Inloggen
JAPARA - ID 15977


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-03-08 / 1868-03-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Belfast, Me. (USA), U.S.A.
Delivery Date: 1863-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 410.00 lasts
Gross Tonnage 2: 780.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 45.50 Meters Registered
Beam: 6.56 Meters Registered
Depth: 5.86 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-03-19
Register nr: 18640245
Scheepsnaam: JAPARA
Type: Bark
Lasten: 410
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Ruys & Zonen, W.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Zweede, A.K.
Opmerkingen: 1865 - 756-datum besluit nieuwe zeebrief14-12-1865-51- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd in Engeland

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-00-00 JOHN RHYNAS
Manager: Edward Harris Herriman, Belfast, Me. (USA), U.S.A.
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Belfast, Me. (USA), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Belfast, Me. (USA) / U.S.A.

Date/Name Ship 1864-03-08 JAPARA
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Verkopende eigenaren van de JOHN RHYNAS (USA-bark):

Charles B. Hazeltine, Belfast, Maine (3/8e part), Alfred W. Johnson, Belfast, Maine (1/8e part), William McGilvery, Searsport, Maine (2/8e part) en Edward Harris Herriman, Belfast, Maine (2/8e part)

Eigenaren, per 19 maart 1864, van de JAPARA:

Willem Ruys Jan Danielszoon, voor zijn firma W. Ruys & Zonen, Rotterdam (4/20e part), Magtildus Magdalenus van Dam, Rotterdam, assuradeur, (4/20e part), Mr. Cornelis Wernard van Voorst van Beest, rentenier, Utrecht (2/20e part), Jacobus Ruys, rentenier, Arnhem
(2/20e part), Joseph Willem Anthony, makelaar in assurantiën, Rotterdam (2/20e part), Hendrik Veder, reder en zeilmaker, Rotterdam (1/20e part), Pieter Cornelis de Moor, blokmaker, Rotterdam,
(1/20e part), Hendricus de Bie, assuradeur, Rotterdam ( 1/20e part), Joseph Jacobson, makelaar, Rotterdam (1/20e part), Frederik Willem Nicolaas Suringar, kantonrechter, Katendrecht (1/20e part) en Jacob de Knijser Gerritzoon, koopman, Delft (1/20e part)

Ship Events Data

1865-03-01: Sprang a leak
Rotterdam, 1 maart 1865. Het schip (opm: bark) JAPARA, kapt. A.K. Zweede, van Java naar Rotterdam bestemd, is volgens ontvangen bericht genoodzaakt geweest naar Samarang terug te keren, dewijl het schip lek was en de lading vermoedelijk geheel moet worden gelost, om vervolgens te Soerabaija te worden nagezien.
1866-00-00: December 1866/januari 1867 op reis Bangkok naar Hong Kong door zware storm belopen, waardoor lading rijst overboord ging en gekapseisd, later in Hong Kong schade gerepareerd.
1868-02-19: Stranded
Holyhead, 19 februari 1868. Volgens telegrafisch bericht is het Nederlands barkschip JAPARA, kapt. Leversteijn, van San Francisco met een lading tarwe naar Liverpool bestemd, bij Salt Island gestrand (opm: zie NRC 210268). De equipage is nog aan boord. Pogingen worden in het werk gesteld om het schip met het volgende getij weer vlot te krijgen.
1868-03-00: Final Fate: Broken up

Op 19 februari 1868, op reis San Francisco naar Liverpool met lading graan, vastgelopen op Salt Island, Northwest Wales en daarbij zwaar beschadigd, later vlot gebracht echter maart 1868 te Liverpool verkocht voor de sloop.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Overleden in 1899.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.K.Zweede was met vlagnummer R247 in de periode 1857 t/m 1899 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1899 van de Maatschappij tot Nut derr Zeevaart wordt het overlijden gemeld van A.K. Zweede.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein A.K. Zweede met vlagnummer R247 als gezagvoerder in de ledenlijsten van:

*      1858, 1859               fregat “Hugo Grotius”                  356 last    Mispelblom & Co, R’dam

*      1862, 1863                 bark “Jan Daniél”                         335 last    W.Ruys & Zn, R’dam

*      1864                            bark “Japara”                                412 last    idem

*      1865 t/m 1867           geen vermelding van schip en boekhouder

*      1874, 1877                 fregat “Utrecht”                          1063 last  van Zeijlen & Decker, R’dam

*      1878                            fregat “Utrecht”                            2009 ton  idem, “in liquid”

*      1880 t/m 1883           fregat “Burgem. Schorer”            1236 ton J.F. van Leeuwen, Middelburg

*      1885 t/m 1887           fregat “Burgem. Schorer”            1236 ton J.F. van Leeuwen & van Ruyven, R’dam

*      1888, 1890 t/m 1898 geen vermelding van schip en boekhouder.

 

 “Het Fregatschip Hugo Grotius … van de Reederij B.A.Mispelblom & Co te Rotterdam arriveerde onder Kapitein A.K.Zweede op 13 april 1858 te Point de Galle komende van Newport … De Hugo Grotius liep op 7 December te Brouwershaven binnen met 104 dagen reis …”026(38/105)

 

Bouma025 vermeldt A.K.Zweede als gezagvoerdeerr gedurende:

*     1858 t/m 1860 van het 3-mastschip “Hugo Grotius”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 673 ton o.m., varend voor B.A.Mispelblom Beijer te Rotterdam;

*     1861 t/m 1864 van de bark “Jan Daniël, gebouwd in 1841 te Kinderdijk, 635 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*     1865 van de bark “Japara” ex John Rhynas, gebouwd in 1863 te USA, 780 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*     1869 t/m 1874 van het 3-mastschip “Laurens Koster”, ex Ellen Stewart, gebouwd in 1857 te Baltimore, 1310 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*     1875 t/m 1879 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes op de werf van de Gebr. Pot, 2009 ton o.m., 80 PK, varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. In 1870 was de machine uitgenomen;

*     1880 t/m 1888 van het fregat “Burgemeester Schorer”, gebouwd in 1876 te Middelburg, 1474 ton n.m., varend voor F.H. van Leeuwen & Co te Middelburg. Het schip voer in 1889 voor v/d Gevel & van Vessem te Rotterdam en was herdoopt in “Nelly & Helena”.

 

Overige bijzonderheden

Het fregat “Burgemeester Schorer”onder kapitein A.K.Zweede vertrok in 1883 van Cardiff en werd op 17 januari gemeld als zeilende op de Atlantiscche Oceaan. De bestemming was de Columbiarivier maar er is geen aankomstdatum gevonden. Volgens Hazelhoff Roelfsema werd één keer Kaap Hoorn gerond.121.

 

Zierikzeesche Courant 09 maart 1864

Op 06 maart 1864 is te Brouwershaven gearriveerd de “Jan Daniél”, kapt. A.K.Zweede, herkomst niet vermeld maar met bestemming Rotterdam.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Zweede, A.K.

Familiegegevens en opleiding

Willem Leverstein woonde te Maassluis. Hij was de zoon van Willem Leverstein en Barbara van Veen.

Hij was getrouwd met Maartje Tas.

Hij overleed te Rotterdam aan de Coolsingel op 02 juli 1889 op de leeftijd van 69 jaar058.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Leverstein werd met vlagnummer 953 effectief lid van "Zeemanshoop" per 21 februari 1854 op voorspraak van S.M.Tanger. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Vrije Handel". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 14/21 februari 1854 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd Willem Leverstein, oud 34 jaar, voerend de bark “Vrije Handel”, op voordracht van kapitein S.M.Tanger. Hij werd alleen lid voor de vlag. Hij kreeg vlagnummer 853 en per 01 mei 1854 nummer 559.023.

 

W.Leverstein was met vlagnummer R320 in de periode 1851 t/m 1872 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        953                       wèl met dit nummer vermeld door van den Hoek Ostende, maar niet voorkomend in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1854 (dus lidmaatschapsjaar 1853)

        559                           1854           bark                 Vrije Handel                                         geen opgave

                                      1855-1859     bark                 Vrije Handel                                         Kiderlen & Frentz

                                          1860           bark                 Economist                                             Wuste & Hintzen

                                      1861-1865     bark                 Fop Smit                                                W.Ruys JDz te Rotterdam

                                      1866-1867     bark                 Japara                                                    idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

W.Leversteijn                                       Fop Smit                        geen melding                          12 oktober 1865

                                                                Japara                            31 januari 1866                     geen melding

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.Leverstein met vlagnummer R320 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1851                       brik “Margaretha Maria”      112 last     voor van de Bey & Co te Amsterdam

*    1855, 1858, 1859 bark “Vrijhandel”                   173 last     voor Kinderlin & Frenz te Amsterdam

*    1862 t/m 1864      bark “Fop Smit”                      290 last     voor W.Ruys & Zonen te Rotterdam

*    1865 t/m 1867      bark “Japara”                          412 last     voor W.Ruys & Zonen te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt W.Leverstein als gezagvoerder gedurende:

*    1852 t/m 1855 van de brik “Margartha Maria” ex Adrianus Jacobus, gebouwd in 1828 te Rotterdam, 212 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam;

*    1854 van de kof “Goede Verwachting” ex Johanna Maria, gebouwd in 1835, bouwlocatie niet vermeld, 57 ton o.m., varend voor F.Gompertsz te Amsterdam;

*    1855 t/m 1860 van de bark “Vrijhandel” ex Wolga, gebouwd in 1844 te Libau, 333 ton o.m., varend voor Kiderlen & Frenz te Amsterdam. Het schip werd in 1860 verkocht naar Batavia;

*    1862 t/m 1870 van de bark “Fop Smit”, gebouwd in 1851 te Slikkerveer, 549 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*    1866 t/m 1868 van de bark “Japara” ex John Rhynas, gebouwd in 1863 te USA, 780 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1868 verkocht te Liverpool na een stranding en gesloopt;

*    1869 t/m 1871 van het 3/m schip “Doelwijk”, gebouwd in 1856 te Slikkerveer, geen tonnage vermeld, varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam. Het schip voer in 1872 voor W.Pont te Edam en was herdoopt in “Søderhamn”;

      De gegevens kloppen niet met o.a. de opgaven uit de Jaarverslagen van de “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” en er zijn overlappen in vaarperioden.  Is er nògeen W.Leverstein uit dezelfde periode?

 

Overige bijzonderheden

W.Leverstein was in 1866-1868 gezagvoerder van de driemast bark "Japara II", 780 ton o.m., gebouwd in 1863 als "John Rhynas" in  de USA en in 1864 aangekocht en hernoemd door W.Ruys J.Dz te Rotterdam. "... in december 1866/januari 1867 op weg van Bangkok naar Hongkong door zware storm belopen, waardoor lading rijst overging en het schip op de zijde viel; in Hongkong werd de grote schade gerepareerd; op 19 februari 1868 op weg van San Francisco naar Liverpool met lading graan vastgelopen op Salt Island (N.W.Wales); zwaar beschadigd vlot gesleept, doch in maart 1868 in Liverpool, vermoedelijk voor sloop, verkocht voor £1.200,-024 en 025.

 

W.Leverstein vertrok op 06 augustus 1869 van Brouwershaven met de “Doelwijk” en 2 landmachtofficieren. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

“De Rotterdamsche reederij Ruys en Zn. heeft eveneens een Amerikaanschen clipper gehad, n.l. de Japara, die als John Rhynas in 1864 te New-York werd gekocht. Het schip was toen een jaar oud. Ook Ruys heeft met dezen clipper van Amerikaansche makelij niet veel geluk gehad. De pech begon reeds in 1866, toen het schip een reis maakte van Bangkok uit met een lading rijst. In de Chineesche zee kreeg het schip te kampen met harden Noorden wind en om de Zuid loopenden stroom. In de Palawan-passage werd het een storm … Oud en Nieuw werd gevierd met stormweer en het jaar was nog maar twee dagen oud, of een grondzee nam alles mee wat los was aan dek, terwijl bovendien de lading ging werken en het schip gevaarlijk slagzij maakte. … Drie dagen en nachten ploeterden de bamanning voort, ieder oogenblik den dood voor oogen ziende, verwachtende dat het schip zou kapzeizen en ten onder zou gaan.. Maar de Japara hield vol … Als noodhaven werd Hongkong aangeloopen. Als een wrak viel het schip daar binnen en langen tijd heeft het geduurd voor het zoover was gerepareerd dat het weer zijn element kon opzoeken.

Het volgend jaar maakte de Japara een tweede ongelukstreis van San Francisco, waar een lading ruwe tarwe was ingenomen, naar Liverpool. Het eerste deel van de reis vlotte weliswaar goed, maar den 19den Februari 1868 strandde het schip op het Salt Island in het Noord-Westen van Wales. Het zat daar niet gevaarlijk, zoodat de bemanning aan boord bleef. Twee sleepbooten konden het schip uit zijn benarde positie redden, doch het bleek zo lek te zijn, dat aan repareeren vrijwel niet viel te denken. Het werd dan ook afgekeurd en te Liverpool voor de sloop verkocht.”

Uit: De Clippers door Anno Teenstra, Uitg. Holdert & Co, N.V.Amsterdam, 1945.

 

De bark “Japara” van 1863 onder kapitein W. Leversteijn werd gemeld “S.F. (San Francisco) 10/9 to L’pool but 20.2/68 grounded near Salt Isl./Drydock in Holyhead & condemned” Er is sprake van 1 Kaap Hoorn ronding.121

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Leverstein, Willem

Afbeeldingen


Omschrijving: JAPARA onder kapitein W. Leverstein
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.554
DVD VIII – 1625, 1631
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip JOHN RHYNAS (USA-bark), thans JAPARA

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Rotterdam, 8 maart 1864

type schip bark

bouwwerf/verkoper Charles B. Hazeltine, Belfast, Maine (3/8e part), Alfred W. Johnson, Belfast, Maine (1/8e part), William McGilvery, Searsport, Maine
(2/8e part) en Edward Harris Herriman, Belfast, Maine (2/8e part)

gevoerd door kapt. Edward Harris Herriman, Belfast, Maine

eigenaar/aankoper Willem Ruys Jan Danielszoon, voor zijn firma W. Ruys & Zonen, Rotterdam (4/20e part), Magtildus Magdalenus van Dam, Rotterdam, assuradeur, (4/20e part), Mr. Cornelis Wernard van Voorst van Beest, rentenier, Utrecht (2/20e part), Jacobus Ruys, rentenier, Arnhem
(2/20e part), Joseph Willem Anthony, makelaar in assurantiën, Rotterdam (2/20e part), Hendrik Veder, reder en zeilmaker, Rotterdam (1/20e part), Pieter Cornelis de Moor, blokmaker, Rotterdam,
(1/20e part), Hendricus de Bie, assuradeur, Rotterdam ( 1/20e part), Joseph Jacobson, makelaar, Rotterdam (1/20e part), Frederik Willem Nicolaas Suringar, kantonrechter, Katendrecht (1/20e part) en Jacob de Knijser Gerritzoon, koopman, Delft (1/20e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 778 tonnen of 410,5 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 45,50 m., breed 6,56 m., hol 5,86 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 10 maart 1864

nummer van registratie deel 182, folio 19, verso, vak 6

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs NLG. 82.250,-

Bijzonderheden: bij het passeren van deze acte ligt de JOHN RHYNAS te Vlissingen.

researcher/datum research: ML / 180209

Naam JAPARA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1933
Bron: Book
Omschrijving: De zeilvloot van Willem Ruys J.Dzn en de Rotterdamsche Lloyd.