Inloggen
TASMANIA - ID 16259


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1866-09-26 / 1871-08-22 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1866
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1866-08-00
Technical Data

Net Tonnage: 210.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 111.00 lasts
 
Length 1: 30.66 Meters Registered
Beam: 5.03 Meters Registered
Depth: 3.06 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1866
Datum agenda: 1866-10-02
Register nr: 18660639
Scheepsnaam: TASMANIA
Type: Brik
Lasten: 111
Gebouwd in plaats: Hoogezand
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Doijer & Kalff
Plaats: Zwolle
Kapitein op moment van verzoek: Jonker, B.J.
Opmerkingen: 1870 - 363-datum besluit nieuwe zeebrief06-07-1870-nn- schip ligt in :Groningen
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Hoogezand

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-09-26 TASMANIA
Manager: V.o.F. Doijer & Kalff, Zwolle, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: V.o.F. Doijer & Kalff, Zwolle, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwolle / Netherlands

Ship Events Data

1866-08-02: PGC 040866. Groningen, 3 augustus. Gisteren arriveerde alhier het nieuw gebouwd brikschip TASMANIA, kapt. B.J. Jonker, van Veendam, groot plusminus 225 ton, gebouwd bij I.A. Hooites, te Foxsholsterbosch.
1871-08-00: Final Fate: Missing

NRC 251171. Amsterdam, 24 november. Aangaande het schip TASMANIA, kapt. B.J. Jonker, van Archangel naar Amsterdam, de 22e augustus gezien op 61º NB en 03º OL (ca. 50 mijl ten westen van de Sognefjord) heeft men sedert niets meer vernomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Berend Jans Jonker werd geboren te Veendam op 11 september 1818 als zoon van e schipper Jan Hindriks Jonker en Feike Berends Schipper

Berend  trouwde op 08 maart 1848 als schipper met Jantje Abrahams Hazewinkel, geboren te Veendam op 04 augustus 1824 als dochter van de schipper Abraham Cornelis Hazewinkel en Albertje Hindriks. Jantje overleed op 19 januari 1856 aan boord van de bark “Tasmania” in de Indische Oceaan.. Aangezien Berend Jan Jonker zijn vrouw in Veendam wilde begraven, vervoerde hij haar, in spiritus gedrenkte lijk in een loden kist naar huis.

Berend Jans werd in 1871 vermist op de reis van Archangel naar Amsterdam met met de brik “Tasmania” en overleed vermoedelijkop 22 of 24 augustus 1871.

 

Op de oude begraafplaats van Veendam staan twee grafstenen  van Berend Jonker en zijn vrouw Jantje A.Hazewinkel met de volgende teksten:

“Ter gedachtenis aan BEREND J. JONKER wedmr van J.A.Hazewinkel geboren 11 Sept 1816  waarschijnlijk overleden 22 of 24 Aug. 1871  Het mogt hem niet gelukken Aan zijn Egt’s zij te rusten.”

en

“Rustplaats van JANTJE A. HAZEWINKEL Geboren 4 Aug 1823  Overleden in de Indische Oceaan den 19 Jan. 1856.  Echtgenoot van Berend J.Jonker

Hier rust o wandelaar.

Mijn teerbeminde vrouw.

Die mij heeft vergezeld.

 Met liefde, deugd en trouw.

Op zeemans woeste pad.

En op de zoute baren.

Is haar ziel verhuisd.

En van mij heen gevaren.

Haar lijk bracht ik naar hier

Naar deze dodenakker.

God maakt mij eens.

Aan hare zijde wakker.”

Foto van de heer W. van Koldam te Makkum, ontvangen via de heer Suyk te Heiloo in december 2003.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.J.Jonker werd per 08 september 1857 op voordracht van D.D.Borchers met vlagnummer 728 effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Tasmania". Toegevoegd is "vermist"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 01/08 september 1857 is vermeld dat tot lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd Berend Jans Jonker, 40 jaar, voerend de bark “Tasmania”, wonend te Veendam, met adres de Gebr. van Ulphen, op voordracht van kapitein D.D.Borchers.023.

Berend Jans Jonker was lid voor de vlag van “Zeemanshoop” in de periode 1857 t/m 1871 met vlagnummer 728.

 

B.J.Jonker was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer R6 resp. 137 in de periode 1849 t/m 1871.001.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         728                      1857-1863     bark                 Tasmania                                              Doijer & Kalf te Zwolle

                                      1864-1866     geen opgave van schip en boekhouder

                                      1867-1871     brik                   Tasmania                                              idem

                                           1871           "vermist"

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

B.J.Jonker                    Tasmania                                 geen melding                                        05 maart 1864

 

Bouma025 vermeldt B.J.Jonker als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1853 van de 2-mastschoener “Saramacca”, gebouwd in 1849 te Zwolle, 182 ton o.m., varend voor Doyer & Kalff te Zwolle;

*    1855 t/m 1864 van de bark “Tasmania”, gebouwd in 1854 te Zwolle, 387 ton o.m., varend voor Doyer & Kalff te Zwolle. Het schip werd in 1864 verkocht naar Noorwegen;

             Verhoeff086 vermeldt dat het schip in 1864 naar Noorwegen werd verkocht onder behoud van dezelfde naam. Het werd in 1896 gesloopt;

*    1867 t/m 1871 van de brik “Tasmania”, gebouwd in 1866 te Hoogezand, 210 ton o.m., varend voor Doyer & Kalff te Zwolle. Het schip werd in november 1871 vermist op reis van Archangel naar Amsterdam.

 

In de Almanak voor Zeevarenden 1852, vermoedelijk uitgegeven door het college “Eendracht” te Groningen en aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam staat in de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege kapitein B.J.Jonker met vlagnummer R6 als gezagvoerder van de “Saramaca”

In de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege opgenomen in een almanak uit 1862 uitgegeven door de zeemanscolleges van Wildervank en Nieuwe Pekela wordt B.J.Jonker vermeld als gezagvoerder van de “Tasmania” met vlagnummer R6 resp. 137.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

25 februari 1831, schip “Geziena Harmina”, schipper Jan Hindriks Jonker, matroos Berend Jans Jonker.

08 februari 1840, kof “Gezina Harmina”, schipper Jan Hindriks Jonker, stuurman Berend Jans Jonker.

24 mei 1847, kof “Grietje Mollema”, schipper Ruurt Abrahams Hazewinkel, stuurman Berend Jans Jonker.

 

De bark “Tasmania” werd gebouwd in 1854 door W.R. van Goor te Zwolle, groot 387 ton o.m.. De reederij was Doyer & Kalff te Zwolle van 1854 t/m 1864. Gezagvoerder B.J.Jonker van 1854 t/m 1864. Het schip werd op 20 juni  1864 te Amsterdam geveild en verkocht voor f 22.200,- naar Noorwegen.

De brik “Tasmania” werd gebouwd in 1866 door Hooites te Hoogezand, groot 210 ton o.m.. Reederij was Doyer & Kalff te Zwolle van 1866 t/m 1871. De gezagvoerder was B.J.Jonker van 1866 t/m 1871. Het schip werd in 1871 vermist op de reis van Archangel naar Amsterdam.

Gegevens K.Suyk, Heiloo, december 2003

 

Bijlbrief 2-3-1849 van I.A. van Roijen. Een dek en twee masten. Op 6 december 1848 te water gelopen … 182 T gevoerd worden door Berend Jans Jonker wonende te Zwolle Betreft schoener “Saramacca”, gebouwd op de werf van R. van Goor te Zwolle onder directie  van rederij Doijer & Kalff.

Vermeld zijn 24 aandeelhouders met 1/27ste aandeel en 1 met 3/28ste  aandeel. B.J.Jonker had 1/27ste aandeel.

 

Voorts de meldingen: “…kap. B.J.Jonker … POZC (krant?) 31 maart 1848: 120 à 125 lasten. April 1849  tussen de kribwerken van het ZD aan de grond en door de Zwolsche stoomboot vlot getrokken. 1849 12 april: uitgezeild, kapt. B.J.Jonker, naar Riga. 1853 11 juli binnengel. B.J.Jonker van Antwerpen. 1853 23 juli vertr. uit Archangel naar Antwerpen.

Ontleend aan “ZEEVAART ZWOLLE e.o.. Chronologieperiode 1731-1880”, door G. van Heel

Typoscript 158 pp (p.43)

In de bibliotheek van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn, Nr 546.

 

Overige bijzonderheden

      Handelsblad 24 november 1871038:

Aangaande het schip TASMANIA, Kapitein Jonker, van Archangel naar Amsterdam, 22 Augustus gezien op 61oN.Br en 3o O.L. heeft men sedert niets vernomen.

 

Kees Paul meldt dd 20 juli 2006 per e-mail dat de “Saramaca” op 12 augustus 1851 te Valparaiso met suiker was uit Santos, Brazilië.

Voorts bouwde Doyer en Kalff een schoener voor een reis naar Californië.

 

In van Koldam c.s.076 staan op p. 276-277 bijzonderheden omtrent een reis van Tjilatjap naar Europa van de bark “Tasmania” gevoerd door kapitein B.J.Jonker te Veendam, varend voor rederij Doijer en Kalff te Zwolle. Het betreft een berijmd verhaal van één van de passagiers E.A.R van Hoëvell.

 

Via de heer Suyk te Heiloo verkreeg ik van de heer van Koldam in december 2003 een “Ballade van kapitein Jonker”, tekst W.C.Bus, handelende over hetzelfde onderwerp:

 

Ik heb een barkschip laten bouwen                                                          Voorspoedig heen, terug al ellende

Op de werf van Wilkens in Veendam.                                                     na’n week sloeg reeds de ziekte toe.

driehonderd ton en met drie masten                                                         Eerst ging de stuurman, toen mij Jantje

met rondhout ook uit eikenstam.                                                              We moesten verder. God weet hoe!

ik kon ’t schip met vijf man bevaren,                                                       Ik wou haar aan de zee niet geven,

daarbij een stuurman en een knecht.                                                        ze wilde steeds graag bij mij zijn.

Ik kon mijn koers zo altijd klaren                                                             Dus ging ze één. twee, drie in Godsnaam

al was het weer ook nog zo slecht.                                                            in een groot vat met brandewijn.

 

Refr.                                                                                                               Refr.

Ik heb de grote zee bevaren                                                                       Ik heb de grote zee bevaren

Waarbij ik ook in Rio kwam.                                                                    Waarbij ik ook in Rio kwam.

Toch is de mooiste plek op aarde                                                             Toch is de mooiste plek op aarde

aan ’t westerdiep, thuis in Veendam                                                        aan ’t Westerdiep, thuis in Veendam

 

Ik heb de verre oost bevaren,                                                                    Na nog meer ziekte en veel stormen

‘k bracht lading zelfs in Friscobay.                                                           zag ik gelukkig Hollands kust

Daar ging heel mijn bemanning drossen                                                 De wind bracht ons voorbij de Wadden

de goudkoorts nam ze allen mee.                                                              Na Statenzijl kreeg ik pas rust.

Met wat chinezen en maleiers                                                                   Op ’t Westerdiep gooide ik mijn anker,

Heb ik Batavia bezeild.                                                                              ik dankte God dat ik er kwam.

Bemand met oud-kolonialen                                                                     Nu is mijn Jantje steeds dicht bij mij

Heb ik toch weer Veendam gepeild.                          op ’t oude kerkhof in Veendam.

 

Refr.                                                                                                               Refr.

Ik heb de grote zee bevaren                                                                       Ik heb de grote zee bevaren

Waarbij ik ook in Rio kwam.                                                                    Waarbij ik ook in Rio kwam.

Toch is de mooiste plek op aarde                                                             Toch is de mooiste plek op aarde

aan ’t westerdiep, thuis in Veendam                                                        op ’t oude kerkhof in in Veendam

 

‘k Heb heel wat ladingen gevaren

van Oost naar West van Zuid naar Noord.

Maar op een dag na vijftien jaren

toen zei mijn vrouw: “ ‘k wil mee aan boord”.

Ik had een lading drank, wat wapens,

spoorijzers en ook nog veel post.

En dat moest binnen zeven maanden.

in Oost Indië worden gelost.

 

Refr.

Ik heb de grote zee bevaren

Waarbij ik ook in Rio kwam.

Toch is de mooiste plek op aarde

aan ’t westerdiep, thuis in Veendam                                                        Epiloog

 

Zo op die tocht naar ’t verre Oosten                           Hij heeft nog vijftien jaar gevaren.

nam ik mijn vrouw, mijn Jantje mee.                                                       Toen voer hij met zijn laatste vracht.

Een zeemanshuwelijk is vaak eenzaam,                                                  Dat grote barkschip met drie masten

zo’n reisje houdt een vrouw tevree.                                                          heeft hem toen niet meer thuis gebracht.

De wind en stroom hielpen voorspoedig                                                  Hij wou zijn vrouw de zee niet geven,

We vonden snel Bataafse ree,                                                                    waarop de zee hem zelve nam.

retourvracht lag er reeds te wachten:                          Zijn steen naast de steen van Jantje

rijstbrandewijn, koffie en thee.                                                                  maar ’t graf is leeg daar in Veendam

 

Refr.                                                                                                               Refr.

Ik heb de grote zee bevaren                                                                       Hij heeft de grote zee bevaren

Waarbij ik ook in Rio kwam.                                                                    zo ver dat hij aan ’t einde kwam.

Toch is de mooiste plek op aarde                                                             Daar is hij in de zee begraven

aan ’t Westerdiep, thuis in Veendam                                                       niet naast zijn Jantje in Veendam

 

Dit gedicht bevindt zich in de collectie van het Veenkoloniaal Museum te Veendam.

 

De schoener “Saramacca” onder kapitein B.J.Jonker voer van Rio de Janeiro op 24 mei 1851 via Kaap Hoorn naar Valparaiso,  keerde wederom via Kaap Hoorn terug en arriveerde op 23 maart 1852 te Crookhaven, Ierland121

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Jonker, Berend Janz

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Hist.Centrum Overijssel, Zwolle nr. 108-2897-45

BIJLBRIEF / ACTE VAN KOOP EN VERKOOP
Naam schip TASMANIA

plaats en datum acte Zwolle, 26 september 1866

soort schip brik

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper Ype Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand, op zijn werf te Foxholsterbosch, gemeente Hoogezand, in 1866 gebouwd

eigenaar/aankoper Doyer, Kalff en medereder

te voeren door kapt. B.J.Jonker

groot volgens meetbrief in tonnen 210 tonnen of 111 laten (meetbrief Groningen 11 september 1866

tuigage en aantal dekken

afmetingen 30,66 x 5,03 x 3,06 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris

prijs (bij aan-/verkoop)

bijzonderheden








researcher/datum research ML-310506

Naam TASMANIA
Archiefinstelling Historisch Centrum Overijssel, Zwolle
Jaar 1866
Toegang 108
Inventaris 2897

Bronnen

Jaar: 1866
Bron: Hist. Centrum Overijssel
Omschrijving: ARCHIEF Hist.Centrum Overijssel, Zwolle nr. 108-2897-45