Inloggen
MATHILDA SIMONETTE - ID 16063


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-09-08 / 1880-06-12 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1864
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Drammen, Norway
Werfnummer:
Delivery Date: 1863-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 171.00 lasts
Gross Tonnage 2: 325.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 36.00 Meters Registered
Beam: 5.95 Meters Registered
Depth: 3.41 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-09-08
Register nr: 18640757
Scheepsnaam: MATHILDA SIMONETTE
Type: Brik
Lasten: 171
Gebouwd in plaats: Drammen
Gebouwd in land: Noorwegen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bakker, J.
Plaats: Nieuwe Diep
Kapitein op moment van verzoek: Maalsteed, C.
Opmerkingen: 1867 - 339-datum besluit nieuwe zeebrief25-04-1867-99- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Drammen Noorwegen - Geb. 1863 te Newcastle

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1864-09-08 MATHILDA SIMONETTE
Manager: Willem Jan Hidde Bok, Texel, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Nieuwediep, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nieuwediep / Netherlands

Date/Name Ship 1868-07-18 BATOE BASSI
Manager: Firma Harmens & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Harmens & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

verkopende eigenaren MATHILDA EN SIMONETTE vermeld in koopacte d.d. 14 juli 1868:

Willem Jan Hidde Bok, scheepsreder te Nieuwediep (boekhouder en 2/32e part)
Pieter Remmers, scheepsgezagvoerder te Helder (4/32e part)
Vrouwe Machtilda Barbera Lels, weduwe Simon Lastdrager te Helder (6/32e part)
firma Oolgaardt & Bruinier, cargadoors te Amsterdam (3/32e part)
Willem Smit, koopman te Purmerend (2/32e part)
Trijntje Ruijgh, weduwe Jacob Bakker te Helder (2/32e part)
Willem Jacobus Maalsteed, koopman te Helder (2/32e part)
Douwe de Lange, koopman te Helder (2/32e part)
Klaas Lastdrager, scheepstimmerman te Helder (2/32e part)
Evert Hillebrands Niehoff, hoogbootsman bij de Marine te Helder (1/32e part)
(opm: samen 26/32e part, overige 6/32e part zijn niet vermeld)
 

Ship Events Data

1866-01-14: Sold at auction
Advertentie. C.S. Oolgaardt, makelaar, zal op maandag de 14e januari 1867, des avonds te 6 uur, ten overstaan van de notaris Bruno Tideman, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ te Amsterdam, presenteren te verkopen:
Het in den jare 1864 nieuw gebouwd en uitmuntend uitgerust extra snelzeilend gekoperd en kopervast brikschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd MACHTILDA EN SIMONETTE (opm: vlgs GNB: MACHTILDA SIMONETTA), gevoerd door kapitein C. Maalsteed.
Volgens Nederl. meetbrief lang 36 ellen, wijd 5 ellen 95 duimen, hol 3 ellen 41 duimen en alzo gemeten op 325 tonnen of 171 lasten. Liggende te Rotterdam, in de Wijnhaven.
Breder bij inventaris en bericht bij bovengemelde makelaar; bij de cargadoors Oolgaardt & Bruinier te Amsterdam, en Visser & Van der Sande te Rotterdam, zomede bij de reder, de heer W.J. Hidde Bok, te Nieuwediep, gemeente Den Helder.
1867-01-14: Sold at auction
Advertentie. C.S. Oolgaardt, makelaar, zal op maandag de 14e januari 1867 des avonds ten 6 ure, ten overstaan van de notaris Bruno Tideman, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, presenteren te verkopen: het in het jaar 1864 nieuw gebouwd en uitmuntend uitgerust extra snelzeilend gekoperd en kopervast brikschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd MACHTILDA EN SIMONETTE, gevoerd door kapt. C. Maalsteed. Volgens Nederlandse meetbrief lang 36 ellen, wijd 5 ellen 95 duimen, hol 3 ellen 41 duimen en alzo gemeten op 325 tonnen of 171 lasten. Liggende te Rotterdam in de Wijnhaven. Breder bij inventaris en bericht bij bovengemelde makelaar; bij de cargadoors Oolgaardt & Bruinier te Amsterdam en Visser & Van der Sande te Rotterdam, zomede bij de reder, de heer W.J. Hiddebok te Nieuwediep, gemeente Den Helder.
1868-07-14: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzn, B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt, te Rotterdam zijn van mening als lasthebbende van hun meester en ten overstaan van de notaris G.A. van den Berg, residerende te Hillegersberg, op dinsdag de 14e juli 1868, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, no. 499, publiek verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands brikschip MACHTILDA SIMONETTE, laatst gevoerd door kapt. P. Remmers, volgens meetbrief lang 36 el, wijd 5 el 90 duim, hol 3 el 41 duim en alzo groot 325 tonnen of 171 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen, en verdere scheepsgereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende in de Haringvliet, zuidzijde, binnen Rotterdam. Gemeld brikschip is in 1864 nieuw van stapel gelopen en in het voorjaar van 1868 te Rotterdam nieuw gekoperd en voorzien van nieuwe rondhouten en tuig. (opm: verkocht en verdoopt BATOE BASSI)
1874-02-00: Stranded
Singapore, 23 februari 1874. Het Nederlandse schip BATOE BASSIE, kapt. Visman, is alhier met schade binnen, hebbende op strand gezeten.
1878-12-00: Sprang a leak
Amsterdam, 21 december 1878. Het Nederlandse schip BATOE BASSI, kapt. Lackrooy, is zwaar lek van Rotterdam te Macassr aangekomen en moet naar Soerabaija om te dokken.
1879-09-00: Sale/Verkoop
NRC 040979
Verkochte schepen. Het Nederlands schip BATOE BASSI (opm: brik, waarschijnlijk kapt. J.J. Lackrooy) is op Java uit de hand verkocht. (opm: begin januari 1880 voer de BATOE BASSI, toen onder kapt. Jong, onder Nederlands-Indische vlag)
1880-06-12: Final Fate: Wrecked

Melbourne, 12 juni. Het schip BATOE BASSIE, van Tjilatjap naar Melbourne, op het eiland Inshore gestrand, is totaal wrak geworden. De lading spoelt weg.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Maalsteed werd met vlagnummer 801 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op 13 januari 1863 op voorspraak van E.F.A.Roszberger. Zijn schip was de "Mathilda Barbara". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 06/13 januari 1863 staan vermeld dat tot lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd Coert Maalsteed, oud 32 jaar, voerend de schooner “Mathilda Barbara”, op voordracht van kapitein E.F.A.Roszberger.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        801                       1862-1863     geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1864-1866     brik                   Machtilde en Simonette                      J.Bakker, Nieuwediep

                                          1867           geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt C.Maalsteed als gezagvoerder gedurende:

*    1860 t/m 1863 van de 2/schh. “Zwaluw”, gebouwd in 1857 te Oscarhamn, 61 ton o.m., varend voor J.& S.Lasdrager te Nieuwediep;

*    1862 t/m 1863 van de brik “Machtilda Barbara”, gebouwd in 1850 te Pernau, 145 ton o.m., varend voor J.&S.Lastdrager te Nieuwediep. Het schip voer in 1864 voor J.J.v/d Berg te ’s Gravenhage en was herdoopt in “Anton & Jacob”;

*    1864 t/m 1866 van de brik “Machtilda Simonetta”, gebouwd in 1864 te Drammen, 160 ton o.m., varend voor J.Bakker te Nieuwediep;

*    1867 op hetzelfde schip, maar nu varend voor W.J.Hidde Bok te Den Helder.

 

Overige bijzonderheden

In Ons Zeewezen 1938, p.49 (in een artikel van Leen Smit) staat een afbeelding van de bark “China” door Spin uit 1851, waarbij als kapitein C.Maalsteed wordt vermeld. Het schip voert inderdaad de vlag van Zeemanshoop met nr. 801, hetgeen de vlag van C.Maalsteed was. Maar in 1851 was deze nog geen lid van Zeemanshoop. In dat jaar voerde Hendrik Prins nummer 801, maar was toen gezagvoerder op “De Drie Vrienden”. Dus: òf het portret is niet in 1851 gemaakt (op de afbeelding in Ons Zeewezen staat met potlood een vraagteken!), òf het is geen portret van de “China”. De herkomst van het portret is niet vermeld. Smit heeft hier en daar nogal eens een foutje gemaakt.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Maalsteed, Coert

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Remmers als gezagvoerder gedurende:

*   1868 van de brik “Machtilda Simonetta”, gebouwd in 1864 te Drammen, 160 ton o.m., varend voor W.J.Hidde Bok te Den Helder. Het schip voer in 1869 voor Harmens & Zn te Harlingen en was herdoopt in Batoe Bassie”;

*   1870 t/m 1876 van de brik “Rio de la Plata”, gebouwd in 1867 te Elshout, 250 ton o.m., varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven. Het schip voer in 1877 voor Y.Veenstra te Amsterdam en was herdoopt in “Vrijheid”;

*   1877 t/m 1879 van de brik “Vrijheid” ex Rio de la Plata, gebouwd in 1867 te Elshout, 250 ton o.m., varend voor Y Feenstra te Amsterdam. (Feenstra was de vroeger kapitein IJ. Feenstra - zie aldaar).

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Remmers, P.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.H.Hofstee (adres Peperstraat U/231) werd met nr.880 effectief lid van Zeemanshoop per 04 februari 1873 op voorspraak van P.Buijs Jr. Zijn schip was de "Twee Gezusters"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 28 januari/04 februari 1873 staan vermeld dat tot effectief lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd W.H.Hofstee, geen leeftijd vermeld, voerend de “Twee Gezusters”, voor rekening van  J.H.A.E.Meijjes, op voordracht van kapitein P.Buys Jr. 023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

        880                       1872-1879     bark                 Twee Gezusters                  J.H.A.E.Meijjes te Amsterdam

                                      1880-1888 geen opgave van schip en boekhouder

 

lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036

vlagnummer      periode      type           naam van het schip                                          boekhouder/reder

       geen           1868-1869 brik            Batoe Bassie (ex Machtilda Simonetta)        Harmens & Co, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt W.H.Hofstee als gezagvoerder gedurende:

*    1869 t/m 1870 van de brik “Batoe Bassie” ex Machtilda Simonetta, gebouwd in 1864 te Drammen, 160 (325?) ton o.m., varend voor Harmens & Zn te Harlingen;

*    1872 t/m 1873 van de bark “Anna & Johanna” ex Jacob, gebouwd in 1855 te Rotterdam, 593 ton o.m., varend voor Batenburg & Co te Rotterdam. In 1874 voer het schip voor J.H.A.E.Meyes te Amsterdam en was herdoopt in “Twee Gezusters;

*    1874 t/m 1879 van de bark “Twee Gezusters” ex Anna, ex Johanna, ex Jacob, gebouwd in 1855 te Rotterdam, 567 ton o.m., varend voor J.H.A.E.Meijjes te Amsterdam. Het schip werd in 1879 zinkend verlaten op 44oN en 16oW.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Hofstee, W.H.

Familiegegevens en opleiding

Sierik Visman werd geboren te Amsterdam op 16 november 1822.

Hij was getrouwd met Johanna Rooter, geboren te Loenen op 19 augustus 1825 en overleden in 1862. Hij trouwde voor een tweede maal met Maria Albertina Celosse, geboren te Nieuwer Amstel op 22 januari 1835. Vermeld staan een zoon (06 juni 1856) en een dochter ( 22 juni 1858) (kennelijk van zijn eerste vrouw) en nog een kind zonder sexeopgave in 1865 (kennelijk van zijn tweede vrouw). 003.

 

Sierik Visman werd per 29 augustus 1835 “ingenomen” als leerling van de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart. Hij werd geboren te Amsterdam op 16 november 1822 als zoon van Hendrik Visman, kapitein ter koopvaardij, en Grietje Swart, beiden wonend op de Boomsloot nr.80 te Amsterdam.

     Van de schoolvorderingen werden 3-maandelijkse rapporten gemaakt in de periode januari 1836 - juli 1838 in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (Nederlands, Frans en Engels), scheepswerk en tekenen. Voorts is vermeld:

19 maart 1838           “aangenomen tot Lidmaat der Ned.Hervormde Gemeente door Do Weyland”;

09 juni 1838              “geplaatst als Ligtmatroos op het schip Margaretha Catharina Capt.J.H.Schippers naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ƒ10,-“;

28 juni 1839              “terug van de reis met goed attest”;

16 juli 1839               “geplaatst als ligtmatr. op ’t schip Margaretha Catharina Capt. J.H.Schippers naar Batavia voor Amst. Gagie ƒ10,-“;

09 mei 1840              “terug van de reis met goed attest”;

13 mei 1840              “eervol ontslagen” 004-532/1790.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Sierk Visman werd met vlagnummer 656 per 11 december 1855 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein F.de Winter. Als zijn schip is vermeld de “Johanna Alida” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Visser en zijn vrouw 29 resp. 26 jaar002a

In de Algemene Vergaderingen van 04/11 december 1855 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Sierk Visman, oud 33 jaar, voerend de in aanbouw zijnde bark “Johanna Alida” voor rekening van de Hr. de Jongh van Arkel, wonend op de Haarlemmerdijk nr. 316 te Amsterdam, op voordracht van kapitein F. de Winter.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 28 september 1858.003

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer     periode            type                    naam van het schip                            boekhouder/reder

      656           1855-1856          bark                   Johanna Alida                                     J.A.de Jongh van Arckel

                         1857                bark                   Johanna Alida                                     geen opgave

                             1858               geen vermelding van schip en boekhouder

                          1859-1863          brik                     Willem Jacobus                                 D.Heydeman Jr

                          1864-1870          brik                     Catharina                                            Heydeman & Houck

                          1871-1877          brik                     Batoe Bassie                                       Harmens & Zn te Harlingen

 

S.Visman was van 1860-1863 kapitein van de houten brik “Willem Jacobus” (ex-Jacobus) , gebouwd in 1847 te Alblasserdam , 212 ton, varend voor reder D.Heijdeman Jr te Amsterdam025 en 052.

 

Vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                                 Naam schip                                      vertrek                              terugkomst

S.Visman                                          Willem Jacobus                              13 oktober 1860              01 juni 1861

                                                           Willem Jacobus                              01 juli 1861                      24 juli 1861

                                                           Willem Jacobus                              09 september 1861         30 maart 1862

                                                           Willem Jacobus                              24 mei 1862                     02 oktober 1862

                                                           Willem Jacobus                              10 januari 1863               09 juni 1863

                                                           Catharina                                         25 juni 1864                     21 mei 1864

                                                           Catharina                                         13 april 1865                   geen melding

                                                           Catharina                                         01 augustus 1867            geen melding

                                                           Catharina                                         16 juni 1868                     geen melding

 

Bouma025 vermeldt S.Visman als gezagvoerder gedurende:

*   1857 t/m 1858 van de bark “Johanna Alida”, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 510 ton o.m., varend voor W.H.Meursing te Amsterdam. Het schip voer in 1859 voor Hoofts & Henny te Amsterdam en was herdoopt in “Baron van Hardenbroek”;

*   1860 t/m 1863 van de brik “Willem Jacobus” ex Suzanna, gebouwd in 1847 te Alblasserdam, 212 ton o.m., varend voor D.Heijdeman Jr te Amsterdam;

*   1865 t/m 1870 van de brik “Catharina”, gebouwd in 1864 te Groningen, varend voor Heijdeman & Houck te Amsterdam. Het schip werd in 1870 verkocht naar Batavia en herdoopt in “Persian Packet II”.

*   1872 t/m 1877 van de brik “Batoe Bassie” ex Machtilda Simonetta, gebouwd in 1864 te Drammen, 160 (325?) ton o.m., varend voor Harmens & Zn te Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

“Aan het boekhouderschap van de Johanna Alida zit een mooie geschiedenis vast. Het schip liep in 1856 af van De Nachtegaal voor ene J.de Jongh van Arkel. De problemen begonnen al voor de aflevering toen Meursing Van Arkel moest aanmanen voor de 100.000 gulden die hij nog tegoed had. Het schip bevond zich net in 1857 in de Oost, toen enkele reders merkten dat boekhouder De Jongh van Arkel hen had opgelicht. Hij had in totaal voor 100/64 aandelen uitgegeven en bleek, toen alles uitkwam, met de noorderzon vertrokken. De aandeelhouders kwamen een schikking overeen. W.H.Meursing werd in augustus 1857 voorlopig als boekhouder aangesteld. Na anderhalf jaar werd hij vervangen door de firma Hoofts & Henny. Dit was het eerste boekhouderschap dat verdween; het part werd nog tot in 1864 behouden”

Uit: Scheepsbouw en rederij in de overgang van zeil naar stoom. De Meursings en de bark Baarn. Door Petra Vermeulen. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders 2012, 59 pp.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Visman, Sierik

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het College Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer    periode      type                     naam van het schip                                        boekhouder/reder

     geen             1876-1878 brik                      Batoe Bassie (ex Machtilda & Simonetta)            Harmsen & Zn, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt J.J.Lackrooy als gezagvoerder gedurende:

*    1854 van de 2/msch. “Aurora”, gebouwd in 1853 te Lemmer, 150 ton o.m., varend voor J.S.Visser te Lemmer;

*    1855 t/m 1856 van de brik “Anna en Louisa”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 219 ton o.m., varend voor A.H.Hagedoorn te Amsterdam;

*    1856 van de 2/msch “Christina Alida” ex Star, gebouwd in 1842 te Annapolis, 103 ton o.m., varend voor Meyer & Co te Amsterdam;

*    1861 t/m 1867 van de sch.brik “Elisabeth & Johanna”, gebouwd in 1854 te Amsterdam; 216 ton o.m., varend voor H.Hattink te Amsterdam;

*    1869 t/m 1874 van de bark “Batavia” ex Anna en Justina, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 460 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*    1875 t/m 1876 van het 3/m schip “Ary Scheffer”, gebouwd in 1856 te Dordrecht, 754 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*    1877 t/m 1879 van de brik “Batoe Bassie” ex Machtilda Simonetta, gebouwd in 1864 te Drammen, 160 (325?) ton o.m., varend voor Harmens & Zn te Harlingen;

*    1881 van de schbrik “Rudolphine” ex Geziena, ex Rebecca Sheppard, gebouwd in 1861 te Medford, 514 ton o.m., varend voor J.Koning te Rotterdam. Het schip werd in 1881 verkocht naar Nederlands Oost Indië.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Lackrooy, J.J.

Afbeeldingen


Omschrijving: MATHILDA SIMONETTE, aquarel gemaakt in 1864, kapitein Coert Maalsteed. Tekst onder het schilderij : “Machtilda en Simonette. Nieuwediep. Gezagv. Coert Maalsteed. Gebouwd door de heeren Jorgensen en Knudsen. T. Drammen in Noorwegen. Bij Christiaansand. Den 7e August 1864”
Collectie: Norsk Maritimt Museum, Oslo
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

Naam van het schip wordt ook gespeld als: MACHTILDA EN SIMONETTE en MACHTILDA SIMONETTE

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

TRESOAR LEEUWARDEN Archiefnummer Harlingen 19.06.383.217
foto P1030259 - 269

KOOPACTE

Naam schip ex- MACHTILDA EN SIMONETTE,
thans BATOE BASSI

plaats en datum acte openbare verkoping, Rotterdam, 14 juli 1868

type schip brik, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper zie bijlage

gevoerd door kapt. Pieter Remmers, mede-eigenaar

eigenaar/koper firma Harmens & Zonen, Rotterdam (Harlingen)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 171 lasten of 325 tonnen
(meetbrief d.d. 2 september 1864 afgegeven te Purmerend)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 36,00 m., breed 5,95 m., hol 3,41 m.

kiellegging

tewaterlating 1864 gebouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 18 juli 1868

nummer registratie deel 211, folio 192, verso, vak 4

notaris Gerrit Antonie van den Berg, notaris te Hillegersberg

prijs NLG 25.200,-

Bijzonderheden:
De MACHTILDA EN SIMONETTE is in het voorjaar van 1868 te Rotterdam nieuw gekoperd en van nieuwe masten en tuigage voorzien. Zij is bij deze verkoop na deze reparaties nog niet naar zee geweest, maar ligt in het Haringvliet te Rotterdam.
Voor verkopers treden op als makelaars de heren Montauban van Swijndrecht c.s. te Rotterdam, voor koper treedt op John Hudig, cargadoor te Rotterdam.

08.09.1864 Eerste zeebrief voor een brik MACHTILDA SIMONETTE, aanvrager J. Bakker, Nieuwediep, kapt. C. Maalsteed
29.11.1869 Nieuwe zeebrief voor een brik BATOE BASSI, aanvrager Harmens & Zonen, Harlingen, kapt. S. Visman



researcher/datum research: ML / 020817
Bijlage bij acte Harlingen 19.06.383.217 d.d. 14 juli 1868 - brik
MACHTILDA EN SIMONETTE:

verkopende eigenaren:

Willem Jan Hidde Bok, scheepsreder te Nieuwediep (boekhouder en 2/32e part)
Pieter Remmers, scheepsgezagvoerder te Helder (4/32e part)
Vrouwe Machtilda Barbera Lels, weduwe Simon Lastdrager te Helder (6/32e part)
firma Oolgaardt & Bruinier, cargadoors te Amsterdam (3/32e part)
Willem Smit, koopman te Purmerend (2/32e part)
Trijntje Ruijgh, weduwe Jacob Bakker te Helder (2/32e part)
Willem Jacobus Maalsteed, koopman te Helder (2/32e part)
Douwe de Lange, koopman te Helder (2/32e part)
Klaas Lastdrager, scheepstimmerman te Helder (2/32e part)
Evert Hillebrands Niehoff, hoogbootsman bij de Marine te Helder (1/32e part)
(opm: samen 26/32e part, overige 6/32e part zijn niet vermeld)

ML / 020817

Naam ex- MACHTILDA EN SIMONETTE, thans BATOE BASSI
Archiefinstelling Tresoar, Leeuwarden
Jaar 1868
Toegang 19.06
Inventaris 383

Bronnen

Jaar: 1868
Bron: Tresoar - Leeuwarden
Omschrijving: KOOPACTE Archiefnummer Harlingen 19.06.383.217
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk