Familiegegevens en opleiding
Jacob werd geboren te Schiermonnikoog op 25 augustus 1827 als zoon van Wybe Jacobs Visser en Betje Sierps Wouter.
Hij trouwde op 22 juni 1853 te Schiermonnikoog met Romkje Marten Wybes, geboren op 23 februari 1828 te Schiermonnikoog als dochter van Marten Wybes en Riemert Hendrik Carst. Zij overleed 06 september 1875 te Schiermonnikoog.
Jacob overleed te Koningsbergen op 08 februari 1877.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.W.Visser als gezagvoerder gedurende:
* 1850 t/m 1853 van de kof “Ceres” ex Josina Louise, gebouwd in 1840 te Sappemeer, 106 ton, varend voor Jeremias (Joh.?) Meyjes te Amsterdam. Het schip is op 04 maart 1853, geladen met kolen op weg van Newcastle naar Alicante bij Kaap Huerta gestrand. (Bouma);
* 1854 t/m 1856 van de kof “Catharina Maria” ex Drie Gebroeders Sikkens, gebouwd in 1851 te Martenshoek, 62 ton, varend voor A.Conijn & Zn te Alkmaar. Het schip voer in 1857 voor Zeilmaker en Co te Harlingen en was herdoopt in “Ebenhaezer.” (Bouma);
* 1861 van de galjoot “Wiebe Jacobs”, gebouwd in 1861 bij I.A.Hooites te Hoogezand, 156 ton, varend als kapitein/eigenaar vanuit Schiermonnikoog;
* 1862 t/m 1869 van hetzelfde schip maar nu varend voor P.Scheffer & Zn te Amsterdam. Op 23 augustus 1869 werd het schip verkocht, voer in 1870 voor J.A.Hooites te Hoogezand en was herdoopt in “Plotus” (Sweys).
Overige bijzonderheden
In de Harlinger Courant van half maart 1853 (geen datum op de fotokopie van de pagina) staat in de rubriek SCHEEPS-BERIGTEN het volgende096:
“MALICANTE, 7 Maart. Het schip Ceres, kapt. Visser, van Newcastle, laatst van Carthagena op hier bestemd, is in den nacht van 4 dezer bij Kaap La Huetta gestrand. Men is bezig met de lading te lossen, maar vreest dat het schip niet weder afgebragt zal kunnen worden.”
NRC 07 maart 1869
Amsterdam, 6 maart. Het Nederlandse schip (opm: galjoot) WIEBE JACOBS, kapt. Visser, van Osterrisoer naar Nederland, is met enige schade te Oostmahorn binnengelopen.
Familiegegevens en opleiding
Willem Schenk werd geboren op 04 november 1829 te Oudezijl-Nieuweschans als zoon van de zeeman/schipper en collegelid Willem Frederik Schenk en Racheltje Boeles de Weerd. Hij was de broer van de kapiteins Boele (1827) vlagnummer 87 van “Voorzorg” en Klaas (1841) vlagnummer 24 van “Voorzorg”.
Willem trouwde op 11 februari 1858 te Harlingen met Trijntje Boonstra, geboren te Harlingen, 21 jaar als dochter van Cornelis Alberts Boonstra en Tetje Bouma. Trijntje Boonstra overleed op 09 december 1918 te Bussem, 82 jaar, weduwe,
In een huwelijksakte te Amsterdam dd. 01 maart 1906 van een zoon wordt gemeld dat vaderWillem Schenk is overleden maar geen overlijdensakte achterhaald
De Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Willem Schenk als schipper/scheepskapitein in 1858, 1864, 1866, 1869, 1871, 1873, 1875, 1878.
In een huwelijksakte te Amsterdam dd 27 november 1902 van dochter Liena Wilhelmina Schenk wordt als beroep van de vader van de bruid opgegeven “directeur van een weeshuis”. Bij een huwelijksakte te Amsterdam dd 16 juni 1910 wordt als beroep van de moeder van de bruidegom opgegeven “ moeder van een weeshuis.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.W.Schenk was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 183 in de periode 1861 t/m 1905.
W.W.Schenk was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 129 in de periode 1856 t/m 1899112
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Vertrek en aankomst van schepen in Amsterdam093
Naam kapitein Naam van het schip Vertrek Aankomst
W.W.Schenk Ida Cornelia 23 maart 1860 21 februari 1861
Bouma025 vermeldt W.W.Schenk als gezagvoerder gedurende:
-
* 1857 t/m 1860 van de kof “Collegie Trouw”, gebouwd in 1856 te Pekela, 145 ton o.m., varend voor H.T.Kranenburg te Pekela;
-
* 1861 t/m 1866 van de schoenerkof “Ida Cornelia”, gebouwd in 1840 te Pekela, 164 ton o.m., varend voor H.T.Kranenborg te Pekela. Het schip is in 1866 gezonken in de Noordzee;
oktober 1866 Op reis van Rotterdam naar Stettin gezonken in de Noordzee. Opvarenden gered en op 01 november 1866 geland te Frederikstad.
(Bron: NRC 3 november 1866)
-
* 1867 t/m 1869 van de schoenerkof “Frouwina Elisabeth”, gebouwd in 1848 te Pekela, 176 ton o.m., varend voor H.T.Kranenborg te Pekela. Het schip werd in 1869 overzeild;
-
1870 t/m 1875 van de galjoot “Plotus”, ex Wiebe Jacobs, gebouwd in 1861 te Hoogezand, 149 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;
-
* 1876 t/m 1886 van de 2-mastschoener “Zodiac”, gebouwd in 1875 te Hoogezand, 166 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;
-
* 1887 t/m 1888 van de bark “Orion” ex William Leckie, gebouwd in 1855 te Sunderland, 416 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaart museum vermeldt:
16 maart 1864, kof “Ida en Cornelia”, kapitein Willem W.Schenk, 32 jaar uit Oude Pekela.
05 februari 1868, kof “Frouwina Elizabeth”, kapitein Willem W.Schenk uit Oude Pekela.
22 januari 1873, galjoot “Plotus”, kapitein Willem Willems Schenk uit Oude Pekela.
28 februari 1880, schoener “Zodiac”, kapitein Willem Willems Schenk uit Oude Pekela.
29 december 1888, bark “Orion”, kapitein Willem Schenk uit Oude Pekela.
Nadere bijzonderheden
In: “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.
De schoener “Zodiac” onder kapitein W.W.Schenk vertrok in 1883 van Rio Grande en arriveerde op 26 januari 1884 te Talcahuano. Via weer Rio Grande registratie op 11 augustus 1884 te Pernambuco. Tijdens deze reis is twee maal Kaap Hoorn gerond.
Krantenartikelen
Leeuwarder Courant 02 juni 1865114
Advertentie. De notaris Goslings te Harlingen zal, ten verzoeke van Mr. van Velsen Wiersma, advocaat aldaar, op woensdag 7 juni 1865, ’s namiddags 2 uur, bij A. van der Hoek, in het koffiehuis De Nederlanden, op drie maanden krediet, veilen: 355 stuks grenen en 16 stuks vuren nieuwe balken, gemiddeld zwaar 30 á 34 duim en van 57 tot 140 palm lengte; 400 stuks 37 streeps grenen delen, direct aangevoerd per het kofschip IDA EN CORNELIA, kapt. W. Schenk, van Windau, alsmede enige nieuwe Hamburger grenen balken van 50 tot 150 palm lengte en 40 tot 60 duim zwaar, geschikt voor stalhout, draghout en sluitingbalken.
NRC 23 april 1866114
Elseneur, 20 april. Gisteren is alhier in de haven aangekomen het kofschip IDA CORNELIA, kapt. Schenk van Pekela, van Amsterdam naar de Oostzee, (in ballast), het heeft de 18e
onder Skagen het anker verloren en zal alhier daarvan worden voorzien
NRC 27 april 1866114
Elseneur, 23 april. Heden is alhier uit de haven vertrokken het Nederlandse kofschip IDA CORNELIA, kapt. Schenk, van Amsterdam naar de Oostzee, nadat hetzelve wederom van anker en ketting is voorzien.
NRC 021 juni 1866114
Schepen in lading te Rotterdam……
…..- Naar Stettin. Het Ned. kofschip IDA CORNELIA, kapt. W.W. Schenk. Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer…..
Algemeen Handelsblad 02 november 1866114
Het schip IDA CORNELIA, kapt. W.W. Schenk, van Rotterdam naar Stettin, is, volgens telegrafisch bericht van Frederikstad, in de Noordzee gezonken, doch het volk gered en te Frederikstad aangebracht. (Volgens de Börsenhalle van 18 okt., was dit schip op 17 dito
reeds te Swinemünde aangekomen).
NRC 01 mei 1869114
Rotterdam, 30 april. W.W. Schenk, gezagvoerder van de FROUWINA ELISABETH (opm: kof), rapporteert dat hij in de nacht van 6 op 7 april ZZO van Schagen overzeild is door een onbekende bark, waardoor de fokkemast over boord ging en het schip zwaar lek werd. De bark zeilde voor de wind en het roepen om hulp was vruchteloos. De kapitein weet niet van welke natie het schip geweest is. Des anderen daags is de equipage opgenomen geworden door een Noors schoenerschip, dat hen daarna te Krageroe geland heeft. Daar men van het schip niets meer gehoord heeft, is het vermoedelijk gezonken, kort nadat de equipage het verlaten heeft.
NRC 21 maart 1874114
Amsterdam, 20 maart. Het Nederlandse schip PLOTUS, kapt. Schenk, van Amsterdam met suiker naar Stockholm, is volgens telegram op de Vlierede in aanzeiling geweest en lek geworden. De stoomboot is van Harlingen derwaarts vertrokken.
Provinciale Groninger Courant 05 februari 1875114
Te Lubecj overwinteren de schepen ELISABETH LOLLINA, kapt. Carst, en PLOTUS, kapt. Schenk.
Harlinger Courant 12 januari 1878 Scheepstijdingen
Ingekomen: Buenos Ayres, 7 Dec Zodiac W.Schenk, Hamburg.”Mulder
NRC 06 februari 1878114
Buenos Aires, 31 december. Het Nederlandse schip ZODIAK, kapt. Schenk, gaat van hier met steenkolen naar Rio Grande do Sul.
Provinciale Groninger Courant 09 december 1880114
Winschoten, 7 december. Volgens particulier bericht is het te Pekela te huis behorende schoenerschip ZODIAC, kapt. W. Schenk, vóór de 7e november te Ceara aangekomen en de 10e van daar vertrokken naar de Kaap Verdische eilanden om daar zout te laden voor Rio Grande do Sul.
Provinciale Groninge Courant 04 augustus 1882114
Rio Grande, 21 juni. Sedert het laatste bericht zijn hier aangekomen elf schepen, alle van weinig diepgang. Met uitzondering van twee dagen springtij is de baar niet te passeren geweest, zodat de nieuw aangekomen schepen alle tot vaste prijzen gecharterd werden, onder andere de Hoogezandster schoener ZODIAC, kapt. W.W. Schenk, tot Sh.75/- voor gezouten huiden naar het Kanaal, de te Pekela te huis behorende brik JANTINA KORTER, kapt. J.H. Korter, tot 1.400 reis per zak mandiokmeel van Porto Alegre naar Fernambuck, en de Blijhamster schoener-brik SPRUIT, kapt. T.R. de Jonge, met gelijke lading tot 1.000 reis per zak naar Fernambuck
NRC 31 maart 1887114
Nieuwediep, 30 maart. Het Nederlandse schip ORION, kapt. Schenk, van Grangemouth naar Buenos Aires met steenkolen, gisteren alhier als bijlegger ter rede gekomen, is lek en zal moeten lossen om te repareren.
NRC 06 april 1887114
Nieuwediep, 5 april. Door experts is een onderzoek ingesteld naar de toestand van de Nederlandse bark ORION, kapt. Schenk, van Grangemouth met steenkolen naar Buenos Aires bestemd, als bijlegger hier binnen, waarbij gebleken is, dat het schip lek is en de lading moet lossen zo ver nodig zal zijn om het lek boven water te brengen.
NRC 19 april 1887114
Nieuwediep, 18 april. De Nederlandse bark ORION, kapt. Schenk, van Grangemouth naar Buenos Aires, lek alhier binnengekomen, heeft de reparatie volbracht en neemt de geloste lading weder in.
NRC 28 april 1887114
Nieuwediep, 27 april. Het Nederlandse schip ORION, kapt. W.W. Schenk, van Grangemouth naar Buenos Aires, heeft, na te zijn gerepareerd, de geloste lading weder ingenomen en zal de reis voortzetten.
PGC 03 mei 1887114
Nieuwediep, 30 april. Het schip ORION, kapt. Schenk, van Grangemouth naar Buenos Ayres, is na volbrachte reparatie heden naar zee vertrokken.
NRC 07 augustus 1888114
Londen, 6 augustus. Het Nederlandse schip ORION, kapt. Schenk van Hernösand naar Delfzijl, is in de Middengronden aan de grond gelopen.
NRC 13 september 1888114
Rotterdam, 12 september. Volgens telegrafisch bericht zat de Nederlandse bark ORION, kapt. Schenk, bij Borkum aan de grond. Assistentie is daarheen gezonden.
Provinciale Groninger Courant 17 september 1888 114
Advertentie. Voorlopig bericht. Binnen enige dagen zal op nader te bepalen tijd en plaats publiek worden verkocht het onder Nederlandse vlag varende barkschip ORION. groot 400 registerton, liggende in de haven van Delfzijl. Informatiën te bekomen bij Huisinga en Keizer, cargadoors aldaar.
Provinciale Groninger Courant 20 september 1888 114
Advertentie. Op dinsdag 23 september 1888, des avonds te 6 uur, zal in hotel Feyen te Oude Pekela in het openbaar worden verkocht het in Nederland thuisbehorende, in 1886 nieuw gekoperde barkschip ORION, groot 400 ton, met complete inventaris, liggende te Delfzijl, laatst bevaren door kapt. W.W. Schenk te Oude Pekela. Inventarissen zullen ter lezing liggen. Inlichtingen te bekomen bij de boekhouder, de heer F.L. Drenth te Oude Pekela.
-
de Boer, notaris.
Provinciale Groninger Courant 28 september 1888114
Oude Pekela, 26 september. Het barkschip ORION, gevoerd door kapt. Schenk, is heden in publieke veiling aan de heer G.G. Albers, scheepsreder te Farmsum, voor NLG 6.425 verkocht. Voor de chronometer werd NLG 100,-. betaald.
Familiegegevens en opleiding
Heere Post werd geboren te Emden (D.) ca. 1817 als zoon van Roelf Frans Jans Post en Diewertje Hooghout/Dievertje Hooghoudt.
Hij trouwde te Sappemeer op 11 februari 1848 als zeeman met Aafjen Witkop, geboren 23 november 1820 te Lemmer als dochter van Lammert Hoites Witkop en Geesien Feites Hoeksma. Zij overleed te Sappemeer op 02 juni 1850, 29 jaar.
Hij hertrouwde op 21 januari 1852 te Sappemeer als schipper met Aaltje Groeneveld, geboren te Hoogezand als dochter van de garenfabrikant Nanne Folkerts Groeneveld en Geertje Reints van der Veen. Zij overleed te Sappemeer op 14 februari 1903, 79 jaar.
Heere overleed te Sappemeer op 30 mei 1883, 66 jaar.allegroningers en tresoar
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.R.Post was met vlagnummer R422 in de periode 1855 t/m 1867 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld “dat het bestuur art. 37 (heeft) moeten toepassen”, hetgeen betekent dat hij uit de Maatschappij is uitgeschreven, vanwege het niet nakomen van zijn financiële verplichtingen058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappi tot Nut der Zeevaart staat kapitein H.R.Post met vlagnummer R422 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1855, 1858,
1859, 1862 van de kof “Etje Berg” 54 last varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer
* 1863, 1864 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1865, 1866 van de smak “Vier Gezusters” 37 last varend voor G.J.Gnodde te Hoogezand
Bouma025 vermeldt H.R.Post als gezagvoerder gedurende:
* 1849 van de kof “Afiena” ex Ida Berendina, gebouwd in 1835 te Sappemeer, 65 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer; (zie ook vermelding hierna)
* 1850 t/m 1852 van de “Afina” (type niet vermeld) , gebouwd in 1848 te Sappemeer, 73 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip is in 1852 in een storm bij Helsingfors verongelukt;
* 1854 t/m 1862 van de kof “Etje Berg”, gebouwd in 1853 te Sappemeer, 103 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer;
* 1863 van de kof “Vriendschap”, gebouwd in 1843 te Hoogezand, 94 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip is in 1863 verongelukt op Laesoe;
* 1864 t/m 1868 van de smak “Vier Gezusters”, gebouwd in 1857 te Hoogezand, 71 ton o.m., varend voor G.J.Gnodde te Hoogezand. Het schip is in 1868 gestrand en wrak geraakt;
* 1870 t/m 1876 van de kof “Alida” ex Vier Neeltjes, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 89 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip werd in 1876 verkocht naar het buitenland;
* 1876 van de galjoot “Plotus”, ex Wiebe Jacobs, gebouwd in 1861 te Hoogezand, 149 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Het schip werd verlaten bij Doggersbank.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Hoogezand/Sappemeer te Sappemeer
Monsterrol 1839-11, 09 maart 1839, schip “Elsje”, kapitein Helmer Potjer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Fokke Stopper, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, koksmaat en de matroos Heere R.Post, geen leeftijd en woonplaats vermeld;
Monsterrol 1840-4, 05 februari 1840, schip “Elsje”, kapitein Helmer Potjer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Heere Post, geen leeftijd en woonplaats vermeld, matroos, lichtmatroos en een kajuitswachter-koksmaat;
Monsterrol 1843-10, 27 februari 1843, kof “Elsje”, kapitein Helmer Harms Potjer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Heere Post, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1845-9, 29 maart 1845, kof “Elsje”, kapitein Helmer Harms Potjer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Heere Post, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1848-14, 11 maart 1848, kof “Aafina”, kapitein Heere Roelfs Post, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Jacob Harms Bieze, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok en een matroos;
Monsterrol 1849-2, 31 januari 1849, kof “Aafina”, kapitein Heere Roelfs Post, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Johannes le Febre, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok en een matroos;
Monsterrol 1850-14, 02 maart 1850, kof “Afina”, kapitein Heere Post, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Johannes le Febre, geen leeftijd en woonplaats vermeld en een matroos;
Monsterrol 1852-5, 03 februari 1852, kof “Afina”, kapitein Heere R.Post, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts een kok en een matroos;
Monsterrol 1853-11, 12 november 1853, schoenergaljoot “Eltje Berg”, kapitein H.R.Post, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Remmert Kamphuis, geen leeftijd en woonplaats vermeld en een lichtmatroos;
Monsterrol 1859-3, 12 februari 1859, schoenergaljoot “Eltje Berg”, kapitein Heere R.Post, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Jan Brust, geen leeftijd en woonplaats vermeld en een kok;
Monsterrol 1863-2, 09 februari 1863, kof “Vriendschap”, kapitein H.R.Post, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Simen J.Vegter, 34 jaar geen woonplaats vermeld en een kok;
Monsterrol 1863-51, 29 mei 1863, kof “Vriendschap”, kapitein Here R.Post, 46 jaar uit Sappemeer. Voorts een matroos;
Monsterrol 1864-3, 29 februari 1864, smak “Vier Gezusters”, kapitein H.R.Post, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Nicolaas Fikkers, geen leeftijd en woonplaats vermeld;
Samenvatting van de monsterrollen
-
De naam komt in de monsterrollen ook voor als Heere Roelfs en Heere R.
-
Er zijn in totaal 13 monsterrollen op met de naam Heere Post. Alle monsterrollen zijn afkomstig uit het Archief te Sappemeer.
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1839 t/m 1864. In de monsterrrollen zijn vrij konsekwent geen leeftijden en woonplaatsen vermeld, behalve in een rol uit 1863 waar hij vermeld staat met leeftijd 46 jaar, afkomstig uit Sappemeer. Op grond daarvan is als zijn geboortejaar 1817 aangehouden.
-
Het overzicht van de monsterrollen luidt:
* 1839 matroos op de kof “Elsje:, kapt. Helmer Potjer
* 1840-1845 stuurman op de kof “Elsje”, kapt. Helmer H.Potjer
* 1848-1852 kapitein op de kof “Aafina”
* 1853-1859 kapitein op de schoenergaljoot “Eltje Berg”
` * 1863 kapitein op de kof “Vriendschap” 46 jaar
1864 kapitein op de smak “Vier Gezuster”
Overige bijzonderheden
Mast092 vermeldt omtrent de “Afina” ex Ida Berendina het volgende:
“ Kof, gebouwd in 1835 te Sappemeer en 74 ton groot voor W.L.Hensema te Sappemeer. Na hermeting 63 ton. In 1848 verkocht aan Heere R.Post te Sappemeer en herdoopt AAFINA. Op 26 december 1849 gezonken in de Geul van Everingen op de Schelde na stoten. Het schip was met een lading lijnkoeken onderweg van Koningsbergen naar Antwerpen. De opvarenden hebben zich in de scheepsboot gered.”
NRC 15 januari 1869114
Amsterdam, 14 januari. In de volgende havens waren de navolgende Nederlandse schepen liggende en zouden aldaar moeten overwinteren: …
Naar Buss: LUBBINA, kapt. Hazelhoff; VIER GEZUSTERS (opm: smak), kapt. H.R. Post en GEZINA (opm: smak), kapt. P.W. Nieuwenhuis …
|