verkocht. (opm: onder Engelse vlag gebracht en herdoopt in NORNA)
1873-09-06: Final Fate: Missing

Nadat, op reis van Singapore naar Shanghai, de NORNA op 6 september 1873 was vertrokken van Amoy is nooit meer iets van schip en opvarenden vernomen, zodat kan worden aangenomen, dat ze in de Chinese Zee met alle 12 opvarenden is vergaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Frederik Broeder Bondix werd geboren te Amsterdam op 04 mei 1823.

Hij huwde met Wilhelmina Maria Catharina Gortmans, geboren te Rotterdam op 03 mei 1823. 003.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.B.Bondix werd met nr.912 effectief lid van Zeemanshoop per 05 april 1853 op voorspraak van P.Kraaij. Zijn schip was de “Quatre Bras”002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd.29 maart/05 april 1853.werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Frederik Broeder Bondix, oud 29 jaar, voerend de bark “Quatre Bras”, adres bij de heren Craandijk & Derksen te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Kraay.023.

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 20 juni 1854. “Naar OI vertrokken houdt de voortdurende deelneming op”003

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren                       type                  scheepsnaam                naam reder/boekhouder

         912                          1853                       bark                  Quatre Bras                   Craandijk en Dercksen

         518                      1854-1859                 bark                  Quatre Bras                   idem

                                      1860-1872                 geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

F.D.Bondix                                                                                                                                                                                         Quatre Bras                     04 oktober 1856                                                                                                                                                                  03 april 1860

Bouma025 vermeldt F.B.Bendix (sic)als gezagvoerder gedurende:

  • 1853 t/m 1861 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

De bark “Quatre Bras” onder kapitein F.B.Bondix was te Liverpool op 14 november 1856, passeerde kaap Hoorn op 21 januari 1857 en arriveerde te San Francisco op 26 maart 1857. Op 18 april voer het westwaarts naar Java.121

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Bondix, Frederik Broeder
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 912
Overige informatie: *Amsterdam, 4 mei 1823 Kapt. Bondix kreeg in 1854 vlagnummer 518 van Zeemanshoop te Amsterdam

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen dd. 30 juli 1857 van de Bestuursvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” vraagt kapitein Nieuwenhuis effectief lid te mogen worden “ofschoon voor zijne laatste reize niet hebbende deelgenomen”. Het verzoek wordt afgewezen als strijdig met artikel 8 van het Reglement. (Dit regelt de toelating door het Bestuur. Kennelijk voldoet deze kapitein niet aan de eisen voor lidmaatschap).

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                       Schip               Vertrek                        Aankomst

H.Nieuwenhuis           Hollandia       12 oktober 1867        08 augustus 1868

 

Bouma025 vermeldt H.Nieuwenhuis als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1860 van de sch.brik “Equator”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 128 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*    1861 t/m 1867 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam;

*    1871 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam. Het schip werd in 1871 verkocht te Singapore. Het voer daarna onder Engelse vlag onder de naam “Norma”;

*    1868 t/m 1873 van het fregat “Hollandia”, gebouwd in 1858 te Monnikendam, 567 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam.

Is die reis uit 1871 met de “Quatre Bras” een tussentrip geweest?

 

Overige bijzonderheden

NRC 21 mei 1869114

Kaap de Goede Hoop, 19 april. De 9e dezer is in de Simonsbaai lek binnengelopen het Nederlandse barkschip HOLLANDIA, kapt. H. Nieuwenhuijs, van Amsterdam naar Macassar bestemd. Er is een inspectie aan boord gehouden, en toen bevonden, dat het schip drie duim water in het half uur maakte, en ofschoon een gedeelte van de lading reeds geland is, is het lek niet verminderd. Men gaat dus voort met lossen.

 

NRC 23 mei 1869114

Amsterdam, 22 mei. Volgens brief van kapt. H. Nieuwenhuis, voerende het Nederlandse schip HOLLANDIA, van hier naar Macassar, d.d. Simonsbaai 9 april, aldaar met schade binnen, had het schip de 23e januari, en vervolgens van 29 dito tot 9 februari hevige stormen doorgestaan, waarin het geheel onder de zee bedolven lag en lek sprong. Na het ophouden van de storm de lekkage niet verminderende, besloot de kapitein tot herstel der schade in de Simonsbaai binnen te lopen.

