Inloggen
CANDATI - ID 15914


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1863-09-04 / 0000-00-00
Onder Nederlandse Vlag tussen:1876-00-00 / 0000-00-00
Onder Nederlands Indische vlag tussen:1876-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Date Laid Down: 1862-10-24
Launch Date: 1863-06-30
Delivery Date: 1863-07-00
Technical Data

Net Tonnage: 237.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 125.00 lasts
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1875
Type:
Omschrijving: eind 1875/begin 1876 voor de nieuwe eigenaren verbouwd van brik tot bark en hermeten, nu 309 ton oude meting

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1863
Datum agenda: 1863-09-04
Register nr: 18630587
Scheepsnaam: CONDATI
Type: Brik
Lasten: 125
Gebouwd in plaats: Alblasserdam
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Groot Roelants & Co. (de)
Plaats: Schiedam
Kapitein op moment van verzoek: Boscher, D.B.
Opmerkingen: 1866 - 323-datum besluit nieuwe zeebrief05-031866-93- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Alblasserdam

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-09-04 CANDATI
Manager: Firma De Groot, Roelants & Co., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Schiedam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: NHQB

Date/Name Ship 1876-02-00 MABEL
Manager: Tidman, Balfour & Co., Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: Tidman, Balfour & Co., Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TGDB

Ship Events Data

1870-05-08: Damaged
St. Helena, 12 mei 1870. Het Nederlandse brikschip CANDATI, kapt. Krijnen, van Padang naar New York, is alhier de 8e mei met gekraakte masten aangekomen. Na gedaan onderzoek zijn beide masten afgekeurd.
1873-02-07: Stranded
Batavia, 7 februari 1873. Het Nederlands brikschip CANDATI, kapt. C. Campbell, van hier op reis naar Banjermasing, is bij Kaap Mandawi gestrand. De equipage is gered. (opm: schip wordt afgebracht)
1875-10-05: De CANDATI , kapt. C Campbell, arriveerde op 5 oktober 1875 op de laatste reis onder deze naam te Batavia van Bushire (Iran) . Daarna verkocht aan een firma te Batavia en verdoopt MABEL.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Derk Boer Bosscher werd geboren te Veendam 24 november 1832 als zoon van de landbouwer en later burgemeester Deddo Harms Bosscher en Aaffien Abrahams Hazewinkel.

Hij trouwde op 12 februari 1863 te Veendam als koopvaardijkapitein met Annechien van Linge, geboren te Veendam 22 januari 1838 als dochter van de koopman Arent van Linge en Aafjen Roelfs Giezen. Annechien overleed op 16 april 1913 te Veendam, 75 jaar.

Derk Boer overleed op 13 augustus 1918 te Groningen, 84 jaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.B.Bosscher als gezagvoerder gedurende:

  • 1862 t/m 1863 op de bark “Protheus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam.

D.B.Bosscher was hiervoor stuurman op de Proteus onder kapitein A.Kikkert, die in 1861 aan boord van het schip is overleden

Bouma025 vermeldt U.Bosscher als gezagvoerder gedurende:

  • 1864 t/m 1866 van de brik “Candati”, gebouwd in 1863 te Alblasserdam, 237 ton o.m., varend voor de Groot-Roelants & Co te Schiedam.

 

Uit: Jaarbericht 2014 van Marhisdata

Overige bijzonderheden

NRC 23 januari 1862114

Rotterdam, 22 januari. Volgens telegram uit North-Shields zijn de schepen (opm: bark) PAUL JOHAN, kapt. A. Kooy, en (opm: bark) PROTEUS, kapt. D.B. Bosscher, op 20 dezer aldaar gearriveerd. Beide bodems zijn de 18e vertrokken, de eerste uit Hellevoetsluis, de laatste uit het Nieuwediep en hebben de reis binnen 48 uren afgelegd.

 

NRC 19 februari  1862114

Rotterdam, 18 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 21 schepen, als:

Voor Rotterdam: SOURABAYA, kapt. K. de Boer; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, kapt. H.J. de Bourghelles Zetteler; HONIGBIJ, kapt. J. v.d. Valk; KAAP HOORN, kapt. L.J. Dik; OTTOLINA, kapt. A. Eleman; BENGALEN, kapt. H.F. Planter; MAARTEN VAN ROSSEM, kapt. P.F. Rijken.

Voor Amsterdam: ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. E. Sontag Winkler; AMALIA AUGUSTA, kapt. K.C. de Veer; HENRIETTE MARIA, kapt. P. Tjebbes; HERMAN DE RUYTER, kapt. P.J. Feijnt; RIDDERKERK, kapt. H. Teerlink; ALCOR, kapt. T.J. van Oppen; JAN DE WITT, kapt. F. Guyt Jr.

Voor Dordrecht:  J.C. SCHOTEL, kapt. J. de Groot; JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, kapt. G.H. Lodewijks; (opm: bark) CERES, kapt. D.H. Demmers, en JOHANNA MARIA, kapt. L.J. Wilhelmie.

Voor Schiedam: PROTEUS, kapt. D.B. Bosscher; ALBRECHT BEYLING, kapt. G.L. Muller, en JAPAN, kapt. J. Muller.

Voortaan en wel aanvangende met de bevrachting van maart, zullen door de schepen die door de Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht wensen te worden, moeten worden overgelegd, 2 certificaten van zeewaardigheid, 1 van de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren en 1 van Veritas.

Hetzelfde zal worden geëist van alle schepen op of na 1 april uit een van de Nederlandse zeehavens vertrekkende, welke later in de gewone retourbevrachting verlangen te worden opgenomen.

NRC 22 juli 1863114

Advertentie. Ligt in lading naar Singapore en eventueel Hongkong het nieuw gebouwd, gekoperd Nederlands clipper-brikschip CANDATI, kapt. D.B. Bosscher, adres bij de cargadoors P.A. van Es & Co. en Vlierboom & Suermondt te Rotterdam, De Groot Roelants & Co. te Schiedam, en Meijer & Ortmann & Co. te Amsterdam. (opm: eerste reis)

 

Java Bode 19 augustus 1863114

De 30e juni is bij de scheepsbouwmeester J. Smit Czn. te Alblasserdam te water gelaten het brikschip CANDATI, groot 125 gemeten lasten, voor rekening der reders De Groot, Roelants & Co. te Schiedam en gevoerd zullende worden door kapt. D.B. Bosscher.

 

Dordrechtsche Courant 16 april 1864114

Zeetijdingen. ……

…..Van Singapore vertrokken, 23 februari, ALBRECHT BEYLING, kapt. v.d. Burg, naar Batavia; 26, ALMELO, kapt. Tjebbens, naar Macassar; 3 maart, ADMIRAAL DE WINTER, kapt. Bunnemeijer, naar Hongkong.

Aangekomen: 7 maart, CANDATI, kapt. Bosscher, van Rotterdam.,,,,,,

 

NRC 13 juli 1865114

Rotterdam, 12 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht …..

……- Voor Schiedam: CANDATI, kapt. D.B. Bosscher; HUGO GROTIUS, kapt. J. Immerzeel. - Voor Dordrecht: KOSMOPOLIET II, kapt. J. Bouten; KOSMOPOLIET, kapt. J. Koning…..

 

Algemeen Handelsblad 15 deceember 1865114

Batavia, 15 november. Aangekomen schepen: SENIOR, kapt. Bakker, van Amsterdam; BEZOEKI, kapt. Reckers, van Rotterdam; CANDATI, kapt. Bosscher, van Macao; ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. Steven qq, van Bombay; MARIA, kapt. De Jong, van China; ZEEPAARD, kapt. Crucq, van Middelburg; IDA MARIA DE RAATH, kapt. De Boer, van Japan; EMILIE, kapt. Bruinzeels, van Melbourne; QUATRE BRAS, kapt. Nieuwenhuys, van Macao; LOUISE, kapt. Buys, van Amsterdam; KANAGAWA, kapt. Ouwehand, van Melbourne; CLIO, kapt. Wijnmalen, van Shields; GERARDINA WILHELMINA, kapt. Van der Zee, van Amsterdam.

 

Provinciale Groninger Courant 24 deceember 1868114

Advertentie. De ondergetekende directeuren der afdeling Veendam en Wildervank van de Provinciale Groninger Maatschappij berichten, dat, uit hoofde tot de ontbinding dezer maatschappij met 1e januari e.k. is besloten, hare afdeling Veendam en Wildervank, die vóór het bestaan dier maatschappij het compact De Unie was genaamd en sedert 1845 heeft bestaan, opnieuw weder te hebben opgericht in een onderlinge zeeverzekerings- maatschappij genaamd De Unie, in de provincie Groningen gevestigd te Veendam en Wildervank, voor zee- en brandschade, toegebracht aan onder Nederlandse vlag varende schepen, waarvan J.M. Meihuizen & Zn, administratief directeur, K. & J. Wilkens, en J.R. Engelsman, beiden directeur, M. Veenhoven, secretaris, en commissarissen zijn C. ten Horn, D.B. Bosscher, R.R. Legger Jr, P. Puister en G. Herwig, te Veendam, en B.R. Winters, R.G. van de Werf en C. Koops Pz, te Wildervank, aanvangende de 1e januari 1869, bij wie nadere inlichtingen en reglementen zijn te bekomen.

J.M. Meihuizen, J.R. Engelsman, J. Wilkens Kz.

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Bosscher, Derk Boer

Familiegegevens en opleiding

Een Willem Ktijnen werd geboren op 22 januari 1835 in Den Hoorn te Texel als zoon van de zeeman Pieter Willemz Krijnen en Naatje Bruijn.

Hij trouwde op 18 juli 1861 te Texel als zeeman met Jantje Bremer, geboren op 04 november 1834  als dochter van de broodbakker Arie Bremer en Jannetje Smit. Zij overleed op 12 juni 1923 te Amsterdam

Willem overleed te Sloten op 22 september 1888 aan boord van het schip “Jacobus” dat in de Schinkeleilanden bij Sloten lag

https://www.genealogieonline.nl/genealogie-gomes/I28279.php

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.P.Krijnen als gezagvoerder gedurende:

*    1867 t/m 1872 van de brik “Candati”, gebouwd in 1863 te Alblasserdam, 237 ton o.m., varend voor de Groot-Roelants & Co te Schiedam.

 

Uit: Jaarbericht 2014 van Marhisdata

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Krijnen, Willem Pieterz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Campbel als gezagvoerder gedurende:

*    1869 t/m 1870 van de bark “Leopold Graaf van Limburg Stirum”, gebouwd in 1865 te Lekkerkerk, 756 ton o.m., varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam;

*    1872 t/m 1876 van de brik “Candati”, gebouwd in 1863 te Alblasserdam, 237 ton o.m., varend voor de Groot-Roelants & Co te Schiedam. Het schip werd verkocht naar Batavia als “Mabel”;

*    1878 van de bark “Professor Simon Thomas”, ex Sindbad, ex Johannes Christiaan, gebouwd in 1858 te Zwolle, 481 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.

 

Uit: Jaarbericht 2014 van Marhisdata

 

Overige bijzonderheden

C.Campbell vertrok van Brouwershaven op 13 oktober 1869 met de “Graaf Leopold van Limburg Stirum” en 1 landmachtofficier. Hij arriveerde te Batavia op 29 januari 1870 na een reis van 108 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Campbell, C.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.M. van Nooijen was met vlagnummer R128 in de periode 1855 t/m 1865 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In de ledenlijsten in de Almanak van Sweijs021 ontbreek de opgave van kapitein van Nooijen in de jaargangen 1861 en 1862, maar ik neem aan dat hij toch in de opgegeven periode effectief lid is geweest058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1865 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij conform art. 37 van het reglement is geroyeerd. Dat betekent dat hij zijn financiële verplichtingen niet is nagekomen058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein C.M. van Nooijen met vlagnummer R128 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1855                      van de bark “Koninkl. Ned. Yachtclub” 330 last              varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam

1858, 1859, 1862 t/m 1864                                                                                    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt C.M. van Nooijen als gezagvoerder gedurende:

*    1856 van de bark “Koninklijke Nederlandsche Yachtclub”, gebouwd in 1849 te Elshout, 625 ton o.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Nooijen, C.M. van

Afbeeldingen


Omschrijving: CANDATI, aquarel gemaakt in 1867
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk