Inloggen
HOLLANDIA - ID 15461


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1858-09-21 / 1876-10-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1858
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Monnickendam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1858-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 243.00 lasts
Gross Tonnage 2: 459.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1858
Datum agenda: 1858-09-21
Register nr: 18580854
Scheepsnaam: HOLLANDIA
Type: Fregat
Lasten: 243
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Craandijk & Derksen
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1858-09-21 HOLLANDIA
Manager: Firma Craandijk & Dercksen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij ceduul, acte 26 van Amsterdam 1858
Eigenaren van het fregat HOLLANDIA:

Firma Craandijk & Dercksen, Amsterdam (boekhouders en 6/45e part)
Mejufvrouw A. Loopuyt, Schiedam (3/45e part)
T.H. Le Jay, Amsterdam (2/45e part)
J.F. Hangert, Amsterdam (2/45e part)
P.C. Stadnitski, Amsterdam (1/45e part)
L.C. Luzac, Leiden (1/45e part)
H.A. de Swaan, Leiden (1/45e part)
Mejfvrouw J.C.C.M. de Swaan, Leiden (1/45e part)
W.B. Barends, Culenborg (1/45e part)
P.J. Anspach, Amsterdam (1/45e part)
C.J. van Ingen, Rhenen (1/45e part)
Wed. A. Kelder-Favre, Amsterdam (1/45e part)
Forma Wed. Jan van Wesel & Zoon, Amsterdam (1/45e part)
H.P. Tjeenk Willink, Borculo (1/45e part)
K.M. Admiraal, Beemster (1/45e part)
R. Stolp, Kwadijk (1/45e part)
Jac. Bakker, Beemster (1/45e part)
K. de Waal, Beemster (1/45e part)
C. Tuijn, Beemster (1/45e part)
Firma Corn. van Leijden & Zoon, Krommenie (1/45e part)
H.M. Wellinghuijzen, Amsterdam (1/45e part)
C.C. Ruige, Amsterdam (1/45e part)
J.L. Ceuvel, Amsterdam (1/45e part)
J.H. van der Meulen, Amsterdam (1/45e part)
D. Tieboel Siegenbeek, Leiden (2/60e part)
J. van Langeveld, Beemster (2/60e part)
J.A. Meelboom, Utrecht (2/60e part)
Erven Mejufvrouw J.M. Brugmans, Leiden (1/60e part)
Gezusters Steenmeijer, Leiden (1/60e part)
A. Ballego, Leiden (1/60e part)
J.D.L. Baron van Slingelandt, Breda (1/60e part)
R. van der Weerd, Amsterdam (1/60e part)
Vrouwe Julie Nolthenius, Haarlem (1/60e part)
G.M.D. Fock van Coppenaal, Amsterdam (1/60e part)
K.C. Koker, Broek (1/60e part)
Firma J. Meijer & Co., Amsterdam (1/90e part)
J. Winter, Amsterdam (1/90e part)
C. Terlet, Amsterdam (1/180e part)
En P. Schut, Amsterdam (1/180e part)

Ship Events Data

1867-10-10: Collision
Nieuwediep, 10 oktober. Het Nederlandse schip HOLLANDIA, kapt. Nieuwenhuijs, is, gereed liggende tot vertrek naar Macassar, door het schip MARIA ELISE, kapt. Van Deursen aangevaren, en heeft daarbij enige schade bekomen, die de kapitein hoopte dat de volgende dag hersteld zou zijn.
1873-02-15: Damaged
Texel, 15 februari. Kapt. Nieuwenhuis van het schip HOLLANDIA, van Tjilatjap in Texel binnen, rapporteert veel stormweder te hebben ondervonden. In de Noordzee was de hut van het dek geslagen, waardoor het water in de kajuit sloeg, een gedeelte van de verschansing ingeslagen en meer andere schade.
1876-09-01: Final Fate: Condemned

Op reis van Moulmain naar Kaapstad is de HOLLANDIA, kapt.H. van der Velde, op 1 september 1876 in de Tafelbaai aangekomen met lekkage en meer andere schade. Daar werd het schip in oktober 1876 wegens te hoge reparatiekosten afgekeurd.

