Inloggen
PROVINCIE DRENTHE - ID 15062


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-06-16 / 1873-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Duitsland

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenergaljoot
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: T.H. Huges, S.W. Salomons & Co., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Date Laid Down: 1855-00-00
Launch Date: 1856-04-05
Delivery Date: 1856-06-10
Technical Data

Net Tonnage: 52.00 lasts
Net Tonnage 2: 90.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 23.52 Meters Registered
Beam: 4.16 Meters Registered
Depth: 2.27 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-06-16
Register nr: 18560555
Scheepsnaam: PROVINCIE DRENTHE
Type: Galjoot
Lasten: 32
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Onnes & Zn., B.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Beekman, W.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-06-10 PROVINCIE DRENTHE
Manager: Firma B. Onnes & Zoon, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PQSV

Date/Name Ship 1870-03-18 PROVINCIE DRENTHE
Manager: Kortrijk G.J., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kortrijk G.J., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PQSV

Date/Name Ship 1873-12-24 WILHELM
Manager: Hinrich Albert Hellmers, Brake, Germany
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Brake, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Brake / Germany
Callsign: NFGC

Date/Name Ship 1882-00-00 WILHELM
Manager: Anton Friedrich Magnus Tobias, Brake, Germany
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Brake, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Brake / Germany
Callsign: NFGC

Ship Events Data

1856-00-00: Building History
De galjoot is waarschijnlijk gebouwd door scheepstimmerman Geert Rudolf Bok te Gasselternijveen, op een terrein dat was gehuurd van T.H. Huges, S.W. Salomons en Compagnie. De werf was rond 1849 door Bok gesticht maar Bok had deze na financiële moeilijkheden moeten verkopen, en nu terug gehuurd.
1874-00-00: Additional info
Onder Duitse vlag 24,60 x 5,30 x 2,70 meter
1884-11-01: Final Fate:
Op reis met steenkolen van Leven (Oost Schotland) naar Brake is de WILHELM op 1 november 1884 gestrand in de monding van de rivier Tay en sloeg totaal wrak. De bemanning kon zich redden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Willem Beekman werd geboren te Groningen 25 maart 1830 als zoon van Johannes Beekman en Kornelia Kamerling.

Hij trouwde op 23 januari 1862 te Wildervank als schipper met Henderikje Meijer, geboren 15 september 1838  te Wildervank als dochter van de zeeman, later scheepskapitein Edo Alberts Meijer en Margreta Caroline Wilhelmine Leisewitz. Hendrikje overleed op 02 mei 1914 te Veendam, 75 jaar.

Willem overleed op 12 augustus 1916 te Veendam, 86 jaar. Hij staat vermeld als zijnde “zonder beroep”.

In een huwelijksakte uit 1894 te Sappemeer van zoon Edo staat vader Willem Beekman vermeld als “sluismeester”.

 

In een huwelijksakte uit 1895 te Hoogezand van dochter Cornelia Wilhelmine staat vader Willem Beekman vermeld als “verlaatsgaarder”. Idem in een huwelijksakte uit 1898 te Hoogezand van dochter Margrethe Caroline Wilhelmine.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.J.Beekman was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 58 in de periode 1863 t/m 1871.

 

W.Beekman was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 40 in de periode 1854 t/m 1866.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.J.Beekman als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1863 van de galjoot “Provincie Drenthe”, gebouwd in 1856 te GasselterNijveen, 99 ton o.m., varend voor H.B.Onnes te Groningen;

*    1864 t/m 1865 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Willem Beekman op:

28 september 1847, kof “Cornelia”, schipper Johannes Beekman, 48 (38?) jaar uit Groningen. Voorts stuurman Willem Beekman, 17 jaar uit Groningen, kok, matroos en een lichtmatroos.

25 maart 1848, kof “Cornelia”, schipper Johannes Beekman, 40 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Willem Beekma, 18 jaar uit Groningen, koksmaat, matroos en een lichtmatroos.

12 februari 1852, kof “Cornelia”, schipper Willem Beekman, 21 jaar uit Groningen. Voorts stuurman, kok en een matroos.

14 januari 1853, kof “Cornelia”, schipper Willem Beekman, 22 jaar uit Groningen. Voorts stuurman, kok en een matroos.

20 februari 1869, galjoot “Wilhelmina”, kapitein Edo Alberts Meijer, 60 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Willem Johannes Beekman, 37 jaar uit Wildervank, kok, matroos en een lichtmatroos.

 

In de 5 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Willem en Willem Johannes

Het overzicht luidt:

1847-1848                           stuurman op de kof “ Cornelia”, schipper Johannes Beekman                17-18 jaar

1852-1853                           schipper op de kof “ Cornelia”                                                                      21-22 jaar

1869                                      stuurman op de galjoot “ Wilhelmine”, kapitein Edo Alberts Meijer      37 jaar.

 

Overige bijzonderheden

Geen.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Beekman, Willem Johannesz
Overige informatie: uit Groningen

Familiegegevens en opleiding

Koenraad Jacobs Westenborg werd geboren op 07 februari 1815 als zoon van de schuitevaarder Wijbert Arends Westenborg en Margien Obbens.

Koenraad trouwde op 14 januari 1841 te Groningen als zeeman met Jantje Mensinga, geboren te Groningen op 24 februari 1816 als dochter van de kastelein Lubbartus Bouke Mensinga en Jantje Jans Boerma. Jantje overrleed op 14 juni 1841 te Groningen, 25 jaar.

Koenraad hertrouwde op 13 maart 1851 te Groningen met Leentje Dommering, geboren te Groningen op 10 september 1822 te Groningen als dochter van de broodbakker Jan Dommering en Leentje Huisinga. Leentje overleed op 12 januari 1858 te Groningen, 35 jaar.

Koenraad hetrouwde voor de tweede maal op 11 november 1858 te Groningen als scheepskapitein met Martha Gialts, geboren te Groningen op 15 oktober 1833 als dochter van de schipper Wolter Gialts en Helena de Boer.

Geen overlijdensdata gevonden van Westenborg/Gialts

Burgerlijke Stand akten vermelden Koenraad Jacobs Westenborg als zeeman in 1841, als scheepskapitein in 1854, 1855, 1858, 1859, 1860, 1862, 1863, 1866, 1877, 1885, als stuurman in 1871, 1873.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.J.Westenborg was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 68 in de periode 1856 t/m 1864

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.J.Westenborg als gezagvoerder gedurende:

*   1860 t/m 1864 van de kof “Martha Gialts” ex Sjoumenta, gebouwd in 1856 te Sappemeer, 74 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1864 verkocht naar Noorwegen. Het schip was vernoemd naar de vrouw van de kapitein Westenborg.

*   1866 t/m 1868 van de galjoot “Provincie Drenthe”, gebouwd in 1856 te GasselterNijveen, 99 ton o.m., varend voor G.Kortrijk te Groningen.

 

In de ledenlijst van “De Groninger Eendracht” vermeld in de zeemansalmanak 1862 van de colleges Wildervank/Niuwe Pekela wordt K.J.Westenborg vermeld als gezagvoerder van de “Martha Gialtz”

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Westenborg, Koenraad Jacobs
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Leendert werd geboren 07 juni 1829 te Zoutkamp als zoon van de schipper, later loods Pieter Hendriks Krook en Trientje Martens Visser.

Hij trouwde op 25 oktober 1857 te Groningen als scheepskapitein met Geessien Mees, geboren te Groningen 12 november 1831 ls dochter van de schipper Hindrik Mees en Grietje Pieters. Geessien was de weduwe van schipper Jannes Jannes, die op 29 november 1856 te Groningen was overleden. Geessien overleed op 10 februari 1899 te Groningen, 67 jaar, weduwe.

Geen overlijdensakte in Groningen maar wellicht 1886

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Een L.Krook was effectief lid van het zeemanscollege “De Groninger Eendracht” te Groningen met vlagnummer 6 in de periode 1885 t/m 1886. Er is geen zekerheid of het hier om L.P.Krook gaat, maar hier vermeld omdat overlijdensjaar en einde van het lidmaatschap samenvallen.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Kapitein L.P.Krook was van 1859 t.m 1867 gezagvoerder van de smak "Geziena", (gebouwd in 1858 te Groningen, 68 ton n.m.). Tot 1864 voer hij voor H.B.Onnes te Groningen, daarna voor G.Kortrijk te Groningen. Het schip strandde in 1867 en raakte wrak025.

 

Bouma025 vermeldt L.P.Krook als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1863 van de smak “Geziena”, gebouwd in 1858 te Groningen, 68 ton o.m., varend voor H.B.Onnes te Groningen;

*    1864 t/m 1867 van hetzelfde schip maar nu varend voor G.Kortrijk te Groningen. Het schip is in 1867 gestrand en wrak geraakt;

*    1874 t/m 1876 van de tjalk “Geert Jan Kortrijk” ex Jansina, ex Catharina, gebouwd in 1859 te Muiden, 65 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip voer in 1877 onder kapitein E.D.Wolhuis (eigenaar niet genoemd) vanuit Hoogezand en was herdoopt in “Onderneming”. Bouma oppert de mogelijkheid dat het schip naar de binnenvaart is gegaan;

*    1869 t/m 1873 van de galjoot “Provincie Drenthe”, gebouwd in 1856 te GasselterNijveen, 99 ton o.m., varend voor G.Kortrijk te Groningen. Het schip werd in 1873 verkocht naar Duitsland;

*    1884 van de koftjalk “Drie Gebroeders”, gebouwd in 1875 te Sappemeer, 85 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt een monsterrol dd. 21 maart 1855 met Leendert P.Krook, 25 jaar uit Zoutkamp als stuurman op de tjalk Gezina”, schipper Jan Abels Bolhuis uit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Op 20 april 1860 voer de "Geziena" onder kapitein Krook van Ameland met ongesponnen katoen naar Bremen en "heeft tussen Holwerd en Wierum de donder in de mast gehad, waardoor deze van boven naar beneden gespleten is; zal naar Groningen komen voor een nieuwe mast" Bericht uit de Veendammer Courant, vlg. mevr.M.van der Spoel-Walvius, Bussum, dd. 29-08-1999).

 

 

NRC 25 augustus 1858

Cargalijsten. Te Amsterdam arriveerden:….

-  GESINA, kapt. Krook, van Dantzig, met 156 fusten spiritus. Adres: order…..Adres: diversen.

 

NRC 24 april 1860

Oostmahorn, 20 april. Kapt. Krook, voerende het schip GEZIENA, met ongesponnen katoen van Ameland naar Bremen, heeft de 18e dezer op het Friese wad, tussen Holwerd en Wierum, de bliksem in de mast gehad, waardoor deze van boven tot beneden gespleten is. Hij moet zich van een nieuwe mast voorzien, alvorens de reis te kunnen vervolgen.

 

Dordrechtsche Courant 10 mei 1864

Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard: QUEEN, kapt. T.T. Lee, van Liverpool, met 350 ton ruw zout; MARY, kapt. R.J. Bammant, van Cardiff, met 262 ton steenkolen; SARA, J.H. Stuit, van Londen, met stukgoederen.

Helvoet, 8 mei. Aangekomen: LEVANT, van Havre; BREGADIER, van Newcastle; ALBERT, van Hull; DOROTHEA, kapt. Lund, van Sunderland; JACOBA ALIDA, kapt. Van der Laan, van Windau; GEZIENA, kapt. Krook, van Stolpmünde…..

 

Dordrechtsche Courant 12 mei 1864

Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard: GEZIENA, kapt. L.P. Krook, van Stolpmünde, met 68 tonnen hout….

 

NRC 04 januar  1867

Tonningen, 31 december. Alhier liggen de volgende Nederlandse schepen die deels tevergeefs getracht hebben de zee te bereiken, deels wegens storm uit zee teruggekomen zijn: VIER GEBROEDERS, kapt. Emmelkamp, van Stettin naar Bremen; GESINA, kapt. Krook, van St. Petersburg naar Leeuwarden;….

 

NRC 06 januari 1867

Amsterdam, 5 januari. Het Nederlandse schip GEZIENA, kapt. Krook, van St. Petersburg met rogge naar Leeuwarden, is volgens telegram van Delfzijl van heden, aldaar lek binnengelopen

 

NRC 11 juni 1867

Amsterdam, 10 januari. Het schip GEZIENA, kapt. Krook, van Petersburg naar Leeuwarden bestemd, te Delfzijl binnen, werd volgens bericht van daar gelost.

 

NRC 08 november 1867 

Groningen, 6 november. Volgens particulier bericht is het hier te huis behorend schip GEZIENA, kapt. Krook, van Ipswich denkelijk naar hier bestemd, eergisteren te Schiermonnikoog gestrand. Het volk is gered.

 

Leeuwarder Courant 08 november 1867  

Leeuwarden, 7 november. Zaterdag namiddag jl. om 2 uur is bij Schiermonnikoog gestrand de Nederlandse tjalk GEZINA, gevoerd door schipper L.P. Krook, te huis behorende te Groningen, komende met ballast van Yarmouth en bestemd naar Groningen. De opvarenden, bestaande uit de schipper, de stuurman, een matroos, benevens vrouw en drie kinderen, zijn gered. De tuigage is voor het grootste gedeelte geborgen. Het hol zal waarschijnlijk weg zijn. ….

 

Provinciale Groninger Courant 12 november 1868

Groningen, 11 november. Het schip (opm: galjoot) PROVINCIE DRENTHE, kapt. L.P. Krook, op 23 oktober van Newcastle met steenkolen naar hier vertrokken, is gisteren lek en met meerdere schade te Nieuwe Diep binnengelopen; zou binnendoor de reis voortzetten.

 

NRC 14 september 1869

Elseneur (opm: Helsingör), 10 september.  Het Nederlandse schip (opm: galjoot) PROVINCIE DRENTHE, kapt. L.P. Krook, van Antwerpen naar St. Petersburg, ligt ten noorden van hier wegens tegenwind geankerd.

 

NRC 20 oktober 1870

Reval, 17 oktober. Het Nederlands schip PROVINCIE DRENTHE, kapt. L.P. Krook, van St. Petersburg naar Kopenhagen, is met zware slagzijde en verlies van ankers te Baltishport (opm: Paldiski) binnengelopen.

 

Provinciale Groninger Courant 03 januari 1871

Baltishport (Paldiski), 24 december. In deze haven liggen de koffen PROVINCIE DRENTHE, kapt. Krook, met lijnzaad naar Nederland, en ANTJE, kapt. Bieze, met lijnzaad naar Amsterdam bestemd, beide van Petersburg. Circa 2 werst N. van de haven was het heden open water en in zee geen ijs te zien. Men verwacht, dat met de eerste Z.wind ook de baai weder van ijs bevrijd zal zijn.

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Krook, Leendert Pieterz
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1862-12-06
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: PROVINCIE DRENTHE
Schipper: Beekman, Willem Johannes
Scheepstype: galjoot
Grootte: 104

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1856

GRC 070556
Groningen, 6 mei. De dag van gisteren leverde weder een nieuwe bewijs van de verbazende vooruitgang, die in de scheepsbouw in deze provincie is op te merken. Niet minder dan zeven nieuwe schepen arriveerden in de havens dezer stad om verder opgetuigd te worden. Het waren het nieuw gebouwde schooner galjootschip genoemd CATHARINA ELIZABETH, kapt. O. Mulder, van Veendam, groot 90 last, gebouwd op de werf van P. Smit te Veendam; het nieuw gebouwd schooner galjootschip, genaamd SJOUKINA, kapt. K. de Jonge, van Hoogezand. groot 70 last, gebouwd op de werf van G. Bodewes te Martenshoek; het nieuw gebouwd schooner galjootschip genoemd CATHARINA HOFLAND, kapt. G.R. Hazewinkel, van Veendam, groot 128 ton, gebouwd op de werf van A. de Boer te Veendam; het nieuw gebouwd schooner galjootschip genoemd PROVINCIE DRENTHE, kapt. W. Beekman, van Groningen, groot 90 ton, gebouwd op de werf van G. Bok te Gasselter-Nieuwveen; het nieuw gebouwd schooner galjootschip genoemd de ZEEMEEUW, kapt. H.S. Bontekoe, van de Wildervank, groot 81 ton, gebouwd op de werf van A.A. Vegter te Stads-Kanaal, en het schoenerschipshol STUURMANS HARMONIE, groot 150 ton, gebouwd bij B. Drenth, te Muntendam, kapt. P. Mulder, van Veendam.

1859

NRC 050859
Shields, 2 augustus. Het alhier van Malaga gearriveerde Nederlands schip PROVINCIE DRENTHE, kapt. Beekman, is op het Herd Sand aan de grond geraakt, doch kwam ogenschijnlijk zonder schade vlot.

1861

NRC 101161
Kroonstad, 2 november. Het schip (opm: galjoot) PROVINCIE DRENTHE, kapt. W.J. Beekman, van Amsterdam alhier aangekomen, heeft van de lading enige kanassers suiker beschadigd uitgeleverd.

1865

AH 010565
Amsterdam, 29 april. Het schip PROVINCIE DRENTHE, kapt. Beekman, van Londen naar Danzig bestemd, te Kalfsund (opm: Store Kalfsund) binnen, heeft op 15 dezer de reis voortgezet en is 25 dito de Sont gepasseerd.
PGC 110765
Advertentie. Ten overstaan van Mr. J.H. Geertsema, notaris te Groningen, zal op maandag 17 juli 1865 (opm: op de dag der veiling verplaatst naar 24 juli), des avonds te 7 uur, ten huize van mejuffrouw de weduwe Tiddens in het Huis de Beurs, te Groningen, publiek worden verkocht het snel zeilend, best onderhouden, in 1856 nieuw gebouwd Nederlands galjootschip, genaamd PROVINCIE DRENTHE, groot 99 zeetonnen, geclassificeerd Veritas 3/3 G.1.1, met complete inventaris, thans liggende in de Noorderhaven te Groningen, bevaren geweest door kapt. W.J. Beekman, te aanvaarden dadelijk na de toeslag. Nadere inlichtingen te bekomen bij de boekhouder G.J. Kortrijk, scheepsmakelaar te Groningen.
Mr. J.H. Geertsema, Cz, notaris.

1866

PGC 160866
Amsterdam, 13 augustus. Wegens storm en tegenwind zijn de 4e dezer binnengelopen; te Wargoe; het schip BROEDERTROUW, kapt. Zeven, van St. Petersburg naar Londen; te Rifvoefjord; PROVINCIE DRENTHE, kapt. Westenborg, van Koningsbergen naar Newcastle en HENRIËTTE MARIA, kapt. Tjebbes, van Gefle naar Australië. (opm: Wargoe en Rifvoefjord zijn waarschijnlijk verminkte namen en niet te traceren)

1868

PGC 121168
Groningen, 11 november. Het schip (opm: galjoot) PROVINCIE DRENTHE, kapt. L.P. Krook, op 23 oktober van Newcastle met steenkolen naar hier vertrokken, is gisteren lek en met meerdere schade te Nieuwe Diep binnengelopen; zou binnendoor de reis voortzetten.

