Inloggen
GLADSTONE - ID 16448


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1851-07-14 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 186?
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Construction Data

Scheepsbouwer: Harding, Miramichi, N.B., Canada
Werfnummer:
Delivery Date: 1864-10-00
Technical Data

Net Tonnage: 1185.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 625.00 lasts
 
Length 1: 50.50 Meters Registered
Beam: 9.07 Meters Registered
Depth: 5.82 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1877
Type: Remeasurement
Omschrijving: omstreeks 1877 hermeten, nieuwe meting - 1.012 ton netto

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1869
Datum agenda: 1869-01-06
Register nr: 0
Scheepsnaam: GLADSTONE
Type: Nn
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bunge & Co.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Bakker, R.P.
Opmerkingen: 1869 - 236-datum besluit nieuwe zeebrief03-04-1869-38- schip ligt in :Londen
Nr oude zeebrief : Voorlopige zeebrief
Gebouwd in Engeland

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1864-10-07 GLADSTONE
Manager: John McMorran, St. John - N.B., Canada
Eigenaar: John McMorran, St. John - N.B., Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John - N.B. / Canada
Callsign: WJPC
Additional info: Off.no. 50552

Date/Name Ship 1869-04-03 DJAWA
Manager: Bunge & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Bunge & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NMFH
Additional info: Op 24 februari 1869 gekocht, 1e ZB d.d. 3 april 1869

Date/Name Ship 1873-07-00 KANDANGHAUER
Manager: Firma de Vries & Co. (cargadoor), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Zeebrief 16 augustus 1873 (als KANDANGHAUER II, het II lijkt fout)

Date/Name Ship 1879-00-00 OBI
Manager: J. Veth, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PNGD

Ship Events Data

1870-01-00: Damaged
Amsterdam, 24 januari. Aangaande het ter rede van Batavia binnengelopen schip DJAWA, kapt. Bekker, wordt van daar gemeld dat het op de reis van Probolingo naar Batavia plotseling lek geworden en door de stoomboot KONINGIN DER NEDERLANDEN naar de rede gesleept was.
1873-06-17: Sold at auction
Advertentie. G.J. Boelen, P. Reineke, C. Ament, C.S. Oolgaardt, E.C.A. Koli en J.W.B. Zurmühlen, makelaars, zullen op dinsdag 17 juni 1873, ’s avonds ten 6 ure, te Amsterdam, in De Brakke Grond in de Nes, ten overstaan van de deurwaarder B.D. Beets, aan de meestbiedende of hoogstmijnende presenteren te verkopen het extraordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast fregatschip DJAWA, gevoerd door kapt. R.P. Bakker. Volgens Nederlandse meetbrief lang 50,50 meters, wijd 9,07 meters, hol, 5,82 meters en alzo gemeten op 1.185 tonnen of 626 lasten. Het schip ligt aan de Oosterdoksluis.
Breder bij inventaris omschreven en nadere informatiën bij bovengenoemde makelaars of bij de cargadoors De Vries & Co.
Advertentie. De veiling van het schip DJAWA zal geen voortgang hebben, zijnde genoemd schip uit de hand verkocht. (opm: herdoopt in KANDANGHAUER)
1878-09-00: Op 2 september 1878 in openbare veiling opgehouden voor NLG 46.000, Later uit de hand verkocht aan Veth voor NLG 36.000,- (opm: wonderlijke transactie)
1882-02-16: Final Fate: Hulked

Op reis van Ilo-Ilo (Philippijnen) naar Boston mrt een lading suiker is de OBI, kapt. A.G. Rijnsaardt, op 16 februari 1882 door zware stormenbeschadigd, en met ontzet schip, gebroken roer en lek op de Bermuda's binnengelopen. Er bleken onder meer 11 dekbalken te zijn gebroken. De lading werd gelost en met gecharterde schepen naar de bestemming gebracht. De OBI werd pas begin 1883 afgekeurd en op 9 februari 1883 ter plaatse in publieke veiling verkocht. Het zal nu daar als kolenhulk dienstdoen