Gezagvoerders

 

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Cornelisz Ruige werd geboren te Terschelling op 21 juni 1821. Bij de deelname aan het Weldadig Zeemans Fonds per 20 juni 1854 was hij ongehuwd, maar hij trouwde later met Jetske Gerrits Mulder, geboren te Capelle aan de IJssel op 03 oktober 1832. Toegevoegd is: “den 11 April 1856 Voor de Voortde deelne bedankt”003.

 

Cornelis Cornelisz Ruige werd geboren op 27 juni 1821 te Terschelling als zoon van Cornelis Iemkes Ruige en Klaaske Cornelis Cupido.

Hij huwde voor de eerste maal op 30 december 1846 met Geertje Zorgdrager, geboren te Terschelling op 01 juli 1825 als dochter van Cornelis Cornelis Zorgdrager (landbouwer) en Antje Jacobs Wagenaar en overleden te Lies (Terschelling) op 27 december 1847.

Na haar overlijden huwde Cornelis Ruige voor de tweede maal op 11 april 1856 te Alblasserdam met Jetske Mulder, geboren op 03 oktober 1833 te Terschelling als dochter van Gerrit Jans Mulder (zeeman) en Trijntje Wigles Swart en aldaar overleden op 03 oktober 1914.

Cornelis overleed op 18 maart 1884 te Bridgetown op Barbados in een particulier ziekenhuisje en werd aldaar begraven op 19 maart 1884

 

Cornelis Cornelisz. Ruijg, koopvaardijkapitein, geboren te Terschelling rond 1822, wonende aldaar, zoon van Cornelis Jemkes Euijg en Klaaske Cornelis Cupido062.

 

                            

 

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.C.Ruige werd met vlagnummer 866 per 10 februari 1852 effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van kapitein G.E.Swart. Zijn schip ten tijde van de inschrijving was de "Maria". Toegevoegd is "bedankt".002. Ten tijde van de inschrijving was Ruige 30 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 03/10 februari 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Cornelis Cornelis Ruige, oud 30 jaar, voerend de schonerkof “Maria”, wonend te Terschelling, op voordracht van kapitein kapitein G.E.Swart.023.

 

C.C.Ruige was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1852 t/m (minstens) 1871 (wellicht 1884) met de vlagnummers 866 (1852 t/m 1854) en 472 (1854 t/m minstens 1871)

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                 jaren         type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       866                     1852-1853    sch.kof           Maria                                                    geen opgave

       472                     1854-1856    bark                Stad Leyden                                        Craandijk & Dercksen

                                     1857-1866    fregat              Hollandia                                             idem

                                     1867-1871    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt C.C.Ruige als gezagvoerder gedurende:

*  1852 t/m 1854 van de bark/galjoot “Maria”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 140 ton o.m., varend voor P.H.Kraandijk Jr te Amsterdam;

*  1855 t/m 1857 van het 3/mschip “Stad Leyden”, gebouwd in 1854 te Monnikendam door scheepsbouwmeester P.Kater, 436 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*  1859 t/m 1867 van het fregat “Hollandia”, gebouwd in 1858 te Monnikendam, 567 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*  1877 t/m 1880 van de bark “Vesta”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 437 ton o.m., varend voor Craandijk & Derckesen te Amsterdam. Het schip werd in 1880 te Macassar afgekeurd en verkocht;

*  1881 t/m 1884 van de bark “Clara” ex Springbok, gebouwd in 1862 te Sunderland, 293 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Terschelling. Het schip voer in 1885 voor J.J.v/d Berg te ’s Gravenhage en was herdoopt in “Cornelis”.

 

Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                             Naam schip                          vertrek                                              aankomst

C.Ruige                                         Hollandia                             29 juni 1860                                    12 mei 1862

                                                       Hollandia                             29 oktoberr 1862                            niet vermeld

                                                       Hollandia                             08 december 1864                          29 maart 1867

 

Cornelis Cornelisz Ruige was kapitein op de volgende schepen:

"1853-1854 op de schoenerkof "Maria" gebouwd in 1837, 140 ton, reders Craandijk & Dercksen te Amsterdam. Het bevel over dit kofschip nam hij in 1853 over van kaptein C.C.Rotgans, eveneens Terschellinger van geboorte. De "Maria" is in 1856 op reis van Amsterdam naar Dantzig op de Noordzee vergaan. Het volk werd gered (Kapitein was H.Meyer).

1854-1857       op de "Stad Leyden", een fregat, groot 230 last (436 ton), gebouwd in 1854 op de werf J.de Kater (of J.J. Kater Pz) te Monnikendam, reders Craandijk & Dercksen te Amsterdam. Kapitein Ruige haalde dit schip nieuw van de werf. ...

1858-1867       op de "Hollandia", een driemast clipperfregat van 459 ton, waarvan in 1857 de kiel werd gelegd op de werf van J.de Kater te Monnikendam. Ook dit schip was van de reders Craandijk & Dercksen te Amsterdam. In 1876 werd de "Hollandia" na averij aan de Kaap afgekeurd en verkocht.

1877-1880       Op de "Vesta", een bark, groot 231 last (437 ton), gebouwd in 1855 te Alblasserdam door de werf van C.Smit. In 1876 werd deze bark door de Amsterdamse reders Craandijk & Dercksen aangekocht van de reder T.Schol, eveneens te Amsterdam. De "Vesta" werd in 1880 te Maccassar afgekeurd ...(zie ook bij C.A.Bakker).

1881-1884       op de "Clara", ex "Springbok", een bark van 293 ton, gebouwd in 1862 en door kapitein Ruige in 1880 te Liverpool aangekocht. In 1885 ... verkocht aan de reder J.J.van der Berg en hernoemd "Cornelis". (Kapitein Poldervaart.) ..10-p.60/64

 

Overige bijzonderheden

Nadat kapitein Ruige in 1867 het bevel over de "Hollandia" aan zijn opvolger, kapitein G.G.J.Westerveld, had overgedragen, vestigde hij zich op zijn geboorte-eiland Terschelling. Voordien was hij tijdelijk woonachtig geweest in Alblasserdam. Deze verplaatsing naar het eiland was kennelijk als blijvend bedoeld, maar het lot zou anders beslissen. In de periode, dat hij op Terschelling woonde, bekleedde kapitein Ruige verschillende openbare functies, waarvan zijn lidmaatschap van de gemeenteraad de belangrijkste was. Als raadslid ijverde hij sterk voor verbetering van het zeevaartkundig onderwijs en daarmee in verband staande voor de bouw van een zeevaartschool. In de raadsvergadering van 19 november 1871 vraagt Ruige om, in navolging van het buureiland Vlieland, ook op Terschelling zo spoedig mogelijk te zorgen voor een dergelijk instituut. Reeds in 1872 wordt er een commissie gevormd, die tot taak heeft de mogelijkheden om tot de bouw van een zeevaartschool te komen, nader uit te werken. Klaarblijkelijk loopt alles vrij vlot, want op 1 januari 1875 wordt de school geopend, waaraan Ruige ook enige tijd leraar zal zijn. In dat jaar zien we de heer Ruige nog benoemd als lid van de schoolcommissie. een toeziend orgaan van het zeevaartkundig onderwijs. Van 1869-1876 was kapitein Ruige lid van de plaatselijke commissie van het reddingswezen. Als kapitein Ruige in deze periode, door lenen aan een onbetrouwbare vriend, veel van zijn spaarpenningen verliest, is hij genoodzaakt in 1877 weer bij zijn vroegere rederij, de reders Craandijk & Dercksen te Amsterdam, te monsteren. Hij krjgt dan het bevel over de bark "Vesta" en voert dit schip tot 1880. In dat jaar koopt hij in Liverpool de bark "Springbok" en noemt het schip "Clara", naar zijn oudste dochter. De "Clara" krijgt Terschelling als thuishaven. Als kapitein-reder maakt hij met de "Clara" reizen naar Spanje, Afrika, Zuid-Amerika en Ned.West-Indië. In het begin van het jaar 1884 vertrekt kapitein Ruige van Amsterdam voor een reis naar Suriname. Zijn veertienjarige dochter smeekt hem dan de reis te mogen meevaren, wetende dat haar vader ziek is. Haar moeder geeft haar geen toestemming. In de "West" verergert de ziekte van kapitein Ruige en hij is genoodzaakt op Barbados zijn schip te verlaten. In Bridgetown wordt hij in een particulier ziekenhuisje opgenomen en verpleegd. Het mag niet baten. Op 18 maart 1884 sterft kapitein Ruige en de daaropvolgende dag wordt hij te Bridgetown begraven. Zij schip, de "Clara", wordt in december 1885 door zijn eerste stuurman thuisgevaren en ... verkocht aan de reder J.J.van der Berg, die het schip herdoopt in "Cornelis". In 1893 wordt het schip ... te Monster gesloopt010-p.60/64.

