Inloggen
HENDRIKA - ID 15729


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1861-09-09 / 1877-01-11 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1861
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Construction Data

Scheepsbouwer: Anthonie Egberts Maathuis, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1861-00-00
Delivery Date: 1861-08-21
Technical Data

Gross Tonnage: 80.00 lasts
Gross Tonnage 2: 152.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 26.58 Meters Registered
Beam: 4.75 Meters Registered
Depth: 2.70 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1861
Datum agenda: 1861-09-09
Register nr: 18610635
Scheepsnaam: HENDRIKA
Type: Schooner
Lasten: 80
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Maathuis, A.E.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Veen, J.J. van der
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1861-08-20 HENDRIKA
Manager: Jeremias Jans van der Veen, Sappemeer, Groningen
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands

Date/Name Ship 1865-08-31 VOLHARDING
Manager: Firma Boom & Compagnie (Adriaan Jan Isebree Boom), Middelburg, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Firma Boom & Compagnie (Adriaan Jan Isebree Boom), Middelburg, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Middelburg / Netherlands
Callsign: PWNT

Date/Name Ship 1869-11-02 VOLHARDING
Manager: Fokker & Jeras, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Fokker & Jeras, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Middelburg / Netherlands
Callsign: PWNT

Ship Events Data

1877-01-15: Final Fate:
Winschoter Courant 20-01-1877.
Lowestoft 15 jan. Door de Fransche vissehersmak Le Don de Dieu, kapit. Fournier, van Bouiogne, is gisteren namiddag van het vuurschip van de Galloper afgehaald en hier geland de uit 6 man bestaande equipage van het Nederlandsche schip VOLHARDING, kapit. Lunenborg, van Northshields met steenkolen, welk schip op zee is gezonken. De equipage heeft het grootste gedeelte harer kleederen gered en is in het zeemanshuis opgenomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jeremias Jans van der Veen werd geboren op 25 december 1817 te Groningen, Luthers. Hij woonde te Wildervank en vestigde zich op 04 juni 1879 te Rotterdam en woonde aldaar o.a. aan de Veemarktstraat Wijk 5/13 nr. 11 en de Leuvehaven Wijk 3 nr. 307. Hij was getrouwd met Hendrika Alberts Brink, geboren op 19 april 1821 te Oudshoorn, Nederlands Hervormd005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J. van der Veen was met vlagnummer R228 in de periode 1847/48 t/m 1874 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij was tevens lid van het college te Sappemeer058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat “het Bestuur zich genoodzaakt heeft gezien Art. 37 toe te passen” hetgeen betekende dat hij wegens het niet nakomen van zijn financiële verplichtingen uit de Maatschappij is gezet.058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.J. van der Veen met vlagnummer R228 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849                        van de bark “Proteus”                          179 last    voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam

*   1851                        van de sch.galj. “Mevrouw Wenkel”    ?.          als kapitein/eigenaar vanuit Rotterdam

*   1855                        geen vermelding van schip en reeder

*   1858, 1859             van de brik “Sappemeer”                    104 last    voor R.Meihuizen te Sappemeer

*   1862 t/m 1864       van de sch. “Hendrika”                        100 last    voor A.E.Maathuis te Sappemeer

*   1865                        geen vermelding van schip en reeder

*   1866, 1867             van de brik. “Hendrika”                      93 last      als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer

 

Bouma025 vermeldt J.J. van der Veen als gezagvoerder gedurende:

*   1847 t/m 1848 van de hoeker (sch.brik) “De Leeuw”, gebouwd in 1840 te Vlaardingen, 228 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*   1849 t/m 1851 op de bark “Protheus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;

*   1855 van de kof “Mevrouw Wenkel”, gebouwd in 1852 te Sappemeer, 107 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip voer in 1856 voor kapitein/eigenaar A.A.Breeland te Sappemeer en was herdoopt in “Limmina Arentina”;

*   1858 t/m 1861 van de brik “Sappemeer”, gebouwd in 1857 te Sappemeer, 197 ton o.m., varend voor R.Meihuizen te Sappemeer. Het schip is in januari 1861 gezonken ten W. van Brest;

*   1862 t/m 1862 van de 2/msch “Hendrika”, gebouwd in 1861 te Sappemeer, 152 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer;

*   1864 t/m 1865 van hetzelfde schip en varend voor E.& C.Maathuis te Sappemeer. Het schip voer in 1866 voor Boom & Co te Middelburg en was herdoopt in “Volharding”;

*   1867 t/m 1875 van de brik “Hendrika”, gebouwd in 1866 te Sappemeer, 175 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer;

*   1878 t/m 1881 van de 3/msch “Zeldenrust” ex Baltya Pidde, gebouwd in 1873 te Ruthern, 306 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Veen, Jeremias Jans van der
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Pander als gezagvoerder gedurende:

*    1861 van de pleit “Catharina Elisabeth” ex Johanna, gebouwd in 1819 te Basserode, 88 ton o.m., varend voor J.Boom te Middelburg. Het schip is in maart 1861 bij Wassenaar gestrand en wrak geraakt;

*    1862 t/m 1864 van de 2/msch “Catharina Elisabeth” ex Gouverneur v/d Eb, ex Polaris, gebouwd in 1843 te Rotterdam, 115 ton o.m., varend voor Boom & Co te Middelburg. Het schip voer in 1865 voor F.Wibaut te Vlissingen en was herdoopt in Maria Adolfina”.

Ik noteerde bij deze opgave:

“Gouverneur v/d Eb”, 1845, 214 ton: Het schip werd in 1861 herdoopt in “Catharina Elisabeth (zie p. 194). Maar hier is het bouwjaar 1843 en (wat belangrijker lijkt) het tonnage 115, i.c. bijna de helft van hiervoor.  Ook bij de “Polaris” op p. 881 is het tonnage beduidend lager, nl 144 ton. Verschillen in tonnages is heel gewoon maar is het verschil nu niet wat al te groot? Is er van een verschrijving sprake of is er sprake van een ander schip?

Bouma gaf als commentaar: “Gekozen voor 144 ton en bouwjaar 1845

*    1866 t/m 1867 van de 2/msch “Volharding” ex Henderika, gebouwd in 1861 te Sappemeer, 152 ton o.m., varend voor Boom & Co te Middelburg;

*    1868 t/m 1876 van hetzelfde schip maar nu varend voor Fokker & Jeras te Middelburg.

 

Overige bijzonderheden

Opde vraag of de wet op de Tucht voldoende werkt aan boord, anwoordt de heer Fokker:

“Ja. Ik ben wel geen regtsgeleerde, maar weet toch, dat aan boord van een klein schip, bij eene kleine locatie, de goede verstandhouding moeijlijker te bewaren is dan op een grooter schip met meer personeel. Kapitein Jacob Pander, die een geschikte kapitein is en zijn plaats kent en die vele moeijlijkheden met het volk gehad heeft, klaagde nooit overr die wet.”

Uit het het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” en wel in een interview dd 17 augustus 1874  met de heer B.A.Fokkere, vraag 3106.

 

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Pander, Jacob

Familiegegevens en opleiding

Johannes werd geboren te Veendam op 05 december 1830 als zoon van de schoolmeester Geert Hendriks Lunenborg en Marchien Klaassens Koops.

Johannes trouwde op 26 november 1856 te Veendam als zeeman met Jantje Hanssens, geboren te Veendam op 28 november 1835 als dochter van de schipper Tonnis Alberts Hanssens en Aafien Jakobs Hoetjer.

Het Bevolkingsregister te Den Helder uit 1880-1917 vermeldt de vestiging van Johannes Lunenborg en Jantje Hanssens op 30 mei 1891 te Den Helder afkomstig uit Amsterdam als schipper en wederom vertrek naar Amsterdam op 27 februari 1897

In 1910 was  Johannes overleden en Jantje nog levend en wonend te Amsterdam

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Johannes Lunenborg vermeld als zeeman in 1856, als schipper in 1859, 1861, 1862, 1863, 1865, 1867, 1871. In 1891 wordt hij vermeld als schipper te Den Helder.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

Joh, Lunenboerg was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer 243 in de periode 1858 t/m 1880.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.G.Lunnenberg als gezagvoerder gedurende:

*    1858 van de schoenerkof “Jantina”, gebouwd in 1857 te Pekela, 111 ton o.m., varend voor J.H.Wever te Pekela;

*    1859 t/m 1870 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam.

*    1873 t/m 1874 van de 2-mastschoener “Ommelanden”, gebouwd in 1852 te Groningen, 148 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;

*    1877 van de 2-mastschoener “Volharding” ex Henderika, gebouwd in 1861 te Sappemeer, 152 ton o.m., varend voor Fokker & Jeras te Middelburg. Het schip is in 1877 op zee gezonken.

 

In de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege opgenomen in een almanak uit 1862 uitgegeven door de zeemanscolleges van Wildervank en Nieuwe Pekela wordt Joh. Lunenborg vermeld als gezagvoerder van de “XXX” met vlagnummer 243

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

24 april 1847, kof “Sophia”, schipper Jan Alberts Hanssen, kok Johannes G.Lunenborg, 16 jaar uit Veendam/

14 februari 1848, kof “Jantina”, schipper Klaas Hendriks Bakker, kok Johannes G.Lunenborg, 17 jaar uit Ommelanderwijk.

26 januari 1850, kof “Jantina”, kapitein Hindrik Jans de Boer, lichtmatroos  Johannes Lunenberg, 19 jaar uit Veendam.

10 februari 1852, kof “Jantina”, kapitein Hind. J de Boer, matroos Joh. Lunenborg, 21 jaar uit Veendam.

28 januari 1854, tjalk “Pieterdina Marchiena”, schipper Jelle Klein, stuurman Johannes Lunenborg.

14 februari 1859, galjoot “Jantina”, schipper Johannes Geerts Lundenborg, 28 jaar.

31 maart 1865, schoenerkof “Jantina”, kapitein Johannes G.Lunenborg, 34 jaar uit Veendam.

15 februari 1866, galjoot “Jantina” schipper Johannes G.Lunenborg, 36 jaar uit Veendam.

19 februari 1868, galjoot “Jantina” schipper Johannes Geerts Lunenborg, 37 jaar uit Veendam.

20 februari 1869, galjoot “Jantina” schipper Johannes G. Lunenborg, 38 jaar uit Veendam.

30 maart 1870, galjoot “Jantina” schipper Johannes G. Lunenborg, 40 jaar uit Veendam.

12 februari 1872, schoener “Ommelanden”, schipper Johannes Geerts Lunenborg, 41 jaar uit Veendam

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Lunenborg, Johannes Geertz

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 1861.1869.131.909
DVD IM.– 3145,3146 – 948,950

BIJLBRIEF

Naam schip HENDRIKA

Plaats en datum acte Sappemeer, 20 augustus 1861

Type schip schoener

Bouwwerf/verkoper Anthonie Egberts Maathuis, scheepsbouwer te Sappemeer

Eigenaar/aankoper Jeremias Jans van der Veen te Sappemeer en mede-reders

Te voeren door kapt. Jeremias Jans van der Veen

Grootte 152 tonnen of 80 lasten

Tuigage , aantal dekken

Afmetingen lang 26,58 m., breed 4,75 m., hol 2,70 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1861

Plaats , datum registratie Groningen, 22 augustus 1861

Nummer van registratie deel 26, folio 16, recto, vak 8

Notaris Burgemeester van Sappemeer

Prijs


Bijzonderheden:

Er is geen vermelding omtrent het bestaan van een meetbrief.
Een suffe klerk heeft voor verwarring gezorgd, te weten 1) pagina 948 gaar over in 950 (949 bestaat dus niet), 2) nummer van registratie staat vermeld als 21 terwijl dit 26 zal moeten zijn.

Researcher/datum research: JDvdB / 011211

Naam HENDRIKA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1861
Toegang 883
Inventaris 2140

Archieven, Middelburg Archiefnummer ZA.701.1036.68

foto 0171 - 0175

Cedule
Naam schip HENDRIKA ( ex – VOLHARDING)

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Middelburg, 31 augustus 1865

type schip schoener

bouwwerf/verkoper scheepsbouwmeester Anthonie Egberts & Maathuis, Sappemeer

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt. Jakob Pander

grootte in tonnen 152 tonnen, 80 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 26 ellen 58 duimen, 4 ellen 5 duimen 5 strepen wijdte, 2 ellen 70 duimen hol

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Middelburg, 31 augustus 1865,

nummer van registratie deel 73, folio 35 recto vak 3


notaris Mr. Adriaan Pieter van Deinse, voorzitter Arrondissements Rechtbank, Middelburg

prijs

bijzonderheden: Getoond wordt de laatste koopbrief; het schip ligt thans te
Antwerpen

researcher/datum research: FM / 28/12/2015




Bijlage bij acte 68 van 1865 van het schip VOLHARDING ( ex – HENDRIKA)

Eigenaren:

Boudewijn Anthonij Fokker, fabrikant en koopman, Middelburg 1/4e part
Marinus Cornelis Jeras, boekhouder, Middelburg 1/4e part
Adriaan Jan Isebree Boom, reder Middelburg 2/4e part

(allen van het bedrijf van reders van schepen en van het drijven van redershandel
fa Boom & Compagnie, Middelburg)




researcher/datum research: FM / 28/12/2015

Naam VOLHARDING
Archiefinstelling Zeeuws Archief, Middelburg
Jaar 1865
Toegang 701
Inventaris 1036

Bronnen

Jaar: 1861
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Archiefnummer Gron. 1855-1869-131-909