Familiegegevens en opleiding
Hendrik Croese werd op 01 september 1838 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam010(532-1856). Hij werd geboren te Blokzijl op 05 december 1824 als zoon van Hendrik Croese, emeritus-predikant, wonende te Voorst bij Zutphen (krankzinnig) en Elisabeth Dam. "De bepalingen zijn door de moeder alleen getekend". Leerling Hendrik is doopsgezind.
In een drie-maandelijkse tabel uit de periode 1839-1841 worden de vorderingen bijgehouden in de vakken zeevaartkunde, "schoolonderwijs" (nederlands, frans en engels) en scheepswerk. Voorts:
"13 maart 1841 geplaatst als kajuitwachter op het schip Elisabeth Anthonie Capt.S.H.Veer naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦8,-
21 maart 1842 terug van de reis met goed attest.
21 april 1842 geplt als ligtmatr. op het schip Flevo Capt.T.Gollaarts (zie ook T. Gollards001) naar Batavia van Amsterdam ¦10,-
17 juni 1843 terug van de reis met goed attest
21 dito eervol ontslagen".
Hendrik (35) (scheepsgezagvoerder) trouwde op 26 april 1860 te Amsterdam met Diederika Nannie de Boer (22) - geb. 27 februari 1838 te Terschelling - d.v. Nanning Dirkzn. de Boer en Aaltje Teunis Reus.
Hendrik (45) hertrouwde op 06.10.1870 te Utrecht met Elsken Diesel (36) - geb. te Rhenen - d.v. Johannes Diesel en Cornelia ten Cate.
Hendrik overleed op 15 juli 1893 te Ede (67).
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.Croese werd met nr. 639 effectief lid van Zeemanshoop per 03 juli 1855 op voorspraak van H.Rolff. Zijn schip was de "Peking"002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 12/19 juni 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Croese, oud 31 jaar, voerend de bark “Peking”, voor rekening van Bienfait & Zn te Amsterdam, wonend in Zutphen, op voordracht van kapitein H.Rolff.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
639 1855-1862 bark Peking L.Bienfait en Zn
1863-1876 bark Cornelia idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
H.Croese Peking 08 augustus 1860 15 januari 1862
Peking 25 april 1862 22 maart 1863
Cornelia 31 de`cember 1863 18 november 1864
Cornelia 24 maart 1865 21 oktober 1866
Cornelia 15 januari 1867 14 december 1867
Cornelia 18 maart 1868 31 januari 1869
Bouma025 vermeldt H.Croese als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1855 van het fregat “Clara Henriëtte”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 706 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1856 t/m 1863 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1875 van de ijzeren bark “Cornelia”, gebouwd in 1863 te Kinderdijk, 833 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
H.Croese vertrok per 28 mei 1872 van Nieuwediep met de “Cornelia” en 1 landmachtofficier. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.
In het Archief van Handels-, scheeps-, assurantie- en plantagezaken Louis Bienfait en Soon, Stadsarchief Amsterdam, inventaris 646 bevinden zich zakelijke archiefstukken betreffende de reparatie van de “Clara Henriëtte” te Rio de Janeiro op weg van Amsterdam naar Valparaiso en onderweg schade te hebben opgelopen.
In “De Clippers” van Anno Teenstra, uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp. staat in hfdst. V een relaas over de rederij/koopmanshuis Bienfait te Amsterdam waar in vermeld een aantal kapiteins die lange tijd voor deze rederij voeren en wel : M. de Wijn, 23 jaar; H.Croese, 21 jaar; J.E.Schneebeck, 21 jaar en N.D. de Boer, 21 jaar.
In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.
p.58: “Averij 1850-1854. Eendragt maakt Magt, Clara Henriette.”
“Een goed beschreven schadegeval is dat van het fregatschip Clara Henriette in 1854, bestemd van Amsteram voor San Francisco en op 34o03’Z en 45o18’W getroffen door een pampero….. In de later opgemaakte scheepsverklaring en ondertekend door negen opvarenden …beschrijft de gezagvoerder de toenmalige zeilvoering en rastanden…. De hele volgende dag werd opgeruimd en het dek weer gedicht. Na met overgebleven tuigdelen te zijn teruggesukkeld naar Rio de Janeiro, werden aldaar een nieuwe mast, twee marsstengen, drie bramstengen, een marsera, een zaling en drie zeilen gekocht.” Totale kosten ongeveer $ 4.000,- Goederen die naar San Francisco werden gebracht waren de “Nederlandse producten: jenever, boter, vensterglas, sigaren en stearinekaarsen. Verder als buitenlandse producten nog wat wijn en als grootste partij 600 ton steenkool. “….
Op 02 augustus 1853 lag het schip in lading te Amsterdam, arriveerde op 15 december te Rio de Janeiro en op 25 maart 1854, via Kaap Hoorn, Valparaiso. Het schip werd verder nog vermeld op 16 juni 1854 te San Francisco maar hoe de terugreis is verlopen is onbekend.121
Familiegegevens en opleiding
Abraham Jacobus werd geboren op 05.01.1844 te Leiden als z.v. Jacobus van Benten (klerk ter secretarie van Rijnland) en Maria Elisabeth Stokhuijzen.
Abraham Jacobus (31) (1e stuurman) trouwde op 15.09.1875 te Leiden met Maria Hendrika Greeve (32) - geb. te Leiden - d.v. Johannes Greeve en Maria Sophia Lambooij.
Abraham Jacobus overleed op 08.08.1921 te Leiden (77).
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.J.van Benten, adres Louis Bienfait & Zn, werd met nr.895 effectief lid van Zeemanshoop per 20 februari 1877 op voorspraak van J.C.van de Poll. Zijn schip was de “Cornelia”002.
In de notulen dd 13/20 januari 1877 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat vermeld dat als effectief lid voor de vlag is voorgesteld/aangenomen A.J. van Benten, voerend het schip de “Cornelia”, voor rekening van L.Bienfait & Soon, op voordracht van kapitein J.C. van de Poll.023.
A.J. van Benten was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1877 t/m 1887 met vlagnummer 895.
A.J.van Benten was van 1885-1886 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
895 1877-1881 bark Cornelia L.Bienfait en Zn
1882-1887 geen opgave van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt A.J.van Bentem als gezagvoerder gedurende:
* 1876 t/m 1885 van de ijzeren bark “Cornelia”, gebouwd in 1863 te Kinderdijk, 833 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1885 t/m 1889 van de ijzeren bark “Senior”, gebouwd in 1885 te Rotterdam, 1088 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.
A.J.van Bentem (sic) was van 1885-1890 gezagvoerder van de ijzeren bark “Senior”, gebouwd in 1885 op de werf van Rijkee & Co te Rotterdam, 1088 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam025.
Overige bijzonderheden
De “Senior” vertrok onder kapitein A.J.van Bentem op 22 januari 1886 van Rotterdam met stukgoed bestemd voor Java. Zij keerde terug, vermoedelijk met suiker en koffie, te Marseille op 04 februari 1887. Daarvandaan ging het in ballast naar Cardiff voor kolen voor Batavia (22 augustus 1887). Op 29 april 1888 is ze weer te Londen om suiker te lossen. Daarna gaat het weer naar Indië en terug052.