Familiegegevens en opleiding
Frederik Broeder Bondix werd geboren te Amsterdam op 04 mei 1823.
Hij huwde met Wilhelmina Maria Catharina Gortmans, geboren te Rotterdam op 03 mei 1823. 003.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
F.B.Bondix werd met nr.912 effectief lid van Zeemanshoop per 05 april 1853 op voorspraak van P.Kraaij. Zijn schip was de “Quatre Bras”002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd.29 maart/05 april 1853.werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Frederik Broeder Bondix, oud 29 jaar, voerend de bark “Quatre Bras”, adres bij de heren Craandijk & Derksen te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Kraay.023.
Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 20 juni 1854. “Naar OI vertrokken houdt de voortdurende deelneming op”003
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
912 1853 bark Quatre Bras Craandijk en Dercksen
518 1854-1859 bark Quatre Bras idem
1860-1872 geen opgave van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
F.D.Bondix Quatre Bras 04 oktober 1856 03 april 1860
Bouma025 vermeldt F.B.Bendix (sic)als gezagvoerder gedurende:
-
1853 t/m 1861 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
De bark “Quatre Bras” onder kapitein F.B.Bondix was te Liverpool op 14 november 1856, passeerde kaap Hoorn op 21 januari 1857 en arriveerde te San Francisco op 26 maart 1857. Op 18 april voer het westwaarts naar Java.121
Datum vanaf: |
1853 |
Kapitein: |
Bondix, Frederik Broeder |
College: |
Zeemanshoop, Amsterdam |
Vlagnummer: |
912 |
Overige informatie: |
*Amsterdam, 4 mei 1823
Kapt. Bondix kreeg in 1854 vlagnummer 518 van Zeemanshoop te Amsterdam |
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Geen
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen dd. 30 juli 1857 van de Bestuursvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” vraagt kapitein Nieuwenhuis effectief lid te mogen worden “ofschoon voor zijne laatste reize niet hebbende deelgenomen”. Het verzoek wordt afgewezen als strijdig met artikel 8 van het Reglement. (Dit regelt de toelating door het Bestuur. Kennelijk voldoet deze kapitein niet aan de eisen voor lidmaatschap).
De schepen van de kapitein
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
Kapitein Schip Vertrek Aankomst
H.Nieuwenhuis Hollandia 12 oktober 1867 08 augustus 1868
Bouma025 vermeldt H.Nieuwenhuis als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1860 van de sch.brik “Equator”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 128 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;
* 1861 t/m 1867 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam;
* 1871 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam. Het schip werd in 1871 verkocht te Singapore. Het voer daarna onder Engelse vlag onder de naam “Norma”;
* 1868 t/m 1873 van het fregat “Hollandia”, gebouwd in 1858 te Monnikendam, 567 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam.
Is die reis uit 1871 met de “Quatre Bras” een tussentrip geweest?
Overige bijzonderheden
NRC 21 mei 1869114
Kaap de Goede Hoop, 19 april. De 9e dezer is in de Simonsbaai lek binnengelopen het Nederlandse barkschip HOLLANDIA, kapt. H. Nieuwenhuijs, van Amsterdam naar Macassar bestemd. Er is een inspectie aan boord gehouden, en toen bevonden, dat het schip drie duim water in het half uur maakte, en ofschoon een gedeelte van de lading reeds geland is, is het lek niet verminderd. Men gaat dus voort met lossen.
NRC 23 mei 1869114
Amsterdam, 22 mei. Volgens brief van kapt. H. Nieuwenhuis, voerende het Nederlandse schip HOLLANDIA, van hier naar Macassar, d.d. Simonsbaai 9 april, aldaar met schade binnen, had het schip de 23e januari, en vervolgens van 29 dito tot 9 februari hevige stormen doorgestaan, waarin het geheel onder de zee bedolven lag en lek sprong. Na het ophouden van de storm de lekkage niet verminderende, besloot de kapitein tot herstel der schade in de Simonsbaai binnen te lopen.
NRC 11 juni 1869114
Amsterdam, 10 juni. Volgens brief van Kaap de Goede Hoop, d.d. 4 mei, wordt aangaande het Nederlandse schip HOLLANDIA, kapt. H. Nieuwenhuis, nader gemeld, dat op de 22e april een tweede expertise aan boord heeft plaats gehad, en bevonden is dat het lek niet verminderd was. De oorzaak daarvan niet kunnende ontdekken, hebben experts aanbevolen het schip op de helling te halen, het koper af te nemen en vervolgens goed te klamaaien (opm: naden dichtslaan), breeuwen en opnieuw te koperen. De 30e daaraanvolgende is het op de helling gehaald. Men is thans bezig met het koper af te nemen en het schip te breeuwen. Het blijkt zwaar te hebben gewerkt, de naden onder het koper staan open, waarvan enige bladen, benevens een stuk van de loze kiel, weg te zijn.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Westerveld als gezagvoerder gedurende:
* 1868 t/m 1870 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam;
* 1873 t/m 1877 van de ijzeren bark “Trio”ex Cuba Packet, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 279 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Geen
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen dd. 30 juli 1857 van de Bestuursvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” vraagt kapitein Nieuwenhuis effectief lid te mogen worden “ofschoon voor zijne laatste reize niet hebbende deelgenomen”. Het verzoek wordt afgewezen als strijdig met artikel 8 van het Reglement. (Dit regelt de toelating door het Bestuur. Kennelijk voldoet deze kapitein niet aan de eisen voor lidmaatschap).
De schepen van de kapitein
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
Kapitein Schip Vertrek Aankomst
H.Nieuwenhuis Hollandia 12 oktober 1867 08 augustus 1868
Bouma025 vermeldt H.Nieuwenhuis als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1860 van de sch.brik “Equator”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 128 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;
* 1861 t/m 1867 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam;
* 1871 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam. Het schip werd in 1871 verkocht te Singapore. Het voer daarna onder Engelse vlag onder de naam “Norma”;
* 1868 t/m 1873 van het fregat “Hollandia”, gebouwd in 1858 te Monnikendam, 567 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam.
Is die reis uit 1871 met de “Quatre Bras” een tussentrip geweest?
Overige bijzonderheden
NRC 21 mei 1869114
Kaap de Goede Hoop, 19 april. De 9e dezer is in de Simonsbaai lek binnengelopen het Nederlandse barkschip HOLLANDIA, kapt. H. Nieuwenhuijs, van Amsterdam naar Macassar bestemd. Er is een inspectie aan boord gehouden, en toen bevonden, dat het schip drie duim water in het half uur maakte, en ofschoon een gedeelte van de lading reeds geland is, is het lek niet verminderd. Men gaat dus voort met lossen.
NRC 23 mei 1869114
Amsterdam, 22 mei. Volgens brief van kapt. H. Nieuwenhuis, voerende het Nederlandse schip HOLLANDIA, van hier naar Macassar, d.d. Simonsbaai 9 april, aldaar met schade binnen, had het schip de 23e januari, en vervolgens van 29 dito tot 9 februari hevige stormen doorgestaan, waarin het geheel onder de zee bedolven lag en lek sprong. Na het ophouden van de storm de lekkage niet verminderende, besloot de kapitein tot herstel der schade in de Simonsbaai binnen te lopen.
NRC 11 juni 1869114
Amsterdam, 10 juni. Volgens brief van Kaap de Goede Hoop, d.d. 4 mei, wordt aangaande het Nederlandse schip HOLLANDIA, kapt. H. Nieuwenhuis, nader gemeld, dat op de 22e april een tweede expertise aan boord heeft plaats gehad, en bevonden is dat het lek niet verminderd was. De oorzaak daarvan niet kunnende ontdekken, hebben experts aanbevolen het schip op de helling te halen, het koper af te nemen en vervolgens goed te klamaaien (opm: naden dichtslaan), breeuwen en opnieuw te koperen. De 30e daaraanvolgende is het op de helling gehaald. Men is thans bezig met het koper af te nemen en het schip te breeuwen. Het blijkt zwaar te hebben gewerkt, de naden onder het koper staan open, waarvan enige bladen, benevens een stuk van de loze kiel, weg te zijn.
|