Familiegegevens en opleiding
In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Jan Remkes Smit, geboren op 06 maart 1818 te Amsterdam, Engels Hervormd, in 1853 wonend op het Damrak.
Jan Riemkes Smit (43 jaar) was getuige bij het huwelijk van kapitein Tjerk Dirk Gollards met Neeltje Lysbeth Jans (zie aldaar).
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.R.Smit was met vlagnummer 789 per 17 april 1849 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.D.Diets. Als zijn schip is genoemd de “Pieter Florisz” 002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 10/17 april 1849 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan Remkes Smit, oud 31 jaar, voerend het fregat “Pieter Florisz”, op voordracht van kapitein J.D.Diets.023.
J.R.Smit was van 1868-1879 bestuurslid van het College Zeemanshoop019
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
789 1849 Pieter Florisz van Baggen & Co
1850 geen vermelding van schip en boekhouder
1851-1853 fregat van Galen van Baggen & Co
403 1854-1859 fregat van Galen J.Rahder Hz
1860-1861 fregat Argus idem
1862-1863 bark Emergens idem
1864-1872 fregat Oceaan L.Bienfait & Zn
1873-1877 geen vermelding van schip en boekhouder
Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek terugkomst
J.R.Smit Emergens 10 januari 1863 18 januari 1864
Oceaan 16 april 1864 05 juli 1865
Oceaan 01 oktober 1865 29 augustus 1866
Oceaan 26 april 1867 15 april 1868
Oceaan 30 augustus 1868 geen melding
Bouma025 vermeldt J.R.Smit als gezagvoerder gedurende:
- * 1850 op het 3/m schip “Pieter Florisz”, ex Dortenaar, gebouwd in 1830 te Dordrecht, 780 ton o.m., varend voor van Baggen & Co te Amsterdam. Het schip was in 1850 te koop;
- * 1851 t/m 1854 van het 3/mschip “van Galen”, gebouwd in 1839 te Amsterdam (op 27 februari van stapel op de werf Witte Olyfant van Jerem. Meijjes & Zn 023), 609 ton o.m., varend voor Pook van Baggen & Co te Amsterdam;
- * 1855 t/m 1860 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Rahder & Co te Amsterdam;
- * 1859 t/m 1862 op het 3/m schip “Argus” ex Agneta, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 691 ton o.m., varend voor J.Rahder & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Engeland;
- * 1863 t/m 1864 van de ijzren bark “Emergens”, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 436 ton o.m., varend voor J.Rahder & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1865 voor J.Bletz & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Presto”;
- * 1865 t/m 1873 van het 3/mschip “Oceaan”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 920 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
J.R.Smit verzorgde per 24 april 1860 vanuit Nieuwediep met de “Argus” een troepentransport van 5 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 03 oktober 1860 na een reis van 162 dagen. Onderweg overleed 1 soldaat. In Simonsbaai werden 2 arrestanten aan boord genomen065.
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was J.R.Smit van het fregat “Van Galen”. 104.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Vertrek en terugkomst in Amsterdam093
Kapitein Naam van het schip Aankomst Vertrek
F.Teekes Presto 08 juli 1864 30 mei 1865
Bouma025`vermeldt F.Teekes als gezagvoerder gedurende:
* 1865 van de ijzeren bark “Presto” ex Emergens, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 436 ton o.m., varend voor J.Bletz te Amsterdam;
* 1868 t/m 1869 op hetzelfde schip en voor dezelfde reder.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
KNIPSELARCHIEF CENTRAAL BUREAU VOOR GENEALOGIE TE DEN HAAG
“Op den 2den Februarij overleden te St. Thomas (W.I.) CATHARINA HELENA APPEL, in den ouderdom van ruim 41 jaren, Echtgenoote van U.BONJER
Vrienden en Bekenden gelieven bovenstaande als eene Algemeene en Bijzondere Kennisgeeving aan te merken.”
“Ondertrouwd U.BONJER
Weduwnaar van C.H.Appel
en
J.J.GRAALMANN
Weduwe van J.TAKE van SLOTEN
AMSTERDAM 22 November 1866
Receptie op Zondag, den 2den December, Brouwersgracht bij de Korte Prinsengracht No 131.”
“Voor de vele bewijzen van belangstelling bij het overlijden mijner geliefde Echtgenoote JOSINA JOHANNA GRAALMANN ons betoond, betuig ik ook namens de kinderen hartelijke dank.
Amsterdam den 24 october 1878.”
“Heden overleed onze hartelijk geliefde Vader, Behuwd- en Grootvader, de Heer ULRICH BONJER, rustend Scheepsgezagvoerder, in den ouderdom van 75 jaren.
Uit aller naam
J.U.BONJER
Rotterdam, 1 Febr. 1898
Eenige en algemeene kennisgeving
Verzoeke van rouwbeklag verschoond te blijven
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
U.Bonjer werd met nr.954 (zelfde jaar gewijzigd in 560!) effectief lid van Zeemanshoop per 07 maart 1854 op voorspraak van J.A.de Haas. Zijn schip was de “Marie Elisabeth”002. (ik vermoed “Hermine Marie Elisabeth”)
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 28 februari/07 maart 1854 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd Ulrich Bonjer, oud 31 jaar, voerend de bark “Hermine Marie Elisabeth”, wonend op de Krommewaal te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.A. de Haas. Hij kreeg vlagnummer 954 en per 01 mei 1854 nummer 540.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
560 1854-1855 bark Hermine Marie Elisabeth J.Bletz en S.A.C.Dudok van Heel
1856-1864 bark Hermine Marie Elisabeth Johs.Bletz en J.P.Dudok van Heel
1865-1866 bark Presto idem
1867-1868 fregat Louise I dem
1869-1871 fregat Louise Jhs.Bletz
1872-1873 geen opgave van schip en boekhouder
Vermelding in het Register van schepen, aangekomen in het Oosterdok te Amsterdam045:
Bark Hermine Marie Elisabeth onder U.Bonjer
bron aankomst vertrek reisdoel
502-289 12 juni 1855 26 september 1855 Livorno
-
07 april 1858 09 juni 1858 Alexandrië
-
28 december 1858 02 februari 1859 Samarang
12 mei 1859 (Noord Atlantische Oceaan op weg naar Batavia op 11o54’NB en 23o37’WL): “Praaiden het Ned.Barkschip Hermine Maria Elisabeth kapt. U.Bonjer van Amsterdam naar Batavia”.053. (reis Amsterdam-Batavia/Tegal/Batavia-Gronden. Maart 1859-1860).
U.Bonjer vertrok uit Nederland met de “Hermine Maria Elisabeth” op 22 januari 185906. Het Register van Schepen in het Oosterdok045 vermeldt het vertrek van de “Hermina Maria Elisabeth” op 02 februari 1859 naar “Samarang”.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
U.Bonjer Hermine Maria Elisabeth 09 juli 1860 25 december 1860
Hermine Maria Elisabeth 01 februari 1861 16 augustus 1862
Hermina Marie Elisabeth 21 maart 1864 12 mei 1865
Bouma025 vermeldt U.Bonjer als gezagvoerder gedurende:
-
1853 t/m 1864 van de ijzeren bark “Hermina Maria Elisabeth”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 326 ton o.m., varend voor Bletz & Dudok van Heel te Amsterdam;
-
1865 t/m 1867 van de ijzeren bark “Presto” ex Emergens, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 436 ton o.m., varend voor J.Bletz te Amsterdam;
-
1868 t/m 1872 van het ijzeren fregat “Louisa”, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 750 ton o.m., varend voor J.Bletz & J.P. Dudok van Heel te Amsterdam
Overige bijzonderheden
Betalingen m.b.t. de “ Elisabeth” onder gezag van kapitein U.Bonjer in het Stortingsregister van het college “Zeemanshoop” met vermelding van de betalingsperiode (is indicatie van reisperiode)044:
bron begin van de reis einde van de reis reisduur
491-317 fol.082 22 januari 1859 06 juni 1860 16 maanden/14 dagen
491-317 fol.083 22 januari 1859 22 mei 1860 16 maanden
491-317 fol.117 09 juli 1860 31 december 1860 05 maanden/22 dagen
491-317 fol.193 01 februari 1861 21 augustus 1862 18 maanden/21 dagen
491-317 fol.278 16 maart 1864 13 mei 1865 13 maanden/27 dagen
491-317 fol.287 21 september 1864 12 juni 1865 08 maanden/21 dagen
U.Bonjer vertrok per 02 december 1862 vanuit Nieuwediep met de “Hermine Maria Elisabeth” en 1 landmachtofficier naar Indië en arriveerde te Batavia op 16 maart 1863 na een reis van 104 dagen.
Op 05 november 1865 vertrok hij uit Nieuwediep met de “Presto” en 1 landmachtofficier en arriveerde te Batavia op 20 februari 1866 na een reis van 107 dagen065.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Vertrek en terugkomst in Amsterdam093
Kapitein Naam van het schip Aankomst Vertrek
F.Teekes Presto 08 juli 1864 30 mei 1865
Bouma025`vermeldt F.Teekes als gezagvoerder gedurende:
* 1865 van de ijzeren bark “Presto” ex Emergens, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 436 ton o.m., varend voor J.Bletz te Amsterdam;
* 1868 t/m 1869 op hetzelfde schip en voor dezelfde reder.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.K.Dijker werd met vlagnummer 689 effectief lid van Zeemanshoop per 07 oktober 1856 op voorspraak van P.Buijs Jr. Zijn schip was de "Henriette"002.
