Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.H.Koops als gezxagvoerder gedurende:
* 1855 t/m 1865 van de tjalk “Catharina”, gebouwd in 1852 te Stadskanaal, 60 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip ging in 1865 over naar de binnenvaart;
* 1866 t/m 1893 van de tjalk “Marchiena Catharina”, gebouwd in 1865 te Wildervank, 70 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd in 1893 uit de vaart genomen.
Overige bijzonderheden
Mulder083 vermeldt:
De ‘Catrina’ (ook wel gespeld ‘Chatrina’) was in februari 1852 gereed gekomen op de werf van Hindriks Geerts van der Werf te Wildervank met Schipper Geuchien Harms Koops uit Wildervank als eerste eigenaar. De tjalk mat volgens de meetbrief 90 ton en kreeg als brandmerk 615 Winsch 1852. In 1861 werd de ‘Catrina’ door Bureau Veritas in Bremen gevisiteerd, waarschijnlijk om na herstel van een aanzienlijke schade de klassepapieren te kunnen verlengen.
Op 30 oktober 1865 verkocht Koops zijn ‘Catrina’ voor ƒ100 aan de firma J.M. Meihuizen en Zoon. De tjalk lag toen zoo goed en kwaad als het zich thans bevindt voor de werf van laatstgenoemde. Meihuizen verkocht de ‘Catrina’ nog diezelfde dag via notaris Van Slooten uit Veendam door aan schipper Lever. Maar gelet op het grote prijsverschil tussen in- en verkoop heeft Meihuizen de winter en het voorjaar moeten benutten om de tjalk op te knappen. Hij leverde de ‘Sefir’ eerst in de zomer van 1866 aan Jan Jans Lever af. De verandering van eigenaar en de hypotheek werden op 13 juni 1866 in het kadaster opgenomen.”