Inloggen
AUSTRALIE - ID 14663


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-04-12 / 1872-12-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Fop Smit, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1853-12-12
Launch Date: 1854-03-14
Delivery Date: 1854-04-12
Technical Data

Gross Tonnage: 355.00 lasts
Gross Tonnage 2: 672.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 42.30 Meters Registered
Beam: 7.40 Meters Registered
Depth: 4.83 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-04-21
Register nr: 18540342
Scheepsnaam: AUSTRALIE
Type: Bark
Lasten: 355
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Jochems, D.B.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Jochems, D.B.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-04-12 AUSTRALIE
Manager: Firma Blaauw & Co. (Q. Blaauw), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1873-00-00 AUSTRALIË
Manager: Firma W. & A.H. Meursing (Wicher Hooite en Aalrik Hooite Meursing), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij cedule 28 van … april 1854, bark AUSTRALIË

Eigenaren:

Firma Blaauw & Co., Amsterdam (boekhouders en 2/40e part)
Fop Smit, Kinderdijk (10/40e part)
Douairière A.H. Voombergh, geboren Van Loon, Amsterdam (4/40e paet)
Douairière C.J. van Lennep, geboren Van Loon, Amsterdam (1/40e part)
S.J. Graaf van Limburg Stirum, Amsterdam (1/40e part)
J. Borski, Amsterdam (1/40e part)
E.G. Scharff, Amsterdam (1/40e part)
firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (1/40e part)
firma Buys de Bordes & Jordan, Amsterdam (1/40e part)
firma De Vries & Co, Amsterdam (1/40e part)
A.H. ten Hoet, Amsterdam (1/40e part)
D.B. Jochems, Amsterdam (1/40e part)
L.A. Rosmale Nepveu, Jutphaas (2/40e part)
J. Rosmale Nepveu, Leiden (1/40e part)
L.R.J.A. Rosmale Nepveu, Arnhem (1/40e part)
J.H. Rosmale Nepveu, Deventer (1/40e part)
J.A. Nepveu, Utrecht (1/40e part)
Vrouwe C.S.P. Nepveu, geboren Van Loon, Utrecht (1/40e part)
Jhr. W.C. Ram, Utrecht (1/40e part)
C. Baron Nepveu, Utrecht (1/40e part)
R.T. Baron Groeninx van Zuylen, ’s-Gravenhage (3/40e part)
Jhr. J.W. Steengracht van Oostkapelle, De Bilt (1/40e part)
en Smissaert van de Haere, bij Deventer (2/40e part)

Ship Events Data

1871-12-19: Grounded
Nieuwediep, 19 december. Het schip AUSTRALIE, kapt. Lucas, van Batavia alhier binnen, heeft gisterennacht binnenkomende in het Zuidergat gestoten, het roer verloren en is zwaar lek. Het is hedenmorgen in zinkende staat door twee sleepboten binnengebracht. De passagiers zijn door vletten van nacht aan wal gebracht.
1872-04-12: Sold at auction
AH 120472
P. Reineke en A.D. Strumph, makelaars, zullen op dinsdag, april 1872 des avonds te zes uren ln de Brakke Grond, in de Nes, ten overstaan van de notarissen Druyvesteyn en Pollones aan de meest bledende en hoogst mijnende presenteren te verkopen: Het extraordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd AUSTRALIË, gevoerd door kapitein J.G. Lucas volgens meetbrief lang 42.30 meters, wijd 7.40, hol 4,84 alzo meters gemeten op 355 lasten of 672 tonnen
Liggende aan de werf St. Joris op de hoogte van den Kwadijk.
Breder omschreven bij inventaris en nadere informatie bij bovengenoemde makelaars.
1872-10-31: Grounded
Amsterdam, 1 november 1872. Het schip AUSTRALIE, kapt. Beekman, van Svartvik naar Amsterdam, heeft volgens telegrafisch bericht van Kopenhagen van 31 oktober, op Saltholm aan de grond gezeten, doch was met assistentie van stoomboten en lichters vlot geworden; was dicht gebleven en zou de reis voortzetten; bergloon NLG 2.900.
1872-11-13: Damaged
Harwich, 14 november 1872. Het barkschip AUSTRALIË, kapt. Beckman, van Sundsvall met hout naar het Nieuwediep, werd gisteren door een zee belopen, welke de grote boot, dekhuis, deklast, stutten enz. overboord sloeg en waarbij een man het leven verloor.
Heden ochtend werd, daar het schip vol water gelopen was, een boot uitgezet, ten einde naar de schoener JOHANN, kapt. Ostendorff, van Riga naar Brugge bestemd te gaan, om assistentie te vragen, waarbij de kapiteinsvrouw, die in de boot trachtte te gaan, verdronk.
Toen de boot de schoener JOHANN bereikte, sloeg ze ondersteboven, waarbij een man, die de kapitein vergezelde omkwam.
1872-12-00: Final Fate: Abandoned

