Inloggen
UTRECHT - ID 16427


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1868-10-21 / 1887-12-13 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Duitsland

Identification Data

Bouwjaar: 1868
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Fregat
Type Dek: Spar deck
Masten: Three masts
Material Hull: Composite, iron frame, wood planked
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Pot, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1866-11-21
Launch Date: 1868-08-01
Delivery Date: 1868-00-00
Technical Data

Motor Type: Steam, Compound
 
Net Tonnage: 1933.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 1063.00 lasts
 
Length 1: 71.95 Meters Registered
Beam: 9.65 Meters Registered
Depth: 6.52 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1868
Datum agenda: 1868-10-21
Register nr: 18680675
Scheepsnaam: UTRECHT
Type: Schroefstoomboot
Lasten: 1063
Gebouwd in plaats: Bolnes Gent Ridderkerk
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Zeijlen, van & Decker
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Hoogenstraaten, A.
Opmerkingen: 1871 - 112-datum besluit nieuwe zeebrief20-01-1871-48- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Bolnes Gent Ridderkerk

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1868-10-21 UTRECHT
Manager: Firma Van Zeylen & Decker, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PVWF

Date/Name Ship 1879-12-00 UTRECHT
Manager: Firma Voorhoeve & Jelier, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PVWF
Additional info: uit de hand gekocht

Date/Name Ship 1887-12-00 UTRECHT
Manager: C.M. Matzen, Hamburg, Germany
Eigenaar: C.M. Matzen, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RHGM
Additional info: gekocht voor GBP 3.000,-

Date/Name Ship 1888-00-00 SENTA
Manager: J. Hintze, Hamburg, Germany
Eigenaar: J. Hintze, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1894-00-00 SENTA
Manager: Ths.S. Falck, Stavanger, Norway
Eigenaar: A/S. Senta, Stavanger, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Stavanger / Norway

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

H.K.H. Prinses Marianne der Nederlanden, ´s-Grqavenhage (1/20e part)
Z.K.H. Prins Hendrik der Nederlanden, ´s-Gravenhage (1/20e part)
Firma Van Zeylen & Decker, Rotterdam (2/20e part)
Firma Gebr. Pot, Bolnes (3/40e part)
J.J. Kom, koopman, Delfshaven (1/20e part)
W. van ’t Sant, particulier, Sliedrecht (1/20e part)
Firma H. de Heus & Zoon, fabrikanten, Utrecht (1/20e part)
J.& J.M. Voorhoeve, makelaars in assurantiën, Rotterdam (1/20e part)
Brechtus Willem Kaars Sypesteyn, reder te Krommenie (1/20e part)
Firma Schaay & Ledeboer, kassiers en makelaars, Rotterdam (120e part)
Firma P.A. van Es & Co., cargadoors te Rotterdam (1/20e part)
Firma R. Mees & Zoonen, kassiers en makelaars, Rotterdam (1/40e part)
Jacobus Gerardus Thooft, particulier, Rotterdam (1/40e part)
Hendrik Moens, wijnkoper, Rotterdam (1/40e part)
J.W. van der Schooven, particulier, ’s-Gravenhage (1/40e part)
C. Lensvelt, particulier, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Johan Christiaan Offers, koopman, Rotterdam (140e part)
Firma Diepeveen, Lels & Smit, fabrikanten, Kinderdijk (1/40e part)
Hendrik Hermanus Roelofs Heyermans, koopman, Rotterdam (1/40e part)
Adrianus Hoogenstraaten, koopvaardijkapitein, Rotterdam (1/40e part)
Hendrik van Andel, zeilmaker, Rotterdam (1/40e part)
Gualtherus Suermondt, particulier. ’s-Gravenhage (1/40e part)
Frederik Versluis, particulier, Arnhem (1/40e part)
Firma J.M. van der Lely, touwslagers, Maassluis (1/30e part)
Cornelis van der Vliet Dzn., particulier, Zierikzee (1/60e part)
en Jan Smit V, reder, Kinderdijk (1/40e part)

Ship Events Data

1868-08-00: 02 augustus 1868, NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Bolnes, 1 augustus. Heden is met het beste gevolg van de scheepstimmerwerf van de heren Gebroeders Pot van stapel gelaten het clipperfregatschip met hulpstoom-vermogen UTRECHT, groot plusminus 2.000 tonnen, gebouwd voor rekening der rederij van de heren van Zeijlen en Decker, te Rotterdam, en bestemd voor een geregelde vaart tussen Nederland en Java. De machines zijn vervaardigd bij de heren Diepeveen, Lels en Smit, aan de Kinderdijk.
1875-11-02: 10 februari 1876, NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 9 februari. Volgens extract uit het journaal van het fregatschip UTRECHT, kapt. Zweede, van Middelburg naar Samarang bestemd en beladen met kolen en stukgoed, werd op de 2e november 1875 op 43˚ ZB 46˚ OL brand in de lading ontdekt, waardoor men genoodzaakt werd tot behoud van schip en lading, de brandende en verhitte kolen overboord te werpen, waartoe in de gehouden scheepsraad met eenparige stemmen besloten was.
Na het verwerken van het stukgoed werd gedurende zes dagen ongeveer 270 ton kolen overboord geworpen. Men had tevens al die tijd zwaar stormweder en hoge zee, waardoor veel zeilen wegwoeien, het tuig veel schade leed en de lading stukgoederen, door het overkomen van zware stortzeeën die in de geopende luiken vielen en door de kolenstof, zwaar beschadigd werd. De equipage heeft zich bij die gelegenheid door onvermoeide arbeid en onverschrokkenheid zeer onderscheiden en de bevelen van de gezagvoerder met de meeste bereidwilligheid uitgevoerd, terwijl een passagier, de heer IJpes, zoveel in zijn vermogen was de behulpzame hand bood door het schip te sturen als anderszins.
Een Noorse bark was in de nabijheid, die daarom verzocht zijnde, zich bereid verklaarde bij de UTRECHT te blijven (zie ons bericht onder Point de Galle in dato 9 jan. 1876). De luchtkokers en buikdenning zijn gedeeltelijk verbrand, terwijl de schade aan schip en lading door storm en brand geleden, nog niet bepaald kan worden voor het schip gelost is.
1887-12-13: 14 december 1887, NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 13 december. Het Nederlandse driemast clipper fregatschip UTRECHT, groot 1.951 ton, gebouw in 1868, is uit de hand verkocht voor 3.000 pond sterling aan de heer Matzen te Hamburg.
1897-00-00: Final Fate: Abandoned

Het Britse passagiersstoomschip UMBRIA (1884, Cunard) ontmoette op 8 april 1897 te 06.47 uur in positie 48º51' NB en 26º28' WL het verlaten wrak van de SENTA. De fokkemast en de boegspriet waren nog in tact, maar het roer en de bakboord verschansing ontbraken. Over de datum van het verlaten en het lot van kapt. Haavig en overige opvarenden is geen bericht gevonden.

1893-1997 kapitein A. Haavig. 2.101 BRT, 1.945 NRT.

2-4-1897 tijdens een reis van St. John’s, Newfoundland, Canada naar Newport Mon, Wales, geladen met planken, verlaten door de bemanning in positie 48.20 NB en 29.26 WL, de mensen zijn gered door het Britse stoomschip SNOWFLAKE uit Liverpool, de SENTA is later vergaan.

8-4-1897 het Britse passagiersstoomschip UMBRIA (1884, Cunard Lina) bemerkte om 06:47 uur, in positie 48.51 NB en 26.28. WL het verlaten wrak van de SENTA, de fokkemast en de boegspriet waren nog in tact, maar het roer en de bakboord verschansing ontbraken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Adrianus Hoogenstraten werd geboren te Leiden op 18 november 1823, Rooms-Katholiek. Hij woonde te Delft en Rotterdam, o.a. aan de Westerkade Wijk 15 nr. 840.

Hij was getrouwd met Catharina Sophia Christiaanse, geboren op 13 maart 1829 te Leiden, Nederlands Hervormd.

Hij verleed aan boord van het fregat  “Utrecht” op 18 augustus 1869 zeilende tussen Kaap de Goede Hoop en St. Helena005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. Hoogenstra(a)ten was met vlagnummer R376 in de periode 1853 t/m 1870 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.Hoogenstraaten met vlagnummer R376 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*       1855                            bark “Jonge Jan”                                256 last  voor C.Valkenburg te Den Haag

*       1858, 1859,

         1862 t/m 1864     de bark “Bar.v.Palland v. Rosendaal    399 last  voor Huigens & Hardenberg, Den Haag

*       1865 t/m 1867     het fregat “Willem Poolman” 859 last  van Zeijlen & Decker te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt A.Hoogenstraten als kapitein gedurende:

*    1852 t/m 1856 op het fregat “Jonge Jan”, gebouwd in 1830 te Alblasserdam (aan de Kinderdijk), 490 ton o.m., varend voor C.Smit te Alblasserdam;

*    1858 op de bark “Commissaris des Konings van der Helm”, gebouwd in 1856 te Alblasserdam, 662 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te Den Haag;

*    1859 t/m 1866 op de bark “Baron van Pallandt van Rosendaal”, gebouwd in 1858 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te Den Haag;

*    1866 t/m 1868 op het fregat “Willem Poolman”, gebouwd in 1865 te Bolnes, 1627 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam;

*    1869 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes (op de werf van de Gebr. Pot), 2009 ton o.m.-80 pk, varend voor van Zeijlen & Dekker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Adrianus Hoogenstraten maakte de volgende reizen005:

*    Jonge Jan                                                          1855      Banjoewangi - Rotterdam                          koffie

                                                                                  1855      Rotterdam - Batavia                                    diversen

*    Commissaris des Konings van der Heym    1856      Rotterdam - Batavia                                    diversen

                                                                                  1858      Banjoewangi - Rotterdam                          koffie, suiker

*    Baron van Palland van Rosendael                1863      Passaroeang - Rotterdam                            suiker

                                                                                  1863      Rotterdam - Melbourne                               diversen

*    Willem Poolman                                             1867      Batavia - Rotterdam                                    suiker, koffie

*    Utrecht                                                              1868      Rotterdam - Batavia                                    diversen

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

  1. van Hoogenstraten Baron van Pallandt van Rosenthal 13 april 1861                 28 mei 1862

                                                         Baron van Pallandt van Rosenthal            19 juli 1862                   16 mei 1863

 

A.Hoogenstraten verzorgde per 28 juli 1862 van Nieuwediep  met de “Baron Pallandt van Rosendaal”een transport van 5 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 03 november 1862 na een reis van 98 dagen.

Op  26 november 1868 vertrok hij van Brouwershaven met 1 landmachtofficier met de “Utrecht”. Hij arriveerde te Batavia op 26 februari 1869 na een reis van 92 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Hoogenstra(a)ten, Adrianus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jens Wilhelm Möller werd geboren op 27 juli 1824 te Nyborg in Denemarken als zoon van de Lutherse Peder Christophersen Möller, particulier, en Johanna Willemsdochter, beiden wonende te Nyborg. Hij vestigde zich op 31 januari 1857 te Rotterdam en woonde aldaar aan de Nieuwehaven Wijk 12 nr. 219 en de Schiedamsedijk Wijk 3 nr. 108 (nieuw nr. 101). Hij werd genaturaliseerd op 15 december 1857. Hij vertrok op 15 maart 1875 naar Batavia.

Hij trouwde op 16 april 1856 met Maria Johanna Dietjens, geboren op 29 december 1829 te Rotterdam als dochter van de Rooms-Katholieke Matthijs Dietjens, meestersmid, en Josina Francisca Gielen005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.W. Möller was met vlagnummer R11 in de periode 1857 t/m 1876 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Jens Wilhelm Möller wonend te Dordrecht was in de periode 26 juli 1860 t/m zijn royement in 1880 met vlagnummer 99 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Boni” voor de boekhouders Gerrit van Hoogstraten & Zn 064a

In de ledenlijsten in de AAKZ en bij Sweys wordt hij niet vermeld in de jaargangen1867. Vermoedelijk is hier sprake van een verschrijving.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 07 december 1882 staat een opsomming van geroyeerde leden waaronder:

“Vlag 99. J.W.Möller. Naar O.I. vertrokken. Niet betaald sedert 1978/79. Geroyeerd 1880.”064a

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.W.Möller met vlagnummer R11 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859                 van de bark “Kemanglen”                 303 last  varend voor F.S.Spaarnaay & Zoon te Rotterdam

*    1862 t/m 1865        van de bark “Bonij”                              303 last  voor Gerrit van Hoogstraten & Zonen te Dordrecht

*    1866                         van de bark “Nederland & Oranje”     399 last  varend voor van Zeijlen & Decker te Rotterdam

*    1867, 1874              geen vermelding van schip en reeder

 

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.W.Möller als gezagvoerder064a:

*          1861                  bark “Boni”                                              boekhouder G. van Hoogstraten & Zn te Dordrecht

*          1874                  fregat “Utrecht”                                       boekhouder van Zeijlen & Dekker te Rotterdam

 

Jens Wilhelm Möller maakte de volgende reizen005:

*    Boni                                1860             Rotterdam - Singapore                                                             diversen

                                               1865             Rotterdam - Batavia                                                                diversen

*    Nederland en Oranje    1866             Texel - Rotterdam                                                                    ballast

                                               1866             Rotterdam - Soerabaja                                                             diversen

*    Philips van Marnix       1868             Rotterdam - Cardiff                                                                 diversen

                                               1870             Semarang - Rotterdam                                                            diversen

 

Bouma025 vermeldt J.W.Möller als kapitein gedurende:

*    1858 t/m 1859 op de bark “Kemanglen”, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 575 ton o.m., varend voor F.S.Spaarnaay & Zn te Rotterdam;

*    1859 t/m 1861 op hetzelfde schip maar nu voor G. van Hoogstraten & Zn te Dordrecht. Het schip werd in 1860 herdoopt in “Boni”;

*    1861 t/m 1866 op de bark “Boni” ex Kemanglen, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 575 ton o.m., varend voor G.van Hoogestraten & Zn te Dordrecht;

*    1867 op de bark “Nederland en Oranje”, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 755 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam;

*    1869 t/m 1870 op het fregat “Philips van Marnix”, gebouwd in 1863 te Bolnes, 1516 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam;

*    1871 t/m 1874 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 op de werf van de Gebr. Pot te Bolnes, 2009 ton o.m., 80 pk, varend voor van Zeijlen & Dekker te Rotterdam. In 1970 was de machine uitgenomen.

 

Overige bijzonderheden

J.W.F.Moeller vertrok per 29 november 1866 van Brouwershaven met de “Nederland en Oranje” en 4 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 10 april 1867 na een reis van 132 dagen.

Op 24 november 1869 vertrok hij van Nieuwediep met de “Philips van Marnix” en 1 landmachtsoldaat. Hij arriveerde te Batavia op 28 februari 1870 na een reis van 96 dagen065.

 

Volgens monsterrol nr. 1929 dd 29 november 1860 te Dordt was hij kapitein op de bark “Boni” en vertrekt naar Hongkong.064

 

Zierikzeesche Courant 26 maart 1864

Op 23 maart 1864 is te Brouwershaven binnengekomen  de “Boni”. Kapitein J.W.Möller, komend van Batavia en met bestemming Dordrecht. Aan boord waren 30 gepasporteerde militairen en matrozen.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Möller, Jens Wilhelm

Familiegegevens en opleiding

Overleden in 1899.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.K.Zweede was met vlagnummer R247 in de periode 1857 t/m 1899 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1899 van de Maatschappij tot Nut derr Zeevaart wordt het overlijden gemeld van A.K. Zweede.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein A.K. Zweede met vlagnummer R247 als gezagvoerder in de ledenlijsten van:

*      1858, 1859               fregat “Hugo Grotius”                  356 last    Mispelblom & Co, R’dam

*      1862, 1863                 bark “Jan Daniél”                         335 last    W.Ruys & Zn, R’dam

*      1864                            bark “Japara”                                412 last    idem

*      1865 t/m 1867           geen vermelding van schip en boekhouder

*      1874, 1877                 fregat “Utrecht”                          1063 last  van Zeijlen & Decker, R’dam

*      1878                            fregat “Utrecht”                            2009 ton  idem, “in liquid”

*      1880 t/m 1883           fregat “Burgem. Schorer”            1236 ton J.F. van Leeuwen, Middelburg

*      1885 t/m 1887           fregat “Burgem. Schorer”            1236 ton J.F. van Leeuwen & van Ruyven, R’dam

*      1888, 1890 t/m 1898 geen vermelding van schip en boekhouder.

 

 “Het Fregatschip Hugo Grotius … van de Reederij B.A.Mispelblom & Co te Rotterdam arriveerde onder Kapitein A.K.Zweede op 13 april 1858 te Point de Galle komende van Newport … De Hugo Grotius liep op 7 December te Brouwershaven binnen met 104 dagen reis …”026(38/105)

 

Bouma025 vermeldt A.K.Zweede als gezagvoerdeerr gedurende:

*     1858 t/m 1860 van het 3-mastschip “Hugo Grotius”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 673 ton o.m., varend voor B.A.Mispelblom Beijer te Rotterdam;

*     1861 t/m 1864 van de bark “Jan Daniël, gebouwd in 1841 te Kinderdijk, 635 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*     1865 van de bark “Japara” ex John Rhynas, gebouwd in 1863 te USA, 780 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*     1869 t/m 1874 van het 3-mastschip “Laurens Koster”, ex Ellen Stewart, gebouwd in 1857 te Baltimore, 1310 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*     1875 t/m 1879 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes op de werf van de Gebr. Pot, 2009 ton o.m., 80 PK, varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. In 1870 was de machine uitgenomen;

*     1880 t/m 1888 van het fregat “Burgemeester Schorer”, gebouwd in 1876 te Middelburg, 1474 ton n.m., varend voor F.H. van Leeuwen & Co te Middelburg. Het schip voer in 1889 voor v/d Gevel & van Vessem te Rotterdam en was herdoopt in “Nelly & Helena”.

 

Overige bijzonderheden

Het fregat “Burgemeester Schorer”onder kapitein A.K.Zweede vertrok in 1883 van Cardiff en werd op 17 januari gemeld als zeilende op de Atlantiscche Oceaan. De bestemming was de Columbiarivier maar er is geen aankomstdatum gevonden. Volgens Hazelhoff Roelfsema werd één keer Kaap Hoorn gerond.121.

 

Zierikzeesche Courant 09 maart 1864

Op 06 maart 1864 is te Brouwershaven gearriveerd de “Jan Daniél”, kapt. A.K.Zweede, herkomst niet vermeld maar met bestemming Rotterdam.

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Zweede, A.K.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.Nannings als gezagvoerder gedurende:

1863 op het houten schroefstoomschip, 60 pk, “Jonge Paul” ex Willem de Eersten, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 487 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, Paul van Vlissingen te Amsterdam;

1865 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam;

1866 t/m 1868 van de stoomschoener‘” Gouverneur van Ewijck”, gebouwd in 1845 in Amsterdam, 321 ton o.m., varend voor de Nederl. Stoomschoenermaatschappij Paul van Vlissingen te Amsterdam;

1880 t/m 1884 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes (op de werf van de Gebr. Pot), 2009 ton o.m.-80 pk, varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam. In 1870 was de machine uitgenomen.

 

Overige bijzonderheden

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.74-75 Salpeteroorlog tussen Chili, Bolivia en Peru. 1879-1883 Afiena, Johanna en Maria, Utrecht, Helena.

Het fregat “ Utrecht”  onder kapitein F.Nannings werd geregistreerd te Penag op 23 oktober 1881, te San Francisco van 02 maart tot 15 april,te Dublin op 05 september 1881, te Penarth op 20 januari 1882, vanwaar naar San Francisco werd gezeild. Vervolgens is het op 09 april 1882 te Stanley gemeld met tevens schade aan tuig en roer. En teslotte een verblijf op 16 december te San Francisco en vertrek naar Liverpool op 27 januari 1883.

Nannings  Jonge Paul van Koninsbergen herwaarts 7 Decbr (1863) bij het eiland Juist verongelukt.

Uit “Assurantie vennootschap tegen zeeschade 1843-1889”Stadsarchief Amsterdam 642-17.

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Nannings, F.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.Jacobs was met vlagnummer R39 in de periode 1877 t/m 1881 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1881 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als vlaglid heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G.Jacobs met vlagnummer R39 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1877, 1878 van het fregat “A.H. van Tienhoven Sr”     1333 ton n.m.       F.H. von Lindern te Alblasserdam

*    1880                geen vermelding van schip en boekhouder

 

G.Jacobs was in 1877 de eerste kapitein van het clipper-fregat "A.H.van Tienhoven Sr", waarvan in 1876 de kiel was gelegd op de werf van F.H.von Lindern voor eigen rederij026(39/284).

 

Bouma025 vermeldt G.Jacobs als gezagvoerder gedurende:

*    1868 t/m 1872 van de bark “Alblasserdam”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 738 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblsserdam. Het schip werd in 1872 verkocht naar Noorwegen;

*    1874 t/m 1876 van het 3/mschip “Nieuwe Waterweg II”, gebouwd in 1867 te Alblasserdam, 1432 ton o.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam;

*    1878 t/m 1880 van het fregat “A.H. van Tienhoven Sr”, gebouwd in 1877 te Alblasserdam, 1521 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam;

*    1885 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes (op de werf van de Gebr. Pot), 2009 ton o.m.-80 pk, varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam. In 1870 was de machine uitgenomen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Jacobs, G.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Utecht (dus zonder r!) als gezagvoerder gedurende:

*   1886 t/m 1887 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes (op de werf van de Gebr. Pot), 2009 ton o.m.-80 pk, varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam. In 1870 was de machine uitgenomen. Het schip is in 1887 verkocht naar Hamburg en herdoopt in “Senta”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Utrecht, J.

Afbeeldingen


Omschrijving: UTRECHT, gemaakt in 1869, kapitein A. Hoogenstraten (vlagnummer R376)
Collectie: Royal Museums, Greenwich
Vervaardiger: Dutton, Thomas Goldsworth
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: UTRECHT voor een onderhoudsbeurt in het Prins Hendrik-dok in Middelburg
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Dok
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.652
DVD VII –2072, 2076
BIJLBRIEF
Naam schip UTRECHT

plaats en datum acte Rotterdam, 8 oktober 1868

type schip fregat met stoomvermogen

bouwwerf/verkoper Pieter Pot, scheepsbouwmeester te Bolnes, gemeente Ridderkerk, voor zijn firma Gebr. Pot

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt. Adrianus Hoogenstraaten

grootte in tonnen 1933 tonnen of 1063 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 71,95 m., breed 9,65 m., hol 6,52 m.

kiellegging 21 november 1866

tewaterlating 1 augustus 1868, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 9 oktober 1868

nummer van registratie deel 212, folio 84, verso, vak 7

notaris Willem Simon Burger Wzn, notaris te Rotterdam,
met bevestigende verklaring burgemeester Ridderkerk.

prijs

Bijzonderheden:





researcher/datum research: ML / 150909










Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.652, fregat UTRECHT

Eigenaren:
H.K.H. Prinses Marianne der Nederlanden, ´s-Gravenhage (1/20e part)
Z.K.H. Prins Hendrik der Nederlanden, ´s-Gravenhage (1/20e part)
Firma Van Zeylen & Decker, Rotterdam (2/20e part)
Firma Gebr. Pot, Bolnes (3/40e part)
J.J. Kom, koopman, Delfshaven (1/20e part)
W. van ’t Sant, particulier, Sliedrecht (1/20e part)
Firma H. de Heus & Zoon, fabrikanten, Utrecht (1/20e part)
J.& J.M. Voorhoeve, makelaars in assurantiën, Rotterdam (1/20e part)
Brechtus Willem Kaars Sijpesteijn, reder, Krommenie (1/20e part)
Firma Schaay & Ledeboer, kassiers en makelaars, Rotterdam (120e part)
Firma P.A. van Es & Co., cargadoors, Rotterdam (1/20e part)
Firma R. Mees & Zoonen, kassiers en makelaars, Rotterdam (1/40e part)
Jacobus Gerardus Thooft, particulier, Rotterdam (1/40e part)
Hendrik Moens, wijnkoper, Rotterdam (1/40e part)
J.W. van der Schooven, particulier, ’s-Gravenhage (1/40e part)
C. Lensvelt, particulier, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Johan Christiaan Offers, koopman, Rotterdam (140e part)
Firma Diepeveen, Lels & Smit, fabrikanten, Kinderdijk (1/40e part)
Hendrik Hermanus Roelofs Heyermans, koopman, Rotterdam (1/40e part)
Adrianus Hoogenstraaten, koopvaardijkapitein, Rotterdam (1/40e part)
Hendrik van Andel, zeilmaker, Rotterdam (1/40e part)
Gualtherus Suermondt, particulier. ’s-Gravenhage (1/40e part)
Frederik Versluis, particulier, Arnhem (1/40e part)
Firma J.M. van der Lely, touwslagers, Maassluis (1/30e part)
Cornelis van der Vliet Dzn., particulier, Zierikzee (1/60e part)
Jan Smit V, reder, Kinderdijk (1/40e part)

ML / 150909

Naam UTRECHT
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1868
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675