Inloggen
PAUL JOHAN - ID 14581


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-08-00 / 1869-07-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: C. Gips & Zn. - Werf 'De Nijverheid', Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1852-01-10
Launch Date: 1853-06-18
Delivery Date: 1853-08-00
Technical Data

Net Tonnage: 675.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 357.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-08-12
Register nr: 18530566
Scheepsnaam: PAUL JOHAN
Type: Bark
Lasten: 357
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Groot Roelants, de
Plaats: Schiedam
Kapitein op moment van verzoek: Poort, J.
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-08-00 PAUL JOHAN
Manager: Firma De Groot, Roelants & Co., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: PNTJ

Ship Events Data

1853-11-04: Damaged
Falmouth, 6 november 1853. Het alhier op de 4e dezer binnengelopen Nederlandse schip PAUL JOHAN, kapt. Poort, van Hartlepool naar Hong Kong bestemd, heeft schade aan de zeilen.
1854-05-14: Piracy - Act of Piracy, Piraterij
Hongkong, 25 mei 1854. De Nederlandse bark PAUL JOHAN, kapt. Poort, welke dezer dagen alhier van Hartlepool arriveerde, is de 14e dezer op ongeveer 50 mijlen ten zuiden van Hainan door rovers aangevallen. De kapitein en het grootste gedeelte der equipage zijn in de schermutseling gewond en de eerste stuurman heeft daarin het leven verloren. Het schip is van alles, wat maar enige waarde had, beroofd. Nadien hebben de rovers hetzelve weder aan de wettige gezagvoerder teruggegeven, die hetzelve behouden te Hongkong binnenbracht.
1857-04-01: Sprang a leak
Batavia, 1 april 1857. Het Nederlandse schip (opm: bark) PAUL JOHAN, kapt. D. Hulzinga, is alhier lek van Samarang aangekomen.
1863-05-06: Damaged
Brouwershaven, 6 mei 1863. Het barkschip PAUL JOHAN, kapt. Kooy, de 3e dezer van Shields naar Batavia vertrokken, is alhier met verlies van stengen en fokkera binnengesleept.
1868-07-10: Collision
Brouwershaven, 10 juli 1868. Het schip (opm: clipper-fregat) ’s-GRAVENHAGE, kapt. W. Alberts, is bij het onderzeil gaan tegen het schip (opm: bark) PAUL JOHAN, kapt. A. Kooij, aangedreven, waardoor van laatstgenoemd schip de kluiver, kluiverboom en voormarsra zijn gebroken en het meer andere lichte schade heeft bekomen.
1869-07-00: Final Fate: Condemned

De PAUL JOHAN, op 27 maart 1869 met een lading rijst en rotting van Akyab naar Falmouth vertrokken, is op 21 mei daaraanvolgend lek en met zware stormschade in de Simonsbaai (Zuid-Afrika) binnengelopen. Het schip is daar in juli 1869 afgekeurd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Poort was met vlagnummer R309 in de periode 1851 t/m 1854 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf vermeld dat de weduwe van kapitein J.Poort een uitkering kreeg van 203,33 voor haar en haar kind. Die uitkering was voor 17 maanden, waaruit wellicht te concluderen valt dat kapitein Poort is overleden in juli/augustus 1854. In het Jaarverslag 1858 staat vermeld dat zijn weduwe, die een uitkering kreeg, in 1858 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag is vermeld dat zij dat jaar nog een uitkering heeft gehad van f 151,70 voor haar en twee kinderen. In 1859 werd aan één van de kinderen Poort een uitkering verstrekt van f 30,40 incl. schoolgeld058.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1851 van de Maatschappij staat kapitein J.Poort met vlagnummer R309 als gezagvoerder van de bark “Mercator”, 239 last, varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam058.

 

Bouma025 vermeldt J.Poort als gezagvoerder gedurende:

*    1852 t/m 1853 op de bark “Mercator”, gebouwd in 1840 te Schiedam, 450 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;

*    1854 t/m 1855 van het 3/mschip “Paul Johan”, gebouwd in 1853 te Schiedam, 677 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Poort, J.
Overige informatie: overleden zomer 1854

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.A.Struys als gezagvoerder gedurende:

  • * 1856 van het 3/mschip “Paul Johan”, gebouwd in 1853 te Schiedam, 677 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Struys, G.A.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Hulsinga was met vlagnummer R363 in de periode 1857 t/m 1859 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1859 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) is vermeld dat hij in 1859 voor het lidmaatschap heeft bedankt059.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1858 van het College staat kapitein D.Hulsinga met vlagnummer R363 in de ledenlijst als gezagvoerder van de bark “Paul Johan”, 357 last, varend voor de Groot, Roelandts & Co te Schiedam058.

 

Bouma025 vermeldt D.Hulsinga als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1859 van het 3/mschip “Paul Johan”, gebouwd in 1853 te Schiedam, 677 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*    1860 van de 2/m sch. “Zeven Sterren”(sic), gebouwd in 1856 te Hoogezand, 186 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;

*    1861 t/m 1862 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Op 03 januari 1858 vertrok de bark "Paul Johan" van rederij De Groot Roelants & Co te Schiedam onder kapitein D.Hulsinga van de rede van Texel en arriveerde op 12 april 1858 te Batavia na een reis van 98 dagen. Het schip had 130 man troepen aan boord. Men vertrok weer van Batavia op 10 juni 1858, was in St.Helena op 31 augustus-01 september en liep te Brouwershaven binnen op 30 november na dus een reis van 171 zeedagen. Het is een voorbeeld van de grote verschillen in reisduur op dit traject026(38/220).

 

D.Hulsinga verzorgde per 03 januari 1858 vanuit Nieuwediep met de “Paul Johan” een troepentransport van 6 officieren en 130 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 13 april 1858 na 100 dagen. 1 manschap ontbreekt na de aankomst065.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Hulsinga, D.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Kooij wonend te Gouda was met vlagnummer 108 in de periode 30 juni 1864 t/m zijn bedanken op 14 oktober 1872 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”111 en 064.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Kooij als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1859 van de 3/msch “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*    1860 t/m 1868 van het 3/mschip “Paul Johan”, gebouwd in 1853 te Schiedam, 677 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*    1869 t/m 1871 van het 3/mschip “L. J. Enthoven”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 848 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Kooij, A.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Janses was met vlagnummer R23 in de periode 1869 t/m 1874 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekent dat hij de Maatschappijvlag mag voeren, maar dat hij geen aanspraak heeft op financiële tegemoetkomingen058.

 

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1874 voor het lidmaatschap voor de vlag heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Janses als gezagvoerder gedurende:

*    1867 t/m 1868 van de bark “Whampoa”, gebouwd in 1848 te Slikkerveer, 462 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*    1869 van het 3/mschip “Paul Johan”, gebouwd in 1853 te Schiedam, 677 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam. Het schip werd in 1869 afgekeurd in averij;

*    1871 t/m 1872 van het raderstoomschip “Batavier”, gebouwd in 1855 te Fijenoord, 1060 ton o.m., varend voor de Nederl. Stoomb. Mij (Dir. J.W.L.van Oordt) te Rotterdam. Het schip werd in 1872 in de Thames aan de grond gezet na een aanvaring en als wrak verkocht.

 

Overige bijzonderheden

Op 19 october 1872, kort na het vertrek uit Londen, op weg naar Rotterdam werd de Batavier op de Theems aangevaren door het Turkse oorlogsschip Chark en zonk. Later gelicht en daarna verkocht voor de sloop. Alle opvarenden werden gered.

Het ss “Batavier” werd gebouwd in 1855 bij de Nederl. Stoomb.`Mij. te Rotterdam, mat 567 ton o.m. en voer eveneens voor de Rotterdamse NSM072.

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Janses, C.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: PAUL JOHAN, aquarel gemaakt in 1863, kapitein Ary Kooy, varende bij Dover
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Storm

Omschrijving: Een prachtig model van de PAUL JOHAN, in bezit van het Rijksmuseum te Amsterdam. www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/NG-NM-8551-1
Collectie: Rijksmuseum, Amsterdam
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1853

NRC 190653
Schiedam, 18 juni. Hedenmiddag omstreeks 1 uur is alhier van de werf de Nijverheid, door de scheepsbouwmeester C. Gips en Zonen, met het beste gevolg te water gelaten het barkschip PAUL JOHAN, groot 357 gemeten lasten, zullende varen voor een rederij onder directie van de heren De Groot, Roelants en Co, Schiedam.
NRC 101153
Falmouth, 6 november. Het alhier op de 4e dezer binnengelopen Nederlandse schip PAUL JOHAN, kapt. Poort, van Hartlepool naar Hong Kong bestemd, heeft schade aan de zeilen.

1854

NRC 300754
Hongkong, 25 mei. De Nederlandse bark PAUL JOHAN, kapt. Poort, welke dezer dagen alhier van Hartlepool arriveerde, is de 14e dezer op ongeveer 50 mijlen ten zuiden van Hainan door rovers aangevallen. De kapitein en het grootste gedeelte der equipage zijn in de schermutseling gewond en de eerste stuurman heeft daarin het leven verloren. Het schip is van alles, wat maar enige waarde had, beroofd.

1856

NRC 140956
Rotterdam, 13 september. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn gisteren voor Amsterdam bevracht de schepen ADÈLE, kapt. H.B.P. Jaski, en PAUL JOHAN, kapt. D. Hulsinga, de laatste van Schiedam.

1857

NRC 110657
Batavia, 1 april. Het Nederlandse schip (opm: bark) PAUL JOHAN, kapt. D. Hulsinga, is alhier lek van Samarang aangekomen.

1858

NRC 130658
Batavia, 24 april. Scheepsvrachten. De vrachten naar Nederland blijven in dezelfde gedrukte positie verkeren. De voorraad van scheepsruimte werd door het arrivement (opm: aankomst) van vele vrachtzoekende schepen in de laatste 14 dagen aanzienlijk vermeerderd, zodat zich vooreerst nog geen verbetering laat voorzien. De STAATSRAAD BAUD, STAD ZIERIKZEE en PAUL JOHAN werden door de Factorij opgenomen, de eerste om te Tjilatjap te laden à NLG 80 naar Amsterdam; de tweede tot NLG 70 om te Pekalongan en te Samarang, de laatste mede à NLG 70, om te Cheribon en Indramayoe de lading in te nemen voor Rotterdam.

1860

NRC 290160
Batavia, 8 december 1859. Vrachten, Nederlandse vlag.
Naar Nederland werden opgenomen door de Factorij: de THETIS à NLG 60 voor suiker en NLG 50 voor thee, te Cheribon (opm: Cirebon), en de NEDERLAND EN ORANJE tot NLG 60 voor suiker en NLG 55 voor koffij op de kust te laden;
Disponibel zijn de Nederlandse schepen WELVAART, HUGO GROTIUS, JAN PIETERSZOON KOEN, CHERIBON, JAN VAN BRAKEL, CHRISTINA HELENA, JOHANNES LODEWIJK, DILIGENTIA, PAUL JOHAN en GRAAF VAN HEIJDEN REINESTEIN.
NRC 190260
Batavia, 24 december 1859. De stemming voor vrachten is ietwat vaster te noemen, zoals uit de onderstaande noteringen blijken zal. Voor China was veel vraag voor scheepsruimte ten gevolge van de ongunstige rijst-berichten van daar. De vrachten naar Hongkong stegen in 14 dagen van 25 op 40 $ cents per picol rijst. De volgende Nederlandse schepen hebben emplooi gevonden: JAN VAN BRAKEL, te Soerabaja opgenomen à 30 $ centen voor rijst naar Hongkong, 40 naar Amoy, 50 naar Funchau, of 55 naar Shanghai. KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB NLG 55 à NLG 60 per last voor suiker, NLG 52,50 voor koffij en NLG 50 voor rijst. PAUL JOHAN door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen à NLG 60 voor suiker en NLG 50 voor thee, alhier te Pekalongan en Tagal te laden.

1862

NRC 230162
Rotterdam, 22 januari. Volgens telegram uit North-Shields zijn de schepen (opm: bark) PAUL JOHAN, kapt. A. Kooy, en (opm: bark) PROTEUS, kapt. D.B. Bosscher, op 20 dezer aldaar gearriveerd. Beide bodems zijn de 18e vertrokken, de eerste uit Hellevoetsluis, de laatste uit het Nieuwediep en hebben de reis binnen 48 uren afgelegd.
NRC 270862
Batavia, 12 juli. Vrachten blijven stijgend en verwacht men het gehele jaar door hoge vrachten te zullen houden. PAUL JOHAN laadt alhier 1000 picols suiker tot NLG 100 en te Padang 11000 picols koffij tot NLG 117.50 en lichte goederen tot NLG 125 naar Amsterdam.
NRC 140962
Batavia, 29 juli. Vrachten. De volgende Nederlandse schepen zijn bevracht. PAUL JOHAN, 677 ton, à NLG 100 per last voor suiker alhier, NLG 117,50 voor koffij en NLG 115 voor licht goed te Padang, naar Amsterdam.
NRC 290962
Batavia, 12 augustus. Vrachten. PAUL JOHAN bevracht à NLG 100 voor suiker hier, NLG 117.50 voor koffij en NLG 125 voor licht goed, te Padang te laden naar Amsterdam.

1863

NRC 200363
Rotterdam, 19 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht tot het overbrengen ener lading steenkolen, van Newcastle upon Tyne, naar Soerabaija : ANNA EN ELIZA, kapt. J. G. de Roever ; ALBLASSERWAARD, kapt. E. von Lindern ; JOHANNA CHRISTINA, kapt. S. le Clercq ; naar Onrust of Kuijper : JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, kapt. G. H. Lodewijks ; BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, kapt. K. Hoek; PAUL JOHAN, kapt. A. Kooy; tot de vrachten van NLG 27,90 à NLG 29,50, per last ven twee Eng. tons.
NRC 070563
Brouwershaven, 6 mei. Het barkschip PAUL JOHAN, kapt. Kooy, de 3e dezer van Shields naar Batavia vertrokken, is alhier met verlies van stengen en fokkera binnengesleept.
NRC 170663
Rotterdam, 16 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij is bevracht, voor Schiedam: PAUL JOHAN, kapt. A. Kooy.

1864

DC 080364
Zeetijdingen. Van Banjoewangie vertrokken, 2 januari, DUISBURG, kapt. Holtjes, naar Amsterdam; 8 dito, BELLATRIX, kapt. Haacke, naar de Golf van Persie; JAVA, kapt. Mann, en QUARTET, kapt. Mulder, beiden naar Amsterdam; 6 dito, OSCAR I, kapt. Thomson; CORNELIS GIPS, kapt. Seiffert; 8 dito, IDA WILHELMINA, kapt. Rotgans; 11 dito, PAUL JOHAN, kapt. Kooij.

1866

NRC 140466
Rotterdam, 13 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij  bevracht voor Schiedam  PAUL JOHAN, Kapt. A. Kooy.

1867

NRC 281267
Batavia, 15 november. Vrachten. Voor de reis naar Nederland  opgenomen PAUL JOHAN NLG 100 voor rijst en suiker, NLG 130 voor arak en NLG 25 voor tin.

1868

NRC 110768
Brouwershaven, 10 juli. Het schip (opm: clipper-fregat) ’s-GRAVENHAGE, kapt. W. Alberts, is bij het onderzeil gaan tegen het schip (opm: bark) PAUL JOHAN, kapt. A. Kooij, aangedreven, waardoor van laatstgenoemd schip de kluiver, kluiverboom en voormarsra zijn gebroken en het meer andere lichte schade heeft bekomen. De ’s-GRAVENHAGE is geankerd en heeft geen schade bekomen.

1869

PGC 100769
Kaap de Goede Hoop, 4 juni. De Nederlandse bark PAUL JOHAN, kapt. Janses, van Akyab (opm: Sittwe) met rijst naar Falmouth, is hier met zware schade, door stormweder bekomen, binnengelopen (opm: zie NRC 280769 en 100869). Het schip heeft veel geleden en de tussendeksbalken zijn gebroken. Van de lading, die zwaar beschadigd is, zijn 1000 balen verkocht. (opm: zeetijdingen: de PAUL JOHAN was op 27 maart 1869 van Akyab (opm: Sittwe) naar Falmouth vertrokken).
NRC 280769
Kaap de Goede Hoop, 19 juni. Van de lading van het op 21 mei lek in Simonsbaai binnengelopen Nederlandse barkschip PAUL JOHAN, kapt. Janses, van Akyab (opm: Sittwe) met rijst naar Falmouth bestemd, vroeger gemeld, is reeds een gedeelte verkocht. Het vaartuig zelf is zo zwaar beschadigd, dat men gelooft, dat het afgekeurd zal worden. (opm: zie NRC 100769 en 100869)
NRC 100869
Amsterdam, 9 augustus. Volgens brief uit de Kaapstad, d.d. juli, waren van de lading van het aldaar op de reis van Akyab (opm: Sittwe) naar Falmouth afgekeurde schip PAUL JOHAN (opm: zie NRC 280769), kapt. C. Jansen, nog 1489 beschadigde balen rijst en 2459 bossen rotting verkocht. Het restant zou overgeladen worden in het schip ST. PIERRE, kapt. Ravilly.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
DC = Dordrechtsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk