Inloggen
PHILIPS VAN MARNIX - ID 15999


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-04-26 / 1878-11-07 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1864
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Pot, Ridderkerk, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1863-10-08
Delivery Date: 1864-04-09
Technical Data

Gross Tonnage: 800.00 lasts
Gross Tonnage 2: 1516.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 58.15 Meters Registered
Beam: 8.86 Meters Registered
Depth: 6.62 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1864
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Meetbrief Rotterdam, 19 september 1863.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-04-26
Register nr: 18640376
Scheepsnaam: PHILIPS VAN MARNIX
Type: Fregat
Lasten: 800
Gebouwd in plaats: Ridderkerk
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Zeijlen & Decker, van
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Ruijven, L. F.
Opmerkingen: 1866 - 429-datum besluit nieuwe zeebrief01-06-1866-87- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Ridderkerk

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1864-04-09 PHILIPS VAN MARNIX
Manager: Firma Van Zeijlen & Decker, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van het fregat PHILIPS VAN MARNIX bij oplevering in 1864: 

Firma Van Zeylen & Deckers, Rotterdam (boekhouders en 4/20e part)
Firma J. & J.M. Voorhoeve, makelaars in assurantien, Rotterdam (1/20e part)
Firma Wambersie & Zoon, cargadoors, Rotterdam (1/20e part)
Magteldus Magdalenus van Dam, assuradeur, Rotterdam (1/40e part)
Cantier Carton, particulier, Rotterdam (1/40e part)
Jan Boon, makelaar, Rotterdam (1/40e part)
Hendrik van Andel, zeilmaker, Rotterdam (1/40e part)
Gebr. Pot, scheepsbouwmeesters, Ridderkerk (5/40e part)
Johann Willem Van der Schooven, particulier, ’s-Gravenhage (1/20e part)
Firma L.J. Enthoven & Co., kopergieters, ’s-Gravenhage (1/20e part)
Firma A. de Jong & Zonen, houtkopers, Gouda (1/20e part)
Firma De Groot & Co., houtkopers, Amsterdam (1/40e part)
Firma M. van der Lely, touwslagers, Maassluis (1/20e part)
Huydecoper van Zeist, grondeigenaar te Zeist (1/20e part)
Edward Hendrik Bletterman, particulier, Arnhem (1/20e part)
Firma Hoyman & Schuurman, cargadoors, Amsterdam (1/40e part)
Firma H. de Heus & Zoon, kopergieters te Utrecht (1/40e part)
George Suermondt, particulier te ’s-Gravenhage (1/40e part)
Ds. Willem Theodorus van Griethuyzen, predikant te Rotterdam (1/40e part)
Barend Willem Kaars Sypesteyn, zeildoekfabrikant te Krommenie (140e part)
en Willem Hagevoets, particulier, ’s-Gravenhage (1/40e part)

Mutaties:

Op 16 juni 1868 verkooopt Frederik Cornelis van Zeylen, zonder beroep te Gouda, aan Joannes de Decker Guilelmuszoon, zijnde het enig overgebleven lid van de firma Van Zeylen & Decker te Rotterdam, 1/20e part in de PHILIPS VAN MARNIX voor NLG 5000,- 

(Bij de bouw werd van de 4/20e part van de firma Van Zeylen & Deckers slechts 1/20e part aan F.C. van Zeylen toebedeeld en 3/20e part aan J. de Decker Gzn.) 

Op 8 juni 1866 verkocht Magtildus Magdalenus van Dam, assuradeur en reder te Rotterdam, aan Mr. Marten Mees, voor zijn firma R. Mees & Zoonen, kassiers te Rotterdam, 1/40e part in de PHILIPS VAN MARNIX, PRIJS VAN DE PART NIET VERMELD. 

Op 16 juni 1868 verkochten de Gebr. Pot, scheepsbouwmeesters te Ridderkerk, aan Johannes Smit, fabrikant te Slikkerveer, 3/40e part in de PHILIPS VAN MARNIX voor NLG. 7500,- 

Op 16 juni 1868 verkocht Eduard hendrik Bletterman, particulier te Arnhem, aan Jan Smit, fabrikant te Slikkerveer, 1/20e part in de PHILIPS VAN MARNIX voor NLG. 5000

 

Ship Events Data

1867-12-00: Damaged
Rotterdam, 18 december. Vertrokken van Middelburg naar Vlissingen het driemasterschip PHILIPS VAN MARNIX om te dokken. Deze treurige tijding bewijst dat het droogdok te Middelburg, ook nadat het gelukt was de tussenwaterkering dicht te krijgen, nog niet kan worden gebruikt om te dokken. Een nieuwe ramp schijnt de oorzaak te wezen dat alweer aan de hoop op een spoedige exploitatie de bodem is ingeslagen, zodat het misschien wel lente zal worden eer weer een schip kan worden gedokt. Naar men althans verneemt, is een verzakking ontstaan in het metselwerk van de sluis, tengevolge waarvan de Bateau-Porte niet sluit en water doorlaat. Om hierin te voorzien, zal een gedeelte van het metselwerk moeten worden opgebroken en opnieuw onderheid.
1873-10-13: History
Batavia, 13 oktober. Het schip PHILIPS VAN MARNIX, kapt. Mulder, is heden van Onrust naar Atchin vertrokken. (opm: om daar dienst te doen als ziekenschip)
1875-02-14: History
Aan boord van het zondag (opm: 14 februari) te Middelburg van Java binnengekomen fregatschip PHILIPS VAN MARNIX bevonden zich een tijger en een panter, die bestemd zijn voor de Rotterdamse diergaarde en gisteren herwaarts zijn vervoerd. Een tweede tijger, die op de reis uit zijn kooi heeft weten te ontsnappen, is onmiddellijk op het dek doodgeschoten.
1878-08-15: Damaged
Mauritius, 15 augustus. De PHILIPS VAN MARNIX lost de lading. Het schip moet dokken, de buitenhuid afgenomen, en geheel verbout, gekalfaat en een nieuwe koperhuid omgelegen worden; 85 balen beschadigde tabak zijn verkocht als geheel onbruikbaar om ingeladen te worden.
1878-11-07: Final Fate: Condemned

Mauritius, 7 november. De romp en het tuig van het alhier afgekeurde Nederlandse schip PHILIPS VAN MARNIX, kapt. Prins, van Batavia naar Holland, zijn voor R. (opm: roupee) 13.370 verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Lambertus Frederik van Ruyven werd geboren op 05 mei 1824 te Voorburg, Nederlands Hervormd. Hij vestigde zich op 16 mei 1860 te Rotterdam en woonde aldaar o.a. aan de Waschbleeklaan Wijk 15 nr. 33a.

Hij was getrouwd met Johanna Elisabeth Landzedel, geboren 30 november 1825 te Leeuwarden als dochter van Matthijs Landzedel en Johanna Duis, Luthers.

Hij overleed te Samarang op 01 augustus 1867 als gezagvoerder van het schip “Philips van Marnix”.005

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.F. van Ruyven was met vlagnummer R407 in de periode 1858 t/m 1867 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

L.F.van Ruyven was in 1863 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij (Maritime Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1867 is overleden058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij  staat kapitein L.F. van Ruyven met vlagnummer R407 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1858, 1859, 1862 bark “Nederland en Oranje”      399 last varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam

*   1863 t/m 1866     fregat “Philips van Marnix”       800 last varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt L.F. van Ruyven als gezagvoerder gedurende:

*   1858 t/m 1863 van de bark “Nederland en Oranje”, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 755 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*   1864 t/m 1867 op het fregat “Philips van Marnix”, gebouwd in 1863 te Bolnes, 1516 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 22 december berichtte de GG aan de Minister van Koloniën dat Roorda "dezer dagen per het schip Philips van Marnix naar Nederland is vertrokken". Roorda arriveerde begin 1865 in Nederland ...".

Uit: Sicco Roorda van Eysinga. Zijn eigen vijand. Door Hans Vervoort. De Engelbewaarder. Amsterdam 1979 p.121.

Uit Bouma025 blijkt dat de Philips van Marnix van 1864-1868 onder gezag stond van L.F.van Ruyven, varend voor rederij van Zeylen & Dekker te Rotterdam.

 

Een afbeelding van het klipperfregat "Philips van Marnix" door J.Spin uit 1864 staat in E.W.Petrejus Het schip vaart uit De Boer Maritiem, 1975, p.123. Het schip voert vlag R407 van het Rotterdamse zeemanscollege "Tot Nut der Zeevaart" toebehorend aan kapitein L.F.van Ruiven021. Het origineel is in het Maritiem Museum "Prins Hendrik" te Rotterdam.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Ruyven, Lambertus Frederik van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.Langenberg als gezagvoerder gedurende:

*    1868 op het fregat “Philips van Marnix”, gebouwd in 1863 te Bolnes, 1516 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Langenberg, L.

