Inloggen
LOUISE ROELOFFIENA - ID 16559


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-01-05 / 1870-00-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Johan Reinhart Boelen & Zoonen, werf De Haan, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1851-11-16
Launch Date: 1852-10-30
Delivery Date: 1853-01-05
Technical Data

Net Tonnage: 250.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 132.00 lasts
 
Length 1: 30.80 Meters Registered
Beam: 4.81 Meters Registered
Depth: 3.80 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-00-00
Register nr: 18530007
Scheepsnaam: LOUISE ROELOFFINA
Type: Brik
Lasten: 132
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door:
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-01-05 LOUISE ROELOFFIENA
Manager: Christoffer Andries van Oven & Anthony Godtlieb Last Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1858-08-09 LOUISE ROELOFFIENA
Manager: Jacobus Bosch, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jacobus Bosch, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1862-09-20 BOUTRY
Manager: Firma Bouman & Van Rijckevorsel, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 1 van 1853, brik LOUISE ROELOFFIENA
eigenaren per primo januari 1853

Christoffer Andries van Oven (2/20e part) en Anthony Godtlieb Last Jr. (3/20e part), beiden te Amsterdam, samen boekhouders
J. Bosch, Amsterdam (4/20e part)
J.J. Herfst, Amsterdam (2/20e part)
J.H. Freyer, Amsterdam (1/20e part)
P. Huidekoper, Amsterdam (1/20e part)
A. Huidekoper, Amsterdam (1/20e part)
J.W. Cammann, Amsterdam (1/20e part)
L. Langeveld, Amsterdam (1/20e part)
firma B. Visser & Zoon, Harlingen (1/20e part)
firma Mannoury & Van Seldom, Amsterdam (1/40e part)
P.A.O. van Waveren Pancras Clifford, Amsterdam (1/20e part)
firma J. Jetta & Zoon, Amsterdam (1/40e part)
H.Th.C. Hellings, Amsterdam (1/40e part)

Eigenaren BOUTRY volgens cedule d.d. 16 september 1862:

firma Bouman & Van Rijckevorsel, Amsterdam (boekhouders van het schip en 1/6e part), T.J. Anspach, Amsterdam (1/6e part), N. Smits Struyck, Breda (1/3e part), J.J.L. Ingen Housz, Breda (1/6e part) en J.B. Hoogeweegen, Rotterdam (1/6e part)

 

Ship Events Data

1856-08-02: Grounded
Smyrna (opm: Izmir), 2 augustus. De Nederlandse brik LOUISE ROELFINE, van hier naar Cork bestemd, is bij het uitzeilen op een bank aan de grond geraakt en heeft daar 48 uren vast gezeten. Door verandering van wind kwam het schip toen vlot en heeft de reis vervolgd.
1858-10-10: Grounded
Harwich, 18 oktober 1858. Het Nederlandse schip (opm: brik) LOUISE ROELOFFIENE, kapt. J.A. Sybrandi, van Amsterdam naar Soerabaja, is hier heden met adsistentie van twee vaartuigen binnen gebracht, hebbende op Long Sand aan de grond gezeten. Het schip heeft schade bekomen en zal waarschijnlijk moeten lossen.
1860-11-13: Damaged
Amsterdam, 15 februari. Volgens brief van kapt. J.A. Sybrandi, voerende het schip LOUISE ROELOFVIENA (opm: brik LOUISE ROELOFFINA), in dato 13 december 1860, had hij op de reis van hier naar Soerabaja, tussen de Kaap de Goede Hoop en het eiland St. Paulus, vreselijke stormen doorgestaan en daardoor schade aan tuigage en zeilen bekomen.
1862-10-00: Sale/Verkoop
Het schip LOUISE ROELOFFINE, kapt. Sybrandi, groot 132 lasten, gebouwd in 1852, is uit de hand verkocht aan de reders Bouman & Van Rijckevorsel te Amsterdam, men zegt voor ongeveer NLG 18.000, en zal genaamd worden BOUTRIE.
1870-11-26: Sprang a leak
Amsterdam, 20 februari. Het Nederlandse schip BOUTRY, kapt. Middelberg, de 19e november van Elmina (opm: São Jorge da Mina; positie 05º05’ NB 01º21’ WL, Ghana) naar Falmouth vertrokken, is 26 dito (opm: november 1870), na een zware bui doorgestaan te hebben, lek te rede van Grand Bassan (opm: ook: Grand Bassam; 05º12’ NB 03º44’ WL, Ivoorkust) binnengelopen. Het zal geheel of gedeeltelijk moeten lossen om het lek te vinden. (opm: schip wordt afgekeurd; zie NRC 240271).
1871-00-00: Final Fate: Condemned

Amsterdam, 23 februari 1871. Volgens nader bericht is het Nederlandse schip BOUTRY, kapt. Middelberg, van Elmina naar Falmouth, na op de baar voor Grand Bassan (opm: ook: Grand Bassam; 05º12’ NB 03º44’ WL, Ivoorkust) gestoten te hebben, op de rivier gebracht en afgekeurd. De lading werd gelost.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd.21/28 december 1852 .werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Arie Struijk, oud 28 jaar, voerend de brik “Louise Roeloffiene”, met als adres C.A. van Oven te Amsterdam, op voordracht van kapitein D.Doornbos Borchers. Hij kreeg vlagnummer 904.023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 maart 1853 staat de melding van kapitein Arend Struyk “verzoekende lid voor de reis te mogen worden”, hetgeen wordt afgewezen.042 Ik denk dat hij voor één reis deelnemer wilde worden in het Weldadig Zeemans Fonds – S.P.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 december 1866 staat een afwijzing van een verzoek om een gratificatie van A.Struijk.042

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 12 september 1865 staat vermeld een “Brief van A.Struyk verzoekende dat hij een bus voor zich in het College moge plaatsen, welk verzoek om bijzondere redenen en zonder eenige consequentie voor het vervolg is toegestaan.”023. In de notulen dd 24 oktober 1865 staat dat in de bus voor stuurman Struyk een bedrag van f 41,46 is aangetroffen “welke aan hem zal worden ter hand gesteld.” (Hier dus sprake van stuurman Struyk en wellicht is dat dus een andere persoon als het effectieve lid Arie Struyk.). In de notulen dd 05 december 1865 staat een bedankje.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam               naam reder/boekhouder

      904                       1854            brik                  Louise Roeloffiene    C. van Oven & A.G.Last Jr

      510                       1855-1856    brik                  Louise Roeloffine      idem

                                     1857-1861    galjoot            De Stad Sluis               J.F.Borgmans te Vlissingen

                                     1862               galjoot           De Stad Sluis               J.F.Borgmans & Benier te Vlissingen

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein                     Naam schip                              Vertrek                                       Terugkomst

A.Struijk                              Stad Sluijs                                  1858                                          geen melding

 

Bouma025 vermeldt A.Struijk als gezagvoerder gedurende:

  • * 1853 t/m 1857 van de brik “Louisa Roeloffiene”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 250 ton o.m., varend voor C.A.van Oven & A.G.Last Jr te Amsterdam;
  • * 1858 t/m 1861 van de sch.kof “Stad Sluis”, gebouwd in 1854 te Zierikzee, 207 ton o.m., varend voor J.Borghmans & Benier te Vlissingen. Het schip voer in 1862 voor Zeilmaker * Co te Harlingen en was herdoopt in “Nicolaas”.

 

Overige bijzonderheden

De brik “Louise Roeloffine” onder kapitein A.Struyk was op 01 april 1854 te Amsterdam en op 19 juli 1854 te Valparaiso, dus via een ronding van Kaap Hoorn. Via een aantal Zuid- en midden Amerikaanse havens keerde het via dezelfde route terug naar Amsterdam, waar het op 13 juni 1855 aankwam met indigo, hout, koffie en rijst.121

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Struijk, Arie
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en aankomst van schepen in Amsterdam093

Naam Kapitein                                      Naam van het Schip       Vertrek                                       Aankomst

J.A.Sijbrandi                                          Louise Roeloffine           13 juli 1860                               26 juni 1861

                                                                 Louise Roeloffine           10 september 1861                  10 november 1862

 

Bouma025 vermeldt J.A.Sybrandi als gezagvoerder gedurende:

*     1858 t/m 1860 van de brik “Louisa Roeloffine”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 250 ton o.m., varend voor T.D.Sickens & A.G.Last Jr te Amsterdam;

*     1861 t/m 1862 van hetzelfde schip maar nu varend voor A.G.Last Jr & J.Bosch te Amsterdam. Het schip voer in 1863 voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam en was herdoopt in “Boutrij”;

*     1864 t/m 1867 van de sch.brik “Antonia Hendrika Carolina” ex Bernardina, gebouwd in 1856 te Nieuwendam, 206 ton o.m., varend voor Heydeman & Houck te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Sybrandi, J.A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.D.Buize als gezagvoerder gedurende:

  • 1863 t/m 1865 van de brik “Boutrij” ex Louise Roeloffine, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 250 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Buize, P.D.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.J.Middelbergh was met vlagnummer R58 in de periode 1881 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Sweijs021 vermeldt G.J.Middelbergh als gezagvoerder van de bark “Marie” ex Lynx in 1886 varend voor P.Landberg & Zn & B.C. de Jong te Batavia.

 

In de Jaarverslagen 1881 t/m 1883 (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein G.J.Middelbergh met vlagnummer R58 in de ledenlijsten als gezagvoerder van de bark “Castalie”, 1217 ton resp. 804 ton, varend voor P.Landberg & Zn & B.C. de Jong te Batavia058.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                                                Schip                                                      Vertrek                                   Aankomst

G.J.Middelbergh                                  Suriname                                                13 augustus 1864                19 februari 1865

 

Bouma025 vermeldt G.J.Middelbergh als gezagvoerder gedurende:

*    1864 van de 2/msch “Corneliszoon”, gebouwd in 1851 te Nieuwendam, 135 ton o.m., varend voor C.Dijserink & Zn te Haarlem. Het schip voer in 1865 voor Eltzbacher & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Proef”;

*    1869 t/m 1871 van de brik “Boutrij” ex Louise Roeloffine, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 250 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam. Het schip werd afgekeurd in averij.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Middelbergh, G.J.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Ams.198.3181-1853.1

DVD XII – 6438
BIJLBRIEF
Naam schip LOUISE ROELOFFIENE

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 3 januari 1853

type schip brik

bouwwerf/verkoper Johan Reinhard Boelen & Zoonen, scheepsbouwmeesters, Werf De Haan, in de Bikkerstraat te Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper C.A. van Oven en A.G. Last Jr., beiden te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 132 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 30,80 x 4,81 x 3,80 meter

kiellegging 16 november 1851

tewaterlating 30 oktober 1852

plaats / datum registratie Amsterdam, 5 januari 1853

nummer van registratie deel 64, folio 67, verso, vak 5.

notaris verklaring voor burgemeester van Amsterdam

prijs NLG

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 300408

Naam LOUISE ROELOFFIENE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1853
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS.198.3171.1853.1
foto IMG 9229 - 9232

CEDULE

Naam schip LOUISE ROELOFFIENA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 8 januari 1853

type schip brik

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. A. Struyk

grootte in tonnen 132 lasten of 250 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 10 januari 1853

nummer registratie deel 64, folio69, recto, vak 1

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage vermelde eigenaren en ligt thans te Nieuwediep.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Christoffer Andries van Oven en Anthony Godtlieb Last Jr., voor zich en voor en namens zijn in de bijlage vermelde mede-eigenaren




researcher/datum research: ML / 110217




Bijlage bij eigendomsbewijs 1 van 1853, brik LOUISE ROELOFFIENA
eigenaren per primo januari 1853

Christoffer Andries van Oven (2/20e part) en Anthony Godtlieb Last Jr. (3/20e part), beiden te Amsterdam, samen boekhouders
J. Bosch, Amsterdam (4/20e part)
J.J. Herfst, Amsterdam (2/20e part)
J.H. Freyer, Amsterdam (1/20e part)
P. Huidekoper, Amsterdam (1/20e part)
A. Huidekoper, Amsterdam (1/20e part)
J.W. Cammann, Amsterdam (1/20e part)
L. Langeveld, Amsterdam (1/20e part)
firma B. Visser & Zoon, Harlingen (1/20e part)
firma Mannoury & Van Seldom, Amsterdam (1/40e part)
P.A.O. van Waveren Pancras Clifford, Amsterdam (1/20e part)
firma J. Jetta & Zoon, Amsterdam (1/40e part)
H.Th.C. Hellings, Amsterdam (1/40e part)
T.D. Sikkens, Amsterdam (1/40e part)

ML / 110217

Naam LOUISE ROELOFFIENA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1853
Toegang 198
Inventaris 3171

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1858.23

DVD XIII- 6954 - 6957

CEDULE

Naam schip LOUISE ROELOFFIENA

plaats en datum acte Amsterdam, 9 augustus 1858

type schip brik

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Jacobus Bosch, Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. J.A. Sybrandi

grootte in tonnen 132 lasten of 250 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 9 augustus 1858

nummer van registratie deel 67, folio 43, recto, vak 1.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip is gebouwd te Amsterdam.
Jacob Bosch had het schip gekocht en vroeg nu een zeebrief aan. De voorlaatste zeebrief dateerde van 18 december 1856, nummer 967.







researcher/datum research: ML / 101108

Naam LOUISE ROELOFFIENA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1858
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3174-1862.30

DVD XIII- 7773 - 7776

CEDULE

Naam schip LOUISE ROELOFFIENA, door kopers genaamd BOUTRY

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 16 september 1862

type schip brik

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Bouman & Van Rijckevorsel, Amsterdam (boekhouders van het schip en 1/6e part), T.J. Anspach, Amsterdam (1/6e part), N. Smits Struyck, Breda (1/3e part), J.J.L. Ingen Housz, Breda (1/6e part) en J.B. Hoogeweegen, Rotterdam (1/6e part)

te voeren door kapt. P.D. Buijze

grootte in tonnen 132 lasten of 250 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 20 september 1862

nummer van registratie deel 74, folio 3, recto, vak 3.

notaris geen

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip is gebouwd te Amsterdam en er was eerder een zeebrief voor afgegeven en wel op 17 september 1861 onder no. 652.






researcher/datum research: ML / 140209

Naam BOUTRY
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1862
Toegang 198
Inventaris 3174

Bronnen

Jaar: 1853
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Ams.198.3181-1853.1

Jaar: 1853
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Ams.198.3171.1853.1

Jaar: 1858
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer 198.3181-1858.23

Jaar: 1862
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3174-1862.30