Familiegegevens en opleiding
Dirk Bernardus Jochems, Nederlands Hervormd, werd op 03 september 1836 als leerling ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Hij werd geboren te Vianen op 30 oktober 1823. Zijn vader was Anthonie Jochems, in 1836 "bouwman en koopman te Vianen". Zijn moeder was Barendina Rikkers. "De bepalingen zijn geteekend door E.Decima(?) Burgemeester te Vianen als zijnde de Vader door een ziekte buiten staat om te teekenen". Van de vorderingen van Dirk Jochems werd vanaf januari 1837 verslag gedaan in 3-maandelijkse rapporten. Daarin komen de volgende opmerkingen voor:
02 november 1839 "geplaatst als ligtmatroos op het schip Staatsraad Baud Capt.J.H.Seepe naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦10,-".
24 november 1840 "terug van de reis met goed attest".
01 februari 1841 "geplaatst als ligtm. op het schip Admiraal van Heemskerk Capt.J.E.Strumphler naar Batavia van Dordrecht. Gagie ¦12,-".
29 januari 1841 "aangenomen tot lidmaat bij de Ned.Hervormde Gem. door D0 Wunder".
28 januari 1842 "terug van de reis met goed attest".
02 februari 1842 "eervol ontslagen".004(532/1814).
AANVULLING:
Dirk Bernardus Jochems, zoon van Anthony Jochems en Berendina Rikkers, is geboren op 30 oktober 1823 in Vianen, Zuid-Holland, Nederland. Hij is zeeman, koopvaardijkapitein van beroep. Hij is getrouwd op 26 augustus 1852 in Vianen, Zuid-Holland, Nederland met Sara Cornelia Johanna Stuart, dochter van Frederik Stuart en Cornelia van Duyl. Zij is geboren op 20 februari 1826 in Vianen, Zuid-Holland, Nederland. Sara Cornelia Johanna is overleden op 81 jarige leeftijd op 20 januari 1908 in 's-Hertogenbosch, Noord-Brabant, Nederland.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.B.Jochems is per 26 oktober 1852 met vlagnummer 897 en op voordracht van J.A.de Haas ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Zijn schip ten tijde van de inschrijving was de "Australië". Toegevoegd is de mededeling "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving was Jochems 28 jaar002a.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 19/26 oktober 1852 is als effectief lid voorgedragen/benoemd Dirk Bernardus Jochems, oud 28 jaar, voerend de brik “Elisabeth en Jacoba” (een andere opgave als hiervoor), wonend te Vianen aan de lek, op voordracht van kapitein J.A. de Haas.023
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 september 1860 verzoekt kapitein D.B.Jochems na opzeggen van het effectief lidmaatschap toch de vlag te mogen blijven voeren. Dit wordt afgewezen als zijnde in strijd met het Reglement.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 16 oktober 1860 staat vermeld een: “Brief van gelijke inhoud (zie bij Bestuursvergadering) van Kapt. D.B.Jochems, welk verzoek insgelijks, als zijnde in strijd met het Reglement, is gewezen van de hand.”023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
897 1852 geen opgave van schip en boekhouder
1853 bark Australië Blaauw & Co
503 1854-1860 bark Australië idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
D.B.Jochems Australië 01 september 1860 25 juni 1861
Australië 11 septmber 1861 07 augustus 1862
Australia geen melding 29 augustus 1863
Australië 04 augustus 1867 05 juni 1868
Bouma025 vermeldt D.B.Jochems als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1863 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam
* 1865 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam;
* 1868 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
D.B.Jochems verzorgde per 15 november 1858 vanuit Nieuwediep met de “Australië” met een transport van 4 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 06 maart 1859 na een reis van 111 dagen.
Hij vertrok per 10 september 1860 vanuit Nieuwediep met de “Australië” en een troepentransport van 6 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 deember 1860 na 103 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden065.
maart 1855
Uit Melbourne wordt geschreven dat het Nederlandse barkschip Australië, kapitein D.B. Jochems, van Amsterdam met 266 passagiers van Londen na 88 dagen reis aldaar was aangekomen. De passagiers hebben de kapitein als blijk van erkentelijkheid voor de goede zorgen en verpleging aan zijn boord genoten een gouden horloge ten geschenke aangeboden vergezeld van een buitengewoon hoffelijk schrijven.
