Inloggen
ZEEVAART - ID 16055


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-08-19 / 1884-10-31 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Argentinië

Identification Data

Bouwjaar: 1864
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Construction Data

Scheepsbouwer: Kornelis Bakker, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1864-00-00
Delivery Date: 1864-07-30
Technical Data

Net Tonnage: 79.00 lasts
Net Tonnage 2: 149.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 26.46 Meters Registered
Beam: 4.755 Meters Registered
Depth: 2.66 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-08-19
Register nr: 18640713
Scheepsnaam: ZEEVAART
Type: Schooner
Lasten: 79
Gebouwd in plaats: Sappemeer
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bakker, K.
Plaats: Sappemeer
Kapitein op moment van verzoek: Ritzes, D.
Opmerkingen: 1866 - 638-datum besluit nieuwe zeebrief02-10-1866-32- schip ligt in :Groningen
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Sappemeer

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1864-07-30 ZEEVAART
Manager: Kornelis Bakker (scheepsbouwer), Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kornelis Bakker (scheepsbouwer), Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands
Callsign: QDHP

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Date/Name Ship 1883-04-23 A.H. VAN BERGEN
Manager: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: NBSK

Ship Events Data

0000-00-00: 12 juni 1883. - Provinciale Groninger Courant.
- De schoener ZEEVAART, gevoerd door kapt. D. Ritzes, werd gedoopt A.H. VAN BERGEN en kwam onder gezag van kapt. G.H. Eefting, reder F.H. Drenth te Oude Pekela.
( Ingekort bericht, zie kronieken)
0000-00-00: 14 december 1884. AH - Algemeen Handelsblad.
Amsterdam, 13 december. De waarnemende consul der Nederlanden te Buenos
Aires schrijft d.d. 31 oktober jl. het volgende:
Sedert de laatste maanden wordt op initiatief van de Nationale regering met enige drang gewerkt tot het bevolken van de gronden aan de Rio Negro gelegen en is dientengevolge de aandacht gevestigd op middelen tot vervoer van de koopmansgoederen.
Hierbij is te voegen het vervoer van enige miljoenen granietsteen afkomstig uit de Uruguayse Republiek, zowel voor bestrating als voor openbare werken benodigd.
De onder Nederlandse vlag gevaren hebbende schepen de GOUDVISCH en A.H. VAN BERGEN, zijn tot bovenbedoeld einde alhier goed verkocht, de eerste voor GBP 1.091 en de tweede voor GBP 700 vrij geld. Terwijl er alsnog behoefte bestaat aan dergelijke
transportmiddelen, neem ik de vrijheid in overweging te geven, de Nederlandse rederij daarop opmerkzaam te doen maken.
De verlangde vaartuigen van plm. 200 registertonnen, met een diepgang van niet meer dan 9 voeten, komen daarvoor bijzonder in aanmerking en beloven een goede koopsom te zullen opbrengen. De grote voorraad niet in gebruik zijnde schepen in Nederland en de mogelijkheid om daarvoor alhier een goede prijs te kunnen bedingen, hebben mij
aanleiding gegeven deze mededeling te doen. Gaarne zal ik bij eventuele negotiatie van de tot dat doel uit te zenden vaartuigen, aan de schippers, dit verlangende, mijn bemiddeling verlenen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.Ritzes als gezagvoerder gedurende:

*   1865 t/m 1879 van de 2/msch “Zeevaart”, gebouwd in 1864 te Sappemeer, 149 ton o.m., varend voor K.J.Bakker te Sappemeer;

*   1880 t/m 1881 van hetzelfde schip maar nu varend voor R.Meihuizen te Sappemeer;

*   1882 t/m 1883 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip voer in 1884 voor F.L.Drenth te Pekela en was herdoopt in “A.H. van Bergen”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Ritzes, D.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geert Harms Eefting werd geboren te Beerta op 16 januari 1854 als zoon van Harms Geerts Eefting en Wieke Dijksterhuis.

Hij trouwde op 14 maart 1894 te Finsterwolde, zonder beroep, met Getruida Immiena Martens, geboren op 02 november 1853 te Finsterwolde als dochter van Abel Martens en Wea Kiwiet. Zij overleed op 04 augustus 1901 te Middelburg, 47 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

De ledenlijsten van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl spreken van het effectieve lid van G.H.Eefting en dit zou dus kunnen gaan om Geert Harms of Geert Hindrik. De lidmaatschapsperiode was van 1884-1898.

We beschikken momenteel alleen over gegevens uit de monsterrollen uit Delfzijl.

Zolang er geen verdere gegevens over het gezagvoerderschap bekend zijn is niet te besluiten welke van deze twee kapiteins College-lid is geweest.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

De navolgende lijst met schepen is door Bouma025 steeds toegeschreven aan G.H.Eefting. Ze staan niet in het register met monsterrollen op de site van het Noordelijk Scheepvaartmuseum en ook op andere wijze kan ik niet nagaan of het hierbij gaat om Geert Hindriks of Geert Harms

*    1877 t/m 1879 van de galjoot “Cornelia Johanna”, gebouwd in 1865 te Pekela, 163 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten;

*    1878 van de schbrik “Margaretha”, gebouwd in 1867, bouwlocatie en tonnage niet vermeld , geen vermelding van eigenaar en thuishaven. Het schip is in 1878 bij Kaap de Goede Hoop gezonken;

      Voorgaande opgaven vertonen overlap. Zijn er twee kapiteins met deze naam en initialen?

*    1880 van de galjoot “Cornelia Johanna”, gebouwd in 1865 te Pekela, 143 ton, varend voor B.R.Mulder te Winschoten. Het schip werd te Colon afgekeurd;

*    1880 t/m 1881 van de bark “Concordia” ex Fruiterer, gebouwd in 1865 te Sunderland; 344 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd in 1881 weer herdoopt in “Fruiterer”;

*    1884 van de 2/msch. “A.H. van Bergen”, ex Zeevaart, gebouwd in 1864 te Sappemeer, 132 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in Buenos Ayres verkocht;

*    1886 t/m 1889 van de 2/msch. “Van Bergen” ex Arend, gebouwd in 1866 te Hoogezand, 144 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd verkocht in Brazilië;

*    1892 t/m 1894 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor K.B.Kuiper te Delfzijl;

 

De navolgende schepen zijn, conform de monsterrollen uit Delfzijl wel toe te schrijven aan Geert Harms Eefting

*    1876 t/m 1878 van de galjoot “Wieka”, gebouwd in 1859 te Pekela, 238 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela;

*    1881 t/m 1890 van de bark “Fruiterer” ex Concordia, ex Fruiterer, gebouwd in 1865 te Sunderland, 344 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela;

*    1893 t/m 1895 van de bark “Montrose”, gebouwd in 1861 te Jersey, 345 ton o.m., varend voor K.B.Kuiper te Delfzijl. Het schip werd getuigd als een 3/mschooner;

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl.

In de reeks van rollen is soms sprake van G.H. Eefting. Op grond van leeftijd is dan besloten of het om Geert Hindrik of Geert Harms gaat

Monsterrol 1875-56, 07 april 1875, galjoot “Wieka”, kapitein Geert Eefting, 22 jaar uit Beerta. Voorts stuurman Geert Hoveling, 25 jaar uit Groningen, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1876-212, 04 december 1876, galjoot “Wieka”, kapitein Geert Eefting, 22 jaar uit Beerta. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-109, 14 september 1881, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 27 jaar uit Winschoten. Voorts 1ste stuurman Geert Hindrik Eefting, 32 jaar uit Winschoten, 2de stuurman Jacob Hek, 31 jaar uit Muntendam, timmerman, kok en 4 matrozen;

Monsterrol 1882-32, 13 maart 1882, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 28 jaar uit Winschoten. Voorts 2de stuurman Jacob Hek, 31 jaar uit Muntendam en een scheepsjongen;

Monsterrol 1882-111, 03 augustus 1882, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 27 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Geert Hendrik Eefting, 33 jaar uit Winschoten, timmerman, 3 matrozen, lichtmatroos  en een dekjongen;

Monsterrol 1883-70, 10 juli 1883, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 29 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Eertwijn Boswijk, 42 jaar uit Oude Pekela, bootsman, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-103, 20 september 1883, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 29 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Eertwijn Boswijk, 42 jaar uit Oude Pekela, bootsman, kok, 4 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1884-144, 07 april 1884, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 30 jaar uit Winschoten. Voorts bootsman, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-15, 03 maart 1887, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 33 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Jan Nieboer, 31 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-71, 24 juli 1887, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 33 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Albert van Wijk, 23 jaar uit Oude Pekela, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-90, 15 september 1888, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 34 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Pieter Schabels, 44 jaar uit Nieuwe Pekela, bootsman, kok, timmerman, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1889-79, 10 juli 1889, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 35 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Pieter Schabels, 45 jaar uit Nieuwe Pekela, timmerman, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-122, 24 september 1889, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 36 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Geert Hutting, 47 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1890-106, 18 deceember 1890, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, leeftijd niet vermeld uit Winschoten.  Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1892-36, 02 april 1892, bark “Montrose”, kapitein Geert Eefting, 38 jaar uit Winschoten. Voorts matroos en dekjongen;

Monsterrol 1892-43, 13 april 1892, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, leeftijd niet vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1900-56, 14 juli 1900, bark “Albion”, kapitein G.H.Eefting, 46 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman M.Menkema, 50 jaar uit Nieuwe Pekela, zeilmaker, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Samenvatting van de gegevens uit de monsterrollen

1    Geert Harms  wordt in de monsterrollen ook aangeduid als Geert en G.H. Op grond van leeftijd en schip is te deduceren dat het om Geert Harms gaat.

  1. Er zijn in totaal 17 monsterrollen op de site van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  2. De rollen zijn gedateerd van 1875 t/m 1900 met als leeftijd 22 t/m 46 jaar. De zeemanscarriëre van Geert Harms heeft dus minstens 24 jaar geduurd en zal ongetwijfeld vroeger hebben aangevangen dan 1875.
  3. Als woonplaats is aanvankelijk zijn geboorteplaats Beerta opgegeven maar al spoedig werd dat Winschoten, waar een flinke serie zeelieden Eefing vandaan kwamen.
  4. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1875-1876                         kapitein op de galjoot “Wieka”                                                  22-23 jaar

      *    1881-1890                         kapitein op de schoener of bark “Fruiterer”                              27-37 jaar

      *    1892                                    kapitein op de bark “Montrose”                                                           38 jaar

      *    1892                                    kapitein op de schoener “Fruiterer”                                            geen leeftijd

      *    1900                                    kapitein op de bark “Albion”                                                      46 jaar

  1. Geert Harms was op betrekkelijk jonge leeftijd al gezagvoerder. Zijn zwager Geert Hindriks, die ouder was, voer enige tijd als zijn stuurman. Na een kleinere galjoot kreeg Geert Harms later het gezag op flinke driemasters.

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 27 maart 1893114

Advertentie. Dinsdag de 4e april 1893, des avonds te 6 uur, in het hotel Concordia van de heer Eefting te Winschoten, zal in het openbaar worden verkocht het kopervast gebouwd en onder Nederlandse vlag varend schoenerschip MONTROSE, met inventaris, groot 344,64 tonnen van 2,83 kub.meter, laatstelijk bevaren door kapt. G. Eefting, thans liggende te Amsterdam. Nadere inlichtingen te bekomen bij de heer F.L. Drenth te Oude Pekela.

  1. de Boer, notaris te Nieuwe Pekela.

 

Provinciale Groninger Courant 11 juli 1900114-

Delfzijl, 7 juli. De bark NUMMER FÜNF, kapitein Eefting, alhier in lossing, is verdoopt in ALBION. Het schip is in 1867 gebouwd en 360 reg. ton groot.

 

Provinciale Groninger Courant 06 december 1900114

Londen, 4 december. Uit Amsterdam wordt bericht, dat de Nederlandse brik ALBION, kapitein G.H. Eefting, met cokes van West-Hartlepool naar Riga, gisteren wegens slecht weer te Nieuwe Diep is binnengelopen. De zaling is ontzet en het grootwant is losgewerkt.

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Eefting, Geert Harms

Monsterrollen

Opgemaakt Sappemeer
Datum: 1874-01-29
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ZEEVAART
Schipper: Ritzes, Derk
Scheepstype: schoener
Grootte: 149

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron.1864.1869.132.1012
DVD IM. – 3285 – 1085

BIJLBRIEF

Naam schip ZEEVAART

Plaats en datum acte Sappemeer, 30 juli 1864

Type schip schooner

Bouwwerf/verkoper Bakker, Kornelis, scheepsbouwer te Sappemeer

Eigenaar/aankoper Bakker, Kornelis, scheepsbouwer te Sappemeer

Te voeren door kapt. Derk Ritzes, kapitein te Sappemeer

Grootte 149 tonnen of 79 lasten

Tuigage , aantal dekken

Afmetingen lang 26,46 m., breed 4,75½ m., hol 2,66 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1864

Plaats , datum registratie Groningen, 1 augustus 1864

Nummer van registratie deel 27, blad 56, verso, vak 1

Notaris Burgemeester van Sappemeer

Prijs


Bijzonderheden:


Er wordt geen melding gemaakt van het bestaan van een meetbrief.



Researcher/datum research: JDvdB / 050512


Naam ZEEVAART
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1864
Toegang 883
Inventaris 2140

Bronnen

Jaar: 1864
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Archiefnummer Gron. 1855-1869-132-1012
Arr. rechtbank Groningen, toegang *, register van bijlbrieven, inv. nr. *, pag. 1085.