Familiegegevens en opleiding
P.P.Huges woonde te Sappemeer005.
Zijn zoontje Jakob Huges, 1,9 jaar overlijdt in februari 1869 aan boord van het Brikschip GOOREGT in1869 in Asuncion, Paraguay
https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/14159915
Zijn dochter Ida Huges,, 13,5 jaar oud, overlijdt in januari 1873 aan boord van het Brikschip GOOREGT in 1873 aan de gele koorts op de reede van Paraganua Brasil
https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/26704032
Zijn vrouw Johanna Bakker, 45 jaar, overlijdt in januari 1873 aan boord van het Brikschip GOOREGT in 1873 aan de gele koorts op de reede van Paraganua Brasil
https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/26685818
Zijn zoon Pieter Huges, 20 jaar en vijf maanden, overlijdt in februari 1873 aan boord van het Brikschip GOOREGT in 1873 aan de gele koorts op de reede van Paraganua Brasil
https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/6618324
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.P.Huges was met vlagnummer 60 in de periode 1851 t/m 1860 lid van het zeemanscollege “de Vooruitgang” te Sappemeer.
P.P.Huges was met vlagnummer R252 in de periode 1854 t/m 1870 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij was ook lid van het college te Sappemeer058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein P.P.Huges met vlagnummer R252 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1855 van de sch.brik “Equator” 100 last voor Craandijk & Derksen te Amsterdam
* 1858, 1859 van de bark “Sperwer” 140 last voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam
* 1862 t/m 1867 van de brik “Gooregt” 106 last als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
P.P.Huges Sperwer 21 juni 1857 niet vermeld
Bouma025 vermeldt P.P.Huges als gezagvoerder gedurende:
* 1852 t/m 1856 van de sch.brik “Equator”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 128 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;
* 1857 t/m 1859 van de bark “Sperwer, gebouwd in 1856 te Monnikendam, 264 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;
* 1861 t/m 1872 van de brik “Goorecht”, gebouwd in 1860 te Sappemeer, 202 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer;
* 1873 t/m 1878 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.H.Schreuder werd met vlagnummer 764 per 06 december 1859 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.Noback. Als zijn schip wordt vermeld de “Sperwer”.. Toegevoegd is “bedankt” 002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 29 november/06 december 1859 wed als effectief lid voorgedragen/benoemd Conraad Herman Schreuder, oud 32 jaar, voerend de bark “Sperwer”, voor rekening van Craandijk & Derckesen, met adres bij en op voordracht van kapitein J.Noback.023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 november 1859 verzoekt C.H.Schreuder “alsnog te mogen storten voor zijne laatste reis waarvoor verzuimd deel te nemen. Het Bestuur gaat accoord.042
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
764 1860-1864 bark Sperwer Craandijk & Dercksen
1865 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip Vertrek Terugkomst
C.H.Schreuder Sperwer 05 december 1859 25 juni 1861
Sperwer 02 november 1862 niet vermeld
Bouma025 vermeldt H.C.Schreuder (moet zijn C.H.) als gezagvoerder gedurende:
- * 1860 t/m 1862 van de bark “Sperwer”, gebouwd in 1856 te Monnikendam, 264 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.C.Opperman als gezagvoerder gedurende:
* 1863 t/m 1865 van de bark “Sperwer”, gebouwd in 1856 te Monnikendam, 264 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Een Pieter Huisman werd geboren te Ballum op 12 april 1829 als zoon van Wiebe Johannes Huisman en Knierke Gerrits.
Hij trouwde op 04 oktober 1855 te Ballum met Aukje Botes Bakker, geboren te Ballum op 17 september 1833 als dochter van Bote Cornelis Bakker en Hikke Janzeen Bakker. Zij overleed op Ameland op 29 september 1904 als weduwe
Pieter overleed op Ameland op 09 augustus 1896, gehuwd.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.Huisman als gezagvoerder gedurende:
* 1864 t/m 1865 van de sch.brik “Equator”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 128 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;
* 1866 t/m 1872 van de bark “Sperwer”, gebouwd in 1856 te Monnikendam, 264 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam. Het schip is in 1872 verongelukt;
* 1874 t/m 1883 van het 3/mschip “Stad Leyden”, gebouwd in 1854 te Monnikendam, 436 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam. Het schip werd op 02 april 1883 geveild en gekocht door Hubert Jans & Co te Harlingen voor f 10.800,. Deze herdoopte het schip in “Harlingen”. Het schip werd in 1874 getuigd als bark.
Op 02 april 1883 werd het schip te Amsterdam geveild voor f 10.800, - en gekocht door Hubert Jans
Overige bijzonderheden
Geen
|