Familiegegevens en opleiding
Nicolaas Hendrik Keuker werd geboren op 24 juni 1826 te Amsterdam als zoon van de Lutherse Nicolaas Hendrik Keuker en Wilhelmina Hayers. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Boomgaardslaan Wijk 15 nr. 643.
Hij was getrouwd met Jannigje Hasmann, geboren 10 oktober 1825 te Krimpen aan de Lek, Nederlands Hervormd.
Hij overleed op 21 maart 1878 te Delfshaven005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
N.H.Keuker was met vlagnummer R392 in de periode 1853 t/m 1878 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1878 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de maatschappij staat kapitein N.H.Keuker met vlagnummer R392 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1855 de bark “Hongkong” 137 last voor J.Vroege te Alblasserdam
* 1858, 1859, 1862 de bark “Hollands Trouw” 387 last voor J.Vroege te Alblasserdam
* 1863, 1864 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1865 t/m 1867 de bark “Leopold Gr.v.Limburg Styrum” 400 last voor Harog & Glazener te R’dam
* 1874, 1877 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt N.H.Keuker als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1856 van de bark “Hong Kong”, gebouwd in 1845 te Elshout, 260 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Vermist op reis van Calcutta naar Falmouth;
De “Hong Kong”, op weg van Calcutta naar Falmouth, onder gezag van kapitein Kenker (sic). “Na op 8 Febr. 1855 op 5o17’N.br en 23o7’W.l. te zijn gepraaid er verder niets van vernomen.” 078.
* 1857 t/m 1863 van de bark “Hollands Trouw”, gebouwd in 1852 te Elshout, 733 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;
* 1865 t/m 1868 van de bark “Leopold Graaf van Limburg Stirum”, gebouwd in 1865 te Lekkerkerk, 756 ton o.m., varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam;
* 1871 van de bark “Leopold Graaf van Limburg Stirum”, gebouwd in 1865 te Lekkerkerk, 756 ton o.m., varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.Campbel als gezagvoerder gedurende:
* 1869 t/m 1870 van de bark “Leopold Graaf van Limburg Stirum”, gebouwd in 1865 te Lekkerkerk, 756 ton o.m., varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam;
* 1872 t/m 1876 van de brik “Candati”, gebouwd in 1863 te Alblasserdam, 237 ton o.m., varend voor de Groot-Roelants & Co te Schiedam. Het schip werd verkocht naar Batavia als “Mabel”;
* 1878 van de bark “Professor Simon Thomas”, ex Sindbad, ex Johannes Christiaan, gebouwd in 1858 te Zwolle, 481 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.
Uit: Jaarbericht 2014 van Marhisdata
Overige bijzonderheden
C.Campbell vertrok van Brouwershaven op 13 oktober 1869 met de “Graaf Leopold van Limburg Stirum” en 1 landmachtofficier. Hij arriveerde te Batavia op 29 januari 1870 na een reis van 108 dagen065.
Familiegegevens en opleiding
Nicolaas Hendrik Keuker werd geboren op 24 juni 1826 te Amsterdam als zoon van de Lutherse Nicolaas Hendrik Keuker en Wilhelmina Hayers. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Boomgaardslaan Wijk 15 nr. 643.
Hij was getrouwd met Jannigje Hasmann, geboren 10 oktober 1825 te Krimpen aan de Lek, Nederlands Hervormd.
Hij overleed op 21 maart 1878 te Delfshaven005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
N.H.Keuker was met vlagnummer R392 in de periode 1853 t/m 1878 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1878 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de maatschappij staat kapitein N.H.Keuker met vlagnummer R392 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1855 de bark “Hongkong” 137 last voor J.Vroege te Alblasserdam
* 1858, 1859, 1862 de bark “Hollands Trouw” 387 last voor J.Vroege te Alblasserdam
* 1863, 1864 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1865 t/m 1867 de bark “Leopold Gr.v.Limburg Styrum” 400 last voor Harog & Glazener te R’dam
* 1874, 1877 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt N.H.Keuker als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1856 van de bark “Hong Kong”, gebouwd in 1845 te Elshout, 260 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Vermist op reis van Calcutta naar Falmouth;
De “Hong Kong”, op weg van Calcutta naar Falmouth, onder gezag van kapitein Kenker (sic). “Na op 8 Febr. 1855 op 5o17’N.br en 23o7’W.l. te zijn gepraaid er verder niets van vernomen.” 078.
* 1857 t/m 1863 van de bark “Hollands Trouw”, gebouwd in 1852 te Elshout, 733 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;
* 1865 t/m 1868 van de bark “Leopold Graaf van Limburg Stirum”, gebouwd in 1865 te Lekkerkerk, 756 ton o.m., varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam;
* 1871 van de bark “Leopold Graaf van Limburg Stirum”, gebouwd in 1865 te Lekkerkerk, 756 ton o.m., varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Teunis Mammes werd geboren te Rotterdam op 29 september 1822 als zoon van de schippersknecht Harmen Mammes en Adriana van der Maas.
Hij trouwde op 29 juni 1853 te Rotterdam met Wilhelmina Johanna de Blij.
Teunis bracht zijn leven in Rotterdam door. In 1860 woonde hij aan de Schotsedijk (Wijk 3 nr.97), in 1862 aan de Zwijnenstraat (Wijk 3 nr. 330), in 1863 aan de Leuvenhaven, in 1866 in de Herderstraat en tenslotte in de Brakelstraat (Wijk 15 nr. 3) alwaar hij op 27 januari 1876 overleed. Hij liet geen onroerende goederen na. Of hij nog verder vermogen naliet is niet bekend005.
Zie voor gedetailleerde gegevens, inclusief de reisschema’s met de gevoerde lading, het oorspronkelijke typoscript van Rimkus005
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
T.Mammes was met vlagnummer R83 in de periode 1855 tot aan zijn dood in 1876 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
T.Mammes was in 1866 en 1874-1875 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Tijdens zijn huwelijk was Teunis Mammeshij stuurman en in 1855 kreeg hij een aanstelling als kapitein op de bark “Ceres” van Vlierboom & Zn te Rotterdam. Hij wisselde in 1860 naar de “Doggersbank, in 1863 naar de “Nova Zembla, in 1867 naar de “Allegonda Jacoba” en in 1871 naar de “Leopold, Graaf van Limburg Stirum”. Mogelijk heeft hij in 1864 nog even het commando gehad op de “Remigius Adolphinus”, maar dit schip werd te Kaap de Goede Hoop afgekeurd.
Teunis voer vooral op Oost-Indië. maar een enkele keer ook op plaatsen elders. Zo deed hij in 1862 met een lading kolen Rangoon aan, en in 1865/66 Hong-Kong. Hij was met vlagnummer R83 lid van het Rotterdamse zeemanscollege.
Zie voor gedetailleerde gegevens, inclusief de reisschema’s met de gevoerde lading, het oorspronkelijke typoscript van Rimkus005
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum) staat kapitein T.Mammes met vlagnummer R83 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1855, 1858, 1859 bark “Ceres” 184 last varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
* 1862 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1863 t/m 1865 “Nova Zembla” 383 last varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
* 1866 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1867 “Allegonda Jacoba” 370 last varend voor C. Schloss & Co te Rotterdam
* 1874 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt T.Mammes als gezagvoerder gedurende:
* 1855 t/m 1860 op de bark “Ceres”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 356 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;
* 1861 t/m 1862 op het fregat “Doggersbank”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 695 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;
* 1864 op het fregat “Remigius Adolphus”(sic) ex Admiraal van Kinsbergen, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 750 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam. “Afgekeurd in averij te Kaap de Goede Hoop”;
Bouma doet deze melding onder de naam F. Mammes. In Zeetijdingen van 25 november 1865 wordt dit schip vermeld met als kapitein D.F.Browning, die in Bouma met D.Forbes Browning als voorgaande kapitein is vermeld. Zeetijdingen vermeldt voorts: “Afgek. in avarij aan de K.d.G.H.”.
* 1864 t/m 1866 op het fregat “Nova Zembla”, gebouwd in 1844 te Rotterdam, 723 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam.
Zeetijdingen 16 augustus 1866. Kapitein T.Mammes: “Gestr. en wrak bij Brouwershaven wrak verkocht voor ƒ8000,- “;
* 1868 t/m 1871 op de bark “Allegonda Jacoba”, gebouwd in 1857 te Capelle aan de IJssel, 698 ton o.m., varend voor Schloss & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1872 voor J.Vriezendorp & Zn te Dordrecht en werd herdoopt in “Henriëtte Suzanne”;
* 1872 t/m 1874 op de bark “Leopold, Graaf van Limburg Stirum”, gebouwd in 1865 te Lekkerkerk, 756 ton o.m., varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam. Het schip werd in 1875 verkocht aan F.P.R.Victor te Rotterdam en herdoopt in “Jeannette Marianne Louise”;
Overige bijzonderheden
De bark “Leopold Graaf van Limburg Stirum” onder kapitein T.Mammesvertrok op 03 september 1872 van Vlissingen en arriveerde, via Kaap Hoorn, op 26 februari 1873 te Callao. Het vertrok op 10 maart naar de Guanape eilanden in Peru en voer vervolgens weer via Callao naar Duinkerken, aankomst 08 januari 1874.121
Zierikzeesche Courant 02 april 1864
Te Brouwershaven is gearriveerd op 29 maart 1864 de “Nova Zembla”, kapt. T.Mammes, komend van Batavia en met bestemming Rotterdam. Aan boord waren 3 gepasporteerde militairen.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.P.P.Jurrjens als gezagvoerder gedurende:
* 1872 t/m 1874 van het fregat “Stad Dokkum”, van stapel in 1855, afbouw in 1856 op de werf “Koning William” te Amsterdam, gebouwd onder scheepsbouwmeester A. v/d Hoogte Amsterdam, 390 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip was als bark getuigd;
* 1875 t/m 1879 van de bark “Jeannette Marianne Louise”, ex Leopold Graaf van Limburg Stirum, gebouwd in 1865 te Lekkerkerk, 755 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip werd in 1879 vermist op reis van Semarang naar Falmouth.
Overige bijzonderheden
Geen
|