 

NRC 11 juni 1869114

Amsterdam, 10 juni. Volgens brief van Kaap de Goede Hoop, d.d. 4 mei, wordt aangaande het Nederlandse schip HOLLANDIA, kapt. H. Nieuwenhuis, nader gemeld, dat op de 22e april een tweede expertise aan boord heeft plaats gehad, en bevonden is dat het lek niet verminderd was. De oorzaak daarvan niet kunnende ontdekken, hebben experts aanbevolen het schip op de helling te halen, het koper af te nemen en vervolgens goed te klamaaien (opm: naden dichtslaan), breeuwen en opnieuw te koperen. De 30e daaraanvolgende is het op de helling gehaald. Men is thans bezig met het koper af te nemen en het schip te breeuwen. Het blijkt zwaar te hebben gewerkt, de naden onder het koper staan open, waarvan enige bladen, benevens een stuk van de loze kiel, weg te zijn.

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Nieuwenhuis, H.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Westerveld als gezagvoerder gedurende:

*   1868 t/m 1870 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam;

*   1873 t/m 1877 van de ijzeren bark “Trio”ex Cuba Packet, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 279 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Westerveld, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen dd. 30 juli 1857 van de Bestuursvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” vraagt kapitein Nieuwenhuis effectief lid te mogen worden “ofschoon voor zijne laatste reize niet hebbende deelgenomen”. Het verzoek wordt afgewezen als strijdig met artikel 8 van het Reglement. (Dit regelt de toelating door het Bestuur. Kennelijk voldoet deze kapitein niet aan de eisen voor lidmaatschap).

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                       Schip               Vertrek                        Aankomst

H.Nieuwenhuis           Hollandia       12 oktober 1867        08 augustus 1868

 

Bouma025 vermeldt H.Nieuwenhuis als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1860 van de sch.brik “Equator”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 128 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*    1861 t/m 1867 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam;

*    1871 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam. Het schip werd in 1871 verkocht te Singapore. Het voer daarna onder Engelse vlag onder de naam “Norma”;

*    1868 t/m 1873 van het fregat “Hollandia”, gebouwd in 1858 te Monnikendam, 567 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam.

Is die reis uit 1871 met de “Quatre Bras” een tussentrip geweest?

 

Overige bijzonderheden

NRC 21 mei 1869114

Kaap de Goede Hoop, 19 april. De 9e dezer is in de Simonsbaai lek binnengelopen het Nederlandse barkschip HOLLANDIA, kapt. H. Nieuwenhuijs, van Amsterdam naar Macassar bestemd. Er is een inspectie aan boord gehouden, en toen bevonden, dat het schip drie duim water in het half uur maakte, en ofschoon een gedeelte van de lading reeds geland is, is het lek niet verminderd. Men gaat dus voort met lossen.

 

NRC 23 mei 1869114

Amsterdam, 22 mei. Volgens brief van kapt. H. Nieuwenhuis, voerende het Nederlandse schip HOLLANDIA, van hier naar Macassar, d.d. Simonsbaai 9 april, aldaar met schade binnen, had het schip de 23e januari, en vervolgens van 29 dito tot 9 februari hevige stormen doorgestaan, waarin het geheel onder de zee bedolven lag en lek sprong. Na het ophouden van de storm de lekkage niet verminderende, besloot de kapitein tot herstel der schade in de Simonsbaai binnen te lopen.

 

NRC 11 juni 1869114

Amsterdam, 10 juni. Volgens brief van Kaap de Goede Hoop, d.d. 4 mei, wordt aangaande het Nederlandse schip HOLLANDIA, kapt. H. Nieuwenhuis, nader gemeld, dat op de 22e april een tweede expertise aan boord heeft plaats gehad, en bevonden is dat het lek niet verminderd was. De oorzaak daarvan niet kunnende ontdekken, hebben experts aanbevolen het schip op de helling te halen, het koper af te nemen en vervolgens goed te klamaaien (opm: naden dichtslaan), breeuwen en opnieuw te koperen. De 30e daaraanvolgende is het op de helling gehaald. Men is thans bezig met het koper af te nemen en het schip te breeuwen. Het blijkt zwaar te hebben gewerkt, de naden onder het koper staan open, waarvan enige bladen, benevens een stuk van de loze kiel, weg te zijn.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Nieuwenhuis, H.

Afbeeldingen


Omschrijving: QUATRE BRAS
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Teupken Jr., Dirk Antoon (1828-1859)
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

NRC 020952
De 1e september is op de werf van de scheepsbouwmeester J. Kater, Pzn te Monnickendam, de kiel gelegd van een barkschip groot circa 200 lasten, genaamd zullende worden QUATRE BRAS, voor rekening ener rederij, onder de directie van de heren Craandijk en Dercksen te Amsterdam, en gevoerd zullende worden door kapt. F.B. Bondix.

 NRC 180553
Rotterdam, 17 mei. Te Monnickendam is de 14e mei van de werf van de heer J. Kater Pzn. met goed gevolg van stapel gelopen het fraai en hecht gebouwd barkschip QUATRE BRAS. Het behoort tot de rederij van de heren Craandijk en Derksen te Amsterdam, is bestemd voor de grote vaart en zal gevoerd worden door kapt. D.B. Bondix.

NRC 130771  
Singapore, 3 juni. Het Nederlandse barkschip QUATRE BRAS is hier voor $ 4.300 verkocht. (opm: onder Engelse vlag gebracht en herdoopt in NORNA)

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1853.40

DVD XII – 6486, 6487
BIJLBRIEF
Naam schip QUATRE BRAS

plaats en datum acte bijlbrief, Monnickendam, 14 juli 1853

type schip bark

bouwwerf/verkoper J. Kater Pzoon, scheepsbouwmeester te Monnickendam

gevoerd door kapt. Fredrik Broeder Bondix

eigenaar/aankoper firma Craandijk & Dercksen, Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 303 tonnen of 160 Rijkslasten (meetbrief 6 juli 1853)

tuigage / aantal dekken

afmetingen 32,82 x 7.92 x 4,68 meter

kiellegging 1 september 1852

tewaterlating 14 mei 1853

plaats / datum registratie Purmerend, 15 juli 1853

nummer van registratie deel 19, folio 180, verso,vak 4.

notaris verklaring voor burgemeester en wethouders van Monnickendam

prijs NLG

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 010508

Naam QUATRE BRAS
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1853
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS.198.3171.1853.40
foto IMG 9376 - 9379

CEDULE

Naam schip QUATRE BRAS

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 5 augustus 1853

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. F.B. Bondix, mede-eigenaar

grootte in tonnen 160 lasten of 303 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Monnikendam

plaats / datum registratie Amsterdam, 5 augustus 1853

nummer registratie deel 65, folio 53, verso, vak 1

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage vermelde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De ware woorden worden gesproken door Pieter Hendrik Craandijk, voor zijn firma Craandijk & Dercksen, en voor en namens zijn in de bijlage vermelde mede-eigenaren.




researcher/datum research: ML / 210217




Bijlage bij eigendomsbewijs 40 van 1853, bark QUATRE BRAS
eigenaren per primo augustus 1853

firma Craandijk & Dercksen, Amsterdam (boekhouder en 5/40e part)
F.B. Bondix, Amsterdam (1/40e part)
J.F. Bangert, Amsterdam (4/40e part)
H. Kistemaker, Amsterdam (2/40e part)
firma Wed. Jan van Wesel & Zoon, Amsterdam (2/40e part)
firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (2/40e part)
H. Volkerts Meijer, Amsterdam (2/40e part)
J.R. Bondix, Amsterdam (1/40e part)
M. Glasbergen Jr., Amsterdam (1/40e part)
F.J. van Nes, Amsterdam (1/40e part)
F. Schaap, Amsterdam (1/40e part)
J.L. Ceuvel, Amsterdam (1/40e part)
firma M. Howeler & Zonen, Amsterdam (1/40e part)
M. Cool van Coppenaal, ’s-Gravenhage |(1/40e part)
W. Cool, ’s-Gravenhage (1/40e part)
W. Harbord, Nijmegen (2/40e part)
firma Barend Visser & Zoon, Harlingen (2/40e part)
W.B. Barends, Culemborg (2/40e part)
A. Loopuyt, Schiedam (2/40e part)
W.H. Wanpfer Mundele, Delft (2/40e part)
P. Beers, Monnikendam (1/40e part)
K.C. Koker, Broek (1/40e part)

ML / 210217

Naam QUATRE BRAS
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1853
Toegang 198
Inventaris 3171

Bronnen

Jaar: 1853
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Amst.198.3181-1853.40
CEDULE Archiefnummer AMS.198.3171.1853.40

Jaar: 2017
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Parliamentary Papers 1873/1874
National Archives, Kew, GB BT 108 - 333
Marhisdata kronieken 1853 - 1871
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk