Familiegegevens en opleiding
Johannes werd geboren op 18 augustus 1817 te Oude Pekela als zoon van de hoedemaker Pieter E. Meter en Hinderika J. Haaswinkel.. Pieter E. tekende met de familienaam Meeter.
Hij trouwde op 19 augustus 1846 als zeeman te Oude Pekela met Froukje Harms Mast, geboren te Steenwijk als dochter van de arbeider Harm Jans Mast en Margrita ten Wold. In deze acte tekende Johannes met Meter, maar zijn vader met Meeter.
Johannes Pieter Meeter overleed te Groningen op 14 maart 1904, 86 jaar.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.P.Meeter was met vlagnummer 146 in de periode 1858 t/m 1875 effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela.112.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.P.Meeter als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1862 van de galjoot “Philippus Cornelius”, gebouwd in 1856 te Martenshoek, 123 ton o.m., varend voor C.F.Balkema te Pekela; (Bouma registreert deze kapitein als J.P.Meter, dus met 1 e)
* 1862 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in december 1862 gestrand en wrak geraakt bij Rio Grande;
* 1864 t/m 1867 van de galjoot “Neerlands Vlag”, gebouwd in 1864 te Martenshoek, 100 ton o.m., varend voor W.Meeter te Zwolle. Het schip voer in 1868 voor E.J.Eekhout te Zwolle en was herdoopt in “Emilie”;
* 1868 t/m 1870 van de galjoot “Jacob & Willem” ex Zorgvliet, gebouwd in 1864 te Foxhol, 148 ton o.m., varend voor W.Meeter te Zwolle;
* 1873 t/m 1874 van de brik “Kunegunde”, gebouwd in 1845 te Bremen-Burg, 228 ton o.m., varend voor P.Meeter te Amsterdam. Het schip werd in 1874 verlaten, te Yarde binnengebracht en afgekeurd;
* 1876 van de kof “Yssel”, ex Cornelia Anna Christina, ex Siewardina, gebouwd in 1842 te Hoogezand, 99 ton, varend voor de gebr. van Hasselt te Kampen. Het schip is in 1876 in de Zuiderzee gezonken.
Nadere bijzonderheden
Provinciale Groninger Courant 09 december 1862114
Amsterdam, 5 december. De galjoot FILIPPUS CORNELIUS, kapt. Meeter, van Montevideo naar Paranagua, is volgens brief van Rio de Janeiro, d.d 7 november, op 21 oktober op 40 mijl van Rio Grande gestrand, doch het volk gered.
Provinciale Groninger Courant 29 december 1863114
Groningen, 28 december. Heden arriveerde alhier het nieuw gebouwde galjootschip NEERLANDS VLAG, kapt. J.P. Meter, van de Pekel A, groot plusminus 70 last, gebouwd bij H. Nijhuis te Martenshoek.
NRC 25 april 1867114
Rotterdam, 24 april. Het schip NEÊRLANDS VLAG, kapt. Meeter, met boekweit van Nantes naar Zwolle, is de 23e april op de brede bank bij Wieringen gestrand en vol water gelopen, doch het volk gered en de inventaris geborgen. De lading werd gelost.
Provinciale Groninger Courant 27 april 1867114
Amsterdam, 25 april. Het schip NEERLANDS VLAG, kapt. Meeter, van Nantes naar Zwolle, is op 23 dezer bij Wieringen gestrand en vol water gelopen. De lading wordt geborgen. Het volk is gered.
NRC 22 mei 1867114
Amsterdam, 21 mei. Het Nederlandse schip NEÊRLANDS VLAG, kapt. Meeter, van Nantes naar Zwolle, bij Wieringen gestrand, is weder af- en in het Nieuwediep binnengebracht.
NRC 26 mei 1872114
Amsterdam, 25 mei. Het Nederlandse schip KUNEGONDA, kapt. Meeter, van Riga herwaarts, is, volgens particulier bericht de 15e dezer in de Droogden vastgeraakt, doch na een gedeelte der lading in lichters gelost te hebben, met assistentie ener stoomboot vlot geworden en heeft, na de lading weder te hebben ingenomen 21 dito de reis voortgezet.
Harlinger Courant, 31 oktober 1874, Scheepvaartberichten:
Frederikstad 28 Oct. Het Ned schip Kunigunde is 23 dezer vol water en met gekapt tuig door het volk verlaten, dat door de Noordsche Brik Marie gered en alhier aangebragt.
Varde 28 Oct. Het Nedl schip Kunigunde kapt. J.P.Meeter, van Riga naar Amsterdsam, is van het volk verlaten, door visscherrs alhier binnengebragt”
Handelsblad 30 oktober 1874:114
28 october 1874 Het Nederlandsche schip KUNIGUNDE, kapitein Meeter, van Riga naar Amsterdam is van het volk verlaten door visschers alhier binnengebracht, het volk is gered en te Fredderikstad aangebracht.
Frederikstad 28 october 1874. Het Nederlandsche schip KUNIGUNDE is 23 dezer vol water en met gekapt tuig door het volk verlaten, dat door de Noorsche Brik Marie gered en alhier aangebracht.