Familiegegevens en opleiding

Jens Wilhelm Möller werd geboren op 27 juli 1824 te Nyborg in Denemarken als zoon van de Lutherse Peder Christophersen Möller, particulier, en Johanna Willemsdochter, beiden wonende te Nyborg. Hij vestigde zich op 31 januari 1857 te Rotterdam en woonde aldaar aan de Nieuwehaven Wijk 12 nr. 219 en de Schiedamsedijk Wijk 3 nr. 108 (nieuw nr. 101). Hij werd genaturaliseerd op 15 december 1857. Hij vertrok op 15 maart 1875 naar Batavia.

Hij trouwde op 16 april 1856 met Maria Johanna Dietjens, geboren op 29 december 1829 te Rotterdam als dochter van de Rooms-Katholieke Matthijs Dietjens, meestersmid, en Josina Francisca Gielen005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.W. Möller was met vlagnummer R11 in de periode 1857 t/m 1876 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Jens Wilhelm Möller wonend te Dordrecht was in de periode 26 juli 1860 t/m zijn royement in 1880 met vlagnummer 99 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Boni” voor de boekhouders Gerrit van Hoogstraten & Zn 064a

In de ledenlijsten in de AAKZ en bij Sweys wordt hij niet vermeld in de jaargangen1867. Vermoedelijk is hier sprake van een verschrijving.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 07 december 1882 staat een opsomming van geroyeerde leden waaronder:

“Vlag 99. J.W.Möller. Naar O.I. vertrokken. Niet betaald sedert 1978/79. Geroyeerd 1880.”064a

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.W.Möller met vlagnummer R11 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859                 van de bark “Kemanglen”                 303 last  varend voor F.S.Spaarnaay & Zoon te Rotterdam

*    1862 t/m 1865        van de bark “Bonij”                              303 last  voor Gerrit van Hoogstraten & Zonen te Dordrecht

*    1866                         van de bark “Nederland & Oranje”     399 last  varend voor van Zeijlen & Decker te Rotterdam

*    1867, 1874              geen vermelding van schip en reeder

 

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.W.Möller als gezagvoerder064a:

*          1861                  bark “Boni”                                              boekhouder G. van Hoogstraten & Zn te Dordrecht

*          1874                  fregat “Utrecht”                                       boekhouder van Zeijlen & Dekker te Rotterdam

 

Jens Wilhelm Möller maakte de volgende reizen005:

*    Boni                                1860             Rotterdam - Singapore                                                             diversen

                                               1865             Rotterdam - Batavia                                                                diversen

*    Nederland en Oranje    1866             Texel - Rotterdam                                                                    ballast

                                               1866             Rotterdam - Soerabaja                                                             diversen

*    Philips van Marnix       1868             Rotterdam - Cardiff                                                                 diversen

                                               1870             Semarang - Rotterdam                                                            diversen

 

Bouma025 vermeldt J.W.Möller als kapitein gedurende:

*    1858 t/m 1859 op de bark “Kemanglen”, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 575 ton o.m., varend voor F.S.Spaarnaay & Zn te Rotterdam;

*    1859 t/m 1861 op hetzelfde schip maar nu voor G. van Hoogstraten & Zn te Dordrecht. Het schip werd in 1860 herdoopt in “Boni”;

*    1861 t/m 1866 op de bark “Boni” ex Kemanglen, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 575 ton o.m., varend voor G.van Hoogestraten & Zn te Dordrecht;

*    1867 op de bark “Nederland en Oranje”, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 755 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam;

*    1869 t/m 1870 op het fregat “Philips van Marnix”, gebouwd in 1863 te Bolnes, 1516 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam;

*    1871 t/m 1874 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 op de werf van de Gebr. Pot te Bolnes, 2009 ton o.m., 80 pk, varend voor van Zeijlen & Dekker te Rotterdam. In 1970 was de machine uitgenomen.

 

Overige bijzonderheden

J.W.F.Moeller vertrok per 29 november 1866 van Brouwershaven met de “Nederland en Oranje” en 4 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 10 april 1867 na een reis van 132 dagen.

