meer dan één persoon?
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.de Haan werd met nr.595 effectief lid van Zeemanshoop per 11 april 1854 op voorspraak van A.Spekman. Zijn schip was de "Victoria"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 04/11 april 1854 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan de Haan, oud 35 jaar, voerend de schooner “Victoria”, voor rekening van Hr. Bok te Texel, adres bij de heren Hurrelbrink & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein A.Spekman. Hij kreeg vlagnummer 959, en per 01 mei 1854 nummer 565.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
565 1854-1861 schoner Victoria W.J.Hidde Bok te Texel
1862-1865 schoner Catharina Louisa L.van der Helst(Holst) & Co te Den Haag
1866-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
- de Haan Victoria 11 januari 1860 16 mei 1860
Victoria 16 juni 1860 09 november 1860
Victoria 07 juni 1861 14 oktober 1861
Bouma025 vermeldt J.de Haan als gezagvoerder gedurende:
* 1835 t/m 1846 van de kof “Bouwina Hendrika”, gebouwd in 1834, bouwlocatie niet vermeld, 110 ton o.m., varend voor E.Kramer, thuishaven niet vermeld;
* 1855 t/m 1859 van de 2/msch “Victoria”, gebouwd in 1853 in Denemarken, 89 ton o.m., varend voor W.J.Hidde Bok te Texel;
* 1860 t/m 1861 van hetzelfde schip en voor dezelfde reeder maar nu vanuit den Helder. Het schip voer in 1862 voor L.v/d Hilst & Co te ’s Gravenhage en was herdoopt in “Catharina Louisa”;
* 1862 van de 2/msch “Catharina Louisa” ex Victoria, gebouwd in 1853 te Denemarken, 89 ton o.m., varend voor L.v/d Hilst & Co te Den Haag;
* 1864 t/m 1865 van de 2/msch “Laurens” ex Ida, gebouwd in 1854 te Hoogezand, 146 ton o.m., varend voor L.v/d Hilst & Co te ’s Gravenhage;
* 1866 van de bark “Anna & Jeannette” ex Wilhelmina, gebouwd in 1858 te Edam, 492 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip is gestrand op Laboean in N.O.I. en wrak geraakt;
* 1868 t/m 1873 van de bark “Anna Maria Wilhelmina” ex Frans & Elise, ex Odilia Margaretha, gebouwd in 1855 aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;
* 1874 van de 2/msch “Johanna & Antoinette, ex Maria Geertruida, ex Marie, ex Nieuwendam, gebouwd in 1856 te Nieuwendam, 101 ton o.m., varend voor L.v/d Hilst & Zn te ’s Gravenhage.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
M.D.Noordhoek was met vlagnummer R356 in de periode 1852 t/m 1872 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein M.D.Noordhoek met vlagnummer R356 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
1855 van de hoeker “Fortuna” 38 last varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam
1858 van de sch. “Levant” 70 last varend voor L.Visser & van der Sande te Dordrecht
1859, 1862 t/m 1865 geen vermelding van schip en boekhouder
1866 van de sch. “Laurens” 76 last varend voor L.van der Hilst & Co te Den Haag
1867 geen vermelding van schip en boekhouder
Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:
M.D.Noordhoek 1839-1847 FORTUNA
1847-1848 VRIENDSCHAP
1848-1851 TREKVOGEL
Bouma025 vermeldt M.D.Noordhoek als gezagvoerder gedurende:
* 1840 t/m 1848 van de hoeker “Fortuna”, gebouwd in 1802 te Vlaardingen, 98 ton o.m., varend voor S.van Gijn & Zn te Vlaardingen;
* 1847 van de hoeker “Fortuna”, gebouwd in 1841 te Vlaardingen, 98 ton o.m., varend voor S.van Gijn & Zn te Vlaardingen;(Bouma vermeldt hier kapitein Noordhoek zonder initialen, maar ik vermoed dat het om M.D.Noordhoek gaat, vanwege scheepstype, naam en reeder/thuishaven. Overigens klopt dan het jaartal niet met de vorige opgave.)
* 1849 t/m 1850 van de schbrik “Trekvogel”, gebouwd in 1836 te Vlaardingen, 155 ton o.m., varend voor S. van Gijn & Zn te Vlaardingen;
* 1852 van de hoeker “Vrouw Johanna”, gebouwd in 1848 te Maassluis, 72 ton o.m., varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam. Het schip werd in hetzelfde jaar omgedoopt in “Fortuna”;
* 1852 t/m 1857 van de hoeker “Fortuna” ex Vrouw Johanna, gebouwd in 1848 te Maassluis, 72 ton o.m., varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam;
* 1858 van de schkof “Kurkhandel”, ex Henriëtte Jeltina, ex Vrouw Henriëtte, ex Eersteling, gebouwd in 1826 te Rotterdam, 89 ton o.m., varend voor L.v/d Hilst te ’s Gravenhage;
* 1859 van de 2/msch “Levant”, gebouwd in 1851 te Groningen, 132 ton o.m., varend voor Visser & v/d Sande te Dordrecht. Het schip voer in 1860 voor den Breems te Vlaardingen en was herdoopt in “Vertrouwen”;
* 1861 van de 2/msch “Wilhelmina Adriana”, ex Josine Louise, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 131 ton o.m., varend voor J.J.v/d Berg te ’s Gravenhage;
* 1867 van de 2/msch “Laurens” ex Ida, gebouwd in 1854 te Hoogezand, 146 ton o.m., varend voor L.v/d Hilst & Co te ’s Gravenhage.
Overige bijzonderheden
De schoener “Trekvogel” onder kapitein M.D.Noordhoek vertrok op 22 november 1849 uit Rotterdam en arriveerde via Kaap Hoorn op 07 maart 1850 Valparaiso. De terugreis ging wederom via Kaap Hoorn en op 14 april 1851 werd via Falmouth Lissabon bereikt.121
Familiegegevens en opleiding
Klaas de Grooth werd geboren te Nieuwe Pekela 16 juli 1842 als zoon van de schipper Wolter Klaassens de Grooth en Elsien Jans Koster.
Hij trouwde op 29 januari 1874 te Nieuwe Pekela als buitenvaarder met Annegien Kuiper, geboren te Nieuwe Pekela 20 januari 1849 als dochter van de scheepskapitein Roelf Jans Kuiper en Elsien Berents Smit. Annegien overleed op 12 januari 1910 te Borger, 60 jaar.
Klaas hertrouwde op 26 april 1913 te Borger als sluismeester met Tijtje Hageman geboren 20 augustus 1853 te Anloo als dochter van de schipper Harm Hageman en Geertje Boerma. Tijtje was de weduwe van Derk Moolhuizen. Tijtje overleed op 10 juli 1936 te Groningen, 82 jaar.
Klaas overleed op 09 september 1916 te Hoogezand, 74 jaar, zonder beroep, weduwnaar.
Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Klaas Wolters als buitenvaarder/zeeman in 1874, 1897, als schipper in 1878, als sluismeester in 1902, 1913
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Een K.W. de Grooth was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 90 in de periode 1876 t/m 1916.
Een K.W. de Grooth was effectief lid van het Groninger Zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 42 in de periode 1895 t-m 1904.
K.W. de Groot was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 85 in de periode 1887 t/m 1896.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt K.W. de Grooth/Groot als gezagvoerder gedurende:
* 1876 t/m 1880 van de schoenerkof “Jan Visser”, gebouwd in 1846 te Lemmer, 142 ton o.m., varend voor J.S.Visser te Lemmer. Het schip werd verlaten te Bremerhaven binnengebracht en afgekeurd;
* 1887 van de 2-mastschoener “Eendragt”, ex Laurens, ex Ida, gebouwd in 1854 op de werf van E.H.Meursing te Hoogezand, 147 ton o.m., varend voor W.S. van de Wetering te Delfshaven. Het schip is bij Rossiten ( O-Pruissen) gestrand;
* 1888 van de 2-mastschoener “Confiance”, gebouwd in 1860 te Hoogezand; 141 ton o.m., varend voor L.B.Brongers te Wildervank. Het schip is in 1888 gestrand bij Crail (Schotland) en wrak geraakt;
* 1890 t/m 1895 van de schoenerbrik “Spruit”, gebouwd in 1871 te Pekela, 198 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip werd te Hamburg als wrak verkocht;
* 1895 t/m 1898 van de 2-mastschoener “Zeemeeuw” ex Svartvik, gebouwd in 1866 bij J.A.Strandberg te Hernösand, 180 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip werd in 1898 verkocht te Geestemünde;
* 1898 t/m 1899 van de 3-mastschoener “Voorspoed”, ex Foxham, ex Jan Derk, gebouwd in 1893 te Martenshoek, 272 ton o.m., varend voor Duinker & Goedkoop te Amsterdam;
* 1900 en later van hetzelfde schip maar nu varend voor J.J.Duinker te Amsterdam; (zie hierna voor vergaan in 1901)
Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Klaas Wolters op
09 maart 1858, schoenerkof “Johanna Maria”, kapitein Wolter Klaassens de Grooth, 57 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman en een lichtmatroos/hofmeester Klaas Wolters de Grooth, 14 jaar uit Nieuwe Pekela.
04 februari 1868, schoener “Amicitia”kapitein Eertwijn Hindriks de Groot, 26 jaar uit Nieuwee Pekela. Voorts stuurman Klaass Wolters de Grooth, 25 jaar uit Nieuwe Pekela en een kok.
18 augustus 1868, schoener “Amicitia”, kapitein Eertwijn Hendriks de Groot, 26 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas Wolters de Grooth, 26 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en 3 matrozen;
11 februari 1869, schoener “Amicitia”, kapitein Eertwijn Hindriks de Grooth, 27 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas W. de Grooth, 26 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.
28 februari 1873, schoener “Pax”, kapitein R.H. de Groot, 35 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas W. de Grooth, 30 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en een matroos.
11 april 1874, schoener “Jakob Bernardus”, kapitein Roelf Jans Kuiper, 58 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas Wolters de Grooth, 31 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en 4 matrozen;
18 februari 1876, kof “Jan Visser”, kapitein Klaas Wolters de Grooth, 33 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen.
01 mei 1876, schoenerkof “Jan Visser”, kapitein K.W. de Grooth, 33 jaar uit Pekela. Voorts een matroos en een lichtmatroos;
19 september 1878, kof “Jan Visser”, kapitein Klaas Wolters de Groot, 37 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een lichtmatroos.
25 januari 1886, schoener “Eendracht”, kapitein K.W.de Grooth, 44 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok, lichtmatroos en een scheepsjongen.
16 februari 1887, schoener “Eendracht”, kapitein K.W.de Grooth, 45 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een stuurman en een kok.
26 mei 1888, schoener “Confiance”, kapitein Klaass de Groot, 46 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
26 juli 1888, bark “Ida”, kapitein Albert Hindriks Wolkammer, 64 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas de Grooth, 46 jaar uit Nieuwe Pekela, zeilmaker, kok, 4 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en de kapiteinsvrouw;
18 februari 1889, schoener “Spruit”, kapitein Klaas Wolters de Grooth, 47 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman en een kajuitwachter.
02 februari 1891, schoener “Spruit”, kapitein K.W. de Grooth, 48 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok, matroos en 2 lichtmatrozen.
28 februari 1892, schoener “Spruit”, kapitein K.W. de Grooth, 49 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een stuurman.
02 juli 1894, schoener “Spruit”, kapitein Klaas Wolters de Grooth, 52 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Johannes Groothuys, 57 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een passagier,
In de 17 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van K.W; Klaas, Klaas W. en Klaas Wolters.
Het overzicht luidt:
1858 lichtmatroos op de schoenerkof “Johanna Maria” onder Wolter K. de Grooth 14 jaar
1868-1869 stuurman op de schoener “Amicitia” onder Eertwijn H. de Grooth 25 jaar
1873 stuurman op de schoener “Pax” onder R.H. de Groot 30 jaar
1874 stuurman op de schoener “Jakob Bernardus” onder Roelf J.Kuiper 31 jaar
1876 kapitein op de kof “Jan Visser” 33-37 jaar
1886-1887 kapitein op de schoener “Eendracht” 44-45 jaar
1888 kapitein op de schoener “Confiance” 46 jaar
1888 stuurman op de bark “Ida” onder Albert H.Wolkammer 46 jaar
1889-1894 kapitein op de schoener “Spruit” 47-52 jaar
In de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart staan ledenlijsten van “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela waarbij vermelding van de schepen en wel in 1881 van “Jan Visser”; in 1884 t/m 1887 van de “Eendracht”; in 1890 t/m 1896 van de “Spruit”; in 1897 t/m 1900 van de “Zeemeeuw”; en in 1901 t/m 1903 van de “Voorspoed”.
Overige bijzonderheden
In het boekje Shipwrecks on Cornwall’s North Coast” door Richard & Bridget Larn (Tor Mark Press POB 4 Redruth, Cornwall TR16 5YX. Niet gedateerd maar in juni 2000 te koop in boekhandels in Cornwall) staat een foto van het schip de “Voorspoed” met als bijschrift:
“When the wreck of the Dutch steel barquentine Voorspoed ebbed dry at noon on 7 March 1901 after going ashore in a gale on Perran Beach near Drosbyn Point, looting started on unprecedented scale. Captain de Grooth later stated “I have been wrecked in different parts of the globe even in the Fiji islands, but never among such savages as those of Perranporth”
In de verzameling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela bevindt zich een een aantal Reder-cedulen en rederij-contrachten. Daarin de volgende:
“Rederij-contract
van het schoonerschip “Eendracht”, bestaande uit 14 artikelen en een slotartikel.
Art.1: tot kapitein wordt benoemd de medereder K.W. de Grooth voor een jaarlijks loon van f 500,- en 5% van de zuivere uitdeling. Art.5: tot boekhouder is benoemd J.J.Koerts en tot assistenten P.R.Brons en J.W. de Grooth. De boekhouder zal voor de administratie jaarlijks f 25,- genieten.
Vastgesteld in de vergadering van de reders van genoemd schip te Oude Pekela op 1.3.1883 en ondertekend door J.W. de Grooth, J.J.Koerts, R.P.Brons & Zn, K.W. de Grooth.
inv.nr. SW 1998-51.
In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1901, p.325-329 staat een vonnis van de Raad van Tucht voor de Koopvaardij inzake de stranding van het schoenerschip “Voorspoed” onder gezag van kapitein K.W. de Grooth. Op grond van diverse documenten en getuigenverklaringen volg een verslag van het gebeurde. “Het Nederlandsche Schoenerschip “Voorspoed” … heeft van den 21sten tot den 24sten December 1900 te Londen eene lading leem ingenomen.” Vanwege tegenwind werd het schip naar de Downs gesleept en aldaar ankerde. Op 31 december werd het anker gelicht en met afwisselende winden door het Engelsch Kanaal gevaren. Op 04 januari 1901 rondde men Lands End en zette de reis in het Kanaal van Bristol voort. Na diverse nautische handelingen strandde het schip op de Searweatherbank, volgens de kapitein door de sterke stroom. De bemanning wilde, vanwege de risico’s van boord en bereikten na 7 uur roeien Port Talbot. Het schip werd naar Swansea gesleept alwaar de kapitein het commando weer overnam.
De Raad kwam tot de volgende conclusie: “… de stranding … is veroorzaakt door eene daad en nalatigheid van den aangeklaagde K.W. de Grooth, daar hij na 10 uur in den avond van 5 Januari, zonder genoegzame zekerheid te hebben aangaande zijn bestek, te veel in Noordelijke richting heeft gestuurd en daar hij verzuimd heeft te looden, en dientengevolge niet genoeg rekening heeft gehouden met den stroom.” De Raad schorste de kapitein voor 6 weken het gezag uit te oefenen over een Nederlands koopvaardijschip en veroordeelde hem tot betaling van de kosten van de zaak ad f 29,15.
Melding van het overboord vallen en verdrinken op 19 augustus 1877 van de stuurman A.R.Kuiper van het schip “Jan Visser, kapitein K.W. de Grooth. “…peilende om 5 uur de toren van Hans N.N.W. …”