Familiegegevens en opleiding
Pieter Jacobus werd geboren op 02 okt. 1830 te Amsterdam als z.v. Johannes Julius Arnold (1799-1844) en Elisabeth Cornelia Bruni (1800-1872)
P.J. trouwde in ca. 1858 met Jacoba Christina Maria Affourtit (1836-1865). Jacoba Christina Maria Affourtit overleed op 22.02.1865
P.J. (37) trouwde opnieuw op 11 juni 1868 te R’dam met Geertruida Rebecca Hamelau Tacke (1838-1892) - d.v. Johannes Jacobus Hamelau Tacke en Rebecca Dacosta.
P.J. overleed op 27 juli 1878 te Rotterdam (47).
Kinderen
Louise Christina Dorothea Amalia (1859-1926)
Pieter Jacobus Marinus (1861-1922)
Jacoba Christina (1864-1955)
Rebecca Dorothea Maria Elisabeth (1869)
Johannes Julius (1871)
Theodoor Lodewijk (1872-1919)
Aletta Maria (1874)
David Gustaaf (1878)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.J. Arnold was met vlagnummer R151 in de periode 1868 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.J.Arnold als gezagvoerder gedurende:
* 1862 t/m 1863 van de brik “Accra” ex Adolf Strantzen, gebouwd in 1861 te Geestemünde, 224 ton o.m., varend voor Bouman & Rijckevorsel te Amsterdam;
* 1864 t/m 1865 van de brik “Apollonia” ex Martha & Jacoba, gebouwd in 1858 te Amsterdam, 243 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam;
* 1868 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;
* 1869 t/m 1878 van de brik “Marie Cornelie”, gebouwd in 1868 te Slikkerveer, 251 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
NRC 070168
Rotterdam, 6 januari. Volgens particulier bericht is de brik (opm: schoener) GOUVERNEUR SCHOMERUS, kapt. Arnold, de 10e november l.l. ter rede van Asensinée (opm: mogelijk het eiland Ascension) gestrand en totaal verloren. De equipage is behouden aan wal gekomen.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.C.Piera als gezagvoerder gedurende:
* 1864 t/m 1865 van de brik “Accra” ex Adolf Strantzen, gebouwd in 1861 te Geestemünde, 224 ton o.m., varend voor Bouman & Rijckevorsel te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt kapitein Oelhoorn/Oehlhoorn (zonder initialen) als gezagvoerder gedurende:
* 1855 van het 3/m schip “Jeannette Philippine”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 670 ton o.m., varend voor P.Scheffer & Zn te Amsterdam. Het schip werd in Soerabaja afgekeurd;
* 1863 van de bark “Herman de Ruyter”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 601 ton o.m., varend voor Jerem. Meyjes & Zn te Amsterdam;
Bouma025 vermeldt J.Oelhoorn (is dit dezelfde?) als gezagvoerder van/in:
* 1866 t/m 1869 van de brik “Accra” ex Adolf Strantzen, gebouwd in 1861 te Geestemünde, 224 ton o.m., varend voor Bouman & Rijckevorsel te Amsterdam. Deze datering kan niet goed zijn want Bossebroek065 vermeldt in 1866/67 een troepentransport van de “Accra” onder kapitein J.Velman - zie aldaar).
Overige bijzonderheden
De “Jeannette Philippine”, bestemd van Batavia naar Amsterdam, onder kapitein Oelhoorn, werd te Soerabaja wegens te hoge reparatiekosten afgekeurd.078.
Familiegegevens en opleiding
Arie Jacobsz Ouwehand Sr werd geboren op 20 oktober 1822 te Katwijk als zoon van Jacob Arysz. Ouwehand en Jannetje Arijsd Vooijs.
Hij trouwde in 1846 te Katwijk met Maartje Jansd. van Duyvenbode.
Hij overleed ter plaatse op 26 mei 1899.
Hij staat vermeld als kapitein op De Hoop van 1852-1857, van 1857-1864 op de Johanna, van 1865-1871 op de Maria Regina en van 1875-1882 op de Hendrik Daniël054-093.
In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.
De schepen van de kapitein
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
A.J.Ouwehand Johanna 29 november 1860 24 oktober 1861
Johanna 12 april 1863 geen melding
Bouma025 vermeldt A.J.Ouwehand als gezagvoerder van:
* 1854 t/m 1857 op de kof “Hoop”, gebouwd in 1842 te Muiden, 62 ton o.m., varend voor M.Bonse & Co te Amsterdam;
* 1858 op hetzelfde schip maar nu varend voor F.Tepe te Amsterdam;
* 1858-1867 op de brik “Johanna”, gebouwd in 1854 te Muiden, 271 ton o.m., varend voor F.Tepe te Amsterdam;
* 1868-1869 op hetzelfde schip maar dan varend voor W.D.Prins te Amsterdam. Het schip werd in 1869 verkocht naar Duitsland;
* 1865 t/m 1870 op de bark “Maria Regina” (ex-Maria Catharina), gebouwd in 1853 te Nieuwendam, 426 ton o.m., varend voor F.Tepe te Amsterdam. Het schip werd in 1870 verkocht naar het buitenland
Bouma vermeldt A.Ouwehand als gezagvoerder van:
* 1858-1860 op de 2/mschooner “Herwijnen”, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 190 ton o.m., varend voor W.van Diepen Jr te Amsterdam
* 1862-1865 op de sloep “Maria”, gebouwd in 1849 te Husum, 64 ton o.m., varend voor F.Tepe te Amsterdam;
* 1870 t/m 1872 op de brik “Accra” (ex Adolf Strantzen), gebouwd in 1861 te Geestemünde, 224 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam.
* 1873 t/m 1875 op de brik comp. “Elmina”, gebouwd in 1865, 289 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam;
Bouma vermeldt J.A.Ouwehand als gezagvoerder van:
* 1872-1878 op de bark “Hendrik Daniël” (ex Josephina Bernardina, ex Anna Maria Henriëtte), gebouwd in 1840 te Amsterdam, 326 ton o.m., varend voor G.A.Cramer te Amsterdam;
* 1878-1882 op hetzelfde schip, maar dan varend voor Cramer, Haighton & Co te Amsterdam.
Er is in de opgaven van van der Plas054 wellicht onjuiste toedelingen van schepen aan A.J.junior en A.J.senior. Ik heb alle door hem vermelde schepen bij beide kapiteins in bovenstaande lijst opgenomen.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt K.Okkes als gezagvoerder gedurende:
* 1859 t/m 1860 van de sch.kof “Drie Aurelia’s”, gebouwd in 1847 te Joure, 162 ton o.m., varend voor J.Rinkes te Joure. Het schip is in 1860 verongelukt op de Spaanse kust;
* 1866 t/m 1867 van de sch.brik “Axim” ex Jacoba Christina, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 183 ton o.m., varend voor Bouma & van Rijckevorsel te Amsterdam;
* 1869 van de brik “Accra” ex Adolf Strantzen, gebouwd in 1861 te Geestemünde, 224 ton o,m, varend voor Bouman & Rijckevorsel te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Hindrik Pieters Hazewinkel (dit is de volledige vóónaam) Puister werd geboren op 06 november 1825 te Veendam als zoon van de schipper Pieter Hindriks Puister en Antje Hindriks Hazewinkel.
Hindrik Pieters Hazewinkel huwde op 19 januari 1854 te Veendam als schipper met Annechien de Jonge, geboren 07 januari 1834 te Veendam als dochter van de schipper Reinder Roelfs de Jonge en Frouke Jakobs Mulder. Annechien overleed op 22 juli 1888 te Veendam, 54 jaar.
Hindrik zou zijn overleden te Veendam op 15 december 1905, maar ik heb geen overrlijdensakte kunnen vinden
Uit: "Puister. Een Gronings Veenkoloniaal Geslacht" door H.Puister Az (†) en Drs.A.T.Puister. Wassenaar 1985. Typoscript, 130 pp. (CBG-G/Puis).
Ook geen overlijdensakten te Amsterdam.
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Hindrik Pieters Hazewinkel vermeld als schipper in 1854, 1856, 1859, 1861, 1862, 1864, 1867, 1870, 1871, 1872, 1878.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.P.H.Puister was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 107 in de periode 1876 t/m 1890.
H.P.Hazewinkel Puister was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer Z2 resp. 49 in de periode 1853 t/m 1888.
De schepen
H.P.Hazewinkel Puister was gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1877 van de kof “Industrie”, gebouwd in 1853 te Wildervank, 93 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. In 1877 is het schip in de Noordzee gezonken
* 1878 t/m 1881 van de brik “Gazelle” ex Accra, ex Adolf Stranzen, gebouwd in 1861 te Geestemünde, 224 ton o.m., varend voor Oolgaardt & Bruinier te Amsterdam;
* 1882 t/m 1886 van de bark “Zeeleeuw” ex Jonge Cornelis, ex Jan van Schaffelaar, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 664 ton o.m., varend voor Colgaardr & Bruinier te Amsterdam. Het schip werd in 1886 gesloopt.
In de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege opgenomen in een almanak uit 1862 uitgegeven door de zeemanscolleges van Wildervank en Nieuwe Pekela wordt H.P.Hazewinkel Puister vermeld als gezagvoerder van de “Industrie” met vlagnummer Z2 resp. 49.
In een Naamlijst van Leden van het Veendammer zeemanscollege in 1880 aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam staat H.P.H.Puister als gezagvoerder van de “Gazelle” met vlagnummer 49
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
12 mei 1853, schoenergaljoot “Industrie”, schipper Hendrik Pieters Hazewinkel Puister, 27 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
04 februari 1854, kof “Industrie”, schipper Hind/ Pieters Hazewinkel Puister. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos
16 februari 1857, kof “Industrie”, schipper Hind. Pieters Hazewinkel Puister, 31 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en een lichtmatroos.
26 januari 1875, galjoot “Industrie”. schipper Hendrik Pieters Hazewinkel Puister, 49 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen.
In 4 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Hindrik Pieter Hazewinkel Puister.
Het overzicht luidt:
1853 schipper op de schoenergaljoot “Industrie” 27 jaar
1854-1857 schipper op de kof “Industrie” ?-31 jaar
1875 scchipper op de galjoot “Industrie” 49 jaar
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Hans Manje werd geboren op Ameland op 23 februari 1825 als zoon van Bonne Jacobs Manje en Doetje/Pietje Kornelis Bakker.
Hij trouwde als Hans Binnes Manje te Ballum op 18 januari 1857 met Antje Bottes van der Mey, oud 22 jaar, geboren te Hollum op als dochter van Botte Jacobs van der Mey en Neeke Cornelis van der Mey. (akte 1857, nr. 2). Antje overleed op Ameland op 02 juli 1908 als weduwe, 92 jaar.
Hans overleed op Ameland op 24 december 1889, oud 64 jaar en gehuwd.
“In de winter waren veel Amelander zeelieden thuis en de meesten wilden hogerop. Dijkstra wilde hen helpen en besloot zijn kennis van de wiskunde en de zeevaartkunde te gebruiken om deze jonge mannen les te geven in de zeevaart. En wel zodanig dat hij hen klaar stoomde voor het examen van stuurman dat in Harlingen werd afgenomen. Op deze wijze heeft Folkert Dijkstra van 1840, toen hij begon met zijn lessen zeevaartkunde, tot aan zijn vertrek in 1856 ruim honderd zeelieden opgeleid voor het stuurmansdiploma … “.
In een verslag uit 1851 wordt gemeld dat o.a. H.Manje de school voortijdig heeft verlaten.
Uit: “De zeevaartschool in Nes” door Douwe Hz de Boer in Pôllepraat, blad van de Stichting “De Oude Polle”, nr. 34, juni 2001.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.B.Manje als gezagvoerder gedurende:
* 1872 t/m 1878 van de bark “Waalstroom”, gebouwd in 1853 op de werf Witte Kruis van Jerem. Meijjes te Amsterdam023, 412 ton o.m., varend voor Jeremias Meijjes & Zn te Amsterdam;
* 1882 t/m 1883 van de brik “Gazelle” ex Accra, ex Adolf Stranzen, gebouwd in 1861 te Geestemünde, 224 ton o.m., varend voor Oolgaardt & Bruinier te Amsterdam. Het schip is op Faro gestrand en wrak geraakt.
Overige bijzonderheden
In het Sorgdragermuseum in Holleum, Ameland is een scheepsportret van de bark “Waalstroom” met in het onderschrift als kapitein H.Manje.
|