De Australië, 672 ton, werd in 1854 gebouwd in Nieuw Lekkerland voor de reder Blaauw & Co. te Amsterdam. Het schip ging in 1873 over in handen van W. & A.H. Meursing te Amsterdam die het weer naar Londen verkocht.
Bron: www.grotezeilvaart.nl
De brik “Elisabeth & Jacoba” onder kapitein D.B.Jochems verliet Amsterdam en Nieuwediep en zeilde via Kaap Hoorn naar San Francisco waar het werd geregistreerd op 02 augustus 1853. Vandaar via de Pacific naar Batavia.121
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.G.Lucas werd met vlagnummer 631 effectief lid van "Zeemanshoop" per 29 mei 1855 op voorspraak van P.L.Zeeman. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Elisabeth en Jacoba"002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 22/29 mei 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johan Georg Lucas, oud 25 jaar, voerend de bark “Elisabeth Jacobs”, voor rekening van Blaauw & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.L.Zeeman.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 januari 1875 staat vermeld dat door de Association Scientifique de France gouden medailles zijn toegekend voor “zeer deugdelijke Zeejournalen” aan J.Kruisinga, R.Ran en J.G.Lucas.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 23 maart 1875 staat vermeld: “Tenslotte wordt door den Voorzitter onder toepasselijke bewoordingen de Gouden Medailles door de Association Scientifique de France toegekend aan de Heeren kapiteins R.Ran, J.G.Lucas en J.Kruisinga uitgereikt welke toespraak door de Heeren Ran en Lucas met een woord van dankzegging wordt beantwoord, terwijl de medaille van kapitein Kruisinga door den Heer H.Plate Jr wordt in ontvangst genomen.”023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
631 1855-1862 brik Elisabeth Jacobs Blaauw & Co te Amsterdam
1863-1866 bark Australië idem
1867-1868 fregat Anna Digna idem
1869-1872 bark Australië idem
1873-1884 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
kapitein naam schip vertrek terugkomst
J.G.Lucas Elisabeth Jacoba 14 maart 1860 08 feburari 1861
Elisabeth & Jacoba 27 juni 1861 03 juni 1862
Elisabeth Jacoba 08 augustus 1862 11 augustus 1863
Australië 24 oktober 1863 06 september 1864
Australië 03 april 1865 0 december 1865
Anna Digna 26 april 1867 21 februari 1868
Anna Digna 03 mei 1868 21 januari 1869
Bouma025 vermeldt J.G.Lucas als gezagvoerder gedurende:
* 1856 t/m 1863 van de brik “Elisabeth Jacoba”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 329 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1873 naar Duisland verkocht;
* 1864 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam;
* 1866 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam
* 1868 t/m 1869 van het fregat “Anna Digna”, gebouwd in 1855 te Ridderkerk, 942 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam;
* 1870 t/m 1872 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
J.G.Lucas verzorgde per 25 oktober 1863 vanuit Nieuwediep met de “Australie” een transport van 10 landmachtofficieren naar Indië en arriveerde te Batavia van 01 maart 1864 na een reis van 128 dagen.
Op 18 maart 1871 vertrok hij van Nieuwediep met de “Australië” en 2 landmachtofficieren. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.
Heldersche Courant 10 december 1871
“Het Nederlandse (houten) barkschip ‘Australië’ (kapt. J.G.Lucas) 672 ton, geladen met koffie, suiker en … soldaten komende uit Batavia is bij de Haaksgronden in moeilijkheden gekomen door hevige windvlagen en zware buien en aan de grond geraakt. Aanvankelijk raakte het schip weer los, sloeg al stotende over de haaks heen en kwam toen weer vast te zitten. De bemanning en een deel van de passagiers had inmiddels kans gezien van boord te gaan. Dorus Rijkers en zijn maats hadden met hun eigen vlet in totaal 25 man gered. Het schip was reddeloos verloren. De Helderse zeeloods Cornelis Kruk werd gestraft met ´inhouding van het geheele aandeel in het loodsgeld uit zee, wegens het aan de grond stoten van de ´Australië´.”
In de krant van van 28 december eropvolgend staat een advertentie van de openbare verkoping van 60 last koffie (los en in balen), enige zwaar door zeewater beschadigde kranjangs (gevlochten bamboe manden) suiker en een partij bindrotting afkomstig van het Nederlandse barkschip ‘Australië’ in het Bierhuis ‘Het Centrum’ Den Helder. Het artikel bevat een afbeelding van genoemde advertentie in de Heldersche Courant dd 17 december 1871)094
Familiegegevens en opleiding
Dirk Bernardus Jochems, Nederlands Hervormd, werd op 03 september 1836 als leerling ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Hij werd geboren te Vianen op 30 oktober 1823. Zijn vader was Anthonie Jochems, in 1836 "bouwman en koopman te Vianen". Zijn moeder was Barendina Rikkers. "De bepalingen zijn geteekend door E.Decima(?) Burgemeester te Vianen als zijnde de Vader door een ziekte buiten staat om te teekenen". Van de vorderingen van Dirk Jochems werd vanaf januari 1837 verslag gedaan in 3-maandelijkse rapporten. Daarin komen de volgende opmerkingen voor:
02 november 1839 "geplaatst als ligtmatroos op het schip Staatsraad Baud Capt.J.H.Seepe naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦10,-".
24 november 1840 "terug van de reis met goed attest".
01 februari 1841 "geplaatst als ligtm. op het schip Admiraal van Heemskerk Capt.J.E.Strumphler naar Batavia van Dordrecht. Gagie ¦12,-".
29 januari 1841 "aangenomen tot lidmaat bij de Ned.Hervormde Gem. door D0 Wunder".
28 januari 1842 "terug van de reis met goed attest".
02 februari 1842 "eervol ontslagen".004(532/1814).
AANVULLING:
Dirk Bernardus Jochems, zoon van Anthony Jochems en Berendina Rikkers, is geboren op 30 oktober 1823 in Vianen, Zuid-Holland, Nederland. Hij is zeeman, koopvaardijkapitein van beroep. Hij is getrouwd op 26 augustus 1852 in Vianen, Zuid-Holland, Nederland met Sara Cornelia Johanna Stuart, dochter van Frederik Stuart en Cornelia van Duyl. Zij is geboren op 20 februari 1826 in Vianen, Zuid-Holland, Nederland. Sara Cornelia Johanna is overleden op 81 jarige leeftijd op 20 januari 1908 in 's-Hertogenbosch, Noord-Brabant, Nederland.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.B.Jochems is per 26 oktober 1852 met vlagnummer 897 en op voordracht van J.A.de Haas ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Zijn schip ten tijde van de inschrijving was de "Australië". Toegevoegd is de mededeling "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving was Jochems 28 jaar002a.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 19/26 oktober 1852 is als effectief lid voorgedragen/benoemd Dirk Bernardus Jochems, oud 28 jaar, voerend de brik “Elisabeth en Jacoba” (een andere opgave als hiervoor), wonend te Vianen aan de lek, op voordracht van kapitein J.A. de Haas.023
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 september 1860 verzoekt kapitein D.B.Jochems na opzeggen van het effectief lidmaatschap toch de vlag te mogen blijven voeren. Dit wordt afgewezen als zijnde in strijd met het Reglement.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 16 oktober 1860 staat vermeld een: “Brief van gelijke inhoud (zie bij Bestuursvergadering) van Kapt. D.B.Jochems, welk verzoek insgelijks, als zijnde in strijd met het Reglement, is gewezen van de hand.”023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
897 1852 geen opgave van schip en boekhouder
1853 bark Australië Blaauw & Co
503 1854-1860 bark Australië idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
D.B.Jochems Australië 01 september 1860 25 juni 1861
Australië 11 septmber 1861 07 augustus 1862
Australia geen melding 29 augustus 1863
Australië 04 augustus 1867 05 juni 1868
Bouma025 vermeldt D.B.Jochems als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1863 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam
* 1865 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam;
* 1868 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
D.B.Jochems verzorgde per 15 november 1858 vanuit Nieuwediep met de “Australië” met een transport van 4 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 06 maart 1859 na een reis van 111 dagen.
Hij vertrok per 10 september 1860 vanuit Nieuwediep met de “Australië” en een troepentransport van 6 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 deember 1860 na 103 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden065.
maart 1855
Uit Melbourne wordt geschreven dat het Nederlandse barkschip Australië, kapitein D.B. Jochems, van Amsterdam met 266 passagiers van Londen na 88 dagen reis aldaar was aangekomen. De passagiers hebben de kapitein als blijk van erkentelijkheid voor de goede zorgen en verpleging aan zijn boord genoten een gouden horloge ten geschenke aangeboden vergezeld van een buitengewoon hoffelijk schrijven.
De Australië, 672 ton, werd in 1854 gebouwd in Nieuw Lekkerland voor de reder Blaauw & Co. te Amsterdam. Het schip ging in 1873 over in handen van W. & A.H. Meursing te Amsterdam die het weer naar Londen verkocht.
Bron: www.grotezeilvaart.nl
De brik “Elisabeth & Jacoba” onder kapitein D.B.Jochems verliet Amsterdam en Nieuwediep en zeilde via Kaap Hoorn naar San Francisco waar het werd geregistreerd op 02 augustus 1853. Vandaar via de Pacific naar Batavia.121
Familiegegevens en opleiding
Foeke Zeijlstra werd geboren te Amsterdam op 11 juni 1838 ’s avonds 10 uur als zoon van Hendrik Zeijlstra, 22 jaar, zeeman en Anna Maria Bruns, 22 jaar, wonende op de Wittenburgergracht.
Hij trouwde te Amsterdam als zeeman, 25 jaar op 02 juli 1863 met Margaretha Lummegina Eeftingh, zonder beroep, geboren te Amsterdam, 21 jaar als dochter van Berens Eefting, schoenmaker en Maria Dorothea Mulder. Haar overlijden werd niet in Amsterdam gevonden in de 10-jaren tafels t/m 1912
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
F.Zeijlstra (adres de Buitenkant bij de Kweekschool in Amsterdam) werd met vlagnummer 847 per 04 augustus 1868 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” op voordracht van kapitein C. van der Zee. Als zijn schip is vermeld de “Australië”002. Ten tijde van de inschrijving was Zeijlstra 30 jaar.
In de Algemene Vergaderingen van 28 juli/04 augustus 1868 van “Zeemanshoop”werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Foeke Zeijsltra, oud 30 jaar, voerend de bark “Australië” voor rekening van Blaauw & Co, wonend op de Buitenkant bij de Kweekschool te Amsterdam, op voordracht van kapitein C. van der Zee.023
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College “Zeemanshoop” te Amsterdam
vlag jaren type scheepsnaam reder/boekhouder
847 1868 bark Australië Blaauw & Co, Amsterdam
1869 geen vermelding van schip en boekhouder
1870-1876 bark IJmuiden F.U.H.Reiger & Co, Amsterdam
Vertrek en terugkomst van schepen te Amsterdam
kapitein scheepsnaam vertrek terigkomst
F.Zeijlstra Australië 26 sept. 1868 geen melding
Bouma025 vermeldt F.Zeylstra als gezagvoerder gedurende:
* 1869 van de bark “Australië, gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam;
* 1871 t/m 1876 van de bark “IJmuiden”, op 09 april 1864 te Amsterdam te water gelaten023, 756 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.G.Lucas werd met vlagnummer 631 effectief lid van "Zeemanshoop" per 29 mei 1855 op voorspraak van P.L.Zeeman. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Elisabeth en Jacoba"002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 22/29 mei 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johan Georg Lucas, oud 25 jaar, voerend de bark “Elisabeth Jacobs”, voor rekening van Blaauw & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.L.Zeeman.