Inloggen
CREMER - ID 1558


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1926
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Awning deck
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 183
Date Laid Down: 1925-03-30
Launch Date: 1926-04-28
Delivery Date: 1926-10-26
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 3800
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Twee x 6-cyl., 28 3/4-51 1/4
Speed in knots: 13
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 4559.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2755.00 Net tonnage
Deadweight: 3790.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 234000 Cubic Feet
Bale: 215000 Cubic Feet
 
Length 1: 118.87 Meters Length overall (Loa)
Beam: 15.94 Meters Registered
Depth: 7.38 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
16 60 0 0 2130 2206
Configuration Changes

Datum 00-00-1927
Type: Remeasurement
Omschrijving: GRT 4604, NRT 2785

Datum 00-00-1933
Type: Passenger accommodation changed
Omschrijving: 16 I, 54 II, 3130 Dek

Ship History Data

Date/Name Ship 1926-10-26 CREMER
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TBVJ
Additional info: 1934 callsign PKEG

Ship Events Data

1926-00-00: Aanvankelijk OP TEN NOORT maar deze naam werd bestemd voor een groter schip.
1942-01-16: Onder escorte van HMS Van Heemskerk met Japanse geïnterneerden van Tandjong Priok naar Australië. Op 30 januari 1942 in Australië vercharterd aan het B.M.W.T.
1943-09-05: Final Fate:
Op weg van Townsville naar Melbourne, onder kapitein H.J. Ahlers, op een rif, gelegen aan de noordoostkust van St. Bees Island (Whitsunday Island aan de Oostkust van Australië) gelopen en verloren gegaan. Alle opvarenden konden worden gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

 

Hinderikus Johannes werd geboren op 17.06.1895 te Nieuwe Pekela als z.v. Josephus Bernardus Ahlers en Helena Maria Catharina Winter.  

Hinderikus Johannes (35) (gezagvoerder) trouwde op 05.05.1931 te Bedum met Gezina Katharina Smit (25) – geb. 27.09.1905 te Kloosterburen (Gr.) – d.v. Frederikus Smit en Alegonda Vogel.  

Hinderikus Johannes overleed op 05.03.1968 te Groningen (72).  

 

Kinderen

-    Henderikus Antonius

 

De schepen van de kapitein

 

*   1927 van het s.s. KALMOA

*   1928 van de sleepboot DANDIE 

*   1928 van het s.s. VAN DER PARRA

*   1929 van het s.s. MAMPAWA

*   1929 van het s.s. PALEHLEH

*   1931 van het s.s. LEMATANG

*   1931 van het s.s. MAKIAN

*   1934 van het s.s. LE MAIRE

*   1935 van het s.s. BENGKALIS

*   1935 van het s.s. VAN DER HAGEN

*   1936 van het s.s. VAN DER WIJCK

*   1938 van het s.s. CREMER

*   1940 – 1943 van het s.s. CREMER

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.P.M.

 

Op 15.09.1938 - 25 jaar in dienst van de K.P.M..

 

Was tijdens WO II gezagvoerder op het s.s. CREMER. Dit schip ontsnapte aan de Japanners in 1942 en voer naar Australië. Daarna wordt het schip gecharterd door het Britse Ministry of War Transport voor het vervoer van Geallieerde troepen en goederen. Op 5 september 1943 loopt het schip op een rif nabij Saint Bees Island aan de Oostkust van Australië. De gehele bemanning wordt veilig van boord gehaald, maar het schip gaat verloren.

 

 

Datum vanaf: 1938
Kapitein: Ahlers, Hinderikus Johannes

Afbeeldingen


Omschrijving: De CREMER te water
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: CREMER
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: CREMER
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown