Familiegegevens en opleiding
Adrianus Hoogenstraten werd geboren te Leiden op 18 november 1823, Rooms-Katholiek. Hij woonde te Delft en Rotterdam, o.a. aan de Westerkade Wijk 15 nr. 840.
Hij was getrouwd met Catharina Sophia Christiaanse, geboren op 13 maart 1829 te Leiden, Nederlands Hervormd.
Hij verleed aan boord van het fregat “Utrecht” op 18 augustus 1869 zeilende tussen Kaap de Goede Hoop en St. Helena005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
-
Hoogenstra(a)ten was met vlagnummer R376 in de periode 1853 t/m 1870 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.Hoogenstraaten met vlagnummer R376 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1855 bark “Jonge Jan” 256 last voor C.Valkenburg te Den Haag
* 1858, 1859,
1862 t/m 1864 de bark “Bar.v.Palland v. Rosendaal 399 last voor Huigens & Hardenberg, Den Haag
* 1865 t/m 1867 het fregat “Willem Poolman” 859 last van Zeijlen & Decker te Rotterdam
Bouma025 vermeldt A.Hoogenstraten als kapitein gedurende:
* 1852 t/m 1856 op het fregat “Jonge Jan”, gebouwd in 1830 te Alblasserdam (aan de Kinderdijk), 490 ton o.m., varend voor C.Smit te Alblasserdam;
* 1858 op de bark “Commissaris des Konings van der Helm”, gebouwd in 1856 te Alblasserdam, 662 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te Den Haag;
* 1859 t/m 1866 op de bark “Baron van Pallandt van Rosendaal”, gebouwd in 1858 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te Den Haag;
* 1866 t/m 1868 op het fregat “Willem Poolman”, gebouwd in 1865 te Bolnes, 1627 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam;
* 1869 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes (op de werf van de Gebr. Pot), 2009 ton o.m.-80 pk, varend voor van Zeijlen & Dekker te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Adrianus Hoogenstraten maakte de volgende reizen005:
* Jonge Jan 1855 Banjoewangi - Rotterdam koffie
1855 Rotterdam - Batavia diversen
* Commissaris des Konings van der Heym 1856 Rotterdam - Batavia diversen
1858 Banjoewangi - Rotterdam koffie, suiker
* Baron van Palland van Rosendael 1863 Passaroeang - Rotterdam suiker
1863 Rotterdam - Melbourne diversen
* Willem Poolman 1867 Batavia - Rotterdam suiker, koffie
* Utrecht 1868 Rotterdam - Batavia diversen
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
-
van Hoogenstraten Baron van Pallandt van Rosenthal 13 april 1861 28 mei 1862
Baron van Pallandt van Rosenthal 19 juli 1862 16 mei 1863
A.Hoogenstraten verzorgde per 28 juli 1862 van Nieuwediep met de “Baron Pallandt van Rosendaal”een transport van 5 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 03 november 1862 na een reis van 98 dagen.
Op 26 november 1868 vertrok hij van Brouwershaven met 1 landmachtofficier met de “Utrecht”. Hij arriveerde te Batavia op 26 februari 1869 na een reis van 92 dagen065.
Familiegegevens en opleiding
Jens Wilhelm Möller werd geboren op 27 juli 1824 te Nyborg in Denemarken als zoon van de Lutherse Peder Christophersen Möller, particulier, en Johanna Willemsdochter, beiden wonende te Nyborg. Hij vestigde zich op 31 januari 1857 te Rotterdam en woonde aldaar aan de Nieuwehaven Wijk 12 nr. 219 en de Schiedamsedijk Wijk 3 nr. 108 (nieuw nr. 101). Hij werd genaturaliseerd op 15 december 1857. Hij vertrok op 15 maart 1875 naar Batavia.
Hij trouwde op 16 april 1856 met Maria Johanna Dietjens, geboren op 29 december 1829 te Rotterdam als dochter van de Rooms-Katholieke Matthijs Dietjens, meestersmid, en Josina Francisca Gielen005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.W. Möller was met vlagnummer R11 in de periode 1857 t/m 1876 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Jens Wilhelm Möller wonend te Dordrecht was in de periode 26 juli 1860 t/m zijn royement in 1880 met vlagnummer 99 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Boni” voor de boekhouders Gerrit van Hoogstraten & Zn 064a
In de ledenlijsten in de AAKZ en bij Sweys wordt hij niet vermeld in de jaargangen1867. Vermoedelijk is hier sprake van een verschrijving.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 07 december 1882 staat een opsomming van geroyeerde leden waaronder:
“Vlag 99. J.W.Möller. Naar O.I. vertrokken. Niet betaald sedert 1978/79. Geroyeerd 1880.”064a
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.W.Möller met vlagnummer R11 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1858, 1859 van de bark “Kemanglen” 303 last varend voor F.S.Spaarnaay & Zoon te Rotterdam
* 1862 t/m 1865 van de bark “Bonij” 303 last voor Gerrit van Hoogstraten & Zonen te Dordrecht
* 1866 van de bark “Nederland & Oranje” 399 last varend voor van Zeijlen & Decker te Rotterdam
* 1867, 1874 geen vermelding van schip en reeder
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.W.Möller als gezagvoerder064a:
* 1861 bark “Boni” boekhouder G. van Hoogstraten & Zn te Dordrecht
* 1874 fregat “Utrecht” boekhouder van Zeijlen & Dekker te Rotterdam
Jens Wilhelm Möller maakte de volgende reizen005:
* Boni 1860 Rotterdam - Singapore diversen
1865 Rotterdam - Batavia diversen
* Nederland en Oranje 1866 Texel - Rotterdam ballast
1866 Rotterdam - Soerabaja diversen
* Philips van Marnix 1868 Rotterdam - Cardiff diversen
1870 Semarang - Rotterdam diversen
Bouma025 vermeldt J.W.Möller als kapitein gedurende:
* 1858 t/m 1859 op de bark “Kemanglen”, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 575 ton o.m., varend voor F.S.Spaarnaay & Zn te Rotterdam;
* 1859 t/m 1861 op hetzelfde schip maar nu voor G. van Hoogstraten & Zn te Dordrecht. Het schip werd in 1860 herdoopt in “Boni”;
* 1861 t/m 1866 op de bark “Boni” ex Kemanglen, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 575 ton o.m., varend voor G.van Hoogestraten & Zn te Dordrecht;
* 1867 op de bark “Nederland en Oranje”, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 755 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam;
* 1869 t/m 1870 op het fregat “Philips van Marnix”, gebouwd in 1863 te Bolnes, 1516 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam;
* 1871 t/m 1874 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 op de werf van de Gebr. Pot te Bolnes, 2009 ton o.m., 80 pk, varend voor van Zeijlen & Dekker te Rotterdam. In 1970 was de machine uitgenomen.
Overige bijzonderheden
J.W.F.Moeller vertrok per 29 november 1866 van Brouwershaven met de “Nederland en Oranje” en 4 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 10 april 1867 na een reis van 132 dagen.
Op 24 november 1869 vertrok hij van Nieuwediep met de “Philips van Marnix” en 1 landmachtsoldaat. Hij arriveerde te Batavia op 28 februari 1870 na een reis van 96 dagen065.
Volgens monsterrol nr. 1929 dd 29 november 1860 te Dordt was hij kapitein op de bark “Boni” en vertrekt naar Hongkong.064
Zierikzeesche Courant 26 maart 1864
Op 23 maart 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Boni”. Kapitein J.W.Möller, komend van Batavia en met bestemming Dordrecht. Aan boord waren 30 gepasporteerde militairen en matrozen.
Familiegegevens en opleiding
Overleden in 1899.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.K.Zweede was met vlagnummer R247 in de periode 1857 t/m 1899 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1899 van de Maatschappij tot Nut derr Zeevaart wordt het overlijden gemeld van A.K. Zweede.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein A.K. Zweede met vlagnummer R247 als gezagvoerder in de ledenlijsten van:
* 1858, 1859 fregat “Hugo Grotius” 356 last Mispelblom & Co, R’dam
* 1862, 1863 bark “Jan Daniél” 335 last W.Ruys & Zn, R’dam
* 1864 bark “Japara” 412 last idem
* 1865 t/m 1867 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1874, 1877 fregat “Utrecht” 1063 last van Zeijlen & Decker, R’dam
* 1878 fregat “Utrecht” 2009 ton idem, “in liquid”
* 1880 t/m 1883 fregat “Burgem. Schorer” 1236 ton J.F. van Leeuwen, Middelburg
* 1885 t/m 1887 fregat “Burgem. Schorer” 1236 ton J.F. van Leeuwen & van Ruyven, R’dam
* 1888, 1890 t/m 1898 geen vermelding van schip en boekhouder.
“Het Fregatschip Hugo Grotius … van de Reederij B.A.Mispelblom & Co te Rotterdam arriveerde onder Kapitein A.K.Zweede op 13 april 1858 te Point de Galle komende van Newport … De Hugo Grotius liep op 7 December te Brouwershaven binnen met 104 dagen reis …”026(38/105)
Bouma025 vermeldt A.K.Zweede als gezagvoerdeerr gedurende:
* 1858 t/m 1860 van het 3-mastschip “Hugo Grotius”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 673 ton o.m., varend voor B.A.Mispelblom Beijer te Rotterdam;
* 1861 t/m 1864 van de bark “Jan Daniël, gebouwd in 1841 te Kinderdijk, 635 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;
* 1865 van de bark “Japara” ex John Rhynas, gebouwd in 1863 te USA, 780 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;
* 1869 t/m 1874 van het 3-mastschip “Laurens Koster”, ex Ellen Stewart, gebouwd in 1857 te Baltimore, 1310 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;
* 1875 t/m 1879 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes op de werf van de Gebr. Pot, 2009 ton o.m., 80 PK, varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. In 1870 was de machine uitgenomen;
* 1880 t/m 1888 van het fregat “Burgemeester Schorer”, gebouwd in 1876 te Middelburg, 1474 ton n.m., varend voor F.H. van Leeuwen & Co te Middelburg. Het schip voer in 1889 voor v/d Gevel & van Vessem te Rotterdam en was herdoopt in “Nelly & Helena”.
Overige bijzonderheden
Het fregat “Burgemeester Schorer”onder kapitein A.K.Zweede vertrok in 1883 van Cardiff en werd op 17 januari gemeld als zeilende op de Atlantiscche Oceaan. De bestemming was de Columbiarivier maar er is geen aankomstdatum gevonden. Volgens Hazelhoff Roelfsema werd één keer Kaap Hoorn gerond.121.
Zierikzeesche Courant 09 maart 1864
Op 06 maart 1864 is te Brouwershaven gearriveerd de “Jan Daniél”, kapt. A.K.Zweede, herkomst niet vermeld maar met bestemming Rotterdam.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt F.Nannings als gezagvoerder gedurende:
1863 op het houten schroefstoomschip, 60 pk, “Jonge Paul” ex Willem de Eersten, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 487 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, Paul van Vlissingen te Amsterdam;
1865 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam;
1866 t/m 1868 van de stoomschoener‘” Gouverneur van Ewijck”, gebouwd in 1845 in Amsterdam, 321 ton o.m., varend voor de Nederl. Stoomschoenermaatschappij Paul van Vlissingen te Amsterdam;
1880 t/m 1884 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes (op de werf van de Gebr. Pot), 2009 ton o.m.-80 pk, varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam. In 1870 was de machine uitgenomen.
Overige bijzonderheden
In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121
p.74-75 Salpeteroorlog tussen Chili, Bolivia en Peru. 1879-1883 Afiena, Johanna en Maria, Utrecht, Helena.
Het fregat “ Utrecht” onder kapitein F.Nannings werd geregistreerd te Penag op 23 oktober 1881, te San Francisco van 02 maart tot 15 april,te Dublin op 05 september 1881, te Penarth op 20 januari 1882, vanwaar naar San Francisco werd gezeild. Vervolgens is het op 09 april 1882 te Stanley gemeld met tevens schade aan tuig en roer. En teslotte een verblijf op 16 december te San Francisco en vertrek naar Liverpool op 27 januari 1883.
Nannings Jonge Paul van Koninsbergen herwaarts 7 Decbr (1863) bij het eiland Juist verongelukt.
Uit “Assurantie vennootschap tegen zeeschade 1843-1889”Stadsarchief Amsterdam 642-17.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.Jacobs was met vlagnummer R39 in de periode 1877 t/m 1881 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1881 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als vlaglid heeft bedankt058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G.Jacobs met vlagnummer R39 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1877, 1878 van het fregat “A.H. van Tienhoven Sr” 1333 ton n.m. F.H. von Lindern te Alblasserdam
* 1880 geen vermelding van schip en boekhouder
G.Jacobs was in 1877 de eerste kapitein van het clipper-fregat "A.H.van Tienhoven Sr", waarvan in 1876 de kiel was gelegd op de werf van F.H.von Lindern voor eigen rederij026(39/284).
Bouma025 vermeldt G.Jacobs als gezagvoerder gedurende:
* 1868 t/m 1872 van de bark “Alblasserdam”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 738 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblsserdam. Het schip werd in 1872 verkocht naar Noorwegen;
* 1874 t/m 1876 van het 3/mschip “Nieuwe Waterweg II”, gebouwd in 1867 te Alblasserdam, 1432 ton o.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam;
* 1878 t/m 1880 van het fregat “A.H. van Tienhoven Sr”, gebouwd in 1877 te Alblasserdam, 1521 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam;
* 1885 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes (op de werf van de Gebr. Pot), 2009 ton o.m.-80 pk, varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam. In 1870 was de machine uitgenomen.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Utecht (dus zonder r!) als gezagvoerder gedurende:
* 1886 t/m 1887 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes (op de werf van de Gebr. Pot), 2009 ton o.m.-80 pk, varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam. In 1870 was de machine uitgenomen. Het schip is in 1887 verkocht naar Hamburg en herdoopt in “Senta”.
Overige bijzonderheden
Geen
|