Inloggen
ANNIE RICHMOND - ID 15752


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1862-03-11 / 1879-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1861
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: R. Pennell, Bath (Me.), U.S.A.
Werfnummer:
Delivery Date: 1861-10-00
Technical Data

Gross Tonnage: 684.00 lasts
Gross Tonnage 2: 1296.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 54.80 Meters Registered
Beam: 8.94 Meters Registered
Depth: 5.95 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1862
Datum agenda: 1862-03-11
Register nr: 18620178
Scheepsnaam: INDIA
Type: Fregat
Lasten: 684
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bonke & Co.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Vonck. C.
Opmerkingen: 1864/ 492-datum besluit nieuwe zeebrief1864-04-16; no 96 geannuleerd- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1861-10-00 ANNIE RICHMOND
Manager: Thomas Harward, Bath (Me.), U.S.A.
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Bath (Me.)
Shareholder:
Homeport / Flag: Bath (Me.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1862-01-26 INDIA
Manager: Firma Bonke & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCKG

Date/Name Ship 1875-00-00 INDIA
Manager: Firma Van Zeylen & Decker, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Middelburg / Netherlands
Callsign: PCKG

Date/Name Ship 1879-00-00 RUDOLPH
Manager: Gildemeister & Ries, Bremen, Germany
Eigenaar: Gildemeister & Ries, Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van de ANNIE RICHMOND  1861:

Edward Preble Stinson, kapitein te Bath (1/16e part), Thomas Harward, koopman te Bath (11/16e part),  Allen Lambard, koopman te Augusta (2/16e part) en Robert Pennell, koopman te Brunswick (2/16e part)

 

Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.509 fregat INDIA 1862

Eigenaren: 
Firma Bonke & Co., reders te Rotterdam (6/20e part)
Mr. Hendrik van Berckel, koopman te Delft (1/20e part)
Firma A. van Berckel & Zoon, branders te Delft (1/20e part)
Albertus Bots, koopman te Nieuwkoop (2/20e part)
Petrus Bots, koopman te Nieuwkoop (1/20e part0
Gerardus Bots, koopman te Nieuwkoop (1/20e part)
Max Frank Paul Eichholt, brander te Rotterdam (2/20e part)
Walterus Johannes Heeren Hz., koopman te ’s-Hertogenbosch (1/20e part)
Firma R. Mees & Zoonen, kassiers en makelaars te Rotterdam (2/20e part)
Charles Moens, particulier te Rotterdam (1/20e part)
Cornelis Schilte, kopman te Delft (1/20e part)
Firma Wambersie & Zoon, cargadoors te Rotterdam (1/20e part)

Ship Events Data

1879-02-26: Damaged
Lissabon, 26 februari. Het Nederlandse schip INDIA, kapt. Hulshoff, van Batavia naar Amsterdam, gisteren lek en met schade hier binnengelopen, is onder quarantaine geplaatst wegens het niet aan boord hebben van een gezondheidspas. Volgens bericht zou er lading over boord geworpen zijn.
1879-02-26: Volgens particulier telegrafisch bericht is het schip INDIA, kapt. Hulshoff, van Batavia naar Middelburg, te Lissabon lek binnengelopen.
1879-08-19: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen, als lasthebbende van hunne meesters, op dinsdag 19 augustus 1879, des middags ten 12 ure, in de Zaal aan de Scheepmakershaven no. 29, publiek veilen het Nederlands gekoperd en kopervast fregatschip INDIA, laatst gevoerd door kapt. L. Hulshoff, volgens meetbrief lang 54,80 meter, wijd 8,94 meter, hol 5,95 meter, groot 1.296 tonnen, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere inventaris, zoals het is liggende aan de werf Middelburgs Welvaren te Middelburg.
Nadere informatiën bij bovengemelde makelaars en bij de heren Wambersie & Zoon, cargadoors, te Rotterdam.
1879-08-20: Sold to foreign country
Verkoping van schepen in de zaal aan de Scheepmakershaven te Rotterdam op 19 augustus 1879: het Nederlandse driemastschip INDIA, groot 1.296 ton, gebouwd in 1861, laatst gevoerd door kapt. L. Hulshoff (opm: zie NRC 020879), is voor NLG 14.800 verkocht aan Bouwmeester, Borsius & Van der Leije. (opm: koper waarschijnlijk F.H. van Leeuwen & Co, Middelburg en snel doorverkocht naar Bremen; nieuwe naam RUDOLPH)
1886-07-31: Final Fate: Condemned

Op 31 juli 1886 is de RUDOLPH tijdens reparatie in droogdok van Ulrichs in Bremerhaven omgevallen, gebroken en in 1887 als constructive total loss afgekeurd.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Stinson, Edward Preble

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Vonck werd geboren op 18 februari 1818 te Streefkerk. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Binnenweg Wijk 15 nr. 476 en Karresteeg Wijk 3 nr. 183. Hij vertrok op 20 augustus 1873 naar Amsterdam.

 Hij was gehuwd met Grietje Rotgans, geboren op 24 februari 1820 te Terschelling als dochter van Gerrit Siebesz Rotgans en Trijntje Jacobs.005 en tresoar

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Corns. Vonck was met vlagnummer R218 in de periode 1846 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

C.Vonck was in 1849 afwisselend commissaris en in 1870 permanent commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein Corns. Vonck met vlagnummer R218 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849                        van de bark “J.C.J. van Speyk”          274 last                 varend voor F.Smit te Kinderdijk

*   1851, 1855             van de bark “Vier Gebroeders”           342 last                 varend voor F.Smit te Kinderdijk

*   1858, 1859             van het fregat “Loevensteyn”             389 last                 varend voor Bonke & Co te Rotterdam

*   1862 t/m 1867       van het fregat “India”                          685 last                 varend voor Bonke & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt C.Vonck als gezagvoerder gedurende:

*   1848 t/m 1850 op het fregat “J.C.J. van Speyk”, gebouwd in 1834 te Kinderdijk, 512 ton o.m., varend voor F.Smit te Alblasserdam;

*   1851 t/m 1857 van de bark “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 637 ton o.m., varend voor F.Smit te Kinderdijk;

*   1858 t/m 1861 van het 3/msch “Loevestein”, gebouwd in 1854 te Schiedam, 736 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.

*   1862 t/m 1869 van het 3/mschip “India” ex Anny Richmond, gebouwd in 1861 te Bath-Maine, 1300 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;

*   1872 van het ijzeren fregat “Hoek van Holland”, gebouwd in 1864 te Kinderdijk, 801 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

C.Vonck vertrok op 19 september 1857 vanuit Nieuwediep met de “Loevestein” met een transport van 3 officieren en 200 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 30 december 1857 na een reis van 102 dagen. Onderweg waren 2 manschappen overleden.

Op 27 september 1861 vertrok hij uit Brouwershaven met de “Loevestein” en 3 landmachtofficieren. Hij kwam te Batavia aan op 14 januari 1862 na een reis van 109 dagen065.

 

Melding van het overlijden te Batavia op 01 december 1870 van een matroos aan boord van het schip “India”.115

 

Zierikzeesche Courant 16 maart 1864

Op 11 maart 1864 is te Brouwershaven gearriveerd de “India”, kapt. C.Vonck, komen van Batavia en met bestemming Rotterdam. Aan boord de passagiers de heren A.M.Sassenberg en J.H.Kruijt, benevens 14 gepasporteerde militairen.

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Vonck, Cornelis

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt S.Pons als gezagvoerder gedurende:

*    1870 t/m 1871 van het 3/mschip “India” ex Anny Richmond, gebouwd in 1861 te Bath-Maine, 1300 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;

*    1872 t/m 1875 van het 3/m schip “Jedo”, gebouwd in 1856 te Schiedam, 753 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Pons, S.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.G.Kettel was met vlagnummer R85 in de periode 1871 t/m 1877 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1877 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor het vlaglidmaatschap heeft bedankt058.

