Familiegegevens en opleiding
Jacob Klaassens de Weerd was gehuwd met Antje Renter Huisman. allegroningers
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.K.de Weerd (adres F.Smit) werd met vlagnummer 433 per 11 september 1838 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein B.J.Smeengh. Als zijn schip is genoemd de “Waakzaamheid”. Toegevoegd is “bedankt” 002. Ten tijde van de inschrijving waren de man en vrouw 32 resp. 27 jaar. Ingeschreven staan drie dochters, geboren in 1835, 1837 en 1839002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 04/11 september 1838 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jacob Klaassens de Weerd, oud 32 jaar, voerend de kof “Waakzaamheid”, wonend te PekelA en met adres de heer F.Smit te Amsterdam, op voordracht van kapitein B.J.Smeengh. Hij kreeg vlagnummer 433023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 februari 1862 wordt een maand gage wegens schipbreuk toegekend aan kapitein J.K. de Weerd.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 mei 1868 vraagt J.K. de Weerd om de onderstand. Op 30 juni 1868 vraagt het Bestuur om de scheepsverklaring want “niet genoegzaam gebleken dat de ziekte op de reis is opgekomen.” In de vergadering dd 30 juli 1868 wordt de verklaring uit het Journaal behandeld en de aanvraag wordt afgewezen “als zijnde niet bewezen dat de ongesteldheid is ten gevolge van ziekte op de laatste reis bekomen.” In de vergaderingen van 29 april 1869, 27 mei 1869, en 25 november 1869, 27 januari 1870 verzoeken om herziening van het Bestuursbesluit maar zonder resultaat. In de notulen levert de echtgenote van de kapitein i.c. Huisman een nieuw certificaat van een geneeskundige maar ook kan het Bestuur niet vermurwen. Een herhaald verzoek door de J.K.de Weerd-geb. Huisman maar weer afgewezen.042
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 september 1870 vraagt kapitein J.K. de Weerd om een tegemoetkoming wegens schipbreuk. In de vergadering dd 27 oktober 1870 wordt hem een maand gage toegekend. In de vergadering dd 27 december 1870 bedankt kapitein J.K. de Weerd voor de gratificatie wegens schipbreuk. Tevens bedankt hij voor het effectieve lidmaatschap en vraagt tevens nog om een gratificatie. Hij krijgt f 15,- 042
Op 30 november 1871 staat er weer een verzoek om onderstand door A. Huisman voor haar echtgenoot J.K. de Weerd, welk verzoek wordt afgewezen. In de notulen dd 27 maart 1873 wordt aan de wed. J.K. de Weerd een gratificatie ad f 15,- uit de bussen toegekend. Idem per 27 januari 1876. Idem per 25 januari 1877 aan de wed. A. de Weerd-Huisman. Idem per 31 januari 1878. Idem per 30 januari 1879. Idem per 29 januari 1880.042
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 11 maart 1862 staat een verzoek van J.K. de Weerd om een ondersteuning vanwege geleden schipbreuk. Hem werd een maand gage toegekend.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 21 juli 1868 staat een aanvrage om een uitkering door J.K. de Weerd. Hem werd gevraagd “nadere berigten tot staving van zijn regt.”. In de notulen dd 04 augustus 1868 staat een brief vermeld met “toezendende extract uit het scheepsjournaal van zijne laatste reis tot staving van zijn verzoek om onderstand. Waarop is besloten het verzoek te wijzen van de hand als zijnde niet bewezen dat de ziekte is ontstaan op de reis waarvoor hij had deelgenomen. Herhaald verzoek op 11 mei 1869 maar weer afgewezen. Idem 22 juni 1869. In de notulen dd 03 augustus 1869 doet A. de Weerd-Huisman weer een verzoek om ondersteuning voor haar man J.K.de Weerd maar weer afgewezen. Idem per 21 december 1869, 08 februari 1870, 26 april 1870, 16 augustus 1870 maar weer afgewezen. Idem in de vergadering dd 19 december 1871.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 22 november 1870 staat vermeld dat het Bestuur een maand gage heeft toegekend aan kapitein J.K. de Weerd vanwege een schipbreuk.023 (Moet ik hieruit concluderen dat hij weer is gaan varen?)
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 24 januari 1871 staat vermeld een: “Brief van J.K. de Weerd dankzeggende voor de toegestane maand Gagie bedankende voor zijn Effectief Lidmaatschap en zich aanbevelende voor eene Gratificatie aan welke een Gratificatie van f 15,- uit de bussen is toegestaan.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 08 april 1873 staat vermeld dat aan de wed. J.K. de Weerd te Nieuwe Pekela een gratificatie is toegekend ad f 15,- Idem in de notulen van 01 februari 1876 aan de weduwe J.K. de Weerd geb. Huysman. Per 20 februari 1877 is gemeld dat een gratificatie ad f 15,- is toegekend aan de wed. A. de Weerd geb. Huisman. Idem per 26 februari 1878. Idem per 11 februari 1879. Idem per 17 februari 1880 “zoomede nog vijf gulden extra ten gevolge van den strengen winter.”023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
433 1838-1840 kof De Waakzaamheid F.Smit
1841-1846 kof De Waakzaamheid geen opgave
1848 kof De Hoop idem
1849-1850 geen vermelding van schip en boekhouder
1851-1853 brik Vice Admiraal Lucas Prins & Co te Schiedam
164 1854-1855 brik Vice Admiraal Lucas idem
1856 geen vermelding van schip en boekhouder
1857 brik Pauline Constance Eleonora F.R.P.Victor
1858-1859 bark Ferdinand en Louis idem
1860 geen vermelding van schip en boekhouder
1861 schoner Pelikaan E.H.Roggenkamp te Delfzijl
1862 sch.galj. Geertruida Antina geen opgave
1863-1867 sch.galj. Geertruida Antina G.H.H.Holman te N.Pekela
1868-1870 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip Vertrek Terugkomst
J.K. de Weerd Pelikaan 04 mei 1861 verongelukt
Geertruida Antina 10 augustus 1862 26 januari 1863
Geertruida Antina 25 februari 1863 niet vermeld
Geertruida Antina 03 maart 1863 06 mei 1864
Geertruida Antina 23 juni 1864 01 augustus 1865
Geertruida Antina 04 september 1865 geen melding
Bouma025 vermeldt J.K. de Weerd als gezagvoerder gedurende:
* 1828 t/m 1851 van de kof “Waakzaamheid”, gebouwd in 1807 te Pekela, 121 ton o.m., varend voor F.Smit te Amsterdam. Het schip voer in 1852 voor L.E.Tiktak te Pekela en was herdoopt in “Thea”;
* 1849 van de kof “de Hoop”, gebouwd in 1845 te Groningen, 220 ton o.m., varend voor A.Prins & Co te Schiedam. Het schip is in mei 1849 verongelukt bij Liverpool;
* 1852 t/m 1856 van de brik “Vice Admiraal Lucas”, gebouwd in 1851 te Groningen, 302 ton o.m., varend voor Prins & Co te Schiedam. Het schip is in 1856 gestrand bij de Bosporus;
* 1858 van de brik “Pauline Constance Eleonore”, ex Eppo Hendrik, gebouwd in 1855 te Groningen, 243 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;
* 1858 t/m 1860 van de ijzeren (clipper)bark “Ferdinand en Louis”, 12 juni 1853 op stapel gezet te Amsterdam door de Gebr. Schutte en aldaar op 15 april 1858 te water gelaten, 491 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam (zie ook 013);
* 1862 van de 2/msch “Pelikaan”, gebouwd in 1856 te Appingedam, 163 ton o.m., varend voor E.H.Roggekamp te Delfzijl. Het schip is in januari 1862 gezonken bij Dover;
* 1863 t/m 1867 van de galjoot “Geertruida Antina”, gebouwd in 1862 te Pekela, 148 ton o.m., varend voor G.J.Holtman te Pekela. Het schip is in 1867 gestrand.
Overige bijzonderheden
J.K.de Weerd verzorgde per 29 september 1858 vanuit Nieuwediep met de “Ferdinand & Louis” een troepentransport van 3 officieren en 100 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 05 januari 1859 na een reis van 106 dagen065.
De brik “Vice Admiraal Lucas” onder kapitein J.K. de Weerd werd geregistreerd in 1852 te Cardiff en vervolgens op 21 januari 1853 te Panama, zodat het schip Kaap Hoorn zal hebben gerond. Het keerde via dezelfde route op 30 september 1853 te Swansea terug.121
Familiegegevens en opleiding
Dirk Ernst Nolting werd op 29 augustus 1840 als leerling “ingenomen” door de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Hij werd geboren te Amsterdam op 28 januari 1827. Zijn ouders waren Harmen Dirk Nolting, kleermaker, en Susanna Goverdina van der Mee. Het gezin woonde op de hoek van de Heerengracht en de Gasthuismolensteeg nr.10 te Amsterdam. Van de vorderingen werd een drie-maandelijkse rapportage bijgehouden over de periode 1841-1843 van de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (nederlands, engels en frans) en scheepswerk. Voorst is gemeld:
“ 2 maart 1843 aangenomen tot Lidmaat der Ned.Herv.Gemeente door Do Wunder
6 April 1843 gepl. als Jongen op het Schip Lucia Maria Capt.Wente naar Batavia voor Amsterdam ¦6,-
3 April 1844 terug van de reis met goed attest
10 Mei 1844 geplaatst als ligtmatr. op het Schip Flevo Capt. P.Huidekoper naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦12,-
3 Mei 1845 terug van de reis met goed attest
7 Dito eervol ontslagen”004(533/1929).
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.E.N.Nolting werd met vlagnummer 742 effectief lid van Zeemanshoop per 23 juni 1858 op voordracht van J.W.Retgers. Zijn schip was de “Drie Vrienden002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 15/22 juni 1858 staat vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd D.E.N.Nolting, geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Drie Vrienden”, voor rekening van B.W.van Starckenborg van Straten, op voordracht van kapitein J.W.Retgers.023.
D.E.Nolting was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1858 t/m 1872 met vlagnummer 742.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
742 1858-1859 bark Drie Vrienden Wed.B.W.van Starckenborg van Straten
1860-1865 bark Ferdinand Louis F.R.P.Victor
1866-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
D.E.Nolting Ferdinand & Louis 10 juli 1860 09 oktober 1861
Ferdinand & Louis februari 1862 24 januari 1863
Ferdinand & Louis 30 augustus 1863 06 september 1864
Ferdinant & Louis 13 februari 1865 29 december 1865
De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116
Naam Schip Periode Aantal reizen Diensttijd
D.E.Nolting Drie Vrienden 1858-1860 1 2
Bouma025 vermeldt D.E.Nolting als gezagvoerder gedurende:
* 1859 t/m 1860 van de bark “Drie Vrienden”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 303 ton o.m., varend voor de Wed. B.W.van Starckenborg van Straten. Het schip voer in 1861 voor A.H.Hagedoorn te Amsterdam en was herdoopt in “Anna Louise”;
* 1861 t/m 1866 van de ijzeren (clipper)bark “Ferdinand & Louis”, 12 juni 1853 op stapel gezet te Amsterdam door de Gebr. Schutte en aldaar op 15 april 1858 te water gelaten, 491 ton o.m., varend voor F.P.R.Victor te Amsterdam zie ook 013.
Overige bijzonderheden
D.E.Nolting vervoerde per 13 februari 1865 vanuit Nieuwediep met de Ferdinand & Louis 2 landmachtsoldaten en arriveerde te Batavia op 21 juni 1865 na een reis van 128 dagen065.
Familiegegevens en opleiding
Daniel Duinker werd geboren 04 april 1821 te Den Hoorn op Texel als zoon van Jan Pieterz. Duinker en Antje Daniels Kikkert.
Hij trouwde op 14 april 1852 te Den Helder als koopvaardijkapitein met Trijntje Kuiper, geboren ca. 1830 te Texel als dochter van de koopvaardijkapitein Cornelis Kuiper en Jantje Daalder.
Het echtpaar woonde in de Herenstraat 11 in De Hoorn op Texel. 003
Daniel overleed op 21 maart 1869 te den Hoorn op te Texel, 47 jaar, zeekapitein
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.Duinker werd met vlagnummer 873 effectief lid van Zeemanshoop per 27 april 1852 op voorspraak van H.A.Tekelemburg. Zijn schip was de "Zeemanshoop"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 20/27 april 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Daniël Duinker, oud 31 jaar, voerend de bark “Zeemanshoop”, op voordracht van kapitein H.A.Tekelenburg.023.
“Op 17 augustus 1825 besloot het bestuur, dat de vlag met het nummer 1, vrijgekomen doordat kapitein J.Theunisse in 1823 bedankt had, zou gevoerd worden door de kapitein van het toen op de werf van H.Booy en Zoon in aanbouw zijnde fregatschip Zeemanshoop van de heren M.Udink en Comp. Kapitein was eerst P.Kraay, die zelf nummer 53 had Later voer het fregat Zeemanshoop onder kapitein J.A.Witsen, nummer 318, na 1836 onder de kapiteins C.P.Kuyper, nummer 381, G.J.Teensma, nummer 532, B.Rouffaer, nummer 808, D.Duinker, nummer 873,…019.
D.Duinker werd per 12 december 1854 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003.
D.Duinker was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” met vlagnummer 873 van 1852 t/m 1854 en met vlagnummer 479 van 1854 t/m (?) 1868.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
873 1852-1853 fregat Zeemanshoop B.Kooy Jz
479 1854 fregat Zeemanshoop idem
1855 bark Waterloo idem
1856-1859 bark Waterloo J.Kooy en J.Kooy Jr
1860-1861 geen opgave van schip en boekhouder
1862-1863 sch. Zeemanshoop C.P.Kuijper te Texel
1864 bark Johanna Elisabeth J.Keizer van Bulderen
1865 geen opgave van schip en boekhouder
1866-1868 bark Ferdinand en Louis F.R.P.Victor
Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein D.Duinker van 1867-1868 als gezagvoerder van de ijzeren (clipper)bark “Ferdinand en Louis”, 12 juni 1853 op stapel gezet te Amsterdam door de Gebr. Schutte en aldaar op 15 april 1858 te water gelaten, varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
D.Duinker Waterloo 08 mei 1858 04 april 1858 (kan niet goed zijn
Wellicht 1859.)
Vier Gezusters 01 maart 1862 07 april 1862
Zeemanshoop 19 juni 1863 30 juli 1865
Johanna Elisabeth 05 augustus 1864 geen melding
Ferdinand & Louis 11 april 1866 26 maart 1867
Ferdinand & Louis 24 juni 1867 geen melding
Bouma025 vermeldt D.Duinker als gezagvoerder gedurende:
* 1852 t/m 1855 van het 3/m schip “Zeemanshoop”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 438 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam;
* 1856 t/m 1857 op het fregat “Waterloo”, gebouwd in 1841 te Dordrecht, 783 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam;
* 1858 t/m 1860 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Kooy & J.Kooy Jr te Amsterdam. Het schip werd in 1860 verkocht naar Batavia;
* 1861 op het fregat “Philips van Marnix”, gebouwd in 1841 te Dordrecht, 1201 ton o.m., varend voor J.Kooy & J.Kooy Jr te Amsterdam. Het schip voer in 1862 voor P. de Boer in Rotterdam en was herdoopt in “Catharina Jacoba Henriëtte”;
Bouma vermeldt geen kapitein Duinker als gezagvoerder van de “Vier Gezusters”.
