Familiegegevens en opleiding
Gerhardus van Os werd geboren te Aalst op 19 april 1817 als zoon van de Nederlands Hervormde Johannes van Os en Dirkje Koolhaas. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Warmoesierslaan Wijk 13 Nr. 594 (nieuw nr. 35).
Hij was getrouwd met Hiltje de Haan, geboren op 01 november 1829 te Joure, Nederlands Hervormd.
Hij overleed te Rotterdam aan de Warmoesierslaan op 12 april 1883005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
-
van Os was met vlagnummer R332 in de periode 1854 t/m 1874 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein G. van Os met vlagnummer R332 als gezagvoerder in de ledenlijsten058:
1855, 1858, 1859 van de brik “Libra” 140 last varend voor G.Anes & van Dam te
Rotterdam
1862 van de bark “Admiraal Metlin” 345 last varend voor Fop Smit te Kinderdijk
1863, 1864 geen vermelding van schip en boekhouder
1865, 1866 van de stoomsleepb. “Zuidholland” ? last varend voor Fop Smit te Kinderdijk
1867 van de stoomsleepb. “Zuidholland” ? last varend voor L.Smit & Co a/d Kinderdijk
Bouma025 vermeldt G.van Os als gezagvoerder van/in:
* 1854 van de kof “Cornelia”, gebouwd in 1853 te Joure, 77 ton o.m., varend voor G.Anes te Rotterdam;
* 1857 t/m 1861 van de brik “Libra”, gebouwd in 1856 te Joure, 264 ton o.m., varend voor Anes & van Dam te Rotterdam;
* 1862 t/m 1863 van de bark “Admiraal Metlin” ex Jeannette, gebouwd in 1842 te Dordrecht, 652 ton o.m., varend voor Fop Smit te Rotterdam. Het schip werd in 1863 gesloopt;
* 1864 van de bark “Johanna” ex Cornelia, gebouwd in 1841 te Krimpen aan de IJssel, 697 ton o.m., varend voor Fop Smit te Kinderdijk;
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Pieter Johann Dirksen werd geboren op 10 december 1827 te Emden als zoon van de Nederlands Hervormde Brune Dirksen en Aaltje Schultze. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Weenastraat Wijk 14 nr. 12 (nieuw nr 57) en aan de Kruiskade Wijk 14 nr. 567 (nieuw nr. 37). Hij vertrok op 06 december 1875 naar den Haag. Hij trouwde op 15 mei 1861 te Rotterdam met Catharina Eendebak, geboren 07 juni 1824 te Medemblik als dochter van Nanning Eendebak en Henriëtte (Andrea?) Elizabeth Wiest. Catharina was weduwe van Nathan Francois Hoek005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.J.Dirksen was met vlagnummer R18 in de periode 1863 t/m 1876 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. (als lid voor de vlag mocht men wèl de nummervlag van het College voeren, maar kon men aan het lidmaatschap geen financiële rechten ontlenen)058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein P.J.Dirksen met vlagnummer R18 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1863 t/m 1867 van het fregat “Oceanus” 613 last varend voor Mees & Moens te Rotterdam
* 1874 van de bark “Nereus’ 352 last varend voor Mees & Moens te Rotterdam
Bouma025 vermeldt P.J.Dirksen als gezagvoerder gedurende:
* 1862 t/m 1863 van de brik “Libra”, gebouwd in 1856 te Joure, 264 ton o.m., varend voor Anes & van Dam te Rotterdam;
* 1864 t/m 1868 van het 3/mschip “Oceanus” ex Equal Rights, gebouwd in 1861 te Black Rock, 1158 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;
* 1870 van het 3/m schip “Aeroliet”, gebouwd in 1868 te Lübeck, 669 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;
* 1871 t/m 1872 van de bark “Nederland”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 608 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;
* 1873 t/m 1875 van de bark “Nereus”, gebouwd in 1863 te Rotterdam, 665 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Het fregat “Oceanus” onder kapitein P.J.Dirksen vertrok op 05 mei 1868 te Adelaide naar Londen “late for C.Leeuwin” (betekenis onduidelijk want geen kapitein Leeuwin in mijn bestand), vermelding op 19 september te Falmouth. Hazelhoff Roelfsema vermeldt één ronding van Kaap Hoorn.121
Zierikzeeuwsche Courant dd. 24 januari 1864
Op 20 februari 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Oceanus”, kapt. P.J.Dirksen, van Rotterdam met bestemming New York. Zelfde melding ook in de editie van 27 februari 1864 zijnde binnengekomen op de 25ste februari.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt B.M.Dirksen als gezagvoerder gedurende:
* 1865 t/m 1869 van de brik “Libra”, gebouwd in 1856 te Joure, 264 ton o.m., varend voor Anes & van Dam te Rotterdam;
* 1870 t/m 1871 van de bark “Isaäc da Costa”, gebouwd in 1856 te Lekkerkerk, 617 ton o.m., varend voor Anes & Van Dam te Rotterdam. Het schip werd in 1871 verkocht naar Noorwegen;
* 1873 t/m 1879 van de brik “Jacatra”, gebouwd in 1869 te Rotterdam, 336 ton o.m., varend voor de Gebr. Visser te Rotterdam. Het schip werd in 1879 verkocht naar Duitsland.
Overige bijzonderheden
De brik “Jacatra” onder kapitein B.M.Dirksen vertrok van Buenos Aires op 28 juni 1873 en arriveerde op 23 augustus te Valparaiso. Het vertrok op 06 oktober met bestemming Rotterdam en arriveerde te Brouwershaven op 04 januari 1874, geladen met “3358 bags salpeter”. Kaap Hoorn werd gerond op heen- en terugreis.121
Hetzelfde schip en kapitein vertrokken op 21 juli 1874 van Buenos Aires en via Paranagua en Antonina arriveerden zij op 13 oktober Valparaiso. Melding van 18 november van Montevideo, dus Kaap Hoorn werd op de heen- en terugreis gerond.121
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.Koster als gezagvoerder gedurende:
* 1871 van de brik “Libra”, gebouwd in 1856 te Joure, 264 ton o.m., varend voor Anes & van Dam te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt N.N.Lomerin als gezagvoerder gedurende:
* 1872 t/m 1874 van de brik “Libra”, gebouwd in 1856 te Joure, 264 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.B.M.van Gijzelen als gezagvoerder gedurende:
* 1875 t/m 1879 van de brik “Libra”, gebouwd in 1856 te Joure, 264 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;
* 1880 t/m 1882 van de brik “Marie Cornelie”, gebouwd in 1868 te Slikkerveer, 251 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;
* 1884 van de schbrik “Aethiopia” ex Italia, gebouwd in 1874 te Bergen, 271 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;
* 1885 t/m 1891 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.H.Bakker als gezagvoerder gedurende:
* 1880 t/m 1881 van de brik “Libra”, gebouwd in 1856 te Joure, 264 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen.
Familiegegevens en opleiding
Cornelis Johannes werd geboren op 04.09.1840 te Zierikzee als z.v. Jacobus Theodorus van Borrendam (apotheker) en Maria Anna Geerling.
Cornelis Johannes (36) (koopman) trouwde op 25.10.1876 te Goes met Cornelia Marina Schraver (25) – geb. te Goes – d.v. Andries Schraver en Cornelia Adriana de Jongh.
Cornelia Marina Schraver overleed op 02.04.1921 te Middelburg (69).
Cornelis Johannes overleed op 24.05.1909 te Rotterdam (68).
Kinderen
- Jacobus Theodorus
- Andries
- Maria Frederica Constantia
- Elisabeth Susanna
- Maria Anna
- Cornelis Johannes
- Cornelia Adriana
- Suzanna Antoinetta Cornelia Paulina
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.J. van Borrendam als gezagvoerder gedurende:
-
1876 van het 3/mschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1864 te Stormpolder, 1275 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam;
-
1882 van de brik “Libra”, gebouwd in 1856 te Joure, 264 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1883 verkocht voor de sloop;
-
1884 t/m 1886 van de sch.brik “Catharina Suzanna” ex Singapore, gebouwd in 1868 te Wildervank, 194 ton o.m., varend voor J.J.v/d Berg te Den Haag;
-
1893 t/m nà 1900 van het stalen schroefstoomschip “Minister Tak van Poortvliet”, gebouwd in 1891 te Newcastle, 784 ton n.m., varend voor de Zeeuwsche Stoomvaart Maatschappij te Vlissingen.
Overige bijzonderheden
In het tijdschrift “De Zee” jg 10, 1888 staat op de pp.34-35 een mededeling van C.J.van Borrendam, oud-koopvaardijkapitein (sic) te Goes met als titel “Mistseinen voor Stoomschepen.”
Ondanks dat”´oud-kapitein” is van Borrendam nà 1888 kennelijk weer gaan varen.
In de huwelijksakte wordt als beroep van Cornelis Johannes vermeld 'koopman' !
|