Familiegegevens en opleiding
Willem Jozef Lourens werd geboren te Amsterdam op 07 september 1817.
Hij huwde met Amalia Sophia Ritter, geboren te Amsterdam op 05 november 1819. 003
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.J.Lourens werd met vlagnummer 571 effectief lid van "Zeemanshoop" per 23 mei 1854 op voorspraak van P.J.Feijnt. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Alida en Henriëtte"002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 16/23 mei 1854 werden als effectief lid voorgedragen benoemd Willem Joseph Lourens, oud 37 jaar, zullende voeren de in aanbouw zijnde brik “Alida & Henriëtte”, voor rekening van de heren Spekman en Harrelbrink, op voordracht van kapitein A.Spekman.023.
Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 20 mei 1856 en bedankt in april 1860003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
571 1854-1855 brik Alida en Henriëtte Spekman & Hurrelbrink
1856-1857 brik Anna Lena Th.Wehlburg/Meursing
1858 fregat Claudius Civilus A.L.van Harpen & Zn
1859-1860 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
kapitein naam schip vertrek terugkomst
W.J.Lourens Sophia Amalia 07 mei 1861 02 april 1862
Bouma025 vermeldt W.J.Lourens als gezagvoerder gedurende:
* 1855 t/m 1856 van de composiet-brik “Alida & Henriëtte”, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, 314 ton o.m., varend voor Spekman U Hurrelbrink te Amsterdam
* 1857 van de brik “Anna Lena”, gebouwd in 1852 te Nieuwendam, 261 ton o.m., varend voor Th. Wehlburg te Amsterdam. Het schip liep van stapel op 30 november 1852.
* 1858 van het fregat “Claudius Civilis”, gebouwd in 1836 te Amsterdam, 701 ton o.m., varend voor A.L.van Harpen & Zn te Amsterdam. Het schip werd in Augustus 1858 te Mauritius afgekeurd. Het was op weg van Colombo naar Amsterdam;
* 1862 t/ 1865 van het 3/m schip “Sophia Amalia”, gebouwd in 1859 te Bolnes, 319 ton o.m., varend voor Batenburg & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Op het Stadarchief te Amsterdam is onder 648-38 e.v in het archief van de Firma Meursing een reeks brieven en dergelijk met betrekking tot de brik “Anna Lena” onder kapitein Willem Joseph Lourens. Daarbij behoort een schadeveslag vanwege stormschade op de reis van Liverpool naar Buenos Ayres. Dit verslag is opgemaakt 11 oktober 1856 te Buenos Ayres en vertaald op 11 april 1857
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.Vogel werd met vlagnummer 666 per 04 maart 1856 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein A.Spekman. Als zijn schip is genoemd de “Alida Henriëtte” 002.
In de Algemene Vergaderingen van 26 februari/04 maart 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Willem Vogel, oud 29 jaar, voerend de brik “Alida Henriëtte”, voor rekening van Spekman & Hürrelbrinck, adres bij en op voordracht van kapitein A.Spekman.023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
666 1856 brik Alida Henriette A.Spekman
1857-1858 bark Pictura geen opgave
1859 bark Pictura W.Cores de Vries
1860-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt W.Vogel als gezagvoerder gedurende:
* 1857 van de composiet-brik “Alida & Henriëtte”, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, 314 ton o.m., varend voor A.Spekman. Het schip voer in 1858 voor de gebr. Goedkoop te Amsterdam en was herdoopt in “Alida”.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
P.H.Kiewit Alida 30 oktober 1858 03`juli jaar?
Alida 30 juli 1860 03 juni 1861
Alida 10 augustus 1861 01 augustus 1862
Alida 12 september 1862 09 december 1862
Alida geen melding 01 juni 1863
Bouma025 vermeldt P.H.Kieviet/Kiewit als gezagvoerder van/in:
* 1858 t/m 1863 van de brik “Alida” ex Alida Henriëtte, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, 313 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;
* 1876 t/m 1877 van het fregat “Urania”, ex Socotra, gebouwd in 1874 te St.John, 1410 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;
Overige bijzonderheden
Reder Pieter Goedkoop kocht de clipper “Urania” ex Socotra, “die in 1873 te St.John in Canada op speculatie werd gebouwd.” Pieter Goedkoop ging samen met kapitein Kiewit naar Liverpool waar het schip werd gekeurd en gekocht voor f 18.000,- . “Het schip moest evenwel nog gekoperd worden, terwijl ook talrijke vertimmeringen noodzakelijk waren. Een en ander kostte samen ruim een halve ton, zoodat het schip in totaal Goedkoop op f 23.000,- kwam te staan.”… “De “Urania” werd tenslotte voor f 74.000 aan den Noorsche kapitein Thorbjörsen verkocht.”
In: De Clippers door Anno Teenstra. Uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945. p.150-151.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.Visser werd met vlagnummer 854 per 23 februari 1869 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein F.C.Jaski. Als zijn schip werd genoemd de “Aurora” 002.
In de Algemene Vergaderingen van 16/23 februari 1869 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd H.Visser, geen leeftijd genoemd, voerend het schip “Aurora”, voor rekening van de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein F.Jaski.023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
De schepen van de kapitein
Vertrek en aankomst te Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek terugkomst
H.Visser Alida 10 september 1863 27 juli 1864
Bouma025 vermeldt H.Visser als gezagvoerder gedurende:
* 1864 t/m 1869 van de brik “Alida” ex Alida Henriëtte, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, 313 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam.
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
854 1869-1872 fregat Aurora Gebr.Goedkoop
Bouma025 vermeldt H.Visser als gezagvoerder gedurende:
* 1870 t/m 1877 van het 3/m schip “Aurora” ex Aldershot, gebouwd in 1867 te Quebec, 1420 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip werd vermist op de reis van Batavia naar Amsterdam.
“het groote driemasterfregat Aurora, in den winter van 1876 op ’77 op weg van Batavia naar Amsterdam verdwenen, vermoedelijk door een aanvaring met een ander schip ter hoogte van Kaap de Goede Hoop.”081
Overige bijzonderheden
H.Visser verzorgde per 27 februari 1872 vanuit Nieuwediep met de “Aurora” een troepentransport van 2 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 08 juni 1872 na een reis van 102 dagen065.
Het schip “Aurora” onder kapitein Visser van Schiermonnikoog vertrok in 1876 “samen met het schip “Java”, kapitein W.L.Bakker (rederij H.Wiardi Beckman) en het schip “Sindoro”, kapitein Diepenbroek (rederij Hendricks) naar de Oost. De drie kapiteins hadden, in bespreking vooraf, een weddenschap afgesloten dat degene die het eerst Batavia zou bereiken van de collegae een kist wijn had gewonnen. Hetzelfde werd afgesproken voor de retourreis. De “Sindoro” won de westrijd met een bijzonder snelle reistijd van slechts 71 dagen (vanaf Nieuwediep naar Batavia gold een gemiddelde van ca.180-200 dagen voor zeilschepen die van de wind afhankelijk waren). (dit is een foute opgave van de gemiddelde reistijd - Parma)
Na gelost en weer geladen te zijn vertrokken de schepen van de rede van Batavia op 26 oktober 1876. De “Sindoro” kwam na een uiterst zware en moeilijke reis van 187 dagen in Nieuwediep aan. Niemand had iets van de twee andere, “Aurora” en “Java” vernomen. Pas enkele manden later spoelden op de kust van Lourenço Marques wrakstukken aan die als afkomstig zijnde van de beide schepen werden geïdentificeerd. Aangenomen werd dat beide schepen in het vuur van hun wedstrijd en tijdens zeer zwaar stormweer op elkaar zijn ingelopen omtrent het eiland Madagascar en elkaar de grond in hebben geboord. Van beide schepen kwam de totale bemanning om het leven. Lloyds’ in Londen hield dit drama op “stormweer, slecht zicht in nachtelijke duisternis”.
Uit: “De lage landen en het verre oosten” door M.H.M.Starkenburg in 11 en 30, NGV afd. Friesland. Blad nr. 28. Jg7 nr.4, oktober 2002 p.424-427. Bovenstaande anekdote in de 80-er jaren opgetekend uit de mond van de heer E.van der Geest te Ameland Pers.meded. Starkenburg, okt. 2002.
Een overeenkomstig relaas staat in “De Clippers” door Anno Teenstra, Holdert & Co, Amsterdam, 306 pp en wel de pp.73-74.
In Bouma025 wordt als laatste gezagvoerder van de “Java” vermeld de kapitein J.Rotgans. Deze zou met het schip zijn vergaan op een reis van Batavia naar Rotterdam. Zie bij Rotgans, J.
“… Dat de kapiteins der groote snelzeilers in die jaren de oceanen tusschen Holland en Java tot hun wedstrijdbaan maakten, is bekend. … De meest tragische race, die ooit gehouden is, was misschien wel die tusschen de Sindoro, kapitein Diepenbroek, van Hendrichs & Co, de Java, kapitein W.L.Bakker, van H.B.Wiardi Beckman en de Aurora, kapitein H.Visser, van Gebr. Goedkoop. De kapiteins hadden vóór hun vertrek van Nieuwediep in het voorjaar van 1876 een weddenschap aangegaan om een kist wijn, wie het eerst in Indië zou zijn. De Sindoro won dien wedstrijd met een reis van 71 dagen. Na op de Javakust opnieuw beladen te zijn, ontmoetten zij elkaar weer op de reede van Batavia en hernieuwden de weddenschap voor de terugreis. Op 26 October vertrokken zij. Het weer bij de Kaap was bijzonder slecht. Dagenlang heeft de Sindoro er mee geworsteld; pas na 187 dagen was zij in Holland. Maar zij was de eenige die terugkeerde. De beide andere zijn in dat weer gebleven, zooals bleek uit aangespoelde stukken op de kust bij Lourenço Marquez, vermoedelijk door een onderlinge aanvaring als gevolg van slecht zicht in een stormnacht. Alle opvarenden, ook de kapiteins, kwamen om. De Gebr. Goedkoop verloren zoo dit mooie schip, toen ongeveer 10 jaar oud.”081
Zie voor opmerkingen over deze “clipper-race” ook “Een Terschellinger zeilvaartkapitein” door Bram Oosterwijk, Uit Coolgem Media, Rotterdam, 2017, p, 61.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.Dijker als gezagvoerder gedurende:
* 1870 van de brik “Alida” ex Alida Henriëtte, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, 313 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Hindrik werd geboren op 18 maart 1830 te Sappemeer als zoon van de schoenmaker Hindrik Jacobs Ludeling en Etje de Lange
Hindrik trouwde op 15 september 1859 te Groningen als scheepskapitein met Harmanna van der Wal, geboren op 08 juli 1838 te Groningen als dochter van de “Copijist” Harm Heerkes van der Wal en Jantje Scheffers. Harmanna overleed op 10 juni 1916 te Groningen, 77 jaar, weduwe.
Hindrik overleed bij het vergaan van zijn schip kort nabegin februari 1874
Provinciale Groninger Courant 08 oktober 1874
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.Ludeling als gezagvoerder gedurende:
* 1860 t/m 1872 van de galjoot “Zeeploeg”, gebouwd in 1859 te Sappemeer, 102 ton o.m., varend voor R. Meihuizen te Sappemeer.
* 1873 t/m 1874 van de brik “Alida” ex Alida Henriëtte, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, 313 ton o.m., varend C.van Calcar te Hoogezand. Het schip werd in 1874 vermist onderweg van Liverpool naar Buenos Ayres;
Overige bijzonderheden
Geen
|