Inloggen
OTTOLINA - ID 16650


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1870-00-00 / 1886-07-06 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1870
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: J. & K. Smit's Scheepswerven, Krimpen aan de Lek, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1868-11-02
Launch Date: 1870-03-19
Technical Data

Net Tonnage: 1456.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 778.00 lasts
 
Length 1: 58.00 Meters Registered
Beam: 12.30 Meters Registered
Depth: 8.30 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1882
Type: Remeasurement
Omschrijving: in 1882 hermeten volgens nieuwe (Moorsom's) meting, thans 1.250 ton netto.

Datum 00-00-1882
Type: Rigging changed
Omschrijving: Vermoedelijk in 1882 is de OTTOLINA vertuigd van fregat naar bark

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1870
Datum agenda: 1870-06-04
Register nr: 0
Scheepsnaam: OTTOLINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Murk Lels
Kapitein op moment van verzoek: Ouwehand, W.
Opmerkingen: nieuw
fiat

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1870-00-00 OTTOLINA
Manager: Murk Lels, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Murk Lels, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands
Callsign: PNQC

Date/Name Ship 1886-07-06 OTTOLINA
Manager: G.R. Lagergren, Stockholm, Sweden
Eigenaar: G.R. Lagergren, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign: HSRN

Date/Name Ship 1890-00-00 OTTOLINA
Manager: Union Steamship Co. of New Zealand Ltd., Wellington, New Zealand
Eigenaar: Union Steamship Co. of New Zealand Ltd., Wellington, New Zealand
Shareholder:
Homeport / Flag: Wellington / New Zealand

Ship Events Data

1886-07-06: De OTTOLINA, op 5 februari 1886 met stukgoederen van Singapore naar Londen vertrokken, was begin april 1886 met lekkage te Port Elisabeth (Zuid Afrika) binnengelopen. Uiteindelijk daar afgekeurd en op 6 juli 1886 publiek verkocht aan een Zweedse firma. Na noodreparaties in ballast onder dezelfde naam en Zweedse vlag op 8 augustus 1886 van Port Elisabeth naar Cardiff vertrokken.
1890-02-01: Damaged
Op reis van Sydney naar Genua liep het Zweedse bark OTTOLINA op 1 februari 1890 met schade door slecht weer de haven van Wellington op New Zealand binnen, alwaar zij werd geabandonneerd en verkocht en als hulk weer in gebruik genomen
1905-11-01: Final Fate: Sunk

Onder de vlag van Nieuw Zeeland is de OTTOLINA op 1 november 1905 tot zinken gebracht in Cook Strait.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Willem Dirksz Ouwehand werd geboren op 20 maart 1820 te Katwijk als zoon van Dirk Willemsz Ouwehand en Dirkje Cornelisd. van den Bergh.

Hij trouwde te Katwijk in 1845 met Cornelia Jansd. Kruyt.

Hij overleed op 25 augustus 1879 op de Indische Oceaan na te zijn overboord geslagen op de Ottolina.054-116

 

 

NRC,28 november 1879

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Ouwehand was met vlagnummer R271 in de periode 1849 t/m 1870 lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.Ouwehand met vlagnummer R271 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851, 1855                                      van de bark “Kinderdijk”                     357 last  varend voor M.Lels te Kinderdijk

*    1858, 1859, 1862                                      van de bark “Krimpen aan de Lek”    371 last  varend voor M.Lels te Kinderdijk

*    1863 t/m 1867                                           van het fregat “Kanagawa”                 642 last  varend voor M. Lels te Alblasserdam

 

Op 31 januari 1862 vertrok vanuit Indië de bark “Krimpen aan de Lek” onder kapitein W.Ouwehand en arriveerde in Nederland op 17 mei 1862 na een reis van 105 dagen (de havens zijn niet vermeld)026(38/330).

 

Op 20 maart 1867 vertrok vanuit Semarang het fregat “Kanawaga” van Murk Lels onder kapitein W.Ouwehand en arriveerde 14 juli 1867 in Texel na een reis van 115 dagen026(39/068).

 

Bouma025 vermeldt W.Ouwehand als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1856 op de bark “Kinderdijk”, gebouwd in 1849 te Kinderdijk, 680 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam.

      Lloyd’s vermeldt: “28 Nov 1849  KINDERDIJK  been on shore.”087.

*    1857 t/m 1863 op de bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de Lek, 703 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*    1864 t/m 1869 op het fregat “Kanagawa”, gebouwd in 1863 te Krimpen aan de Lek, 1170 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*    1870 t/m 1879 op het fregat “Ottolina”, gebouwd in 1870 te Krimpen aan de Lek, 1456 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Foto (nr.54) beschikbaar van kapitein W.Ouwehand047.

“Kapitein Willem Dirksz Ouwehand kreeg van de Amerikaanse regering, via de ZHRM (=Zuid-Hollandse Reddings Maatschappij), een grote gouden medaille uitgereikt voor het redden van 13 schipbreukelingen van de Amerikaanse clipper “IOWA”, tijdens hevig noodweer voor San Antonio (Chili) rond 1853”. (dit moet dus geweest zijn met de “Kinderdijk”)

De publicatie bevat foto’s van Willem Dirksz Ouwehand en het fregat Ottolina054-116.

“Ja, vrome kapitein Willem Ouwehand, gij die , ik meen op 76-jarigen ouderdom, door een stortzee, die de “Kanawaga” beliep, overboord geworpen werd en jammerlijk in de golven omkwaamt, …”075. (van der Wal  maakt hier een fout. Ouwehand kwam om op de “Ottolina” - zie hier voor)

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.

 

Obe Douwes van der Wal, als matroos aan boord van de “Kinderdijk” onder gezag van kapitein Willem Ouwehand, beschrijft deze als het volgt:

“   laat ons eerst eens kennis maken met den gezagvoerder. Het is een man van middelbaren leeftijd. Zijn geheele voorkomen en handelingen duiden den onvervalschten Nederlandschen zeeman aan. Van Christelijke beginselen, rechtvaardig en gestreng, duldde hij geen laks- of halfheid. Het leven daar aan boord was aangenaam … aanpakken was de leus, maar ook rust op zijn tijd. ’s Morgens en ’s avonds verzamelde hij de bemanning om zich heen, dan sprak hij een gebed of dankzegging uit, naar de omstandigheden zulks medebrachten en Zondagsmorgens werd kerk gehouden (als het weder zulks toeliet) met het voorlezen van een preek uit “De Godsdienstige Zeeman”, er werd een psalmvers gezongen en verder de Zondag in gepaste vrolijkheid doorgebracht. Vloeken of onzedelijke taal werden niet geduld, ordinaire liederen mochten niet gezongen worden, Ziehier onze gezagvoerder in ’t kort geschetst, een man die door zijn ondergeschikten geacht en geprezen werd. Zelden heb ik dan ook zoo’n goeden geest aan boord van een schip aangetroffen.”075.

Van der Wal beschrijft zijn eerste reis onder kapitein Ouwehand, zonder daarbij een jaar te noemen. Het zal rond 1853 zijn geweest. De eerste reis ging vanuit Asterdam/Nieuwediep naar New York dat na 28 dagen werd bereikt. Men had aldaar bij Staten-Eiland met zware ijsgang te kampen. De reis ging daarna naar Trinidad de Cuba waar suiker werd ingenomen, dat naar Rotterdam werd vervoerd.

Op de tweede reis werd het geladen met suiker en steenkool naar Valparaiso via Kaap Hoorn. Dat werd bereikt na 118 dagen. Hier werd gelost en meel geladen voor Melbourne. Tevens werd extra gerst geladen in San Antonio niet ver van Valparaiso. Op de rede van San Antonio werd een zware storm doorstaan, waarbij een Amerikaanse clipper op de klippen kapot sloeg. Een deel van de bemanning werd door een aantal vrijwilligers op de “Kinderdijk” gered. In Melbourne werd wederom gelost en daarna vervolgde men de reis naar Akyab. Aldaar ontmoette men de “Kortenaer” onder leiding van kapitein Willem van der Plas waar een weddenschap werd gewonnen (zie bij Willem van der Plas). Via St.Helena werd Falmouth bereikt na 148 dagen. Vandaar ging het naar Hamburg - Londen - Australië (Sydney) - Batavia. Op Java werd suiker, koffie en peper ingenomen waarna terug gezeild werd naar Nederland.075.

 

In de collectie van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn bevinden zich een fotoreproductie van de bark “Ottolina”. Bruikleen van A.Lels. Onderschrift is “Ottolina van Alblasserdam, reeder Murk Lels, kapitein W.Ouwehand.”

 

Het fregat “Kinderdijk”onder kapitein W.Ouwehand verliet Brouwershaven op 12 november 1853 en arriveerde via Kaap Hoorn op 15 februari Valparaiso. Op 30 maart 1854 werden 14 bemanningsleden van een Peruviaans schip opgenomen dat op de klippen was gelopen.. Verder reis niet bekend.121

 

In de Harlinger Courant van begin Januari 1853 (geen preciese datum op de fotokopie) staat onder de rubriek

Harlinger Courant januari 1853

gepraaide schepen

Kapt. van der Horst, van Cheribon in Texel binnen rapporteert den 16den December, op 3o26 NBr. en 21o26’WL, gepraaid te hebben, de schepen Kinderdijk, kapt. Ouwehand, van Rotterdam naa Valparaiso, aan boord alles wel; en Hydrus, van Lissabon naar Rio Grande.

 

NRC 21 januari 1853114

Rotterdam, 20 januari. Volgens een particulier schrijven van kapt. Ouwehand, gezagvoerder van het schip KINDERDIJK, van hier naar Valparaiso, d.d. 16 december l.l, bevond hij zich toen in goede staat zeilende op 04º N.B. en 22º W.L. Tussen de 22e en 23e november l.l. had hij op de Gronden (opm: het ondiepe gedeelte van de Atlantische Oceaan voor de ingang van Het Kanaal; ruwweg het gebied binnen de 100 vademlijn) zwaar stormweer doorgestaan, en daarin enige zeilen verloren en enige onbeduidende schade bekomen.

 

NRC 22 februari 1853114

Rotterdam, 21 februari. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 16 schepen, als:

Voor Rotterdam: KINDERDIJK, kapt. W. Ouwehand, DRIE GEBROEDERS, kapt. J. Wilhelmie, PICTURA, kapt. R.J. Scholten, PRINSES MARIANNE, kapt. F. Rietmieijer, BERNHARD HERTOG VAN SAXEN WEIMAR, kapt. P.H. Hazewinkel (van Dordrecht)……

 

Algemeen Handelsblad 19 juni 1854114

Amsterdam, 17 juni. De navolgende schepen zijn te Londen naar de Australische volksplanting bevracht:

Naar Sydney: GRAAF VAN NASSAU, 689 ton, van Amsterdam, kapt. E. Sanders; DRIE GEBROEDERS, 392 ton, van Rotterdam, kapt. L.J. Wilhelmie; KINDERDIJK, 693 ton, van de Kinderdijk, kapt. W. Ouwehand; ARDJOENO, 522 ton, van Amsterdam, kapt. S.R. Post; en GENERAAL LIST , 765 ton, van Amsterdam, kapt. K. Latjes……

 

NRC 11 november 1856114

Krimpen aan de Lek, 10 november. Hedenmiddag ten 3 ure is van de werf van de heren J. en K. Smit alhier met het beste gevolg te water gelaten het barkschip KRIMPEN A/D LEK, groot circa 380 gemeten lasten, voor rekening ener rederij onder directie van de heer Murk Lels te Alblasserdam. Dit schip zal worden gevoerd door kapt. W. Ouwehand en is bestemd voor de grote vaart.

 

NRC 20 mei 1857114

Rotterdam, 19 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende …. schepen, als :

Voor Rotterdam : JACOBA CORNELIA, kapt. F. Rooseboom; EVERDINA ELIZABETH, kapt. C.J. Tönjes; CANTON, kapt. H.J. Tweehuis; ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott; ARGO, kapt. A. Weber; SCHOONDERLOO, kapt. D. Kruy ; JACOBUS, kapt. J.J. van Loon; SOUBURG, kapt. H.B.L. Evers; VERTROUWEN, kapt. H.O. Piccardt; BULGERSTEIJN, kapt. A.J. Maas; LANDBOUW, kapt. P.A. Kleijnenberg; KRIMPEN A/D LEK, kapt. W. Ouwehand; WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. van den Dries……

 

Zierikzeesche Courant 14 januari 1860114

Brouwershaven, 11 januari. Binnengekomen: KRIMPEN a/d LEK, kapt. W. Ouwehand, van Rotterdam naar Kanagawa (bij Jeddo [opm: bedoeld wordt Jedo, thans Tokyo]), gesleept per stoomboot BROUWERSHAVEN binnendoor van Hellevoetsluis.

 

NRC 20 juni 1862114

Rotterdam, 19 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de …. navolgende schepen:

Voor Rotterdam: LOUIS MEIJER, kapt. G.H. Holtgreve; VREDE, kapt. J.L. ten Bruggen; BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, kapt. A. Hoogenstraaten; KRIMPEN AAN DE LEK, kapt. W. Ouwehand…..

 

NRC 12 april 1864114

Rotterdam, 11 april. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende …. schepen, als:

Voor Rotterdam: PHILIPS VAN MARNIX (op 8 oktober 1863 te water gelaten), kapt. L.T. van Ruyven; KANAGAWA, kapt. W. Ouwehand; ALBLASSERDAM, kapt. J. ‘t Hoen; HENDRIK-IDO-AMBACHT, kapt. L. Bijl; KORTENAER, kapt. A.T. Schuchard; BATAVIA, kapt. J.J. Prange; HENRIETTE GERARDINA SUSANNE (voorheen genaamd HENRIETTE MARIA) , kapt. A. Sissingh, en CORNELIS ANTHONIE, A.E. Bouten…..

 

NRC 13 februari 1869114

Rotterdam, 12 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende …. schepen, als:….

….Voor Rotterdam, KANAGAWA, kapt. W. Ouwehand, 642 lasten, à NLG 82,99…..

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Ouwehand, Willem Dirksz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Dirk Willemsz Ouwehand werd geboren te Katwijk op 22 februari 1845 als zoon van Willem Dirksz Ouwehand en Cornelia Jansd Kruyt.

Hij trouwde te Rotterdam in 1872 met Anna Geertruida Albertsd. Pronk

Hij overleed op 01 juni 1892, kort voor de aankomst in Falmouth. Hij werd te Falmouth begraven. 054-102.

Er is een overlijdensadvertentie, ondertekend door de Wed. A.Pronk, W.A.Pronk, J.P.Pronk-Geerlofs en C.A.Pronk, die spreekt van het overlijden van schoonzoon resp behuwdbroeder.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Ouwehand was met vlagnummer R271 in de periode 1880 t/m 1886 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkoningen058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1886 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1886 als lid voor de vlag heeft bedankt. Hij bleef wèl honorair lid058.

 

De schepen van de kapitein

Hij staat van 1873-1875 ingeschreven als gezagvoerder op de Admiraal Verhuël, van 1876-1878 op de bark Cornelis Smit, van 1879-1888 op de Ottolina en van 1889-1892 op de ijzeren bark Kinderdijk054-102.

 

In de Jaarverslagen van de maatschappij staan kapitein D.Ouwehand met vlagnummer D271 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1880 t/m 1883, 1885                                      van het fregat “Ottolina”            1250 ton n.m. varend voor M.Lels te Alblasserdam

 

Bouma025 vermeldt D.Ouwehand als gezagvoerder gedurende:

*    1873-1877 op het ijzeren schroefstoomschip “Admiraal Verhuell”, gebouwd in 1848, 274 ton o.m., 50 pk, varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1877 verkocht en gesloopt;

*    18..(jaar niet ingevuld)-1880 op de bark “Cornelis Smit”, gebouwd in 1864 te Kinderdijk, 756 ton o.m., varend voor Murk Lelsz te Alblasserdam;

*    1880 t/m 1886 op het fregat “Ottolina”, gebouwd in 1870 te Krimpen aan de Lek, 1456 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam. Het schip werd in 1886 “te Port Elisabeth geabandonneerd en (kwam) onder Zweedse vlag”.

Hij was de opvolger van Willem Dirksz Ouwehand, die in 1879 in de Indische Oceaan overboord sloeg en verdronk (zie aldaar). Was Dirk Willemsz al stuurman op dit schip en heeft hij vanaf de Indische Oceaan het gezag overgenomen?

Bouma025 vermeldt D Ouwehand Dz als gezagvoerder van 1889-1893 op het fregat “Kinderdijk”, gebouwd in 1876, 1040 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam. Dat klopt dus niet met de opgave voor Dirk Willemsz Ouwehand door van der Plas c.s.54  - zie hiervoor).

D.W.Oudehand was van 1888-1891 gezagvoerder op het ijzeren fregat “Kinderdijk”, gebouwd in 1876 aan de Kinderdijk door J.& K.Smit, 948 ton, varend voor Murk Lels te Kinderdijk052.

Bouma025 vermeldt een D.Ouwehand Dz van 1889 t/m 1893 gezagvoerder van het 3-mast schip “Kinderdijk”, gebouwd in 1876 op de werf van J.& K.Smit in Kinderdijk en varend voor Murk Lels te Alblasserdam.

Overige bijzonderheden

“Mijn huis heeft het eerst eene schroefstoomboot in Holland laten bouwen. Het is de Admiraal Verhuell, die nu nog op Hâvre vaart.”

“Maar in het algemeen kan men zeggen, dat ijzeren schepen veel minder aan onderhoud kosten dan houten, en dat de eerste ook langer duren dan de laatste. Als voorbeel vermeld ik, dat Admiraal Verhuell, een schip in 1848 gebouwd, thans nog in de vaart is niettegenstaande het twee maal gestrand is.”

Uit het het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” en wel in een interview dd 17 augustus 1874  met de heer F.J.Plate, vragen 2913 en 2924

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.

 

In de collectie van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn bevinden zich een fotoreproductie van de bark “Ottolina”. Bruikleen van A.Lels. Onderschrift is “Ottolina van Alblasserdam, reeder Murk Lels, kapitein W.Ouwehand.”

 

In het tijdschrift “De Zee”, jg 15,1893, p.25 staat vermeld dat de Commissie ter beoordeeling van kompasjournalen voor de wedstrijd 1890/1891 het verslag van D.Ouwehand van het zeilschip “Kinderdijk” als zeer goed beoordeelt. Deze kapitein is inmiddels overleden.

Provinciale Groninger Courant 06 juni 1892

Alblasserdam, 3 juni. Volgens door de rederij ontvangen bericht is het barkschip KINDERDIJK op 2 juni na een reis van 150 dagen van Banjoewangie te Falmouth voor orders gearriveerd. De gezagvoerder D. Ouwehand Wzn was daags tevoren overleden. Onder bevel van de eerste stuurman J. Zeilinga zal het de reis naar Helsingfors, waarheen het order bekomen heeft, vervolgen.

Provinciale Groninger Courant, 06 juni 1892

Alblasserdam, 3 juni. Volgens door de rederij ontvangen bericht is het barkschip KINDERDIJK op 2 juni na een reis van 150 dagen van Banjoewangie te Falmouth voor orders gearriveerd. De gezagvoerder D.Ouwehand Wzn was daags tevoren overleden. Onder bevel van de eerste stuurman J.Zeilinga zal het de reis naar Helsingfors, waarheen het order bekomen heeft, vervolgen.

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Ouwehand, Dirk Willemsz
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Ternström
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: een halfmodel van de OTTOLINA uit 1868
Collectie: Kaap Hoorn vaarders, Stichting Nederlandse, Hoorn
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: OTTOLINA, kapitein Willem Dirksz Ouwehand (vlagnummer R271)
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De OTTOLINA onder Zweedse vlag, kapt. Ternström, een foto van een schilderij in Zweeds bezit. Collectie Hakan Nihlman, Zweden
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1870

NRC 200370
Krimpen aan de Lek, 19 maart. Heden liep met het beste gevolg van de werf van de heren J. en K. Smit alhier te water, het fregatschip genaamd OTTOLINA, gebouwd voor rekening van de heer Murk Lels te Kinderdijk. Nadat het prachtige schip statig van de helling was gegleden, verzamelden zich een aantal vrienden rondom de heer Lels, om hem de afloop van het naar zijn echtgenote genoemd schip geluk te wensen, waarop de heer Lels alle aanwezigen uitnodigde tot een door de heren J. en K. Smit aangeboden collation. Spoedig heerste daar onder uitmuntende leiding van de heer Lels een gulle vrolijkheid, in welke allen onverdeeld instemden, en die de genodigden als het ware aan de plaats bond. Voor de van Rotterdam gekomen vrienden en genodigden lag een stoomboot gereed om hen terug te brengen, van welke gelegenheid eerst laat in de avond werd gebruik gemaakt.
NRC 070470
Rotterdam, 7 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen:
NESTOR, 884 last, naar Amsterdam NLG 82.50, naar Rotterdam NLG 81; OTTOLINA, 780 last, naar Amsterdam en Rotterdam NLG 81.98; BARON PALLANT VAN ROOSENDAAL, 800 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 82.23 (opm: bekort)

1871

NRC 150671
Batavia, 14 juni. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij:
OTTOLINA, 778 lasten, naar Rotterdam

1872

NRC 220272
Singapore, 17 januari. Het Nederlandse schip OTTOLINA, kapt. Ouwehand, is hier bevracht om te Rangoon rijst te laden naar het Kanaal om order tot GBP 3.12/6 per ton.
NRC 270672
Rotterdam, 26 juni. Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip OTTOLINA, kapt. Ouwehand, de 13e maart van Rangoon  vertrokken, de 24e dezer te Falmouth aangekomen en heeft order naar Schiedam bekomen.

1873

NRC 251173
Batavia, 16 oktober. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: GERARD PIETER SERVATIUS, OTTOLINA.
NRC 121273
Batavia, 8 november. Vrachten, reeds bij het vertrek der laatste mail wat vaster, zijn thans weder wat vooruitgegaan, hebbende men als bijlading NLG 85 en ook NLG 87,50 voor suiker ingewilligd. De volgende transacties van Nederlandse schepen hadden gedurende de afgelopen maand tot op heden plaats naar Amsterdam: OTTOLINA NLG 85 suiker.
NRC 231273
Batavia, 13 november. Vrachten. De betere stemming voor vrachten heeft gedurende de afgelopen veertien dagen aangehouden. Zo als uit onderstaande afsluitingen blijkt, zijn de koersen trapsgewijze gestegen en daar de disponibele ruimte thans matig is, sluit de markt vast met een neiging tot verdere rijzing. Bevracht werden de Nederlandse schepen OTTOLINA naar Amsterdam NLG 85 voor suiker

1876

JB 250976
Anjer, 25 september. Het Nederlandse schip OTTOLINA, kapt. Ouwehand, van Brouwershaven naar Batavia, rapporteert, dat op 23 september een schip zat op Brouwers-eiland. Dit is vermoedelijk de Oostenrijkse bark UGO, de 19e september aldaar gestrand. De kapitein en 12 man zijn gered, de echtgenote van de kapitein en drie man zijn om het leven gekomen.
(opm: geredigeerd, zie ook JB 280976).
NRC 071176
Batavia, 22 september. Volgens rapport van kapt. Wierickx gez. van het hier aangekomen Nederlandse schip LIBERAAL, is de 18 dezer op Java’s eerste punt een Eng. bark gestrand.
Anjer, 25 september. Kapt. Ouwehand, voerende het Nederlandse fregatschip OTTOLINA, alhier van Rotterdam gepasseerd naar Batavia.
NRC 081176
Onbevrachte schepen op Java: De Nederlandse LOURENS COSTER, JONGE JAN, PRINSES AMALIA, ZES GEZUSTERS, SLAMAT, CORNELIA, ARY SCHEFFER, MR. JACOB VAN LENNEP, MARY, OTTOLINA.
NRC 211176
Batavia, 13 oktober. Vrachten. Daar de vraag naar scheepsruimte iets is afgenomen zijn koersen minder vast dan laatst bericht werd, terwijl de afdoeningen meer beperkt waren; de volgende kunnen opgeven worden: OTTOLINA, Rotterdam.

1877

NRC 180977
Alblasserdam, 17 september. Volgens telegrafisch bericht was het schip OTTOLINA vóór 15 dezer te Batavia aangekomen.
NRC 251077
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, ’s-GRAVENHAGE, GEBROEDERS SMIT, LIBERAAL, SALATIGA, NEREUS, MARIA EN ELISABETH, ELECTRA, OTTOLINA.
NRC 051177
Batavia, 24 september. Vrachten. In de stand der vrachten is nog weinig verandering gekomen; de vraag blijft flauw en is er overvloedige scheepsruimte: Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MINISTER FRANSEN V.D. PUTTE, ’S-GRAVENHAGE, GEBROEDERS SMIT, LIBERAAL, SALATIGA, NEREUS, MARIA EN ELISABETH, ELECTRA, OTTOLINA.
NRC 071177
Batavia, 3 oktober. Vrachten. Er zijn heden weder slechtere berichten over onze vrachtenmarkt mede te delen. De enorme lage koersen uit de naburige havens en de dagelijks vermeerderende vloot onbevrachte schepen terwijl de hoeveelheid ter verscheep aangeboden product zeer gering blijft, veroorzaakten een verdere daling, en werd suiker naar Kanaal tot GBP 2.5/- afgedaan. Deze transactie is daarom te betreuren omdat een week geleden voor handige scheepjes nog GBP 2.15 werd geboden. Het is mogelijk dat in de schaarste van product verandering komt, wanneer de zaken der gefailleerde firma’s worden afgewikkeld, en werkt ook de storing in de telegrafische gemeenschap met Europa nadelig op een flinke afscheep, doch blijft niettemin de voorraad onbevrachte schepen aanzienlijk. Bevrachtingen van Nederlandse schepen: naar Nederland: OTTOLINA, NLG 67,50 factorij koffie.

1878

NRC 081078
Batavia, 4 september. Vrachten. De stemming der markt is verder achteruit gegaan en zijn de ons vorig bericht genoteerde cijfers voor het Kanaal niet meer te bedingen. Voor schepen van hoogstens 6 à 700 ton werd GBP 1-12-06 tot 1,5 aangelegd, doch is die koers zelfs niet meer coulant te verkrijgen. Opnieuw heeft een afdoening plaats gehad van een op speculatie gecharterd schip, waarvan de ligdagen waren ingegaan, en ging die charterpartij tot GBP 1,5 in andere handen over. Voortdurend wordt suiker gekocht door Engelse reders, die daarmede hun schepen, in de Brits Indische werkeloos liggende, beladen. Voor Nederland is tot heden niets in de markt en kan men zelfs geen bod uitlokken. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, MINA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA.
NRC 211078
Batavia, 9 september. Vrachten. Onze markt bleef nagenoeg geheel in dezelfde lusteloze toestand verkeren, als in ons vorig bericht gemeld werd; voor de tijd van ’t jaar is de vraag zeer beperkt, terwijl de ongeschikte grootte van de meeste vrachtzoekende schepen oorzaak is, dat de belangrijke hoeveelheid disponibele ruimte nog geen noemenswaardige vermindering ondergaan heeft. Vooral voor Nederland is het moeilijk om lading te vinden en vullen de derwaarts bestemde schepen zeer langzaam op. Er zijn geen afsluitingen van Nederlandse schepen te melden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, MINA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA.
NRC 231078
Batavia, 18 september. Vrachten. De markt bleef in dezelfde treurige toestand. Voor Nederland is hoegenaamd geen lading, en zal het voor ladende schepen uiterst moeilijk zijn een vol schip te bekomen. Dat die pogingen om toch spoedig en vol te kunnen vertrekken, zeer nadelig op de koersen influenceren, behoeft nauwelijks gezegd te worden. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, MINA, VICE-ADMRIAAL MAY, OTTOLINA.
NRC 051178
Batavia, 2 oktober. Sedert het laatste bericht kwam er enige levendigheid en werden verscheidene schepen opgenomen, doch de koersen bleven onveranderd. Gedurende de laatste dagen bestond er meer vraag en werd naar Kanaal v.o. voor schepen van pl.m. 16.000 picols GBP 1-07-06 à 1-10-00 naar gelang van grootte geboden. Naar Holland blijft de lading zeer schaars. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA.
als hulk weer in gebruik genomenNRC 301178
Batavia, 24 oktober. Vrachten, De afdoeningen waren in de laatste tijd van weinig omvang. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, naar Nederland, condities geheim; OTTOLINA, naar Amsterdam, laadt Factory koffie en suiker op de Noordkust à NLG 22,50.

1879

NRC 021079
Rotterdam, 1 oktober. Volgens particulier bericht is het Nederlands fregatschip OTTOLINA op Java gearriveerd.
NRC 061179
Batavia, 4 oktober. De vrachten bleven de laatste weken stil en zijn slechts weinig afdoeningen te vermelden. Produkt komt overvloedig binnen, maar schijnt de stand der Europese markt de exporteur niet tot een vlugge afscheep aan te moedigen. Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: BETSY EN ARNOLD, THORBECKE II, A. EN W.C., OCEAAN, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA.
NRC 261179
Batavia, 18 oktober. Vrachten. Sedert het laatste bericht was de markt zeer levendig en werden er vele schepen opgenomen tot verhoogde koersen. Het aantal onbevrachte vaartuigen is zeer gering en een verdere rijzing is daarom niet onwaarschijnlijk. Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, OCEAAN, INDIA PACKET, OTTOLINA.
NRC 281179
Advertentie. Op de 30e september ontvingen wij de voor ons zo smartelijke tijding, dat onze hartelijk geliefde vader en behuwd vader, de heer Willem Ouwehand, in leven gezagvoerder van het Nederlands fregatschip OTTOLINA, op de reis van Nederland naar Java, de 25e augustus op een noodlottige wijze is overboord geslagen en verdronken, in de ouderdom van 59 jaren en 6 maanden.
Katwijk aan Zee, 24 november 1879, uit aller naam, J. Ouwehand Wz.
NRC 301179
Batavia, 25 oktober. Vrachten. Er zijn weinig schepen aangekomen, gepaard aan het totstandkomen van de vorige afsluitingen, een belangrijke vermindering der beschikbare scheepsruimte en een verhoging van vrachtcijfers ten gevolge heeft gehad. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, OCEAAN, INDIA PACKET, OTTOLINA.
NRC 081279
Batavia, 1 november. Vrachten. In de laatste tijd was de markt minder levendig ten gevolge van de flauwere suikerberichten. De laatst betaalde koersen werden echter gehandhaafd en daar de hoeveelheid te verschepen produkt nog zeer groot is, en niet alleen op Java maar ook in de naburige havens de scheepsruimte gering is, terwijl overal de vraag aanhoudt, zijn de vooruitzichten zeer gunstig te noemen.
Onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA.
NRC 151279
Batavia, 8 november. Vrachten. De stemming is zeer vast en gaan koersen hoger bij betrekkelijk weinig beschikbare ruimte. Opgenomen is het Nederlandse schip BETSY EN ARNOLD naar Middelburg tot NLG 55 voor een volle lading koffie van Samarang.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA.
NRC 211279
Batavia, 15 november. Vrachten. Sedert het laatste bericht gingen koersen hoger en heerst er goede vraag, zodat met het oog op de weinige scheepsruimte alle kans op verdere verhoging bestaat. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OTTOLINA.
NRC 301279
Batavia, 22 november. Vrachten stijgende, aangezien er nog veel produkt te verschepen en weinig ruimte beschikbaar is. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen zijn tot stand gekomen: OTTOLINA NLG 65 voor een volle lading koffie, suiker en rijst.

1880

NRC 230280
Soerabaija, 21 februari. Het Nederlandse schip OTTOLINA is 20 dezer te Tandjong Pakem aan de grond geraakt, doch later zonder assistentie vlotgekomen, en heeft de volgende dag de reis naar Nederland voortgezet.
NRC 080480
Batavia, 28 februari. Het Nederlandse schip OTTOLINA, kapt. Ouwehand, geraakte 20 dezer even bezuiden Banjoewangie aan grond, doch kwam na het uitbrengen van een anker en door de ra’s tegen te brassen een uur daarna vlot. Na tot de volgende dag te anker gelegen te hebben, heeft het de reis naar Nederland voorgezet, derwijl het vermoedelijk geen schade geleden heeft.

1881

AH 230181
Alblasserdam, 21 januari. Volgens telegrafisch bericht is het Nederlandse schip OTTOLINA, kapt. Ouwehand, de 18e dezer te Samarang gearriveerd, na een reis van 111 dagen van Brouwershaven.
NRC 230281
Batavia, 20 januari. Vrachten. Gedurende de laatste dagen bleef vraag voor ruimte bestaan, doch bepaalde zij zich meer tot handige schepen; zij kon echter niet bevredigend worden, daar of de ligplaats van de geschikte bodems dan wel de laadplaatsen het tot stand komen van afdoeningen verhinderden. De Nederlandse vloot vermeerderde door enige arrivementen. 
Naar Nederland waren enige partijen suiker aan de markt en werden daarop 2 schepen aangelegd, die in de Oosthoek met licht goed zullen opvullen. De Factory had geen behoefte aan scheepsruimte. Naar het Kanaal werd slechts een schip opgenomen, te Djoana te laden. De bedongen koers is op zich zelf niet ongunstig, maar de door bevrachters gestelde conditie, dat het schip van zijn ligplaats Soerabaija, voor scheepsrekening naar de laadhaven gesleept moet worden, levert een aanzienlijk nadeel op. Voor koffie van Batavia en Padang naar Amerika werd een groot schip opgenomen tot GBP 2.17/6 en GBP 3.5/- voor licht goed. Wanneer de bestemming van het restant koffie ex-laatste Padang veiling Amerika mocht worden, dan zou nog een klein schip emplooi kunnen vinden. Voor suiker van Batavia werd voor een klein schip GBP 3 besteed. Naar Australië vond een klein schip plaatsing tot GBP 1.5/- voor Sydney, en blijft daartoe en tot GBP 1.7/6 à GBP 1.10/- voor Melbourne vraag bestaan. In kustvrachten ging niets om. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: stoomschip MADURA, NLG 90 koffie, NLG 80 tabak, NLG 80 thee, NLG 110 huiden, naar Amsterdam; YHOEK, NLG 50 koffie, vult verder op te Soerabaija naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen; TELANAK, INDIA PACKET, OTTOLINA, PRESIDENT TRAKRANEN en SALATIGA.
(opm: eerst in juli werd de OTTOLINA bevracht, zie NRC 200881)
NRC 200881
Batavia, 16 juli. Vrachten. In het vorige bericht werd melding gemaakt van weinig vraag naar scheepsruimte en van een vrij kalme stemming; afschepers hadden zich geretireerd gehouden en zelfs had een afdoening plaats gehad, belangrijk lager dan waartoe het seizoen geopend werd. In de laatste tijd heeft deze toestand enige wijziging ondergaan; de stemming werd geleidelijk beter en is nu weer iets vaster.
Arrivementen zijn in de laatste dagen belangrijk geweest en is de onbevrachte vloot sterk toegenomen. Naar Nederland accepteerden verscheidene schepen volle ladingen koffie van de Factorij tot NLG 65; een ander schip werd aangelegd op arak en licht goed. Naar het Kanaal ontstond meer vraag en als een gevolg daarvan was eerst voor een schip van matige grootte, en daarna voor een groot schip dezelfde koers te bedingen, die onlangs voor een zeer handig scheepje werd geaccepteerd. Naar Amerika kwam een charter tot stand voor koffie en licht goed van Batavia en Padang naar New York. Naar Australië is niets gedaan uit hoofde van gebrek aan passende disponibele schepen. Naar de Perzische Golf slaagde men in de opname van twee passende schepen; de vraag daarheen bleef aanhouden. Kustvrachten zonder afdoeningen. De laatste afdoeningen zijn; naar Nederland, de Nederlandse schepen, stoomschip KONINGIN EMMA, NLG 95 koffie, NLG 85 tabak, NLG 40 tin, NLG 120 indigo naar Amsterdam; OTTOLINA, NLG 65 vol gouvernements koffie van de Noordkust naar Rotterdam;
NRC 020981
Alblasserdam, 1 september. Volgens ontvangen telegram van Java vertrok het schip OTTOLINA, kapt. Ouwehand, de 31e augustus naar Nederland.

1882

NRC 100282
Shields, 8 februari. Het Nederlandse schip OTTOLINA, kapt. D. Ouwehand, van Vlissingen alhier aangekomen, heeft hedennacht op de rotsen bij Sunderland gestoten, doch is dicht gebleven.
NRC 210682
Alblasserdam, 20 juni. Volgens ontvangen telegram is het schip OTTOLINA, kapt. Ouwehand, heden van Newcastle on Tyne te Soerbaija gearriveerd na een reis van 92 dagen van Lizard.
NRC 060882
Batavia, 1 juli. Vrachten. Sedert het vorig bericht van 17 juni is er in de ongunstige toestand van de markt geen verbetering gekomen, evenmin als in de weersgesteldheid, en het valt niet langer te ontkennen dat zich tekenen voordoen van een naderende crisis, die slechts ongunstige gevolgen kan hebben, wanneer zij werkelijk tot uitbarsting komt. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen; KOSMOPLIET III, OCEAAN, NOACH I, CORNELIS SMIT, SALATIGA, GEBROEDERS SMIT, MINA, CORNELIA, JAN VAN HAAFTEN, MERAPI, OTTOLINA.
NRC 170882
Batavia, 8 juli. Vrachten. Door de meeste afschepers zijn verwacht wordende stoomboten gecharterd. Op de plaats gaat er niets om.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: KOSMOPLIET III, OCEAAN, NOACH I, CORNELIS SMIT, SALATIGA, GEBROEDERS SMIT, MINA, CORNELIA, JAN VAN HAAFTEN, MERAPI, OTTOLINA.
NRC 230882
Batavia, 15 juli. Vrachten. Sedert het bericht van 1 dezer kwam in de positie van vrachten op Java geen verandering. De regens bleven, zij het dan ook in minder hevige mate, aanhouden, en heeft de regering zich dientengevolge verplicht gezien, de voor juli en augustus geannonceerde veilingen van Java-koffie een maand te verdagen; voor het weinige product dat toch nog afgevoerd werd is ruimte te over aanwezig, en hoe betrekkelijk gering het aandeel voor suiker gecharterde boten dat reeds aangekomen is tot dusver ook zij, toch heeft men de grootste moeite om aan de aangegane verplichtingen te voldoen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: KOSMOPLIET III, OCEAAN, NOACH I, CORNELIS SMIT, SALATIGA, GEBROEDERS SMIT, MINA, CORNELIA, JAN VAN HAAFTEN, MERAPI, OTTOLINA.
NRC 040982
Batavia, 29 juli. Vrachten. De laatst verlopen veertien dagen hebben zich opnieuw gekenmerkt door algeheel gebrek aan vraag naar scheepsruimte van Java en afdoeningen zijn dien ten gevolge niet te melden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen KOSMOPOLIET III, OCEAAN, NOACH I, CORNELIS SMIT, SALATIGA, GEBROEDERS SMIT, MINA, CORNELIA, JAN VAN HAAFTEN, MERAPI, OTTOLINA.
NRC 150982
Batavia, 5 augustus. Vrachten. Op de plaats is niets afgedaan. Afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES AMALIA NLG 90 voor koffie, NLG 85 voor tabak, NLG 110 voor huiden, NLG 120 voor indigo, NLG 40 voor tin ( per last), naar Amsterdam, stoomschip ZUID- HOLLAND koffie tot NLG 80 van de Noord- en NLG 90 van de Zuidkust, suiker tot NLG 80 en huiden NLG 110 ( per last), naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: KOSMOPOLIET III, OCEAAN, NOACH I, CORNELIS SMIT, SALATIGA, GEBROEDERS SMIT, MINA, CORNELIA, JAN VAN HAAFTEN, MERAPI, OTTOLINA.
NRC 280982
Batavia, 19 augustus. Vrachten. Op de plaats is weinig afgedaan geworden. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OCEAAN, NOACH I, KOSMOPLIET III, CORNELIS SMIT, GEBROEDERS SMIT, SALATIGA, MINA, CORNELIA, JAN VAN HAAFTEN, MARY, OTTOLINA.
NRC 031082
Batavia, 26 augustus. Vrachten. De stilte die tot dusver het kenmerk is geweest van de stemming van onze vrachtenmarkt, werd in de laatste dagen afgebroken, doordat verschillende afdoeningen tot stand kwamen, doch wel verre van plaats te maken voor een gezonde vraag, is in de positie niets veranderd en blijft de toestand even ongunstig als tijdens uitgifte van het vorige bericht. Het seizoen kan intussen nu als geopend beschouwd worden, en wel wat Nederland betreft, door de inschrijving de 15e dezer door de Factorij tegen de 23e dezer aangekondigd en waarvan de afloop is als volgt.
voor maximum 15.000 picols:
OTTOLINA en KANAGAWA schreven in voor geheel schip en kwamen derhalve niet in aanmerking. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, SALATIGA, MINA, CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 141082
Batavia, 9 september. Vrachten. Sedert uitgifte van ons bericht van 25 passato (opm: vorige maand, dus augustus) kwamen in verschillende richtingen enige afdoeningen tot stand, doch de stemming werd niet beter en is nog altijd even gedrukt. Het is duidelijk dat alleen geaccepteerd werd omdat de schepen het moe waren langer werkeloos te blijven liggen; schepen die nog lossende zijn weigeren echter standvastig tot de geboden koersen af te sluiten. De laatst gesloten voor Nederlandse schepen zijn: stoomschepen, CONRAD en PRINS ALEXANDER, NLG 90 koffie, NLG 80 suiker, NLG 85 tabak, NLG 110 huiden, NLG 120 indigo, NLG 40 tin, naar Amsterdam; BAARN, NLG 14 voor de aanwezige gouvernements- koffie te Menado, Belang en Amoerang naar Amsterdam; CORNELIA NLG 55 voor 15.000 picols gouvernementskoffie van de Noordkust, ligt aan naar Rotterdam; SALATIGA idem, OTTOLINA idem.
NRC 121182
Batavia, 2 oktober. Vrachten. De stemming blijft flauw, daar zowel door stoom- als zeilschepen ruimschoots in de behoefte voorzien wordt. De door de Factory gedeeltelijk beladen schepen hebben grote moeite hun lading te completeren. De volgende Nederlandse schepen, slechts voor een gedeelte van hun ruimte met gouverments producten beladen wordende, zoeken nog bijlading: GEBROEDERS VAN DER BEEK, KOSMOPOLIET III, JAN VAN HAAFTEN, SALATIGA, CORNELIA, GEBROEDERS SMIT, MAASNYMPH, MAIBIT, OTTOLINA.

1884

NRC 030184
Batavia, 28 november. Vrachten. Naar scheepsruimte is weinig vraag, ofschoon schepen bijna alle reeds onder charter zijn.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OTTOLINA
NRC 220184
Batavia, 19 december. De markt bleef sedert ons laatste bericht onveranderd flauw. De onbevrachte vloot is tamelijk gering, doch is geheel in verhouding tot de vraag. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: OTTOLINA NLG 50 10.000 pikols Factorij-koffie van de Oosthoek, ligt aan.

1885

NRC 210285
Alblasserdam, 19 februari. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het fregatschip OTTOLINA, kapt. D. Ouwehand, na een reis van 100 dagen van Rotterdam te Samarang gearriveerd.
NRC 310385
Batavia, 22 februari. Vrachten. De markt onderging gedurende de laatste veertien dagen geen verandering. De onbevrachte vloot verminderde weinig, doch de vraag van zeer gering. Alleen naar Het Kanaal voor order werd enige ruimte opgenomen tot Sh.30/- voor droge suiker van één laadplaats, en tot dezelfde vracht voor stroopsuiker in zakken per ingenomen netto ton. Voor andere bestemmingen bestond geen behoefte. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip CONRAD NLG 50 koffie, NLG 75 huiden, NLG 60 tabak, NLG 90 indigo naar Amsterdam en suiker tot geheime vracht naar Marseille; stoomschip PRINSES MARIE, idem.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN en WILHELMINA CORNELIA en OTTOLINA.
NRC 090485
Batavia, 3 maart. De vrachten blijven in onveranderd flauwe stemming met slechts enkele afdoeningen. Het Nederlandse stoomschip KONING WILLEM III laadt indigo tot NLG 90, tabak NLG 45, huiden NLG 110, tin NLG 20 per last, hout NLG 15 per m³ naar Amsterdam, thee tot Sh.35/- per ton naar Londen en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA en OTTOLINA.
NRC 120485
Batavia, 11 maart. Sedert het bericht van 25 februari bleef de flauwe stemming van de vrachtenmarkt zich handhaven en bestond er bijna geen vraag. Naar Nederland werd niets afgedaan, noch door de Factorij, noch door particulieren. Naar het Kanaal voor order werd een schip opgenomen voor droge suiker tot Sh.32/6, terwijl een ander Sh.30/- accepteerde voor een lading zaksuiker. Naar Amerika worden schepen bevracht voor zaksuiker tot Sh.27/6 met bestemming naar New York. Naar Australië noch in andere richtingen bestond enige vraag. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINS HENDRIK NLG 50 koffie, NLG 75 huiden, NLG 60 tabak naar Amsterdam, en de stoomschepen SAMARANG en NOORD-HOLLAND elk NLG 50 koffie, NLG 75 huiden, NLG 60 tabak naar Rotterdam en FFR 90 indigo naar Marseille
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA en BERTHA.
NRC 220485
Batavia, 17 maart. Vrachten stil bij uiterst geringe vraag naar scheepsruimte. Het Nederlandse stoomschip VOORWAARTS boekte koffie tot NLG 50, tabak NLG 60, huiden NLG 75, tin NLG 20 per last naar Amsterdam, indigo Ffrs 90, tin Ffrs 20 per ton naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA en BERTHA.
NRC 060585
Batavia, 31 maart. Vrachten stil, terwijl er slechts één afdoening van een Nederlands schip plaatsvond: stoomschip NOORD-BRABAND: tabak tot NLG 60 à NLG 50, indigo NLG 90, koffie NLG 65, huiden NLG 75 per last naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA en BERTHA.
NRC 090585
Batavia, 8 april. Sedert het laatste bericht van 25 maart bleef de markt onveranderd flauw. De onbevrachte vloot vermeerderde enigszins, doch er bestond bijna geen vraag. Naar Nederland en Het Kanaal ging niets om, ofschoon naar laatstgenoemde bestemming enige vraag bestaat, doch passende schepen ontbreken. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 260585
Batavia, 22 april. Sedert het bericht van 8 dezer bleef de toestand van de markt onveranderd en de beschikbare tonnemaat nagenoeg stationair. Naar Nederland ging wederom niets om, en naar Het Kanaal voor order is slechts één afdoening te vermelden, n.l. die van een klein schip in de roes voor coprah van Macassar en Gorontalo. In alle andere richtingen kwamen geen bevrachtingen tot stand en bestaat ook geen vraag. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 030685
Batavia, 2 mei. Bij voortdurend gebrek aan vraag zijn er slechts een paar afdoeningen te vermelden. De onbevrachte vloot bleef nagenoeg stationair. Naar Nederland werd een schip aangelegd op arak tot NLG 100 à NLG 90, doch ging er verder niets om. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 170685
Batavia, 8 mei. Vrachten met weinig nieuwe afdoeningen. Het Nederlandse stoomschip DRENTHE: koffie NLG 65, tabak NLG 60, huiden NLG 75, indigo NLG 90, tin NLG 20 per last naar Rotterdam, en suiker tot geheime vracht naar Marseille voor order; MINA 8.000 picols Gouvernements-koffie tot NLG 40 per last, en ligt in lading naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 220685
Batavia,16 mei. Sedert het bericht van de 2e dezer bleef de markt onveranderd flauw en ging er bijna niets om. Naar Nederland kwam de Factorij aan de markt met 8.000 picols koffie, die door een klein schip tot NLG 40 werden aangenomen en waarop het begon aan te leggen. Een dergelijke hoeveelheid is nog voor een ander schip disponibel. In andere richtingen kwamen geen afdoeningen tot stand, daar er noch naar het Kanaal, noch naar Amerika of Australië enig vraag bestond. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 010785
Batavia, 22 mei. Vrachten blijven stil. Om uit de nieuwe oogst te laden werden enige biedingen gedaan, doch te laag om tot zaken te leiden. Het Nederlandse stoomschip BATAVIA  nam koffie tot NLG 65, tin NLG 20, huiden NLG 75, krossok NLG 40, indigo NLG 90 à 120, suiker tot geheime vracht naar Rotterdam, thee tot Sh.35/- per 40 cub.ft. naar Londen en suiker tot geheime vracht, en kopra tot NLG 60 per ton naar Marseille, te Padang in te nemen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 060785
Batavia, 30 mei. Vrachten. Sedert het bericht van de 16e dezer bleef de toestand onveranderd, ofschoon de vooruitzichten enigszins gunstiger zijn. Grote partijen suiker zijn in de laatste veertien dagen tot steeds stijgende prijzen verkocht en reeds enige kleine partijen werden naar de afscheepplaatsen afgevoerd. De oogst belooft overvloedig te zullen zijn doch het begin van de grote afscheep kan niet voor einde juni tegemoet worden gezien. Naar Nederland kwam een partij particuliere koffie aan de markt, die tot NLG 40 door een schip werd aangenomen, dat daarop begon aan te leggen. (opm: zie hieronder NOACH VI) De raming van de Gouvernements koffieoogst is verre beneden die van verleden jaar, en, daar nog bijna geen product is afgevoerd, bleef de Factory uit de markt. Naar Het Kanaal, Amerika en Australië vonden geen transactiën plaats en bestaat geen vraag. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 130785
Batavia, 5 juni. Vrachten bijna zonder afdoeningen. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 230785
Batavia, 13 juni. Vrachten. Sedert het laatste bericht bleef de toestand van de markt onveranderd. De onbevrachte vloot nam aanmerkelijk toe, doch een aantal van de  aangekomen schepen zijn bestemd om voor reders rekening te laden of reeds in Europa retour bevracht. Het afscheepseizoen zal echter wel niet voor de eerste helft van juli een aanvang nemen. Naar Nederland accepteerde een schip een kleine hoeveelheid arak tot NLG 90 en begon aan te leggen. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 280785
Batavia, 19 juni. Vrachten zonder afdoeningen. Er zijn veel schepen aangekomen. Het Nederlandse stoomschip ZUID-HOLLAND  boekte koffie NLG 65, huiden NLG 75, indigo NLG 120 en NLG 90 per last naar Rotterdam, en suiker tot geheime conditiën naar Port Said voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 170885
Batavia, 11 juli. Sedert ons bericht van 27 passato bleef de markt zonder levendigheid en bestond er bijna geen vraag, terwijl de onbevrachte vloot weder enigszins vermeerderde. Naar Nederland was geen product aan de markt en bestaat er volgens mededelingen van de Factory voorlopig nog geen behoefte aan ruimte voor Gouvernements-koffie. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 220885
Batavia, 17 juli. Vrachten. Er is meer leven, nu men algemeen begint af te schepen. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen kwamen tot stand: stoomschip UTRECHT koffie en huiden tot NLG 75, tin NLG 20 per last naar Rotterdam, suiker Sh.45/-, tin FFr 20 per ton naar Marseille, en thee tot Sh.40/- en 35/- per 40 cub.ft. naar Londen. De BERTHA  heeft tot NLG 90 per last arak aangenomen en ligt in lading naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 270885
Batavia, 25 juli. Vrachten. Sedert het bericht van de 11e dezer bleef de flauwe stemming onzer markt zich handhaven, terwijl de onbevrachte vloot weer aanzienlijk vermeerderde en de behoefte verre overtreft. Naar Nederland was noch de Factory noch particuliere lading aan de markt. Op 1 augustus a.s. verzoekt te Factory aanbieding van scheepsruimte voor de overvoer van koffie van Menado, Amoerang en Belang naar Amsterdam en moeten de schepen vóór 15 augustus op een van de plaatsen van Java disponibel zijn. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 080985
Batavia, 31 juli. Vrachten. Bijna geen nieuwe charters werden afgesloten bij steeds toenemende scheepsruimte. Van de Nederlandse schepen werd alleen bevracht het stoomschip SAMARANG koffie NLG 75, huiden NLG 75, indigo NLG 120, rijst NLG 40 per last naar Rotterdam, en suiker NLG 50 per last Marseille optie Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 110985
Batavia, 8 augustus. Vrachten. Sedert het bericht van 25 juli valt er weinig belangrijks over de markt te rapporteren. Naar Nederland werd geen particuliere lading geboden en was ook de Factorij niet in de markt voor Java-koffie. Zij hield echter de 1e dezer een inschrijving voor de overvoer van de Menado-koffie naar Amsterdam, en ontving van 21 schepen. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 220985
Batavia, 14 augustus. Vrachten. Er gaat bijna niets om bij een bovenmatig groot aanbod van scheepsruimte. Er vond slechts één afsluiting van een Nederlands schip plaats: het stoomschip NOORDHOLLAND NLG 75 koffie en huiden, NLG 40 rijst, alles per last, NLG 50 per last en Sh.40/- per ton suiker naar Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 250985
Batavia, 22 augustus. Vrachten. De toestand van de markt bleef sedert het laatste bericht van de 8e dezer onveranderd en was er geen verbetering te bespeuren. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 051085
Batavia, 28 augustus. Er is iets meer vraag, maar niet in verhouding tot de steeds aangroeiende beschikbare scheepsruimte. Tot stand kwamen de volgende bevrachtingen voor Nederlandse schepen: NICOLAAS BEETS suiker tot Sh.30/- per ton, THORBECKE V idem te Samarang te laden, THORBECKE VI idem te Soerabaja te laden, alle drie naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 211085
Batavia, 12 september. Vrachten. Er is wat meer omgegaan. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip LIMBURG koffie tot NLG 75, rijst NLG 40, tin NLG 20 per last naar Rotterdam, en copra Sh.50/- per ton naar Marseille; stoomschip GELDERLAND koffie en huiden tot NLG 75, rijst NLG 40, tin NLG 20 per last naar Rotterdam en suiker Sh.35/- per ton naar Marseille; FRANCISCA Sh.35/- per ton naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 211085
Batavia, 12 september. Vrachten. Er is wat meer omgegaan. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip LIMBURG koffie tot NLG 75, rijst NLG 40, tin NLG 20 per last naar Rotterdam, en copra Sh.50/- per ton naar Marseille; stoomschip GELDERLAND koffie en huiden tot NLG 75, rijst NLG 40, tin NLG 20 per last naar Rotterdam en suiker Sh.35/- per ton naar Marseille; FRANCISCA Sh.35/- per ton naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 221085
Batavia, 19 september. Vrachten. In het begin van de laatste veertien dagen vertoonde de markt meer levendigheid en werd voor een paar ijzeren schepen iets hoger betaald, doch spoedig verflauwde de stemming weer en bestaat er thans weinig vraag. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA.
NRC 051185
Batavia, 3 oktober. Het Nederlandse schip WILLEMINA CORNELIA, kapt. De Jonge is bevracht van Sumenep (Madura) met zout naar Priaman (noordelijk van Padang). Het Nederlandse schip OTTOLINA, kapt. Ouwehand, vertrekt in ballast naar Cochin.
NRC 071185
Alblasserwaard, 6 november. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram lag het schip OTTOLINA ter rede van Samarang, en is niet naar Cochin (Zuid India) verzeild.
NRC 281185
Rotterdam 27 november. Volgens een particulier bericht vertrok het schip OTTOLINA, kapt. Ouwehand, 18 november van Samarang naar Singapore om aldaar te laden naar een Engelse haven.
NRC 011285
Batavia, 27 oktober. De vrachten tonen geen verandering aan. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OTTOLINA.
NRC 151285
Batavia, 10 november. Vrachten. Er hebben verschillende afdoeningen plaats gehad naar gelang van de grootte en klasse van de schepen. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OTTOLINA, CORNELIA.

1886

PGC 300186
Singapore, 28 december. Het schip OTTOLINA, kapt. Ouwehand, heeft een volle lading aangenomen naar Londen via de Kaap, op de basis van Sh.20/- voor gambier en verder zwaar goed, en Sh.30/- voor licht goed.
NRC 070286
Alblasserdam, 6 februari. Volgens telegrafisch bericht vertrok het Nederlandse schip OTTOLINA, kapt. Ouwehand, 5 februari van Singapore naar Londen.
NRC 040486
Rotterdam, 3 april. Het Nederlandse schip OTTOLINA, kapt. Ouwehand, van Singapore naar Londen, lek te Algoa binnen, is onderzocht en moet lossen. Het schip maakt vier inches water per uur.
PGC 010586
Port Elisabeth, 5 april. Het schip OTTOLINA, kapt. D. Ouwehand Wzn., van Singapore naar Londen, hier lek binnengelopen, had de 27e en de 28e maart, op 34º ZB, 20º OL zwaar stormweer met hevige zeeën doorgestaan. Experts hebben aanbevolen een gedeeltelijke lossing van de lading om het schip te kunnen nazien en hetgeen tot dusver werd gelost, bestaande uit huiden en sagomeel, verkeerde in vrij goede staat en was nagenoeg onbeschadigd. Het schip, dat gedurende de storm meer dan twee voet water in had, maakt thans in de haven liggende vier duim water in het uur.
NRC 070586
Port Elisabeth (Zuid Afrika). Het alhier lek binnen gelopen Nederlands schip OTTOLINA, kapt. Ouwehand, van Singapore naar Londen, is bezig de lading te lossen. Deze is tot heden onbeschadigd. De lekkage is verminderd tot op 2 inch water per uur. Morgen zal het schip verder nagezien worden.
NRC 130586
Port Elisabeth (Zuid Afrika), 19 april. Het binnengekomen Nederlandse schip OTTOLINA, kapt. Ouwehand, van Singapore naar Londen, is weer onderzocht, doch het lek is niet meer gevonden. Het zal nu verder moeten lossen. Een deel der lading in het ruim werd nat en beschadigd bevonden. De overige lading was droog.
NRC 200586
Port Elisabeth (Zuid Afrika). Men heeft het hier lek binnen gekomen schip OTTOLINA over beide kanten tot over de ballastlijn scheef gewerkt, doch de lekkage niet gevonden. Er is ook niet de minste werking of rimpels in het koper te bespeuren. De schade aan de lading in het onderruim is vermoedelijk veroorzaakt door het opslaan van het water in de kimmen. Een duiker zal het schip, zodra het weer zulks toelaat, van onderen nazien.
NRC 280586
Port Elisabeth, 3 mei. Het schip OTTOLINA heeft een deel der lading gelost. Dit is onbeschadigd. Het schip maakt thans 2 duim water per uur, doch het lek is niet te vinden. Duikers rapporteren dat de loze kiel en de voorstevenknie vervormd zijn. Door experts werd aangeraden de gehele lading te lossen, en dat het schip in ballast naar de Kaap of naar Europa zou vertrekken om te repareren. De kosten van de reparatie aan de Kaap worden op 3.200 Engelse ponden begroot, of hoger.
PGC 310586
Port Elizabeth, 3 mei. Het schip OTTOLINA, kapt. D. Ouwehand Wzn., maakt nog twee duim water per uur. Het lek is niet gevonden. Volgens rapport van de duiker is de loze kiel gebroken.
NRC 030686
Port Elisabeth (Zuid Afrika), 10 mei. Na een op 3 mei gehouden bijeenkomst van deskundigen en belast met het onderzoek der schade van het Nederlandse barkschip OTTOLINA, hier 31 maart met lekkage binnen gelopen op de reis van Singapore naar Londen, werd de gezagvoerder aanbevolen met het schip in ballast naar Europa te vertrekken. De kosten daarvan worden begroot op 850 Engelse ponden, behalve de gage en proviand voor de equipage. De gezagvoerder heeft dit aan zijn reders getelegrafeerd en wacht op hun orders.
NRC 070686
Londen, 5 juni. Volgens ontvangen telegram bij de Salvage Association van de Lloyd’s agent te Port Elisabeth (Zuid Afrika) van 29 mei, had de kapitein abandonnement aangekondigd van het schip OTTOLINA, en scheepsgelegenheid aangevraagd om de lading over te brengen.
NRC 100686
Port Elisabeth, 17 mei. Het hier lek binnen gelopen schip OTTOLINA werd heden opnieuw onderzocht. Men bevond dat in het bovenschip enige naden los waren, doch van ontzetting of schade door stormweer was niets te bespeuren. Naar het oordeel der deskundigen zou het schip zonder gevaar in ballast naar de Kaap of elders kunnen verzeilen. De gezagvoerder heeft geadverteerd om aanbieding met prijsopgave van de kosten der reparatie en slepen naar de Kaap.
PGC 110686
Post Elisabeth, 17 mei. Op de 11e dezer is het barkschip OTTOLINA, kapt. D. Ouwehand Wzn., opnieuw nagezien en experts zijn van mening, dat het schip zonder gevaar naar Kaapstad of elders in ballast zou kunnen vertrekken. De gezagvoerder heeft dan ook belanghebbenden opgeroepen om het schip derwaarts te slepen en aldaar te repareren.
NRC 020786
Port Elisabeth, 7 juni. Het Nederlandse schip OTTOLINA heeft enig rondhout aan dek genomen en de lading werd overgescheept aan boord van de OSSEO en de STELLA MARIS.
NRC 050786
Londen, 2 juli. Bij de Salvage Association is een telegram ontvangen van Lloyd’s agent te Port Elisabeth gedateerd 1 juli, met het bericht dat het Nederlandse schip OTTOLINA 6 juli verkocht zou worden.
(opm: het rond 1882 tot bark vertuigde fregat, bouwjaar 1870, kapt. D. Ouwehand Wzn, dat op 3 april in lekke toestand Algoa Bay [Port Elisabeth] was binnengelopen, werd eind juni afgekeurd; op 6 juli werden hol en inventaris voor GBP 235 resp. GBP 500 naar Zweden verkocht; de lading was inmiddels overgeslagen in de OSSEO en de STELLA MARIS; op 8 augustus vertrok het schip met behoud van naam in ballast naar Cardiff, zie de vele berichten in deze kroniek.)
NRC 050886
Port Elisabeth. Het afgekeurde Nederlandse barkschip OTTOLINA werd 6 juli in publieke veiling verkocht voor GBP.235, met 200 ton ballast aan boord. De inventaris die afzonderlijk werd verkocht bracht GBP.500 op. Het schip is voorlopig onder Zweedse vlag gebracht en zal door de koper, kapt. Ternstrom van het Zweedse schip STELLA MARIS, naar Zweden gebracht worden om daar volledig te repareren.
NRC 130886
Port Elisabeth (Zuid Afrika), 19 juli. Het hier afgekeurde Nederlandse schip OTTOLINA wordt gereed gemaakt om naar Zweden te vertrekken.
NRC 270886
Port Elisabeth, 2 augustus. Men is nog bezig aan boord van het afgekeurde Nederlandse schip OTTOLINA met toebereidselen tot vertrek naar Europa.
NRC 030986
Port Elisabeth, 9 augustus. Het verkochte Nederlandse schip OTTOLINA is gisteren in ballast naar Cardiff vertrokken.

1886 – 1905

Tijdens een reis van Sydney naar Genua kreeg de Zweedse OTTOLINA, kapt. Ternström, op 24 januari 1890 stormschade in positie 48º41’ Z.B. 164º47’ O.L., waarna de bark op 31 januari in lekke toestand Port Chalmers (NZ) bereikte.
Op 6 mei 1890 werd het schip afgekeurd, en op 10 juli 1890 volgde in Dunedin de verkoop. Voor GBP 1750 werd Union Steamship of New Zealand uit Wellington de koper. Deze rederij zette de OTTOLINA in als hulk, d.w.z. lichter en/of opslagschip.
Op 1 november 1905 werd het schip tot zinken gebracht in Cook Strait, tussen het Noorder- en Zuidereiland.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, aanvraag zeebrieven toegangsnr. 2.08.01.07, diverse bestanddelen
Ir. Luc Heijboer, Vlaardingen
Bureau Veritas via internet
AH = Algemeen Handelsblad
JB = Java Bode, Batavia
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk