Inloggen
SPES NOSTRA - ID 15494


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1859-03-28 / 1870-02-09 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1859
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 110
Delivery Date: 1859-04-04
Technical Data

Net Tonnage: 80.00 lasts
Net Tonnage 2: 152.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 25.40 Meters Registered
Beam: 4.88 Meters Registered
Depth: 2.76 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1859
Datum agenda: 1859-03-28
Register nr: 18590214
Scheepsnaam: SPES NOSTRA
Type: Schooner
Lasten: 80
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Beukema, J.M.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: zeebrief niet vermeld

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1859-00-00 SPES NOSTRA
Manager: Cornelis Theodorus Lubbers e.a. (predikant), Ulrum, Netherlands
Eigenaar: Cornelis Theodorus Lubbers e.a. (predikant), Ulrum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Ulrum / Netherlands

Date/Name Ship 1865-01-00 CONCORDIA
Manager: D.E. Everts, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: D.E. Everts, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Ship Events Data

1864-12-00: PGC 271264
Advertentie. Uit de hand te koop à contant het snelzeilend en best onderhouden gezinkt schoener schip SPES NOSTRA, gevoerd door kapitein J.M. Beukema, gebouwd in 1859 op de werf van de heer I.A. Hooites, te Hoogezand, groot gemeten 152 tonnen, classificatie Veritas 3.3 G.1.1. met deszelfs complete inventaris, liggend te Antwerpen. Te bevragen bij de cargadoors E.J. Isenbaert te Antwerpen en de kapitein J.M. Beukema te Mensingeweer.
1870-02-09: Final Fate:
25 februari 1870. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Londen, 22 februari. Volgens telegram uit New York, is het schip CONCORDIA, van Demerary naar Liverpool, te Anguilla (opm: eiland ten noorden van St. Maarten) verongelukt. (Red: het Nederlandse schip CONCORDIA, kapt. T.R. Zeeff, is de 14e januari van Demerary naar Liverpool vertrokken). (opm: zie NRC 020370)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jakob Beukema werd geboren op 01 maart 1818 te Niekerrk gem Ulrum als zoon van de landbouwer Menne Jans Beukema en Anje Jakobs Boer.

Jakob trouwde te Leens op 11 augustus 1853 als schipper met Henderijka Torrenga, geboren 21 maart 1826 te Leens als dochter van de landbouwer Luitje Jans Torrenga en Geertruid Jakobs Boer. Henderika overleed op 17 april 1858 te Leens, 32 jaar.

Jakob hertrouwde op 02 maart 1865 te Leens als landbouwer met Anje Beukema geboren te Zuurdijk op 13 juli 1817 als dochter van Rijpke Jans Beukema en Aaltje Jannes Torrenga. Anje overleed op 10 juli 1882 te Groningen, 65 jaar.

Jakob Mennes overleed op 22 maart 1902 te Groningen, 82 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.M.Beukema was lid voor de vlag van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendragt” met vlagnummer 5 in de periode 1854 t/m 1866.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.M.Beukema als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1858 van de 2/msch “Marne”, gebouwd in 1853 te Groningen, 120 ton o.m., varend voor C.F.Lubbers te Ulrum;

*    1859 t/m 1861 van de 2/msch “Spes Nostra”, gebouwd in 1859 te Hoogezand, 152 ton o.m., varend voor C.T.Lubbers & Co te Ulrum;

*    1862 t/m 1864 van de 2/msch “Spes Nostra”, gebouwd in 1859 te Hoogezand, 152 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Ulrum.

      De initialen van de reeder zijn weer door elkaar gehaald: de herkenbare verwarring tussen de T. en de F. Wat juist is weet ik niet.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Jacob Mennes Beukema op:

21 maart 1839, schip “Allersma”, kapitein Reintje Willems Vos. Voorts stuurman, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en de scheepsjongen Jacob Mennes Beukema, 21 jaar, geen woonplaats verrmeld.

30 maart 1840, schip “Helena”, kapitein Lucas P.Stratingh. Voorts stuurman, kok, 3 matrozen, de lichtmatroos Jaccob Mennes Beukema, 22 jaar, geen woonplaats vermeld , kajuitwachter en een scheepsjongen

29 augustus 1853, schoener “Marne” scchipper Jacob Mennes Beukema, 35 jaar uit Leens. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

01 juni 1854, schoener “Marne”schipper Jacob Minnes Beukema, 36 jaar uit Leens. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

06 september 1854, schoener “Marne”, schipper Jacob Mennes Beukema, 36 jaar uit Leens. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen, ligtmatrooe en niet met rang vermeld bemanningslid’.

 

Overige bijzonderheden

In Groninger Scheepvaart en Scheepsbouw vanaf 1600 door F.Post. Uitg. Profiel te Bedum, 1997, 220 pp.staat op p. 42 de volgende vermelding: “In ‘Aantekeningen boekje der Zeereizen’ vertelt Jacob Mennes Beukema zijn scheepvaartavonturen uit de periode 1839-1865.” Hierna heb ik een aantal opmerkingen genoteerd, maar voor het volledige verhaal wordt verwezen naar Post of nog beter het “Aantekeningen boekje” (wellicht in het Noorder Scheepvaartmuseum?)

“Beukema monsterde voor het eerst in 1839 op 21-jarige leeftijd aan boord van het schoener-kofschip Allersma van Ezinge onder kapitein Reintje Willems Vos aan. Nadien maakte Beukema tussen 1839 en 1852 in totaal 24 reizen op 21 verschillende schepen. De reizen op Groninger koffen met ladingen gerst, lijnzaad, balken, rogge, zout en wijn in het Europese kustvaartgebied werden afgewisseld met reizen op barken en fregatten naar Oost- en West-Indië, de Golf van Begalen en Noord-Amerika. …

In 1853 ging een lang gekoesterde wens van Beukema eindelijk in vervulling: “Den 18 Februari kocht ik zelf een in aanbouw staand schoonerschip op de werf van Kater en Meulman aan de Noordhaven te Groningen” … Het schip kreeg de naam ‘Marne’…. Op zijn eerste reis voer het schip met een lading kolen van New Castle naar Constantinopel. Van daaruit zeilde het naar Odessa om lijnzaad en tarwe voor Groningen te laden. … Reeds eeuwenlang hadden zeelieden moeite met het van oost naar west doorzeilen van de Straat van Gibraltar, ‘vanwege de constante oppervlaktestroom van west naar oost’. Ook Beukema ervoer dit met de Marne in 1855, toen hij van Livorno naar Londen onderweg was (Hierna een verslag van de moeilijke doorvaart). “Op 18 januari 1858, onderweg van Triëst naar Zante om daar gerst te laden voor Antwerpen, liep de Marne aan de grond. ‘Den 18 Jan. Met harde storm en aardeduister, des avonds te elf uur, stootten met het schip aan den grond, aan de kust van Albanië, tussen Durazzo en Anlona bij Samanna … Den 7 Febr. Kwamen met de twee ligters te Anlona aan. … ‘ “

“In september 1858 kocht Beukema een in aanbouw staand schoenerschip op de werf van I.A.Hooites te Hoogezand. Het schip de Spes Nostra mat 152 registerton  … Op haar eerste reis voer de Spes Nostra met haver naar Gloucester. … Met de Spes Nostra maakte Beukema tien reizen naar onder meer Koningsbergen, Livorno, Maracaibo, Hamburg, Buenos Aires, Kroonstad en Londen. Het scheepsjournaal vermeldde onder meer stormschade, een stranding en een aanvaring met een stoomboot in de Straat van Dover. Deze tien reizen besomden een kleine zeventigduizend gulden aan vracht. In 1864 werd de Spes Nostra voor twaalfduizend gulden verkocht. Beukema zette een punt achter het zeemansleven en kocht een boerderij in Leens.”

Voorts:

“Jacob Mennes Beukema” door A.Boerma. Uitg. 2003 door Prach te Groningen.

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Beukema, Jacob Mennez
Overige informatie: 1818 - 1902

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.Zeeff als gezagvoerder gedurende:

*      1863 t/m 1865 van de schoenerkof “Concordia”, ex Allegonda Rensiena”, gebouwd in 1850 te Wildervank, 107 ton o.m., varend voor D.Evers te Veendam;

*      1865 t/m 1870 van de 2-mastschoener “Concordia”ex Spes Nostra, gebouwd in 1859 te Hoogezand, 152 ton o.m., varend voor D.Everts te Veendam. Het schip is gestrand, afgebracht en gezonken.

 

Overige bijzonderheden

NRC 25 februari 1870114

London, 22 februari 1870. Volgens telegram uit New York is het schip CONCORDIA, van Demerarij naar Liverpool, te Anguilla verongelukt. Het Nederlandsche schip CONCORDIA, kapt. Zeeff is de 14de januari van Demerarij naar Liverpool vertrokken.

 

NRC 02 maart 1870114

St.Thomas, 9 februari 1870. Het Nederlandsche schoenerschip CONCORDIA, kapt. Zeeff, van Demerarij naar Liverpool, is in de nacht van de 29ste januari te Dog-eiland, nabij Anquilla, gestrand en gezonken. De kapitein en equipage zijn hier aangekomen.077

(na kapitein Zeeff voerder kapitein Naatje t/m 1869 het gezag over dit schip en ik vraag me af of de kapiteinsopgave in dit bericht wel juist is)

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Zeeff, D.

 

NRC 04 juli 1868114

Alicante, 23 juni. Gisteren is van hier naar Engeland vertrokken het schip (opm: schoener) CONCORDIA, wijlen kapt. F.R. Zeeff. Het schip is heden weer uit zee teruggekomen, om het lijk van de kapitein alhier ter aarde te bestellen.

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Zeeff, Tonnis.R.

Algemene informatie

Noorder Rondblik Op reis met de schoener Spes Nostra

Schoenerkapitein J. M. Beukema (1818-1902) .kocht in 1858, een in aanbouw staande schoener op de werf van Ipe Annes Hooites te Hoogezand, voor de helft in rederij en voor de andere helft voor eigen rekening, onder boekhouderschap van ds. Cornelis Theodorus Lubbers te Ulrum. Het schip "werd in Groningen verder -afgebouwd en opgetuigd en kreeg de naam Spes Nostra (Onze, Hoop). Hij ;maakte er tien reizen mee, allemaal beschreven in zijn scheepsjournaal, mij toegespeeld door de heer JJ W. Zonderman, te Ulrum. Ik vertelde u over dat scheepsjournaal gisteren al (Rondblik vrijdag 13 febr.'B7). De eerste reis met de Spes Nostra begon op 1 april 1859 in 'Groningen met een lading haver voor Gloucester. Wegens het ondiepe Reitdiep werd in Groningen

slechts 70 last haver ingenomen en moest de rest in lichters naar Zoutkamp worden gebracht, om aldaar bijgeladen te worden. Op 23 april vertrok de Spes Nostra uit Zoutkamp en ankerde op de rede van Oostmahorn. In het scheepsjournaal noteerde kapitein Beukema: „Hadden drie neefs van mij als passagiers tot aan Gloucester aan boord en wel Jakob Pieters Boer van Niekerk, Pieter Dojes van Zeeburg van Noordpolder te Warffum en Menno Alberts Ritsema van Niekerk". J. P. Boer van Ikemaheerd te Niekerk heeft van deze reis een verslag gemaakt. Ook dit verslag, „Mijn reis met de Spes Nostra in 1859" is bewaard gebleven. Hij vertelt daarin dat hij op 23 april 1859 van huis is gegaan naar Zoutkamp en door een tjalkschipper naar Oostmahorn is gebracht, waar de schoener lag. Ze voeren uit met een stevige 0.Z.0.-wind, zagen bij Schiermonnikoog een schip op 't strand, als gevolg van de storm van 15 april. Nog voor ze ter hoogte van Terschelling waren deden zich de eerste zeeziekteverschijnselen al voor.

J. P. Boer schreef in zijn verslag, dat het in de nacht van 24 op 25 april hard begon te waaien. „Het schip ging zoo geweldig scheef, dat men aan stuurboordszijde de verschansing niet zien kon van water". De schoener liep averij op. Aan stuurboordzijde werd de verschansing aan stukken geslagen en het schip raakte lek. Maar de tocht werd voortgezet langs Galloper, Dover, het eiland Wight en zo verder tot uiteindelijk Gloucester. Jakob P. Boer vertelt dan over wat hij daar in de omgeving van Gloucester zag. Als boerenzoon had hij veel oog voor de „mooije graslanden en de melkkoeijen in de weide". De bemanningsleden troffen daar verschillende Groninger zeevaarders. Er werden enkele trips gemaakt in de omgeving. Zo werd een bezoek gebracht aan een voor die tijd erg modern landbouwbedrijf, een grote markthal en een imponerend winkelcentrum.

De passagiers verlieten de schoener en gingen met de trein naar Londen. Met een rijtuig lieten ze zich naar het Hollands Schippershuis J. Giltjes brengen. In de daarop volgende dagen werden allerlei bezienswaardigheden van Londen bekeken. Op 11 mei gingen ze weer op weg naar huis met de Harlinger stoomboot, de Lyon, 550 ton groot, met onder meer zon 2300 koeien en schapen als lading. Vanuit Harlingen zijn de reizigers daarop met de diligence naar Groningen vertrokken. Jakob P. Boer eindigde zijn verslag met de volgende informatie: „M. Ritsema ging naar het Blaauwe Paard en Zeeburg en ik zijn naar den logementhouder Aalfs gegaan en hebben daar des nachts geslapen. D. van Zeeburg en ik zijn toen ook nog weder naar de Grote Markt geweest, bij de Wed. Bontekoe en Ten Have, waar muziek was in de kermisdagen. pen 13e mei hebben wij wat in de stad rond gelopen en toen zijn Ritsema en ik om ZVz uur in de diligence gestapt, die van Groningen op Ulrum vertrok en des avonds op onze woonplaats te Niekerk gearriveerd."

De Spes Nostra kwam naderhand weer in Groningen aan en ging voor de tweede reis met een lading waterleiding- en gaspijpen naar Kroonstad, alwaar hout geladen werd voor Amsterdam. In het scheepsjournaal noteerde kapitein Beukema: „Den 18 november was onze kok Meindert Plaat in het hospitaal te Kroonstad, waar we hem moesten achterlaten, overleden. De man had vrouw en kinderen te Groningen en had 21/2 jaar als matroos bij bns op de Marne gevaren.".

Terwijl de Spes Nostra in Amsterdam gelost werd, ging kapitein Beukema naar huis. „De 15e september was onze boekhouder ds. Lubbers van Ulrum overleden. Mijn broeder Jan Mennes Beukema werd nu in diens plaats tot boekhouder gekozen". Op de derde reis voer de Spes Nostra met een lading suiker naar Liverno en vandaar met borax en olijfolie naar Liverpool.

De vierde reis voerde eerst naar Venezuela en vandaar naar Hamburg. Maar op 19 december konden ze vanwege het vele drijfijs op de Elbe niet verder, liepen de haven van Cuxhaven binnen en vroren daar vast. In het scheepsjournaal staat dan: „Op 23 december ging ik zelf met de omnibus van Cuxhaven over Bremerhaven, Oldenburg, Leer en Winschoten' naar huis, latende de stuurman als waker aan boord. Op 19 januari 1861 begon het dooiweer te worden. Op 22 januari vertrok ik van Leens naar Cuxhaven. 14 Februari vertrokken we van Cuxhaven en ankerden 's avonds bij Stade. Des nachts hadden we veel nieuw drijfijs op de Elbe. Het schip schudde geweldig. We hingen kettingen en hout voor de boegen en langs zijde, om het schip voor insnijding vrij te houden. De ankers hielden goed vast. .15 februari in Hamburg."

Achtereenvolgens maakte kapitein Beukema met de Spes Nostra reizen naar Buenos Aires (met aan boord vijf schapen in een hok aan dek en de herder met zijn hond), naar Rio Grande de Sol, naar Liverno, naar Arensburg aan de Golf van Riga en naar Lissabon. Citaat uit het scheepsjournaal: „Den 3 en 4 december 1863 had men aan de Nederlandse en Duitse kusten aan de Noordzee een geweldig harde storm uit het Noordwesten, waardoor vele schepen verongelukten en anderen averij verkregen. Ook aan de zeekustdijken en polders werd veel schade aangebracht en enige polders stroomden onder de zeewatervloeden. Ook wij kregen averij. De 28e december kregen wij het schip weer zeevaardig. De onkosten bedroegen tezamen f 594,05.30 december vertrokken met de wind Noord met meer schepen van Christiansand. 4 Januari 1864 losten we in Londen." De tiende reis met de Spes Nostra naar Montevideo en Buenos Aires was tevens de laatste. Het schip werd (in Antwerpen) gedeeltelijk afgetuigd, de zeilen wer: den naar de zeilmaker gebracht, de inventaris werd opgemaakt en het schip werd „in de winterslaap gelegd", met het plan om het te verkopen. De Spes Nostra is daarop verkocht aan kapitein Derk Zeef uit Eenrum, die er nog vijf jaar mee gevaren heeft. Na diens overlijden heeft zijn stuurman en broer Tonnis Zeef, die toen kapitein werd, het schip ongeveer een jaar later in de Caribische Zee verloren.

Kapitein J. M. Beukema kocht in 1865 een boerenplaats te Hornhuizen en vestigde zich aldaar als landbouwer tot 1876. Toen verkocht hij zijn boerderij en ging in Groningen wonen. Hij is in 1902 overleden.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 1859.1869.128.814
DVD IM.– 3031,3032 – 834,835

BIJLBRIEF

Naam schip SPES NOSTRA

Plaats en datum acte Hoogezand, 4 maart 1859

Type schip schooner

Bouwwerf/verkoper Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

Eigenaar/aankoper C.J. Lubbers en mede-reders

Te voeren door kapt. J.M. Beukema

Grootte 152 tonnen of 80 lasten
(Meetbrief nr. 16 d.d. 3 maart 1859 afgegeven door scheepsmeter Katoen te Groningen)

Tuigage,aantal dekken

Afmetingen lang 25,40 m., breed 4,88 m., hol 2,76 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1859

Plaats , datum registratie Groningen, 5 maart 1859

Nummer van registratie deel 23, folio 97, recto, vak 1

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs

Bijzonderheden:

Het schip is gebouwd op de werf van Hooites te Hoogezand.
Bouma-Reineking vermeldt dezelfde info.


Researcher/datum research: JDvdB / 240511




Naam SPES NOSTRA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1859
Toegang 883
Inventaris 2139

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Delpher
Omschrijving: Zie ook het Artikel in Nieuwsblad van het Noorden - 14-02-1987 - Noorder Rondblik.
Op reis met de schoener Spes Nostra.

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: register van bijlbrieven arr. rb. Groningen, pag. 834, 4 maart 1859
notaris mr. H. van Bolhuis te Winsum, toegang 97, inv. nr. 113, aktenummer 98979, 27 dec. 1859