Inloggen
DE RUYTER - ID 1627


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-04-00 / 1903-03-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1891
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Rig: Frigate
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: Huijgens & van Gelder - Werf 'Concordia', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1890-12-13
Delivery Date: 1891-04-00
Technical Data

Gross Tonnage: 1738.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1689.00 Net tonnage
Deadweight: 2600.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 240.00 Feet (British) Registered
Beam: 40.00 Feet (British) Registered
Depth: 25.00 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1891-04-00 DE RUYTER
Manager: Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PRNG

Date/Name Ship 1903-03-00 DE RUYTER
Manager: A. Hemmes & Oscar Stadtlander, Emden, Germany
Eigenaar: A. Hemmes & Oscar Stadtlander, Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany

Date/Name Ship 1904-00-00 DE RUYTER
Manager: J.L. Hemmes, Emden, Germany
Eigenaar: J.L. Hemmes, Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany

Date/Name Ship 1906-00-00 DE RUYTER
Manager: A. Hemmes Sr., Emden, Germany
Eigenaar: A. Hemmes Sr., Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany

Date/Name Ship 1909-01-00 RONA
Manager: Bugge & Co., Mandal, Norway
Eigenaar: Bugge & Co., Mandal, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Mandal / Norway
Callsign: KDLS

Ship Events Data

1890-12-13: NRC 141290. Amsterdam, 13 december. Heden liep in tegenwoordigheid van het dagelijks bestuur der gemeente en van generaal Joubert met goed gevolg te water van de werf Concordia der scheepsbouwmeesters Huygens & Van Gelder het stalen fregat DE RUYTER, gebouwd volgens de hoogste klaase van Bureau Veritas, de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren en de Engelse Lloyd. Marsstengen en ondermasten zijn uit één stuk en van staal vervaardigd, evenals de ra’s, boegspriet en kluiverboom. Het schip is 240 Engelse voet lang, 40 voet breed en 25 voet diep, en zal ongeveer 2600 ton laadvermogen hebben. Het is het grootste zeilschip, dat hier gebouwd werd, en zal gevoerd worden door kapt. J.C. Wiebenga.
1891-04-16: NRC 160491
Amsterdam, 15 april. Morgen vertrekt van hier naar Java het met stukgoed bevrachte fregat DE RUYTER, kapt. Joh. G. Wiebenga. Het is het derde schip van de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij (directie A.D. zur Muhlen en C.M. van Vessem.)
De DE RUYTER is van staal, door de firma Huygens en Van Gelder te Amsterdam gebouwd. De 13e december 1890 te water gelopen, is het een van de grootste schepen die de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij liet aanbouwen.
De afmetingen zijn 240' x 39'11'' x 24'11''; het meet 1689 registertonnen, heeft een draagvermogen van ongeveer 2600 tonnen doodgewicht en werd gebouwd volgens de voorschriften en ter verkrijging van de hoogste klassen bij de Nederlandsche vereeniging van assuradeuren, Lloyds Register en Bureau Veritas.
Masten onder- en marsera's, boegspriet en kluiverboom zijn van staal.
Vóór heeft het schip een verhoogde bok, waaronder het ankerspil, varkenshok, verfkast en de privaten voor de bemanning. Achter een rond overgebouwde campagne, waarin de smaakvol uitgevoerde kajuit en kerk, benevens de slaapkamer en zitkamer van de kapitein, een passagiershut, badkamer, wc's, verblijven voor de stuurlieden, stuurmansleerlingen en hofmeester, de bottelarij en berging voor aangestoken en natte provisie. Achter de fokkenmast staat een ruime hut voor het scheepsvolk en onderofficieren, waarin tevens de kombuis en de timmermanswerkplaats, touwkooi en ziekenhut is aangebracht.
De reddingsmiddelen bestaan uit drie boten. Het is de grootste zeilschip dat tot heden te Amsterdam werd gebouwd.
1891-12-06: Damaged
Amsterdam, 19 januari 1892. Volgens brief uit St. Helena in dato 23 december van kapt. Joh. C. Wiebenga, voerende het Nederlandse schip DE RUYTER van Java naar Het Kanaal bestemd, werd het schip 6 december op de hoogte van Kaap de Goede Hoop door een orkaan belopen, waarbij het gedurende een half etmaal plat op zijde lag, een stormzeil in flarden scheurde en 3 watervaten overboord sloegen, maar overigens hadden schip en tuig zich uitnemend gehouden.
1896-09-00: Repaired
Soerabaja, 1 september 1896. Het Nederlandse schip DE RUYTER, kapt. Teensma, moet hier dokken om enige reparatiën te ondergaan, waarna het suiker gaat laden naar de Azoren voor orders.
1903-03-00: Final Fate: Sold to foreign country

PGC 090303
Emden, 4 maart. Door de firma Hemmes & Stadtlander werden aangekocht de Nederlandse (zeil-)schepen TROMP en DE RUYTER. Eerstgenoemd schip, gebouwd in 1891, groot 1670 ton netto, ligt thans te Duinkerken. Laatstgenoemd schip, ook in 1891 gebouwd en 1689 ton netto, bevindt zich thans op reis van Caleta Buena (opm: waarschijnlijk is bedoeld Caleta Lobos, bij Iquique in Chili, een bekende laadplaats voor salpeter) naar Falmouth voor orders. De koopprijs werd opgegeven als zijnde voor beide schepen GBP 18000.
1909-01-13: Sale/Verkoop
NRC 140109
Bremen, 13 januari. De te Geestemünde liggende bark DE RUYTER is voor GBP 3650 aan de firma Bugge & Co. te Mandal verkocht. De bark DE RUYTER werd in 1891 te Amsterdam van staal gebouwd en meet 1738 ton bruto en 1623 ton netto.
1911-08-27: Final Fate: Burnt

27 august 1911 burnt near Coletta Olivia (Patagonia) o/v Newcastle on Tyne - Valparaiso with a cargo of coal. (Bron: L.H.)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Joh. G.Wiebenga was met vlagnummer R2 in de periode 1885 t/m 1902 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen aanspraak kon maken op financiële tegemoetkomingen058.

J.G.Wiebenga was van 1901-1906 permanent commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 04 maart 1897 staat een verslag van de uitreiking van medailles in de wedstrijd 1894/95 voor de beste kompasjournalen. Er waren 27 deelnemers, die in totaal 50 journalen inzonden. De gouden medaille is verworven door F.H.Bonjer, gezagvoerder van het ss “Spaarndam, het zilver ging naar G.Stenger van het ss “Amsterdam en het brons naar S.Turfboer, gezagvoerder van de “Prinses Wilhelmina. Een buitengewone bronzen medaille werd toegekend aan de thans buitengaats zijnde kapitein J.G.Wiebenga van het fregat “De Ruyter”.023.

Dezelfde mededeling staat in het tijdschrift De Zee, Jg. 1897, p.71-75 met de toevoeging dat de kwalificatie “brons” is gebruikt omdat het bijhouden op een zeilschip moeilijker is dan op een stoomschip. De werkelijk bronzen medaille werd toegekend aan kapitein S.Turfboer van het ss. Prinses Wilhelmina”

 

De schepen van de kapitein

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam)058 staat kapitein J.G.Wiebenga met vlagnummer R2 vermeld als gezagvoerder van/in:

*   1885, 1886, 1887 op het fregat “Batavier”, 1616 ton, varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam;

*   1890, 1891, 1892, 1893, 1894 op het fregat “De Ruijter”, c. 2600 ton, varend voor de Ned. Scheepvaart-Maatschappij;

*   1897, 1898, 1899, 1900, 1901, 1902 op het fregat “Nicolaas Witsen”, 2995 bruto ton, varend voor F.F.Groen te Amsterdam

 

J.G.Wiebenga was van 1891-1895 kapitein van het stalen fregat “De Ruyter”, gebouwd in 1891 door Huygens & van Gelder te Amsterdam, 1689 ton, varend voor rederij Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt J.G.Wiebenga als gezagvoerder gedurende:

*   1883 ophet ijzeren 3/m schip “Batavier”, gebouwd in 1876 te Kinderdijk, 1780 ton n.m., varend voor L.Smit te Kinderdijk;

*   1884 t/m 1888 op hetzelfde schip maar nu voor J.Koning & van Delden te Rotterdam;

*   1890 op het ijzeren 3/m schip “Batavier”, gebouwd in 1876 te Kinderdijk, 1780 ton n.m., varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam;

*   1890 van het fregat “Wilhelmina Cornelia” ex A.& W.C., gebouwd in 1875 te Alblasserdam, 1440 ton o.m., varend voor C.M. van Vessem te Rotterdam;

*   1891 t.m 1894(?) op de stalen bark (is fregat) “De Ruyter”, gebouwd in 1891 te Amsterdam, 1689 ton n.m, varend voor Zurmühlen & van Vessem te Amsterdam;

*   1897 t/m 1905 op het stalen 3/m schip “Nicolaas Witsen”, gebouwd in 1897 te Amsterdam, 1565 ton n.m., varend voor F.F.Groen te Amsterdam. Het schip werd in 1905 verkocht naar Hamburg.

In Bouma worden meer schepen dan de hiervoorgenoemde geregistreerd onder J.G.Wiebenga. In de verslagen van het Rotterdamse zeemanscollege worden echter 2 personen met de initialen J.G. genoemd. Zie ook onder J.G.Wiebenga hiervoor. Nader genealogisch onderzoek omtrent de verwantschap is noodzakelijk.

 

Overige bijzonderheden

In: H.C.Willemze “Mijn reis als scheepstimmerman met het fregat “Nicolaas Witsen””, verschenen in “Verhalen voor de mast. Herinneringen van Nederlandse schepelingen uit hun zeiltijd”, een uitgave van de Stichting Nederlandse Kaap-Hoornvaarders, 2000:4-12, staat als noot 6 een overzicht van de schepen van kapitein Johannes G.Wiebenga en wel:

                                   1883 t/m 1888 de ijzeren clipper Batavier;

                                     1890 de Wilhelmina Cornelia

                                     1891 t/m 1895 de stalen bark De Ruyter

                                     1897 t/m 1905 het fregat Nicolaas Witsen.

     Het verslag is geschreven in 1948-1952 en beschrijft een reis 1901-1901 vanuit Londen naar Australië (Freemantle/Port Pirie en terug naar Le Havre. Willemze beschrijft kapitein Wiebinga a.h.v.:

“De kapitein was meer een aristocraat dan een eenvoudige zeeman; hij hoorde graag dat ze hem kranig vonden, maar dat was hij helemaal niet: hij had geen durf. Hij haalde nooit de volle honderd procent uit de windkansen. Als het schip tien mijl liep (18,5 km per uur) dan gaf hij al order om zeilen te bergen. Maar hij was steeds vriendelijk. En zelfs midden op de oceaan was hij tot in de puntjes gekleed, alsof hij elk moment verwachtte bij de consul geroepen te worden. Zolang het schip in Londen lag te lossen en te laden, was zijn vrouw met Geesje - hun enige dochtertje - aan boord.”

 

 

 

ZIE VOOR WIEBES OOK BIJ WYBES/WIJBES

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Wiebenga, JOH. G.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Pieter Teensma werd geboren te Schiermonnikoog op 29 december 1851 als zoon van Jeppe Pieter Teensma en Aukje Eises Carst.

Hij trouwde te Schiermonnikoog als kapitein op 08 augustus 1880 met Tjitske Visser, geboren op 06 november 1855 te Schiermonnikoog als dochter van Jacob Jilkes Visser en Antje Eelkes (of Aukje Edes resp Antje Ekes) Buwalda. Zij overleed te Schiermonnikoog op 28 januari 1915.

Pieter Jeppesz overleed te Schiermonnikoog op 29 mei 1929.

Hij ligt begraven op het kerkhof van Schiermonnikoog, rij 38.07. Het graf is eigendom en beschermd.117.

 

 

Een portret van Pieter Jeppes Teensma en Tjitske Jacobs Visser staat op p. 54 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensoenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.J.Teensma als gezagvoerder gedurende:

*   1885 t/m 1886 van de bark “Merwede” ex Soerabaya, ex Emma, ex Baron van Heemstra, gebouwd in 1852 te Middelburg, 739 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht;

*   1889 t/m 1897 van het 3/mschip “Graafstroom”, gebouwd in 1879 te Alblasserdam, 1359 ton n.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Haugesund en is in 1899 gezonken tussen Darien en Ierland;

*   1896 t/m 1898 van de stalen bark “de Ruyter”, gebouwd in 1891 te Amsterdam, 1689 ton n.m., varend voor de Nederl. Scheepvaart Maatschappij (1889) Zurmühlen & van Vessem te Amsterdam

*   1899 van hetzelfde schip maar nu varend voor Zurmühlen & Ruhaak te Amsterdam.

 

"Het laatste voor de grote vaart in ons land gebouwde houten zeilschip was het fregat "Graafstroom" van de reder J.Smit Czn te Alblasserdam. Het was 1359 registerton groot en werd gebouwd in 1879. Dit schip maakte zijn laatste reis naar Indië in 1894-95 onder kapitein P.J.Teensma. Het had voor de uitreis 117 dagen, voor de thuistreis 146 dagen nodig." (Uit: E.W.Petrejus - Een schip vaart uit - De Boer Maritiem, 1975, p.144/145).

 

P.J.Teensma was in 1896 kapitein van het stalen fregat “De Ruyter”, gebouwd in 1891 door Huygens & van Gelder te Amsterdam, 1689 ton, varend voor rederij Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam052.

 

In de “Staat der Nederlandse Zeemacht en Koopvaardij” staat P.J.Teensma als gezagvoerder van/in:

*   1900 (en vermoedelijk al eerder) van het stalen fregat “de Ruyter”, gebouwd in 1891, bruto/nette = 1761/1689 ton, varend voor de Nederlandsche Scheepv. Maatschappij te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

 

Een portret van het fregat “Graafstroom” staat op p. 184 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. Het origineel was in bezit van Pieter J. Teensma te Schiermonnikoog en hangt nu bij Hotel van der Werff op het eiland

Op p. 185 in hetzelfde boek staat een foto van de “Graafstroom” in het Oosterdok, aanwezig in het Scheepvaartmuseum te Amsterdam

 

 

NRC 21 maart 1895

Maassluis, 20 maart. Het Nederlands fregat GRAAFSTROOM, kapt. P.J. Teensma, gesleept wordende door de sleepboot NOORDZEE, passeerde hedenavond te 6.30 uur Dungeness.

 

NRC 20 december 1895

Rotterdam, 19 december. Volgens bij de Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij ontvangen telegram uit New York is het Nederlandse schip (opm: bark) DE RUYTER, kapt. P.J. Teensma, beladen met salpeter, aldaar zeilkaar om naar Java te vertrekken.

 

NRC 29 oktober 1896

Soerabaja, 1 september. Het Nederlandse schip DE RUYTER, kapitein Teensma, moet in het dok enige reparaties ondergaan, waarna het suiker zal laden naar de Azorische eilanden voor orders.

 

Provinciale Groninger Courant 04 maart 1897

Amsterdam 2 maart. Het stalen fregatschip De RUYTER, kapt. P.J. Teensma, van Passarouan (opm: Pasuruan) te Barbados binnen, heeft order bekomen voor Delaware.

 

De hierna gescande tekst komt uit een particulier uitgegeven brochure “Familie Teensma. Een leven op zee”, door P.J.Teensma Jr te Schiermonnikoog. Juni 2011, 28 pp

En ook in

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Teensma, Pieter Jeppesz

Datum vanaf: 1909
Kapitein: Nielsen, N.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De DE RUYTER, liggend aan de Oostelijke Handelkade te Amsterdam in 1891
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: DE RUYTER
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: DE RUYTER
Collectie: Hotel van der Werff
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: de DE RUYTER na verkoop naar Duitsland. Door de Duitse eigenaar werd de tuigage veranderd en werd het een bark.
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten