Familiegegevens en opleiding
D.A.Dietz werd vermoedelijk geboren te Schiedam005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.H Dietzwas met vlagnummer R467 in de periode 1857 t/m 1874 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1874 voor het effectief lidmaatschap heeft bedankt058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein D.H.Dietz met vlagnummer R467 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1858, 1859, 1862 van de bark “S. van Heel” 392 last J. van Delft Cz te Overschie
* 1863 t/m 1865 van de bark “S. van Heel” 392 last J. van Delft Cz te Delft
* 1866 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1867 van de bark “Louis Meijer” 399 last Huijgens & Hardenberg te Den Haag.
In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door D.H.Dietz.104
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
Dietz, D.H. Louis Meijer 27 november 1867 14 oktober 1868
Bouma025 (ook 052) vermeldt D.H.Dietz als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1866 van de bark “S. van Heel”, gebouwd in 1855 te Elshout, 742 ton o.m., varend voor J. van Delft Cz te Overschie;
* 1868 van de bark “Louis Meyer”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te ’s Gravenhage;
* 1870 t/m 1873 van de het ijzeren 3/mast schip “Baron van Pallandt van Rosendaal”, gebouwd in 1868 door Meursing & Huygens te Amsterdam, 1516 ton o.m., varend voor Huygens en Hardenberg te Den Haag.
Overige bijzonderheden
Rotterdam, 31 januari 1872
Bij de rederij van het schip Baron van Pallandt van Rozendael is het volgende bericht ontvangen van kapitein Dietz. De 25e december te 1 uur 5°43' ZB en 28°17' WL werden wij in een zware regenbui belopen door een hoos die recht over het schip ging, waardoor de grote en de voormaststeng braken en de vleet met marsraas, bramstengen en raas voor de fokke- en grote mast kwam te hangen en slingeren, zodat veel van de verdere rondhouten braken, zeilen scheurden en tuig verloren ging, ijzer stuk en krom gebogen werd. Zo ontredderd was het onmogelijk op zee de schade te herstellen om veilig de reis naar Singapore te kunnen voortzetten, zijnde de eerste onderwinds haven alwaar wij de 5e januari 's morgens te half 3 uur reeds benedengaats zijnde door een stoomboot werden binnengesleept.
De Baron van Pallandt van Rozendael, een driemaster van ijzer, werd in 1868 gebouwd, 1.516 ton, voor de reder Huygens & Hardenberg te 's Gravenhage. In 1891 werd het schip doorverkocht naar Finland.
Bron: www.grotezeilvaart.nl
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt F.W.A.von München als gezagvoerder gedurende:
* 1867 t/m 1869 van de bark “S. van Heel”, gebouwd in 1855 te Elshout, 742 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam. Het schip werd in 1870 herdoopt in “Anna Margaretha”
* 1870 t/m 1871 van de bark “Anna Margaretha”, gebouwd in 1855 te Elshout, 742 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam.
Overige bijzonderheden
F.W.A.von München vertrok per 15 januari 1867 vanuit Zierikzee met de “S.van Heel” en 1 landmachtofficier naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 10 mei 1867 na een reis van 115 dagen065*.