Inloggen
JEDO - ID 15150


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-11-11 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Construction Data

Scheepsbouwer: C. Gips & Zn. - Werf 'De Nijverheid', Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1854-12-02
Launch Date: 1856-09-13
Delivery Date: 1856-11-11
Technical Data

Gross Tonnage: 399.00 lasts
Gross Tonnage 2: 753.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 43.30 Meters Registered
Beam: 7.53 Meters Registered
Depth: 5.32 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-11-21
Register nr: 18560944
Scheepsnaam: JEDO
Type: Fregat
Lasten: 399
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bonke & Co.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Hoeven, W. van der
Opmerkingen: zeebrief wordt niet benoemd

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-11-11 JEDO
Manager: Firma Bonke & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per 11 november 1856, van de JEDO:

firma A. van Berkel & Zoon, kooplieden, Delft (3 /24e part),
Petrus Josephus Adrianus Hubertus Vermeulen, medicinea doctor, Delft ( 2/24e part), Johannes Gerardus Beukers, particulier, Schiedam (3 /24 part), Johannes Cornelis Jacobus Nolet, brande, Schiedam
( 3/24e part), Hendricus Johannes Minderop, koopman, Rotterdam
( 3/24e part), Bonke & Co., reders, Rotterdam (3 /24e part),
Christoffel Zurhorst (?), koopman en brander, Rotterdam ( 3/24e part), Petrus Cornelis Eduard van Wensen, koopman, Amsterdam
(2/24e part) en Johannes Ignatius van Wensen, fabrikant, Leiden (2/24e part)

Ship Events Data

1872-01-06: Damaged
Batavia, 6 januari. Het schip JEDO, kapt. Ligtermoet, van Tagal naar Rotterdam met suiker, is lek te Sourabaija aangekomen en moet lossen om te repareren
1877-03-30: Sold at auction
Advertentie. Het fregatschip JEDO, gemeten 755 tonnen, liggende alhier (opm: Soerabaija) ter rede, zal de 30e maart, precies ten 10 ure, met inventaris op publieke vendutie in het vendu-lokaal van de ondergetekende worden verkocht voor rekening van wie zulks zal blijken aan te gaan.
A. Wijnveldt
Voor informatiƫn bij J.F. van Leeuwen & Co., Soerabaija.
1877-10-03: Damaged
Havre, 17 oktober. Het schip JEDO, 3 oktober te Marseille van Java aangekomen, heeft schade aan de lading.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Willem van der Hoeven werd geboren op 09 maart 1823 te Rotterdam als zoon van de Remonstrantse Pieter Abrahamsz. van der Hoeven, kamerbewaarder, en Josina Snelleman. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Groote Draaisteeg Wijk 1 nr. 97 (nieuw nr. 15).

Hij huwde op 26 december 1849 te Rotterdam met Catharina Snelleman, geboren 18 oktober 1825 te Rotterdam als dochter van de Remonstrantse Johannes Snelleman en Catharina Story.

Hij overleed te Rotterdam aan het Willemsplein op 12 september 1885005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van der Hoeven was met vlagnummer R262 in de periode 1849 t/m 1883 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

W.van der Hoeven was president van de Maatschappij van 1862-1864 en 1868-1870 en vice president van 1865-1867058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W. van der Hoeven met vlagnummer R262 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849                      van de sch. “Gouverneur van der Eb”       58 last    voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*    1851                      van de brik “St.Georg de la Mina”            100 last  voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*    1855                      van de bark “Van Bosse”       ``                  355 last  voor Bonke & Co te Rotterdam

*    1858, 1859           van het fregat “Jedo”                                   399 last  voor Bonke & Co te Rotterdam

*    1862 t/m 1867, 1874, 1877, 1878, 1880, 1881  geen vermelding van schip en reeder

 

Bouma025 vermeldt W.van der Hoeven als gezagvoerder gedurende:

*    1853 van de bark “Hendrik” ex Jonge Cornelis, gebouwd in 1840 te Alblasserdam, 335 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam. Het schip is op 31 december 1853 gestrand op Schouwen en wrak geraakt;

*    1853 t/m 1854 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam. (Bouma administreert dit schip hier onder J.J. van der Hoeven, maar vanwege de opgaven in het Archief van het Rotterdamse zeemnascollege neem ik aan dat de initialen onjuist zijn);

*    1855 t/m 1856 van de bark “van Bosse”, gebouwd in 1854 te Bremerhaven, 665 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;

*    1857 t/m 1861 van het 3/m schip “Jedo”, gebouwd in 1856 te Schiedam, 753 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In september 2002 ontving ik van de heer R.van Staveren te Wilnis een kopie van een “Rekening Courant van ’t Nederlandsch Barkschip WILLEM BARENDS gevoerd door C.Jaski van Een O.Indische reis.”.(13 pp A-4)  De heer van Staveren schreef: “Het origineel bevindt zich in het familie archief, dat momenteel in bezit is van Christiaan Michiel Jaski (vier generaties deze tijdkant op).”

Op 02 februari 1857 (Batavia) staat er de post “Aan Kapt v.d. Hoeven 1 vat brood  32,00”.

 

  1. van der Hoeven werd op 01 mei 1861 expert van het bureau Veritas. Dit bureau was belast met het toezicht op de bouw van nieuwe schepen en toezicht op onderhoud en herstellingen aan bestaande schepen. Veritas “classificeerde” dwz hield op die manier toezicht op 96% van de Nederlandse koopvaardijvloot.

Hij werd op 21 november 1866 lid van de gemeenteraad van Rotterdam 090

 

  1. 31. De N.V.Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij werd op 18 april 1873 opgericht. “Tot president-directeur werd benoemd W. van der Hoeven, oud-kapitein, die als expert voor Veritas en speciaal agent van de Nederlandsche Handel-Maatschappij een belangrijke positie in de Rotterdamse scheepvaartwereld innam..”

p.49. “Het bestuur van de rederij (NASM)  leedd een gevoelig verlies door het uittreden van de heer Van der Hoeven die, gedwongen door een slechte gezondheid, in 1884 ontslag nam als president-directeur. Lang heeft hij, die van het begin af de rederij op kundige wijze had geleid, niet van zijn rust kunnen genieten. Een jaar later overleed hij.”

Uit:” Brug over den oceaan. Een eeuw geschiedenis van de Holland Amerika Lijn”, door A.D.Wentholt, 1973 Nijgh & Van Ditmar, Rotterdam/’s Gravenhage

 

Willem van der Hoeven werd, als president-directeur van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaartmaatschappij te Rotterdam, geïnterviewd door de Commissie inzake de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875”, p.339.

In vraag 5920 wordt gesteld: “Gij zijt geruimen tijd gezaghebber op Indië geweest; gij zijt dus ook bekend met den Indische handel en zijn belangen. Meent ge dat het reederijbedrijf met houten schepen nog voordeel kan opleveren?”

Het antwoord was:

“Ja wel, ik geloof dat in de vaart met houten schepen op Indié nog groote voordeelen te behalen zijn. Wij heben in onze omtrek, gelukkig, verscheidene voorbeelden uit lateren tijd, dat de reederij van houten schepen zeer gunstige resultaten heeft opgeleverd.”

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Hoeven, Willem van der
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Teunis van Rossen werd geboren op 11 november 1822 te Hellevoetsluis als zoon van de Nederlands Hervormde Cornelis Johannes van Rossen, bewaarder, en Hendrika Maria Jacoba Bouman. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Aert van Nesstraat Wijk 15 nr. 142.

Hij trouwde op 22 maart 1848 te Rotterdam met Helena Carolina Nieuwkamp, geboren op 23 februari 1824 te Grissee onder Soerabaja als dochter van de Rooms-Katholieke Johan Benjamin Nieuwkamp, wonende te Vierlingsbeek en Wilhelmina Christina ’t Hooft, wonende te Soerabaja.

Hij overleed te Rotterdam aan de van Oldenbarneveldstraat op 11 maart 1886005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van Rossen was met vlagnummer R261 in de periode 1851 t/m 1886 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart, onderbroken in 1877 met vlagnummer R62058.

In de Jaargang 1878 van Sweijs021 (dit sloeg dus op ledenlijst uit 1877) staat onder nummer R261 ene G. van Bezey, terwijl daarvoor èn daarna bij dit nummer T. van Rossen is vermeld. Ook in het Jaarverslag 1877 van de Maatschappij058 staat G. van Bezey bij nummer R261. Kennelijk heeft van Bezey, die in 1878 overleed (zie aldaar), korte tijd dit nummer gedragen. Maar of van Rossen zijn lidmaatschap heeft onderbroken is niet bekend.

Een andere mogelijkheid is dat er sprake is van twee personen met de naam T. van Rossen. In dat geval zou de biografie hiervoor005 slaan op de tweede persoon, vanwege de overlijdendatum 1886.

 

T.van Rossen was in 1858, 1859, 1864, 1868 en 1880-1883 afwissellend commissaris en van 1884-1885 permanent commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1886 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1886 is overleden.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T. van Rossen met vlagnummer R261 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1851, 1855             bark “Witte Cornsz de With”   293 last voor Pistorius & Bicker Carten te Rotterdam

*   1858, 1859             bark “Tollens”                            376 last voor Pistorius & Bicker Carten te Rotterdam

*   1862 t/m 1867       fregat “Jedo”                              399 last varend voor Bonke & Co te Rotterdam

*   1874                        fregat “Bali”                               649 last varend voor Bonke & Co te Rotterdam

*   1878, 1880 t/m 1883, 1885                                        geen vermelding van schip en reeder

In het Jaarverslag 1877 staat kapitein T. van Rossen met vlagnummer R62 in de ledenlijst als gezagvoerder maar zonder vermelding van schip en boekhouder058.

 

T.van Rossen was van 1856-1868 kapitein van het houten fregat “Jedo”, gebouwd in 1856 door W.van der Hoeven, te Schiedam, 753 ton, varende voor Bonke & Co te Rotterdam052

 

Bouma025 vermeldt T.van Rossen als gezagvoerder gedurende:

*   1852 t/m 1856 van de bark “Witte Cornelisz de Witt”, gebouwd in 1851 te Lekkerkerk, 558 ton o.m., varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam;

*   1857 t/m 1861 van de bark “Tollens”, gebouwd in 1856 te Hendrik Ido Ambacht, 711 ton o.m., varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam

*   1862 t/m 1868 van het 3/m schip “Jedo”, gebouwd in 1856 te Schiedam, 753 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;

*   1870 t/m 1877 van het fregat “Bali”, ex Rothley, gebouwd in 1865 te Quebec, 1081 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

T.van Rossen verzorgde per 16 november 1857 vanuit Hellevoetsluis met de “Tollens” een transport van 7 officieren en 150 manschappen naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 18 februari 1858 na een reis van 94 dagen.

Hij vertrok op 10 mei 1861 vanuit Brouwershaven met de “Jedo” en 2 officieren plus 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 23 augustus 1861 na 105 dagen.

Op 26 juli 1863 ging hij vanuit Brouwershaven met de “Jedo” en 1 landmachtofficier naar Indië en arriveerde te Batavia op 16 november 1863 na 113 dagen065.

 

Er moet een scheepsportret bestaan van de bark “Witte Cornelisz de With” door Jacob Spin met daarop vlag R261 van kapitein van Rossen. Een afbeelding heb ik gezien in het Rotterdams Nieuwsblad van dinsdag 16 februari 1988 waarin een verhaal door scheepsjongen Dirk Kruijmel, die bij zijn oom Leonard Kruijmel (de opvolger van kapitein van Rosseen) op dit schip voer.

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Rossen, Teunis van

Familiegegevens en opleiding

Simon Schmid Jr werd geboren op 09 augustus 1831 te Rotterdam als zoon van de Lutherse Johann Christian Friedrich Schmid, vleeshouwersknecht, en Cornelia de Scholte. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Posthoornsteeg Wijk 2 nr. 185.

Hij trouwde op 01 augustus 1855 te Rotterdam met Elizabeth Maria Nahuys, geboren 07 mei 1830 te Rotterdam als dochter van de Lutherse Christiaan Frederik Willem Nahuys, suikerraffinadeursknecht, en Cornelia Bredius. Hij werd na zijn loopbaan op zee controleur.

Hij overleed te Rotterdam aan de Jonker Fransstraat op 10 mei 1890005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Simon J.Schmidt was met vlagnummer R72 van 1858 t/m 1873 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein S.J.Schmid met vlagnummer R72 als gezagvoerder in de ledenlijsten van0-58:

*            1858, 1859                                          van de sch. “Singapore”   111 last varend voor de Vletter & Co te Rotterdam

*            1862 t/m 1867                    geen vermelding van schip en boekhouder

 

S.J.Schmidt was van 1868-1871 kapitein van het houten fregat “Jedo”, genouwd in 1856 door W.van der Hoeven, te Schiedam, 753 ton, varende voor Bonke & Co te Rotterdam052

Bouma025 vermeldt S.J.Schmidt als gezagvoerder gedurende:

  • * 1859 t/m 1861 van de sch.brik “Singapore”, gebouwd in 1858 te Slikkerveer, 211 ton o.m., varend voor de Vletter & Co te Rotterdam;
  • * 1869 t/m 1871 van het 3/m schip “Jedo”, gebouwd in 1856 te Schiedam, 753 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

02 april 1870 (zeilend in de Noorder Atlantische Oceaan 34o47’NB/39o34’WL op weg naar Nederland)053:

“ … praaiden met 2 gl het Hollandsche schip Jedo van Batavia naar Rotterdam hebbende 83 dagen reis en 39o50’WL”

De brigantine “Singapore” onder kapitein S.J.Schmidt werd gemeld van Rotterdam en op 04 februari 1859 te Valparaiso, dus na ronding van Kaap Hoorn. Via Arica en Antonio, havens aan de zuid-amerikaanse westkust is er de melding van 23 maart 1860 te Queenstown in Ierland, dus ook de terugreis via Kaap Hoorn.121

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Schmid Jr., Simon

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt S.Pons als gezagvoerder gedurende:

*    1870 t/m 1871 van het 3/mschip “India” ex Anny Richmond, gebouwd in 1861 te Bath-Maine, 1300 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;

*    1872 t/m 1875 van het 3/m schip “Jedo”, gebouwd in 1856 te Schiedam, 753 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Pons, S.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

C.Ligtermoet was van 1875-1877 kapitein van het houten fregat “Jedo”, gebouwd in 1856 door W.van der Hoeven, te Schiedam, 753 ton, varende voor Bonke & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1877 verkocht te Soerabaya052

 

Bouma025 vermeldt C.Ligtermoet als gezagvoerder gedurende:

*    1876 t/m 1877 van het 3/m schip “Jedo”, gebouwd in 1856 te Schiedam, 753 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1877 verkocht naar Soerabaja.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Ligtermoet, C.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.388
DVD VIII - 925, 927
BIJLBRIEF
Naam schip JEDO

plaats en datum acte Rotterdam, 11 november 1856

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Degeman Gips, van zijn firma C. Gips & Zonen,
scheepsbouwmeesters te Schiedam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma A. van Berkel & Zoon, kooplieden, Delft (3 /24e part),
Petrus Josephus Adrianus Hubertus Vermeulen, medicinea doctor, Delft ( 2/24e part), Johannes Gerardus Beukers, particulier, Schiedam (3 /24 part), Johannes Cornelis Jacobus Nolet, brande, Schiedam
( 3/24e part), Hendricus Johannes Minderop, koopman, Rotterdam
( 3/24e part), Bonke & Co., reders, Rotterdam (3 /24e part),
Christoffel Zurhorst (?), koopman en brander, Rotterdam ( 3/24e part), Petrus Cornelis Eduard van Wensen, koopman, Amsterdam
(2/24e part) en Johannes Ignatius van Wensen, fabrikant, Leiden (2/24e part)

te voeren door kapt. Willem Van der Hoeven

grootte in tonnen 399 lasten of 753 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 42,30 m., breed 7,53 m., hol 5,32 m.

kiellegging 2 december 1854

tewaterlating 13 september 1856, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 11 november 1856

nummer van registratie deel 145, folio 2, recto, vak 8

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden




researcher/datum research: ML / 110608


Naam JEDO
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1856
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-388