Inloggen
DELFT - ID 1640


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1919
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw-Maatschappij 'Nieuwe Waterweg' N.V., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 102
Date Laid Down: 1917-08-01
Launch Date: 1919-08-19
Delivery Date: 1919-10-18
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Scheepsbouw-Maatschappij 'Nieuwe Waterweg', Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: ( 26 , 42 & 70 - 48)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4368.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2726.00 Net tonnage
Deadweight: 7625.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 382000 Cubic Feet
 
Length 1: 117.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 112.78 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.32 Meters Registered
Depth: 8.10 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
8 0 0 0 118 126
Configuration Changes

Datum 00-00-19??
Type:
Omschrijving: De ‘DELFT’ werd van Full-Scantlingtype met 2 dekken en lange brug verbouwd tot open shelterdekker (dek voor beide kuilen) in (…).

Ship History Data

Date/Name Ship 1919-10-18 DELFT
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NLWF

Ship Events Data

1918-00-00: Aanv. GRONINGEN
1919-08-19: AH 200819
Van de werf van de Scheepsbouw Maatschappij Nieuwe Waterweg, te Schiedam, werd gisteren met goed gevolg te water gelaten het voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij nieuw gebouwde stoomschip DELFT. Het is gebouwd volgens de voorschriften en onder speciaal toezicht van Lloyds en geklasseerd in de hoogste klasse.
De hoofdafmetingen zijn: Lengte tussen de loodlijnen 370’; grootste breedte 50’; holte tot het hoofddek 29’. Het schip heeft twee dekken en lange brug met bak en kampanje. Het draagvermogen zal zijn ca. 7.300 ton. Het zal voorzien worden van een triple-expansie machine met cilinders van 26” x 42” x 70” bij 48 “ slag.
De stoom zal geleverd worden door 3 stalen stoomketels met een diameter van 15’-0” en een lengte van 11’-13/8” stoomdruk 180 lbs. per vierkante duim. De ketels zijn voorzien van Howdens patent geforceerde trek, oververhitters en tevens ingericht om met olie gestookt te worden. Het schip is geheel elektrisch verlicht en voorzien van draadloze telegrafie, voorts van een dubbele bodem over de gehele lengte, waarin, evenals in voorpiek, achterpiek en bunkers, vloeibare brandstof voor eigen gebruik geborgen kan worden, terwijl verder de nodige kolenbunkers aanwezig zijn voor het geval met kolen gestookt wordt.
Zes stalen schotten verdelen het schip in waterdichte compartimenten. Op de brug zijn aanwezig de gerieflijk ingerichte verblijven voor kapitein, officieren en machinisten, benevens hutten voor 8 passagiers. Achter in de kampanje zijn de verblijven voor de bemanning ingericht. Het schip is voorzien van 20 stuks stoomlieren, zodat in zeer korte tijd geladen en gelost kan worden. De stoomstuurmachine is opgesteld in een dekhuis op het kampanjedek en is van het direct werkende type met hydraulische telemotor leiding naar en standaards op de brug.
1919-10-18: AH 181019
Maassluis, 18 oktober. Heden is het stoomschip DELFT uit de Nieuwe Waterweg naar zee vertrokken om proef te stomen.
1919-10-18: AH 211019
Het voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam door de Scheepsbouw Maatschappij Nieuwe Waterweg te Schiedam nieuw gebouwde stoomschip DELFT heeft een goed geslaagde proeftocht gehouden, waarop gemakkelijk een behouden vaarsnelheid werd bereikt van 11½ knoop. Na terugkomst te Rotterdam (opm: 18 okt.) is het stoomschip aan de inrichting van de Bataafsche Petroleum Maatschappij gemeerd voor het innemen van stookolie.
1926-06-14: Final Fate:
Op reis met een lading stukgoederen van Hamburg, Antwerpen en Amsterdam via diverse havens in het Caraïbisch gebied en Latijns Amerika naar Valparaiso liep de ‘DELFT’ op 14 juni 1926 om 22.16 uur aan de grond op het eiland Santa Clara (Golf van Guayaquil) Zij was op de kustreis op reis van Balboa naar Gayaquil. De ‘DELFT’ bleek midscheeps aan bakboord geboeid te zitten. Al spoedig maakte ruim I water, en in de avond van 15 juni 1926 begon men lading te werpen en stookolie te lozen, maar gedurende de nacht van 15 op 16 juni liepen ketelruim en machinekamer langzamerhand vol water en de 15 passagiers gingen met de reddingboten van boord. Op 16 juni kwam het Amerikaanse stoomschip ‘CHARLES PRATT’ in de buurt, dat de passagiers opnam. Eerst na enige dagen kwamen lichters en een bergingsvaartuig te assistentie. Op 1 juli 1926 kwam een hoge deining opzetten en de ‘DELFT’ begon hevig te kraken. De toestand werd onhoudbaar en op 1 juli 1926 ging de bemanning van 43 personen van boord. Ook door de bergers werd de ‘DELFT’ als verloren beschouwd. Het schip sloeg totaal wrak.

Gezagvoerders

 

Familiegegevens en opleiding

 

Gerrit werd geboren op 16 febr. 1863 te Harlingen z.v. Hendrik Jongman (stuurman) en Klaaske Bos.

Gerrit (42) (zeeman) trouwde op 01 mrt. 1905 te Utrecht met  Carolina Wilhelmina Cecilia von Herzberg (32) - geb. 04 febr. 1873 te Utrecht -  d.v. Arthur Guido von Hertzberg (portier) en Catharina Maria van Hecke

Carolina Wilhelmina Cecilia von Hertzberg was gescheiden van Johannes Jacobus Vink.

Carolina Wilhelmina Cecilia von Hertzberg overleed op 25.06.1949 te Muiden (76)

Gerrit overleed op 18 dec. 1921 op zee verdronken aan de westkust van Zuid-Amerika (58).

(Overlijdensadvertentie in De Telegraaf van 24.12.1921)

 

Kinderen

Arthur Guido (1906 – 1960)

Carolina Wilhelmina Cecilia (Lidy) (1908 – 1969)

Gerda Jantina Hendrika (1910 – 2000)

 

Opleiding

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op ??

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Zeilvaart in november 1888 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 11.11.1891 te Amsterdam.

Doorliep de rangen bij de K.N.S.M. en werd in 1904 gezagvoerder van het s.s. AURORA.

 

De schepen van de kapitein

 

*   05/1904 – 08/1904 van het s.s. AURORA      – geb. in 1898

*   08/1904 – 08/1904 van het s.s. BERENICE   – geb. in 1864

*   08/1904 – 08/1905 van het s.s. NIOBE          – geb. in 1902

*   08/1905 – 03/1906 van het s.s. MARS           – geb. in 1880

*   03/1906 – 12/1906 van het s.s. OBERON      – geb. in 1890 

*   12/1906 – 02/1907  van het s.s. NEPTUNUS – geb. in 1906

*   02/1907 – 10/1907  van het s.s. POLLUX       – geb. in 1870

*   10/1907 – 12/1907  van het s.s. MINERVA    – geb. in 1880

*   12/1907 – 06/1908  van het s.s. CASTOR       – geb. in 1895

*   06/1908 – 09/1909  van het s.s. NEPTUNUS  – geb. in 1906

*   09/1909 – 11/1909  van het s.s. TITAN           – geb. in 1891

*   11/1909 – 07/1911  van het s.s. VENUS          – geb. in 1907

*   07/1911 – 11/1911  van het s.s. AMOR           – geb. in 1911

*   11/1911 – 02/1912  van het s.s. POLLUX       – geb. in 1909

*   02/1912 – 03/1912  van het s.s. FLORA          – geb. in 1894

*   03/1912 – 09/1912  van het s.s. AMOR           – geb. in 1911

*   09/1912 – 10/1916  van het s.s. POLLUX        – geb. in 1909

*   10/1916 – 01/1917  van het s.s. CALYPSO     – geb. in 1911                                                                                                         

*   01/1917 – 01/1919  van het s.s. MERCURIUS – geb. in 1909

*   01/1919 – 04/1919  van het s.s. CERES           – geb. in 1908

*   04/1919 – 09/1920  van het s.s. JASON           – geb. in 1912

*   09/1920 – 12/1920 van het s.s. DELFT            – geb. in 1919

 

De Telegraaf  24.12.1921

 

Datum vanaf: 1920
Kapitein: Jongman, Gerrit Jan

Afbeeldingen


Omschrijving: DELFT bij de werf
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: DELFT
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown