Inloggen
RIO DE LA PLATA - ID 16334


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1867-07-20 / 1883-04-30 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1867
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Pot, Ridderkerk, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1866-00-00
Launch Date: 1867-05-29
Delivery Date: 1867-06-25
Technical Data

Net Tonnage: 254.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 134.00 lasts
 
Length 1: 33.05 Meters Registered
Beam: 5.91 Meters Registered
Depth: 2.93 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1867
Datum agenda: 1867-07-20
Register nr: 18670546
Scheepsnaam: RIO DE LA PLATA
Type: Brik
Lasten: 134
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rademakers & Co. P.
Plaats: Delftshaven
Kapitein op moment van verzoek: Hörner, A.F.A.
Opmerkingen: 1868 - 343-datum besluit nieuwe zeebrief14-05-1868-86- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd in den Elshout, Lekkerkerk

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1867-06-25 RIO DE LA PLATA
Manager: Firma P. Rademakers & Co., Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfshaven / Netherlands

Date/Name Ship 1877-01-23 VRIJHEID
Manager: Carel Jacob Westermann & Y. Feenstra, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Carel Jacob Westermann & Y. Feenstra, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: QBND

Ship Events Data

1868-12-28: Damaged
Amsterdam, 28 december 1868. Het schip (opm: brik) RIO LA PLATA, kapt. J.W. Brouwer, van Banana naar Rotterdam, heeft ter rede van Duins een anker en ketting verloren, doch is daarvan uit Ramsgate weder voorzien.
1868-12-29: Collision
Rotterdam, 31 december 1868. Volgens schrijven van kapt. Brauer, voerende het Nederlandse brikschip RIO DE LA PLATA, van Banana naar Rotterdam bestemd, was hij de 28e dezer, na een reis van 65 dagen, te The Downs gearriveerd na veel stormweder te hebben doorgestaan. Hij verloor daar ankers en kettingen en werd van andere voorzien. De volgende dag werd het schip bij onstuimig weder door de op drift geraakte Engelse bark WATERLOO, van Sunderland, aangevaren, welke kluiverboom en boegspriet wegnam en belangrijke schade aan de boeg veroorzaakte. Om van de WATERLOO te kunnen vrijkomen, zag de kapitein zich verplicht ankers en kettingen te laten slippen en het schip naar Ramsgate te laten opslepen, alwaar hetzelve thans veilig liggende is. Kort nadat de RIO DE LA PLATA vrij was, geraakte de WATERLOO in brand en verbrijzelde op de Goodwin Sands na nog andere schade aan de ten anker liggende schepen berokkend te hebben.
1879-04-20: Damaged
St. Helena, 20 mei 1879. Het Nederlands brikschip VRIJHEID, kapt. Remmers, van Macassar naar Rotterdam, is heden hier aangekomen, heeft 19 en 20 april op 31° Z.B. en 32° O.L. zwaar stormweder gehad, het schip heeft voorsteng en stagzeil verloren, 78 balen koffie overboord geworpen en gedurende 10 minuten plat op zijde gelegen en kreeg veel water over.
1883-04-30: Final Fate: Foundered, gezonken

Natal, 11 mei. Het reeds dikwijls door ons vermelde brikschip VRIJHEID, kapt. Nadort, van de Molukken naar Amsterdam, is 27 april lek gesprongen, ten Zuiden van Kaap Recife. De 30e april, ongeveer 24 mijl van Umzimkula werd het schip door de equipage verlaten en zonk het een uur nadat het door hen verlaten was.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Andreas Floris Arys Hörner werd geboren op 19 november 1832 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Ary Marius Hörner, kantoorbediende, en Dirkje Alida van ’t Hoogerhuys. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Schiedamsche Dijk Wijk 3 nr. 619 (nieuw nr. 239). Hij behaalde op 30 april 1859 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart.

Hij trouwde op 09 maart 1859 te Rotterdam met Cornelia Lindyer, geboren 13 januari 1837, dochter van de Lutherse Jacob Lindyer, spekslager, en Johanna Wilhelmina Parish. Zij vertrok op 13 september 1876 naar Fagal005.

Andreas overleed in 1897.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.F.A (of H.) Hörner was met vlagnummer R82 in de periode 1861 t/m 1897 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

A.F.A.Hörner was in 1865 en 1873 afwisselend commissaris en in 1868 en 1870 secretaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1897 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat A.F.A.Hörner in 1897 is overleden058.

 

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij  staat kapitein A.F.H (later A.F.A.) Hörner met vlagnummer R82 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1862, 1863            van het fregat “d’Elmina”                                377 last     varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1864                                                                                                     geen vermelding van schip en boekhouder

*    1865, 1866            van de brik “Nagasaki”                                     146 last     varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1867                       van de brik “Rio de la Plata” 146 last             varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven

*    1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1896               geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 en van Sluijs013 vermelden A.F.A.Hörner als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1864 van het 3/mschip “d’ Elmina”, gebouwd in 1841 te Rotterdam, 715 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*    1865 van de bark “China” ex Beatrix, gebouwd in 1852 te Capelle aan de IJssel, 411 ton o.m., varend voor J.W.Anthony te Rotterdam;

*    1866 t/m 1867 van de brik “Nagasaki” ex Catharina Geertruida, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 273 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1867 voor f 14.000,- verkocht aan Sandberg & Co te Dordrecht en herdoopt in “Zeevaart”;

*    1868 van de brik “Rio de la Plata”, gebouwd in 1867 te Elshout, 250 ton o.m., varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven;

*    1869 van de bark “Macassar”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 428 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1869 verkocht naar Duitsland;

*    1872 t/m 1873 van de bark “Gijsbert Karel van Hoogendorp”, gebouwd in 1864 te Lekkerkerk, 756 ton o.m., varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam. Het schip werd in 1873 verkocht naar Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

ntleend aan Hoedemaker038:

      Handelsblad 15 januari 1867

Advertentie van verkoop op Maandag 4 februari 1867 te Amsterdam van het gekoperd en kopervast Brikschip, varende onder Nederlandsche Vlag, genaamd NAGASAKI, gevoerd door kapitein A.F.A.Hörner. Volgens Nederlandsche meetbrief lang 28,90 el wijd 5.53 el, hol 3,88 el, alzoo gemeten op 276 tonnen of 146 lasten. Ligt in het Oosterdok (Later uit de hand verkocht). Aan wie? (vraagt Hoedemaker. Het antwoord hiervoor).

 

A.F.A.Hörner vertrok op 01 december 1862 van Brouwershaven met de “d’Elmina” en 2 landmachtofficieren en arriveerde te Batavia op 03 maart 1863 na een reis van 119 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Hörner, Andreas Floris Arys
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Brauer als gezagvoerder gedurende:

  • 1867 van de 2/msch “Mina” ex Azalea, gebouwd in 1858 te Plymouth, 70 ton o.m., varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam;
  • 1869 van de brik “Rio de la Plata”, gebouwd in 1867 te Elshout, 250 ton o.m., varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Brauer, J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Remmers als gezagvoerder gedurende:

*   1868 van de brik “Machtilda Simonetta”, gebouwd in 1864 te Drammen, 160 ton o.m., varend voor W.J.Hidde Bok te Den Helder. Het schip voer in 1869 voor Harmens & Zn te Harlingen en was herdoopt in Batoe Bassie”;

*   1870 t/m 1876 van de brik “Rio de la Plata”, gebouwd in 1867 te Elshout, 250 ton o.m., varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven. Het schip voer in 1877 voor Y.Veenstra te Amsterdam en was herdoopt in “Vrijheid”;

*   1877 t/m 1879 van de brik “Vrijheid” ex Rio de la Plata, gebouwd in 1867 te Elshout, 250 ton o.m., varend voor Y Feenstra te Amsterdam. (Feenstra was de vroeger kapitein IJ. Feenstra - zie aldaar).

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Remmers, P.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Remmers als gezagvoerder gedurende:

*   1868 van de brik “Machtilda Simonetta”, gebouwd in 1864 te Drammen, 160 ton o.m., varend voor W.J.Hidde Bok te Den Helder. Het schip voer in 1869 voor Harmens & Zn te Harlingen en was herdoopt in Batoe Bassie”;

*   1870 t/m 1876 van de brik “Rio de la Plata”, gebouwd in 1867 te Elshout, 250 ton o.m., varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven. Het schip voer in 1877 voor Y.Veenstra te Amsterdam en was herdoopt in “Vrijheid”;

*   1877 t/m 1879 van de brik “Vrijheid” ex Rio de la Plata, gebouwd in 1867 te Elshout, 250 ton o.m., varend voor Y Feenstra te Amsterdam. (Feenstra was de vroeger kapitein IJ. Feenstra - zie aldaar).

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Remmers, P.

Algemene informatie

.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.631
DVD VIII –2128, 2129
BIJLBRIEF
Naam schip RIO DE LA PLATA

plaats en datum acte Rotterdam, 25 juni 1867

type schip brik

bouwwerf/verkoper Joost Pot voor zijn firma Gebr. B. Pot, scheepsbouwmeesters te Elshout, gemeente Nieuw Lekkerland

gevoerd door kapt.

Aankoper/eigenaar P. Rademakers & Co.

te voeren door kapt. A.F.A. Hoines (?)

grootte in tonnen 254 tonnen of 134 lasten

tuigage / aantal dekken 2 masten

afmetingen lang 33,05 m., breed 5,91 m., hol 2,93 meter

kiellegging 1866

tewaterlating 29 mei 1867

plaats / datum registratie Papendrecht, 25 juni 1867

nummer van registratie deel 24, folio 98, recto, vak 4

notaris bevestigende verklaring burgemeester van Nieuw Lekkerland

prijs

Bijzonderheden:







researcher/datum research: ML / 130909

Naam RIO DE LA PLATA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1867
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1867
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Rott..3.03.17.01.3675.631