1853
NRC 190653
Schiedam, 18 juni. Hedenmiddag omstreeks 1 uur is alhier van de werf de Nijverheid, door de scheepsbouwmeester C. Gips en Zonen, met het beste gevolg te water gelaten het barkschip PAUL JOHAN, groot 357 gemeten lasten, zullende varen voor een rederij onder directie van de heren De Groot, Roelants en Co, Schiedam.
NRC 101153
Falmouth, 6 november. Het alhier op de 4e dezer binnengelopen Nederlandse schip PAUL JOHAN, kapt. Poort, van Hartlepool naar Hong Kong bestemd, heeft schade aan de zeilen.
1854
NRC 300754
Hongkong, 25 mei. De Nederlandse bark PAUL JOHAN, kapt. Poort, welke dezer dagen alhier van Hartlepool arriveerde, is de 14e dezer op ongeveer 50 mijlen ten zuiden van Hainan door rovers aangevallen. De kapitein en het grootste gedeelte der equipage zijn in de schermutseling gewond en de eerste stuurman heeft daarin het leven verloren. Het schip is van alles, wat maar enige waarde had, beroofd.
1856
NRC 140956
Rotterdam, 13 september. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn gisteren voor Amsterdam bevracht de schepen ADÈLE, kapt. H.B.P. Jaski, en PAUL JOHAN, kapt. D. Hulsinga, de laatste van Schiedam.
1857
NRC 110657
Batavia, 1 april. Het Nederlandse schip (opm: bark) PAUL JOHAN, kapt. D. Hulsinga, is alhier lek van Samarang aangekomen.
1858
NRC 130658
Batavia, 24 april. Scheepsvrachten. De vrachten naar Nederland blijven in dezelfde gedrukte positie verkeren. De voorraad van scheepsruimte werd door het arrivement (opm: aankomst) van vele vrachtzoekende schepen in de laatste 14 dagen aanzienlijk vermeerderd, zodat zich vooreerst nog geen verbetering laat voorzien. De STAATSRAAD BAUD, STAD ZIERIKZEE en PAUL JOHAN werden door de Factorij opgenomen, de eerste om te Tjilatjap te laden à NLG 80 naar Amsterdam; de tweede tot NLG 70 om te Pekalongan en te Samarang, de laatste mede à NLG 70, om te Cheribon en Indramayoe de lading in te nemen voor Rotterdam.
1860
NRC 290160
Batavia, 8 december 1859. Vrachten, Nederlandse vlag.
Naar Nederland werden opgenomen door de Factorij: de THETIS à NLG 60 voor suiker en NLG 50 voor thee, te Cheribon (opm: Cirebon), en de NEDERLAND EN ORANJE tot NLG 60 voor suiker en NLG 55 voor koffij op de kust te laden;
Disponibel zijn de Nederlandse schepen WELVAART, HUGO GROTIUS, JAN PIETERSZOON KOEN, CHERIBON, JAN VAN BRAKEL, CHRISTINA HELENA, JOHANNES LODEWIJK, DILIGENTIA, PAUL JOHAN en GRAAF VAN HEIJDEN REINESTEIN.
NRC 190260
Batavia, 24 december 1859. De stemming voor vrachten is ietwat vaster te noemen, zoals uit de onderstaande noteringen blijken zal. Voor China was veel vraag voor scheepsruimte ten gevolge van de ongunstige rijst-berichten van daar. De vrachten naar Hongkong stegen in 14 dagen van 25 op 40 $ cents per picol rijst. De volgende Nederlandse schepen hebben emplooi gevonden: JAN VAN BRAKEL, te Soerabaja opgenomen à 30 $ centen voor rijst naar Hongkong, 40 naar Amoy, 50 naar Funchau, of 55 naar Shanghai. KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB NLG 55 à NLG 60 per last voor suiker, NLG 52,50 voor koffij en NLG 50 voor rijst. PAUL JOHAN door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen à NLG 60 voor suiker en NLG 50 voor thee, alhier te Pekalongan en Tagal te laden.
1862
NRC 230162
Rotterdam, 22 januari. Volgens telegram uit North-Shields zijn de schepen (opm: bark) PAUL JOHAN, kapt. A. Kooy, en (opm: bark) PROTEUS, kapt. D.B. Bosscher, op 20 dezer aldaar gearriveerd. Beide bodems zijn de 18e vertrokken, de eerste uit Hellevoetsluis, de laatste uit het Nieuwediep en hebben de reis binnen 48 uren afgelegd.
NRC 270862
Batavia, 12 juli. Vrachten blijven stijgend en verwacht men het gehele jaar door hoge vrachten te zullen houden. PAUL JOHAN laadt alhier 1000 picols suiker tot NLG 100 en te Padang 11000 picols koffij tot NLG 117.50 en lichte goederen tot NLG 125 naar Amsterdam.
NRC 140962
Batavia, 29 juli. Vrachten. De volgende Nederlandse schepen zijn bevracht. PAUL JOHAN, 677 ton, à NLG 100 per last voor suiker alhier, NLG 117,50 voor koffij en NLG 115 voor licht goed te Padang, naar Amsterdam.
NRC 290962
Batavia, 12 augustus. Vrachten. PAUL JOHAN bevracht à NLG 100 voor suiker hier, NLG 117.50 voor koffij en NLG 125 voor licht goed, te Padang te laden naar Amsterdam.
1863
NRC 200363
Rotterdam, 19 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht tot het overbrengen ener lading steenkolen, van Newcastle upon Tyne, naar Soerabaija : ANNA EN ELIZA, kapt. J. G. de Roever ; ALBLASSERWAARD, kapt. E. von Lindern ; JOHANNA CHRISTINA, kapt. S. le Clercq ; naar Onrust of Kuijper : JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, kapt. G. H. Lodewijks ; BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, kapt. K. Hoek; PAUL JOHAN, kapt. A. Kooy; tot de vrachten van NLG 27,90 à NLG 29,50, per last ven twee Eng. tons.
NRC 070563
Brouwershaven, 6 mei. Het barkschip PAUL JOHAN, kapt. Kooy, de 3e dezer van Shields naar Batavia vertrokken, is alhier met verlies van stengen en fokkera binnengesleept.
NRC 170663
Rotterdam, 16 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij is bevracht, voor Schiedam: PAUL JOHAN, kapt. A. Kooy.
1864
DC 080364
Zeetijdingen. Van Banjoewangie vertrokken, 2 januari, DUISBURG, kapt. Holtjes, naar Amsterdam; 8 dito, BELLATRIX, kapt. Haacke, naar de Golf van Persie; JAVA, kapt. Mann, en QUARTET, kapt. Mulder, beiden naar Amsterdam; 6 dito, OSCAR I, kapt. Thomson; CORNELIS GIPS, kapt. Seiffert; 8 dito, IDA WILHELMINA, kapt. Rotgans; 11 dito, PAUL JOHAN, kapt. Kooij.
1866
NRC 140466
Rotterdam, 13 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht voor Schiedam PAUL JOHAN, Kapt. A. Kooy.
1867
NRC 281267
Batavia, 15 november. Vrachten. Voor de reis naar Nederland opgenomen PAUL JOHAN NLG 100 voor rijst en suiker, NLG 130 voor arak en NLG 25 voor tin.
1868
NRC 110768
Brouwershaven, 10 juli. Het schip (opm: clipper-fregat) ’s-GRAVENHAGE, kapt. W. Alberts, is bij het onderzeil gaan tegen het schip (opm: bark) PAUL JOHAN, kapt. A. Kooij, aangedreven, waardoor van laatstgenoemd schip de kluiver, kluiverboom en voormarsra zijn gebroken en het meer andere lichte schade heeft bekomen. De ’s-GRAVENHAGE is geankerd en heeft geen schade bekomen.
1869
PGC 100769
Kaap de Goede Hoop, 4 juni. De Nederlandse bark PAUL JOHAN, kapt. Janses, van Akyab (opm: Sittwe) met rijst naar Falmouth, is hier met zware schade, door stormweder bekomen, binnengelopen (opm: zie NRC 280769 en 100869). Het schip heeft veel geleden en de tussendeksbalken zijn gebroken. Van de lading, die zwaar beschadigd is, zijn 1000 balen verkocht. (opm: zeetijdingen: de PAUL JOHAN was op 27 maart 1869 van Akyab (opm: Sittwe) naar Falmouth vertrokken).
NRC 280769
Kaap de Goede Hoop, 19 juni. Van de lading van het op 21 mei lek in Simonsbaai binnengelopen Nederlandse barkschip PAUL JOHAN, kapt. Janses, van Akyab (opm: Sittwe) met rijst naar Falmouth bestemd, vroeger gemeld, is reeds een gedeelte verkocht. Het vaartuig zelf is zo zwaar beschadigd, dat men gelooft, dat het afgekeurd zal worden. (opm: zie NRC 100769 en 100869)
NRC 100869
Amsterdam, 9 augustus. Volgens brief uit de Kaapstad, d.d. juli, waren van de lading van het aldaar op de reis van Akyab (opm: Sittwe) naar Falmouth afgekeurde schip PAUL JOHAN (opm: zie NRC 280769), kapt. C. Jansen, nog 1489 beschadigde balen rijst en 2459 bossen rotting verkocht. Het restant zou overgeladen worden in het schip ST. PIERRE, kapt. Ravilly.