Familiegegevens en opleiding
Arent Jans Oltmans werd geboren te Nieuwe PekelA op 25 oktober 1804 als zoon van Jan Aarents Oltmans en Annechien Alberts Siering.
Hij huwde te Nieuwe Pekela op 05 november 1836 als zeeman met Cornelia de Boer, geboren te Harlingen op 07 april 1815 als dochter van Frans Andries de Boer en Hinderina Alegonda Merkelbach.genlias
Hij overleed op 14 maart 1888 (te Amsterdam?)
In het Bevolkingsregister 1851 in het Amsterdamse Stadsarchief wordt vermeld de koopvaardijkapitein Arend Jans Oltmans, geboren op 25 oktober 1804 te Pekela, Nederlands Hervormd, vanaf 1852 wonend op de Korte Koningsstraat 35.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.J.Oltmans (adres: Rassers, Ossenmarkt) werd met vlagnummer 501 effectief lid van Zeemanshoop per 22 oktober 1839 op voordracht van B.J.Smeengh. Zijn schip was de “Johanna”002. Ten tijde van de inschrijving waren Oltmans en zijn vrouw 34 resp. 25 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1841002a.
In de Algemene Vergaderingen van 15/22 oktober 1839 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Arent Jans Oltmans, oud 34 jaar, voerend de kof “Johanna”, afkomstig uit Dordrecht en met adres bij de heren C.Raspersz op de Ossemarkt in het kantoor Verificatie no. 810 (te Amsterdam?) op voordracht van kapitein B.J.Smeengh.023.
Hij was per 22 oktober 1844 lid van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop en werd later geroyeerd003
Arend.Jans Oltmans was met vlagnummer 39 in de periode 11 oktober 1839 t/m 1852 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”.Als zijn schip wordt vermeld de “Johanna”.111en 64a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 augustus 1867 vraagt kapitein A.J.Oltmans om toepassing van art. 92 van het Reglement. (Dit artikel regelt uitkering in geval van behoeftigheid). Het Bestuur wil eerst nader onderzoek en op grond daarvan wordt het verzoek op 26 september 1867 afgewezen. In de vergaderingen dd 31 oktober 1867 en 30 januari 1868 reclameert kapitein Oltmans, maar het Bestuur blijft bij het besluit.042
In de Bestuursvergadering dd 26 maart 1868 vraagt kapitein Oltmans om een arbitrage waarbij het Bestuur om de aanwijzing van zijn arbiter verzoekt. In de vergadering dd 30 april 1868 wijst hij de heer D.Lamers als arbiter aan, terwijl het Bestuur Mr. E.N.Rasmusen als arbiter benoemt. In de vergadering dd 28 januari 1869 staat een uitspraak van de arbitragecommissie, waarbij het verzoek van Oltmans wordt afgewezen, maar hem wordt aangeboden een gratificatie van f 50,- of vrijstelling van storting. Ten aanzien van het laatste advies wordt weer een commissie van advies benoemd.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 februari 1869 wordt het verzoek om vrijstelling van storting door A.J.Oltmans afgewezen. “vermits het neederkomt op vrijstelling van contributie, welke het Bestuur niet mag toestaan.”042
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 04 september 1890 vraagt de wed. A.J.Oltmans om een uitkering. Het Bestuur stelt: “Afgewezen als niet op de wet gegrond.” Op 04 december 1890 vraagt de wed. Oltmans op grond van welke reglementsartikelen haar de uitkering wordt geweigerd.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd dd 19 november 1867 staat vermeld een verzoek van kapitein A.J.Oltmans om het “ten zijnen opzigte genomen besluit” te herzien, maar het Bestuur blijft bij de afwijzing. Hij reclameert weer in de notulen dd 18 februari 1868 maar weer afgewezen.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 02 maart 1869 staat vermeldt een “Arbitrale uitspraak in zake aanvrage om regt op uitkeering van kapitein A.J.Oltmans houdende afwijzende beschikking op dat verzoek.”023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 02 oktober 1890 staat een: “Brief van de Wed. A.J.Oltmans, vezoekende recht op uitkeering. Afwijzend beschikt.” In de notulen van 05 februari 1891 staat een: “Brief van de Wed. A.Oltmans, vragende op grond van welke artikelen der wet haar geen uitkeering wordt toegestaan. Door de Heeren Secretarissen beantwoord.”023.