In de Algemene Vergaderingen van 30 september/07 oktober 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Pieter Klaas Dijker, oud 27 jaar, voerend de schooner “Henriëtte”, voor rekening van Johs. Bletz & J.P.Dudok van Heel, op voordracht van kapitein P.Buijs Jr.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 september 1858 vraagt kapitein P.K.Dijkers toestemming om een reis onder vreemde vlag te mogen maken en de aanspraak op het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop te mogen houden. Dit wordt toegestaan mits wordt voldaan aan de betreffende artikelen uit het Reglement.042
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 mei 1859 vraagt kapitein P.K.Dijker om een reis te mogen maken onder Egyptische vlag met een hier in Nederland gebouwde stoomboot naar Alexandrië in Egypte. Het Bestuur gaat accoord.042.
Ook in de vergadering dd 11 mei 1865 krijgt kapitein P.K.Dijker toestemming om een schip onder Turkse vlag naar Alexandrië te varen.042
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
689 1856-1864 schoner Henriëtte Johs.Bletz en J.P.Dudok van Heel
1865-1868 bark Hermina Maria Elisabeth idem
1869-1871 bark Presto Johs.Bletz
1872-1873 brik Hester idem
1874-1876 geen opgave van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
P.K.Dijker Henriëtte 13 juli 1860 08 september 1862 (1861?)
Henriëtte 28 september 1861 08 september 1862
Henriëtte 19 november 1862 geen melding
Henriëtte geen melding 22 augustus 1863
Henriëtte 06 november 1863 16 juli 1864
Henriëtte 01 oktober 1864 01 oktober 1864 (sic)
Henriëtte Maria Elisabeth 05 augustus 1865 07 september 1867
Henriëtte Maria Elisabeth 01 januari 1868 geen meldingldeman
Bouma025 vermeldt P.K.Dijker als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1859 van de ijzeren 2/msch. Henriëtte”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 172 ton o.m., varend voor J.Bletz Amsterdam;
* 1861 t/m 1865 van de ijzeren 2/msch. Henriëtte”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 172 ton o.m., varend voor J.Bletz Amsterdam;
* 1865 t/m 1868 van de ijzeren bark “Hermina Maria Elisabeth”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 326 ton o.m., varend voor Bletz & Durdok van Heel te Amsterdam;
* 1870 t/m 1872 van de ijzeren bark “Presto” ex Emergens, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 436 ton o.m., varend voor J.Bletz te Amsterdam;
* 1873 t/m 1874 van de brik “Hester” ex Hollander ex Abeona, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam. Het schip strandde in 1874 op Terschelling en geraakte wrak.
Overige bijzonderheden
P.K.Dijker nam in 1872 de "Hester" (ex "Abeona", ex "Hollander") over van Oepke Sikkes Parma te Harlingen en was kapitein/eigenaar t/m 1874. In december van dat jaar strandde hij bij Terschelling, waarbij het schip wrak raakte013.
Betalingen m.b.t. de "Hermine Mariea Elisabeth" onder gezag van kapitein P.K.Dijker in het Stortingsregister van het college "Zeemanshoop" met vermelding van de betalingsperiode (is indicatie van reisperiode)044:
bron begin van de reis einde van de reis reisduur
491-318 fol.048 28 juli 1865 13 september 1867 25 maanden/15 dagen
491-318 fol.049 28 juli 1865 23 september 1867 25 maanden/25 dagen
491-318 fol.096 28 december 1867 28 mei 1869 17 maanden
In de Leeuwarder Courant van 17 november 1874 staat het volgende bericht:
“Leeuwarden 16 November
Het bij Terschelling gestrande Nederlandsch schip Hollander, kapitein Dijker, van Riga naar Harlingen, is in den nacht van den 12 dezer ten gevolge van den verschrikkelijken storm uit elkander geslagen; de lading ligt op het strand verspreid.”
En in dezelfde krant dd 22 november 1874 (volgens B.Kruithof) staat:
“Publieke Verkooping te Terschelling
ten overstaan van den Notaris B.BROES BOLDINGH, op Vrijdag 27 November 1874 van ruim 800 RIGASCHE BALKEN en ruim 104 PLANKEN, afmomstig uit het gestrande Nederlandsche Brikschp Hollander, kapitein P.Dijker.
Informatiën zijn te bekomen bij den Heer C.C.RUIGE te Terschelling”
Beide opgaven zijn niet te passen in de opgaven omtrent de bij Terschelling vergane “Hester”
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt N.Irgens als gezagvoerder gedurende:
* 1873 t/m 1875 van de ijzeren bark “Presto” ex Emergens, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 436 ton o.m., varend voor G.F.Egidius te Amsterdam. Het schip werd in 1875 verkocht naar het buitenland.
Overige bijzonderheden
Geen
|