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 januari 1875 staat vermeld dat door de Association Scientifique de France gouden medailles zijn toegekend voor “zeer deugdelijke Zeejournalen” aan J.Kruisinga, R.Ran en J.G.Lucas.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 23 maart 1875 staat vermeld: “Tenslotte wordt door den Voorzitter onder toepasselijke bewoordingen de Gouden Medailles door de Association Scientifique de France toegekend aan de Heeren kapiteins R.Ran, J.G.Lucas en J.Kruisinga uitgereikt welke toespraak door de Heeren Ran en Lucas met een woord van dankzegging wordt beantwoord, terwijl de medaille van kapitein Kruisinga door den Heer H.Plate Jr wordt in ontvangst genomen.”023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
631 1855-1862 brik Elisabeth Jacobs Blaauw & Co te Amsterdam
1863-1866 bark Australië idem
1867-1868 fregat Anna Digna idem
1869-1872 bark Australië idem
1873-1884 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
kapitein naam schip vertrek terugkomst
J.G.Lucas Elisabeth Jacoba 14 maart 1860 08 feburari 1861
Elisabeth & Jacoba 27 juni 1861 03 juni 1862
Elisabeth Jacoba 08 augustus 1862 11 augustus 1863
Australië 24 oktober 1863 06 september 1864
Australië 03 april 1865 0 december 1865
Anna Digna 26 april 1867 21 februari 1868
Anna Digna 03 mei 1868 21 januari 1869
Bouma025 vermeldt J.G.Lucas als gezagvoerder gedurende:
* 1856 t/m 1863 van de brik “Elisabeth Jacoba”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 329 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1873 naar Duisland verkocht;
* 1864 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam;
* 1866 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam
* 1868 t/m 1869 van het fregat “Anna Digna”, gebouwd in 1855 te Ridderkerk, 942 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam;
* 1870 t/m 1872 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
J.G.Lucas verzorgde per 25 oktober 1863 vanuit Nieuwediep met de “Australie” een transport van 10 landmachtofficieren naar Indië en arriveerde te Batavia van 01 maart 1864 na een reis van 128 dagen.
Op 18 maart 1871 vertrok hij van Nieuwediep met de “Australië” en 2 landmachtofficieren. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.
Heldersche Courant 10 december 1871
“Het Nederlandse (houten) barkschip ‘Australië’ (kapt. J.G.Lucas) 672 ton, geladen met koffie, suiker en … soldaten komende uit Batavia is bij de Haaksgronden in moeilijkheden gekomen door hevige windvlagen en zware buien en aan de grond geraakt. Aanvankelijk raakte het schip weer los, sloeg al stotende over de haaks heen en kwam toen weer vast te zitten. De bemanning en een deel van de passagiers had inmiddels kans gezien van boord te gaan. Dorus Rijkers en zijn maats hadden met hun eigen vlet in totaal 25 man gered. Het schip was reddeloos verloren. De Helderse zeeloods Cornelis Kruk werd gestraft met ´inhouding van het geheele aandeel in het loodsgeld uit zee, wegens het aan de grond stoten van de ´Australië´.”
In de krant van van 28 december eropvolgend staat een advertentie van de openbare verkoping van 60 last koffie (los en in balen), enige zwaar door zeewater beschadigde kranjangs (gevlochten bamboe manden) suiker en een partij bindrotting afkomstig van het Nederlandse barkschip ‘Australië’ in het Bierhuis ‘Het Centrum’ Den Helder. Het artikel bevat een afbeelding van genoemde advertentie in de Heldersche Courant dd 17 december 1871)094
Familiegegevens en opleiding
Harmannus Beekman werd geboren te Wehe gem.Leens als zoon van Jan Beekman en Tekla Harms Spekkers.
Hij trouwde op 23 november 1853 te Nieuwe Pekela als buitenvaarder met de naaister Hillechiena Maria Abeling, geboren te Nieuwe Pekela als dochter van Pieter Berents Abeling en Gesina Harms Tedering. Zij overleed op 16 november 1872 te Londen (zie hierna)
Harmannus hertrouwde op 24 juli 1878 te Oude Pekela als schipper met de modiste Anna Catharina Nagel, geboren te Oude Pekela als dochter van Jan Hindriks Nagel en Tibigi (of Tobina) Berends Drenth. Zij was eerder gehuwd met de schipper Bernardus Timmer. Zij overleed op 30 oktober 1910 te Groningen, 69 jaar.
Harmannus overleed te Groningen op 03 augustus 1915, 86 jaar
“Op 3 dec. 1872 is bij mij, K.M.Brouwer, ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ingekomen een brief van het Ministerie van Marine ten geleide van een overlijdensakte, luidende als volgt:
Op 16 nov. 1872, verschenen voor mij, Hermanus Jans Beekman, gezagvoerder van het Nederlands barkschip “Australië”, thans liggende in het Victoriadok te Londen: Frans Johan Schnepil, eerste en Arend Jager, tweede stuurman op genoemde bodem die verklaarden dat de huisvrouw van genoemde gezagvoerder, genaamd Helena Maria Pieters Abeling, oud 43 jaren, geboren en wonende te Nieuwe Pekela, op 14 nov. 1872 door een ongelukkig toeval in de golven is geraakt en verdronken. Met vonnis van de rechtbank te Winschoten van 8 april 1876 dat als voornaam moet worden gelezen Hillechiena, in plaats van Helena.”115.
De Wed Heeren W.A.H.Meursing
Amsterdam Londen den 17 Novemb 1872
Waarde Patroon
Zoo als UEd al onderrigt is dat wij op een drijvende wrak verkeerden en het dek al reeds was losgeraakt gezamenlijk moesten besluiten dezelve te verlaten als er zich maar eenigzins hoop op redding voor kwam den 15 des morgens was er in de nabijheid een Hanoversche Schoener die genegen was ons op te nemen en daar wij slechts onze sloep hadden behouden moesten wij dan bij gedeelten zien aan boord van de Schoenerr te komen een man was reeds in de sloep vrouw en kinderen zouden daarna volgen maar Elaas mijn vrouw miste de sloep en dreef op de baren ik sprong zoo spoedig mogelijk in de bood om mijn vrouw te redden maar zij was verdwenen daarna hadden wij het geluk de schoener te bereiken ik kwam goed aan boord de Bood sloeg vol water en de man die bij mij in was is ook in de diepte verdwenen en daar de schoener niet in staat was de Australië mede te bereiken bragt dezelve mij te Harwich aan land. Gisteren ben ik met den heer Williams naar ?? gereisd om de Australië te treffen maar wij vonden hetzelve gisteren avond laat te Londen in dok aan de groote mast is een Plakaat geplakt en verlangen de Binnenbrengers £ 12000 het schip is wrak ik weet niet wat te doen heeft UEd hier ook een agent ik twijvel niet dat het schip kunnen wij laten kondemneren Laat mij zo spoedig mogelijk weten wat UEd denkt te doen.
Na minzaame groeten UEd Heilwenschenden DW Dienaar H.J.Beekman.
Brief in Archief Meursing Stadsarchief Amsterdam 648-66
De schepen van de kapitein
In een notitie van de Waterschout te Amsterdam dd 26 juni 1878 is sprake van het vertrek van Amsterdam op 11 april 1878 naar Batavia van de “Merapi” onder kapitein F.Schnepel. Hij was voorheen stuurman en doet de reis q.q. in de plaats van kapitein H.J.Beekman “welke thans in de Prov. Groningen verblijf houdt.” (Ingekomen stukken bij de Amsterdamse Waterschout. Archief 391 nr. 5, Rijksarchief te Haarlem).
Bouma025 vermeldt H.J.Beekman als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1863 van de 2/msch “Stella Matutina”, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 149 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1863 gezonken;
* 1865 t/m 1866 van de 2/msch “Stella Matutina”, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 237 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand;
* 1867 t/m 1872 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam.
* 1872 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in Londen verkocht;
* 1874 van de bark “Mr. Jacob van Lennep”, gebouwd in 1868 te Nieuwendam, 820 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;
* 1875 t/m 1878 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.H.Meursing te Amsterdam;
* 1880 t/m 1883 op hetzelfde schip maar nu voor W.H.Meursing te Baarn;
* 1884 t/m 1889 van de comp.bark “Nachtegaal”, gebouwd in 1884 te Amsterdam, 1000 ton n.m., varend voor J.F.Meursing te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Het Archief van de Firma Meursing op het Stadsarchief te Amsterdam bevat onder n. 648/75-70 een reeks van stukken met betrekking tot de bark “Australië”.
In 648 nr. 67 staat een uitgebreid verslag in een stuk, dat is getiteld “Reglement van Averijen van het schip Australië kapitein H.J.Beekman op de reize van Sundswall n. Amsterdam” hetgeen is opgemaakt vanwege verzekeringskwesties
Het schip was op 18 oktober 1872 uit Sundswall vertrokken met bestemming Amsterdam. Vervolgens verliet het op 31 oktober 1872 Kopenhagen. Na passage van Elseneur begin november kwam men kort daarop in stormweer waarbij veel schade ontstond en dag en nacht moest wordeen gepompt. Op 08 november liep men Krageroe binnen om te herstellen. Maar na vertrek kwam men weer in stormweer terecht, met hagelbuien. Op 13 november 1872 bevond men zich op 53o40’NB/ 5.8o OL . “Tegen ’s namiddags half 4 ure kwam een hevige breker over, die een gedeelte van de deklast, verschansing met stutten, kombuis met stutten en de groote boot over boord wierp en watervaten en kettingbokken stuk sloeg, terwijl bij die gelegenheid een matroos onder de balken geraakte en daardoor gedood werd, daar men het schip geheel op zijde liggende en de zee over heen slaande, niet bij tijds redding kon aanbregen”. Ondanks een reeks van maatregelen, waaronder het overboord zetten van deklast, “…zonk het schip niettemin al dieper en dieper en was het ongeveer ’s nachts 2 ure geheel vol en dreef op de lading.” Op 14 november begon het voordek op te breken en dreigde het schip te zinken. Na scheepsraad werd besloten het schip te verlaten. “Des morgens ten 9 ure kreeg men een Duitsche schoener in het gezigt, die hen wilde helpen, waarop men de enigste boot nedervierde; men wilde toen volgens pligt de vrouw en twee kinderenvan den kapitein, die aan boord waren, het eerst redden, doch de vrouw geraakte bij het overgaan in de boot in zee; de kapitein, dit ziende, sprong in de boot om haar te redden, hetgeen hem echter niet mogt gelukken; de boot werd door de schoener opgenomen, welke nadat één man was overgegaan, dadelijk zeil zette om het schip te bereiken, doch liep met zooveel vaart in, dat men konde bijdraaijen. Na een kwartier uurs zag men de boot niet meer, terwijl de schoener, na eerst eenigen tijd heen en weder gekruist te hebben, koers zette naar den wal. Men bevond zich alstoen naar gissing on ’t ZO van Orfordness op ongeveer 4 mijlen afstand en besloot den Theems te bereiken”. Er werd door twee stoomboten hulp verleend. “De stoomboot toen de onmogelijkheid inziende de bemanning over te nemen, beproefde het schip in slecht water te brengen met behulp van sleepers en zeilen, warbij echter de sleepers onophoudelijk braken. Ten 10 ure des avonds werd men echter op den Theems in de nabijheid van het vuur van de Gunfleetbank gebragt. Hierop ging de geheel equipage, uitgeput zijnde, op eene der stoombooten over.” Het schip werd even voor Gravesend ten anker gebracht en op 16 november 1872 in het Victoriadok gesleept.
|