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd begin 1839 staat de boeking van het entreegeld ad f 15,- van A.J.Oltmans.064b
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat A.J.Oldmans als gezagvoerder064a:
1842 kof “Johanna” boekhouder J.B. ’t Hooft te Dordrecht
1843 t/m 1844 geen vermelding van een schip
1845 t/m 1846; 1850; 1852 schoenerkof “Monnikendam” boekhouder J.G.Boerlage te Monnikendam
lid van het zeemanscollege “Zeemanshoop” te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
501 1839-1840 kof Johanna geen opgave
1841 kof Johanna J.B.’t Hooft te Dordrecht
1842 sch.kof Monnikendam geen opgave
1843-1846 sch.kof Monnikendam J.G.Boerlage te Monnikendam
1848 sch.kof Marseille idem
1849-1853 sch.kof Marseille T.F.Boerlage te Monnikendam
202 1854 sch.kof Marseille idem
1855 sch.kof Honingbij J.Spekham Duyvis te Koog a/d Zaan
1856-1857 sch.kof Marie en Cornelia idem
1858 geen vermelding van schip en boekhouder
1859-1862 schoner Cornelia de kapitein
1863 geen vermelding van schip en boekhouder
1864-1866 brik Cornelia C.H.Koningsveld (corr.)
1867-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
A.J.Oltmans Cornelia 21 november 1860 18 juli 1862
Cornelia 30 augustus 1862 08 november 1862
Cornelia 20 juni 1864 26 augustus 1864
Cornelia 22 september 1864 12 oktober 1864
Cornelia 01 mei 1865 december 1865
Bouma025 vermeldt A.J.Oltmans als gezagvoerder gedurende:
* 1840 t/m 1842 van de galjoot “Johanna”, gebouwd in 1835 door scheepsbouwmeester H.D.Hesseling te Pekela, 146 ton o.m., varend voor J.B. ’t Hooft te Dordrecht. Het werd in 1842 herdoopt in “Voorwaarts” door Warmelo & v/d Drift te Vlaardingen;
* 1843 t/m 1847 van de sch.kof “Monnikendam” (2), gebouwd in 1825 te Monnikendam, 116 ton o.m., varend voor J.G.Boerlage te Monnikendam;
* 1849 t/m 1855 van de schoenerkof “Marseille”, gebouwd in 1848 te Monnikendam, 128 ton o.m., varend voor T.F.Boerlage te Monnikendam;
* 1855 van de sch.brik “Honingbij”, gebouwd in 1855 te Nieuwendam, 191 ton o.m., varend voor J.Spekham Duyvis te Koog aan de Zaan. December gezonken ter hoogte van Port Mahon op reis van Livorno naar Antwerpen;
* 1857 t/m 1858 van de 2/msch “Maria Cornelia”, gebouwd in 1856 te Harlingen, 190 ton o.m., varend voor J.Spekham Duyvis te Koog aan de Zaan;
* 1860 t/m 1863 van de sch.brik “Cornelia” ex Thetis, gebouwd in 1846 te Nieuwendam, 202 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam;
* 1865 van de brik “Cornelia” ex Werle, gebouwd in 1840 te Pruisen, 202 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam.
De “Honingbij”, varend van Livorno naar Antwerpen, onder gezag van kapitein Oltmans, is in december op de hoogte van Port Mahon in zinkende staat verlaten.078.
Overige bijzonderheden
Volgens monsterrol nr. 606 dd 17 juni 1833 in het Gemeentearchief van Dordrecht was Arend Jans Oltmans gezagvoerder op de kof “Remke”en vertrok met 8 man naar Liverpool. 064
Bouma025 vermeldt een J.J. Oltmans als gezagvoerder op dit schip. Zie aldaar.
Volgens monsterrol nr. 950 dd 12 oktober 1839 te Dordrecht was hij gezagvoerder van de kof “Johanna”.064
In 1850 is hij kapitein op de schoenerkof “Monnikendam”, reder J.G.Boerlage te Monnikendam.064 (klopt niet met de opgave van Bouma025.)
Betreffende de schoener “Honingbij”, gebouwd voor rekening van Spekham Duivis van de Zaan op de werf Meursing;
“Toen dat schip in het Oosterdok te Amsterdam bijna beladen was bestemd naar de Middellandscche Zee, was het zoo lek dat de experts wilden dat het schip weer lossen zou en ik (Hendrik Meursing) was er ook voor. Hij (i.c. Aalrik Meursing) zeide dat zou wel digt trekken; de kapitein had er ook veel bezwaar in maar was een te goede man en zo ging het schip toch in zee en zonk op de Italiaansche kust, met goed weer, alzoo kwam de equipage er goed af.”124