In december 1872 werd de bark AUSTRALIË te Londen geabandonneerd wegens het hoge bergloon, waarop het schip werd verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Dirk Bernardus Jochems, Nederlands Hervormd, werd op 03 september 1836 als leerling ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Hij werd geboren te Vianen op 30 oktober 1823.  Zijn vader was Anthonie Jochems, in 1836 "bouwman en koopman te Vianen". Zijn moeder was Barendina Rikkers. "De bepalingen zijn geteekend door E.Decima(?) Burgemeester te Vianen als zijnde de Vader door een ziekte buiten staat om te teekenen". Van de vorderingen van Dirk Jochems werd vanaf januari 1837 verslag gedaan in 3-maandelijkse rapporten. Daarin komen de volgende opmerkingen voor:

02 november 1839     "geplaatst als ligtmatroos op het schip Staatsraad Baud Capt.J.H.Seepe naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦10,-".

24 november 1840     "terug van de reis met goed attest".

01 februari 1841         "geplaatst als ligtm. op het schip Admiraal van Heemskerk Capt.J.E.Strumphler naar Batavia van Dordrecht. Gagie ¦12,-".

29 januari 1841          "aangenomen tot lidmaat bij de Ned.Hervormde Gem. door D0 Wunder".

28 januari 1842          "terug van de reis met goed attest".

02 februari 1842         "eervol ontslagen".004(532/1814).

AANVULLING: 

Dirk Bernardus Jochems, zoon van Anthony Jochems en Berendina Rikkers, is geboren op 30 oktober 1823 in Vianen, Zuid-Holland, Nederland. Hij is zeeman, koopvaardijkapitein van beroep. Hij is getrouwd op 26 augustus 1852 in Vianen, Zuid-Holland, Nederland met Sara Cornelia Johanna Stuart, dochter van Frederik Stuart en Cornelia van Duyl. Zij is geboren op 20 februari 1826 in Vianen, Zuid-Holland, Nederland. Sara Cornelia Johanna is overleden op 81 jarige leeftijd op 20 januari 1908 in 's-Hertogenbosch, Noord-Brabant, Nederland.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.B.Jochems is per 26 oktober 1852 met vlagnummer 897 en op voordracht van J.A.de Haas ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Zijn schip ten tijde van de inschrijving was de "Australië". Toegevoegd is de mededeling "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving was Jochems 28 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 19/26 oktober 1852 is als effectief lid voorgedragen/benoemd Dirk Bernardus Jochems, oud 28 jaar, voerend de brik “Elisabeth en Jacoba” (een andere opgave als hiervoor), wonend te Vianen aan de lek, op voordracht van kapitein J.A. de Haas.023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 september 1860 verzoekt kapitein D.B.Jochems na opzeggen van het effectief lidmaatschap toch de vlag te mogen blijven voeren. Dit wordt afgewezen als zijnde in strijd met het Reglement.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 16 oktober 1860 staat vermeld een: “Brief van gelijke inhoud (zie bij Bestuursvergadering) van Kapt. D.B.Jochems, welk verzoek insgelijks, als zijnde in strijd met het Reglement, is gewezen van de hand.”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        897                            1852           geen opgave van schip en boekhouder

                                           1853           bark                 Australië                                                Blaauw & Co

        503                       1854-1860     bark                 Australië                                                idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

D.B.Jochems                                        Australië          01 september 1860                              25 juni 1861

                                                                Australië          11 septmber 1861                                07 augustus 1862

                                                                Australia         geen melding                                        29 augustus 1863

                                                                Australië          04 augustus 1867                                 05 juni 1868

 

Bouma025 vermeldt D.B.Jochems als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1863 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam

*    1865 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam;

*    1868 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

D.B.Jochems verzorgde per 15 november 1858 vanuit Nieuwediep met de “Australië” met een transport van 4 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 06 maart 1859 na een reis van 111 dagen.

Hij vertrok per 10 september 1860 vanuit Nieuwediep met de “Australië” en een troepentransport van 6 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 deember 1860 na 103 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden065.

 

maart 1855

Uit Melbourne wordt geschreven dat het Nederlandse barkschip Australië, kapitein D.B. Jochems, van Amsterdam met 266 passagiers van Londen na 88 dagen reis aldaar was aangekomen. De passagiers hebben de kapitein als blijk van erkentelijkheid voor de goede zorgen en verpleging aan zijn boord genoten een gouden horloge ten geschenke aangeboden vergezeld van een buitengewoon hoffelijk schrijven.

