Inloggen
ADMIRAAL DE RUYTER - ID 15625


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1860-08-20 / 1870-12-01 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1860
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Fredrik Haverkamp - Werf 'Het Wapen van Amsterdam', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1860-08-00
Technical Data

Gross Tonnage: 304.00 lasts
Gross Tonnage 2: 575.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1860
Datum agenda: 1860-08-29
Register nr: 18600680
Scheepsnaam: ADMIRAAL DE RUYTER
Type: Bark
Lasten: 304
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Haverkamp, F.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Stapert, S.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1860-08-20 ADMIRAAL DE RUYTER
Manager: Frederik Haverkamp, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1862-05-12 ADMIRAAL DE RUYTER
Manager: Beckman & Pierson, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1862-05-12: Sold at auction
ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. Stapert, gebouwd in 1859, groot 305 gemeten lasten, verkocht aan de reders Beckman & Pierson te Amsterdam, men zegt voor NLG 75.000, zal gevoerd worden door kapt. Möllinger.
1865-06-00: History
Amsterdam, 8 juli. Volgens telegrafisch bericht is vóór 29 juni van Batavia te Bushire (Golf van Perzië) gearriveerd het schip (opm: bark) ADMIRAAL DE RUYTER. De kapitein, Möllinger (opm: Frits Theodore Alexander Möllinger, * 1832, zie ook NRC 300765), was overleden en het grootste gedeelte der equipage was ziek. Het bevel over de bodem zou door kapt. W.W. Witting worden overgenomen.
1870-10-29: Damaged
Hyogo, 29 oktober 1870. Het Nederlandse schip ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. Witting, van Nagasaki naar Yokohama, is alhier met verlies van masten, roer, verschansingen enz. binnengelopen, hebbende twee tyfoons doorgestaan.
1870-12-01: Condemned
Amsterdam, 3 februari. Volgens brief uit Hyogo, dato 1 december 1870, was het Nederlandse schip ADMIRAAL DE RUIJTER, kapt. W. Witting, aldaar met zware schade binnengelopen, afgekeurd en zal publiek verkocht worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Sybrand Stapert werd geboren te Lemmer op 03 januari 1819 als zoon van Jouwet Sjoerds Stapert en Greeltje F. de Boer

Ten tijde van de inschrijving was hij weduwnaar maar hij hertrouwde op 31 maart 1859 met Elizabeth Johanna Koning, geboren te Haarlem op 01 maart 1818.003

 

Sybrand Stapert, Ned. Hervormd, werd per 03 september 1831 als leerling “ingenomen” op de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart. Hij werd geboren te Lemsterland op 03 januari 1819 als zoon van Jouwert Sjoerds Stapert, scheepstimmerman, en naderhand kruidenier, “wonende aan de Lemmer, aan het groote hoofd”, en Greeltje Tjeerds de Boer.

Van zijn schoolvorderingen werden 3-maandelijkse rapporten bijgehouden in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (nederlands, frans en engels), scheepswerk en tekenen in de periode januari 1832 - januari 1836. Voorts werden de volgende opmerkingen gemaakt:

06 augustus 1832      “bekomt den Prijs der 1e Classe Zeevaartkunde, zijnde Verhandelingen over eenige vroegere Zeetogten”;

05 augustus 1833     “bekomt den Prijs der 2de Classe Zeevaartkunde, zijnde Bredon begrip der Algemeene Geschiedenis 2 deelen”;

30 juli 1834               “geplaatst als ligtmatroos op het schip Nederlanden Capt. A.J.Struijk naar Batavia. Gagie ƒ8,-“;

01 augustus 1834     “bekomt den Hoogsten Prijs in het Zeevaartkundig onderwijs zijn de Octant”;

01 augustus 1835     “terug van de reis met goede attestatie”;

19 september 1835   “aangenomen tot Lidmaat der Nederl.Hervormde Gemeente door leeraar Wunder”;

11 oktober 1835       “geplaatst als ligtmatroos op het schip Dordtenaar Capt. Abbema naar Batavia van Dordrecht …”;

02 november 1836   “terug van de reis met goede attestatie”;

16 november 1836   “eervol ontslagen” 004-532/1722.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.Stapert werd met vlagnummer 946 per 22 november 1853 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein G.M.Titsingh. Als zijn schip wordt genoemd de “Admiraal de Ruiter” 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 15/22 november 1853 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd S.Stapert (geen initiaal), oud 34 jaar, voerend het fregat “Admiraal de Ruiter”, voor rekening van de heer B.Kooy Jz, wonend in de Bikkerstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.M.Titsingh. Hij kreeg vlagnummer 946 en per 01 mei 1854 vlagnummer 552.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 23 juni 1857003.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 17 september 1861 staat: “Brief van Kapt. S.Stapert meededeelende bemerkingen over de transistoire bepalingen van het nieuwe Reglement.”042 Nadere toelichting ontbreekt.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 05 juni 1862 vraagt S.Stapert om toepassing van art. 58 van het Reglement.042 (dit artikel regelt de voorwaarden van lidmaatschap bij verandering van beroep.)

In de notulen van de Bstuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 september 1862 staat het bericht dat S.Stapert is benoemd tot expert van Veritas in Groningen/Friesland en dat hij het College zijn diensten aanbiedt.042

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 30 september 1862 staat vermeld een: “Brief van Kapitein S.Stapert, berigtende te zijn benoemd tot Expert van Veritas te Groningen en tevens zijn diensten aan het Collegie aanbiedenden.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 30 juni 1863 staat een: “Brief van den Heer S.Stapert het Collegie ten geschenke aanbiedende een 1e Aflevering van zijn werk getiteld Sturing, Garnering en Vrachtvaart.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 11 januari 1876 staat vermeld: “Hierop ontvangt de Heer S.Stapert Expert te Rotterdam het woord die na het beginsel & doel der tentoongestelde seinlantaarn uiteengezet te hebben, het gemeenschappelijke onderhoud opent. Nadat verschillende sprekers hunne gedachten daaromtrent hebben doen kennen en het onderhoud uitgeput zijnde wordt de Heer Stapert door den Voorzitter den dank der vergadering betuigd voor de belangstelling ten deze opzigte aan de Zeevaart bewezen.”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       946                         1853          fregat              Admiraal de Ruyter                            B.Kooy Jz

       552                      1854-1855    fregat              Admiraal de Ruyter                            idem

                                        1856          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1857-1859    bark                Sara Alida Maria                                J.Kooy & J.Kooy Jr

                                     1860-1861    fregat              Admiraal de Ruyter                            F.Hacerkamp

                                     1862-1879                              geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vermelding van vertrek en terugkomst te Amsterdam093

Naam kapitein           Naam schip                             vertrek                                                  terugkomst

S.Stapert                     Admiraal de Ruiter                04 september 1860                             31 augustus 1861

 

Bouma025 vermeldt S.Stapert als gezagvoerder gedurende:

  • * 1855 t/m 1857 van het 3/m schip “Admiraal de Ruyter”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 530 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam;
  • * 1858 t/m 1860 van de bark “Sara Alida Maria”, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 740 ton o.m., varend voor J.Kooy & J.Kooy Jz te Amsterdam. Het schip voer in 1861 voor A.Kuyper van Harpen & E.Sanders te Amsterdam en was herdoopt in “Passarouang”;
  • * 1861 t/m 1862 van de bark “Admiraal de Ruyter”, gebouwd in 1859 te Amsterdam, 753 ton o.m., varend voor F.Haverkamp te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 15 maart 1859 hield kapitein S.Stapert een lezing in de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop, getiteld “De Wet, houdende bepalingen omtrent de tucht aan boord der koopvaardijschepen, van den 7den Mei 1856”.

Vermeldt in::” Werkzaamheden en verrigtingen van de Zeemanscollegiën in Nederland” door Jacob Swart. Verhandelingen en berigten betrekkelijk het Zeewezen, de Zeevaartkunde en de daarmede in verband staande Wetenschappen. Jaargang 1859, pp.303-323.

Hendrik Sweijs, de auteur van de bekende “Almanakken van Sweijs”, overleed in 1873. Deze was expert voor Veritas. “Bij Veritas wordt hij waarschijnlijk opgevolgd door Sybrand Stapert. Hij was na een scheepvaartloopbaan in Indië expert voor Veritas geworden in Groningen. Vanaf 1873 in Rotterdam. Stapert was een van de “verhoorden” voor de Enquete omtrent de toestand der Nederlandsche Koopvaardijvloot … in 1874.”090

In het tijdschrift “De Zee” Jg.1, 1879, p.82 staat vermeld de beschikking dd 27 deccember 1878 van de benoeming in de Commissie van examen ter verkrijging van een diploma als stuurman aan boord van koopvaardijschepen de benoeming tot plaatsvervangend lid van S.Stapert, oud gezagvoerder uit Rotterdam.

 

In het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” staat een verslag van het interview dd 04 augustus 1874 met Sybrand Stapel. Hij verklaarde expert te zijn van Veritas te Rotterdam. Hij was in deze functie werkzaam vanaf 1862 en in de periode 1861-1873 in de procincies Friesland en Groningen en vanaf 1874 te Rotterdam. Hij was van 1834 tot 1861 werkzaam permanent in de Indische vaart in allerlei betrekkingen. Hij begon in 1834 met varen.

In Groningen werden door hem als experrt schepen onderzocht vooral van 70 tot 200 ton die voeren op de kleine vaart op de Oost- en Witter Zee en de grotere schepen op de transatlantische vaart op Brazilie, Noord-Amerrika en de Middellandse zZee. Stapert geeft in zijn interview vaak een uitgebreid verslag van de situatie van de koopvaardijvaart en scheepsbouw in vooral Groningen.

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Stapert, Sybrand

Familiegegevens en opleiding

Frits Theodore Alexander Möllinger werd door de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam op 29 augustus 1846 "ingenomen" als leerling004(533/2088). Hij werd geboren te Utrecht op 24 maart 1832. Zijn ouders waren Louis Mollinger, provoost-generaal te Utrecht en Grietje Zegers. Het gezin woonde in de Ambachtstraat 376 (naar ik aanneem te Utrecht).

Van de vorderingen werd in de periode 1847-1849 een drie-maandelijkse rapportage bijgehouden in de vakken scheepvaartkunde, schoolonderwijs (nederlands, frans en engels) en scheepswerk. Hierin staan geen specifieke bijzonderheden. Voorts wordt gemeld:

" 16 Maart 1847  onder het spelen gevallen en zijn onderarm gebroken ...

  20 Dec.1848  aangenomen tot lidmaat der Ned.Herv.Gemeente door Do de Voogd

  5 April 1849  gepl. als Jongen op het schip Schoon Verbond Capt.Draayer naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦8,-

  22 dec.1849  terug van de reis met goed attest

  4 Maart 1850  geplaatst als ligtmatroos op het schip Flevo Capt.van der Mey naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦8,-

  17 Decr.1850  terug van de reis met goed attest

  18 dito eervol ontslagen"

Met potlood bijgeschreven):In 1864 overleden in de golf van Perzië als kapt van de Admiraal de Ruiter".

 

Provinciale Groninger Courant 11 juli 1865114

Amsterdam, 8 juli. Volgens telegrafisch bericht is vóór 29 juni van Batavia te Bushire (Golf van Perzië) gearriveerd het schip (opm: bark) ADMIRAAL DE RUYTER. De kapitein, Möllinger, was overleden en het grootste gedeelte der equipage was ziek. Het bevel over de bodem zou door kapt. W.W. Witting worden overgenomen.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.T.A.Mölinger werd met vlagnummer 766 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 13 december 1859 op voorspraak van A.W.S.van der Meer Kuffeler. Zijn schip was de "Ulysses". Toegevoegd is "overleden"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 06/13 december 1859 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Frits Theodor Alexander Mollinger, oud 27 jaar, voerend de bark “Ulijsses”, voor rekening van F.Haverkamp, op voordracht van kapitein a.w.f. v/d Meer v. Kufferer.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        766                           1860           bark                 Ulysses                                                   F.Haverkamp

                                          1861           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1862-1864     bark                 Admiraal de Ruyter                             Beckman & Pierson

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                                                Schip                              Vertrek                                    Aankomst

