Inloggen
FROUWINA - ID 15116


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-09-08 / 1859-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 88
Delivery Date: 1856-09-01
Technical Data

Net Tonnage: 94.00 lasts
Net Tonnage 2: 178.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 27.84 Meters Registered
Beam: 4.72 Meters Registered
Depth: 3.05 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-09-08
Register nr: 18560794
Scheepsnaam: FRAUWINA
Type: Schooner
Lasten: 94
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bakker, J.G.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: zeebrief wordt niet benoemd

Ship History Data

Date/Name Ship 1856-09-01 FROUWINA
Manager: Bakker, Jan Geerts, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Bakker, Jan Geerts, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Ship Events Data

1859-07-19: Algemeen Handels blad 19-07-1859
Aangaande het bij Caen gezonken Nederl. schip Frouwina, kapt. Bakker,
van Rio Janeiro naar Havre, meldt men uit Dives, dd. 13 dezer, het volgende: «Sedert tien dagen arbeidt men met kracht aan de redding van het bij Caen gezonken Nederl. schip Frouwina, met 2024 zakken koffij van Rio Janeiro naar Havre bestemd. Het werk ondervond vele moeilijkheden, dewijl het schip zes mijlen van bet land gezonken was en wel zoo diep, dat slechts de masten even boven water kwamen; evenwel mag men hopen, dank zij de uitmuntende maatregelen die genomen zijn, dat de arbeid met een goeden uitslag bekroond zal worden. Na eenige dagen arbeids had men het schip zoo ver naar den wal gebragt, dat men den romp konde
onderzoeken en het lek stoppen , maar men heeft toen met leedwezen bemerkt , dat het verlies van bet schip oogenschijnlijk aan schelmerij te wijten is, daar er verscheidene gaten in gemaakt waren. Nadat men een
én ander zoo goed doenlijk gestopt had, heeft men het vaartuig, gesteund door twee ligters, op sleeptouw genomen en bevond het zich heden morgen voor onze rivier. Daar had men echter het ongeluk dat een der werktuigen zich begaf, waardoor het schip op zijde viel en weder vol liep, in welke positie het nu nog ligt. Bij laag water staat er rondom het schip maar 60 a 70 duim en zal men slechts beginnen met de romp leeg te pompen en een gedeelte der lading te lossen. Wanneer het weder gunstig blijft, dan hoopt men het schip morgen hier aan de wal te brengen. Na enige voorloopige reparatien zal de Frouwina naar hare destinatie (Havre) gebragt worden". (Het schip Frouwina is 16 Julij in de haven van Dives binnen gebragt).
1859-07-21: NRC 21-07-1859 Havre 18 Julij.
Het alhier van Rio-Janeiro gearriveerde Nederlandsche kofschip Frouwina, kapt. Bakker, dat, zooals vroeger
gemeld, bij Caen gezonken is geweest (zie N.R.C, van 11 Julij), maakt, nu de gaten die er in geboord waren gestopt zijn, hoegenaamd geen water meer.
1859-07-22: NRC 22-07-1859 Rotterdam 21 Julij. In den laatsten tijd hebben] wij herhaaldelijk in onze kolommen melding
gemaakt van eene avarijzaak van het Nederlandsche schip Frouwina, kapt. J. G. Bakker, van Rio-Janeiro met eene lading koffij naar Havre bestemd en de vermoedens van schelmerij, die er omtrent dit ongeluk bestonden. Wij zijn thans in staat gesteld onze lezers het volgende extract uit de verklaring van den gevolmagtigde van Lloyds mede te deelen: De Nederl. schoener Frouwina van Veendam), kapt. Bakker, die
tevens reeder was, vertrok 4 Junij van Falmouth (waar hij van Rio Janeiro om orders gearriveerd was)
naar Havre. Voor het vertrek van Falmouth had kapt. Bakker aan zijnen makelaar te Londen order gegeven om eene som van £ 1500 op zijn schip te verzekeren in geval van totaal verlies op de reis van Falmouth naar Havre , welke assurantie bij Lloyds gesloten werd. Deze zelfde maatschappij had reeds £ 9,300 op de lading en £ 465 op een bodemery brief van de Frouwina verzekerd en eene risico van £ 11,265. Behalve deze ver-
zekering waren er nog eenige gedeeltelijke assurantiën op behouden varen, te Havre en in Holland gesloten.
Tot 14 Junij, dus een tijdsverloop van 10 dagen bleef men zonder narigt van het schip maar op dien dag ontving de makelaar van den kapitein te Londen, een brief van dezen, waarin hij hem schreef, dat hij ten 3 uur in den morgen van den 10 den bevonden had, dat er vijf voeten water in het ruim van do Frouwina was, dat hij onmiddelijk de pompen aan het werk had gesteld doch dat het schip niettegenstaande men al het mogelijke had gedaan, ten 9 uur op 5 mijlen afstands van de reede van Devis gezonken was. Kapitein Bakker besloot zijn brief met te zeggen , dat het schip totaal verloren was en verzocht zijn makelaar, om de assurantie te ont-
vangen en hem dat geld over te maken. Bij Lloyds had men echter eenig vermoeden en bovendien veron.
derstellende dat het sohip welligt te behouden was, zond de maatschappij iemand naar de plaats van het ongeluk om daar een en ander te onderzoeken.Dezo afgevaardigde (zekere M.Barter) kwam 16 Junij te Havre aan en zijne eerste bezigheid was om een naauwkeurig onderzoek bij den kapitein en zijne equipage in
te stellen nopens het ongeluk, doch hij kon van dezen niet de minste opheldering bekomen. Bij den timmerman vond hij echter twee boren, welke deze zeide van den kapitein bekomen te hebben toen zij het schip verlieten. Dit was een feit dat bij den heer Barter argwaan verwekte en zijn vermoeden , dat het schip wel eens door schelmery kon verloren zijn gegaan, voedsel gaf. Hij trad onmiddelijk met verscheidene lieden in onderhandeling ten einde eene overeenkomst te sluiten, om de Frouwina vlot te brengen, maar vruchteloos ; want allen geloofden , dat zulks onmogelijk was. Hierop besloot hij zelf het werk te ondernemen en voorzag
zich tot dat einde van duikers uit Engeland met deze en de hulp van een bouwmeester uit Honfleur, slaagde hij er inom het sohip boven water en te Havre binnen te brengen .De vermoedens omtrent het slechte gedrag van den kapitein hebben zich maar al te zeer bevestigd, want men bevond toen het schip droog kwam, dat er
van uit de kajuit niet minder dan 8 gaten van circa een duim diameter door het schip geboord waren, bovendien was aan de laadpoort geweld gepleegd en deze bijkans 2 duim naar buiten gedrongen , hetgeen een en ander noodwendig het verlies van het schip tengevolge moest hebben.De reeder-kapitein is naar Holland gevlugt, doch de assuradeuren hebben besloten om hem met al de hun ten dienste staande middelen te vervolgen en de misdaad te straffen.
1859-08-02: Algemeen Handelsblad 02-08-1859
HOORT DE WEDERPARTIJ!
De ONDERGETEEKENDE , gevoerd hebbende het Nederlandseh Schoonerschip Frouwina, heeft sedert eenige dagen tot zijn leedwezen vernomen, op welk eene ergerlijke wijze hij in bijna al de Dagbladen van dit Koningrijk door de Lloyds wordt aangevallen, en beticht als of hij het opgemelde schip met zijne voorkennis had doen VERLOREN gaan.
De Ondergeteekende kent niet de beweegredenen, welke de Engelsche Lloyds nopen , om hem op eene dergelijke wijze van ONEERLIJKHEID en SCHELMERIJ te beschuldigen, doch vermoedt, dat van die handeling van de Lloyds de eene of andere omstandigheid, voor den Ondergeteekende verborgen, oorzaak zal zijn, dewijl hij er voor durft uitkomen en dit openlijk in dit Dagblad verklaart (in weerwil van alle geschrijf van de Lloyds), dat het VERLIES van de Frouwina noch aan den Ondergeteekende , noch aan de Equipage, doch aan NATUURLIJKE OORZAKEN is te wyten.
Veendam, 28 Julij 1859. J. G. BAKKER.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Geerts Bakker werd geboren op 14 maart 1815 te Veendam, Beneden Verlaat, als zoon van de schipper Geert Geerts Bakker en Hinderkje Jans Deddes.

Jan trouwde op 22 november 1837 te Veendam als zeeman met Frouwina Eerkes Treij geboren te Jemgum (Dtl)  als dochter van de garenfabrikant Eerke Hinderks Treij/Freij en Steffentje Harms Zolma.

Geen overlijdensakten gevonden vanJan Geertz. Bakker en Frouwina Treij/Freij

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Jan Bakker als man van Frouwina Treij resp. Freijvermeld als zeeman in 1837, 1838,  als schipper in 1840, 1843, 1845, 1848, 1852, 1853, 1855, 1856.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

Jan G.Bakker was effectief lid van het zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” te Veendam met vlagnummer P resp. 14 in de periode 1841 t/m 1855 en P resp 15 in de periode 1856 t/m 1860.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.G.Bakker als gezagvoerder gedurende:

*    1846 t/m 1855 van de kof. “Frouwina”, gebouwd in 1846 te Wildervank, 97 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Als opvolger in 1856 wordt vermeld kapitein H.S.Duin. Onder de rubriek Bijzonderheden staat “Verloren gegaan op de Zweedse kust”, maar het is niet duidelijk of deze mededeling nu hoort bij kapitein Bakker of Duin.  Het schip “Frouwina” was vernoemd naar de vrouw van kapitein Bakker.

*    1856 t/m 1859 op de 2-mastschoener “Frouwina”, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 178 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. In Juni gezonken, daarna gelicht en in Frankrijk verkocht.

 

In de “Almanak voor Zeevarenden 1852 wordt bij het Veendammer zeemanscollege kapitein Jan G,Bakker als effectief lid genoemd mert schip “Frouwina” met vlagnummer P

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

20 februari 1830, schip “Hinderika”, schipper Geert Geerts Bakker, kok Jan Geerts Bakker.

08 juni 1833, schip “Hinderika”, kapitein Geert Geerts Bakker, matroos Jan Geerts Bakker, 18 jaar.

14 april 1835, schip “Hinderika Marchina”, kapitein Geert Geerts Bakker, stuurman Jan Geerts Bakker, 20 jaar.

17 februari 1838, schip “Hinderika Marchiena”, schipper Geert Geerts Bakker, stuurman Jan Geerts Bakker.

04 maart 1839, smak “Hinderika Frouwina”, schipper Jan Geerts Bakker, 23 jaar uit Veendam.

01 februari 1840, smak “Hinderika Frouwina”, schipper Jan Geerts Bakker.

05 juli 1841, schip “Wilmina”, kapitein Jan Geerts Bakker.

28 juli 1846, kof “Frouwina”, schipper Jan Geerts Bakker, 30 jaar uit Veendam.

19 januari 1851, kof “Frouwina”, schipper Jan Geerts Bakker.

03 maart 1855, , kof “Frouwina”, schipper Jan Geerts Bakker.

 

Overige bijzonderheden

De “Frouwina”, geladen met graan, varend van Memel naar de Weser, onder gezag van kapitein Bakker (!) is op 09 december op de Zweedse kust verongelukt.078.

 

 “1859 …. In Junij had het zoo veel gerucht makende en schandelijke feit plaats van een onzer Veendammer Gezagvoerders Jan G.Bakker, zijn schoonerrschip moedwillig in de grond te boren. Welke een en ander ook de schroomelijkste gevolgen heeft gehad en waardoor de goede trouw onzer zeelieden een enge schok heeft gekregen. …

Dagboek van Jan Abraham Hazewinkel Tjakkeszoon opgenomen in:

Uit: Tj.E.Swierstra. De veenkoloniale familie Hazewinkel: geschiedenis en stamboom.

Amsterdam 1997 (op het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag).

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Bakker, Jan Geertz
Overige informatie: eigenaar

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 1855.1869.128.515
DVD IX – 2883 – 690

BIJLBRIEF

Naam schip FROUWINA

Plaats en datum acte Hoogezand, 1 september 1856

Type schip schooner

Bouwwerf,verkoper Ipe A. Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

Eigenaar,aankoper Jan Geerts Bakker

Te voeren door kapt. Jan Geerts Bakker

Grootte 178 tonnen
(Meetbrief nr. 90 d.d. 24 augustus 1856 afgegeven te Groningen)

Tuigage , aantal dekken 1 dek, 2 masten

Afmetingen lang 27,84 m., breed 4,72 m., hol 3,05 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1856

Plaats , datum registratie Groningen, 1 september 1856

Nummer van registratie deel 21, folio 84, verso, vak 2

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs



Bijzonderheden:


Researcher,datum research: JB /071210


Naam FROUWINA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1855
Toegang 883
Inventaris 2139