Het artikel in “Terschelling buitengaats” van Dekker & Rogge, 1972, bevat een foto van Cornelis Cornelisz Ruige.

(zie ook: "Het zeevaartkundig onderwijs op Terschelling" door P.van Leunen in Cornelis Douwe nr.17 juni/juli 1966 pp.328-337.

     Van 1859-1871 had Terschelling één rederij nl. W.W.Rotgans en J.G.Rotgans. Van 1872-1881 was Terschelling "rederloos", maar van 1881-1884 zien we kapitein C.C.Ruige als reder met zijn schip, de bark "Clara", ex "Springbok", 293 ton, gebouwd in 1862, aangekocht in Liverpool010-p.14.

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Ruige, Cornelis Cornelisz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Kapitein G.G.J.Westerveld nam in 1867 het bevel over de driemast-clipper "Hollandia" over van kapitein Cornelis Cornelisz Ruige. Het schip mat 459 ton en de kiel werd gelegd in 1857 op de werf van J.de Kater te Monnikendam. In 1876 werd het schip na averij aan de Kaap afgekeurd en verkocht010-p.62.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Westerveld, G.G.J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen dd. 30 juli 1857 van de Bestuursvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” vraagt kapitein Nieuwenhuis effectief lid te mogen worden “ofschoon voor zijne laatste reize niet hebbende deelgenomen”. Het verzoek wordt afgewezen als strijdig met artikel 8 van het Reglement. (Dit regelt de toelating door het Bestuur. Kennelijk voldoet deze kapitein niet aan de eisen voor lidmaatschap).

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                       Schip               Vertrek                        Aankomst

H.Nieuwenhuis           Hollandia       12 oktober 1867        08 augustus 1868

 

Bouma025 vermeldt H.Nieuwenhuis als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1860 van de sch.brik “Equator”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 128 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*    1861 t/m 1867 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam;

*    1871 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam. Het schip werd in 1871 verkocht te Singapore. Het voer daarna onder Engelse vlag onder de naam “Norma”;

*    1868 t/m 1873 van het fregat “Hollandia”, gebouwd in 1858 te Monnikendam, 567 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam.

Is die reis uit 1871 met de “Quatre Bras” een tussentrip geweest?

 

Overige bijzonderheden

NRC 21 mei 1869114

Kaap de Goede Hoop, 19 april. De 9e dezer is in de Simonsbaai lek binnengelopen het Nederlandse barkschip HOLLANDIA, kapt. H. Nieuwenhuijs, van Amsterdam naar Macassar bestemd. Er is een inspectie aan boord gehouden, en toen bevonden, dat het schip drie duim water in het half uur maakte, en ofschoon een gedeelte van de lading reeds geland is, is het lek niet verminderd. Men gaat dus voort met lossen.

 

NRC 23 mei 1869114

Amsterdam, 22 mei. Volgens brief van kapt. H. Nieuwenhuis, voerende het Nederlandse schip HOLLANDIA, van hier naar Macassar, d.d. Simonsbaai 9 april, aldaar met schade binnen, had het schip de 23e januari, en vervolgens van 29 dito tot 9 februari hevige stormen doorgestaan, waarin het geheel onder de zee bedolven lag en lek sprong. Na het ophouden van de storm de lekkage niet verminderende, besloot de kapitein tot herstel der schade in de Simonsbaai binnen te lopen.

 

NRC 11 juni 1869114

Amsterdam, 10 juni. Volgens brief van Kaap de Goede Hoop, d.d. 4 mei, wordt aangaande het Nederlandse schip HOLLANDIA, kapt. H. Nieuwenhuis, nader gemeld, dat op de 22e april een tweede expertise aan boord heeft plaats gehad, en bevonden is dat het lek niet verminderd was. De oorzaak daarvan niet kunnende ontdekken, hebben experts aanbevolen het schip op de helling te halen, het koper af te nemen en vervolgens goed te klamaaien (opm: naden dichtslaan), breeuwen en opnieuw te koperen. De 30e daaraanvolgende is het op de helling gehaald. Men is thans bezig met het koper af te nemen en het schip te breeuwen. Het blijkt zwaar te hebben gewerkt, de naden onder het koper staan open, waarvan enige bladen, benevens een stuk van de loze kiel, weg te zijn.

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Nieuwenhuis, H.

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Wilhelm Hissink, Hervormd-Waalse Gemeente, 144 duim lang, werd ingeschreven als leerling aan de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam op 27 augustus 1853, Hij werd geboren te Zutphen op 24 oktober 1839 als zoon van Louis Armand Hissink, onderwijzer te Zutphen en Alida Cornelia Snellebrand. De vorderingen van de leerling werden bijgehouden in 3-maandelijkse rapporten in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (hollands, frans en engels), scheepswerk en tekenen. Voorts werden de volgende opmerkingen gemaakt:

04 augustus 1854       "bekomt den 1sten Prijs in de 1ste of laagste Classe Zeevaartkunde zijnde Badon Ghyben  Beginselen der Meetkunde".

28 februari 1855         "bekomt een Certificaat wegens voortdurend gehouden uitmuntend gedrag, omdat hem bij de loting onder de vier daartoe aangewezen jongelingen het Horologie uit het fonds L.Zegers Veeckens niet heeft mogen te beurt vallen".

03 augustus 1855       "bekomt den 1sten Prijs in de 2de of middelste classe Zeevaartkunde, zijnde Kaiser  Sterrenhemel 1e deel en Ontdekking der Planeten".

31 oktober 1855         "geplaatst als Jongen op het schip Marinus Willem Capt.van Duyn (is P.van Duyn) naar Bengalen voor Zierikzee. Gagie ¦8,-".

01 augustus 1856       "bekomt den hoogsten Prijs in de 3de of hoogste classe Zeevaartkunde zijnde de Octant (Kinsbergen)".

18 maart 1857            "terug van de reis met goed attest".

05 mei 1857                "gepl. als ligtm. op 't Schip Elisabeth Antoinette Capt. Besier naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦12,--."