De Australië, 672 ton, werd in 1854 gebouwd in Nieuw Lekkerland voor de reder Blaauw & Co. te Amsterdam. Het schip ging in 1873 over in handen van W. & A.H. Meursing te Amsterdam die het weer naar Londen verkocht.

Bron: www.grotezeilvaart.nl

 

De brik “Elisabeth & Jacoba” onder kapitein D.B.Jochems verliet Amsterdam en Nieuwediep en zeilde via Kaap Hoorn naar San Francisco waar het werd geregistreerd op 02 augustus 1853. Vandaar via de Pacific naar Batavia.121

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Jochems, Dirk Bernardus

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.G.Lucas werd met vlagnummer 631 effectief lid van "Zeemanshoop" per 29 mei 1855 op voorspraak van P.L.Zeeman. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Elisabeth en Jacoba"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 22/29 mei 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johan Georg Lucas, oud 25 jaar, voerend de bark “Elisabeth Jacobs”, voor rekening van Blaauw & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.L.Zeeman.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 januari 1875 staat vermeld dat door de Association Scientifique de France gouden medailles zijn toegekend voor “zeer deugdelijke Zeejournalen” aan J.Kruisinga, R.Ran en J.G.Lucas.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 23 maart 1875 staat vermeld: “Tenslotte wordt door den Voorzitter onder toepasselijke bewoordingen de Gouden Medailles door de Association Scientifique de France toegekend aan de Heeren kapiteins R.Ran, J.G.Lucas en J.Kruisinga uitgereikt welke toespraak door de Heeren Ran en Lucas met een woord van dankzegging wordt beantwoord, terwijl de medaille van kapitein Kruisinga door den Heer H.Plate Jr wordt in ontvangst genomen.”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        631                       1855-1862     brik                   Elisabeth Jacobs                                  Blaauw & Co te Amsterdam

                                      1863-1866     bark                 Australië                                                idem

                                      1867-1868     fregat               Anna Digna                                           idem

                                      1869-1872     bark                 Australië                                                idem

                                      1873-1884     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                        naam schip                              vertrek                                                   terugkomst

J.G.Lucas                     Elisabeth Jacoba                     14 maart 1860                                      08 feburari 1861

                                      Elisabeth & Jacoba                27 juni 1861                                         03 juni 1862

                                      Elisabeth Jacoba                     08 augustus 1862                                 11 augustus 1863

                                      Australië                                   24 oktober 1863                                   06 september 1864

                                      Australië                                   03 april 1865                                        0 december 1865

                                      Anna Digna                              26 april 1867                                        21 februari 1868

                                      Anna Digna                              03 mei 1868                                          21 januari 1869

 

 

Bouma025 vermeldt J.G.Lucas als gezagvoerder gedurende:

*    1856 t/m 1863 van de brik “Elisabeth Jacoba”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 329 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1873 naar Duisland verkocht;

*    1864 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam;

*    1866 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam

*    1868 t/m 1869 van het fregat “Anna Digna”, gebouwd in 1855 te Ridderkerk, 942 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam;

*    1870 t/m 1872 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.G.Lucas verzorgde per 25 oktober 1863 vanuit Nieuwediep met de “Australie” een transport van 10 landmachtofficieren naar Indië en arriveerde te Batavia van 01 maart 1864 na een reis van 128 dagen.

      Op 18 maart 1871 vertrok hij van Nieuwediep met de “Australië” en 2 landmachtofficieren. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

Heldersche Courant 10 december 1871

“Het Nederlandse (houten) barkschip ‘Australië’ (kapt. J.G.Lucas) 672 ton, geladen met koffie, suiker en … soldaten komende uit Batavia is bij de Haaksgronden in moeilijkheden gekomen door hevige windvlagen en zware buien en aan de grond geraakt. Aanvankelijk raakte het schip weer los, sloeg al stotende over de haaks heen en kwam toen weer vast te zitten. De bemanning en een deel van de passagiers had inmiddels kans gezien van boord te gaan. Dorus Rijkers en zijn maats hadden met hun eigen vlet in totaal 25 man gered. Het schip was reddeloos verloren. De Helderse zeeloods Cornelis Kruk werd gestraft met ´inhouding van het geheele aandeel in het loodsgeld uit zee, wegens het aan de grond stoten van de ´Australië´.”

In de krant van van 28 december eropvolgend staat een advertentie van de openbare verkoping van 60 last koffie (los en in balen), enige zwaar door zeewater beschadigde kranjangs (gevlochten bamboe manden) suiker en een partij bindrotting afkomstig van het Nederlandse barkschip ‘Australië’ in het Bierhuis ‘Het Centrum’ Den Helder. Het artikel bevat een afbeelding van genoemde advertentie in de Heldersche Courant dd 17 december 1871)094

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Lucas, Johan Georg

Familiegegevens en opleiding

Dirk Bernardus Jochems, Nederlands Hervormd, werd op 03 september 1836 als leerling ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Hij werd geboren te Vianen op 30 oktober 1823.  Zijn vader was Anthonie Jochems, in 1836 "bouwman en koopman te Vianen". Zijn moeder was Barendina Rikkers. "De bepalingen zijn geteekend door E.Decima(?) Burgemeester te Vianen als zijnde de Vader door een ziekte buiten staat om te teekenen". Van de vorderingen van Dirk Jochems werd vanaf januari 1837 verslag gedaan in 3-maandelijkse rapporten. Daarin komen de volgende opmerkingen voor:

02 november 1839     "geplaatst als ligtmatroos op het schip Staatsraad Baud Capt.J.H.Seepe naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦10,-".

24 november 1840     "terug van de reis met goed attest".

01 februari 1841         "geplaatst als ligtm. op het schip Admiraal van Heemskerk Capt.J.E.Strumphler naar Batavia van Dordrecht. Gagie ¦12,-".

29 januari 1841          "aangenomen tot lidmaat bij de Ned.Hervormde Gem. door D0 Wunder".

28 januari 1842          "terug van de reis met goed attest".

02 februari 1842         "eervol ontslagen".004(532/1814).

AANVULLING: 

Dirk Bernardus Jochems, zoon van Anthony Jochems en Berendina Rikkers, is geboren op 30 oktober 1823 in Vianen, Zuid-Holland, Nederland. Hij is zeeman, koopvaardijkapitein van beroep. Hij is getrouwd op 26 augustus 1852 in Vianen, Zuid-Holland, Nederland met Sara Cornelia Johanna Stuart, dochter van Frederik Stuart en Cornelia van Duyl. Zij is geboren op 20 februari 1826 in Vianen, Zuid-Holland, Nederland. Sara Cornelia Johanna is overleden op 81 jarige leeftijd op 20 januari 1908 in 's-Hertogenbosch, Noord-Brabant, Nederland.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.B.Jochems is per 26 oktober 1852 met vlagnummer 897 en op voordracht van J.A.de Haas ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Zijn schip ten tijde van de inschrijving was de "Australië". Toegevoegd is de mededeling "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving was Jochems 28 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 19/26 oktober 1852 is als effectief lid voorgedragen/benoemd Dirk Bernardus Jochems, oud 28 jaar, voerend de brik “Elisabeth en Jacoba” (een andere opgave als hiervoor), wonend te Vianen aan de lek, op voordracht van kapitein J.A. de Haas.023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 september 1860 verzoekt kapitein D.B.Jochems na opzeggen van het effectief lidmaatschap toch de vlag te mogen blijven voeren. Dit wordt afgewezen als zijnde in strijd met het Reglement.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 16 oktober 1860 staat vermeld een: “Brief van gelijke inhoud (zie bij Bestuursvergadering) van Kapt. D.B.Jochems, welk verzoek insgelijks, als zijnde in strijd met het Reglement, is gewezen van de hand.”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        897                            1852           geen opgave van schip en boekhouder

                                           1853           bark                 Australië                                                Blaauw & Co

        503                       1854-1860     bark                 Australië                                                idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

D.B.Jochems                                        Australië          01 september 1860                              25 juni 1861

                                                                Australië          11 septmber 1861                                07 augustus 1862

                                                                Australia         geen melding                                        29 augustus 1863

                                                                Australië          04 augustus 1867                                 05 juni 1868

 

Bouma025 vermeldt D.B.Jochems als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1863 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam

*    1865 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam;

*    1868 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

D.B.Jochems verzorgde per 15 november 1858 vanuit Nieuwediep met de “Australië” met een transport van 4 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 06 maart 1859 na een reis van 111 dagen.

Hij vertrok per 10 september 1860 vanuit Nieuwediep met de “Australië” en een troepentransport van 6 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 deember 1860 na 103 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden065.

 

maart 1855

Uit Melbourne wordt geschreven dat het Nederlandse barkschip Australië, kapitein D.B. Jochems, van Amsterdam met 266 passagiers van Londen na 88 dagen reis aldaar was aangekomen. De passagiers hebben de kapitein als blijk van erkentelijkheid voor de goede zorgen en verpleging aan zijn boord genoten een gouden horloge ten geschenke aangeboden vergezeld van een buitengewoon hoffelijk schrijven.

De Australië, 672 ton, werd in 1854 gebouwd in Nieuw Lekkerland voor de reder Blaauw & Co. te Amsterdam. Het schip ging in 1873 over in handen van W. & A.H. Meursing te Amsterdam die het weer naar Londen verkocht.

Bron: www.grotezeilvaart.nl

 

De brik “Elisabeth & Jacoba” onder kapitein D.B.Jochems verliet Amsterdam en Nieuwediep en zeilde via Kaap Hoorn naar San Francisco waar het werd geregistreerd op 02 augustus 1853. Vandaar via de Pacific naar Batavia.121

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Jochems, Dirk Bernardus

Familiegegevens en opleiding

Foeke Zeijlstra werd geboren te Amsterdam op 11 juni 1838 ’s avonds 10 uur als zoon van Hendrik Zeijlstra, 22 jaar, zeeman en Anna Maria Bruns, 22 jaar, wonende op de Wittenburgergracht.

Hij trouwde te Amsterdam als zeeman, 25 jaar op 02 juli 1863 met Margaretha Lummegina Eeftingh, zonder beroep, geboren te Amsterdam, 21 jaar als dochter van Berens Eefting, schoenmaker en Maria Dorothea Mulder. Haar overlijden werd niet in Amsterdam gevonden in de 10-jaren tafels t/m 1912

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.Zeijlstra (adres de Buitenkant bij de Kweekschool in Amsterdam) werd met vlagnummer 847 per 04 augustus 1868 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” op voordracht van kapitein C. van der Zee. Als zijn schip is vermeld de “Australië”002. Ten tijde van de inschrijving was Zeijlstra 30 jaar.

In de Algemene Vergaderingen van 28 juli/04 augustus 1868 van “Zeemanshoop”werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Foeke Zeijsltra, oud 30 jaar, voerend de bark “Australië” voor rekening van Blaauw & Co, wonend op de Buitenkant bij de Kweekschool te Amsterdam, op voordracht van kapitein C. van der Zee.023

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College “Zeemanshoop” te Amsterdam

vlag             jaren              type          scheepsnaam                    reder/boekhouder

847             1868              bark          Australië                            Blaauw & Co, Amsterdam

                    1869              geen vermelding van schip en boekhouder

                  1870-1876         bark          IJmuiden                           F.U.H.Reiger & Co, Amsterdam

 

Vertrek en terugkomst van schepen te Amsterdam

kapitein            scheepsnaam                        vertrek                      terigkomst

F.Zeijlstra         Australië                                26 sept. 1868          geen melding

 

Bouma025 vermeldt F.Zeylstra als gezagvoerder gedurende:

*      1869 van de bark “Australië, gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam;

*      1871 t/m 1876 van de bark “IJmuiden”, op 09 april 1864 te Amsterdam te water gelaten023, 756 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam.

 

 

Overige bijzonderheden

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Zeylstra, Foeke

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.G.Lucas werd met vlagnummer 631 effectief lid van "Zeemanshoop" per 29 mei 1855 op voorspraak van P.L.Zeeman. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Elisabeth en Jacoba"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 22/29 mei 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johan Georg Lucas, oud 25 jaar, voerend de bark “Elisabeth Jacobs”, voor rekening van Blaauw & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.L.Zeeman.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 januari 1875 staat vermeld dat door de Association Scientifique de France gouden medailles zijn toegekend voor “zeer deugdelijke Zeejournalen” aan J.Kruisinga, R.Ran en J.G.Lucas.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 23 maart 1875 staat vermeld: “Tenslotte wordt door den Voorzitter onder toepasselijke bewoordingen de Gouden Medailles door de Association Scientifique de France toegekend aan de Heeren kapiteins R.Ran, J.G.Lucas en J.Kruisinga uitgereikt welke toespraak door de Heeren Ran en Lucas met een woord van dankzegging wordt beantwoord, terwijl de medaille van kapitein Kruisinga door den Heer H.Plate Jr wordt in ontvangst genomen.”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        631                       1855-1862     brik                   Elisabeth Jacobs                                  Blaauw & Co te Amsterdam

                                      1863-1866     bark                 Australië                                                idem

                                      1867-1868     fregat               Anna Digna                                           idem

                                      1869-1872     bark                 Australië                                                idem

                                      1873-1884     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                        naam schip                              vertrek                                                   terugkomst

J.G.Lucas                     Elisabeth Jacoba                     14 maart 1860                                      08 feburari 1861

                                      Elisabeth & Jacoba                27 juni 1861                                         03 juni 1862

                                      Elisabeth Jacoba                     08 augustus 1862                                 11 augustus 1863

                                      Australië                                   24 oktober 1863                                   06 september 1864

                                      Australië                                   03 april 1865                                        0 december 1865

                                      Anna Digna                              26 april 1867                                        21 februari 1868

                                      Anna Digna                              03 mei 1868                                          21 januari 1869

 

 

Bouma025 vermeldt J.G.Lucas als gezagvoerder gedurende:

*    1856 t/m 1863 van de brik “Elisabeth Jacoba”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 329 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1873 naar Duisland verkocht;

*    1864 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam;

*    1866 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam

*    1868 t/m 1869 van het fregat “Anna Digna”, gebouwd in 1855 te Ridderkerk, 942 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam;

*    1870 t/m 1872 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.G.Lucas verzorgde per 25 oktober 1863 vanuit Nieuwediep met de “Australie” een transport van 10 landmachtofficieren naar Indië en arriveerde te Batavia van 01 maart 1864 na een reis van 128 dagen.

      Op 18 maart 1871 vertrok hij van Nieuwediep met de “Australië” en 2 landmachtofficieren. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

Heldersche Courant 10 december 1871

“Het Nederlandse (houten) barkschip ‘Australië’ (kapt. J.G.Lucas) 672 ton, geladen met koffie, suiker en … soldaten komende uit Batavia is bij de Haaksgronden in moeilijkheden gekomen door hevige windvlagen en zware buien en aan de grond geraakt. Aanvankelijk raakte het schip weer los, sloeg al stotende over de haaks heen en kwam toen weer vast te zitten. De bemanning en een deel van de passagiers had inmiddels kans gezien van boord te gaan. Dorus Rijkers en zijn maats hadden met hun eigen vlet in totaal 25 man gered. Het schip was reddeloos verloren. De Helderse zeeloods Cornelis Kruk werd gestraft met ´inhouding van het geheele aandeel in het loodsgeld uit zee, wegens het aan de grond stoten van de ´Australië´.”

In de krant van van 28 december eropvolgend staat een advertentie van de openbare verkoping van 60 last koffie (los en in balen), enige zwaar door zeewater beschadigde kranjangs (gevlochten bamboe manden) suiker en een partij bindrotting afkomstig van het Nederlandse barkschip ‘Australië’ in het Bierhuis ‘Het Centrum’ Den Helder. Het artikel bevat een afbeelding van genoemde advertentie in de Heldersche Courant dd 17 december 1871)094

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Lucas, Johan Georg

Familiegegevens en opleiding

Harmannus Beekman werd geboren te Wehe gem.Leens als zoon van Jan Beekman en Tekla Harms Spekkers.

Hij trouwde op 23 november 1853 te Nieuwe Pekela als buitenvaarder met de naaister Hillechiena Maria Abeling, geboren te Nieuwe Pekela als dochter van Pieter Berents Abeling en Gesina Harms Tedering. Zij overleed op 16 november 1872 te Londen (zie hierna)

Harmannus hertrouwde op 24 juli 1878 te Oude Pekela als schipper met de modiste Anna Catharina Nagel, geboren te Oude Pekela als dochter van Jan Hindriks Nagel en Tibigi (of Tobina) Berends Drenth. Zij was eerder gehuwd met de schipper Bernardus Timmer. Zij overleed op 30 oktober 1910 te Groningen, 69 jaar.

Harmannus overleed te Groningen op 03 augustus 1915, 86 jaar

 

“Op 3 dec. 1872 is bij mij, K.M.Brouwer, ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ingekomen een brief van het Ministerie van Marine ten geleide van een overlijdensakte, luidende als volgt:

Op 16 nov. 1872, verschenen voor mij, Hermanus Jans Beekman, gezagvoerder van het Nederlands barkschip “Australië”, thans liggende in het Victoriadok te Londen: Frans Johan Schnepil, eerste en Arend Jager, tweede stuurman op genoemde bodem die verklaarden dat de huisvrouw van genoemde gezagvoerder, genaamd Helena Maria Pieters Abeling, oud 43 jaren, geboren en wonende te Nieuwe Pekela, op 14 nov. 1872 door een ongelukkig toeval in de golven is geraakt en verdronken. Met vonnis van de rechtbank te Winschoten van 8 april 1876 dat als voornaam moet worden gelezen Hillechiena, in plaats van Helena.”115.

De Wed Heeren W.A.H.Meursing

Amsterdam                          Londen den 17 Novemb 1872

Waarde Patroon

Zoo als UEd al onderrigt is dat wij op een drijvende wrak verkeerden en het dek al reeds was losgeraakt gezamenlijk moesten besluiten dezelve te verlaten als er zich maar eenigzins hoop op redding voor kwam den 15 des morgens was er in de nabijheid een Hanoversche Schoener die genegen was ons op te nemen en daar wij slechts onze sloep hadden behouden moesten wij dan bij gedeelten zien aan boord van de Schoenerr te komen  een man was reeds in de sloep  vrouw en kinderen zouden daarna volgen maar Elaas mijn vrouw miste de sloep en dreef op de baren  ik sprong zoo spoedig mogelijk in de bood om mijn vrouw te redden maar zij was verdwenen  daarna hadden wij het geluk de schoener te bereiken  ik kwam goed aan boord  de Bood sloeg vol water en de man die bij mij in was is ook in de diepte verdwenen en daar de schoener niet in staat was de Australië mede te bereiken bragt dezelve mij te Harwich aan land.  Gisteren ben ik met den heer Williams naar ?? gereisd om de Australië te treffen maar wij vonden hetzelve gisteren avond laat te Londen in dok  aan de groote mast is een Plakaat geplakt en verlangen de Binnenbrengers £ 12000   het schip is wrak  ik weet niet wat te doen  heeft UEd hier ook een agent  ik twijvel niet dat het schip kunnen wij laten kondemneren  Laat mij zo spoedig mogelijk weten wat UEd denkt te doen.

Na minzaame groeten UEd Heilwenschenden DW Dienaar  H.J.Beekman.

Brief in Archief Meursing Stadsarchief Amsterdam 648-66

 

De schepen van de kapitein

In een notitie van de Waterschout te Amsterdam dd 26 juni 1878 is sprake van het vertrek van Amsterdam op 11 april 1878 naar Batavia van de “Merapi” onder kapitein F.Schnepel. Hij was voorheen stuurman en doet de reis q.q. in de plaats van kapitein H.J.Beekman “welke thans in de Prov. Groningen verblijf houdt.” (Ingekomen stukken bij de Amsterdamse Waterschout. Archief 391 nr. 5, Rijksarchief te Haarlem).

 

Bouma025 vermeldt H.J.Beekman als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1863 van de 2/msch “Stella Matutina”, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 149 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1863 gezonken;

*    1865 t/m 1866 van de 2/msch “Stella Matutina”, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 237 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand;

*    1867 t/m 1872 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam.

*    1872 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in Londen verkocht;

*    1874 van de bark “Mr. Jacob van Lennep”, gebouwd in 1868 te Nieuwendam, 820 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;

*    1875 t/m 1878 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.H.Meursing te Amsterdam;

*    1880 t/m 1883 op hetzelfde schip maar nu voor W.H.Meursing te Baarn;

*    1884 t/m 1889 van de comp.bark “Nachtegaal”, gebouwd in 1884 te Amsterdam, 1000 ton n.m., varend voor J.F.Meursing te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Het Archief van de Firma Meursing op het Stadsarchief te Amsterdam bevat onder n. 648/75-70 een reeks van stukken met betrekking tot de bark “Australië”.

In 648 nr. 67 staat een uitgebreid verslag in een stuk, dat is getiteld “Reglement van Averijen van het schip Australië kapitein H.J.Beekman op de reize van Sundswall n. Amsterdam” hetgeen is opgemaakt vanwege verzekeringskwesties

Het schip was op 18 oktober 1872 uit Sundswall vertrokken met bestemming Amsterdam. Vervolgens verliet het op 31 oktober 1872 Kopenhagen. Na passage van Elseneur begin november kwam men kort daarop in stormweer  waarbij veel schade ontstond en dag en nacht moest wordeen gepompt. Op 08 november liep men Krageroe binnen om te herstellen. Maar na vertrek kwam men weer in stormweer terecht, met hagelbuien. Op 13 november 1872 bevond men zich op 53o40’NB/ 5.8o OL . “Tegen ’s namiddags half 4 ure kwam een hevige breker over, die een gedeelte van de deklast, verschansing met stutten, kombuis met stutten en de groote boot over boord wierp en watervaten en kettingbokken stuk sloeg, terwijl bij die gelegenheid een matroos onder de balken geraakte en daardoor gedood werd, daar men het schip geheel op zijde liggende en de zee over heen slaande, niet bij tijds redding kon aanbregen”. Ondanks een reeks van maatregelen, waaronder het overboord zetten van deklast, “…zonk het schip niettemin al dieper en dieper en was het ongeveer ’s nachts 2 ure geheel vol en dreef op de lading.” Op 14 november begon het voordek op te breken en dreigde het schip te zinken. Na scheepsraad werd besloten het schip te verlaten. “Des morgens ten 9 ure kreeg men een Duitsche schoener in het gezigt, die hen wilde helpen, waarop men de enigste boot nedervierde; men wilde toen volgens pligt de vrouw en twee kinderenvan den kapitein, die aan boord waren, het eerst redden, doch de vrouw geraakte bij het overgaan in de boot in zee; de kapitein, dit ziende, sprong in de boot om haar te redden, hetgeen hem echter niet mogt gelukken; de boot werd door de schoener opgenomen, welke nadat één man was overgegaan, dadelijk zeil zette om het schip te bereiken, doch liep met zooveel vaart in, dat men konde bijdraaijen. Na een kwartier uurs zag men de boot niet meer, terwijl de schoener, na eerst eenigen tijd heen en weder gekruist te hebben, koers zette naar den wal. Men bevond zich alstoen naar gissing on ’t ZO van Orfordness op ongeveer 4 mijlen afstand en besloot den Theems te bereiken”. Er werd door twee stoomboten hulp verleend. “De stoomboot toen de onmogelijkheid inziende de bemanning over te nemen, beproefde het schip in slecht water te brengen met behulp van sleepers en zeilen, warbij echter de sleepers onophoudelijk braken. Ten 10 ure des avonds werd men echter op den Theems in de nabijheid van het vuur van de Gunfleetbank gebragt. Hierop ging de geheel equipage, uitgeput zijnde, op eene der stoombooten over.” Het schip werd even voor Gravesend ten anker gebracht en op 16 november 1872 in het Victoriadok gesleept.

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Beekman, Hermanus (Harmannus) Jans

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1854.28

DVD XII – 6548
BIJLBRIEF
Naam schip AUSTRALIË

Plaats en datum acte bijlbrief, Nieuw Lekkerland, 12 april 1854

type schip bark

bouwwerf/verkoper Fop Smit, Kinderdijk

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Blauw & Co., Amsterdam (zie opmerking)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 672 tonnen of 355 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging 12 december 1853

tewaterlating 14 maart 1854

plaats / datum registratie Papendrecht, 12 april 1854

nummer van registratie deel 18, folio 61, verso, vak7 en 8.

notaris verklaring voor gemeentebestuur van Nieuw Lekkerland

prijs NLG

bijzonderheden: de naam van de reders is vrijwel zeker Blaauw & Co.






researcher/datum research: ML / 010608

Naam AUSTRALIË
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1854
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1854.28

DVD XLIV – 2364-2367
CEDULE

Naam schip AUSTRALIË

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, … april 1854

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar firma Blaauw & Co., Amsterdam, boekhouders en mede-reders (zie bijlage)

te voeren door kapt. D.B. Jochems

grootte in tonnen 355 lasten of 672 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd aan de Kinderdijk

plaats / datum registratie Amsterdam, 14 april 1854

nummer van registratie deel 66, folio 85, verso, vak 2.

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief: 20 april 1854

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip had niet eerder een zeebrief.
De bijlbrief en bevestigende verklaring gemeente-bestuur van Nieuw Lekkerland worden overlegd. Het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde reders.



Bijlage bij cedule 28 van … april 1854, bark AUSTRALIË



Eigenaren:

Firma Blaauw & Co., Amsterdam (boekhouders en 2/40e part)
Fop Smit, Kinderdijk (10/40e part)
Douairière A.H. Voombergh, geboren Van Loon, Amsterdam (4/40e paet)
Douairière C.J. van Lennep, geboren Van Loon, Amsterdam (1/40e part)
S.J. Graaf van Limburg Stirum, Amsterdam (1/40e part)
J. Borski, Amsterdam (1/40e part)
E.G. Scharff, Amsterdam (1/40e part)
firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (1/40e part)
firma Buys de Bordes & Jordan, Amsterdam (1/40e part)
forma De V
ies & Co, Amsterdam (1/40e part)
A.H. ten Hoet, Amsterdam (1/40e part)
D.B. Jochems, Amsterdam (1/40e part)
L.A. Rosmale Nepveu, Jutphaas (2/40e part)
J. Rosmale Nepveu, Leiden (1/40e part)
L.R.J.A. Rosmale Nepveu, Arnhem (1/40e part)
J.H. Rosmale Nepveu, Deventer (1/40e part)
J.A. Nepveu, Utrecht (1/40e part)
Vrouwe C.S.P. Nepveu, geboren Van Loon, Utrecht (1/40e part)
Jhr. W.C. Ram, Utrecht (1/40e part)
C. Baron Nepveu, Utrecht (1/40e part)
R.T. Baron Groeninx van Zuylen, ’s-Gravenhage (3/40e part)
Jhr. J.W. Steengracht van Oostkapelle, De Bilt (1/40e part)
en Smissaert van de Haere, bij Deventer (2/40e part)


ML / 310510

Naam AUSTRALIË
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1854
Toegang 198
Inventaris 3172

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Amst.198.3181-1854.28