Familiegegevens en opleiding
Tijs Wijnstok werd gedoopt op 14 mei 1801 als zoon van Harmannus Tijssens (Wijnstok) en Elizabeth (Tijsens).
Hij trouwde op 07 januari 1830 te Groningen als schipper met Grietje Albers, gedoopt op 15 mei 1806 in de Nieuwe Kerk van Groningen als dochter van de schipper Roelf Albers en Trijntje Ellens. Grietje overleed op 24 mei 1874 te Groningen, 68 jaar.
Tijs overleed op 30 november 1877 te Delft, 76 jaar, weduwnaar
Provinciale Groninger Courant 05 december 1877
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
T.Wijnstok staat te boek als één van de ondertekenaars van het Groninger Zeemanscollege “De Groninger Eendracht” bij de oprichting op 12 januari 1830. Hij ondertekende op 20 februari 1830, samen met 36 leden, een “Contract, waarop wij ondergetekenden ons tezamen verbinden tot eene vrije vereeniging onder den naam van Groninger Eendracht”. 101
T.Wijnstok was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 36 in de periode 1830 t/m 1849 en met vlagnummer 1 in 1850.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025vermeldt T.Wijnstok als gezagvoerder gedurende:
* 1832 van de tjalk “Goede Verwachting”, gebouwd in 1810, bouwlocatie niet vermeld, 86 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
* 1832 t/m 1845 van de tjalk “Goede Verwachting”, gebouwd in 1831, bouwlocatie niet vermeld, 58 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.
* 1845 van de kof “”Vriendschap”gebouwd in 1844 te Delfzijl, 58 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
* 1849 van de 2/msch. “De Buitenwerf”, gebouwd in 1849 te Groningen, 130 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip voer in 1850 onder kapitein/eigenaar H.H.Scholtens te Groningen en was herdoopt in “Sjoumenta”.
In de ledenlijst van De Groninger Eendracht vermeld in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart staat T.Wijnstok met vlagnummer 36 in 1841 t/m 1845 vermeld als gezagvoerder van “De Goede Verwachting”, in 1846 t/m 1848 van “De Vriendschap”en in 1849 van “de Buitenwerf”. In 1850 staat T.Wijnstok met vlagnummer 1 vermeld als gezagvoerder van eveneens “De Buitenwerf”.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Wiert Scholtens werd geboren op 05 april 1834 te Groningen als zoon van de scheepskapitein, later havenmeester Hindrik Hans Scholtens en Sjoumenta de Boer.
Hij trouwde op 28 maart 1860 te Groningen als scheepskapitein met Antje Oetzes, geboren te Groningen op 11 maart 1834 als dochter van de trekschipper, later schuitevaarder Teunis Oetzes en Derkje Rozenboom.
Antje overleed op 23 maart 1901 te Rotterdam, 67 jaar.
Wiert overleed te Rotterdam op 08 maart 1911, 76 jaar, weduwnaar
In een huwelijksakte van een zoon te Schoterland dd. 30 mei 1892 worden beide ouders vermeld als wonende te Rotterdam
Uit de vermelding van schepen blijkt dat er een tweede kapitein W.H.Scholten moet hebben bestaan. Ik heb via de monsterrollen alleen achterhaald, dat er ca. 1806 een vroegere W.H.Scholtens heeft gevaren, maar daarvan zijn alleen monsterrollen in een subalterne rang bekend. Ik heb deze peroon niet kunnen identificeren.
Een complicatie is dat de namen Scholten en Scholtens door elkaar worden gebruikt.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.H. Scholtens werd met vlagnummer 751 per 23 november 1858 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van B.G.Smit. Zijn schip was de “Loreley”. Toegevoegd is “bedankt”002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 16/23 november 1858 staat vermeld dat tot lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd Wiert Hendriks Scholtens, oud 24 jaar, voerend de sch. “Loreley”, voor rekening van Deichmann & van Rath, adres bij de heren Dade & Co, op voordracht van kapitein B.G.Smith.023
Volgens de opgaven in de archieven van Zeemanshoop heeft hij zijn lidmaatschap kennelijk beëindigd in 1871
In de ledenlijsten van het Groninger zeeemanscollege “ De Groninger Eendracht” worden met de naam W.H.Scholtens de volgende nummers als leden vermeld:
Vlagnummer 34 in jaargang 1859. Effectief lid
Vlagnummer 56 in jaargang 1863. Effectief lid.
Vlagnummer 50 in de jaargangen 1874 t/m 1872. Lid voor de vlag
Ik heb niet kunnen achterhalen of het in alle drie de gevallen om dezelfde kapitein gaat, die dan van vlagnummer zou hebben gewisseld, maar gezien de scheepsvermeldingen in het archief van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” lijkt me het om Wiert Scholtens uit 1834 te gaan
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 november 1858 vraagt het vlaggelid kapitein W.H.Scholtens om deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds te mogen worden. Dit verzoek zal door de penningmeester worden afgehandeld.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 augustus 1859 wordt kapitein W.H.Scholtens toegestaan om van lid voor de vlag nu effectief lid te worden.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 juni 1864 vraagt kapitein W.H.Scholtens een tegemoetkoming “wegens overstroming van zijn onderhebbende bodem die is vergaan”. Een besluit wordt aangehouden “totdat zijn aanvrage om schadevergoeding aan het Gouvernement zal beslist zijn.”.042
In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 november 1870 krijg kapitein W.H.Scholtens een maand gage wegens schipbreuk.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 20 september 1859 staat het verzoek van kapitein W.H.Scholtens om van effectief lid over te gaan naar lid voor de vlag, hetgeen wordt toegestaan.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 juli 1864 staat een verzoek van kapitein W.H.Scholtens om een uitkering wegens schipbreuk. Het verzoek is “aangehouden totdat zijne aanvrage om schade van het gouvernement zal beslist zijn.”.023
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 13 december 1870 staat vermeld dat hem een maand gage wordt toegekend. wegens schipbreuk023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
751 1859-1861 schoner Loreley Deichman & vom Rath teaAmsterdam
1862-1863 schoner Johan en Cornelis de kapitein
1864 sch.brik Cito de Boer & van der Goot te Hoogezand
1865-1869 galj. Antje de kapitein
1870 geen vermelding van schip en boekhouder
1871 schoner Henriëtta E.& S.& C.St.Martin & Co te Rotterdam
Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek terugkomst
W.H.Scholtens Johan & Cornelis 29 mei 1862 11 juni 1862
Johan Conelis niet vermeld 11 september 1862
Johan & Cornelis 04 oktober 1862 08 november 1862
Johan & Cornelis 06 januari 1863 29 juli 1863
Johan & Cornelis 27 augustus 1863 07 oktober 1863
Johan & Cornelis geen melding 07 december 1864
Johan Cornelis 19 maart 1864 26 april 1864
Cito 1864 (geen datum) 21 september 1864
Antje geen melding 25 juli 1867
Antje 29 augustus 1867 geen melding
Antje 07 mei 1868 geen melding
Antje 16 maart 1868 07 mei 1868
Bouma025 vermeldt een reeks van kapiteins W.H.Scholten/Scholtens als gezagvoerder. De vaarperioden overlappen in een aantal gevallen hetgeen duidt op minstens twee kapiteins Scholtens met de initialen W.H.
Het zijn:
* 1842 t/m 1856 van de tjalk “Catharina Alida”, gebouwd in 1838 te Sappemeer, 51 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank en in 1857 vanuit Sappemeer;
* 1855 van de “Elsiena Catharina”, gebouwd in 1849 te Wildervank, 68 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Van Antwerpen naar Hamburg, 30 okt. op de hoogte van Texel gezonken;
-
* 1857 t/m 1862 van de 2/msch “Familietrouw”, gebouwd in 1857 te Hoogezand, 142 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank.
* 1859 t/m 1862 van de 2/msch “Loreley” ex Sjoumenta, ex Buitenwerf, gebouwd in 1849 te Groningen, 117 ton o.m., varend voor Deichman & von Rath te Amsterdam. Het schip voer in 1863 voor kapitein/eigenaar T.Hoedemaker en was herdoopt in “Aaltje”;
-
* 1863 t/m 1864 van de galjoot “Johan en Cornelis”, gebouwd in 1862 te Sappemeer, 100 ton o.m., varend voor Wijnne & Barends te Groningen. Het schip werd in 1864 overvaren te Hellevoetsluis;
-
* 1865 van de sch.brik “Cito”, gebouwd in 1860 te Martenshoek, 163 ton o.m., varend voor de Boer & v/d Goot te Hoogezand;
-
* 1866 t/m 1870 van de galjoot “Antje”, gebouwd in 1865 te Martenshoek, 110 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is gestrand op Ösel en wrak geraakt;
-
* 1881 t/m 1883 van de ijzeren sch.brik “Columbus” ex Robert Anderson, gebouwd in 1865 te Hartlepool, 221 ton o.m., varend voor E.& S.& C. St.Martin & Co te Rotterdam.
-
* 1872 t/m 1880 van de 2/msch. “Henriëtte”, gebouwd in 1869 te Veendam, 125 ton o.m., varend voor E.& S.& C. St. Martin & Co te Rotterdam. Het schip is bij Don Rodrigo gestrand en wrak geraakt.
-
* 1886 t/m 1897 van het schroefstoomschip “Burgemeester van Vollenhoven”, gebouwd in Slikkerveer, 215 ton o.m., varend voor de Duinkerksche Stoombootreederij te Rotterdam. Het schip werd in 1898 verkocht naar Rusland.
Gezien het geboortejaar 1834 van Wiert Hindriks kan deze in 1842 geen gezagvoerder van de “Catharina Alida” zijn geweest.
Wiert werd in 1858 lid van “Zeemanshoop” en de aanvang van dat lidmaatschap ging vaak samen met het bereiken van de rang van kapitein. Zijn schip bij de aanmelding was de “ Loreley. Bliikens de opgaven in het archief van Zeemanshoop voer hij daarna in ieder geval op de “ Johan en Cornelis”, de “ Antje”,, de “ Henriette.
Blijkens zijn BS-gegevens heeft hij vanaf de negentiger jaren tot aan zijn overlijden in Rotterdam gewoond en daar kennelijk nog de “ Henriette” en de “Burgemeester van Vollenhoven bevaren
Overige bijzonderheden
De “Elsina Catharina”, van Antwerpen naar Hamburg, onder gezag van kapitein Scholtens, is op 30 oktober 1855 op de hoogte van Texel gezonken.078.
In het Jaarverslag over 1870 van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” wordt verslag gedaan van de diverse scheeprampen in dat jaar. Daarbij het vergaan van de “Antje” onder kapitein W.Scholtens.101.
In de Harlinger Courant dd 25 oktober 1874 staat in de rubriek SCHEEPSTIJDINGEN het volgende bericht096:
“Binnengekomen
HELVOET 19 oct. Henriëtte , W.H.Scholten, Nantes.”
Familiegegevens en opleiding
Wellicht betreft het hier Tjeerd Hoedemaker.
Tjeerd Hoedemaker werd geboren te Dokkum op 30 oktober 1836 als zoon van Klaas Hoedemaker en Leentje Hiddema.
Hij huwde te Dokkum op 13 maart 1861 met Aaltje Rademaker, geboren 29 februari 1840 te Dokkum als dochter van Reider Rademaker en Hiltje Geerts Jonkman.
Overlijdesngegevens van beiden niet in Friesland gevonden
Bron: Tresoar
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt T.Hoedemaker als gezagvoerder gedurende:
* 1862 t/m 1868 van de 2/m sch. “Aaltje”, ex Loreley, ex Sjoumenta, ex Buitenwerf, gebouwd in 1849 te Groningen, 117 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar te Dokkum. Het schip is in 1868 gestrand en geraakte wrak bij Patzerl op weg van Riga naar Harlingen;
* 1875 t/m 1877 van de brik “Nella”ex Diana, gebouwd in 1853 te Pr. Edward Island, 235 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip is in 1877 gestrand bij Kallboda (Helsingör) en wrak geraakt;
* 1879 t/m 1882 van de bark “Baltimore”, gebouwd in 1848 in Krimpen aan de IJssel, 625 ton o.m., varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam. Het schip strandde in 1882 bij Terschelling.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
T.Hoedemaker Aaltje 17 juni 1862 25 september 1862
Overige bijzonderheden
Terschelling 18 october 1882
Het gestrande Nederlandsche barkschip Baltimore, kapitein T. Hoedemaker, is in den afgeloopen nacht vernield. De lading is naar zee gedreven, slechts een klein deel van het wrak is nog overgebleven.
De bark, 625 ton, werd in 1848 gebouwd in Krimpen aan de IJssel voor L. Bienfait en Zn., Amsterdam. Toen het schip strandde was het in het bezit van J. en J. Vinke, Amsterdam.
Bron: www.grotezeilvaart.nl