F.T.A.Mollinger                                    Ulysses                           03 deccember 1859              25 januari 1861

                                                                Admiraal de Ruyter     17 juni 1862                           07 juni 1863

                                                                Admiraal de Ruyter     13 augustus 1863                  12 juni 1864

                                                                Admiraal de Ruyter     27 augustus 1864                  08 juni 1866

 

Bouma025 vermeldt F.T.A.Mollinger als gezagvoerder gedurende:

*    1861 t/m 1862 van de bark “Ulysses” ex Oud-Alblas, gebouwd in 1836 te Dordrecht, 785 ton o.m., varend voor F.Haverkamp te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Soerabaja;

*    1863 t/m 1865 van de bark “Admiraal de Ruyter”, gebouwd in 1859 te Amsterdam, 573 ton o.m., varend voor Beckman & Pierson te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

F.T.A.Möllinger vervoerde per 13 augustus 1863 vanuit Brouwershaven met de “Admiraal de Ruyter” 1 landmachtofficier naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 20 november 1863 na een reis van 99 dagen065

 

NRC 30 juli 1865114

Amsterdam, 29 juli. Volgens ontvangen brief van de stuurman van Bushire d.d. l3 juni, was het schip ADMIRAAL DE RUYTER aldaar die dag gearriveerd, na vele stormen en stortzeeën doorgestaan te hebben. Kapitein F.T.A. Möllinger was op 31 mei l.l, na een kortstondige doch hevige ziekte, overleden. Behalve één matroos, genaamd G.G. Hollander, op 18 april overleden, bevond de equipage zich in vrij goede welstand. (Gedeeltelijk vroeger gemeld. [opm: zie PGC 110765 zie hiervoor bij Familiegegevens] )

 

 

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Möllinger, Frits Theodore Alexander

Familiegegevens en opleiding

Willem Witting werd geboren op 24 januari 1830 ’s morgens 6 uur op de Achterburgwal 172 te Amsterdam als zoon van Jan Jörgen Witting en Henriëtta Evradina Buddenberg.

Hij trouwde op 26 november 1857 te Amsterdam als zeeman met Johanna Hendrika Leopold, geboren 18 februari 1828, ’s avonds 7 uur te Amsterdam als dochter van de winkelier Jan George Leopold en Imke Freerkens. Zij overleed op 18 juli 1902 voormiddags half 11 in de 2de Constsantijn Huygensstraat 61 te Amsterdam, 74 jaar.

Willem overleed op 19 juli 1876 voormiddags 7 uur op de Oude Turfmarkt 2 te Amsterdam, 46 jaar. Als zijn beroep is dan “beambte” opgegeven.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Witting (adres Haarlemmerdijk) werd met vlagnummer 815 per 19 januari 1864 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein D.van Ketwich. Als zijn schip is genoemd de “Nieuw Holland” 002. Ten tijde van de inschrijving was Witting 34 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 12/19 januari 1864 werd voorgedragen/benoemd als effectief lid Willem Witting, oud 34 jaar, voerend het fregat “Nieuw Holland”, voor rekening van C.Faber Boissevain en H.B.Wiardi Beckman te Amsterdam, op voordracht van kapitein D. van Ketwich.023.

 

W.Witting was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1864 t/m 1873 met vlagnummer 815.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 13 januari 1857 krijgt W.Witting een maand gage wegens schipbreuk.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 augustus 1864 staat een verzoek om een tegemoetkoming wegens verlies door brand. Het Bestuur wil eest een nader onderzoek. In de notulen dd 06 oktober 1864 meldt kapitein Witting dat hij geen scheepsverklaring kan overleggen wegens de verbranding van zijn schip de “Nieuw Holland”. Het uitkeringsverzoek wordt alsnog aangehouden. In de vergadering dd 27 oktober 1864 wordt hem alsnog een maand gage toegekend. 042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 13 september 1864 doet kapitein W.Witting het verzoek om een tegemoetkoming vanwege het verbranden van zijn schip, maar het Bestuur wil eerst de scheepsverklaring afwachten.023.

In de notulen dd 04 juli 1865 van de Algemene Vergadering wordt gemeld dat is ingekomen bij de penningmeester een bedrag van f 381,16 “zijnde de opbrengst van eenige geredde instrumenten” van het verbrande schip “Nieuw Holland”.023

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       815                         1864          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1865-1866    bark                Admiraal de Ruyter                            Beckman & Pierson

                                     1867-1870    bark                Admiraal de Ruyter                            Beckman & de Man

                                     1871-1873    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt W.Witting als gezagvoerder gedurende:

*   1864 van de bark “Nieuw Holland”, gebouwd in 1854 te Alblasserdam, 723 ton o.m., varend voor C.Faber Boissevain & H.B.Wiarda Beckman te Amsterdam. Het schip is in 1864 uitgebrand op zee;

*   1866 van de bark “Admiraal de Ruyter”, gebouwd in 1859 te Amsterdam, 573 ton o.m., varend voor Beckman & Pierson te Amsterdam;

*   1867 t/m 1871 op hetzelfde schip maar nu varend voor Beckman & de Man te Amsterdam. Het schip werd in 1871 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Lindesnaes”.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein                 Naam schip                                          Vertrek                              Terugkomst

W.Witting q.q.                Nieuw Holland                                   23 januarti 1863             niet vermeld

                                           Nieuw Holland                                   03 mei 1864                    26 december 1864

                                           Admiraal de Ruijter                           02 oktober 1866             06 augustus 1867

                                           Admiraal de Ruijter                           09 november 1867         geen melding

 

Overige bijzonderheden

W.Witting vervoerde per 09 november 1867 vanuit Nieuwediep met de “Admiraal de Ruyter” 4 landmachtofficieren naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 04 maart 1868 na een reis van 116 dagen065.

 

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” staat vermeld080:

  1. juni 1857 te Amsterdam:

     “mijn gewezenen Stuurman (F.Molenaar) (had) het bevel gekregen over de Amicitia zoo kreeg ik een andre zijnde P.J.Mulder, en als 2e eene Witting (vermoedelijk Willem Witting), beide mij onbekend. De Doctor of die als zoodanig

 

Rotterdam, 19 juli 1864

Kapitein F.J. Cherpion van het barkschip Joan, van hier naar Padang te Bahia aangekomen, deelt het volgende mede: In den morgen van 15 juni waren wij in goede staat zeilende op 2º30' W.L. toen wij een in brand staand schip in het oog kregen. Wij brasten onmiddellijk tegen om het schip af te wachten en om de nodige assistentie te kunnen verlenen. Het schip genaderd zijnde, bleek het de Nieuw Holland te zijn, kapitein B (sic) Witting, van Amsterdam naar Batavia bestemd, bemand met 24 koppen, 2 passagiers en een Javaanse vrouw. Wij streken onmiddellijk de boot om de passagiers en een gedeelte van de equipage af te halen, terwijl de kapitein en het overige gedeelte pogingen aanwenden om een en ander te redden. Te 2 u. verlieten de achtergeblevenen het schip en nauwelijks was de boot afgestoken of de grote mast viel overboord en de vlammen verbreidden zich over het gehele schip, hetwelk spoedig geheel wrak was. Uit hoofden van het grote aantal manschappen die wij aan boord hadden, waren wij verplicht naar Bahia koers te zetten en kwamen op 25 juni gelukkig aldaar aan. Door de consul is alles geassisteerd, hebben wij de equipage hier achtergelaten, terwijl de passagiers en Javaanse vrouw bij ons aan boord zijn gebleven om de reis naar Padang mede te maken, die wij eerst op de 28ste kunnen vervolgen.

Bron: www.grotezeilvaart.nl

 

Provinciale Groninger Courant 05 september 1863114

Batavia, 27 juli. Het schip NIEUW-HOLLAND, kapt. Witting qq, van Sourabaya naar Amsterdam, is met schade uit zee teruggekomen.

 

Dordtsche Courant 05 mei 1864114

Zeetijdingen……

…..Brouwershaven, 2 mei. Aangekomen: JAN V. GALEN, kapt. De Boer, van Batavia; HOLLANDIA, kapt. Wap, van Banjoewangie. 8 dito, CONSTANTIA, kapt. Overgaauw, van Batavia; JAVA, kapt. Mann, van Banjoewangie; LIZLIE MAY, kapt. May, van Runcorn.

Vertrokken: HELENA, kapt. Dil, naar Macassar; JAMES LITTLEFIELD, kapt. Bartles, naar Cardiff.

Van Texel vertrokken, 3 mei, GELDERLAND, kapt. Gaaff, en NIEUW HOLLAND, kapt. Witting, beiden naar Batavia…..

 

NRC 14 mei 1864114

Rotterdam, 13 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 22 schepen:

- voor Rotterdam: EUROPA, kapt. J.C.F. Lupcke Jr.; SILENTIUM, voorheen genaamd RHIJNVIS FEITH, kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen; JOHANNA, voorheen genaamd VERTROUWEN, kapt. A. Verduyn; VIER GEBROEDERS, kapt. C.J. Bunk; KAAP HOORN, kapt. L.J. Dik; RUDOLF, voorheen genaamd CORNELIA, kapt. K.F. Meinsma; MINISTER THORBECKE, kapt. W.H. Kannegieter en COLUMBINE, kapt. E.J. Kok.

- voor Amsterdam: JACOB ROGGEVEEN, de 26e september 1863 te water gelaten, kapt. J. Vos van Marken; JAN HENDRIK, kapt. J. Lelyvelt; DE ZWAAN, kapt. O. Doekzen; A. R. FALCK, kapt. D. v.d. Plas; SENIOR, kapt. R.P. Bakker; WILDEMAN, kapt. A.J. Driest; HELENA EN ANNA, kapt. W. van Aalborg; VIER GEZUSTERS, kapt. S.K. Otto; NIEUW HOLLAND, kapt. W. Witting; HELENA, voorheen genaamd JAN VAN BRAKEL, kapt. H.P. Dill; KINDERDIJK, kapt. D. Zwanenburg en TELANAK, voorheen genaamd HERCULES, kapt. F.H. Popken.

- voor Schiedam: JACOBA HELENA, kapt. J.J. Swart.

- voor Middelburg: STAD MIDDELBURG, kapt. D.D. Ouwehand.

 

NRC 21 juli 1864114

Bahia, 28 juni. Het Nederlandse schip NIEUW-HOLLAND, kapt. Witting, van Amsterdam naar Batavia, is 15 dezer op 02°NB. en 27°WL., in brand geraakt en tot op het water toe afgebrand. De passagiers en equipage zijn 25 dezer alhier aangebracht door het Nederlandse schip JOAN, kapt. Cherpion, van Rotterdam naar Padang bestemd.

 

NRC 21 juli 1864114

Kapt. F.J. Cherpion, gezagvoerder van het barkschip JOAN, van Rotterdam naar Padang, te Bahia aangekomen, deelt het volgende mede:

In de morgen van de 15e juni waren wij in goede staat zeilende op 02°30'NB. en 27°30' WL., toen wij een in brand staand schip in het oog kregen. Wij brasten onmiddellijk tegen om het schip af te wachten en de nodige assistentie te kunnen verlenen. Het schip genaderd zijnde, bleek het te zijn de NIEUW-HOLLAND, kapt. W. Witting, van Amsterdam naar Batavia bestemd, bemand met 24 koppen, twee passagiers en een Javaanse vrouw. Wij streken onmiddellijk de boot om de passagiers en een gedeelte van de equipage af te halen, terwijl de kapitein en het overige gedeelte pogingen aanwendden om een en ander te redden. Ten 2 ure verlieten de achtergeblevenen het schip en nauwelijks was de boot afgestoken, of de grote mast viel over boord en verbreidden zich de vlammen over het gehele schip, hetwelk spoedig geheel wrak was. Uit hoofde van het groot aantal manschappen die wij aan boord hadden, waren wij verplicht naar Bahia koers te zetten en kwamen wij de 25e juni gelukkig aldaar aan. Door de consul in alles geassisteerd, hebben wij de equipage hier achtergelaten, terwijl de passagiers en de Javaanse vrouw bij ons aan boord zijn gebleven om de reis naar Padang mede te maken, die wij eerst op de 28e kunnen vervolgen.

 

Provinciale Groninger Courant 11 juli 1865114

Amsterdam, 8 juli. Volgens telegrafisch bericht is vóór 29 juni van Batavia te Bushire (Golf van Perzië) gearriveerd het schip (opm: bark) ADMIRAAL DE RUYTER. De kapitein, Möllinger, was overleden en het grootste gedeelte der equipage was ziek. Het bevel over de bodem zou door kapt. W.W. Witting worden overgenomen.

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Witting, Willem

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1860.33

DVD XI – 7346 - 7349
CEDULE

Naam schip ADMIRAAL DE RUYTER

plaats en datum acte eigendomsverklaring ter verkrijging zeebrief, Amsterdam, 20 augustus 1860

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Frederik Haverkamp. Amsterdam, enig eigenaar van het schip
te voeren door kapt. S. Stapert

grootte in tonnen 304 lasten of 575 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 21 augustus 1860

nummer van registratie deel 70, folio 173, verso, vak 4.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip was te Amsterdam gebouwd voor rekening van Frederik Haverkamp, en de bijlbrief werd overhandigd.








researcher/datum research: ML / 251208

Naam ADMIRAAL DE RUYTER
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1860
Toegang 198
Inventaris 3173

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3174-1862.20

DVD XIII- 7636 – 7639 en 7736 - 7739


ACTE KOOP/VERKOOP / CEDULE

Naam schip STAD AMSTERDAM, door kopers genaamd ADMIRAAL DE RUYTER

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 8 mei 1862 en eigendoms-verklaring Amsterdam,

type schip bark

bouwwerf/verkoper Frederik Haverkamp, scheepsbouwmeester te Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Hermanus Bernardus Wiardi Beckman en Nicolaas Gerard Pierson, beide te Amsterdam, van hun firma Beckman & Pierson (mede-reders zie bijlage)

te voeren door kapt. F.F.A. Mollinger

grootte in tonnen 575 tonnen of 304 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen 40,00 x 6,28 x 5,15 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 9 mei 1862

nummer van registratie deel niet vermeld

notaris Coenraad van der Voort van Zijp, notaris te Amsterdam

prijs NLG. 50.000,-

Bijzonderheden: het schip was gebouwd door Frederik Haverkamp voornoemd op zijn werf Het Wapen van Harlingen te Amsterdam
Voor het schip was eerder een zeebrief afgegen onder nummer 781 op 29 augustus 1860.





researcher/datum research: ML / 140209
bijlage bij acte Amsterdam 20 van 1862
eigenaren van het barkschip ADMIRAAL DE RUYTER:

Firma Beckman & Pierson, Amsterdam (3/32e part)
J.L. Gregory Pierson, Amsterdam (2/32e part)
C.L.W. van Ijsendijk, Amsterdam (2/32e part)
Firma Jan Schut & Zoon, Amsterdam (2/32e part)
C.T. van Assendelft de Coningh, Amsterdam (2/32e part)
F. Haverkamp, Amsterdam (2/32e part)
F.F. Mollinger, Amsterdam (2/32e part)
C.H.C. Pierson, Amsterdam (1/32e part)
G.W. de Marez Oyens, Amsterdam (1/32e part)
H.G. Oyens, Amsterdam (1/32e part)
N.C. Bouwer, Amsterdam (1/32e part)
Firma Pirsch & Hauschild, Amsterdam (1/32e part)
A.T. Raven, Amsterdam (1/32e part)
F.G. Waller, Amsterdam (1/32e part)
C.W. Asser, Amsterdam (1/32e part)
C.M. Diemont, Utrecht (2/32e part)
J.B. Dompeling, Utrecht (1/32e part)
W.H. de Heus, Utrecht (1/32e part)
P.A. Pierson, echtgenote van J.W. Gunning, Utrecht (1/32e part)
H. Pierson, Heinenoord (1/32e part)
B. Kopersmit, ’s-Gravenhage (1/32e part)
en J.G.A. Gallois, ‘s-Gravenhage (2/32e part)

ML / 140209

Naam ADMIRAAL DE RUYTER
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1862
Toegang 198
Inventaris 3174