Familiegegevens en opleiding
Henricus Boers werd geboren te Hazerswoude op 08 september 1823 als zoon van de notaris Mr. Charles Guillaume Boers (1780-1845) en Barbara Agatha Sijbregs (1804-1866).
Hij is getrouwd met Maria Carolina van der Poel, geboren te Rotterdam op 30 augustus 1834 als dochter van Johannes Baptist en Helena Johanna Vermeulen. Zij was gescheiden van Albertus Bernardus Simonis. Zij is overleden te ’sGravenhage op 13 juni 1895.
Henricus was koopvaardijkapitein en reisde op 03 augustus 1861 van Amsterdam naar NOI. In 1879 woonde hij te Amsterdam. Hij overleed op 21 april 1884 te ’s Gravenhage.
Ontleend aan genealogie “Het Geslacht Boers 1550-2006” door Ir. H.R. van der Woude te Zuidlaren, november 2006.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.C.A.Boers was met vlagnummer R269 in de periode 1856 t/m 1859 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1859 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1859 voor het lidmaatschap heeft bedankt058
De schepen van de kapitein
In het Jaarverslag 1858 van het College staat kapitein H.C.A.Boers met vlagnummer R269 in de ledenlijst als gezagvoerder van de bark “Zuid Beveland”, 306 last, varend voor Bicker Caarten & Anthonie te Rotterdam058.
Bouma025 vermeldt H.C.A.Boers als gezagvoerder gedurende:
-
1857 t/m 1859 van de bark “Zuid-Beveland”, gebouwd in 1856 te Lekkerkerk, 581 ton o.m., varend voor Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Jan van der Meulen werd geboren te Terschelling op 16 september 1816.
Hij huwde met Maria Mink, geboren te Terschelling op 24 april 1816. Zij hertrouwde op 08 november 1866 met ene J.A.. Klein/Kleyn
Hij overleed in 1862. Bij zijn overlijden werd als woonplaats Amsterdam vermeld.003 en 118
Jan van der Meulen woonde in de Galgenstraat 3 te Amsterdam. Hij werd geboren op 10 september 1815 op Terschelling. Zijn religie was Nederduits Hervormd.098.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.van der Meulen werd met vlagnummer 814 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 23 april 1850 op voorspraak van P.Bakker. Zijn schip was de "Peking". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving was van der Meulen 33 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 16/23 april 1850 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan van der Meulen, oud 33 jaar, voerend de bark “Peking”, wonend op de Elandsgracht nr.3 te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Bakker.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 24 juni 1851003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 05 juni 1862 wordt het overlijden gemeld van kapitein J. van der Meulen.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 juli 1862 van Zeemanshoop staat vermeldt dat de wed. J. van der Meulen, geb. Mink per 01 augustus 1862 een uitkering wordt toegekend.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 06 december 1866 staat de melding van het hertrouwen van de wed. van kapitein J. van der Meulen geb. Mink met de heer Klijn.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 12 augustus 1862 staat vermeld dat per 01 augustus 1862 een uitkering is toegekend in de 1e klasse aan de weduwe J. van der Meulen, geb. Mink.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 18 december 1866 staat dat de wed. J. van der Meulen is hertrouwd met J.A.Kleyn en dankt voor de uitkering.023
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
814 1850 bark Peking L.Bienfait & Zn
1851 fregat Lodewijk Antonie idem
1852-1853 bark Vier Gebroeders idem
425 1854-1857 fregat Fannij idem
1858 geen vermelding van schip en boekhouder
1859 bark Zuid-Beveland Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam
1859-1860 bark Cornelia Hendrika idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
Kapitein Schip Vertrek Aankomst
-
van der Meulen Cornelia Hendrika 30 augustus 1860 08 januari 1861
Bouma025 vermeldt J. van der Meulen als gezagvoerder gedurende:
* 1851 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1852 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1852 t/m 1853 van de bark “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1829 te Kinderdijk, 392 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1855 t/m 1858 van het 3/mschip “Fanny”, gebouwd in 1840 te Kinderdijk, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1858 gesloopt;
* 1860 van de bark “Zuid-Beveland”, gebouwd in 1856 te Lekkerkerk, 581 ton o.m., varend voor Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam. Het schip werd in 1861 door de reeder herdoopt in “Cornelia Hendrika”;
* 1861 t/m 1862 van de bark “Cornelia Hendrika”, ex Zuid-Beveland, gebouwd in 1856 te Lekkerkerk, 581 ton o.m., varend voor Bicker Caarten & Anthonie te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Fanny. CSR 389/96: 722 tons. Captain = J. van den Meulen, 25 crew. Departed Sunderland, England on 12 December 1856 with a cargo of coals and arrived at Albany on 16 March 1857. Where intended bound – Batavia.
zie ook hierna bij Jacob Jansz Swart
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.J.Swart was met vlagnummer R101 in de periode 1863 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
J.J.Swart was in 1864 de eerste gezagvoerder van de bark “Cornelia Hendrika” van rederij W.Ruys J.Dz.024.
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.J.Swart met vlagnummer R101 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1863 van de bark “Cornelia Hendrika” 306 last Bicker Caarten & Anthonie te Rotterdam
* 1864 van de bark “Cornelia Hendrika” 306 last W.Ruys & Zonen te Rotterdam
* 1865 t/m 1867 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
Naam Schip Vertrek Aankomst
J.J.Swart Cornelia Hendrika 29 mei 1862 11 juni 1862
Cornelia Hendrika geen melding 27 mei 1863
Bouma025 vermeldt J.J.Swart als gezagvoerder gedurende:
- * 1863 t/m 1864 van de bark “Cornelia Hendrika”, ex Zuid-Beveland, gebouwd in 1856 te Lekkerkerk, 581 ton o.m., varend voor Bicker Caarten & Anthonie te Rotterdam;
- * 1865 op hetzelfde schip maar nu varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Johannes Gerardus Marcussen werd geboren te Amsterdam op 26 mei (of augustus?) 1823 als zoon van de Lutherse Marcus Marcussen (overleden te Batavia) en Wilhelmina Baldina Berkenfelder (overleden te Amsterdam. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Groote Draaisteeg Wijk 1 nr. 88 (nieuw nr. 6). Hij vertrok op 01 mei 1860 naar Katendrecht. Hij behaalde op 25 februari 1860 het diploma 1e stuurman op de grote vaart.
Hij was getrouwd met Catharina Henriëtte Cornelia Luking, geboren op 04 oktober 1827 te Amsterdam, Luthers. Johannes overleed te Rotterdam aan de Vest Wijk 5 nr. 21 op 20 november 1869 en zijn vrouw vertrok op 16 september 1870 naar Gouda005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.G.Marcussen was met vlagnummer R211 in de periode 1865 t/m 1869 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl gerechtigd was de Maatschappijvlag te voeren, maar geen financiële aanspraken had058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
J.G.Marcussen was in de periode 1863-1865 gezagvoerder van de bark de "Duiveland", 621 ton, gebouwd in 1847 te Zierikzee en in 1860 door rederij W.Ruys J.Dz.025. "... op 1 maart 1864 op weg van Londen naar Boston lekgeslagen; na reparaties in Lissabon weder vertrekkend, brak brand uit op de Taag; op de kust gezet bij Belem; blijkbaar vlotgebracht en de reis voortgezet naar Boston, waar het schip in 1865 werd verkocht"024.
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.G.Marcussen met vlagnummer R211 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1865, 1866 van de bark “Cornelia Hendrika” 306 last varend voor W.Ruys & Zonen te Rotterdam
* 1867 geen vermelding van schip en boekhouder
J.G.Marcussen maakte de volgende reizen005:
* Whampoa 1862 Padang - Rotterdam koffie, rijst
* Duiveland 1862 Rotterdam - Singapore diversen
* Cornelia Hendrika 1865 Rotterdam - Cardiff diversen
Bouma vermeldt J.G.Marcussen als gezagvoerder gedurende:
* 1860 t/m 1861 van de bark “Nursery Packet”, gebouwd in 1858 te Londen, 295 ton o.m., varend voor J. de Veer-Tyndall te Nickerie. Het schip werd in 1861 verkocht naar Engeland;
* 1862 op de bark “Whampoa”, gebouwd in 1848 te Slikkerveer, 462 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;
* 1863 t/m 1865 op de bark “Duiveland”, gebouwd in 1847 te Zierikzee, 621 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam. Het schip werd in 1865 te Boston verkocht;
* 1866 t/m 1867 op de bark “Cornelia Hendrika”, ex Zuid-Beveland, gebouwd in 1856 te Lekkerkerk, 581 ton o.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
“Van het Zierikzeese barkschip “Duiveland” is in particulier bezit een fraai scheepsportret bewaard gebleven. De heer J.C.A.Ribbens te Heinkenszand is de eigenaar van een door Jacob Spin vervaardigde afbeelding van genoemde bark”. De betovergrootvader van de heer Ribbens was de gezagvoerder J.C.Viersma van de “Duiveland”. Het schip werd op 13 juli 1847 op de Commerciewerf van C.Smit te Zierikzee te water gelaten, gebouwd door scheepsbouwmeester C.Mak. De eerste gezagvoerder was J.C.Kreye (1848 t/m 1852), daarna J.C.Viersma (1853 t/m 1859). Het schip werd in 1859 verkocht aan W.Ruys JDz te Rotterdam en kwam toen onder gezag van kapitein H.Hagers.
“Een nieuw hoofdstuk ving aan. In 1864 lag het schip in Spanje op de rivier De Taag. Een aan boord uitgebroken brand bracht aan het te Zierikzee gebouwde schip zware schade toe. Men wist aanvankelijk niet beter te doen dan het te laten zinken … Toch betekende dit nog niet het definitieve einde van het barkschip want men zag naderhand kans het te lichten. Het is bekend dat het in 1865 te Boston opnieuw werd geveild en in andere handen overging.”074.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.van Ysendoorn was met vlagnummer R141 in de periode 1864 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein H. van IJsendoorn met vlagnummer R141 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1864, 1865 van de bark “Jan Daniël” 335 last varend voor W.Ruys & Zonen te Rotterdam
* 1866 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1867 van de bark “Cornelia Hendrika” 306 last varend voor W.Ruys & Zonen te Rotterdam
In 1865/1866 was H.van IJzendoorn gezagvoerder van de bark de "Jan Daniël", 635 ton o.m., gebouwd in 1840/1841 bij Fop Smit op Kinderdijk voor rederij W.Ruys J.Dz.& Zn te Rotterdam. "... in 1866 na noodweer op weg van Rotterdam naar Java, zwaar beschadigd Mauritius binnengelopen. Na reparatie werd de reis voortgezet; spoedig na vertrek opnieuw in hevige stormen, welke het gehele schip ontzetten; zwaar lek teruggekeerd naar Mauritius, waar de lading werd gelost en verkocht; het schip werd afgekeurd en verkocht voor circa $4000,-"024 en 025.
Bouma025 vermeldt H. van IJzendoorn als gezagvoerder gedurende:
* 1865 t/m 1866 van de bark “Jan Daniël”, gebouwd in 1841 te Kinderdijk, 635 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam. Het schip werd in 1866 afgekeurd in averij op Mauritius.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
- van Ameijden van Duijm was met vlagnummer R79 in de periode 1867 t/m 1871 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekent dat hij wèl de maatschappijvlag mocht voeren, maar geen aanspraak had op financiële tegemoetkomingen058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij staat kapitein J. van Ameijden van Duijm met vlagnummer R79 als gezagvoerder in de ledenlijst van de bark “Frederik Hendrik”, 323 last, varend voor L.`’t Hoen & Co te Rotterdam.058.
Bouma025 vermeldt J.A.van Duyn als gezagvoerder gedurende:
* 1867 t/m 1869 van de bark “Frederik Hendrik” ex Kalimas, ex Samuel Henricus, gebouwd in 1856 te Capelle aan de IJssel, 611 ton o.m., varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1869 verkocht naar Duitsland;
* 1869 van de bark “Cornelia Hendrika” ex Zuid-Beveland, gebouwd in 1856 te Lekkerkerk, 581 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam. “Vermist”.
NRC 01-02-1870. Rotterdam, 31 januari 1870.
“Men is zonder bericht aangaande de schepen CORNELIA HENDRIKA, kapt. Van Ameiden van Duyn, volgens publieke berichten de 2e september van Hong Kong naar Yokohama vertrokken en MINA, kapt. Freye, volgens publieke berichten de 20e oktober van Croonstad naar Elseneur.”077.
Overige bijzonderheden
Geen
|