Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.Maalsteed werd met vlagnummer 801 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op 13 januari 1863 op voorspraak van E.F.A.Roszberger. Zijn schip was de "Mathilda Barbara". Toegevoegd is "bedankt"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 06/13 januari 1863 staan vermeld dat tot lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd Coert Maalsteed, oud 32 jaar, voerend de schooner “Mathilda Barbara”, op voordracht van kapitein E.F.A.Roszberger.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
801 1862-1863 geen vermelding van schip en boekhouder
1864-1866 brik Machtilde en Simonette J.Bakker, Nieuwediep
1867 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt C.Maalsteed als gezagvoerder gedurende:
* 1860 t/m 1863 van de 2/schh. “Zwaluw”, gebouwd in 1857 te Oscarhamn, 61 ton o.m., varend voor J.& S.Lasdrager te Nieuwediep;
* 1862 t/m 1863 van de brik “Machtilda Barbara”, gebouwd in 1850 te Pernau, 145 ton o.m., varend voor J.&S.Lastdrager te Nieuwediep. Het schip voer in 1864 voor J.J.v/d Berg te ’s Gravenhage en was herdoopt in “Anton & Jacob”;
* 1864 t/m 1866 van de brik “Machtilda Simonetta”, gebouwd in 1864 te Drammen, 160 ton o.m., varend voor J.Bakker te Nieuwediep;
* 1867 op hetzelfde schip, maar nu varend voor W.J.Hidde Bok te Den Helder.
Overige bijzonderheden
In Ons Zeewezen 1938, p.49 (in een artikel van Leen Smit) staat een afbeelding van de bark “China” door Spin uit 1851, waarbij als kapitein C.Maalsteed wordt vermeld. Het schip voert inderdaad de vlag van Zeemanshoop met nr. 801, hetgeen de vlag van C.Maalsteed was. Maar in 1851 was deze nog geen lid van Zeemanshoop. In dat jaar voerde Hendrik Prins nummer 801, maar was toen gezagvoerder op “De Drie Vrienden”. Dus: òf het portret is niet in 1851 gemaakt (op de afbeelding in Ons Zeewezen staat met potlood een vraagteken!), òf het is geen portret van de “China”. De herkomst van het portret is niet vermeld. Smit heeft hier en daar nogal eens een foutje gemaakt.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.Remmers als gezagvoerder gedurende:
* 1868 van de brik “Machtilda Simonetta”, gebouwd in 1864 te Drammen, 160 ton o.m., varend voor W.J.Hidde Bok te Den Helder. Het schip voer in 1869 voor Harmens & Zn te Harlingen en was herdoopt in Batoe Bassie”;
* 1870 t/m 1876 van de brik “Rio de la Plata”, gebouwd in 1867 te Elshout, 250 ton o.m., varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven. Het schip voer in 1877 voor Y.Veenstra te Amsterdam en was herdoopt in “Vrijheid”;
* 1877 t/m 1879 van de brik “Vrijheid” ex Rio de la Plata, gebouwd in 1867 te Elshout, 250 ton o.m., varend voor Y Feenstra te Amsterdam. (Feenstra was de vroeger kapitein IJ. Feenstra - zie aldaar).
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.H.Hofstee (adres Peperstraat U/231) werd met nr.880 effectief lid van Zeemanshoop per 04 februari 1873 op voorspraak van P.Buijs Jr. Zijn schip was de "Twee Gezusters"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 28 januari/04 februari 1873 staan vermeld dat tot effectief lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd W.H.Hofstee, geen leeftijd vermeld, voerend de “Twee Gezusters”, voor rekening van J.H.A.E.Meijjes, op voordracht van kapitein P.Buys Jr. 023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
880 1872-1879 bark Twee Gezusters J.H.A.E.Meijjes te Amsterdam
1880-1888 geen opgave van schip en boekhouder
lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
geen 1868-1869 brik Batoe Bassie (ex Machtilda Simonetta) Harmens & Co, Harlingen
Bouma025 vermeldt W.H.Hofstee als gezagvoerder gedurende:
* 1869 t/m 1870 van de brik “Batoe Bassie” ex Machtilda Simonetta, gebouwd in 1864 te Drammen, 160 (325?) ton o.m., varend voor Harmens & Zn te Harlingen;
* 1872 t/m 1873 van de bark “Anna & Johanna” ex Jacob, gebouwd in 1855 te Rotterdam, 593 ton o.m., varend voor Batenburg & Co te Rotterdam. In 1874 voer het schip voor J.H.A.E.Meyes te Amsterdam en was herdoopt in “Twee Gezusters;
* 1874 t/m 1879 van de bark “Twee Gezusters” ex Anna, ex Johanna, ex Jacob, gebouwd in 1855 te Rotterdam, 567 ton o.m., varend voor J.H.A.E.Meijjes te Amsterdam. Het schip werd in 1879 zinkend verlaten op 44oN en 16oW.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Sierik Visman werd geboren te Amsterdam op 16 november 1822.
Hij was getrouwd met Johanna Rooter, geboren te Loenen op 19 augustus 1825 en overleden in 1862. Hij trouwde voor een tweede maal met Maria Albertina Celosse, geboren te Nieuwer Amstel op 22 januari 1835. Vermeld staan een zoon (06 juni 1856) en een dochter ( 22 juni 1858) (kennelijk van zijn eerste vrouw) en nog een kind zonder sexeopgave in 1865 (kennelijk van zijn tweede vrouw). 003.
Sierik Visman werd per 29 augustus 1835 “ingenomen” als leerling van de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart. Hij werd geboren te Amsterdam op 16 november 1822 als zoon van Hendrik Visman, kapitein ter koopvaardij, en Grietje Swart, beiden wonend op de Boomsloot nr.80 te Amsterdam.
Van de schoolvorderingen werden 3-maandelijkse rapporten gemaakt in de periode januari 1836 - juli 1838 in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (Nederlands, Frans en Engels), scheepswerk en tekenen. Voorts is vermeld:
19 maart 1838 “aangenomen tot Lidmaat der Ned.Hervormde Gemeente door Do Weyland”;
09 juni 1838 “geplaatst als Ligtmatroos op het schip Margaretha Catharina Capt.J.H.Schippers naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ƒ10,-“;
28 juni 1839 “terug van de reis met goed attest”;
16 juli 1839 “geplaatst als ligtmatr. op ’t schip Margaretha Catharina Capt. J.H.Schippers naar Batavia voor Amst. Gagie ƒ10,-“;
09 mei 1840 “terug van de reis met goed attest”;
13 mei 1840 “eervol ontslagen” 004-532/1790.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Sierk Visman werd met vlagnummer 656 per 11 december 1855 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein F.de Winter. Als zijn schip is vermeld de “Johanna Alida” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Visser en zijn vrouw 29 resp. 26 jaar002a
In de Algemene Vergaderingen van 04/11 december 1855 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Sierk Visman, oud 33 jaar, voerend de in aanbouw zijnde bark “Johanna Alida” voor rekening van de Hr. de Jongh van Arkel, wonend op de Haarlemmerdijk nr. 316 te Amsterdam, op voordracht van kapitein F. de Winter.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 28 september 1858.003
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
656 1855-1856 bark Johanna Alida J.A.de Jongh van Arckel
1857 bark Johanna Alida geen opgave
1858 geen vermelding van schip en boekhouder
1859-1863 brik Willem Jacobus D.Heydeman Jr
1864-1870 brik Catharina Heydeman & Houck
1871-1877 brik Batoe Bassie Harmens & Zn te Harlingen
S.Visman was van 1860-1863 kapitein van de houten brik “Willem Jacobus” (ex-Jacobus) , gebouwd in 1847 te Alblasserdam , 212 ton, varend voor reder D.Heijdeman Jr te Amsterdam025 en 052.
Vertrek en aankomst te Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek terugkomst
S.Visman Willem Jacobus 13 oktober 1860 01 juni 1861
Willem Jacobus 01 juli 1861 24 juli 1861
Willem Jacobus 09 september 1861 30 maart 1862
Willem Jacobus 24 mei 1862 02 oktober 1862
Willem Jacobus 10 januari 1863 09 juni 1863
Catharina 25 juni 1864 21 mei 1864
Catharina 13 april 1865 geen melding
Catharina 01 augustus 1867 geen melding
Catharina 16 juni 1868 geen melding
Bouma025 vermeldt S.Visman als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1858 van de bark “Johanna Alida”, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 510 ton o.m., varend voor W.H.Meursing te Amsterdam. Het schip voer in 1859 voor Hoofts & Henny te Amsterdam en was herdoopt in “Baron van Hardenbroek”;
* 1860 t/m 1863 van de brik “Willem Jacobus” ex Suzanna, gebouwd in 1847 te Alblasserdam, 212 ton o.m., varend voor D.Heijdeman Jr te Amsterdam;
* 1865 t/m 1870 van de brik “Catharina”, gebouwd in 1864 te Groningen, varend voor Heijdeman & Houck te Amsterdam. Het schip werd in 1870 verkocht naar Batavia en herdoopt in “Persian Packet II”.
* 1872 t/m 1877 van de brik “Batoe Bassie” ex Machtilda Simonetta, gebouwd in 1864 te Drammen, 160 (325?) ton o.m., varend voor Harmens & Zn te Harlingen.
Overige bijzonderheden
“Aan het boekhouderschap van de Johanna Alida zit een mooie geschiedenis vast. Het schip liep in 1856 af van De Nachtegaal voor ene J.de Jongh van Arkel. De problemen begonnen al voor de aflevering toen Meursing Van Arkel moest aanmanen voor de 100.000 gulden die hij nog tegoed had. Het schip bevond zich net in 1857 in de Oost, toen enkele reders merkten dat boekhouder De Jongh van Arkel hen had opgelicht. Hij had in totaal voor 100/64 aandelen uitgegeven en bleek, toen alles uitkwam, met de noorderzon vertrokken. De aandeelhouders kwamen een schikking overeen. W.H.Meursing werd in augustus 1857 voorlopig als boekhouder aangesteld. Na anderhalf jaar werd hij vervangen door de firma Hoofts & Henny. Dit was het eerste boekhouderschap dat verdween; het part werd nog tot in 1864 behouden”
Uit: Scheepsbouw en rederij in de overgang van zeil naar stoom. De Meursings en de bark Baarn. Door Petra Vermeulen. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders 2012, 59 pp.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lid van het College Zeemansvoorzorg te Harlingen036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
geen 1876-1878 brik Batoe Bassie (ex Machtilda & Simonetta) Harmsen & Zn, Harlingen
Bouma025 vermeldt J.J.Lackrooy als gezagvoerder gedurende:
* 1854 van de 2/msch. “Aurora”, gebouwd in 1853 te Lemmer, 150 ton o.m., varend voor J.S.Visser te Lemmer;
* 1855 t/m 1856 van de brik “Anna en Louisa”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 219 ton o.m., varend voor A.H.Hagedoorn te Amsterdam;
* 1856 van de 2/msch “Christina Alida” ex Star, gebouwd in 1842 te Annapolis, 103 ton o.m., varend voor Meyer & Co te Amsterdam;
* 1861 t/m 1867 van de sch.brik “Elisabeth & Johanna”, gebouwd in 1854 te Amsterdam; 216 ton o.m., varend voor H.Hattink te Amsterdam;
* 1869 t/m 1874 van de bark “Batavia” ex Anna en Justina, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 460 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;
* 1875 t/m 1876 van het 3/m schip “Ary Scheffer”, gebouwd in 1856 te Dordrecht, 754 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;
* 1877 t/m 1879 van de brik “Batoe Bassie” ex Machtilda Simonetta, gebouwd in 1864 te Drammen, 160 (325?) ton o.m., varend voor Harmens & Zn te Harlingen;
* 1881 van de schbrik “Rudolphine” ex Geziena, ex Rebecca Sheppard, gebouwd in 1861 te Medford, 514 ton o.m., varend voor J.Koning te Rotterdam. Het schip werd in 1881 verkocht naar Nederlands Oost Indië.
Overige bijzonderheden
Geen
|