Inloggen
ALIDA EN HENRIETTE - ID 14748


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-07-28 / 1874-02-06 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Otto, Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1853-09-15
Launch Date: 1854-06-10
Delivery Date: 1854-07-28
Technical Data

Net Tonnage: 165.00 lasts
Net Tonnage 2: 313.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 31.00 Meters Registered
Beam: 6.00 Meters Registered
Depth: 3.79 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-08-01
Register nr: 0
Scheepsnaam: ALIDA HENRIETTE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Spakman en Hurrelbrink
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Fabricius, J.
Opmerkingen: een zeebrief
rekest en bijl bij resolutie terug, ter toekening door belanhebbenden

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-07-28 ALIDA EN HENRIËTTE
Manager: Firma Spekman & Hurrelbrinck, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1857-05-25 ALIDA
Manager: Firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NCMV
Additional info: Aankoopbedrag NLG 36,070,-

Date/Name Ship 1870-03-04 ALIDA
Manager: Coert van Calcar (olieslager), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Coert van Calcar (olieslager), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: NCMV
Additional info: Coert van Calcar werd in 1870 voor meer dan de helft eigenaar

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren volgens cedule d.d. juli 1854:

Firma Spekman & Hurrelbrinck, Amsterdam (boekhouders en 4/20e part)
J. Otto (2/20e part
J.W. Holzmann, Amsterdam (2/20e part)
L.A. Bienfait, Amsterdam (1/20e part)
J.T. van Lennep, Amsterdam (1/20e part)
M. van Waning Bolt (1/20e part)
C. Giethoorn (1/20e part)
P. Blom, Amsterdam (1/20e part)
J. Lourens, Amsterdam (1/20e part)
T. Schaap, Amsterdam (1/20e part)
Mevr. M.J.C. Beth van Vlissingen (1/20e part)
Firma Kirbergen & Sesbruggen, Amsterdam (1/20e part)
C.H. Tamme, Amsterdam (1/20e part)
en F. Haverkamp, Amsterdam (1/20e part)

Ship Events Data

1857-05-25: Sold at auction
Advertentie. F. der Kinderen, B.D. Bosscher, B. Bakker Wzn, P. Blom, G.J. Boelen, J.J. van der Meulen, P.J. van der Aa Gzn, J.F.L. Meijjes en A. Rocquette, makelaars, zullen op maandag de 25e mei 1857, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris J.L. Kabel, verkopen een extra ordinair welbezeild gekoperd brikschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd ALIDA EN HENRIËTTE, gevoerd door kapitein W. Vogel, volgens Nederlandse meetbrief lang 31 ellen, wijd 6 ellen, hol 3 ellen 79 duim, en alzo gemeten op 313 tonnen of 165 lasten.
Het schip ligt te Rotterdam. Breder bij inventaris en bericht bij bovengemelde makelaars of bij de cargadoors A. Spekman te Amsterdam en Ch. Cornelder & Zoon te Rotterdam.
1860-04-05: Collision
Rotterdam, 5 april 1860. Het schip (opm: brik) ALIDA, kapt. P.H. Kievit, van Liverpool te Buenos-Aires aangekomen, heeft de 29 januari aldaar, door aandrijving van het Sardinische schip VIRGINIA, belangrijke schade bekomen.
1873-02-28: Sprang a leak
Falmouth, 28 februari 1873. Het Nederlandse schip ALIDA, kapt. Ludeling, van Liverpool naar Buenos Aires, alhier binnen, is lek.
1873-11-07: Damaged
Falmouth, 7 november 1873. Het brikschip ALIDA, kapt. Ludelink, van Buenos Aires hier aangekomen, is lek en heeft schade aan de verschansingen en stutten.
1874-02-06: Final Fate: Missing

Op reis van Liverpool naar Buenos Aires is de brik ALIDA, kapt. Ludeling, na vertrek van Liverpool op 6 februari 1874, vermist

,.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Willem Jozef Lourens werd geboren te Amsterdam op 07 september 1817.