Op 24 november 1869 vertrok hij van Nieuwediep met de “Philips van Marnix” en 1 landmachtsoldaat. Hij arriveerde te Batavia op 28 februari 1870 na een reis van 96 dagen065.

 

Volgens monsterrol nr. 1929 dd 29 november 1860 te Dordt was hij kapitein op de bark “Boni” en vertrekt naar Hongkong.064

 

Zierikzeesche Courant 26 maart 1864

Op 23 maart 1864 is te Brouwershaven binnengekomen  de “Boni”. Kapitein J.W.Möller, komend van Batavia en met bestemming Dordrecht. Aan boord waren 30 gepasporteerde militairen en matrozen.

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Möller, Jens Wilhelm

Familiegegevens en opleiding

Reinder Harms Lutje Mulder werd geboren op 11 oktober 1822 te Nieuwe Schans als zoon van de Nederlands Hervormde Hindrik Jans Mulder en Detje Klaassens Kruizinga. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Westerkade Wijk 15/1 nr. 6 (oud nr. 840). Hij was o.a. expert en leraar.

Hij was getrouwd met Janke van Rees geboren 04 juli 1825 te Groningen, Doopsgezind.

Hij overleed op 23 december 1892 te Rotterdam aan de Kruiskade005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.H.Mulder was met vlagnummer R204 in de periode 1846 t/m 1892 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1887 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij voorlopig afstand heeft gedaan van zijn, volgens het Reglement. toekomende recht op uitkeering. Deze mededeling werd herhaald in het Jaarverslag van 1888058

In het Jaarverslag 1892 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein R.H.Mulder met vlagnummer R204 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851 van de kof “Maria Catharina”                 52 last                 varend voor Boutmy & Co te Rotterdam

*    1855, 1858, 1859, 1862 t/m 1867

                                      van de bark “Robertus Hendrikus”      398 last               varend voor Vaesen & Steinhaus te Rotterdam

*    1874                       van het fregat “Philips van Marnix”    753 last               varend voor van Zeijlen & Decker

*    1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890, 1891                     geen vermelding van schip en reeder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                                                Schip                                                      Vertrek                                Aankomst

R.H.Mulder                                        Robertus Hendrikus                              07 juni 1864                     22 maart 1865

                                                               Robertus Hendrikus                              25 september 1866          07 september 1867

 

Bouma025 vermeldt R.H.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1856 van de bark “Robertus Hendrikus”, gebouwd in 1853 te Delfshaven, 540 ton o.m., varend voor Vaesen & Steinhaus te Rotterdam. Het schip is in 1856 uitgebrand te Batavia;

*    1858 t/m 1870 van de bark “Robertus Hendrikus”, gebouwd in 1858 te Papendrecht, 754 ton o.m., varend voor Vaesen & Steinhaus te Rotterdam;

*    1871 t/m 1875 op het fregat “Philips van Marnix”, gebouwd in 1863 te Bolnes, 1516 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Dutch ship "Robertus Hendrikus", arrived at Albany on 29 September 1853, having left Hartlepool, England on 9 June 1853. Master = R. H. Mulder. Crew = 17. Tonnage = ?. Cargo = 500 tons of coals for the P. & O. Company.  The master stated in the Boarding Report upon arrival that the vessel was bound for “Batavia” when it departed. 105

 

Van mevr.E. C.Huizer-Sibinga Mulder te Naarden kreeg ik op  27 juni 2004 een kopie van een brief dd 04 mei 1938 van de heer L.Smit te Alblasserdam aan mevr. N(eeltje) Mulder. Daarin wordt gerefereerd aan afbeeldingen door Spin van de “Robertus Hendrikus” (1853, 540 ton resp. 1858, 754 ton) beide in bezit van mevrouw Mulder. In die brief is sprake van een eventuele schenking aan het Maritiem Museum te Rotterdam.

Genoemd schrijven van mevr. Huizer bevat(slechte) zwart-wit kopieën van beide schepen met daarbij de volgende tekst door L.Smit:

“Spin 1855

1e. “Robertus Hendrikus”  285 Last. gebouwd op de scheepstimmerwerf van de Hoog te Delfshaven, 6 April 1853 te water gelaten. Kapitein R.H.Mulder (R204), Rederij Varssen(sic) & Steinhaus, Rotterdam.

In het laatst van 1856 aan de Javakust verbrand. Toeval was, dat ‘snachts 12 uur de verzekeringspolis was afgelopen, nog niet vernieuwd en het schip en lading ‘snachts om 11 uur d.a.v. verbrandde. Groote materieele en financieele schade, ook voor de kapitein als belangrijk deelhebber in het schip.

Het voorgestelde Kofschip (op de rechterzijde van het schilderij) is de schoener-kof “Maria Catherina”, groot 52 Last, gebouwd 1845 te Groningen van de Rederij Boutmij & Co te Rotterdam, gevoerd door Kapitein R.H.Mulder van 1845-1852.” (deze opmerking is in strijd met de opgave van Bouma025, die een kof “Maria Catharina” vermeldt, gebouwd in 1840 te Muiden, 156 ton o.m., van 1847 t/m 1853 varend onder kapitein H.L.Mulder voor Boutmij & Co te Rotterdam – zie aldaar)

“Spin 1859

2e Bark  “Robertus Hendrikus”  397 Last of 753 Ton, gebouwd in 1858 op de scheepstimmerwerf van Jan Smit Czn te Papendrecht, 6 September 1858 te water gelaten. Kapitein R.H.Mulder, op 9 Maart 1869 te Rotterdam geveild voor f 40.600 (rood kopervast dubbeling metaal, Juni 1865.) De veiling was ter bepaling van de waarde en verdeeling der scheepsparten of aandeelen. Het schip bleef onder dezelfde Reederijvlag varen.

1869 – ’71  Kapt A.Sissingh R.206

1872 – ’79     “    W.Hageraats

Onder Kapitein Hageraats in 1879 (Juni) te Nerva gestrand en wrak (Zeetijdingen 18 Juni 1879).

Kapitein R.H.Mulder verliet 1871 zijn goede schip en nam het commando over de groote 3/m Clipper “Philip van Marnix”, groot 1516 ton, van de Reederij van van Zeylen & Decker te Rotterdam, werd in 1876 afgelost door Kapitein H.N.Prins.”

 

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Mulder, Reinder Harms Lutje

 

Familiegegevens

 

Huibert Nicolaas werd geboren op 28.03.1847 te Amsterdam als z.v. Hendrik Prins en Wilhelmina Mulder.

Huibert Nicolaas (29) (gezagv.) trouwde op 09.11.1876 te Amsterdam met Jeltje Hinderika Beckering (25) – geb. 27.11.1850 te Groningen – d.v. Hinderikus Beckering (koopman) en Aaltje Knoop. 

Jeltje Hinderika Beckering overleed op 13.08.1923 te Bloemendaal (72). 

Huibert Nicolaas overleed op 08.07.1899 te Le Havre (Fr.) (52). 

(Overlijdensadvertentie in het Alg. Handelsblad van 15.07.1899)

 

Kinderen

-    Wilhelmina – 1877

-    Aaltje – 1879

-    Huibert Nicolaas – 09.04.1888 te A’dam.

 

De schepen van de kapitein

 

*   1884 – 1888 van het s.s. KONING WILLEM III – GEB. 1883

*   1888 – 1889 van het s.s. PRINS WILLEM I - 

*   1889 – 1899 van het s.s. PRINS WILLEM II -

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de Stoomvaart Maatschappij “Insulinde” te Amsterdam.

Gezagvoerder bij de K.W.I.M.

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.N.Prins (adres: Heerengracht bij Roomolensteeg) werd met vlagnummer 861 effectief lid van Zeemanshoop per 31 januari 1871 op voordracht van L.Tuk. Zijn schip was de "Kobe"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 24/31 januari 1871 werd als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd H.N.Prins, geen leeftijd genoemd, voerend de bark “Kobe”, voor rekening van J.Schut, op voordracht van kapitein L.Tuk.023

 

      H.N.Prins was van 1885-1891 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 06 november 1890 meldt kapitein H.N.Prins dat hij wegens vertrek naar Curacao ontslag neemt als bestuurslid. Het Bestuur vraagt hem corresponderend lid te worden.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 12 september 1882 wordt vermeld de heer van Hasselt, directeur der filiaalinrichting van het Kon.Ned. Meteor. Inst. te Utrecht: “Als nu reikte hij uit aan de Heeren W.P.Harten, H.Hissink en H. de Jonge getuigschriften voor uitmuntende journalen; aan de Heeren R.J.Weber, C.Jaski, A.G. Mörser Bruijns, W.Adriani, R.Berckelbach v.d Sprenkel, J.F. Graad van Roggen, A.J.Herckenrath, J.H.Bart, H.C.Haacke, H.W.Prins en A.F. de Vrije voor zeer goede journalen.” 023

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 04 december 1890 staat vermeld dat kapitein H.N.Prins “wegens vertrek naar Curaçao” bedankt als bestuurslid. Hem wordt aangeboden correspondent van het College te worden. In de notulen dd 05 maart 1891 staat, dat hij de benoeming accepteert. 023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer          jaren         type                scheepsnaam                                naam reder/boekhouder

        861                 1871         geen vermelding van schip en boekhouder

                            1872-1873    bark                Kobe                                              J.Schut

                                 1874         fregat             B.R.H.                                            Meijer & Co

                               1875           geen vermelding van schip en boekhouder

                            1876-1878    fregat             Philips van Marnix                      van Zeylen & Decker te Middelburg

                            1879-1887    geen vermelding van schip en boekhouder

                                 1888         stoomb.         Prins Willem I                              Kon.West Ind.Maildienst

                            1889-1898    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt H.N.Prins als gezagvoerder gedurende:

*    1872 t/m 1873 van de bark “Kobe” ex Assurance, gebouwd in 1866 te Martigues (Fr.) 334 ton, varend voor J.Schut te Amsterdam. Het schip ging in 1873 uit de vaart;

*    1875 van het fregat “B.R.H.”, ex Leucothea, gebouwd in 1855 te Metford, 1242 ton o.m., varend voor Meyer & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1876 voor W.Pont te Edam en was herdoopt in “Borgä”;

*    1876 t/m 1878 op het fregat “Philips van Marnix”, gebouwd in 1863 te Bolnes, 1516 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam. Het schip werd op Mauritius geabandoneerd;

*    1881 t/m 1882 van de bark “Anna Sophia”, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 722 ton o.m., varend voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam. Het schip voer in 1883 onder Joh.Meyes Jerem.z te Amsterdam en was herdoopt in “Josine Louise”;

*    1884 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Koning Willem III”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 2199 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Insulinde” te Amsterdam. Het schip werd in 1886 verkocht naar Duitsland;

*    1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Prins Willem I”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1310 ton n.m., varend voor de Kon. W.I.Maildienst te Amsterdam. In het Engels Kanaal gezonken na aanvaring;

*    1890 van het schroefstoomschip “Prins Willem II”, gebouwd in 1890 te Amsterdam, 1600 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 20 december 1889 om 13.15 uur zonk het ss. “Prins Willem I” in het Engels Kanaal bij Le Havre na aanvaring met een zeilschip. Drie bemanningsleden kwamen hierbij om. Het schip was op weg van West-Indië naar Amsterdam.

Het ss. “Prins Willem I” werd gebouwd in 1884 bij de Koninklijke Fabriek te Amsterdam, mat 1310 Brt en voer voor de Kon. West-Indische Maildienst te Amsterdam072.

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Prins, Huibert Nicolaas

Afbeeldingen


Omschrijving: PHILIPS VAN MARNIX, in aanbouw op de helling van de Gebr. Pot te Bolnes, genomen op 8 oktober 1863
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Werf

Omschrijving: PHILIPS VAN MARNIX Rechts zeilt een Nederlands koopvaardijfregat, vermoedelijk de klipper 'Electra' Aquarel gemaakt in 1864
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.558
DVD VIII – 1636, 1638
BIJLBRIEF
Naam schip PHILIPS VAN MARNIX

plaats en datum acte Ridderkerk,, 9 april 1864

type schip fregat

bouwwerf/verkoper firma Gebr. Pot, scheepsbouwmeesters te Ridderkerk

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Joannes de Decker Gerritszoon, voor zijn firma Van Zeijlen & Decker, Rotterdam

te voeren door kapt. L.F. van Kuijven

grootte in tonnen 1516 tonnen (meetbrief Rotterdam, 19 september 1863)

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen lang 58,15 m., breed 8,86 m., hol 6,62 m.

kiellegging

tewaterlating 8 oktober 1863

plaats / datum registratie IJsselmonde, 11 april 1864

nummer van registratie deel 20, folio 24, recto, vak1

notaris Willem Simon Burger Wzn, notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 150609

Naam PHILIPS VAN MARNIX
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.646
DVD VII –2018, 2033
BIJLBRIEF EN CEDULE
Naam schip PHILIPS VAN MARNIX

plaats en datum acte Ridderkerk, 9 april 1864

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Gebr. Pot, scheepsbouwmeesters te Ridderkerk

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt. L.A. van Ruyven

grootte in tonnen 800 lasten of 1516 tonnen
(meetbrief Rotterdam, 19 september 1863)

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen lang 58,15 m., breed 8,86 m., hol 6,62 m.

kiellegging

tewaterlating 8 oktober 1863

plaats / datum registratie IJsselmonde, 11 april 1864

nummer van registratie deel 23. folio 24, recto, vak 1

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam,
met bevestigende verklaring burgemeester van Ridderkerk

prijs

Bijzonderheden:




researcher/datum research: ML / 140909











Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.646 fregat PHILIPS VAN MARNIX

Eigenaren bij oplevering in 1864:

Firma Van Zeylen & Deckers, Rotterdam (boekhouders en 4/20e part)
Firma J. & J.M. Voorhoeve, makelaars in assurantiën, Rotterdam (1/20e part)
Firma Wambersie & Zoon, cargadoors, Rotterdam (1/20e part)
Magteldus Magdalenus van Dam, assuradeur, Rotterdam (1/40e part)
Cantier Carton, particulier, Rotterdam (1/40e part)
Jan Boon, makelaar, Rotterdam (1/40e part)
Hendrik van Andel, zeilmaker, Rotterdam (1/40e part)
Gebr. Pot, scheepsbouwmeesters, Ridderkerk (5/40e part)
Johann Willem Van der Schooven, particulier, ’s-Gravenhage (1/20e part)
Firma L.J. Enthoven & Co., kopergieters, ’s-Gravenhage (1/20e part)
Firma A. de Jong & Zonen, houtkopers, Gouda (1/20e part)
Firma De Groot & Co., houtkopers, Amsterdam (1/40e part)
Firma M. van der Lely, touwslagers, Maassluis (1/20e part)
Huydecoper van Zeist, grondeigenaar te Zeist (1/20e part)
Edward Hendrik Bletterman, particulier, Arnhem (1/20e part)
Firma Hoyman & Schuurman, cargadoors, Amsterdam (1/40e part)
Firma H. de Heus & Zoon, kopergieters, Utrecht (1/40e part)
George Suermondt, particulier, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Ds. Willem Theodorus van Griethuyzen, predikant, Rotterdam (1/40e part)
Barend Willem Kaars Sijpesteijn, zeildoekfabrikant, Krommenie (140e part)
Willem Hagevoets, particulier, ’s-Gravenhage (1/40e part)

Mutaties:

Op 16 juni 1868 verkoopt Frederik Cornelis van Zeylen, zonder beroep te Gouda, aan Joannes de Decker Guilelmuszoon, zijnde het enig overgebleven lid van de firma Van Zeylen & Decker te Rotterdam, 1/20e part in de PHILIPS VAN MARNIX, voor NLG 5,000,-
(Bij de bouw werd van de 4/20e part van de firma Van Zeylen & Deckers 1/20e part aan F.C. van Zeylen toebedeeld en 3/20e part aan J. de Decker Gzn.)

Op 8 juni 1866 verkocht Magtildus Magdalenus van Dam, assuradeur en reder te Rotterdam, aan Mr. Marten Mees, voor zijn firma R. Mees & Zoonen, kassiers te Rotterdam, 1/40e part in de PHILIPS VAN MARNIX, (PRIJS NIET VERMELD)

Op 16 juni 1868 verkochten de Gebr. Pot, scheepsbouwmeesters te Ridderkerk, aan Johannes Smit, fabrikant te Slikkerveer, 3/40e part in de PHILIPS VAN MARNIX, voor
NLG. 7.500,-

Op 16 juni 1868 verkocht Eduard Hendrik Bletterman, particulier te Arnhem, aan Jan Smit, fabrikant te Slikkerveer, 1/20e part in de PHILIPS VAN MARNIX, voor NLG. 5.000,-

ML / 140909

Naam PHILIPS VAN MARNIX
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1868
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675