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij staat kapitein J.G.Kettel met vlagnummer R85 in de ledenlijst als gezagvoerder maar zonder vermelding van schip en boekhouder058.

 

Bouma025 vermeldt J.G.Kettel als gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m 1874 van het 3/mschip “India” ex Anny Richmond, gebouwd in 1861 te Bath-Maine, 1300 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Kettel, J.G.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.Tofield als gezagvoerder gedurende:

*   1862 t/m 1864 van de bark “China” ex Beatrix, gebouwd in 1852 te Capelle aan de IJssel, 411 ton o.m., varend voor Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam;

*   1866 t/m 1868 wederom op de bark “China” (zie hiervoor) en nu varend voor J.W.Anthony te Rotterdam. Het schip werd in 1868 naar het buitenland verkocht;

*   1869 van de bark “Maasnymph” ex Pladda, gebouwd in 1867 te Quebec, 1304 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam;

*   1871 t/m 1874 van het 3/mschip “Maria” ex Union, ex Lyra, gebouwd in 1855 te Newbury Port, 1062 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*   1875 t/m 1877 van het 3/mschip “India” ex Anny Richmond, gebouwd in 1861 te Bath-Maine, 1300 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Tofield, E.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.Hulshoff als gezagvoerder gedurende:

*                                                                                                                                     1874 van het 3/mschip “Suzanna Johanna”, ex Pauline, gebouwd in 1859, bouwplaats niet vermeld, 1248 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. Het schip is in 1874 verbrand op 38oZ/2oW;

*                                                                                                                                     1875 van het 3/mschip “Laurens Koster”, ex Ellen Stewart, gebouwd in 1857 te Baltimore, 1310 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*                                                                                                                                     1876 van het 3/mschip “Suzanna Johanna” ex Lichtstraal, gebouwd in 1864 te Slikkerveer, 1500 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*                                                                                                                                     1878 t/m 1879 van het 3/mschip “India” ex Anny Richmond, gebouwd in 1861 te Bath-Maine, 1300 ton o.m., varend  voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. Het schip werd in 1879 verkocht naar Bremen en herdoopt in “Rudolf”;

*                                                                                                                                     1895 van het schroefstoomschip “Urania”, gebouwd in 1857 te Hull, 275 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*                                                                                                                                     1896 van het stalen schroefstoomschip “Flora”, gebouwd in 1894 te Rotterdam, 574 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Hulshoff, L.

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Westendorf, XX

Algemene informatie

1862

Op 11 maart 1862 werd de eerste zeebrief verstrekt voor het fregat INDIA, aangevraagd door Bonke & Co., Rotterdam, voor kapitein C. Vonck.

RC 070162
Scheepstijding. Londen, 3 januari. Uitgeklaard: ANNIE RICHMOND, kapt. Stenson, naar Rotterdam.

RC 090162
Scheepstijding. Hellevoet, 8 januari. Aangekomen: ANNIE RICHMOND, kapt. Stenson, van Londen.

JB 230462

De rederij Bonke & Co. te Rotterdam heeft in de grote vaart gebracht het te Bath nieuw gebouwde barkschip INDIA, groot circa 675 gemeten lasten, zullende gevoerd worden door kapt. Vonck.

NRC 260462
Scheepstijdingen. Brouwershaven, 25 april. Vertrokken, INDIA, kapt. Vonck, naar Batavia.

AH 071062
Batavia, 29 augustus. Aangekomen vóór 29 augustus: INDIA, kapt. Vonck, van Rotterdam.

NRC 291162

Batavia, 14 oktober. Vrachten. Nederlandse schepen. GEBROEDERS bedongen NLG 110 per last voor suiker en NLG 105 voor koffij, hier en te Soerabaija te laden naar Amsterdam. ANNA NLG 110 voor suiker, NLG 105 voor koffij, te Samarang te laden naar Amsterdam. INDIA NLG 105 voor suiker, NLG 100 voor koffij, NLG 97 ½  voor tabak, NLG 115 voor huiden, hier, Soerabaija en Passaroeang te laden naar Rotterdam.

RC 161062
Scheepstijding. Batavia aangekomen 17 augustus, INDIA, kapt. Vonck, van Rotterdam.

RC 291162
Scheepstijding. Batavia vertrokken den 5 oktober, INDIA, kapt. Vonck, naar Soerabaija.


1863

NRC 070163
Passaroeang, 14 november. Vertrokken: INDIA, kapt. Vonck, naar Nederland.

AH 290463
Advertentie. P. de Vries, A. de Mol van Otterloo, A.M. van Valkenburg, A.J. Schaaf, F.A. van der Breggen, J.H.A. Gebing en H. van Veen, makelaars, presenteren als lasthebbende van hunne meesters, op donderdag den 30ste april 1863, des voormiddag ten 10 ure, ten huize van A. van Es, in de Brakke Grond, in de Nes, ten overstaan van den deurwaarder B.D. Beets, aan de meestbiedende te verkopen:
  Eene partij van 735 pakken Java bladen tabak, hoofdmerk TR, directe aangevoerd van Soerabaya, per het schip INDIA, kapt. C. Vonck. Liggende en te zien als bij notaris zal worden aangewezen.


1864

DC 120164

Zeetijdingen.

Van Batavia vertrokken: 3 november. JOHANN, kapt. Verduin, en 5 nov., CORN. ANTHONY, kapt. Reinders, beiden naar Nederland; 6 nov., IDA WILLEMINA, kapt. Rotgans, en CORNELIS GIPS, kapt. Seyfert, beiden naar Soerabaija; 8 nov., INDIA, kapt. Vonck, en  CATHARINA MARIA, kapt. v. Amerongen, beiden naar Nederland;

DC 120364

Brouwershaven, 11 maart. Aangekomen: INDIA, kapt. Vonck, van Batavia.

Op 31 mei 1864 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor het fregat INDIA, aangevraagd door Bonke & Co., Rotterdam, voor kapitein C. Vonck.


1865

NRC 030865
Rotterdam, 2 augustus. De Rotterdamse Diergaarde heeft de volgende geschenken ontvangen:

1 Javaan aap van de gezagvoerder C. Vonck, van het fregatschip INDIA, van de heren Bonke & Co.;

1 grote slang (Python Reticulatus) van de gezagvoerder J. Admiraal Jzn, van het barkschip LUCONIA, mede van de heren Bonke & Co;


1867

NRC 070267

Rotterdam, 6 februari. Het Nederlandse schip INDIA, kapt. Vonck, is volgens telegrafisch bericht heden uit Hellevoetsluis te North-Shields binnengekomen. Alles wel aan boord. Wind west, de barometer tekent 28.10. Stormweer.

NRC 270267

Shields, 23 februari. Het Nederlands schip INDIA, kapt. Vonck, 22 voet en 6 duim diepgaande, is hedenmorgen uit het Tyne dok gesleept en ligt aan de noordzijde van deze haven gemeerd.

NRC 280267

Rotterdam, 26 februari. Ter rectificatie omtrent het schip INDIA, kapt. Vonck - zie ons nummer van gisteren, onder Shields - bedroeg de diepgang bij een lading van 1521 tonnen steenkolen slechts 20¼ voet, en niet 22 voet 6 duim. Het genoemde schip is gistermorgen ten 11 ure met een gunstige gelegenheid uit Shields naar Batavia vertrokken.


1868

DC 130668

Dordrecht, 12 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn op heden bij inschrijving van Java naar Nederland bevracht de volgende schepen als:

Op Rotterdam: ANTJE, kapt. v.d. Hoog, voor NLG 84,97; INDIA, kapt. Vonck, voor NLG 87,- per last.


1869

NRC 030369
Scheepstijding. Zierkizee. Aangekomen. 1 maart, INDIA, kapt. Vonck, van Passaroeang naar Rotterdam, vertrok 12 november.

NRC 170669
Zeetijding. Zeilklaar. Rotterdam, 16 juni. INDIA, kapt. Pons, naar Batavia.


1870

AH 150170
Uitgezeild.
Samarang, 22 november. INDIA, kapt. Pons, naar Rotterdam.

DT 030570
Helvoet, 30 april. Binnen. INDIA, kapt. Pons, van Banjoewangie, laatst van Brouwershaven.

AH 140770
Hellevoetsluis, 12 juli. Uitgezeild, INDIA, kapt. Kettel, naar Brouwershaven.

DT 160970
Gepraaide schepen. 10 augustus 14° 50’ N.Br., 26° 20’ W.L., INDIA, kapt. Kettel, van Rotterdam naar Batavia.


1871

AH 240671
Binnengekomen. Bij Plymouth, 19 juni; INDIA, kapt. Kettel, van Batavia naar Rotterdam.


1872

AH 190372
Batavia, 4 februari. Binnengekomen. INDIA, kapt. J.G. Kettel, van Rotterdam.

AH 021172
Binnengekomen.
Bij Scilly, 29 oktober. INDIA, kapt. J.G. Kettel, van Rangoon naar Falmouth.


1873

NRC 260173

Rotterdam, 25 januari. Volgens brief van kapt. Kettel, voerende het Nederlandse fregatschip INDIA, van Sunderland naar Soerabaija, was hij de 23e dezer bij Ramsgate ten anker. Alles wel aan boord.

AH 150773
Binnengekomen. Soerabaija 22 mei. INDIA, kapt. J.G. Kettel, van Liverpool.

DS 041073
Binnengekomen. Batavia 20 augustus. INDIA, kapt. J.G. Kettel, van Sampan.


1874

AH 280374
Scheepstijding. Binnengekomen.
Brouwershaven, 26 maart. INDIA, kapt. J.G. Kettel, van Banjoewangie naar Rotterdam, vertrokken 24 november.

AH 290374
Carga lijsten. Rotterdam. Java, INDIA, kapt. Kettel, 8000 balen koffie, 2784 bossen Bindrotting, N.H.M. (ged. opgave)

De Standaard 010774
Uitgezeild. Maassluis, 28 juni. INDIA, kapt. Tofield, (S) Newcastle.

AH 040774
Rotterdam, 2 juli. Volgens ontvangen telegram, is het schip INDIA, kapt. Tofield, heden te Newcastle aangekomen. Alles wel.


1875

AH 230375
Vertrokken.
Batavia, 6 februari. INDIA, kapt. Tofield, naar Samarang.


1876

AH 090576
Rotterdam, 7 mei. Volgens telegrafisch bericht, is het schip INDIA, kapt. Tofield, van Newcastle te Atjeh aangekomen; alles wel aan boord.


1877

AH 100877
Maassluis, 7 augustus. Vertrokken de INDIA, kapt. Hulshof, naar Newcastle.

NRC 251177

Advertentie. Uit de hand te koop:

-    26 Aandelen drijvend droogdok, elk groot NLG 1.000,-, volgefourneerd.

-   18 Aandelen Stoomsleeplichterdienst, ieder groot NLG 1.000,-, volgefourneerd.

-   2/10 Aandelen in het fregatschip WESTERSCHELDE, in ballast naar Java.

-   1/10 Aandeel in het fregatschip SUSANNA JOHANNA op reis naar Soerabaya via Londen.

-   1/10 Aandeel in het fregatschip ERASMUS, liggende te Marseille.

-   1/10 Aandeel in het fregatschip INDIA op reis naar Java met steenkolen.

-   1/10 Aandeel in het fregatschip GEBROEDERS VAN DER BEEK met kolen naar Java.

-    2/20 en 1/30 Aandelen in het fregatschip PHILIPS VAN MARNIX doende een tussenreis op Java.

-   2/20 Aandelen in het fregatschip ’S-GRAVENHAGE liggende op Java.

-   1/10 Aandeel in het fregatschip UTRECHT op reis naar Java met kolen.

-   1/20, 1/40 en 1/60 Aandelen in het fregatschip MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE liggende op Java.

Alles onder directie en boekhouderschap van de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam. Te bevragen ten Kantore van de Notarissen Van der Hoop & De Kuyper, te Rotterdam.


1878

NRC 300178

Rotterdam, 29 januari. Volgens bij de rederij ontvangen telegram van Batavia, dato 24 dezer, is het schip INDIA, kapt. Hulshoff, ter rede van Atjeh aangekomen. Alles wel.


1879

NRC 270279

Rotterdam, 26 februari. Volgens particulier telegrafisch bericht is het schip INDIA, kapt. Hulshoff, van Batavia naar Middelburg, te Lissabon lek binnengelopen.

NRC 050379

Lissabon, 26 februari. Het Nederlandse schip INDIA, kapt. Hulshoff, van Batavia naar Amsterdam, gisteren lek en met schade hier binnengelopen, is onder quarantaine geplaatst wegens het niet aan boord hebben van een gezondheidspas. Volgens bericht zou er lading over boord geworpen zijn.

NRC 070379

Lissabon, 5 maart. Het alhier lek binnengelopen schip INDIA, kapt. Hulshoff, van Batavia naar Middelburg, maakt nu weinig water, doch de gezagvoerder rapporteert, dat het op zee zwaar lek was en een hoeveelheid suiker werd opgepompt. De vingerlingen van het roer zijn ontzet waardoor het roer los ligt. De gezagvoerder meent dat het onmogelijk is om het schip naar Nederland te slepen en de plaatselijke experts waaronder de agent van Veritas hebben aanbevolen een derde der lading te lossen om het schip verder te kunnen onderzoeken.

NRC 080379

Lissabon, 6 maart. Het Nederlandse schip INDIA, lek alhier binnen, is nagezien en moet geheel lossen om een verder onderzoek te bewerkstelligen.

NRC 160379

Amsterdam, 15 maart. Volgens particulier telegram uit Lissabon is het Nederlandse schip INDIA, kapt. Hulshoff, van Batavia naar Middelburg, aldaar lek binnen, door duikers onderzocht, die bevonden hebben dat het roer in goede staat was. De benodigde reparatie kan geschieden zonder de lading te lossen en het schip de reis vervolgen zonder assistentie van een sleepboot.

NRC 280379

Amsterdam, 27 maart. volgens telegrafisch bericht uit Lissabon, lag het Nederlandse schip INDIA, kapt. Hulshof, van Batavia naar Middelburg, aldaar met schade binnen, 26 dezer zeilklaar naar Vlissingen.

NRC 020879
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen, als lasthebbende van hunne meesters, op dinsdag 19 augustus 1879, des middags ten 12 ure, in de Zaal aan de Scheepmakershaven no. 29, publiek veilen het Nederlands gekoperd en kopervast fregatschip INDIA, laatst gevoerd door kapt. L. Hulshoff, volgens meetbrief lang 54,80 meter, wijd 8,94 meter, hol 5,95 meter, groot 1.296 tonnen, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere inventaris, zoals het is liggende aan de werf Middelburgs Welvaren te Middelburg.

Nadere informatiën bij bovengemelde makelaars en bij de heren Wambersie & Zoon, cargadoors, te Rotterdam. (opm: zie ook AH 210879 en 061179)

AH 210879

Verkoping van schepen in de zaal aan de Scheepmakershaven te Rotterdam op 19 augustus 1879: het Nederlandse driemastschip INDIA, groot 1.296 ton, gebouwd in 1861, laatst gevoerd door kapt. L. Hulshoff (opm: zie NRC 020879), is voor NLG 14.800 verkocht aan Bouwmeester, Borsius & Van der Leije. (opm: koper F.H. van Leeuwen & Co, Middelburg en snel doorverkocht aan Gildemeister & Ries, Bremen; nieuwe naam RUDOLPH, zie AH 061179)

AH 061179

Het Nederlands fregatschip INDIA, groot 1.269 ton nieuwe meting, gebouwd in 1861, is uit de hand verkocht aan een Bremer huis (opm: zie NRC 020879 en AH 210879)


1886

AH 040886
Bremerhaven, 1 augustus. Het 3 mast schip RUDOLPH (ex. Nederlands schip INDIA), van de reders Gildemeister & Ries, te Bremen, dat gisteren namiddag in het Uirichs dok gezet werd, is des avons te 8½ uur overzij gevallen, geheel opgebroken en wrak geworden.
(opm: fregat bouwjaar 1861, ex ANNIE RICHMOND, ex INDIA)

Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.509
DVD VIII – 1517,1525
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip ANNIE RICHMOND (Amerikaans schip),
thans noemen INDIA

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Rotterdam, 26 januari 1862

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Edward Preble Stinson, kapitein te Bath (1/16e part), Thomas Harward, koopman te Bath (11/16e part), Allen Lambard, koopman te Augusta (2/16e part) en Robert Pennell, koopman te Brunswick (2/16e part)

gevoerd door kapt. Edward Preble Stinson, koopvaardijkapitein te Bath

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 1.296 tonnen of 684 lasten
(meetbrief Schiedam, 26 januari 1862)

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen lang 54,80 m., breed 8,94 m., hol 5,95 m.

kiellegging

tewaterlating 1861

plaats / datum registratie Rotterdam, 24 januari 1862

nummer van registratie deel 167, folio 156, verso, vak 8

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs NLG. 106.200,-

Bijzonderheden: bij het passeren van de acte ligt het schip te Schiedam.
De Amerikaanse verkopers hadden het schip voor hun rekening nieuw van de bijl doen bouwen en volgens Amerikaanse meting mat het schip 1089 56/95e ton burthen
(opm: in Bouma als ANNY RICHMOND, dit is fout, zie American Register of Shipping, die verder geeft: gebouwd in 1861 door R. Pensell, Bath Me)



researcher/datum research: ML / 070109






Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.509 fregat INDIA

Eigenaren:

Firma Bonke & Co., reders te Rotterdam (6/20e part)
Mr. Hendrik van Berckel, koopman te Delft (1/20e part)
Firma A. van Berckel & Zoon, branders te Delft (1/20e part)
Albertus Bots, koopman te Nieuwkoop (2/20e part)
Petrus Bots, koopman te Nieuwkoop (1/20e part0
Gerardus Bots, koopman te Nieuwkoop (1/20e part)
Max Frank Paul Eichholt, brander te Rotterdam (2/20e part)
Walterus Johannes Heeren Hz., koopman te ’s-Hertogenbosch (1/20e part)
Firma R. Mees & Zoonen, kassiers en makelaars te Rotterdam (2/20e part)
Charles Moens, particulier te Rotterdam (1/20e part)
Cornelis Schilte, kopman te Delft (1/20e part)
Firma Wambersie & Zoon, cargadoors te Rotterdam (1/20e part)

ML / 070109

Naam INDIA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1862
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Nationaal Archief Den Haag, Archiefnummer Rotterdam 3.03.17.01.3675.509
Nat. Archief, Den Haag, toeg. nr 2.08.01.07, diverse bestanddelen zeebrieven
American Lloyd’s Register of American and Foreign Shipping 1862
De heer Luc Heijboer, Vlaardingen
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordtsche Courant
DT = De Tijd
DS = De Standaard
JB = Javabode
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk