Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Luteyn als gezagvoerder gedurende:
* 1854 van de brik “Zwaluw”, gebouwd in 1852 te Middelburg, 270 ton o.m., varend voor A.H.G.Fokker te Middelburg;
* 1855 t/m 1864 van de bark “Noordster”, gebouwd in 1854 te Middelburg, 448 ton o.m., varend voor v.d Broek Luteyn & Schouten te Middelburg.
Op 01 december 1858 vertrok vanuit Batavia de bark "Noordster" van Reederij van den Broecke, Luteyn & Schouten te Middelburg. Het schip arriveerde te Vlissingen op 13 april 1859 na een reis van 138 dagen. Het schip had tegenslagen ondervonden "zij vertoefde bijv. door absolute windstilte op 11 december nog bij Anjer"026(38/077).
Overige bijzonderheden
In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” wordt het volgende vermeld080:
Juni/augustus 1839 via Veere klaar voor vertrek met de “Zeeuw”:
Er wordt een overzicht van zijn equipage gegeven, waarin o.a. “De 2e stuurman was de zoon van Mr. Luteijn eene van mijne Patroons mede een knap zeeman … “.
23 februari 1843. Vertrek vanuit Zierikzee naar Nederlands Oost Indië met “De Zeeuw”:
“Ik had deze reis evenals de vorige de zoon van mijn Patroon A.Luteijn tot opperstuurman. D.F.Browning 2e stuurman en A.Verhulst als 3e.”
Datum vanaf: |
1855 |
Kapitein: |
Luteyn, J. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.Tobiassen asl gezagvoerder gedurende:
* 1862 van de bark-galjoot “Catharina Johanna”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 320 ton o.m., varend voor Bakker & Lastdrager te Nieuwediep. Het schip werd in 1862 verkocht naar Noorwegen;
* 1863 t/m 1864 van de bark “Nieuwediep” ex Zeeploeg, ex Zuid Holland, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 520 ton o.m., varend voor W.J.Hidde Bok te Den Helder. Het schip is in 1864 gestrand bij Nerva en wrak geraakt;
* 1865 t/m 1866 van de bark “Noordster”, gebouwd in 1854 te Middelburg, 448 ton o.m., varend voor de Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg;
* 1867 t/m 1868 van de bark “Zeepaard”, gebouwd in 1841 te Middelburg, 787 ton o.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg;
* 1869 van de bark “Riga”, gebouwd in 1868 te Middelburg, 379 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg.
Overige bijzonderheden
“Nerva 23 mei 1864. Gistermiddag is bij hevige N.W.-storm hier aan strand gedreven de bark “NIEUWEDIEP” kapitein Tobiassenm, komende van Nederland om hier hout te laden, niet ver van de Narova-monding aan de oever van Ingermannenland. Het schip is wrak, maar de equipage is gered.”038
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt N.& C.Tobiassen als gezagvoerder(s?) gedurende:
* 1867 t/m 1870 van de bark “Noordster”, gebouwd in 1854 te Middelburg, 448 ton o.m., varend voor de Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg; (ik snap die aanduiding “N.& C.”niet. Zijn dat twee kapiteins?);
* 1870 t/m 1873 van de bark “Riga”, gebouwd in 1868 te Middelburg, 379 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg;. (hier wordt als kapitein genoemd C.Tobiassen).
Overige bijzonderheden
Volgens mij kan kapt. N. Tobiassen vervallen .In de zeebrief van de NOORDSTER komt ook geen kapt. N Tobiassen voor.
JS 071122
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt B.H.Andreassen als gezagvoerder gedurende:
* 1871 t/m 1873 van de bark “Noordster”, gebouwd in 1854 te Middelburg, 448 ton o.m., varend voor de Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg. Het schip is in 1873 verongelukt op Longsand;
* 1874 van de brik “Nella”ex Diana, gebouwd in 1853 te Pr. Edward Island, 235 ton o.m., varend voor G.Alberts Lz & Co te Veere.
Overige bijzonderheden
Geen
|