1869

NRC 140969
Elseneur (opm: Helsingör), 10 september.  Het Nederlandse schip (opm: galjoot) PROVINCIE DRENTHE, kapt. L.P. Krook, van Antwerpen naar St. Petersburg, ligt ten noorden van hier wegens tegenwind geankerd.

1870

NRC 201070
Reval, 17 oktober. Het Nederlands schip PROVINCIE DRENTHE, kapt. L.P. Krook, van St. Petersburg naar Kopenhagen, is met zware slagzijde en verlies van ankers te Baltishport (opm: Paldiski) binnengelopen.

1871

PGC 030171
Baltishport (Paldiski), 24 december. In deze haven liggen de koffen PROVINCIE DRENTHE, kapt. Krook, met lijnzaad naar Nederland, en ANTJE, kapt. Bieze, met lijnzaad naar Amsterdam bestemd, beide van Petersburg. Circa 2 werst N. van de haven was het heden open water en in zee geen ijs te zien. Men verwacht, dat met de eerste Z.wind ook de baai weder van ijs bevrijd zal zijn.

1873

AH 131273
Advertentie. Ten overstaan van mr. J. van Giffen, notaris te Groningen, zal op woensdag de 24e december 1873, ’s avonds te 7 uur, ten huize van de koffiehuishoudster Van der Ree, aan het Ameland te Groningen, publiek worden verkocht het Nederlands schoener-galjootschip, genaamd PROVINCIE DRENTHE, groot 99 tonnen, geklasseerd Germ. Lloyd A 11, met al het opgoed en toebehoren, zoals hetzelve in de loop van de vorige maand uit Gotenburg is aangekomen en thans is liggende te Brake, in Oldenburg en is bevaren door kapitein L.P. Krook. Te aanvaarden en te betalen 8 dagen na de toeslag.
Inmiddels uit de hand te koop en te bevragen bij de scheepsmakelaar Kortrijk te Groningen.
(opm: de galjoot, bouwjaar 1856, werd tijdens deze veiling niet verkocht, maar niet veel later alsnog in en binnen Brake; als WILHELM strandde het schip onder kapt. Kassens op 1 november 1884 in de rivier Tay)

1884

AJ 031184
De Duitse schoener WILHELM, kapt. Kasans (opm: kapt. Kassens, voerende de ex-Nederlandse schoenergaljoot PROVINCIE DRENTHE, bouwjaar 1856, in 1874 naar Brake verkocht), is in de monding van de rivier de Tay vergaan (opm: op zaterdag 1 november) na door de bemanning te zijn verlaten. Het schip was in recente stormen in de Noordzee overvallen waardoor het lek werd en zo veel water over kreeg dat de bemanning zijn toevlucht tot de boot nam. Na zes uren te hebben geroeid landde de bemanning veilig op de kust van Fifeshire. (opm: zie DPJ 081184)
DPJ 081184
Scheepswrak in de mond van de Tay (opm: zie ook AJ 031184)
Zaterdagochtend (opm: 1 november), kort nadat de zon was opgekomen, ontdekten enkele vissers van Broughty Ferry vanaf hun uitkijkpost op de top van een heuvel de masten van een schoener die uit het water staken, terwijl het casco geheel onder water was. Ze bemanden een boot en voeren de rivier af, maar in de buurt van de banken gekomen bemerkten ze dat er voor hen te veel zee stond om bij het gestrande schip te komen. Ze zagen geen spoor van de bemanning, en daar ze een aantal reddingvesten zagen drijven werd in Broughty Ferry voor het lot van de zeelieden het ergste gevreesd, totdat ’s middags werd vastgesteld dat ze waren gered. Om ongeveer half negen in de morgen ontdekte de heer David Speedie van Kirkcaldy de schoener dicht onder de kust. Vervolgens landde de bemanning, vier in getal, in hun eigen boot op het strand van Tentsmuir, tussen de Eden en de banken van de Tay. De arme kerels, die hun schip hadden verlaten toen deze rond middernacht veel water over kreeg hadden in hun kleine boot ongeveer negen uren in het donker aan de riemen getrokken in een zware zee zonder te weten waar ze zich bevonden. Toen de mannen aan land kwamen waren ze vrijwel uitgeput als gevolg van de lange, woeste en afmattende nacht die ze hadden doorgemaakt en de gevaren waaraan ze waren blootgesteld. De heer Speedie nam hen onmiddellijk onder zijn hoede en onthaalde hen op een gastvrije wijze.
Het bleek te gaan om de Duitse schoener WILHELM, onder kapitein Kassens. Het schip was donderdagochtend om tien uur van Leven vertrokken, geladen met kolen voor Brake, haar thuishaven, met een stevige WZW wind. Op vrijdag, aan de oostkant van het eiland May, stak opeens een ZW storm op. Gedurende de dag werd het schip lek, en maakte zoveel water, niettegenstaande dat er voortdurend werd gepompt, dat de kapitein besloot koers te zetten naar de wal, met het plan een haven binnen te lopen waar het lek misschien kon worden gedicht. Vrijdagavond, terwijl ze over bakboordsboeg richting het vaste land zeilden, raakte het schip aan de grond in St. Andrews Baai, op enige afstand westelijk van de plaats waar het stoomschip DALHOUNIE was gezonken. De bemanning toonde noodsignalen, waarop niet werd gereageerd, en omdat het schip snel onder water geraakte namen ze de boot en landden, zoals reeds vermeld, in een uitgeputte toestand.
De schoener mat 83 registerton en had een lading van 142 ton kolen. Zowel schip als lading zijn verzekerd. De heer Speedie nam de bemanning zaterdagmiddag mee naar Leucharn, vanwaar zij de trein namen naar Dundee, waar de kapitein zich onmiddellijk in verbinding stelde met de heer Quoebarth, de Duitse consul.

 

Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 1855.1869.128.498
DVD IX – 2865,2866 – 672,673

BIJLBRIEF

Naam schip PROVINCIE DRENTHE

Plaats en datum acte Gasselternijveen, 10 juni 1856

Type schip schooner galjoot

Bouwwerf,verkoper Huges, Salomons & Co, scheepsbouwers te Gasselternijveen
(zie bijzonderheden)

Eigenaar,aankoper Firma B. Onnes & Zoon te Groningen

Te voeren door kapt. Willem Beekman, schipper te Groningen

Grootte 99 tonnen

Tuigage , aantal dekken

Afmetingen lang 23,52 m., breed 4,16 m., hol ….. m.

Kiellegging 1855

Tewaterlating 5 april 1856

Plaats , datum registratie Assen, 11 juni 1856

Nummer van registratie deel 45, folio 65, recto, vak 5

Notaris Burgemeester van Gasselte

Prijs


Bijzonderheden:
De volledige namen van de eigenaren van de scheepstimmerwerf luiden Thimotheus Hugo Huges en Salomon Willem Salomons. De “Co” is niet nader omschreven.
Meetbrief nr. 40 d.d. 9 april 1856 afgegeven door scheepsmeter Hamstra afgegeven. Niet vermeld is in welke plaats deze meetbrief is afgegeven; gezien het volgnummer zou dit goed Groningen geweest kunnen zijn.

Researcher,datum research: JB /221110

Naam PROVINCIE DRENTHE
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1855
Toegang 883
Inventaris 2139

Bronnen

Jaar: 1856
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: carpenters' certificate 128/498
Register van bijlbrieven arr. rb. Groningen, pag. 674, 10 juni 1856
Notaris R.A. Quintus te Groningen, toegang 1869, inv. nr. 506, aktenummer 87, 9 maart 1870
Kantongerecht Groningen, toegang 150, inv. nr. 220, rolnummer 1131, 18 maart 1870
Notaris mr. J. van Giffen te Groningen, toegang 1877, inv. nr. 32, aktenummer 165, 24 dec. 1873)