Familiegegevens en opleiding
Tjebbo de Jonge werd geboren op 08 oktober 1828 te Oude Pekela als zoon van de schipper Harm Tjebbes de Jonge en Jantje Israels Vos.
Tjebbo trouwde op 17 augustus 1854 te Oude Pekela als schipper met Helena Wijkmeijer, geboren op 03 februari 1833 te Oude Pekela als dochter van de schipper Klaas Klaassens Wijkmeijer en Geessiena Derks Greeven.
H.Wijkmeijer overleed op 18 januari 1928 te Haarlem.
Tjebbo overleed op 20 augustus 1918 te Gorinchem, 89 jaar.
zie http://veenkolonialevoorouders.nl/tng/familygroup.php?familyID=F151424&tree=savenije
Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Tjebbo de Jonge als schipper in 1854, 1855, 1856, 1857, 1858, 1863, 1864, 1865, 1867, 1868, zonder beroep in 1887, 1890, 1901.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
T.H. de Jonge was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” uit Oude Pekela met vlagnummer 97 in de periode 1855 t/m 1899.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt T.H.de Jonge als gezagvoerder gedurende:
* 1874 t/m 1879 van de galjoot “Dageraad”, ex Collegie Voorzorg, gebouwd in 1858 te Pekela, 126 ton o.m., varend voor W.W.Pott te Pekela. Het schip werd verlaten en dreef aan te Langeroog. De bemanning, vrouw en kinderen werden gered door de kof “Aurora”.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vemeldt:
19 februari 1850, schip “Jantina Engelina”, kapitein Israel H. de Jonge, stuurman Tjebbo H. de Jonge uit Oude Pekela.
29 januari 1852, schip “Jantina Engelina”, kapitein Israel H. de Jonge, stuurman Tjebbo H. de Jonge uit Oude Pekela.
15 februari 1852, schip “Jantina Engelina”, kapitein Israel H. de Jonge, stuurman Tjebbo H. de Jonge uit Oude Pekela.
23 maart 1855, schip “Helena”, kapitein Tjebbe Harms de Jonge uit Oude Pekela.
19 februari 1862, schip “Helena”, kapitein Tjebbe Harms de Jonge uit Oude Pekela.
08 februari 1877, galjoot “Dageraad”, kapitein Tjebbo harms de Jonge uit Oude Pekela.
29 april 1878, galjoot “Dageraad”, kapitein Tjebbo H.de Jonge, 49 jaar uit Oude Pekela.
27 juni 1879, galjoot “Dageraad”, kapitein Tjebbo H.de Jonge, 50 jaar uit Oude Pekela.
Krantenberichten
NRC 21 november 1872114
Kopenhagen, 15 november. De Nederlandse kof DAGERAAD, kapt. de Jonge, van Riga naar Antwerpen, heeft enige schade bekomen, die hier gerepareerd wordt.
Provinciale Groninger Courant 20 december 1872114
Antwerpen, 18 december. Het hier van Riga binnengekomen schip DAGERAAD, kapt. De Jonge, heeft aan de grond gezeten
Provinciale Groninger Courant 09 januari 1878114
Advertentie. Maandag de 28e januari 1878, des avonds te 6 uur, zal, ten huize van de verlaatsmeester J.K. Dijk te Nieuwe Pekela, in het openbaar worden verkocht het in de Nederlanden te huis behorend galjootschip, genaamd DAGERAAD, groot 126 zeetonnen, geclassificeerd bij de Duitse Lloyd A 1.1., laatstelijk bevaren door kapt. T.H. de Jonge, in den jare 1858 nieuw gebouwd, thans liggende te Delfzijl. Inmiddels uit de hand te koop.
Inlichtingen en inventarissen te bekomen bij de boekhouder de heer W.W. Pott te Oude Pekela en ten kantore van de notaris Mr. F. Roessingh.
Provinciale Groninger Courant 17 januari 1878114
Advertentie. Zaterdag de 19e januari 1878, des avonds te 6 uur, zullen, ten huize van de verlaatsmeester J.K. Dijk te Nieuwe Pekela, ten verzoeke van de erven van de heer M.W. Pott en mede-eigenaren, in het openbaar worden verkocht aandelen in schepen, als:
- 1/40 aandeel in het schoenerschip ELIZE, kapt. E.G. Schuur.
- 1/20 aandeel in het schoenerbrikschip VERTROUWEN, kapt. Hk. H. Nieboer.
- 1/50 aandeel in het schoener-galjootschip GOLDHOORN, kapt. B.T. Harding.
- 1/30 aandeel in het brikschip MEEDEN, kapt. Pijbes.
- 1/54 aandeel in het brikschip FAVOR,kapt. Pijbes.
- 1/40 aandeel in het schoener galjootschip DAGERAAD, kapt. T. de Jonge.
- 1/48 aandeel in het schoenerschip ELISABETH KLOOSTERBOER, kapt. T.J. Venema.
Mr. F. Roessingh, notaris.
NRC 25 oktober 1879114
Norden, 23 oktober. Het Nederlands schip DAGERAAD, kapt. De Jonge (opm: galjoot, bouwjaar 1858, kapt. Tjibbe H. de Jonge), van Laurvig met hout naar Nederland, is zonder volk op Langeoog aangedreven. (opm: zie ook NRC 291079 en 301079)
NRC 29 oktober 1879114
Rotterdam, 28 oktober. De bemanning van het op Langeoog verlaten aangedreven schip DAGERAAD, kapt. De Jonge, van Laurvig met hout naar Delfzijl, benevens de vrouw van den gezagvoerder werd gered en is te Delfzijl aangekomen.
NRC 30 oktober 1879114
Norden, 24 oktober. Van de op Langeoog gestrande Nederlandse galjoot DAGERAAD, kapt. De Jonge, is het tuig geborgen en is men bezig de lading uit het schip te halen. Boten of klederen der equipage zijn niet aan boord gevonden.
Familiegegevens en opleiding
Derk Wijkmeijer werd geboren te Oude Pekela op 22 maart 1843 als zoon van de schipper Klaas Klaassens Wijkmeijer en Geessina Derks Greven.
Derk trouwde te Nieuwe Pekela op 27 januari 1870 als schipper met Jantje Naatje. geboren te Nieuwe Pekela op 22 november 1846 als dochter van de schipper Lammert Jans Naatje en Elisabeth Klaassens Oosting. Jantje overleed te Nieuwe Pekela op 04 december 1920, 74 jaar, weduwe.
Derk overleed te Nieuwe Pekela op 05 november 1912, 69 jaar, zonder beroep.
De Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermeld Derk Wijkmeijer als schipper in 1870 en zonder beroep in 1912. Het echtpaar heeft eind 1870 een kind gekregen, dat een maand later weer overleed. Verder geen kinderen geregistreerd.
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
D.K.Wijkmeijer was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 3 in de periode 1875 t/m 1913.
De schepen van de kapitein
Kapitein Wijkmeyer was in 1891/92 gezagvoerder van de houten bark "Nelly en Helena". Het schip voer in juli 1891 uit met bestemming Java030.
D.K.Wijkmeyer was in 1893-1896 de eerste gezagvoerder van de bark "Columbus" als voorganger van de kapiteins G. en C.G.Spanjer (zie aldaar). De "Columbus" (1363 registerton, volgens Sweys 1312 registerton) werd gebouwd van staal op de werf De Boot voor rekening van rederij "Neptunus" te Amsterdam (directie G.v.d.Gevel)010-p.117-120.
D.K.Wijmeyer was van 1893-1895 kapitein op de stalen bark “Columbus”, gebouwd in 1893 door F.F.(H.F.) Groen te Amsterdam, 1311 ton, varend voor rederij Zeilvaart Maatschappij “Neptunus”, G.van der Gevel te Rotterdam052
Bouma025 vermeldt D.K.Wijkmeyer als gezagvoerder gedurende:
* 1871 t/m 1875 van de schoenerkof “Helena”, gebouwd in 1855 te Papenburg, 123 ton o.m., varend voor W.W.Pott te Pekela. Het schip voer in 1876 voor kapitein/eigenaar J.K.Veldman te Termunterzijl en was herdoopt in “Nijssiena”;
* 1881 t/m 1886 van de 3-mastschoener “Koerier ex Roebuck, gebouwd in 1869 te Dundee, 160 ton o.m., varend voor H.Rietveld te Amsterdam. Het schip werd in 1886 verkocht naar Oldenburg;
* 1889 van de 2-mastschoener “Koerier” ex Domingo Solari, gebouwd in 1875 te Plymouth, 192 ton o.m., varend voor H.Rietveld te Amsterdam. Het schip werd in 1889 te Savanilla afgekeurd;
* 1892 van de bark “Nelly & Helena” ex Burgemeester Schorer, gebouwd in 1876 te Middelburg, 1236 ton n.m., varend voor v/d Gevel & van Vessem te Rotterdam;
* 1893 op hetzelfde schip maar nu varend voor G. v/d Gevel te Rotterdam. Het schip werd in 1893 verkocht naar Larochelle;
* 1893 t/m 1895 van de stalen bark “Columbus”, gebouwd in 1893 te Amsterdam, 1312 ton n.m., varend voor de Zeilvaart Maatschappij Neptunus, dir. G.v/d Gevel.
De ledenlijst van het college”Voorzorg” in de “Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart” vermeldt in de periode 1881 t/m 1920 de schepen van de leden. Voor D.K.Wijkmeijer waren dit de “Koerier” in de periode 1881 t/m 1889, de “Nelly & Helena” in 1892 t/m 1893 en de “Columbus” in de periode 1894 t/m 1898.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
Overige bijzonderheden
De Raad van Tucht bij de koopvaardij deed op 27 oktober 1877 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Dirk Klaassens Wijkmeyer, gezagvoerder van de schoenen “Stella”. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*
In de Harlinger Courant dd 25 oktober 1874 staat in de rubriek SCHEEPSTIJDINGEN het volgende bericht096:
“Binnengekomen VLIE 10 Oct. Helena, D.K.Wijkmeijer, Memel.”
Een getranscribeerd brievenboek onder de naam van “Bron Privaat” is uitgegeven in A-4 vorm door de heer Bron te Heemskerk. 102.
In het brievenboek staan opmerkingen over de werkzaamheden van kapitein Hinderikus Johannes Bron, met soms ook opmerkingen over zijn collega-kapiteins. Het lezen van het brievenboek zelf wordt aanbevolen door degene, die is geïnteresseerd in de maritieme levensloop van kapitein Bron in de periode 1894-1897.
p.054/061, Port Natal 19 januari 1895, brief aan een Schneijder:
“Wanneer Nijhmeijer met de Columbus niet meer terecht komt, zou het mij leed doen, omdat ik hem zeer goed ken niet alleen, maar ook wegens het treurige lot van al die lieden. Wat zijn dat toch voor soort schepen, ik denk dat de zeelui bang zullen worden om op te gaan.”
De bark “Columbus” onder kapitein D.K.Wijkmeyer was op 06 februari 1894 te Wellington. ´Doubtless shorter route via Cape Horn” en op 01 juni te Londen.121
NRC 12 november 1869114
Amsterdam, 11 november. De schepen AGATHA, kapt. Schuur, HELENA, kapt. Wijkmeijer, en NOVA SCOTIA, kapt. Brunn, alle de 2e dezer van Harlingen naar Noorwegen vertrokken, zijn de 9e dezer wegens aanhoudend stormweer uit de Slenk te Harlingen teruggekomen.
Familiegegevens en opleiding
Jacob Klaassens Veldman werd geboren te Termunterzijl/Termunten op 01 november 1828 als zoon van Klaas Jans Veldman en Jantje Jacobs Dijkstra.
Hij trouwde op 27 november 1861 te Termunten als scheepskapitein met Nijssien Oosterveld, geboren te Holwierde/Bierum op 01 juli 1833 als dochter van Lukas Derks Oosterveld en Lammegien Harms Bronting. Zij overleed te Termunterzijl/Termunten op 15 september 1880, 48 jaar.
Overlijdensakte van Jacob niet te Groningen gevonden, maar wellicht met zijn schip de 2-mastschoener “Hermanna” vergaan in 1897 bij Frederiksvaerk.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.K.Veldman was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 9 in de periode 1867 t/m 1897
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.K.Veldman/Veltman als gezagvoerder gedurende:
* 1870 t/m 1875 van de kof “Nijssiena” ex Twee Gebroeders, gebouwd in 1849, bouwplaats niet vermeld, 102 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Termunten;
* 1865 t/m 1867 van de kof “Nijssiena” ex Geerdina, gebouwd in 1850 te Veendam, 111 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Termunten. Het schip werd in 1867 verlaten binnengebracht in Noorwegen;
* 1876 t/m 1890 van de schoenerkof “Nijssiena” ex Helena, gebouwd in 1855 te Papenburg, 123 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Termunten. Het schip is in 1890 bij Lysekil gestrand en wrak geraakt;
* 1892 t/m 1897 van de 2-mast schoener “Hermanna” ex Jacobine, gebouwd in 1864 te Papenburg, 163 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Termuntenzijl. Het schip is in 1897 verongelukt bij Frederiksvaerk.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1850-42, 19 juli 1850, kof “Catharina Johanna”, kapitein Bernardus Hillebrand Kuiper, 44 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Gerrit Roelfs Koller, 47 jaar uit Veendam, kok, lichtmatroos Jacob Klaassens Veldman, 21 jaar uit Termunten en een kajuitwachter;
Monsterrol 1862-31, 17 maart 1862, kof “Neissiena”, kapitein Jacob K.Veldman, 33 jaar uit Termunten. Voorts stuurman W.Kaijzer, 45 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;
Monsterrol 1889-63, 21 juni 1889, kof “Nijssiena”, kapitein Jan Veldman, 60 jaar uit Termunterzijl. Voorts een kok en een matroos;
Monsterrol 1890-63, 17 juni 1890, kof “Nijssiena”, kapitein J.K.Veldman, 55 jaar uit Termunterzijl. Voorts een kok en een matroos;
Monsterrol 1892-5, 06 februari 1892, schoener “Harmanna”, kapitein Jan Veldman, 60 (?)jaar uit Termunterzijl.. Voorts stuurman Jan Hovingh, 56 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1892-90, 23 september 1892, schoener “Harmanna”, kapitein Jan Veldman, 63 jaar uit Termunterzijl. Voorts een kok en een matroos;
Monsterrol 1894-18, 13 maart 1894, schoener “Harmanna”, kapitein Jan Veldman, 65 jaar uit Termunterzijl. Voorts stuurman Hiddo Oosterhuis, 51 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1894-102, 06 oktober 1894, schoener “Harmanna”, kapitein Jan Veldman, 65 jaar uit Termunterzijl. Voorts een matroos en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1895-12, 12 maart 1895, schoener “Harmanna”, kapitein J.K.Veldman, geen leeftijd vermeld uit Termunterzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;
Monsterrol 1895-14, 15 maart 1895, schoener “Harmanna”, kapitein Jan Veldman, 66 jaar uit Termunterzijl. Voorts stuurman Klaas Veldman, 31 jaar uit Termunterzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1896-23, 10 maart 1896, schoener “Harmanna”, kapitein Jan Veldman, 67 jaar uit Termunterzijl. Voorts stuurman Klaas Veldman, 32 jaar uit Termunterzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1896-53, 16 april 1896, schoener “Harmanna”, kapitein Jacob Veldman, 67 jaar uit Termunterzijl. Voorts een kok;
Monsterrol 1897-8, 10 maart 1897, schoener “Harmanna”, kapitein Jan Veldman, 68 jaar uit Termunterzijl. Voorts stuurman Klaas Veldman, 33 jaar uit Termunterzijl, kok, lichtmatroos/zeilmaker en 2 lichtmatrozen.
Samenvatting van de monsterrollen
-
Jacob Klaassens wordt in de monsterrollen ook vermeld als Jacob, Jan en met de initialen J.K.
-
Er zijn in totaal 13 monsterrollen met de naam van Jacob Klaassens op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1850 t/m 1897 met als leeftijden 21 t/m 68 jaar. De zeemanscarrriére heeft derhalve minstens 47 jaar geduurd. De subalterne zeemansperiode heeft zich kennelijk vooral buiten Delfzijl afgespeeld. Ook in de periode 1862- 1889 is Jacob kennelijk vanuit andere havens dan Delfzijl uitgevaren
-
Als woonplaats is steeds Termunten/Termunterzijl vermeld
-
Het overzicht van de monsterrollen luidt”
* 1850 lichtmatroos op de kof “Catharina Johanna”, kapt. Bernardus H.Kuiper 21 jaar
* 1862-1890 als kapitein Jacob K c.q.Jan op de kof “Neissiena/Nijssiena” 33-62 jaar
In deze periode is er wat verwarring over de leeftijden. Zij Jacob en Jan twee verschillende kapiteins?
* 1892-1897 kapitein op de schoener “Harmanna” 63-68 jaar
Overige bijzonderheden
Provinciale Groninger Courant 06 juli 1894114
Calmar, 28 juni. De Nederlandse schoener HARMANNA, kapt. J.K. Veldman, is vlot te Calmar binnengebracht, alwaar men thans bezig is de lading te lossen om daarna de bekomen schade te herstellen.
Provinciale Groninger Courant 28 september 1896114
Londen, 25 september. De Nederlandse schoener HERMANNA, kapt. Veldman, van Drammen naar Papenburg, is vol water, op de lading drijvende te Risör aangekomen.
Provinciale Groninger Courant 06 oktober 1896114
Risoer, 26 september. Het Nederlandse schoenerschip HARMANNA, kapt. J.K. Veldman, is door experts onderzocht. Het dek is erg ontzet en de lading zal hier worden gelost, ten einde te repareren.
Provinciale Groninger Courant 26 maart 1897114
Groningen, 25 maart. Volgens gisteravond ontvangen telegram is het schoenerschip HARMANNA, kapt. J.K. Veldman, op de reis van Delfzijl naar Laurvig totaal verongelukt. Men vreest dat het volk niet is gered. (
Provinciale Groninger Courant 30 maart 1897114
Laurvig 24 maart. Bij Ravensholmen, nabij Frederiksvaern (opm: vermoedelijk Frederiksvaerk, Sjaelland ), is een schoener verongelukt, waarbij de gehele bemanning is omgekomen. Naar blijkt uit papieren,gevonden in een aan het strand gedreven boot, is het verongelukte schip de HARMANNA, kapt. J.K. Veldman, thuisbehorende te Termunterzijl. Het schip was naar Treschowsbrug (opm: niet gevonden) bestemd om aldaar hout te laden voor Nederland. (
|