Familiegegevens en opleiding
Klaas Lammerts Swart werd geboren op Schiermonnikoog op 25 december 1816.
Klaas was getrouwd met Hendrika Reining, geboren te Groningen op 27 februari 1824 en overleden 22 februari 1902.
Algemeen Handelsblad 30 mei 1863
Advertentie. Op heden ontving ik de bevestiging der treurige tijding van het overlijden van mijnen geliefden echtgenoot K.L. Swart, in leven gezagvoerder van het barkschip SENIOR, te Passaroeang den 26ste maart 1863. Wat ik en mijne zes nog minderjarige kinderen in hem verliezen, kunnen slechts zij beseffen, die den overledene gekend hebben
Amsterdam, 28 mei 1863
H.C. Reiningh, wed. K.L. Swart.
Klaas Lammerts Swart: * Schiermonnikoog 25.12.1816
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.L.Swart werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 02 mei 1848003. Ten tijde van de inschrijving waren Swart en zijn vrouw 29 resp. 22 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon van 11 februari 1846002a.
In de Algemene Vergaderingen van 14/21 juli 1846 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Klaas Lammerts Swart, 29 jaar, voerend het fregat “Wilhelmina Catharina”, wonend op de Kadijk te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.E.Karst.023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 januari 1853 staat een verzoek van kapitein K.L.Swart om aan kapitein A.Bruce een geschenk in zilver uit te reiken vanwege zijn reddingsinspanning bij de ramp van kapitein K.L.Swart.042
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 juli 1863 vraagt de wed. K.L.Swart geb. Reiningh om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering dd 27 augustus 1863 wordt toegekend ingaande 01 mei 1863 voor haar en 5 kinderen.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 22 september 1863 werd per 01 mei 1863 een uitkering in de 1e klasse toegekend aan de wed. K.L.Swart, geb. Reiningh voor haar en 5 kinderen.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
735 1846 fregat Wilhelmina Catharina P.C.de Gijselaar & A.Hulsen
1848-1850 fregat Sumatra H.R.Tollius Glusenkamp
1851-1853 bark Laura en Adèle Bunge & Co
358 1854-1863 bark Senior idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
Naam Schip Vertrek terugkomst
K.L.Swart Senior 10 april 1860 10 april 1861
Senior 25 augustus 1862 11 augustus 1863
Bouma025 vermeldt K.L.Swart als gezagvoerder gedurende:
* 1847 op het 3/m schip “Wilhelmina Catharina” ex Minerva, gebouwd in 1829 teAmsterdam, 450 ton o.m., varend voor P.C.de Gijselaar & A.Hulsen te Amsterdam;
* 1849 t/m 1851 op het 3/m schip “Sumatra” ex Johanna Catharina, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 745 ton o.m., varedn voor H.R.Tollius Glusenkamp te Amsterdam;
* 1852 van de bark “Laura & Adèle”, gebouwd in 1851 te Alblasserdam, 434 ton o.m., varend voor Bunge & Co te Amsterdam. Het schip is van Amsterdam naar Batavia in volle zee verbrand door broeien van de lading koolteer;
* 1852 t/m 1854 van de bark “Laura & Adèle” ex Graafstroom, gebouwd in 1848 te Alblasserdam, 529 ton o.m., varend voor Bunge & Co te Amsterdam;
* 1855 t/m 1861 van de bark “Senior”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 588 ton o.m., varend voor Bunge & Co te Amsterdam;
* 1863 van hetzelfde schip en voor dezelfde reder.
Overige bijzonderheden
Handelsblad 17 december 1852
Bahia 19 november 1852
“Het schip Laura en Adèle, Swart, van Amsterdam n.Batavia, is op 13 Oct.j.l. op 2o ZBr verbrand; de equipage is gered en alhier aangekomen.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt R.P.Bakker als gezagvoerder gedurende:
* 1862 van de bark “Senior”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 588 ton o.m., varend voor Bunge & Co te Amsterdam. Bouma voegt aan de kapiteinsnaam de letters “qq” toe, hetgeen betekendt dat hij het gezag heeft overgenomen, welllicht omdat de kapitein (i.c. kapitein K.L.Swart) niet in staat was het commando te voeren;
* 1863 van de bark “Tweelingen” ex Brothers, gebouwd in 1848 te Mattapoint, varend voor Bunge & Co te Amsterdam;
* 1864 t/m 1869 van hetzlefde schip en voor dezelfde reeder;
* 1870 t/m 1873 van het 3/mschip “Djawa” ex Gladstone, gebouwd in 1864 te Mirmchi, New England, 1183 ton o.m., varend voor Bunge & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1874 voor de Vries & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Kandanghauer”.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
R.P.Bakker Senior 19 juni 1861 27 mei 1862
Senior 02 april 1868 25 novembe 1868
Overige bijzonderheden
Geen.
Familiegegevens en opleiding
Bij de toekenning van een uitkering in 1881 woonde de wed. A.van Det op de Lauriergracht hoek Konijnenstraat boven nr. 29.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.van Det, adres 1ste Bloemdwarsstraat D.D. 487, werd met vlagnummer 860 effectief lid van Zeemanshoop per 16 augustus 1870 op voorspraak van L.Tuk. Zijn schip was de "Senior"002. Ten tijde van de inschrijving was van Det 47 jaart002a.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09/16 augustus 1870 is als effectief lid voorgedragen/benoemd kapitein A. van Det, oud 47 jaar, voerend de bark “Senior”, voor rekening van Bunge & Co op voordracht van kapitein L.Tuk.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 februari 1873 vraagt de wed. A. van Det, geb. Mulder om de reglementaire uitkering welke in de vergadering van 27 maart 1873 wordt afgewezen op grond van artikel 15C van het Reglement van het Weldadig Zeemans Fonds.042.
Artikel 15C stelt: “Indien het Bestuur de overtuiging erlangt, dat reeds vóór de reize, een deelhebber door kwalen of gebreken was aangetast, welke verborgen zijn gehouden of onbekend gebleven, zal de deelneming als niet geldig worden beschouwd, de gestorte contributie verbeurd, en alle aanspraak op uitkeering of onderstand vervallen zijn.”
In de Bestuurvergadering dd 31 augustus 1876 wordt de wed. A. van Det een gratificatie uit de bussen toegekend van f 20,-. Idem per 30 augustus 1877.Idem per 25 juli 1878. Idem per 29 juli 1879. Idem per 27 oktober 1881. Idem per 28 februari 1884. Idem per 27 november 1884. Idem per 24 september 1885. Idem per 25 november 1886. Idem per 05 januari 1888. Idem per 07 februari 1889. In een vergadering dd 04 juli 1889 worden nieuwe uitkeringsbedragen vastgesteld en die van H.J.Brouwer verlaagd tot f 15,- (kennelijk in verband met de penibele situatie van de kas van de bus.) In de vergadering dd 02 januari1 1890 staat zelfs een uitkering van f 10,-. Weer f 10,- op 05 februari 1891. Idem 04 februari 1892. Idem 02 februari 1893. Idem 01 maart 1894. Idem 07 maart 1895. 042
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 15 april 1873 staat vermeld een aanvrage om onderstand door de wed. kapitein A. van Det geb. Mulder. Deze wordt afgewezen op grond van art. 15 Lid C van het reglement van het Weldadig Zeemans Fonds. 023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 12 september 1876 staat vermeld dat een gratificatie ad f 20,- is toegekend aan de wed. A. van Deth (is dit dezelfde A. van Det?). Idem per 18 september 1877. Idem per 20 augustus 1878. Idem per 22 november 1881. Idem per 25 maart 1884. Idem per 23 december 1884. Idem per 27 oktober 1885. Idem per 14 december 1886 aan de wed. A. van Det geb.Muller. Idem per 14 februari 1888. Idem per 05 maart 1889. Idem ad f 10,- per 06 februari 1890. Idem per 03 maart 1891. Idem per 02 maart 1893. Idem per 05 april 1894023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
860 1870 bark Senior Bunge en Co
1871-1872 geen opgave van schip en boekhouder. "Overleden".
Bouma025 vermeldt A.van Det als gezagvoerder gedurende:
* 1870 t/m 1871 van de bark “Senior”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 588 ton o.m., varend voor Bunge & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1871 verkocht naar Engeland;
* 1872 van de bark “Nicot” ex Euphrosyne, gebouwd in 1855 te Bathurst, 439 ton o.m., varend voor Wuste & Hintzen te Amsterdam. Het schip werd in 1872 verkocht naar Noorwegen.
Overige bijzonderheden
Geen