20 maart 1858  "terug van de reis met goed attest

24 maart 1858            "eervol ontslagen"004(533/2308).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.W.Hissink (adres Gebr. Goedkoop) werd met nr 888 effectief lid van Zeemanshoop per 14 juli 1874. Degene die hem voorstelde als effectief lid is niet vermeld. Zijn schip was de "Urania". Is overgeschreven uit het honoraire lidmaatschap002.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 11 augustus 1874 staat vermeld een: “Missive van de Heeren Gebr. Goedkoop verzoekende kapitein C.W.Hissink voerende het clipperschip Urania over te schrijven op Effectief Lid aan welk verzoek is voldaan, zullende genoemde Kapitein voeren de Nummervlag No 888.”023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 juli 1874 staat een verzoek van kapitein C.W.Hissink om zijn honoraire lidmaatschap te mogen omzetten in een effectief lidmaatschap voor de vlag. Dit wordt toegestaan.042.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         888                           1874           fregat               Urania                                                    Gebr.Goedkoop

                                      1875-1877     geen opgave van schip en boekhouder

                                      1878-1881     bark                 Y-hoek                                                   P.Haverkamp

                                      1882-1888     geen opgave van schip en boekhouder

 

C.W.Hissink was in 1876-1882 kapitein van de houten bark  “IJhoek”(ex-Staatsraad van Ewijck), gebouwd in 1856 als fregat door P.Haverkamp te Amsterdam, 749/636 ton, varend voor P.Haverkamp te Amsterdam025 en 052.

 

Bouma025 vermeldt C.W.Hissink als gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m 1873 van het 3/mschip “Stad Leyden”, gebouwd in 1854 te Monnikendam, 436 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*    1874 van het fregat “Hollandia”, gebouwd in 1858 te Monnikendam, 567 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*    1875 van het fregat “Urania”, ex Socotra, gebouwd in 1874 te St.John, 1410 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*    1878 t/m 1882 van de bark “IJ-hoek”, ex Staatsraad Comm. van Ewijck, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 749 ton o.m., varend voor P.Haverkamp te Amsterdam. Het schip werd in 1882 verkocht naar Noorwegen als “Amsterdam”.

 

Overige bijzonderheden

In 1878-1880 maakte Jan Pronker (de broer van kapitein Teunis Pronker) als 2de stuurman twee reizen op de bark “IJhoek” onder kapitein C.W.Hissink, beide naar Indië052.

 

C.W.Hissink vertrok op 26 december 1870 van Nieuwediep met de “Stad Leijden” en 1 landmachtofficier naar Indië. De aankomstdatum is niet vermeld065.

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Hissink, Cornelis Wilhelm

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.v/d Velden als gezagvoerder van/in:

*   1875 t/m 1876 van het fregat “Hollandia”, gebouwd in 1858 te Monnikendam, 567 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam. Het schip werd in 1876 te Kaapstad afgekeurd;

*   1878 van de brik “Plutus” ex Willem Jacobus, ex Suzanna, gebouwd in 1847 te Alblasserdam, 212 ton o.m., varend voor Craandijk & Derckesen te Amsterdam;

*   1880 t/m 1882 van de bark “Hollandia” ex Cambridge, gebouwd in 1857 te Sunderland, 486 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*   1884 van de bark “Hollandia” ex Cambridge, gebouwd in 1857 te Sunderland, 486 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Velden, H. v/d

Algemene informatie

NRC 111076
Amsterdam, 10 oktober. Volgens brief van kapt. H. v.d. Velden, voerende het Nederlands schip HOLLANDIA, van Rangoon te Kaapstad aangekomen, had hij sedert het vertrek tot op 1 juli bijna onafgebroken slecht weer en hevige buien ondervonden, de 13e augustus werd het schip andermaal door een zware storm belopen, die met mindere of meerdere kracht aanhield tot de 27e daaraanvolgende, toen de wind van het ZW tot het NW liep en tot een orkaan overging. Tot die tijd had het schip zich uitmuntend gehouden, slechts enige kleine schade aan het tuig bekomen en was het dicht gebleven; doch in de nacht van 27 op 28 augustus, terwijl de orkaan steeds in hevigheid toenam, sloeg een stortzee de bakboordverschansing in, brak verscheidene stutten en vernielde alles wat zich op het dek bevond; de kajuit en kerk geraakten vol water en bleek het later dat de fokkemast zwaar gewerkt had en de boegspriet opgelicht was. Het schip werkte door hoge zeeën verschrikkelijk en begon toen ook water te maken, doch werden de pompen zoveel mogelijk gaande gehouden. De orkaan hield aan tot de 30e augustus toen het weer gunstiger werd en men naar de bestemmingsplaats koers zette, alwaar men de 1e september aankwam.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1858.26

DVD XIII- 6966 - 6971

CEDULE

Naam schip HOLLANDIA

plaats en datum acte eigendomsverklaring ter verkrijging zeebrief, Amsterdam 3 augustus 1858

type schip fregat

bouwwerf/verkoper firma Craandijk & Dercksen, Amsterdam (boekhouders en 6/45e part) (zie bijlage voor overige eigenaren)

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper

te voeren door kapt. C.C. Ruige

grootte in tonnen 459 tonnen of 243 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 3 augustus 1858

nummer van registratie deel 74, folio 7, recto, vak 2.

notaris geen

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip was nieuw gebouwd te Monnickendam voor rekening van de genoemde eigenaren (zie bijlage)


researcher/datum research: ML / 111108



Bijlage bij ceduul, acte 26 van Amsterdam 1858
Eigenaren van het fregat HOLLANDIA:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Firma Craandijk & Dercksen, Amsterdam (boekhouders en 6/45e part)
Mejufvrouw A. Loopuyt, Schiedam (3/45e part)
T.H. Le Jay, Amsterdam (2/45e part)
J.F. Hangert, Amsterdam (2/45e part)
P.C. Stadnitski, Amsterdam (1/45e part)
L.C. Luzac, Leiden (1/45e part)
H.A. de Swaan, Leiden (1/45e part)
Mejfvrouw J.C.C.M. de Swaan, Leiden (1/45e part)
W.B. Barends, Culenborg (1/45e part)
P.J. Anspach, Amsterdam (1/45e part)
C.J. van Ingen, Rhenen (1/45e part)
Wed. A. Kelder-Favre, Amsterdam (1/45e part)
Forma Wed. Jan van Wesel & Zoon, Amsterdam (1/45e part)
H.P. Tjeenk Willink, Borculo (1/45e part)
K.M. Admiraal, Beemster (1/45e part)
R. Stolp, Kwadijk (1/45e part)
Jac. Bakker, Beemster (1/45e part)
K. de Waal, Beemster (1/45e part)
C. Tuijn, Beemster (1/45e part)
Firma Corn. van Leijden & Zoon, Krommenie (1/45e part)
H.M. Wellinghuijzen, Amsterdam (1/45e part)
C.C. Ruige, Amsterdam (1/45e part)
J.L. Ceuvel, Amsterdam (1/45e part)
J.H. van der Meulen, Amsterdam (1/45e part)
D. Tieboel Siegenbeek, Leiden (2/60e part)
J. van Langeveld, Beemster (2/60e part)
J.A. Meelboom, Utrecht (2/60e part)
Erven Mejufvrouw J.M. Brugmans, Leiden (1/60e part)
Gezusters Steenmeijer, Leiden (1/60e part)
A. Ballego, Leiden (1/60e part)
J.D.L. Baron van Slingelandt, Breda (1/60e part)
R. van der Weerd, Amsterdam (1/60e part)
Vrouwe Julie Nolthenius, Haarlem (1/60e part)
G.M.D. Fock van Coppenaal, Amsterdam (1/60e part)
K.C. Koker, Broek (1/60e part)
Firma J. Meijer & Co., Amsterdam (1/90e part)
J. Winter, Amsterdam (1/90e part)
C. Terlet, Amsterdam (1/180e part)
En P. Schut, Amsterdam (1/180e part)

ML / 111108

Naam HOLLANDIA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1858
Toegang 198
Inventaris 3181

Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk