Familiegegevens en opleiding
Andries Frederik Nidschelm werd geboren op 28 februari 1826 te Middelburg. Hij was Luthers. Hij vestigde zich op 13 november 1856 te Rotterdam en woonde aldaar o.a. aan de Westerkade Wijk 14 nr. 787. Hij vertrok op 17 november 1873 naar Den Helder.
Hij was gehuwd met Maria Christina Vermeulen, geboren 29 maart 1826 te Middelburg, Rooms-Katholiek005
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.F.Niedschelm was met vlagnummer R156 in de periode 1858 t/m 1870 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.F.Niedschelm met vlagnummer R156 als gezagvoerder in de ledenlijsten van-58:
1858, 1859 van de brik “Guinea” 146 last varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam
1862 van de sch. “Goudkust” 77 last varend voor H. van Ryckevorsel
1863, 1864 van de sch. ”President Benson” 77 last varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam
1865 van de sch. “St George de la Mina” 77 last varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam
1866 van de sch. “President Benson” 77 last varend voor Hendirk Muller & Co te Rotterdam
1867 van de brik “Elise Susanna” 140 last varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam
Bouma025 vermeldt A.F.Nidschelm als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1860 van de brik “Guinea”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 276 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1860 t/m 1861 van de brik “Ivoorkust” ex Komeet, gebouwd in 1849 aan de IJssel (Capelle?), 182 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1862 t/m 1863 van de 2/msch. “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip voer in 1864 voor H.Muller & Co te Rotterdam en was herdoopt in “President Benson”;
* 1864 t/m 1865 van de “President Benson” ex Goudkust, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;
* 1865 t/m 1866 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;
* 1867 t/m 1868 van hetzelfde schip en voor dezelfde reeder;
* 1868 t/m 1869 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
De Raad voor Tucht bij de koopvaardij deed op 01 augustus 1866 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Andries Frederik Nidschelm, gezagvoerder van de schoenen “President Benson”, varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt W. v/d Stoop als gezagvoerder gedurende
* 1870 van het fregat “Burgemeester Hoffman”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 758 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Verkocht naar Engeland.
Verhoeff meldt dat het schip in 1870 naar Groot Brittanië werd verkocht en werd herdoopt in “James Dale”.
* 1872 t/m 1874 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;
* 1874 t/m 1876 van de bark “Afrikaan” ex Jacobus, gebouwd in 1850 te Delfshaven, 294 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. In 1876 voer het schip voor H.J.Plant & Co te Schiedam en was herdoopt in “Willemina”;
* 1876 t/m 1877 van de bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de Lek, 703 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;
* 1878 t/m 1880 van de schbrik “Rudolphine” ex Geziena, ex Rebecca Sheppard, gebouwd in 1861 te Medford, 514 ton o.m., varend voor J.Koning te Rotterdam;
* 1881 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1880, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Op 17 januari 1881 tijdens een hevige storm strandde het ss. “Ingerid” op de Sunksands bij Sunk vuurschip op weg van Bergen naar Napels. 9 leden van de bemanning verloren het leven.
Het ss. “Ingerid” werd gebouwd in 1880 bij Raylton, Dixon & Co te Middlesbro, mat 598 Brt. en voer voor D. Burger & Zn te Rotterdam072.
zie ook bij van Duyn/Duijn
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.van Duin was met vlagnummer R167 in de periode 1865 t/m 1873 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscolege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In 1874 verdween hij uit de ledenlijst in Sweijs023, maar in het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt gemeld dat een H. van Duin met vlagnummer R167 lid voor de vlag werd. Dit betekent dat hij wèl de maatschappijvlag mag voeren, maar geen recht kan doen gelden op financiële tegemoetkomingen.058.
In het Jaarverslag 1877 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt vermeld dat hij in dat jaar voor zijn vlaglidmaatschap heeft bedankt058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H. van Duin met vlagnummer R167 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1865 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1866 van de sch. “St.George de la Mina” 100 last voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam
* 1867 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1874 van de brik “Elise Susanne” 141 last voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam
Bouma025 vermeldt H.van Duin als gezagvoerder gedurende:
* 1870 t/m 1873 van de bark “Afrikaan” ex Jacobus, gebouwd in 1850 te Delfshaven, 294 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;
* 1867 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Het schip is in 1867 verbrand;
Een scheepsportret door Spin van de “Jacobus” bevindt zich in het museum van Zierikzee.
* 1875 t/m 1879 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geert Hindrik Eefting werd geboren 01 april 1849 te Winschoten als zoon van Hindrik Geerts Eefting en Catharina Maria Priejeé.
Hij trouwde te Beerta op 30 augustus 1877 als koopvaardijkapitein met Maria Geertruida Eefting, geboren 14 maart 1858 te Beerta als dochter van Harm Geerts Eefting en Wieke Dijksterhuis. Zij overleed te Winschoten op 26 april 1913, 55 jaar. Hij was de zwager van kapitein Geert Harms Eefting.
Geert Hindrik overleed te Wildervank op 11 januari 1923, 73 jaar. allegroningers
De schepen van de kapitein
De navolgende lijst met schepen is door Bouma025 steeds toegeschreven aan G.H.Eefting. Ze staan niet in het register met monsterrollen op de site van het Noordelijk Scheepvaartmuseum en ook op andere wijze kan ik niet nagaan of het hierbij gaat om Geert Hindriks of Geert Harms
* 1877 t/m 1879 van de galjoot “Cornelia Johanna”, gebouwd in 1865 te Pekela, 163 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten;
* 1878 van de schbrik “Margaretha”, gebouwd in 1867, bouwlocatie en tonnage niet vermeld , geen vermelding van eigenaar en thuishaven. Het schip is in 1878 bij Kaap de Goede Hoop gezonken;
Voorgaande opgaven vertonen overlap. Zijn er twee kapiteins met deze naam en initialen?
* 1880 van de galjoot “Cornelia Johanna”, gebouwd in 1865 te Pekela, 143 ton, varend voor B.R.Mulder te Winschoten. Het schip werd te Colon afgekeurd;
* 1880 t/m 1881 van de bark “Concordia” ex Fruiterer, gebouwd in 1865 te Sunderland; 344 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd in 1881 weer herdoopt in “Fruiterer”;
* 1884 van de 2/msch. “A.H. van Bergen”, ex Zeevaart, gebouwd in 1864 te Sappemeer, 132 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in Buenos Ayres verkocht;
* 1886 t/m 1889 van de 2/msch. “Van Bergen” ex Arend, gebouwd in 1866 te Hoogezand, 144 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd verkocht in Brazilië;
* 1892 t/m 1894 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor K.B.Kuiper te Delfzijl;
Volgens de lijst met monsterrollen te Delfzijl is het volgende schip toe te schrijven aan Geert Hindrik Eefting.
* 1894 t/m 1898 van de bark “Victoria” ex Adeline, gebouwd in 1876 te Elsfleth, 512 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd in 1898 verkocht naar Zweden.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
In de reeks van rollen is soms sprake van G.H. Eefting. Op grond van leeftijd is dan besloten of het om Geert Hindrik of Geert Harms gaat
Monsterrol 1871-45, 23 juni 1871, bark “Martje Doornbos”, kapitein Aukens Jans (sic) Smaal, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts 3 matrozen waaronder Geert Hendrik Eefting, 22 jaar uit Winschoten;
Monsterrol 1871-74, 30 september 1871, bark “Martje Doornbos”, kapitein Jan Aukens Smaal (sic), 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frikke Derks Nanning, 40 jaar uit Delfzijl, 5 matrozen waaronder Geert Eefting, 22 jaar uit Winschoten en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1881-109, 14 september 1881, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 27 jaar uit Winschoten. Voorts 1ste stuurman Geert Hindrik Eefting, 32 jaar uit Winschoten, 2de stuurman Jacob Hek, 31 jaar uit Muntendam, timmerman, kok en 4 matrozen;
Monsterrol 1882-111, 03 augustus 1882, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 27 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Geert Hendrik Eefting, 33 jaar uit Winschoten, timmerman, 3 matrozen, lichtmatroos en dekjongen;
Monsterrol 1894-61, 19 juni 1894, bark “Victoria”, kapitein Geert Hendrik Eefting, 45 jaar uit Winschoten. Voorts een bootsman.
Monsterrol 1895-23, 26 maart 1895, bark “Victoria”, kapitein Geert Hendrik Eefting, 45 jaar uit Winschoten. Voorts een bootsman;
Melding van het overboord slaan van twee bemanningsleden van de bark “Victoria”, kapitein G.H.Eefting, thuis behorende te Oude Pekela, op een reis van Hamburg naar Rio de Janeiro. Het ongeluk gebeurde door een breekzee van stuurboord in de Spaanse Zee op 48o27’NB/08o11’WL.115
In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:
Uitgegaan:
“ Texel, 8 Jan. Cornelia Johanna, G.Eefing, (Newcastle) Lissabon Na volbragte reparatie.”
Overige bijzonderheden
NRC 23 september 1893114
Rotterdam, 22 september. Volgens door ons van Lloyd's ontvangen bericht zit het Nederlandse brikschip ELISE SUZANNA (opm: ELISE SUSANNA), kapt. G. Eefting, van Le Havre naar de Oostzee in ballast, te Hirtsholm aan de grond.
Provinciale Groninger Courant 27 september 1893114
Frederikshaven, 22 september. Zoals reeds door ons vermeld werd, is het brikschip ELISE SUSANNE (opm: ELISE SUSANNA), kapt. G. Eefting, tijdens dikte van regen op het N.Westelijke rif van Hirtsholmen (opm: Hirsholmene) gestrand. De salvage-steamer ORESUND vertrok ter assistentie derwaarts, doch moest onverrichterzake terugkeren. De equipage is nog aan boord. Men hoopt het schip bij goed weder te kunnen afbrengen.
Provinciale Groninger Courant 30 september 1893114
Frederikshaven, 25 september. De brik ELISE SUSANNA, kapt. G. Eefting, is gisteren met assistentie van het vissersvaartuig JENNY af- en door de stoomboot EXPRESS hier in de haven gesleept. Er was een accoord gemaakt met het vissersvaartuig tot 300 kronen en met de stoomboot voor 200 kronen. De vertegenvwoordiger van de Svitzer Berging Co vorderde GBP 200 bergloon. Het schip is dicht, maar de bodem zal door een duiker onderzocht worden, terwijl de overige schade aan tuig, zeilen, enz, zal worden begroot,
Provinciale Groninger Courant 02 oktober 1893114
Frederikshaven, 26 september. Van de brik ELISE SUZANNE (opm: ELISE SUSANNA), kapt.G. Eefting uit Delfzijl, is gisteren de bodem door duikers onderzocht en onbeschadigd bevonden. De experts verklaren het schip, nadat het de zeilen weer gerepareerd heeft, weer zeewaardig om de reis naar Lappvik te doen, alwaar het een lading hout voor Delfzijl zal innemen.
Provinciale Groninger Courant 08 oktober 1893114
Frederikshaven, 3 oktober. De brik ELISE SUZANNE (opm: ELISE SUSANNA), kapt. G. Eefting, die, na bij Graesholmen op het strand gezeten te hebben, hier werd binnengebracht, heeft gisteren na voor de verloren zeilen andere aangeslagen te hebben, de reis naar Lappvik voortgezet.
Provinciale Groninger Courant 12 maart 1894114
Advertentie. Veiling, te houden op dinsdag 27 maart ten huize van de wed. Veldman te Delfzijl. Publiek wordt verkocht het Nederlandse brikschip ELISE SUSANNA, gekoperd en kopervast, 228 registerton, op lading diepgang ladende ca. 350 ton, classificatie Veritas 5.6 A 1.1 tot eind september1895, liggende in het dok in Delfzijl, bevaren door kapt. G.H. Eefting; inmiddels uit de hand te koop.
Informatiën ten kantore van Wijnne & Barends, scheepsmakelaars te Delfzijl en notaris J.C. Jentink.
Provinciale Groninger Courant 25 mei 1896 114
Winschoten, 22 mei. Omtrent het te Oude Pekela thuisbehorende barkschip VICTORIA overkomen ongeluk meldt kapt. G.H. Eefting uit Rio de Janeiro het volgende.
Zes dagen na ons vertrek van Hamburg woedde op de Gronden buiten het Engels Kanaal (opm: het gebied op de 100 vadem lijn) een hevige storm, waardoor alles aan dek lossloeg. Terwijl de storm woedde en 5 man bezig waren enige kisten vitriool der deklading, die door het zware werken van het schip waren losgeraakt, overboord te werpen, werden twee van hen overboord geslagen en verdronken. De beide reddingboten gingen verloren en een gedeelte der verschansing werd weggerukt. In geen jaren, schreef hij, beleefden wij zulk weer als die dag.
Provinciale Groninger Courant 05 maart 1898114
Groningen, 4 maart. Het Nederlandse schip VICTORIA, kapitein G.H. Eefting, van Winschoten, is de 2e maart van Rio de Janeiro te Hamburg gearriveerd. Aan boord was alles wel.
Provinciale Groninger Courant 22 maart 1898114
Groningen, 22 maart. De Nederlandse bark VICTORIA, kapitein G.H. Eefting, van Winschoten, thans liggende te Hamburg, is met stukgoederen bevracht voor Fernambuck (opm: Recife).
NRC 01 april 1898114
Winschoten, 30 maart. De Nederlandse bark VICTORIA, laatst gevoerd door kapt. Eefting, thans liggend te Hamburg, is uit de hand verkocht aan een Duitse reder.
Bark “Victoria”