* 1864 van de sch.brik “Zeemanshoop”, gebouwd in 1863 te Amsterdam, 193 ton, varend voor C.P.Kuyper te Texel;
* 1865 van de bark “Johanna Elisabeth” ex Herman, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 639 ton o.m., varend voor J.Keijser van Bulderen te Amsterdam. Het schip voer in 1866 voor A.Kuyper van Harpen & E.Sanders te Amsterdam en was herdoopt in “Passarouang”;
* 1867 t/m 1868 van de ijzeren (clipper)bark “Ferdinand en Louis”, 12 juni 1853 op stapel gezet te Amsterdam door de Gebr. Schutte en aldaar op 15 april 1858 te water gelaten, 491 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. (zie ook van Sluijs013).
Overige bijzonderheden
NRC 21 april 1852114
Rotterdam, 20 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de volgende 32 schepen: ...Voor Amsterdam: …. ZEEMANSHOOP, kapt. D. Duinker;….
Javasche Courant 11 september 1852114
Batavia, 10 september. Alhier zijn aangekomen: de 6e september het Nederlandse schip CHRISTINA, kapt. O.P. Lap, vertrokken van Liverpool de 18e mei; de 9e september het Nederlandse schip (opm: bark) ZEEMANSHOOP, kapt. D. Duinker, vertrokken van Amsterdam de 25e mei, ….
NRC 18 mei 1854114
Batavia, 10 april. Vrachten. De PHOEBUS heeft de door de NEERLANDS INDIË geëngageerde lading suiker naar Rotterdam overgenomen, en is deze laatste bodem voor dezelfde plaats genomen tot NLG 80, voor een lading koffij te Padang in te nemen. De ZORGVLIET werd genomen naar New York tot GPB 4.5 voor koffij te Padang te laden; de BALLOCHAN No. 2 (Fr.) werd door de agenten genomen voor een lading koffij te Padang naar Frankrijk; de DANIEL WEBSTER (Am.) vertrok naar Singapore, terwijl de EENSGEZINDHEID met een gedeelte der van Europa aangebrachte lading naar Macasser moet verzeilen. Verscheidene vrachten werden aangeboden via Akyab of Manilla naar Europa, doch hoewel men hoge vrachten wilde aanleggen, waren geen gezagvoerders daartoe te bewegen; de ZEEMANSHOOP is nog disponibel.
NRC 29 juni 1854114
Batavia, 26 april. Omtrent scheepsvrachten valt het volgende te vermelden:…..
…..de ZEEMANSHOOP wordt door de agenten te Soerabaya beladen, zomede de MARIA MAGDALENA, CERES, ADMIRAAL VAN KINSBERGEN, KENAU HASSELAAR
NRC 03 maart 1856114
Batavia, 10 januari. Vrachten. Ofschoon weder vele onbevrachte schepen arriveerden, hielden de vrachten zich gedurende de maand nagenoeg op dezelfde hoogte. De volgende Nederlandse schepen laden naar Nederland: SCHOON VERBOND rijst voor eigen rekening, suiker à NLG 105 en arak (opm: rijstbrandewijn) à NLG 125; LUCIPARA’S gedeeltelijk voor eigen rekening, gedeeltelijk rijst en suiker à NLG 105; WILLEM EGGERTS en ANNA CHRISTINA rijst à NLG 105, en suiker à NLG 110; VRIENDENTROUW rijst à NLG 102,50, suiker à NLG 105, en arak à NLG 130; BEZOEKIE rijst en suiker à NLG 103; PRINCES AMALIA rijst à NLG 95, en suiker à NLG 100. De JOHANNA en EVA JOHANNA waren reeds in Nederland bevracht. De CORTGENE laadt voor reders rekening. De PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN laadt alhier suiker à NLG 100, te Samarang rijst à NLG 100, en suiker à NLG 105, en verder voor eigen rekening.
Door de Factorij werden à NLG 105, voor suiker en koffij opgenomen: ZALT BOMMEL, CONSTANTIA, CORNELIA, ELISABETH, ALBLASSERDAM, ELISABETH ANTHONIA, HENDRINA, LAURENTIUS EMILIE, SOUBURG en JOHANNA EN GEERTRUIDA, terwijl de DIANA voor gemeld lichaam te Makasser koffij en paerlemoer laadt à NLG 110. Te Soerabaya werd bevracht het Nederlandse schip WATERLOO à NLG 105, voor suiker en koffij en à NLG 120, voor huiden naar Rotterdam.
NRC 15 maart 1856114
Amsterdam, 14 maart. Volgens brief van kapitein D. Duinker, voerende het schip (opm: bark) WATERLOO, was hij de 28e december van hier te Soerabaja aangekomen. Het schip had op de reis water gemaakt en zou in het droge dok nagezien worden.
NRC 22 april 1857114
Rotterdam, 21 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 29 schepen, als: …..…..Voor Amsterdam: ALMELO, kapt. H.P. Grönbeck; LOUISE ROELOFFINE, kapt. J.A. Sijbrandi; JACQUELINE EN ELISE, kapt. B. Sikkens; ELISABETH ANTOINETTE, kapt. H.A. Besier; ZEEMEEUW, kapt. H.L.A. Kayser; WATERLOO, kapt. D. Duinker;….
NRC 11 april 1862114
Harwich, 8 april. De Nederlandse bark VIER GEZUSTERS (opm: ex BUITENZORG), kapt. Duinker, van Newcastle naar Soerabaija, is op het Longsand verongelukt. De bemanning is gered, zomede een gedeelte van de inventaris.
Java Bode 12 april 1862114
Voor het transport van 3000 tons steenkolen van Newcastle upon Tyne naar Soerabaija zijn door de Nederlandsche Handel Maatschappij aangenomen tot de ingeschreven vracht de schepen:….
….VIER GEZUSTERS (ex-BUITENZORG), kapt. Duinker, 460 tons à NLG. 33,85 ALBLASSERWAARD, kapt. Von Lindern, 830 tons à NLG.32,33….
NRC 16 april 1862114
Amsterdam, 15 april. Aangaande het schip VIER GEZUSTERS, kapt. Duinker, van Newcastle naar Soerabaija, op het Long-Sand verongelukt, wordt nog gemeld, dat men na het vertrek van Shields voortdurend mistig en dik weer met verleiding van stroom had gehad, en niettegenstaande het lood voortdurend gaande was gehouden, stootte het schip in de nacht van 7 dezer op het Long-Sand, had ’s morgens ten 4 ure reeds 5 voeten water in het ruim en was met het aanbreken van de dag vol water gelopen, zodat men genoodzaakt was het ’s morgens ten 9 ure te verlaten.
Java Bode 03 september 1862 114
Lijst van Nederlandse schepen
|
|
|
|
in het eerste semester 1862 uit de grote vaart geraakt,
|
|
|
door verkoop naar buitenland, verongelukken of slopen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebouwd anno
|
Gem. lasten
|
|
MALEIJER, ex MOSAMBIQUE, kapt. Bek.
|
1839
|
383
|
te Dartmouth verbrand
|
GOED VERTROUWEN, kapt. Kraan.
|
1836
|
339
|
verk., Noorse red.
|
JUPITER, kapt. Burggraaf.
|
1841
|
513
|
verk., Engelse red.
|
DOCTRINA EN AMECITIA, kapt. Strootman.
|
1839
|
368
|
verk., Noorse red.
|
ECLIPSE, kapt. Doeksen.
|
1855
|
695
|
verk., Engelse red.
|
STAD ZIERIKZEE, kapt. J.J.Klein.
|
1842
|
318
|
verk., Noorse red.
|
PRINS MAURITS, kapt. Bart.
|
1841
|
486
|
,, ,,
|
VALPARAISO ex ONDERNEMING, kapt. Zwaneveld
|
1839
|
227
|
,, ,,
|
VIVE ADMIRAAL GODIUS, kapt. van Duyn.
|
1830
|
315
|
verk., Pruissische red.
|
WELVAART, kapt. Mooi.
|
1844
|
312
|
verk., Noorse red.
|
VALPARAISO, kapt. Kok.
|
1850
|
177
|
op de kust van Cochin-
China (opm: Vietnam)
verongelukt.
|
SUMATRA, kapt. Grivel.
|
1840
|
394
|
verk., Noorse red.
|
CITO, ex ANNA, kapt. Grivel.
|
1857
|
173
|
vermist, Chinese Zee
|
VIER GEZUSTERS, ex BUITENZORG, kapt. Duinker
|
1847
|
201
|
op Longsand ver-
ongelukt.
|
PIETER CORN. HOOFT,kapt. Koens.
|
1841
|
479
|
verkocht op Java
|
NRC 19 juni 1864114
Advertentie. Voor passagiers en goederen. Te Amsterdam liggen in lading:
-
Naar Decima en Kanagawa het nieuw gebouwd gekoperd brikschip ENGEL, groot 350 tonnen, kapt. J. Appel.
-
Naar Batavia het gekoperd tweedeks campagne barkschip JOHANNA ELIZABETH, groot 800 tonnen, D. Duinker, vertrekt medio juli.
Java Bode 06 augustus 1864114
Bevrachtingen der Nederlandsche Handel-Maatschappij op de 15e juni 1864:
Voor Amsterdam:
-
HERMAN, ex-CHINA, kapt. Van Oosteroom, groot 193 gemeten lasten, laatst voor de N.H.M. bevracht binnengekomen 4 februari 1860.
-
JOHANNA ELIZABETH, ex-HERMAN, kapt. D. Duinker, groot 338 gemeten lasten, laatst voor de N.H.M. bevracht binnengekomen 21 mei 1861.
NRC 05 september 1865 + NRC 12 september 1865114
Advertentie. C.S. Oolgaardt, A.M. Balwé, J.F.L. Meijjes en W. Bakker Bzn, makelaars, zullen,als lasthebbende, van hun principalen, op maandag de 18e september 1865, des avonds ten 6 ure in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris T.H. Oldenboom presenteren te verkopen:Een extra ordinair, wel bezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd JOHANNA ELISABETH, gevoerd door kapt. D. Duinker. Volgens Nederlandse meetbrief, lang 38 ellen, 60 duimen; wijd 7 ellen, 38 duimen; hol 5
ellen, 5 duimen; en alzo gemeten op 639 tonnen of 338 lasten.
En dat verder met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en andere scheepsbehoeften, als breder bij de inventaris is vermeld. Het voorzegde barkschip ligt aan de Werf Koning William, op de hoogte van de Kadijk. Iemand nader onderricht begerende, spreke met bovengemelde makelaars of met de cargadoors Oolgaardt & Bruinier
Algemeen Handelsblad 20 september 1865114
Publieke verkoping van schepen. Maandag 18 september in de Nieuwe Stads-Herberg aan
het IJ.
-
Barkschip JOHANNA ELISABETH (geb. in 1855), kapt. Duinker. NLG 31.000. NLG
3.0000. - G.J. Boelen…..
NRC 12 september 1866114
Batavia, 14 augustus. Aangekomen schepen:
BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, kapt. Hoek, van Singapore; MARIA, kapt. Van Wulven, van Hongkong; BREDERODE, kapt. Kruimel, van Singapore; GESINA MARIA, kapt. Rolff, van Amsterdam; FERDINAND EN LOUIS, kapt. Duinker, van Amsterdam; WILLEM POOLMAN, kapt. Hoogstraten, van Rotterdam; DEN ELSHOUT, kapt. Akkerman, van Amsterdam; DIONYSIA CATHARINA, kapt. v.d. Sprenckel, van Amsterdam.
Java Bode 07 februari 1866114
Veilingen van schepen.
Het schip MARINUS EN WILLEM, de 18e december te Amsterdam geveild, is voor NLG 48.300 het eigendom geworden van de reder H. Veder te Rotterdam en heet thans SUMATRA.
De onlangs geveilde schepen JOHANNA ELIZABETH en THEODORA MACHTILDA zijn thans genaamd de eerste PASSAROEANG en de laatste GEZINA MARIA (opm: GEESINA Maria)
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.Vogelzang (adres Spuistraat 562) werd met vlagnummer 858 per 18 januari 1870 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.P.Mink. Als zijn schip is vermeld de “Ferdinand en Louis” 002. Ten tijde van de inschrijving was Vogelzang 37 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van 11/18 januari 1870 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan Vogelzang, oud 37 jaar, voerend de bark “Ferdinand en Louis”, voor rekening van F.R.P.Victor, wonend in de Spuistraat L562 te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.P.Mink.023
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 22 februari 1869 staat vermeld dat op verzoek van de assuradeuren op de lading van de “Ferdinand & Louis”aan kapitein J.Vogelzang een bewijs van tevredenheid wordt overgebracht zijnde een gouden horloge vanwege de behartiging hunner belangen. In het dankwoord betrekt kapitein Vogelzang zijn beide stuurlieden in het eerbetoon.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
858 1870-1871 bark Ferdinand en Louis F.R.P.Victor
1872-1875 fregat Louise idem
1876 geen vermelding van schip en boekhouder
Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein J.Vogelzang van 1869-1872 als gezagvoerder van de ijzeren (clipper)bark “Ferdinand en Louis”, 12 juni 1853 op stapel gezet te Amsterdam door de Gebr. Schutte en aldaar op 15 april 1858 te water gelaten, varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam.
Bouma025 vermeldt J.Vogelsang als gezagvoerder gedurende:
* 1869 t/m 1872 van de ijzeren bark “Ferdinand & Louis”, gebouwd in 1858 te Amsterdam, 491 ton o.m., varend voor F.P.R.Victor te Amsterdam;
* 1873 t/m 1875 van het ijzeren fregat (als bark getuigd) “Louisa”, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 750 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip strandde in 1875 te Bali en geraakte wrak.
Overige bijzonderheden
J.Vogelzang vertrok per 11 oktober 1868 van Nieuwediep met de “Ferdinand & Louis” en een detachement van 2 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 19 januari 1869 na een reis van 118 dagen.
Op 31 maart 1870 vertrok hij van Nieuwediep met de “Ferdinand & Louis” en 2 landmachtsoldaten. Hij arriveerde te Batavia op 24 juli 1870 na een reis van 115 dagen065.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein J.Krul in 1873 als gezagvoerder van de ijzeren (clipper)bark “Ferdinand en Louis”, 12 juni 1853 op stapel gezet te Amsterdam door de Gebr. Schutte en aldaar op 15 april 1858 te water gelaten, varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein J.H.Otto van 1874 t/m 1880 als gezagvoerder van de ijzeren (clipper)bark “Ferdinand en Louis”, 12 juni 1853 op stapel gezet te Amsterdam door de Gebr. Schutte en aldaar op 15 april 1858 te water gelaten, varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:
Uitgegaan:
“Cowes 6 Jan. Ferdinand & Louis, J.H.Otto, (Newcastle) Java.”
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein S.Mink van 1882-1886 als gezagvoerder van de ijzeren (clipper)bark “Ferdinand en Louis”, 12 juni 1853 op stapel gezet te Amsterdam door de Gebr. Schutte en aldaar op 15 april 1858 te water gelaten, varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam.
Bouma025 vermeldt S.Mink als gezagvoerder gedurende:
* 1878 van de bark “Batavia” ex Anna en Justina, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 460 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip voer in 1879 voor A.Brand te Nieuwediep en was herdoopt in “Schagen”.
Overige bijzonderheden
In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 28 mei 1878 staat het volgende bericht096:
Uitgegaan.
“Bolderaa 12 Mei Batavia, S.Mink, de Reede.”
Familiegegevens en opleiding
Jacob Nieuwenhuis werd geboren te Farmsum/Delfzijl op 24 november 1836 als zoon van Willem Luurts Nieuwenhuis en Anje Willems Dethmers.
Hij trouwde op 19 december 1867 te Appingedam als buitenvaarder met Gezina Pieternella Riepma, geboren te Appingedam 19 augustus 1843 als dochter van de touwslager Thomas Derks Doornbos Riepma en Johanna Hans Oosterhout. Zij hertrouwde te Groningen op 02 augustus 1893 met de klerk Hero Duintjer, geboren te Veendam als zoon van de scheepskapitein Hindrik Heres Duintjer en Trijntje Germs Boon. Deze was de weduwnaar van Geesien van Linge. Hero Duintjer overleed te Utrecht op 08 april 1917, 83 jaar. Gezina Riepma overleed te Groningen op 03 oktober 1910 , 67 jaar.
Jacob Nieuwenhuis overleed op de Atlantische Oceaan op 19 juni 1889, 52 jaar.
Provinciale Groninger Courant 27 juli 1889
Advertentie. Op 19 juli j.l. overleed na een kortstondige ziekte van slechts vier dagen, op reis van Mobile naar hier mijn geliefde echtgenoot Jacob Nieuwenhuis, in leven gezagvoerder van het Ned. barkschip GEORGE, in de ouderdom van ruim 51 jaar.
Huelva ( Spanje), 20 juli 1889. G. Nieuwenhuis Riepma
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.W.Nieuwenhuis was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 73 in de periode 1879 t/m 1889.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Van Sluijs013 vermeldt kapitein J.W.Nieuwenhuis in 1886-1887 als gezagvoerder van de ijzeren (clipper)bark “Ferdinand en Louis”, 12 juni 1853 op stapel gezet te Amsterdam door de Gebr. Schutte en aldaar op 15 april 1858 te water gelaten, varend voor C.van Calcar te Hoogezand. Het het schip werd op 12 april 1886 voor ƒ4350,- in Amsterdam in veiling gekocht door E.J.Bok & Zn en later uit de hand verkocht aan Corn. van Calcar te Hoogezand.
Bouma025 vermeldt J.W.Nieuwenhuis als gezagvoerder gedurende:
* 1867 t/m 1869 van de kof “Alida Hendrika”, gebouwd in 1847 te Hoogezand, 109 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam. Het schip is in 1869 gezonken;
* 1871 t/m 1874 van de 2-mastschoener “Cornelia”, gebouwd in 1860 te Foxhol, 142 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam;
* 1875 t/m 1880 van hetzelfde schip, maar nu varend voor F. van Calcar te Hoogezand;
* 1882 t/m 1884 van de 3-mastschoener “Zeldenrust” ex Baltya Pidde, gebouwd in 1873 te Ruthern, 306 ton o.m., varend voor F. van Calcar te Hoogezand. Het schip werd in 1884 verkocht naar Noorwegen als “Urd”;
* 1887 van de ijzeren bark “Ferdinand en Louis”, gebouwd in 1858 te Amsterdam, 491 ton o.m., varend voor C.van Calcar te Hoogezand. Het schip was in 1887 getuigd als 3-mastschoener. Het zonk in de Oostzee na een aanvaring;
* 1888 t/m 1889 van de bark “George”, gebouwd in 1863 te Greenpoint, N.Y., 145 ton o.m., varend voor P.T.Nijhoff te Farmsum.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1850-16, 12 maart 1850, kof “Esderdina Catharina”, kapitein Arend Hayes Post, 40 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Willem Achterdijk, 27 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en de kajuitwachter Jacob Willems Nieuwenhuis, 13 jaar uit Farmsum;
Monsterrol 1851-47, 29 juli 1851, smak “Ons Genoegen”, kapitein Johannes Jans Stenger, 27 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Nicolaas Stenger, 19 jaar uit Farmsum, kok Jacob Nieuwenhuis, 14 jaar uit Groningen en een matroos;
Monsterrol 1852-13, 06 maart 1852, kof “Margaretha”, kapitein Jan Jans Pomper, 30 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Nicolaas Verlagen, 30 jaar uit Winschoten, kok Jacob Willems Nieuwenhuis, 15 jaar uit Groningen en een matroos;
Monsterrol 1854-6, 20 februari 1854, kof “Rijna Arendina”, kapitein Aart Tonnis Polee, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Tjapke Leeuw, 25 jaar uit Delfzijl, kok, matroos Jacob Nieuwenhuis, 17 jaar uit Groningen, lichtmatroos en een kajuitwachter;
Monsterrol 1863-27, 04 maart 1863, kof “Helena”, kapitein Harmannus Wiarda Dijken, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jacob W.Nieuwenhuis, 26 jaar uit Termunterzijl, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1864-17, 04 maart 1864, kof “Mettina Jacobina”, kapitein Harmannus Wiardi Dijken, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jacob Nieuwenhuis, 27 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1865-35, 17 maart 1865, schoener “Anja Sietsia”, kapitein Nantko J.Huisman, 45 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Jacob Nieuwenhuis, 28 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1870-33, 22 maart 1870, schoener “Cornelia”, kapitein Jacob U. Nieuwenhuis, 33 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Harmannus Posthumus Folgering, 32 jaar uit Appingedam, 32 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1875-22, 15 maart 1875, schoener “Corrnelia”, kapitein Jaccob Nieuwenhuis, 38 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Fokke Westerveld, 42 jaar uit Appingedam, kok, matroos, lichtmatroos en een scheepsjongen;
Monsterrol 1876-201, 26 september 1876, schoener “Cornelia”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Geert Westerveld, 43 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1877-3, 15 februari 1877, schoener “Cornelia”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Harkema, 32 jaar uit Delfzijl, 2 koks, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;
Monsterrol 1878-4, 08 februari 1878, schoener “Cornelia”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fokko Westerveld, 46 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1878-150, 25 november 1878, schoener “Cornelia”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Oosterveld, 45 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;
Monsterrol 1879-123, 30 augustus 1879, schoener “Cornelia”, kapitein Jacob W.Nieuwenhuis, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Oosterveld, 48 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos.
Monsterrol 1882-82, 20 juni 1882, schoener “Zeldenrust”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Luichien Veling, 53 jaar uit Veendam, bootsman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1882-127, 29 augustus 1882, schoener “Zeldenrust”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;
Monsterrol 1883-10, 02 maart 1883, schoener “Zeldenrust”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Luichien Veling, 52 jaar uit Veendam, bootsman, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;
Monsterrol 1886-72, 21 augustus 1886, schoener “Ferdinant & Louis”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 49 jaar uit Tjamsweer. Voorts stuurman Wibrandus Duit, 24 jaar uit Oude Pekela, zeilmaker, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1887-24, 11 maart 1887, schoener “Ferdinand & Louis”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Riepma, 41 jaar uit Appingedam, bootsman, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1887-117, 29 december 1887, bark “George”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts 2de stuurman Jan Homan, 28 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1888-77, 16 augustus 1888, bark “George”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Homan, 29 jaar uit Delfzijl, bootsman Roelof Drewes, 27 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, timmerman, 6 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en de kapiteinsvrouw Gezien Petronella Riepma, 46 jaar uit Delfzijl;
Monsterrol 1888-112, 08 november 1888, bark “George”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 51 jaar uit Delfzijl. Voorst 1ste stuurman Jan Homan, 29 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Mattheus Kwint, 22 jaar uit Groningen, zeilmaker bootsman, timmerman, kok, 4 matrozen, lichtmatroos, 2 scheepsjongens en de kapiteinsvrouw Gezina Riepma, 46 jaar uit Delfzijl;
Monsterrol 1889-5, 17 januari 1889, bark “George”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Als enige vermeld op de rol;
Monsterrol 1890-7, 22 februari 1890, bark “George”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een matroos;
Monsterrol 1892-3, 27 januari 1892, bark “George”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;
Monsterrol 1894-10, 21 februari 1894, bark “George”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid.
Deze drie vermeldingen zijn nà het overlijden van Jacob in 1889!
Samenvatting van de monsterrollen
-
Jacob wordt ook vermeld als Jacob W. en Jacob Willems.
-
Er zijn in totaal 26 monsterrollen op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen, alle afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
3 De monsterrollen zijn gedateerd van 1850 t/m 1889 met als leeftijden 13 t/m 52. Er zijn drie rollen nà 1889 met Jacob Nieuwenhuis als kapitein, maar hij was toen al overleden
-
De woonplaatsen wisselen sterk en zijn in volgorde: Farmsum; Groningen; Termunterzijl; Delfzijl; Appingedam; Tjamsweer; Appingedam; Delfzijl.
5 Het overzicht van de monsterrollen luidt:
-
1850 kajuitwachter op de “Esderdina Catharina”, kapt. Arend H.Post 13 jaar
-
1851 kok op de smak “Ons Genoegen”, kapt. Johannes J.Stenger 14 jaar
-
1852 kok op de kof “Margaretha”, kapt. Jan J. Pomper 15 jaar
-
1854 matroos op de kof “Rijna Arendina”, kapt. Aart T.Polee 17 jaar
-
1863 stuurman op de kof “Helena”, kapt. Harmannus Wiarda Dijken 26 jaar
-
1864 stuurman op de kof “Mettina Jacobina”, kapt. Harmannus W.Dijken 27jaar
-
1865 stuurman op de schoener “Anja Sietsia”, kapt. Nantko J.Huisman 28 jaar
-
1870-1879 kapitein op de schoener “Cornelia” 33-42 jaar
-
1882-1883 kapitein op de schoener “Zeldenrust” 46-47 jaar
-
1886-1887 kapitein op de “Ferdinant en Louis” 49-50 jaar
-
Er zijn onderbrekingen in zijn carriére in de perioden 1854/1863 en 1865/1870. Hij zal in die periode vanuit andere havens dan Delfzijl hebben gevaren, waarvan de monsterrollen niet zijn ingezien.
Er kan geconcludeerd worden dat zijn zeemansloopbaan minstens bijna 40 jaar heeft geduurd en dat hij in de laagste rangen is begonnen.
Overige bijzonderheden
Handelsblad 13 september 1887 in de rubriek Scheepstijdingen
“Ferdinand & Louis (Harlingen 12 Sept.) Volgens alhier ontvangen telegram uit Marienhamn is het Nederlandsche schip Ferdinand & Louis, kapitein Nieuwenhuis, van Kopenhagen naar de Oostzee, overzeild en gezonken. Het wrak is gered”.
|