Hij huwde met Amalia Sophia Ritter, geboren te Amsterdam op 05 november 1819. 003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.J.Lourens werd met vlagnummer 571 effectief lid van "Zeemanshoop" per 23 mei 1854 op voorspraak van P.J.Feijnt. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Alida en Henriëtte"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 16/23 mei 1854 werden als effectief lid voorgedragen benoemd Willem Joseph Lourens, oud 37 jaar, zullende voeren de in aanbouw zijnde brik “Alida & Henriëtte”, voor rekening van de heren Spekman en Harrelbrink, op voordracht van kapitein A.Spekman.023.

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 20 mei 1856 en bedankt in april 1860003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

 

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        571                       1854-1855     brik                   Alida en Henriëtte                               Spekman & Hurrelbrink

                                      1856-1857     brik                   Anna Lena                                            Th.Wehlburg/Meursing

                                          1858           fregat               Claudius Civilus                                   A.L.van Harpen & Zn

                                      1859-1860     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                        naam schip                              vertrek                                                   terugkomst

W.J.Lourens                Sophia Amalia                        07 mei 1861                                          02 april 1862

 

Bouma025 vermeldt W.J.Lourens als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1856 van de composiet-brik “Alida & Henriëtte”, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, 314 ton o.m., varend voor Spekman U Hurrelbrink te Amsterdam

*    1857 van de brik “Anna Lena”, gebouwd in 1852 te Nieuwendam, 261 ton o.m., varend voor Th. Wehlburg te Amsterdam. Het schip liep van stapel op 30 november 1852.

*    1858 van het fregat “Claudius Civilis”, gebouwd in 1836 te Amsterdam, 701 ton o.m., varend voor A.L.van Harpen & Zn te Amsterdam. Het schip werd in Augustus 1858 te Mauritius afgekeurd. Het was op weg van Colombo naar Amsterdam;

*    1862 t/ 1865 van het 3/m schip “Sophia Amalia”, gebouwd in 1859 te Bolnes, 319 ton o.m., varend voor Batenburg & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op het Stadarchief te Amsterdam is onder 648-38 e.v in het archief van de Firma Meursing een reeks brieven en dergelijk met betrekking tot de brik “Anna Lena” onder kapitein Willem Joseph Lourens. Daarbij behoort een schadeveslag vanwege stormschade op de reis van Liverpool naar Buenos Ayres. Dit verslag is opgemaakt 11 oktober 1856 te Buenos Ayres en vertaald op 11 april 1857

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Lourens, Willem Jozeph

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Vogel werd met vlagnummer 666 per 04 maart 1856 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein A.Spekman. Als zijn schip is genoemd de “Alida Henriëtte” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 26 februari/04 maart 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Willem Vogel, oud 29 jaar, voerend de brik “Alida Henriëtte”, voor rekening van Spekman & Hürrelbrinck, adres bij en op voordracht van kapitein A.Spekman.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

      666                          1856          brik                  Alida Henriette                                    A.Spekman

                                     1857-1858    bark                Pictura                                                  geen opgave

                                        1859          bark                Pictura                                                  W.Cores de Vries

                                     1860-1872    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt W.Vogel als gezagvoerder gedurende:

*   1857 van de composiet-brik “Alida & Henriëtte”, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, 314 ton o.m., varend voor A.Spekman. Het schip voer in 1858 voor de gebr. Goedkoop te Amsterdam en was herdoopt in “Alida”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Vogel, Willem

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.H.Kiewit                                             Alida                30 oktober 1858                                   03`juli jaar?

                                                                Alida                30 juli 1860                                          03 juni 1861

                                                                Alida                10 augustus 1861                                 01 augustus 1862

                                                                Alida                12 september 1862                              09 december 1862

                                                                Alida                geen melding                                        01 juni 1863

 

Bouma025 vermeldt P.H.Kieviet/Kiewit als gezagvoerder van/in:

*    1858 t/m 1863 van de brik “Alida” ex Alida Henriëtte, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, 313 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*    1876 t/m 1877 van het fregat “Urania”, ex Socotra, gebouwd in 1874 te St.John, 1410 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

Reder Pieter Goedkoop kocht de clipper “Urania” ex Socotra, “die in 1873 te St.John in Canada op speculatie werd gebouwd.” Pieter Goedkoop ging samen met kapitein Kiewit naar Liverpool waar het schip werd gekeurd en gekocht voor f 18.000,- . “Het schip moest evenwel nog gekoperd worden, terwijl ook talrijke vertimmeringen noodzakelijk waren. Een en ander kostte samen ruim een halve ton, zoodat het schip in totaal Goedkoop op f 23.000,- kwam te staan.”… “De “Urania” werd tenslotte voor f 74.000 aan den Noorsche kapitein Thorbjörsen verkocht.”

In: De Clippers door Anno Teenstra. Uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945. p.150-151.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Kieviet/Kiewit, Pieter Harmens

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Visser werd met vlagnummer 854 per 23 februari 1869 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein F.C.Jaski. Als zijn schip werd genoemd de “Aurora” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 16/23 februari 1869 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd H.Visser, geen leeftijd genoemd, voerend het schip “Aurora”, voor rekening van de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein F.Jaski.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                               Naam schip                                       vertrek                            terugkomst

H.Visser                                          Alida                                                    10 september 1863      27 juli 1864

 

Bouma025 vermeldt H.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1864 t/m 1869 van de brik “Alida” ex Alida Henriëtte, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, 313 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam.

 

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer              jaren            type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       854                      1869-1872    fregat              Aurora                                                  Gebr.Goedkoop

 

Bouma025 vermeldt H.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1870 t/m 1877 van het 3/m schip “Aurora” ex Aldershot, gebouwd in 1867 te Quebec, 1420 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip werd vermist op de reis van Batavia naar Amsterdam.

     “het groote driemasterfregat Aurora, in den winter van 1876 op ’77 op weg van Batavia naar Amsterdam verdwenen, vermoedelijk door een aanvaring met een ander schip ter hoogte van Kaap de Goede Hoop.”081

 

Overige bijzonderheden

H.Visser verzorgde per 27 februari 1872 vanuit Nieuwediep met de “Aurora” een troepentransport van 2 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 08 juni 1872 na een reis van 102 dagen065.

 

Het schip “Aurora” onder kapitein Visser van Schiermonnikoog vertrok in 1876 “samen met het schip “Java”, kapitein W.L.Bakker (rederij H.Wiardi Beckman) en het schip “Sindoro”, kapitein Diepenbroek (rederij Hendricks) naar de Oost. De drie kapiteins hadden, in bespreking vooraf, een weddenschap afgesloten dat degene die het eerst Batavia zou bereiken van de collegae een kist wijn had gewonnen. Hetzelfde werd afgesproken voor de retourreis. De “Sindoro” won de westrijd met een bijzonder snelle reistijd van slechts 71 dagen (vanaf Nieuwediep naar Batavia gold een gemiddelde van ca.180-200 dagen voor zeilschepen die van de wind afhankelijk waren). (dit is een foute opgave van de gemiddelde reistijd - Parma)

Na gelost en weer geladen te zijn vertrokken de schepen van de rede van Batavia op 26 oktober 1876. De “Sindoro” kwam na een uiterst zware en moeilijke reis van 187 dagen in Nieuwediep aan. Niemand had iets van de twee andere, “Aurora” en “Java” vernomen. Pas enkele manden later spoelden op de kust van Lourenço Marques wrakstukken aan die als afkomstig zijnde van de beide schepen werden geïdentificeerd. Aangenomen werd dat beide schepen in het vuur van hun wedstrijd en tijdens zeer zwaar stormweer op elkaar zijn ingelopen omtrent het eiland Madagascar en elkaar de grond in hebben geboord. Van beide schepen kwam de totale bemanning om het leven. Lloyds’ in Londen hield dit drama op “stormweer, slecht zicht in nachtelijke duisternis”.

Uit: “De lage landen en het verre oosten” door M.H.M.Starkenburg in 11 en 30, NGV afd. Friesland. Blad nr. 28. Jg7 nr.4, oktober 2002 p.424-427. Bovenstaande anekdote in de 80-er jaren opgetekend uit de mond van de heer E.van der Geest te Ameland Pers.meded. Starkenburg, okt. 2002.

Een overeenkomstig relaas staat in “De Clippers” door Anno Teenstra, Holdert & Co, Amsterdam, 306 pp en wel de pp.73-74.

In Bouma025 wordt als laatste gezagvoerder van de “Java” vermeld de kapitein J.Rotgans. Deze zou met het schip zijn vergaan op een reis van Batavia naar Rotterdam. Zie bij Rotgans, J.

 

“… Dat de kapiteins der groote snelzeilers in die jaren de oceanen tusschen Holland en Java tot hun wedstrijdbaan maakten, is bekend. … De meest tragische race, die ooit gehouden is, was misschien wel die tusschen de Sindoro, kapitein Diepenbroek, van Hendrichs & Co, de Java, kapitein W.L.Bakker, van H.B.Wiardi Beckman en de Aurora, kapitein H.Visser, van Gebr. Goedkoop. De kapiteins hadden vóór hun vertrek van Nieuwediep in het voorjaar van 1876 een weddenschap aangegaan om een kist wijn, wie het eerst in Indië zou zijn. De Sindoro won dien wedstrijd met een reis van 71 dagen. Na op de Javakust opnieuw beladen te zijn, ontmoetten zij elkaar weer op de reede van Batavia en hernieuwden de weddenschap voor de terugreis. Op 26 October vertrokken zij. Het weer bij de Kaap was bijzonder slecht. Dagenlang heeft de Sindoro er mee geworsteld; pas na 187 dagen was zij in Holland. Maar zij was de eenige die terugkeerde. De beide andere zijn in dat weer gebleven, zooals bleek uit aangespoelde stukken op de kust bij Lourenço Marquez, vermoedelijk door een onderlinge aanvaring als gevolg van slecht zicht in een stormnacht. Alle opvarenden, ook de kapiteins, kwamen om. De Gebr. Goedkoop verloren zoo dit mooie schip, toen ongeveer 10 jaar oud.”081

 

Zie voor opmerkingen over deze “clipper-race” ook “Een Terschellinger zeilvaartkapitein” door Bram Oosterwijk, Uit Coolgem Media, Rotterdam, 2017, p, 61.

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Visser, H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Dijker als gezagvoerder gedurende:

*    1870 van de brik “Alida” ex Alida Henriëtte, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, 313 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Dijker, C.

Familiegegevens en opleiding

Hindrik werd geboren op 18 maart 1830 te Sappemeer als zoon van de schoenmaker Hindrik Jacobs Ludeling en Etje de Lange

Hindrik trouwde op 15 september 1859 te Groningen als scheepskapitein met Harmanna van der Wal, geboren op 08 juli 1838 te Groningen als dochter van de “Copijist” Harm Heerkes van der Wal en Jantje Scheffers. Harmanna overleed op 10 juni 1916 te Groningen, 77 jaar, weduwe.

Hindrik overleed bij het vergaan van zijn schip kort nabegin februari 1874

 

Provinciale Groninger Courant 08 oktober 1874

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Ludeling als gezagvoerder gedurende:

 

*    1860 t/m 1872 van de galjoot “Zeeploeg”, gebouwd in 1859 te Sappemeer, 102 ton o.m., varend voor R. Meihuizen te Sappemeer.

*    1873 t/m 1874 van de brik “Alida” ex Alida Henriëtte, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, 313 ton o.m., varend C.van Calcar te Hoogezand. Het schip werd in 1874 vermist onderweg van Liverpool naar Buenos Ayres;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Ludeling, Hindrik

Afbeeldingen


Omschrijving: ALIDA, aquarel gemaakt in 1867
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1854.50

DVD XII – 6578 - 6580
BIJLBRIEF
Naam schip ALIDA EN HENRIËTTE

Plaats en datum acte bijlbrief, Krimpen a.d.Ijssel, 23 juni 1854

type schip brik met campagne

bouwwerf/verkoper Jan Otto, scheepsbouwmeester te Krimpen a.d. IJssel

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Spekman & Hurrelbrinck, cargadoors te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 313 tonnen (meetbreif Rotterdam, 12 juni 1854)

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen 31,00 X 6,00 X 3,79 meter

kiellegging 15 september 1853

tewaterlating 10 juni 1854, geheel volbouwd.

plaats / datum registratie Amsterdam, 28 juli 1854

nummer van registratie deel 66, folio 191, recto, vak 3.

notaris verklaring voor burgemeester van Krimpen aan den IJssel

prijs NLG

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 010608

Naam ALIDA EN HENRIETTE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1854
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1854.50

DVD XLIV – 2445-2448
CEDULE

Naam schip ALIDA EN HENRIETTE

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, … juli 1854

type schip brik

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar firma Spekman & Hurrelbrinck, Amsterdam, boekhouders en mede-reders (zie bijlage)

te voeren door kapt. W.J. Lourens

grootte in tonnen 165 lasten of 313 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Krimpen aan den IJssel

plaats / datum registratie Amsterdam, 27 juni 1854

nummer van registratie deel 66, folio 190, verso, vak 7

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief: 31 juli 1854

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip had niet eerder een zeebrief. De bijlbrief en bevestigende verklaring burgemeester van Krimpen a/d. IJssel worden overlegd. Het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde reders.
Schip ligt te Rotterdam







researcher/datum research: ML / 010610


Bijlage bij cedule 50 van 30 mei 1854, brik ALIDA EN HENRIETTE



Eigenaren:

Firma Spekman & Hurrelbrinck, Amsterdam (boekhouders en 4/20e part)
J. Otto (2/20e part
J.W. Holzmann, Amsterdam (2/20e part)
L.A. Bienfait, Amsterdam (1/20e part)
J.T. van Lennep, Amsterdam (1/20e part)
M. van Waning Bolt (1/20e part)
C. Giethoorn (1/20e part)
P. Blom, Amsterdam (1/20e part)
J. Lourens, Amsterdam (1/20e part)
T. Schaap, Amsterdam (1/20e part)
Mevr. M.J.C. Beth van Vlissingen (1/20e part)
Firma Kirbergen & Sesbruggen, Amsterdam (1/20e part)
C.H. Tamme, Amsterdam (1/20e part)
en F. Haverkamp, Amsterdam (1/20e part)


ML / 010610

Naam ALIDA EN HENRIETTE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1854
Toegang 198
Inventaris 3172

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1857.34

DVD XII – 6793, 6794
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip ALIDA EN HENRIETTE

plaats en datum acte openbare verkoping, Amsterdam, 25 mei 1857

type schip brik

bouwwerf/verkoper Abraham Spekman, Amsterdam, cargadoor, en boekhouder en mede-reder van het schip

gevoerd door kapt. W. Vogel

eigenaar/aankoper (via makelaar Anthony Roos) firma Gebr. Goedkoop, kooplieden te Amsterdam, namens welke firma Pieter Goedkoop tekende.

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 313 tonnen of 165 lasten (meetbrief Capelle a.d.IJssel,12 juni 1854)

tuigage / aantal dekken

afmetingen 31,00 x 6,00 x 3,79 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 27 mei 1857

nummer van registratie deel niet vermeld

notaris Jan Lambert Kabel, notaris te Amsterdam

prijs NLG 36.070,-

bijzonderheden: verkoping vond plaats in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam.
Het schip was blijkens bijlbrief van 23 juni 1854 in het jaar 1854 nieuw gebouwd te Krimpen aan den IJssel op de werf van Jan Otto aldaar.






researcher/datum research: ML / 060708

Naam ALIDA EN HENRIETTE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1857
Toegang 198
Inventaris 3181

Bronnen

Jaar: 1854
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Amst.198.3181-1854.50

Jaar: 1854
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3172.1854.50

Jaar: 1857
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: ACTE VAN KOOP/VERKOOP Archiefnummer Amst.198.3181-1857.34